Läckage runt halsen

Läckage runt halsen

Inläggav Sportster » 2007-06-30/18:40

Har nån ett bra tips som gör att man slipper få in vatten runt halsen och
nacken när man kör i regn?
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav kjellf » 2007-07-01/22:22

98 personer har läst tråden och ingen har svarat, det säger allt. Det är nog mer tur än skicklighet om någon kommer hem torr om bröstet efter en regnskur. Jag har klarat mycket regn med nuvarande jacka utan att bli blöt men i onsdags med samma jacka blev jag blöt.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-01/22:38

Att inte jag svarat beror på att jag inte gör något speciellt för att undvika att få in vatten vid halsen, eftersom jag aldrig upplevt att jag fått in vatten där. Jag hör ju inte till dem som helt undviker att köra i regn, så där finns inte orsaken.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-07-02/07:36

För att svara seriöst på frågan.

Så här gör jag:

Steg ett är att ha en jacka som passar väldigt bra i halsen.

Steg två är att ha något mellan jackans halslinning och halsen. Lite beroende på hur mycket det regnar och temperatur så använder jag en buff eller en wind/rain-stopper (av egen modell). Om det börjar tokregna så brukar jag ha en till buff eller liten halsduk som täpper till glipan mellan hjälmen och halsen.

Sedan är det oerhört beroende på sittställning. Sitter jag rakt upp så blir jag tokblöt. Om jag böjer mig lite frammåt så klarar halsen sig hyffsat. För mycket frammåt och jag blir blöt på ryggen.

Detta gäller när jag kör med gore-tex-stället. Om jag har läderstället på mig så drar jag bara på Jofama-regnställ och sedan är jag torr. Har haft torrdräkter som läcker mer än det regnstället. :D
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-07-02/08:09

Jag har inga problem med regnvatten runt halsen. Då kör jag i regn i ett 300 kr ställ fr louis. Har dock sett andra mc åkare var droppar vandrar uppåt mot halslinningen med vindraget. Det hela blir väldigt individuellt.
Det finns neoprenhalskragar att köpa. Kan vara en lösning.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav tommykn » 2007-07-02/09:57

Instämmer med Marie och Lime - har inte upplevt att detta är något bekymmer, eftersom jag 1) har en jacka som sluter högt, bekvämt och tätt mot halsen, 2) använder en buff, 3) drar integralhjälmen nedåt i hakpartiet, 4) har en förhöjd framruta och 5) kör lätt framåtlutad. Inget regnskydd i övrigt, men det borde räcka för de flesta. Sedan finns det förstås en gräns för hur mkt regn man vill utsätta sig för resp. hur länge, innan man stannar och tar skydd :)
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-02/18:52

En sån här
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=2541&categoryid=category05
Skyddar förhoppningsvis mot det mesta som kan drabba halsen!!

Fast jag verkar vara helt ensam om att tycka att den verkade vettig!!

Kan det ha berott på priset:rolleyes:
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-02/21:02

tommykn;15922 skrev:Sedan finns det förstås en gräns för hur mkt regn man vill utsätta sig för resp. hur länge, innan man stannar och tar skydd :)


Gör det?
Den har jag inte hittat ännu. Jag var inte i närheten av den gränsen när det var strömmande regn Spittal-Nürnberg samt Gedser-Vejbystrand. Jag övervägde att fortsätta till Kinna men Yamahan lade in sitt veto och hade protesterat sedan København (orsak spricka och inträngande vatten i en tändspole)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-02/21:07

Helmetrock;15942 skrev:En sån här
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=2541&categoryid=category05
Skyddar förhoppningsvis mot det mesta som kan drabba halsen!!

Fast jag verkar vara helt ensam om att tycka att den verkade vettig!!

Kan det ha berott på priset:rolleyes:


Det där tror jag att nån BMW-ingenjör hittat ritningarna till bland bevarade konstruktionsritningar för tortyrredskap i spanska inkvisitionens arkiv.... (tillsammans med "ryggskydden") ....
Jag föredrar att ha full rörlighet när jag sitter på hojen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-02/21:25

Marie;15958 skrev:Det där tror jag att nån BMW-ingenjör hittat ritningarna till bland bevarade konstruktionsritningar för tortyrredskap i spanska inkvisitionens arkiv.... (tillsammans med "ryggskydden") ....
Jag föredrar att ha full rörlighet när jag sitter på hojen.


Hihihi ja den ser inte go ut, men faktum är att hittils har jag inte vridit på skallen så det tagit emot i den!! Den märks faktiskt inte alls! Och jag föredrar också full rörlighet, även efter en olycka:D
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-02/21:56

Helmetrock;15961 skrev:Hihihi ja den ser inte go ut, men faktum är att hittils har jag inte vridit på skallen så det tagit emot i den!! Den märks faktiskt inte alls! Och jag föredrar också full rörlighet, även efter en olycka:D

Hur det blir efter en olycka får man väl fundera över om det skulle inträffa. Det bekymrar jag mig inte över nu.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-07-03/07:11

Helmetrock;15942 skrev:En sån här
http://bmwswedenpinter01.ergointegration.no/mc/category/en_artikkel.asp?articleid=2541&categoryid=category05
Skyddar förhoppningsvis mot det mesta som kan drabba halsen!!

Fast jag verkar vara helt ensam om att tycka att den verkade vettig!!

Kan det ha berott på priset:rolleyes:


Inte mot regn, som är det som frågan gäller. Men mot resten. Misstänker att vi inom 20 år har lag på att alla som kör mc skall ha en neck-brace.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-07-03/07:13

Marie;15958 skrev:Det där tror jag att nån BMW-ingenjör hittat ritningarna till bland bevarade konstruktionsritningar för tortyrredskap i spanska inkvisitionens arkiv.... (tillsammans med "ryggskydden") ....
Jag föredrar att ha full rörlighet när jag sitter på hojen.


Det har man. Jag har testat en liknande och var också förvånad över hur lite den störde och hindrade rörligheten. Kännde mer av min wind-stopper än av kragen. Om du får tillfälle, testa.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-03/14:09

Marie;15958 skrev:Det där tror jag att nån BMW-ingenjör hittat ritningarna till bland bevarade konstruktionsritningar för tortyrredskap i spanska inkvisitionens arkiv.... (tillsammans med "ryggskydden") ....
Jag föredrar att ha full rörlighet när jag sitter på hojen.


Undra om det är en generationsfråga det där med skydd... När jag Kör/åker Downhill/skidor/snowboard/MC så ser jag det nästan lika självklart som att knäppa på bältet i bilen att ha hjälm o ryggskydd (minst).

Vad det gäller regnandet så kan jag inte säga att det har stört mig hittills med rinn innanför kragen. Men jag supertourar inte så värst mycket och väljer nog körning lite efter väder. Regnar det så får man ta det och ta en varm dusch och något stärkande när man kommer hem... :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Marie » 2007-07-03/15:47

Lime;15975 skrev:Inte mot regn, som är det som frågan gäller. Men mot resten. Misstänker att vi inom 20 år har lag på att alla som kör mc skall ha en neck-brace.



Den lagen lär väl bli lika effektiv som lagen om bilbälte....
Bilbältet struntar jag i nästan alltid, och har alltid så gjort.
Hjälmen är en annan femma, för det syns så förbaskat väl om man inte har den....

Ripper;15996 skrev:Undra om det är en generationsfråga det där med skydd...


Eller en kulturfråga. Jag förlitar mig betydligt mera på min skyddsängel och s:t Christoffer (de vägfarandes skyddshelgon) än på tekniska mojänger som i sig utgör risker genom att de minskar rörligheten.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-03/21:18

Marie;15966 skrev:Hur det blir efter en olycka får man väl fundera över om det skulle inträffa. Det bekymrar jag mig inte över nu.


Byter du inte olja förrän motorn börjar låta illa? Det är ju inte säkert att den skär innan du hinner sälja om du aldrig byter den:D

Sen har jag svårt att tänka mig att neckbracen INTE skulle skydda bra mot regn!

Har inte hunnit prova än, men det blir inte mycket plats mella hjälmen och kragen vertikalt! Har man dessutom en tät krage under så är det nog tätt tror jag!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-03/22:27

Helmetrock;16019 skrev:Byter du inte olja förrän motorn börjar låta illa? Det är ju inte säkert att den skär innan du hinner sälja om du aldrig byter den:D


Givetvis sköter jag oljebytena på mina maskiner. De far garanterat illa av uteblivna oljebyten, och jag räknar sällan med att sälja något fordon 'i förtid' (XJ-600:an är ett klart undantagsfall).

Att strunta i diverse 'nödvändiga' skydd har ju inga som helst negativa konsekvenser så länge det inte händer någon olycka, och det som kan ta skada är i så fall bara min kropp. Jag vet att olyckor kan hända, men de finns inte med i mina kalkyler. De och deras konsekvenser får man börja fundera över om de väl har hänt.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-04/08:47

Marie;16027 skrev:Givetvis sköter jag oljebytena på mina maskiner. De far garanterat illa av uteblivna oljebyten, och jag räknar sällan med att sälja något fordon 'i förtid' (XJ-600:an är ett klart undantagsfall).

Att strunta i diverse 'nödvändiga' skydd har ju inga som helst negativa konsekvenser så länge det inte händer någon olycka, och det som kan ta skada är i så fall bara min kropp. Jag vet att olyckor kan hända, men de finns inte med i mina kalkyler. De och deras konsekvenser får man börja fundera över om de väl har hänt.


Varför byter du olja, motorn går ju inte sönder förrän den skär och då får man ta ställning till vad det innebär när det har hänt?

Kör du oförsäkrat när du ändå inte planerar att bli inblandad i något?
Bara maskinskadeförsäkring?

Har man någon gång klotat och landat på ryggen i någon slänt eller i annan ogästvänlig terräng så uppskattar man ryggskyddet, hjälmen, handskar och all annan utrustning man paltat på sig.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav Marie » 2007-07-04/17:29

Ripper;16042 skrev:Varför byter du olja, motorn går ju inte sönder förrän den skär och då får man ta ställning till vad det innebär när det har hänt?

Kör du oförsäkrat när du ändå inte planerar att bli inblandad i något?
Bara maskinskadeförsäkring?

Har man någon gång klotat och landat på ryggen i någon slänt eller i annan ogästvänlig terräng så uppskattar man ryggskyddet, hjälmen, handskar och all annan utrustning man paltat på sig.



Enkelt, en motor skär ofelbart i förtid om man negligerar smörjningen. Detta även utan ytterligare yttre påverkan. Alltså kan inte en skuren motor betraktas som 'olyckshändelse' vid utebliven oljeservice. Att sköta sina maskiner vad avser smörjning och kylning är helt enkelt en fråga om driftekonomi.

Det enda sätt en massa skyddsutrustning påverkar min ekonomi är genom att den med största sannolikhet utgör en helt onödig kostnad.

Maskinskadeförsäkring är någonting jag aldrig övervägt att teckna. (jag har aldrig ägt ett fordon så nytt att maskinskadeförsäkring kunnat komma ifråga för den delen). Såpass nya fordon är klart oekonomiska genom kapitalkostnader och värdeminskning.
Försäkringar tecknar jag i den omfattning lagen kräver ansvarsförsäkring, eller försäkringen är krav i samband med att egendomen utör säkerhet för lån. I övrigt anser jag att man i det långa loppet tjänar mest på att vara sitt eget försäkringsbolag. Den lagstadgade ansvarsförsäkring som trafikförsäkringen utgör ser jag som en självklarhet även om den inte hade varit lagstadgad. Den skyddar ju framför allt andra människor från en del ekonomiska följder av misstag jag kan komma att göra. Följder som kan komma att vara långt större än vad min ekonomi kan hantera. Min egen egendom är däremot betald och kan förloras utan följder för andra.

För din information så HAR jag faktiskt 'klotat' och det utan ryggskydd. Detta har inte i någon som helst mån påverkat min syn på nödvändigheten av skydd. Jag ser det som ett fullständigt ointressant spörsmål att spekulera angående huruvida jag hade fått färre eller lindrigare skador med fler/andra skydd. Det var uppenbarligen Guds vilja att jag skulle skada mig på det sätt jag gjorde, och de skadorna hade jag säkert fått på något sätt i vilket fall som. Hur Gud ser till att jag landar och andra detaljer som endast Han styr över i samband med en eventuell olycka betyder mycket mera för slutresultatet än alla skydd i världen.

Må Herren beskydda även dig, som så totalt saknar tilltro till Honom!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-04/18:38

Jag anser att vi från och med nu ska låta Marie dö i fred:D

Vill du inte ha skydd så gärna för mig! Men vill du prova min Neckbrace får du skicka ett PM;)
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-04/19:20

Marie;16062 skrev:Det enda sätt en massa skyddsutrustning påverkar min ekonomi är genom att den med största sannolikhet utgör en helt onödig kostnad.


Sant. Och all utveckling är av ondo.

Marie;16062 skrev:För din information så HAR jag faktiskt 'klotat' och det utan ryggskydd. Detta har inte i någon som helst mån påverkat min syn på nödvändigheten av skydd.


Det säger nog mer om dig än om skydden.

Marie;16062 skrev:Må Herren beskydda även dig, som så totalt saknar tilltro till Honom!


Vad gällande min tro på högre makter eller ej så spelar det nog kvitta.
Har landat både mjukt och hårt på olika underlag, Och att dömma av märkena i mitt ryggskydd så skulle jag inte byta ut det mot bara skinnet.

Men du får köra i vad du vill, jag undrade bara hur du tänkte.

Helmetrock: Fick du testa innan du köpte eller chansade du på att det skulle funka?

Trådskaparen: Ledsen för OT. Körde i regnskurar under hela dagen idag (40 mil) och konstaterade att ett av dom få torra ställena på min arma lekamen var just halsen... :)
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40

Inläggav 2656205 » 2007-07-05/10:02

Marie;16001 skrev:Den lagen lär väl bli lika effektiv som lagen om bilbälte....
Bilbältet struntar jag i nästan alltid, och har alltid så gjort.
Hjälmen är en annan femma, för det syns så förbaskat väl om man inte har den....



Eller en kulturfråga. Jag förlitar mig betydligt mera på min skyddsängel och s:t Christoffer (de vägfarandes skyddshelgon) än på tekniska mojänger som i sig utgör risker genom att de minskar rörligheten.


Hör tydligt att du eller någon i din närhet inte råkat ut för någon olycka, med tanke på att du säger att du har en "skyddsängel".

Om det nu finns "skyddsänglar" hur kommer det sig att vissa omkommer eller skadas. Har de inte bett tillräckligt många aftonböner eller?

Att ha en tro är helt ok för att känna trygghet med att hålla med framgånghetslära är däremot att sätta sig över alla och slå sig för bröstet och säga att någon vaktar över en.

Ta på dig bältet när du kör så slipper jag ialla fall betala din sjukvård!
2656205
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 1999-05-04/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-07-05/17:53

Ripper: Jag fick testa Lars på BMWs eget ex, de ville inte ta hem ett jag kunde prova... Du kan få prova min om du är intresserad! Vi bor ju inte så långt isär!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Inläggav Ripper » 2007-07-05/18:06

Helmetrock;16120 skrev:Ripper: Jag fick testa Lars på BMWs eget ex, de ville inte ta hem ett jag kunde prova... Du kan få prova min om du är intresserad! Vi bor ju inte så långt isär!


Okidok, jag tackar för det generösa ebjudandet om test och återkommer till dig om/när det blir aktuellt.
Ripper
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2006-11-06/23:40


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst