Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare?

Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-13/00:58

Inte ventilerande och vattentät utan antingen ventilerande eller vattentät.

https://www.youtube.com/watch?v=GGEzJJY ... glo2wcC_-A
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-13/10:07

Han säger väl inget nytt egentligen. Min personliga erfarenhet är, att Rukka-stället som regel funkar rätt bra. Vätan slår inte igenom ens under dagslångt regn (utom i byxbaken, där den så småningom under längre stintar inte har någonstans att ta vägen), och det hela är anständigt komfortabelt.
Däremot har tekniken sina begränsningar i värme. Det kan bli svettigt. Jag antar, att det beror på, att temperaturgradienten mellan in- och utsida är för liten. Då är det skönt med ventilationsöppningar.

Bra, att han påpekar, att alternativ finns. Halvarssons och några tyska tillverkare har ju sedan decennier använt andra membran. Och bra, att han påpekar, att Gore-Tex har lyckats anmärkningsvärt väl med sin marknadsföring.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-12-13/19:29

Jag kan berätta för herr Bror att under ett ösregn i Alperna så var den ende torra personen någon som bar ett äldre Lindstrands-ställ (same same som Halvarssons) med enbart den enklare varianten av ytbehandling av tyget.

Själv har jag haft svårt att hitta det "perfekta" mc-stället, dvs både välventilerat och vattentätt.
Antingen eller brukar gälla.
Jag brukar skarpt ogilla dålig ventilation - nästan mer än ett dyngsurt mc-ställ.
Nu har jag däremot hitta ett bra vattentätt laminerat mc-ställ med hyfsad ventilation till ett mycket rimligt icke-Gore-Tex-pris.
Varma eller heta sommardagar får det dock bli ett välventilerat mer simpelt mc-ställ med ett regnställ i packningen för otrevliga överraskningar.
Jakten på det perfekta mc-stället fortsätter.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-13/20:08

Måns Ulveståhl skrev: Själv har jag haft svårt att hitta det "perfekta" mc-stället, dvs både välventilerat och vattentätt.

Jag associerar till f d BMW-handlaren och -meken i Linköping, Claes Karlén. När jag för kanske 15 år sedan besökte hans butik i jakten på en tyst hjälm, var den lakoniska kommentaren: "Den finns inte."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-12-14/21:53

Jag köpte till säsongen Halvarssons Racken skinnjacka och Rinn skinnbyxa. Det är ett högteknologiskt ställ där det ska vara både regntätt och temperaturreglerande mot sol och kyla. Man känner när man tar på sig stället att det är olika lager som följer med.
Nu har jag inte utsatt det för varken hällregn eller iskyla såsom jag gjorde med mitt tidigare Revit Ignition 3 ställ. Men än så länge så har det inte blottats några svagheter.
Det är framför allt min egen fåfänga som tillfredsställs. Fick till rätt storlek så den sitter tajt på kroppen så (mag) musklerna syns. Det är något särskilt med skinn som jag gillar, har även skinnklädsel i bilen som jag stortrivs med. Ett svart skinnställ och motorcykel hör ihop, dessutom passar den till de flesta mc stilar utom möjligtvis Gotland Grand National.
Det här är en keeper och troligtvis överlever den mig, vi ska i varje fall åldras ihop.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-12-15/11:29

Jag håller oreserverat med om känslan med skinn - och estetiken. Tidigare hakar har varit två:
1. Begränsat temperaturspann. Jag blev ofta mycket svettig - eller frös - i skinnstället. Textilstället - med eller utan foder - har ett avsevärt bredare spann.
2. Om skinnet inte håller vätan på ytan, blir det kallt i regn, även om man inte blir våt.

(En kompis hade ett Halvarssons-ställ med DryWay-membran för sådär 15 år sedan. Han blev aldrig våt, men han frös som en hund, eftersom skinnet utanför membranet blev vått och kylde.
En annan kompis hade ett Halvarssons textilställ med DryWay-membranet innanför Hi-ART skiktet. Han frös också som en hund - av samma orsak. Ett modernare ställ med membranet laminerat till skaltyget blev en revolution.)

Men det är ju möjligt, att Halvarssons med modern teknologi har löst båda dessa problem.
Hoppas du kommer att trivas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gore-Tex: ventilation eller vattentät, och varför dyrare

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2023-12-15/21:46

Vikten på mc-kläder spelar en viss roll om man befinner sig på resor som sträcker som över flera veckor. Att sitta och köra dag efter dag klädd i tunga kläder och hjälm tar på krafterna mer än man tror. Läderkläder är betydligt tyngre än textilkläder. Jag har mcställ i både läder och textil och skulle aldrig välja ett läderställ på en långresa. Förutom att läderställ väger mer, så är de svåra att torka sedan de blivit genomblöta. Om långresan ställs till varmare länder anser jag att läderställ är helt olämpliga, eftersom de dessutom är alltför varma.
Det här resonemanget gäller också hjälmar. De flesta "korvätarhjälmar" är alldeles för tunga.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron