Ny hjälm (femårsregeln och nya ECE 22.06)

Ny hjälm (femårsregeln och nya ECE 22.06)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-02-19/02:01

Dags för ett hjälmbyte.
Min nuvarande Shoei Neotech II har suttit fint på knoppen. Välanvänd.
Min andra hjälm (BMW System 7) har också blivit till åren, men den får fortsätta sitt nuvarande mindre glamorösa liv ett tag till som ATV-hjälm när fyrhjulingen körs.

BMW har i dagsläget inget nytt på hjälmfronten så det fick bli Shoei Neotech III med nya SRL-kommunikationen.
Jag hade lyckats förtränga vad en ny hjälm med kommunikation kostar.... :o
Bästa priset med fri installation av kommunikation erbjöds av ett MC-företag i Holland.
Levereras av DHL senare i dag.

shoei-neotec-3-grasp.jpg
shoei-neotec-3-grasp.jpg (29.72 KiB) Visad 797 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ny hjälm (femårsregeln och nya ECE 22.06)

Inläggav Göran Lundell » 2024-02-19/07:23

Hej, väldigt nyfiken på hur du upplever den inbyggda kommunikationen. Har du haft Sena eller Cardo installerat i dina tidigare hjälmar?

Jag har en Shoei med Cardo och JBL-högtalarna, som funkar jättebra. Som jag uppfattat det, så är där olika åsikter, som alltid, om man skall använda Cardo eller Sena.

MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06

Re: Ny hjälm (femårsregeln och nya ECE 22.06)

Inläggav Måns Ulveståhl » 2024-02-19/22:10

Göran,

Hur den nya SRL-kommunikationen fungerar får jag vänta med att rapportera tills vädret tillåter.
Dessutom anser jag att bedömning av kommunikation alltid är subjektiv pga olika anpassningsområden (musik eller tal?), och önskad teknik (enkelhet eller finesser?) så vad jag tycker är super kanske du anser suger? :D

Min numera fd hjälm (Shoe Neotech II) hade den förra generationens SRL.
Vilken kommunikation BMW använder i sina hjälmar vet jag inte (antingen egen eller inköpt med BMW-logga på).
Oavsett vilken så är min erfarenhet att kommunikation (främst lyssna på musik) är att glömma i hastigheter över 80 km/h pga vindbrus såvida du inte gömmer dig bakom en ladugårdsdörrs storlek till vindruta, vilken utestänger inte bara allt vindbrus, men tyvärr även nödvändig ventilation, samt begränsar den visuella upplevelsen.
Vanligtvis löser folk detta problem genom höjd ljudvolym, men det lär knappast vara en optimal lösning för den som vill behålla hörseln en längre tid.

Jag kan dock rapportera att även Neotech III sitter som en smäck på knoppen.
Inga problem med att använda samma storlek som på Neotech II.
Efter att ha haft hjälmen på under en kortare tid skulle jag heller inte förvånas om Neotech III är en mer ljuddämpanden variant av Neotech II, vilken redan den ansågs vara en mycket ljuddämpande hjälm.
Visiret har också blivit något större så din utsikt från hjälmen har vuxit.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Ny hjälm (femårsregeln och nya ECE 22.06)

Inläggav Göran Lundell » 2024-02-20/09:22

Hej, javisst är det subjektivt, men i vilket fall har det såvitt jag vet alltid "käftats" om Cardo resp Sena. Vindbrus upplever inte jag som en faktor, kanske mest beroende på att jag alltid kör med brusreducerande öronproppar, men annars är det naturligtvis det. Jag både pratar i telefon och lyssnar på musik med Cardo och Shoei Air, dock får jag stänga visiret när jag pratar i telefon. Härligt att hjälmen upplevs positivt. MVH Göran
Göran Lundell
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2023-07-25/10:06


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst