BMW Neckbrace

BMW Neckbrace

Inläggav Helmetrock » 2007-06-21/22:23

Var på BMW GBG och provade det nya nackskyddet jag sakrivit om förut, och ett sånt får det bli!!

Det vägde knappt något alls, och jag kunde röra huvudet nästan hur mycket som helst åt alla håll till det tog i skyddet, och där var det tvärstopp!!

Visst, det kostar en slant, men det får det vara värt!!

http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=2541&categoryid=category05
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-22/00:17

Jag kan inte låta bli att reta mig på priset på en sån sak.
Om BMW vill tjäna pengar på en sån sak hade det troligen varit smartare att sätta priset till 1500:- istället. Visst kostar det att ta fram nya saker, men sånt här borde kanske istället sponsras av försäkringsbolag och andra instanser som blir berörda vid bl.a. invaliditet.

Det finns så många saker som folk snålar med p.g.a. av höga priser, som sen kan ta livet av dem i nästa stund. Ta alla billiga "plastdäck" som det säljs massvis av t.ex. och denna underbara uppfinning kommer aldrig att få något genombrott utan en rejäl prisdumpning.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-22/00:45

Min reflektion är att /stön/ de där dj-a tomtarna i riksdagen har lagstiftat om hjälm, alltså får jag väl kränga på mig den. Mimmi har tjatat hål i huvudet på mig om ryggskydd, så det använder jag numera ibland - i alla fall när hon ser det.
Min åsikt är annars att jag inte anser någon av dessa produkter värd ens bråkdelen av vad de kostar. Händer det inget är det totalt bortkastade pengar, och skulle nånting hända, så ... que sera...
Livet är trots allt ändligt, och det tar slut när det tar slut. Själv lever jag på övertid ändå.

Och angående "plastdäck". Jag köper de däck jag anser ger lägst kostnad/km. Övriga egenskaper ser jag som tämligen ointressanta, så länge de bara är någotsånär runda.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-22/00:50

Min reflektion är att /stön/ de där dj-a tomtarna i riksdagen har lagstiftat om hjälm, alltså får jag väl kränga på mig den. Mimmi har tjatat hål i huvudet på mig om ryggskydd, så det använder jag numera ibland - i alla fall när hon ser det.
Min åsikt är annars att jag inte anser någon av dessa produkter värd ens bråkdelen av vad de kostar. Händer det inget är det totalt bortkastade pengar, och skulle nånting hända, så ... que sera...
Livet är trots allt ändligt, och det tar slut när det tar slut. Själv lever jag på övertid ändå.

Och angående "plastdäck". Jag köper de däck jag anser ger lägst kostnad/km. Övriga egenskaper ser jag som tämligen ointressanta, så länge de bara är någotsånär runda.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-06-22/08:40

Det är som vanligt när man kommer på något nytt...
man vill att det skall vara exklusivt (och man kanske inte har en produktionsapparat för stor skala) och man vill fånga "early adopters" om de köper kommer priset att sjunka och vi vanliga dödliga kan få en chans att köpa till rimlig kostnad men det kanske tar något år eller så....

/jorgen




Gabbe;15284 skrev:Jag kan inte låta bli att reta mig på priset på en sån sak.
Om BMW vill tjäna pengar på en sån sak hade det troligen varit smartare att sätta priset till 1500:- istället. Visst kostar det att ta fram nya saker, men sånt här borde kanske istället sponsras av försäkringsbolag och andra instanser som blir berörda vid bl.a. invaliditet.

Det finns så många saker som folk snålar med p.g.a. av höga priser, som sen kan ta livet av dem i nästa stund. Ta alla billiga "plastdäck" som det säljs massvis av t.ex. och denna underbara uppfinning kommer aldrig att få något genombrott utan en rejäl prisdumpning.
Jörgen I Larsson
 

Inläggav Helmetrock » 2007-06-22/10:14

De tillverkas i Sydafrika av en annan firma, BMW är vad jag förstått bara utvecklaren... På den sydafrikanska firmans hemsida finns 3 modeller,

den BMW säljer är mellanmodellen gjord av hälften kolfiber och plast, den modellen kostar ungeföär lika mycket att privatimportera därifrån så priset är nog inte mycket att diskutera!! Dessutom vill jag ha den före semesterturen...

Sen kan jag absolut hålla med om att försäkringsbolagen borde ha ett intrese av att man köper en sån!

Dessutom har priset på BMW sjunkit med 500 kr från 5500 när den introducerades!

Vad gäller Marie är det bara att beklaga....
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-29/18:56

Nu har jag varit och hämtat min krage på Kenneths MC i Gbg, och jag kan ju säga att jag förstår att den kostar så mycket!!


Helt otrolig finish och detaljlösningar för att vara ett skydd, och olika delar att byta med för att justera storleken, en hel del kolfiber, säkert 3mm solid på sina ställen! Dessutom kan jag röra huvudet nästan obegränsat...


Hoppas jag slipper få reda på om den fungerar som det är meningen;)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Ingvar Olsson » 2007-08-01/09:16

Var hittar jag den afrikanska firmans hemsida?
Det vore intressant att se de olika modellerna.

Mvh,

Ingvar
Ingvar Olsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-07-25/11:02

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-08-01/09:49

Jörgen I Larsson
 

Inläggav Ingvar Olsson » 2007-08-04/13:18

Tack!

Mvh,
Ingvar
Ingvar Olsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-07-25/11:02

Inläggav Ripper » 2007-08-12/08:02

Helmetrock;15753 skrev:Hoppas jag slipper få reda på om den fungerar som det är meningen;)


Har du utvärderat nyttan av Neck-bracen, kan den ha gjort nytta eller skulle du haft den efteråt som stödkrage?
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Helmetrock » 2007-08-12/12:05

Ripper;18225 skrev:Har du utvärderat nyttan av Neck-bracen, kan den ha gjort nytta eller skulle du haft den efteråt som stödkrage?


Det är lite svårt att säga, men efter smällen på Gotland ring så inbillar jag mig att den gjort nytta, men jag vet inte säkert...

Jag tappade som sagt kontrollen i en kurva och gick rakt ut i en sandfålla och vidare in i en däcksstapel, hojen kilade in sig mellan däcken och jag voltade över styret och landade på ryggen på andra sidan däcken.

Den flärpen som sticker ut bakåt på den övre kolfiberbiten som ska ta emot hjälmen är knäckt, men det tror jag hände när jag tog i marken med ryggen före, den sticker ut bakom hjälmen.

Men jag tror att jag slog pannan i däcken när jag flög över styret, eftersom det är vita ränder över framsidan av hjälmen och visiret, och då skulle jag tro att Neckbracen hjälpte, men jag vet inte hur hårt detta var egentligen.

Dessutom är bakhuvudet på hjälmen full med repor, så jag skulle tro att huvudet tog i marken innan kroppen, och efteråt kände jag inget i vare sig huvudet eller nacken!

Men jag vill ju iallafall inbilla mig att jag inte slängde 5 lök på nån skit som inte hjälpte:rolleyes:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-08-12/12:13

Shit Helmet man ser dig verkligen fradra i luften och smälla i däckshögen när man läser din skildring. Du måste kört som en djävul genom den kurvan. :D Kul att det ändå gick så bra.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-08-12/12:37

hubbiken;18238 skrev:Shit Helmet man ser dig verkligen fradra i luften och smälla i däckshögen när man läser din skildring. Du måste kört som en djävul genom den kurvan. :D Kul att det ändå gick så bra.

/mark


Ja jag önskar också att jag sett det:D

De andra som såg det sa ungefär detsamma som du!

Nja det gick ganska långsamt, knappast mer än 30 efter sandfållan när jag sopade i däcken tror jag, men man orkar inte hålla i sig då heller!

Jag har en sån där minnesbild när styret virvlar förbi framför ögonen:D

Sen såg jag marken, sen himlen, och sen låg jag och kravlade i gruset:eek:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst