Hur länge...

Hur länge...

Inläggav Jee7 » 2007-07-03/12:27

lever en plast hjälm?

Är det någon som har koll på vad som gäller med livslängder på plasthjälmar??

Erik
Jee7
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2006-06-06/11:33

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-07-03/13:21

Jee7;15992 skrev:lever en plast hjälm?

Är det någon som har koll på vad som gäller med livslängder på plasthjälmar??

Erik


Hej

Jag vet inte om det finns någon vetenskap bakom det hela, men det som jag har fått lära mig är:

4 år för plast hjälm
8 år för glasfiber (då undrar jag hur sunkigt fodret är, det lever i vart fall :D )

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Lime » 2007-07-03/14:36

Hjälmen är slut när den inte längre sitter riktigt tight på skallen. Min Shoei XR-1000 börjar säga upp sig redan efter 3 år men det beror mest på att jag svettas så in i bängen när jag kör. Svett tar kol på en hjälm ganska fort. Kör med hjälmluva så räcker den lite längre.

På Kul på hjul snackades det om att en hjälm som används flitigt tar slut redan efter 3-4 år. Mer än 5 skulle jag själv aldrig använda en kruka.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-07-03/17:17

Skalet på en hjälm är det som tar en del av krockvåldet... plasten, platsic´n, kulfibern eller va den är konstruerad av håller ganska lång, dvs flera år... (om inte den får stryk av våld, sol eller kemikalier.., mv.)

Kanske det viktigsta i en hjälm är insidan - och flamingo, polystyren, och va det nu hettar allt ihopp - påvärkes av användig!!
Svettar du en del i hjälmen (och det gör alla - (damarna såklart undantagit!))
Svett är vatten mixad med olika typor av "salt" som lustigt fretar sig runt i båda den mjuka och den hårda polstring i hjälmen..

Kloka folk i branchen rekomenderar att bytta efter 1 säsong om du har rullad +3.000 mil och har haft det HOT!!!

Skallskador, är tyvärr en ganska vanligv skada hos motorcyklister när vi pratar svära skador. Kan vi reducera dessa med är det möjligt att vi kqan få en halverting av försäkrings premierna..

Så köp en BRA lätt heltäckande hjälm, som passar just ditt huvud. Spänd den altid ordenligt.. Och njut ofta av glädjan av en ny fräsh säker hjälm.
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst