Tips och råd, Allväders.

Tips och råd, Allväders.

Inläggav nik76her » 2007-07-02/16:56

Hej.
Har på tok för dåligt på mej när jag åker och har alltid varit slarvig.
Det är nog dax för skärpning.
Vill därför få lite råd om vad man ska tänka på när man köper allvädersställ.
Är det lika besvärligt som att köpa hjälm?

Har dålig koll vad man ska titta på.. så alla råd välkommna.. Försöker läsa till mej lite kunskap här på forumet.

Tack på förhand.
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav Raketen » 2007-07-02/18:29

nik76her;15934 skrev:Hej.
Har på tok för dåligt på mej när jag åker och har alltid varit slarvig.
Det är nog dax för skärpning.
Vill därför få lite råd om vad man ska tänka på när man köper allvädersställ.
Är det lika besvärligt som att köpa hjälm?

Har dålig koll vad man ska titta på.. så alla råd välkommna.. Försöker läsa till mej lite kunskap här på forumet.

Tack på förhand.


1. Du får den kvalite du betalar för= snåla inte.
2. Goretex är att föredra framför billigare kopior därför att Goretex är dom enda som certifierar tillverkningsprocessen av det klädesplagg fordret skall sitta i.
3. Kolla att kragen inte är för tjock. Du får då svårt att röra på huvudet samt att vatten lättare kryper in mellan hjälm och krage.

Jag har provat lite olika fabrikat och är mest nöjd med RUKKA.

Prova vad som passar dig, och lycka till
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Lime » 2007-07-02/18:33

Det som gäller för skinn gäller delvis för textilställ. Det som är viktigast är att du känner dig bekväm med stället och att skydden i axlar, armbågar, höft och knä sitter där de ska och inte glider omkring.

Alltid pröva med den utrustning du normal kommer att köra med, alltså handskar, stövlar och givetvis ryggskyddet (för du kör vällan inte utan ryggskydd).

Om du kan, provsitt på din egen hoj. Bäst är om du får ta ut stället på en provtur, men det brukar inte gå att få till så ofta.

Försök köpa ett ställ som är så pass "litet" att du inte behöver ha så mycket under. Om stället har löstagbart foder, vilket är skönt på vår och höst, ska du testa stället både med och utan. Mitt ställ sitter som en smäck med fodret men är egentligen för stort utan.

Försök hitta en butik med många olika märken och prisklasser. I Stockholm har vi bl.a MC-Poolen i Sundbyberg med riktigt bra sortiment men nere i södern får någon annan tipsa dig. Det är bra att kunna klämma och känna och testa sig fram. Var inte rädd för att mixa märken. Om du hittar ett par Yuko-byxor som passar men ingen jacka och en Halvarsson-jacka men inte några byxor, köp det som passar av de olika märkena. Ingen bryr sig ändå... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav nik76her » 2007-07-05/19:28

Japp ska göra ett försök att köpa mej ett ställ imorgon. Tänkte besöka oves motor i olofström.. Skulle jag inte hitta något där så finns ju alltid även claeson i bromölla.
Ska försöka ge det lite tid o prova ordentligt.
Ryggskydd får jag hoppas att jag hittar inbyggt.
Är för lat för att hålla på i för många minuter med att spänna på en hockeyutrustning.

Finns ju även säkerhetsjacka. Halsskydd. Airbag.. Var tusan drar man gränsen för vad som är en skaplig utrustning??
nik76her
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-01-21/15:49

Inläggav Lime » 2007-07-05/20:16

Det finns inte några jackor med bra inbyggda ryggskydd. Köp ett löst. Det tar inte många minuter att kränga på sig ryggskyddet.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Taurus » 2007-07-05/21:27

Håller absolut med Lime.

Men det tar inga minuter att kränga på det bästa som hänt MC-kollektivet efter integralhjälmen = ryggskyddet.
Det tar sekunder.
OM olyckan är framme och ryggskyddet gjort sitt jobb sparar du lätt in dessa sekunder på den extra rehab-tid du tvingas till utan ryggskydd. Om du ens får chans till rehab...

Vad gäller ryggskydd: se till att de är ventilerade eller har Outlast eller motsvarande.

// Taurus0504
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Inläggav niklas.r » 2007-07-06/11:19

Taurus0504;16136 skrev:Håller absolut med Lime.

Men det tar inga minuter att kränga på det bästa som hänt MC-kollektivet efter integralhjälmen = ryggskyddet.
Det tar sekunder.
OM olyckan är framme och ryggskyddet gjort sitt jobb sparar du lätt in dessa sekunder på den extra rehab-tid du tvingas till utan ryggskydd. Om du ens får chans till rehab...

Vad gäller ryggskydd: se till att de är ventilerade eller har Outlast eller motsvarande.

// Taurus0504


Håller med helt, eller som en säljare på Burnout sade: De inbyggda "ryggskydden" är inga ryggskydd, utan en bit liggunderlag, och skyddar som ett sådant. Om det sitter ett sånt i jackan: Ta ur det och köp ett riktigt ryggskydd.

Niklas R
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby

Inläggav kennethjonsson » 2007-07-07/15:46

Jag köpte precis ett Lindstrand GI-pants + jacka Grafitti. Denna gång i storlek M i.st.f mitt gamla i storlek L, som rymde ett foder samt en tröja. Jag har inte många råd om fabrikat eller material, men att snåla tretusen, gå omkull och sedan undra vilka skador man sluppit för ett dyrare ställ är nog en dålig affär.

Det nya tight'are stället känns mycket bättre - jag sitter mycket "närmare" motorcykeln och tycker att jag har bättre kontroll. Kanske inbillning, men köp inte ett ställ med plats för kläder för minus 10 grader, de flesta milen körs nog i 15 plus eller varmare. Har jag fel, så vet du bättre själv.

Lindstrands ställ har en massa öppningar med blixtlås (det sitter mera än 20 blixtlås bara i jackan!) som sänker säkerheten, men det fläktar skönt under kläderna. Tyvärr kommer det nog också att sippra in vatten vid regn. Outlast-fodret gör sitt till.

Jag har plockat ur regnmembranet och tar det med löst om det är tveksamt väder, eller använder mitt gamla ställ om det regnar. Ett fast regnmembran är bra om det regnar, men jag pendlar kortare sträckor och vill kunna plocka ur den portabla enmansbastun som ett sådant innerfoder gärna blir. Om regnmembranet är fast, se till att ett mesh-foder sitter innerst som ger luft mellan "våtbastun" och huden.
Användarvisningsbild
kennethjonsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2006-04-28/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-20/16:05

Jag kikade på Rukka Allroad som jag tyckte var ett vettigt ställ, och som dessutom satt bra på mig.

BMW original tittade jag inte ens åt, för det var ju minst dubbelt så dyrt... -Trodde jag.

När jag var och provkörde en mc så passade jag på och kika på BMW Originalkläder, och jag fick en possitiv överraskning.

Numera åker jag runt i Rally 2 Pro byxa och jacka, för samma pris som Rukka-stället, och stortrivs.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Sportster » 2007-07-21/10:07

niklas.r;16152 skrev: De inbyggda "ryggskydden" är inga ryggskydd, utan en bit liggunderlag, och skyddar som ett sådant. Om det sitter ett sånt i jackan: Ta ur det och köp ett riktigt ryggskydd.

Niklas R


Kan hålla med om att ett separat ryggskydd som spänns fast på kroppen är bäst,
men ryggskyddet i min allvädersjacka är faktiskt CE-märkt vilket borde betyda lite bättre än ett sittunderlag!
Största skillnaden är väl att det inte sitter direkt kopplat mot ryggtavlan.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Inläggav Taurus » 2007-07-23/21:31

Sportster;17052 skrev:Kan hålla med om att ett separat ryggskydd som spänns fast på kroppen är bäst,
men ryggskyddet i min allvädersjacka är faktiskt CE-märkt vilket borde betyda lite bättre än ett sittunderlag!
Största skillnaden är väl att det inte sitter direkt kopplat mot ryggtavlan.


Jodå, skyddet är det nog inget fel på.
Om man går omkull kan dock vridkrafterna flytta/vrida jackan så mycket att skyddet inte skyddar där det ska.

BMWs ryggskydd bör du titta närmare på. Deras skydd klarar att både snabbare och bättre absorbera kraftenvid "våld" i tester jämfört med, mig veterligen, alla andra ryggskydd.
Dessutom har det skydd för nyckelbenen.

// Taurus0504
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Inläggav 2660158 » 2007-07-23/21:40

2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Taurus » 2007-07-23/21:49




Förmodar du har den (?) Berätta, finns det NÅGRA nackdelar?

Jag kommer att köpa en sådan. Strulet är bara att den inte funnits att prova där jag varit.
// Taurus
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Inläggav Raketen » 2007-07-23/21:52


Hur varm är den och vad har man utanpå en stekhet sommardag?
Är det varmare än en normal mc jacka?
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst