R1200 GS Adventure stående körning

R1200 GS Adventure stående körning

Inläggav chpalm » 2007-06-19/07:54

Vid sittande och stående körning gäller samma regel om rak linje från armbåge till handbroms respektive kopplings handtag "rak handled". Detta innebär oftast att du som förare måste bestämma dig för, vilken körställning som är viktigast, stående eller sittande. En kompromiss baserad på användningsfallen stående/ sittande måste göras. Min uppfattning är att det ska vara bekvämt att stå men inte allt för obekvämt att sitta eftersom stående körning ger lägre tyngdpunkt, bättre balans och därmed bättre kontroll över motorcykeln.

Kroppsställningen ska vara rakt upprätt, lätt böjda ben, INTE rak och stelopererad, händerna ska ligga bekvämt på handtagen med två eller flera fingrar på koppling respektive handbroms reglage.

Växel och bromspedal måste anpassas, ringnyckel eller hylsa torx E8.

Anpassning av styre: "Nödvändigt verktyg: Hylsa torx E10 Åtdragnings moment 21 Nm inget gap mellan fästets främre över och underdel i färdriktningen"

(BUppskatta hur mycket som saknas mellan tummgreppet och styret. Låssar styret vid fästet i styrkronan och höj/ sänk handtagen genom att vrida styret upp/ ner. Räcker inte det måste du ha distanser "risers". Prova med fulla styrutslag (vindrutan är i farozonen). Styret på 07:an är monterat lite annorlunda vilka verktyg som behövs vet jag inte.

Måste du höja hela styret ska du använda distanser "risers" 30mm går bra med befintliga ledningar och kablar, distanserna kan vändas (vridas) fel, det visar sig när du drar åt. Prova med max styrutslag och kontrollera kablar och ledningar, två buntband behöver klippas det är allt, vindrutan måste vara helt i det översta läget som åstadkommits genom att avlägsna piggen på plast brickan.

Vinkeln på handleden (så rak som möjligt) "Nödvändigt verktyg: torx T25"
Du måste säkert vrida reglagen framåt nedåt lite. Lossa skruvarna till kopplings/ broms handtaget, vrid reglagen till önskat läge (fästena till fågelpinnen sitter i vägen lite vilket är en brist op 06:an, 07:an har en annan fågelpinne och inte det problemet).

Vindrutan
"Verktyg: Hylsa eller lednyckel 10mm"

Skruvarna som låser vindrutan har kupolmuttrar dragna i botten som endläge, rutan låses med en gängade distanser inifrån sett. Arbeta med en sida i taget, låssa kupolmuttern skruva isär låsmekanismen och slöjda bort piggen på plast brickan mellan fästet och rutan så att rutan kan resas upp helt.

"Warum sollen es einfach blieben wann es schön und kompliziert kann"

Fotpinnarna med tillhörande reglage kan sänkas (vilket jag inte tänker ge mig in på).

/Christer
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-20/08:33

pang;15005 skrev:*SNIPP*
eftersom stående körning ger lägre tyngdpunkt, bättre balans och därmed bättre kontroll över motorcykeln.
*SNIPP*

/Christer


Hur blir det lägre tyngdpunkt om du står upp?

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-20/09:02

Har samma fråga. Om mcns tyngdpkt är oförändrad och kroppens tyndgpkt höjs hur kan då summan sjunka?
Nä tillbaka till skolbänken.;)

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav chpalm » 2007-06-20/09:52

mbrobeck;15122 skrev:Hur blir det lägre tyngdpunkt om du står upp?

MVH Magnus


Du måste se förare och cyckel som ett system där föaren är en rörlig massa som påverkar en annan rörlig massa, tyngdpunkten på en motorcyckel ligger normalt strakts ovanför fotpinnarna. Genom att belasta fotpinnarna blir den gemensamma tyngdpunkten på motorcyckeln lägre vilket ger ökad stabilitet.

Står du fungerar dina ben och armar som leder mellan dig och motorcykeln och ni kan röra er oberoende av varandra i sidled, längdled vilket också påverkar stabiliteten positivt.

Sitter du på sadeln binds din massa till sadeln, den oberoende rörligheten och din förmågan att med kroppen tillföra balanserande krafter begränsas. För att inte tala om att det blir våldsamt obekvämt.

Vid kraftig inbromsning ska du givetvis sitta som vanligt!

Vid kurvtagning där du använder handbromsen och kropstyngden för att komprimera framgaffeln så att kurvradien minskar är sittande körställning ett måste. I skogen och på crossbanan är Telelever inte bra.

/Christer
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-20/13:13

Ok den förklaringen köper jag.
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Ahaaa

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-22/21:40

Ber att få tacka för insikten.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron