Laminar Lip

Laminar Lip

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-10/21:55

Hej
Jag har funderat länge och väl hur jag ska komma till rätta med turbulens problemen och läst en del om Laminar Lip men hua vad dyra dom är.Nu har jag fått en idé om att tillverka en egen.Clas Ohlson säljer ju plexi för 30 kronor.Om jag fattat det rätt så sätts den fast med självhäftande kardborre och då är frågan var man hittar det i rätt kvalitet ? Jag vill inte ha den flygandes mot halsen i 120km/h....
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav ansod » 2007-06-11/06:57

Jag har ju ingen aning om hur rutan är fäst på en f 650. På mina två senaste cyklar (låter märkvärdigt - jag har haft tre) har jag haft störande turbulens. På den första gjorde jag hål långt ner på rutan för att få ett luftinsläpp. Syftet med detta är att minska undertrycket bakom rutan och därmed minska turbulensen.
På min nuvarande hoj har jag gjort distanser mellan rutan och dess fästen och på det viset släpper jag in luft bakom rutan. Båda varianterna fungerar. Fördelen med sitanser är att du inte har "förstört" rutan om du bortser från eventuella borrhål.
Problemet med båda rutorna var att de var förhöjda och skapade därför mer turbulens än original. Men samtidigt ger de ju ett bättre väderskydd.
Din idé om kardborrband är noig bra om den fungerar. Rapportera vidare!

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-11/07:12

Hej Fredrik

Jag tillverkade en liknade grej till min GS innan jag köpte en större ruta.
Åk till en firma som säljer plast till skyltar o dyl. Fråga om du kan få lite spill, deras soppcontainer är ofta fyllt med det. Ta 3-4mm polycarbonat (det står oftast på skyddsfolien eller prova och slå hårt med en hammare. (Akryl/plexi splitras väldigt otäckt med skarpa kanter, polykarbonatet får ev. lite märken.)
Malla med en kartongbit.
Såga ur med ett nytt blad i sticksågen efter din form.
Värm/bocka med varmluftspicka (prova gärna på spill först). Behåll skyddsfolien på hela tiden. Använd kraftiga handskar. Ge akt på temperatur polycarbonatet är mjukt i ett kort spann sen börjar det få bublor i plasten.
Jag provade industriell sjävhäftande kardborre och det funkade halvbra. Dubbelhäftande skummtejp som används till att limma speglar är mkt bättre, sitter bra, och lossnar vid stora krafter. Tar du bort den ja bara o pilla bort limresterna med rutan intakt.
Hoppas detta leder dig på vägen.


/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Distanser

Inläggav Lars Levén » 2007-06-11/16:25

På min nuvarande hoj har jag gjort distanser mellan rutan och dess fästen och på det viset släpper jag in luft bakom rutan.

Jag har faktiskt funderat på just distanser. Hur långa är de? Material? Något speciellt att tänka på? Har du någon bild?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Distanser

Inläggav ansod » 2007-06-11/21:02

Visst kan jag skicka en bild på distanserna. De är gjorda av rostfritt rör och de övre är 16 mm och de undre är 20 mm. Med olika längder på distanserna skapar du olika vinkel på rutan. Mot rutan har jag lagt brickor både på ut o insidan. När jag har en bild skickar jag den.

Jag har just varit ute på en 13-mila sväng och kan bara konstatera att det fungerar mycket bra i högre farter. :D

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Distanser

Inläggav ansod » 2007-06-12/19:37

De här distanserna har jag gjort till min r 1100rs. Det enda som egentligen inte gick bra var att mäta ut de nya borrhålen. Om jag hade varit piggare hade det sannolikt gått bättre. Gör gärna fler distanser än du behöver så kan du ju alltid prova dig fram till det som passar dig. Gör i så fall längderna parvis. Nackdelen med denna lösning är att rutan flyttas fram. Däremotr blev skillnaden på min hoj så stor att det inte bryr mig det minsta. Nu kan jag överhuvudtaget inte komma upp i den turbulensmängd jag tidigare hade i motorvägsfart.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav ansod » 2007-06-12/19:54

Det som kan vara svårt och som man bör ta ordentligt med tid till är att markera de nya borrhålen. På min R 1100RS har effekten av luftspalten mellan ruta och kåpa blivit mycket stor och jag kan överhuvudtaget inte komma upp i turbulensnivåer som motsvarar 110 km/h utan luftspalt. Om du har möjlighet kan du göra flera olika distanser och prova dig fram till det som passar dig, din ruta och din mc. Gör distanserna parvis.
Jag hoppas att bilderna kommer med!
Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Gabbe » 2007-06-12/23:47

ansod;14522 skrev:Det som kan vara svårt och som man bör ta ordentligt med tid till är att markera de nya borrhålen. På min R 1100RS har effekten av luftspalten mellan ruta och kåpa blivit mycket stor och jag kan överhuvudtaget inte komma upp i turbulensnivåer som motsvarar 110 km/h utan luftspalt. Om du har möjlighet kan du göra flera olika distanser och prova dig fram till det som passar dig, din ruta och din mc. Gör distanserna parvis.
Jag hoppas att bilderna kommer med!
Anders


Det ser ju att vara en RS precis som min, men är det en originalruta eller?
Min ruta har en liten knorr upptill och är ev. något smalare upptill också, men det betyder inte att den är bättre. Har funderat på att fixa en annan ruta och kapa den så att man får all vind rakt i huvudet annars.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav ansod » 2007-06-13/08:40

Du har så rätt så - det är inte en originalruta. Det är min andra mc med förhöjd ruta. En nackdel med dessa (enligt min erfarenhet) är ökad turbulens. Jag tror att du kan få en bra effekt även med originalrutan. Jag har ju ingen aning om hur den fungerar eftersom ajg aldrig provat en rs med denna.
Det som gjorde att jag till slut satsade på distanser var ett inlägg på ett engelskt/amerikanskt forum där en person med originalruta hade gjort distanser. De distanser var på en tum och gjorda med brickor. Brickor känns lite "epa" tycker jag men har den fördelen att du kan justera lättare.
Jag har ju dessutom skaffat förhöjningar till styret. Det är både på gott och ont. Sittställning blir i de flesta fall bätre utom ibland vid aktiv asfaltskörning. Däremot hamnar min mitt i luftdrag och turbulens med den ruta jag har. Innan satt jag bra skyddat.
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-18/07:35

Hej igen
Nu har jag testat ett tips från f-650.com nämligen att stoppa in några brickor mellan rutan och resten av kåpan så det blev en liten glipa.Trot eller ej men 95% av turbulensen är BORTA! :D :confused:
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron