Wcs-1

Wcs-1

Inläggav Mats Pers » 2007-08-02/15:00

Finns det någon som har erfarenhet av systemhjälmen 5 med WCS-1 så dela gärna med dig det tilll mig är du snäll.
Går den att använda till den radio som sitter orginalmonterad på min R1200RT på något sätt????
Hur funkar det med telefonen när man pratar med passageraren med samma utrustning?????
Finns någon sida på nätet som informerar mig på ett vettigt sätt.
Användarvisningsbild
Mats Pers
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-08-08/01:00

Inte bra

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-03/01:51

Min fru har erfarenhet av systemhjälm 5 med WCS-1. Hjälmen är jättebra!
Men bluetooth fungerar inte bra. I början när hon hade den (vi fick den 2005)
fungerade den klockrent hon pratade i telefon osv enligt dem hon pratade med lät det bra men så en dag pajade den och sedan dess har den varit hos BMW Solna i 2 omgångar halva denna säsong och en del av den förra. De säger att de bytt kretskort. Vi hämtade den i förrgår 31/7 och vi har ännu inte fått den att funka med hennes telefon som den funkat med förut så det ser ut att bli en vända till hos BMW. Enligt den nya säljaren på BMW Solna så ska BMW Sverige inte sälja system 5 hjälmen med bluetooth längre pga kvalitetsproblem. Fö visste han ingenting om hjälmen och verkade ganska ointresserad (ville hellre fika med ngn kompis). Hade önskat att Stefan varit där för han kan i alla fall svar eller ta reda på fakta.
Däremot finns det ju BT headset som bl.a Touratech i Lidköping och Mc-boden i Stockholm säljer för ca 2300:- finns säkert också hos välsorterade mchandlare. Om det går att ansluta din radio vet jag inte. Är det en bluetooth radio borde det gå men jag tror det är en radio som inte har BT. När jag hade RT monterade bil o marintrim in intercom via tråd åt mig och då fick jag också upp radioljudet i hjälmen så man slapp spela för hela nejden. tror adressen är bilomarintrim.se men googla så hittar du den.
Kommunikation på hoj är ett marknadssegment som inte behandlas vidare bra måste finnas pengar i det, men tom BMW ber kunderna vända sig till tex bil o marintrim.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Gunnar Elmgren » 2007-08-03/09:00

Atlanta;17657 skrev:Finns det någon som har erfarenhet av systemhjälmen 5 med WCS-1 så dela gärna med dig det tilll mig är du snäll.
Går den att använda till den radio som sitter orginalmonterad på min R1200RT på något sätt????
Hur funkar det med telefonen när man pratar med passageraren med samma utrustning?????
Finns någon sida på nätet som informerar mig på ett vettigt sätt.


Jag har också fått beskedet av BMW att WCS-1 är tillbakadraget pga tekniska problem.
Jag har däremot hittat ett väldigt bra alternativ, nämligen Cardo Scala Rider. Den finns i ett utförande med intercom, då köper man ett 'kit' som heter Cardo Scala Teamset och består av två olika enheter, som 'pratar' med varandra via Bluetooth. Bara förarens enhet är kopplad till telefonen med Bluetooth, men passagerar-enheten kan delta i 'trepartssamtal'. Ljud från t ex navigator eller radio/musikspelare med Bluetooth-anslutning är också möjligt.
Bästa pris jag hittat är hos http://www.katshing.se - där kostar Teamset drygt 1.200 kr.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Inläggav Julton » 2007-08-05/17:54

Atlanta;17657 skrev:Finns det någon som har erfarenhet av systemhjälmen 5 med WCS-1 så dela gärna med dig det tilll mig är du snäll.
Går den att använda till den radio som sitter orginalmonterad på min R1200RT på något sätt????
Hur funkar det med telefonen när man pratar med passageraren med samma utrustning?????
Finns någon sida på nätet som informerar mig på ett vettigt sätt.



Jeg har brukt ett år av min BMW tid på å prøve og å vente på at WCS-1 skulle fungere i mine hjelmer. Systemhjelm 5 har jeg fortsatt, men WCS-1 har BMW måtte kjøpe tilbake fra meg to ganger. Desverre kan jeg ikke fortelle deg hvordan dette skulle ha fungert i den perfekte tilstand, men det er meget vanskelig å få hjelmer, samt mobil og GPS til å fungere sammen. BMW trakk WCS-1 ut av produktprogrammet sent 2006 pga store teknisk problemer.

Originalradioen har ikke Blåtann funksjon, så den kommuniserer ikke med WCS-1.
Jeg kunne parre en mobil til min hjelm, men ikke to hjelmer og mobil. BMW Navi III (med Blåtann) kommuniserte ikke med min WCS-1.

I dag kjører jeg med Baehr anlegg og kabler:)

Julton
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst