Hur länge ska ett par stövlar hålla

Hur länge ska ett par stövlar hålla

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-24/20:47

Hej hopp
Förra året köpte jag mig ett par Lindstand GAP.Nu ett år och 2000 mil senare så är dom slut i sulan.Är det normalt? Hur som helst vad ska man köpa för nya stövlar?.Jag är lite sugen på Oxtar Infinity.Jag har läst lite här och där på nätet och många är nöjda med dom. Är det någon här som har dom och hur är slitstyrkan på sula osv :confused:
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Lars Levén » 2007-06-24/21:54

Jag är lite sugen på Oxtar Infinity

Jag köpte ett par i höstas inför Alpbuset. De har funkat perfekt så här långt. Har dock inte haft dem så länge att jag vet något om slitstyrkan. Spännena är lite "meckiga" men annars känns stövlarna kanon. Efter div. erfarenheter med olika stövlar så litar jag numera bara på GoreTex, vi får väl se om jag har rätt i detta antagande.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-24/21:58

Lasse Funduro;15466 skrev:Jag köpte ett par i höstas inför Alpbuset. De har funkat perfekt så här långt. Har dock inte haft dem så länge att jag vet något om slitstyrkan. Spännena är lite "meckiga" men annars känns stövlarna kanon. Efter div. erfarenheter med olika stövlar så litar jag numera bara på GoreTex, vi får väl se om jag har rätt i detta antagande.


+1
Använda sen förra hösten. Ser nya ut efter smörjning.

/m
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Marie » 2007-06-24/22:50

Jag har ett par Oxtar (ej infinity, men med GoreTex) och de är i fullgott skick och helt täta efter 2½ år, tre vintrar med saltslask, två kullerbyttor och 5000 mil. Enda felet är att "kläppen" på dragkedjan i ena stöveln gick hädan för ett år sedan, men ett gem funkar bra som ersättning.
Jag klagar inte på Oxtars kvalitet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-06-25/03:45

Fredrik Åkesson;15460 skrev:Hej hopp
Förra året köpte jag mig ett par Lindstand GAP.Nu ett år och 2000 mil senare så är dom slut i sulan.Är det normalt? Hur som helst vad ska man köpa för nya stövlar?.Jag är lite sugen på Oxtar Infinity.Jag har läst lite här och där på nätet och många är nöjda med dom. Är det någon här som har dom och hur är slitstyrkan på sula osv :confused:
Fredrik


Hej Fredrik

Jag har ett par Oxtar touringstövlar med Goretex som jag har åkta ca 4000 mmil med. Dom är fortfarande täta och hela. Lite puts och dom ser bra ut, dock inte nya.

Sulan börjar bli blank precis där jag sätter ner foten i marken vid stopp (häl och strax bakom tårna) men det läcker som sagt inte. Växelspaksläderbiten är också lite lös i ena ändan efter ett par tusen växlingar men utan andra fel än kosmetiskt.

Jag tycker att detta är ett helt OK resultat, jag kommer att åka med dom minst detta året också.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-25/07:44

Det låter som att Oxtar är melodin.Dom jag har nu är slut precis där växelpetaren är hål rakt igenom :(
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Marie » 2007-06-25/13:30

En kommentar till....
Minst lika viktigt som slitstyrkan är passformen, dvs att de är gjorda efter en läst som liknar din fot. Man skall ju helst kunna marschera en mil i dem också om det djäklas riktigt..... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Kläpp-OT.

Inläggav Lime » 2007-06-25/13:36

Marie;15475 skrev: Enda felet är att "kläppen" på dragkedjan i ena stöveln gick hädan för ett år sedan, men ett gem funkar bra som ersättning.


Jag har hittat lösa "kläppar" i flera olika material, bl.a. ett väldigt bra silikonmaterial, hos den väldigt välsorterade sytillbehörsbutiken. Funkar avsevärt bättre än gem och ser snyggare ut.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-25/13:48

Nu har jag precis varit hos BMW i Solna och provat deras variant på temat. Satt som en smäck men inte för 3200kr när Oxtar är samma stövel för mindre pengar. Kolla in den här tråden visst är dom misstänkt lika :D
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=69649

//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-25/14:06

Fredrik Åkesson;15508 skrev:..en smäck men inte för 3200kr när Oxtar är samma stövel för mindre pengar. Kolla in den här tråden visst är dom misstänkt lika :D
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=69649

Det är ju Oxtar som tillverkar dom och sätter på en BMW-logga.
Finns att köpa på Polo för 200Euro+frakt./m
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-06-25/17:43

Marie;15475 skrev: Enda felet är att "kläppen" på dragkedjan i ena stöveln gick hädan för ett år sedan, men ett gem funkar bra som ersättning.
Jag klagar inte på Oxtars kvalitet.


Jag har med framgång använt nyckelringar i olika storlekar, när kläppar lagt av. Funkar kanonbra. Lätt att få ett bra grepp och håller länge till en kostnad av i stort sett ingenting....

Mina Oxtar Infinity är inne på sin tredje säsong. Kanonstövlar som håller, både att gå i och vattnet utanför. Inte en droppe har tagit sig in trots hela dagsturer i regn. Rekommenderas starkt! Jag köpte mina på AVA i Stockholm. Vill minnas att jag betalade drygt två tusen för två år sen.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Dyra stövlar som håller är billiga!

Inläggav xrs » 2007-06-25/22:55

Jag har ju lite erfarenhet av stövlar eftersom jag använder mc-stövlar c:a 10 timmar om dagen mellan april till oktober. Jag använder ett par BMW tror dom hette Savanna när jag köpte dom för 7 år sedan (köpte ett par nya förra året och då hette dom Santiago) för C:a 1800:- i tyskland. Jag har fått byta sula på dom 4-5 ggr men dom har varit täta hela tiden, men förra säsongen så började sömmarna släppa bak i stöveln! Efter bara 6 år!? Skomakaren fixade detta enkelt och dom är fortfarande täta och favoriterna.
De nya använder jag ibland för att låta gamlingarna vila.

Har också under tiden haft ett par Oxtar Infinity som i praktiken är samma stövel men som efter c:a 8 månaders användande började sömmarna släppa.
Lämnade in dem till handlaren som skickade dem vidare och meddelade att fabriken kanske skulle laga dom. Efter några veckor meddelade handlarn att jag fick hämta ett nytt par, så nu har man ett par i reserv i kartong.
Oxtar stövlarna är precis som BMW stövlarna mycket bekväma och jag går mycket i mitt jobb...
xrs
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2007-05-17/17:28

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-26/08:30

Idag blir det ett besök hos mcpoolen och införskaffande av infinity om det finns hemma :D
/FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Marie » 2007-06-26/11:05

Nyfiken fråga:
Är du mc-polis eller mc-bud?
Det är nästan de enda jag kan gissa att använder sina mc-stövlar så mycket...

xrs;15543 skrev:Jag har ju lite erfarenhet av stövlar eftersom jag använder mc-stövlar c:a 10 timmar om dagen mellan april till oktober. Jag använder ett par BMW tror dom hette Savanna när jag köpte dom för 7 år sedan (köpte ett par nya förra året och då hette dom Santiago) för C:a 1800:- i tyskland. Jag har fått byta sula på dom 4-5 ggr men dom har varit täta hela tiden, men förra säsongen så började sömmarna släppa bak i stöveln! Efter bara 6 år!? Skomakaren fixade detta enkelt och dom är fortfarande täta och favoriterna.
De nya använder jag ibland för att låta gamlingarna vila.

Har också under tiden haft ett par Oxtar Infinity som i praktiken är samma stövel men som efter c:a 8 månaders användande började sömmarna släppa.
Lämnade in dem till handlaren som skickade dem vidare och meddelade att fabriken kanske skulle laga dom. Efter några veckor meddelade handlarn att jag fick hämta ett nytt par, så nu har man ett par i reserv i kartong.
Oxtar stövlarna är precis som BMW stövlarna mycket bekväma och jag går mycket i mitt jobb...
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-26/11:21

Nu står det ett par flong nya stövlar i en påse brevid skrivbordet.Det fanns även nån slags kopia för 1000kr mindre men det vågade jag inte köpa. :(
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Marie » 2007-06-26/11:28

Fredrik Åkesson;15563 skrev:Det fanns även nån slags kopia för 1000kr mindre men det vågade jag inte köpa. :(
//FÅ


Det tror jag att var klokt!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst