Vid sittande och stående körning gäller samma regel om rak linje från armbåge till handbroms respektive kopplings handtag "rak handled". Detta innebär oftast att du som förare måste bestämma dig för, vilken körställning som är viktigast, stående eller sittande. En kompromiss baserad på användningsfallen stående/ sittande måste göras. Min uppfattning är att det ska vara bekvämt att stå men inte allt för obekvämt att sitta eftersom stående körning ger lägre tyngdpunkt, bättre balans och därmed bättre kontroll över motorcykeln.
Kroppsställningen ska vara rakt upprätt, lätt böjda ben, INTE rak och stelopererad, händerna ska ligga bekvämt på handtagen med två eller flera fingrar på koppling respektive handbroms reglage.
Växel och bromspedal måste anpassas, ringnyckel eller hylsa torx E8.
Anpassning av styre: "Nödvändigt verktyg: Hylsa torx E10 Åtdragnings moment 21 Nm inget gap mellan fästets främre över och underdel i färdriktningen"
(BUppskatta hur mycket som saknas mellan tummgreppet och styret. Låssar styret vid fästet i styrkronan och höj/ sänk handtagen genom att vrida styret upp/ ner. Räcker inte det måste du ha distanser "risers". Prova med fulla styrutslag (vindrutan är i farozonen). Styret på 07:an är monterat lite annorlunda vilka verktyg som behövs vet jag inte.
Måste du höja hela styret ska du använda distanser "risers" 30mm går bra med befintliga ledningar och kablar, distanserna kan vändas (vridas) fel, det visar sig när du drar åt. Prova med max styrutslag och kontrollera kablar och ledningar, två buntband behöver klippas det är allt, vindrutan måste vara helt i det översta läget som åstadkommits genom att avlägsna piggen på plast brickan.
Vinkeln på handleden (så rak som möjligt) "Nödvändigt verktyg: torx T25"
Du måste säkert vrida reglagen framåt nedåt lite. Lossa skruvarna till kopplings/ broms handtaget, vrid reglagen till önskat läge (fästena till fågelpinnen sitter i vägen lite vilket är en brist op 06:an, 07:an har en annan fågelpinne och inte det problemet).
Vindrutan
"Verktyg: Hylsa eller lednyckel 10mm"
Skruvarna som låser vindrutan har kupolmuttrar dragna i botten som endläge, rutan låses med en gängade distanser inifrån sett. Arbeta med en sida i taget, låssa kupolmuttern skruva isär låsmekanismen och slöjda bort piggen på plast brickan mellan fästet och rutan så att rutan kan resas upp helt.
"Warum sollen es einfach blieben wann es schön und kompliziert kann"
Fotpinnarna med tillhörande reglage kan sänkas (vilket jag inte tänker ge mig in på).
/Christer