Rekordmånga MC till salu

Rekordmånga MC till salu

Inläggav dag » 2007-09-13/12:58

Hela 22 781 motorcyklar finns i skrivande stund till salu på Blocket.
Det måste vara rekord.

14206 av dessa säljs av privatpersoner - 8575 säljs av handlare.

Det är inga problem att hitta BMW hojar heller.

Totalt 741 annonser - av vilka 432 säljs privat och 309 av handlare.

Hur många som annonseras ut på annat sätt, i lokaltidningar, på andra webbsiter
eller anonymmt väntar i MC-firmornas lokaler på nya ägare är svårt att gissa.

Kanske lika många?

Bakom många av Blocketannonserna finns medlemmar i BMW MC Klubben och forumbesökare.

Frågan är nu: Vilka är erfarenheterna från att sälja under sommaren/hösten?
Tvingas man pruta mycket för att få göra affär? Har den regniga sommaren gjort att intresset minskat?

Berätta om era erfarenheter...

Bild
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-13/13:59

Det är stendött.. Iallafall om man försöker att sälja till samma priser som förra året.

Skall man bli av med en gammal hoj idag, så verkar det som att man måste kunna sänka priset så mycket att det lockar en helt annan kundkategori. Nämligen de som egentligen inte är så särskilt intresserade av att köra båge, men som kan tänka sig att ha en hoj i garaget om-utifall man vill glida en sväng på söndagen. Prisbilden kanske bör ligga runt max 20000 kronor för en väl fungerande mc från -80 och 90-talet.
De som kan gå ner så långt har en realistisk chans att bli av med hojen, men det är kanske inte så lätt när dessa cyklar förra året hittade nya ägare som var beredda att betala upp till kanske 40000 för samma hoj.

Nyare begagnade hojar från 2000-talet, skall övertyga sin köpare om att det inte är bättre att köpa nytt.. En inte helt lätt uppgift när man vänder sig till en spekulantgrupp som är så intresserade av hojar att de är beredda att betala 70000 + för sin leksak. Med ett sådant intresse är det inte svårt att motivera sig till att köpa en fabriksny hoj.

De som borde ha lättast att sälja är alltså de som har nya hojar med blott ett år på nacken och som ligger 20% eller mer under nypriset, samt de som säljer sin pärla för under 20000 kr eller däromkring. Övriga (jag själv inkluderad) får nog stå ut med att behålla cykeln fram tills dödsboet får i uppgift att sälja den...:o

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-09-13/14:51

Njea... dryga 20000 hojar ligger ute på Blocket just nu. Men hur många som i verkligheten är till salu det är en annan fråga. Hittar t.ex. en R1:a som jag med säkerhet vet att inte är till salu längre.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav dag » 2007-09-13/15:15

Lime;20174 skrev:Njea... dryga 20000 hojar ligger ute på Blocket just nu. Men hur många som i verkligheten är till salu det är en annan fråga. Hittar t.ex. en R1:a som jag med säkerhet vet att inte är till salu längre.


Det mesta är till salu - bara priset är rätt. Men du har säkert rätt i att det finns hojar på Blocket som är sålda, kraschade etc. där man glömt ta bort annonsen.

Ska vi fortsätta spekulera finns det säkert minst lika många hojar till salu som de som redan ligger på Blocket, där ägarna gärna vill sälja, men begärt för högt pris och inte fått någon köpare (och annonsen fallit för tidsgränsen) - eller där ägarna drar sig för att försöka sälja (rädda för allt jobb, oseriösa email, provkörningar, skambud och prutningar).

Andrahandsvärdet på begagnade BMW är traditionellt högt. Undrar om vi nu kommer att få se kraftiga prisras på begagnat, i takt med att tillverkaren släpper fler nya modeller och med mer avancerad elektronik.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Hyllvärmare.

Inläggav Mimmi » 2007-09-13/18:31

Hej!

Det är en helt riktig iakttagelse att det finns många mc till salu för tillfället, såväl privat som hos handlare. Inte minst BMW. Av BMW tycks vissa modeller vara mer eller mindre stendöda, tvåventilsboxer och äldre K-modeller inte minst. Av de nyare så verkar det endast vara GS samt tvärfyrorna av K som är ganska "heta".

Min bror köpte en Honda Transalp nu i augusti. Han köpte den hos Ahlqvist i Göteborg. Jag var med som "konsult", och fick lite tid över. Då tittade jag på deras beg.lager och talade med en av försäljarna lite allmänt om mc, och han frågade vad jag har för något. När jag sade att det var en BMW GS svarade han att det är de enda modellerna samt "tvärfyrorna" som är attraktiva. De modellerna har de inte svårt att sälja, men övriga BMW är ruskigt tröga. Som exempel visade han på en R1150RT som de haft i (vill jag minnas) två år... Den var hur fin och prydlig som helst, något avskräckande miltal hade den inte heller. Priset var i mina ögon korrekt enligt dagens notering, och är sänkt i flera omgångar. Men ändå är det ingen som är överhuvudtaget är intresserad.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Försäkring

Inläggav Magnus von Melen » 2007-09-13/19:41

Tror ni inte att en anledning, förutom höst, dålig sommar och många nyregistreringar under senare år, kan vara en viss osäkerhet om vart försäkringspremierna är på väg. Kan väl göra att många vill sälja innan de stiger mer och vissa modeller blir i princip osäljbara. Samtidigt som köparna avvaktar för att inte köpa fel model.
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav Lars Levén » 2007-09-13/19:52

Har noterat att ex.vis Kawasaki Er-6 årsmodell -06 som gått 500-1000 mil går att få för 40.000 - 42.000 före prutning. Bra pris med tanke på att de kostade ca 60.000 som nya, framförallt om det är lite extra med och däck etc. är i OK skick.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav dag » 2007-09-13/19:52

Mimmi;20187 skrev:Som exempel visade han på en R1150RT som de haft i (vill jag minnas) två år... Den var hur fin och prydlig som helst, något avskräckande miltal hade den inte heller. Priset var i mina ögon korrekt enligt dagens notering, och är sänkt i flera omgångar. Men ändå är det ingen som är överhuvudtaget är intresserad.


Jag gissar att det var den här han visade dig.

Bild

I slutändan är det alltid en fråga om priset.
Om han har haft hojen i hallen i två år visar det bara att priset är för högt.

Jag kan lova att om han halverade priset, skulle hojen vara såld i morron.

Fler och fler handlare börjar bli ovilliga till inbyten - eller också ger man extremt låga bud på inbytet och dålig eller ingen rabatt på den nya hojen.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-13/19:54

I början på sommaren var det närmare 22 000 till salu - ungefär som nu.

Jag lyckades sälja en Yamaha SR500 men det var verkligen ingen rusning....

Priserna har sjunkit sedan förra året men det gäller även t ex traktorer, husbilar med mera.

Kanske är det så att folk har gott ställt och köper nyare/nytt med billiga lån?

Eftersom jag tillhör gruppen slutanvändare, d v s att jag kör det mesta tills det är färdigt för skrotning tycker jag det är trevligt med låga priser.:rolleyes:
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav dag » 2007-09-13/20:02

Thomas Jansson;20200 skrev:Eftersom jag tillhör gruppen slutanvändare, d v s att jag kör det mesta tills det är färdigt för skrotning tycker jag det är trevligt med låga priser.:rolleyes:

BMW R80RT 1983
BMW R80 G/S 1981
HONDA XR600 1994 till salu!!!


Jaa...

Vad ska du ha för Hondan? ;)

Och nog kan du väl tänka dig att göra dig av med RT och GS:en också?

Förresten, finns det någon av de som gjort inlägg i den här tråden som inte är beredd att sälja sin hoj för rätt pris?
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00

Inläggav Magnus von Melen » 2007-09-13/20:18

dag;20201 skrev:Förresten, finns det någon av de som gjort inlägg i den här tråden som inte är beredd att sälja sin hoj för rätt pris?


Det är väl klart man skulle nappa, finns ju mycket kul att köpa om man fick loss en massa pengar :D
Magnus von Melen
Stockholm
F800gsa
Användarvisningsbild
Magnus von Melen
 
Inlägg: 1617
Blev medlem: 2005-07-03/01:00

Inläggav Torparen » 2007-09-13/20:29

dag;20201 skrev:.
......

Förresten, finns det någon av de som gjort inlägg i den här tråden som inte är beredd att sälja sin hoj för rätt pris?


Eftersom jag inte fick sålt min "der Alte" efter tre månader på blocket, så kan man väl utgå från att jag inte hade rätt pris. Så svaret på den frågan får väl bli - ja... :o

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Robert Olausson » 2007-09-13/20:33

Det är inte säljarens marknad nu för att sälja MC. Jag har haft min R80RT -83 på att antal säljsaiter på nätet under förra året och detta året. Det är inte något större drag efter den typen av hoj. Naturligtvis kan man ju sänka priset tills man blir av med den men jag sitter inte i akut penganöd så den får stå kvar i "veboa" tills jag får det jag vill ha.

Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-13/21:14

dag;20201 skrev:Jaa...

Vad ska du ha för Hondan? ;)

Och nog kan du väl tänka dig att göra dig av med RT och GS:en också?

Förresten, finns det någon av de som gjort inlägg i den här tråden som inte är beredd att sälja sin hoj för rätt pris?


Hondan blir inte dyr - 20 000 och då handlar det om 2 uppsättningar nya däck, nya drivpaket. Har gått bara 900 mil och har kostat mig närmare 30 på ett års innehav. Går nog att sälja om man tar sig tid att sätta in den på blocket. Har lovat min äldste son att ta över den om han klarar av att starta den....

RT;n vill ingen vettig människa betala vad den är värd för mig så den blir nog kvar. Idag tog jag ut en "semesterdag" och körde knappt 50 mil i sträck i det vackra sensommarvädret. Har kört den knappt 1000 mil på ett år och är fortfarande förvånad över att inte fler uppskattar dessa gamla bumsar.

Vad gäller G/S så är den att betrakta som knappt förhandlingsbar - jag har försett den med hyfsade extraljus och brukar köra runt med den på de värmländska småvägarna efter mörkrets inbrott.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav Marie » 2007-09-13/21:31

dag;20201 skrev:Förresten, finns det någon av de som gjort inlägg i den här tråden som inte är beredd att sälja sin hoj för rätt pris?



Jag har ju visserligen inte hunnit skriva innan i denna tråd, men en sak är bergsäker, och det är att jag inte skulle sälja min K100 om nån så bjöd 250.000 på fullt allvar.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Hmmmm....

Inläggav Mimmi » 2007-09-13/21:35

Marie;20221 skrev:Jag har ju visserligen inte hunnit skriva innan i denna tråd, men en sak är bergsäker, och det är att jag inte skulle sälja min K100 om nån så bjöd 250.000 på fullt allvar.



... jag börjar misstänka att jag sålde Kalle alldeles för billigt, om Du tycker han är SÅ värdefull!:( :p
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Den bistra sanningen

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-09-14/10:05

[FONT=Times New Roman]Hej BMW bröder och systrar[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman][size=25]Tyvärr så tror jag att det inte bara är sommaren som ligger bakom den â€
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2007-09-14/11:27

mbrobeck;20245 skrev:[FONT=Times New Roman]......det finns mycket gammalt på vägarna (framförallt i bilparken) som av många skäl borde bort. Trafiksäkerhet, miljömässighet och andra faktorer har utvecklats markant över åren och vi i Sverige har varit mästare på att hålla Europas äldsta bil-flotta rullande. [/FONT]


Ett del-skäl till den gamla fordonsparken är dess sammansättning. Inget annat land i europa har heller så hög andel stora kvalitetsbilar i bilparken. Hade vi haft övervägande små-fiat så hade också genomsnittsåldern varit kanske hälften....

Sen finns det ju sådana som jag som nästan sätter en sport i att hålla gamla lik kvar på vägarna (av både nöje och ekonomiskt nödtvång)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-09-14/14:14

Marie;20251 skrev:Ett del-skäl till den gamla fordonsparken är dess sammansättning. Inget annat land i europa har heller så hög andel stora kvalitetsbilar i bilparken. Hade vi haft övervägande små-fiat så hade också genomsnittsåldern varit kanske hälften....

Sen finns det ju sådana som jag som nästan sätter en sport i att hålla gamla lik kvar på vägarna (av både nöje och ekonomiskt nödtvång)


Jag håller med, i alla fall delvis. Läste häromdagen nåt skräckinlägg i en tidning där man menade att gamla bilar 'släpper ut 100 gånger mer än en ny' och borde bort. Ursäkta, men såvitt jag vet handlar det senaste larmet mest om koldioxid. Och utsläppen av CO2 är som bekant direkt proportionella mot bränsleförbrukning, så det är ren lögn, en skillnad på 10-20% på sin höjd. När det gäller 'skadliga' ämnen som NOx etc motverkas det mesta bara man har katalysator, dvs en bil från -89 eller senare.

Det de flesta sensationsjournalister inte tycks tänka på i sin nit att gå bilindustrins ärenden - och lura oss att slänga ut hundratusentals kronor på nya bilar - är att det går åt en väldig massa resurser för att tillverka alla dessa nya bilar. Om jag kör omkring i en bil från -90 med katalysator anser jag alltså att jag sparar miljön genom att inte köpa en ny bil.

Detta var OT och det ber jag om ursäkt för, men det kändes motiverat.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-09-14/23:44

BulletStefan;20256 skrev:Jag håller med, i alla fall delvis. Läste häromdagen nåt skräckinlägg i en tidning där man menade att gamla bilar 'släpper ut 100 gånger mer än en ny' och borde bort. Ursäkta, men såvitt jag vet handlar det senaste larmet mest om koldioxid. Och utsläppen av CO2 är som bekant direkt proportionella mot bränsleförbrukning, så det är ren lögn, en skillnad på 10-20% på sin höjd. När det gäller 'skadliga' ämnen som NOx etc motverkas det mesta bara man har katalysator, dvs en bil från -89 eller senare.


Journalisterna är inte helt fel ute ändå.
Kataysatorn sänker även CO2 och om man kollar ett märke som jag jobbat mycket med nämligen Nissan, så ligger deras typiska CO-värde på 0,00% d.v.s. omätbart om man inte har fler decimaler. De äldre utan katalysator gick sällan att få under 2,50% om motorn skulle gå vackert.
Dessa värden avser tomgång och jag antar att skillnaden är mindre vid t.ex. 2500 v/min eller vid körning, men jag tror siffran 100 ggr. är en inte helt orealistisk och rund siffra.

Ja, jädrans också... då var man med och spårade ur ytterligare en tråd. :o
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-15/00:00

Gabbe;20294 skrev:Journalisterna är inte helt fel ute ändå.
Kataysatorn sänker även CO2 och om man kollar ett märke som jag jobbat mycket med nämligen Nissan, så ligger deras typiska CO-värde på 0,00% d.v.s. omätbart om man inte har fler decimaler. De äldre utan katalysator gick sällan att få under 2,50% om motorn skulle gå vackert.
Dessa värden avser tomgång och jag antar att skillnaden är mindre vid t.ex. 2500 v/min eller vid körning, men jag tror siffran 100 ggr. är en inte helt orealistisk och rund siffra.

Ja, jädrans också... då var man med och spårade ur ytterligare en tråd. :o


Men snälla Gabbe, skilj på kolmonoxid (CO) och koldioxid (CO[SIZE="1"]2[/SIZE])!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-09-15/00:29

Marie;20296 skrev:Men snälla Gabbe, skilj på kolmonoxid (CO) och koldioxid (CO2)!


Måste erkänna att jag känner kemiska formler dåligt och endast tittar på mätaren som används på jobb. Jag är ingen kemist...

Det som mäts på bilprovningen är koldioxid (även kallad koloxid) och katalysatorn omvandlar bl.a. kolmonoxid till koldioxid, syrgas och kvävgas.
Varför är då CO-värdet (koldioxid/CO2) lägre på en kat-bil?

EDIT: Vet inte om det var mitt användande av uttrycket CO-värde som var fel, men så har det i folkmun kallats åtminstone de 24 åren jag har jobbat med det. /EDIT.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Marie » 2007-09-15/07:40

Gabbe;20298 skrev:Måste erkänna att jag känner kemiska formler dåligt och endast tittar på mätaren som används på jobb. Jag är ingen kemist...

Det som mäts på bilprovningen är koldioxid (även kallad koloxid) och katalysatorn omvandlar bl.a. kolmonoxid till koldioxid, syrgas och kvävgas.
Varför är då CO-värdet (koldioxid/CO2) lägre på en kat-bil?

EDIT: Vet inte om det var mitt användande av uttrycket CO-värde som var fel, men så har det i folkmun kallats åtminstone de 24 åren jag har jobbat med det. /EDIT.


Ja nu får du igång skolfröken med en liten kemilektion (åk8 har jag för mig).....

Det som mäts på bilprovningen, Gabbe, är framför allt kväveoxider(NOx) och kolmonoxid (CO) , och det är dessa värden du själv också mäter på verkstaden, och som skall vara så nära noll som tänkas kan. Du är långt ifrån den ende som blandar samman kolmonoxid (CO) och koldioxid (CO[SIZE="1"]2[/SIZE]).
Där har du förklaringen. Det du skriver är tämligen korrekt i övrigt. Katalysatorn slutförbränner bl.a. kolmonoxid till koldioxid. Alltså släpper faktiskt en katalysatorbil ut något MER koldioxid än samma bil utan katalysator!
När katalysatorreningen först beslöts i Californien för en massa år sedan hade ännu ingen börjat gasta om koldioxid och drivhuseffekten, det man var ute efter, var smog och giftiga utsläpp i storstäderna. Kolmonoxid är en kraftigt giftig gas, eftersom den redan i små mängder, och för tämligen lång tid, blockerar blodets syreupptagande förmåga, och man därför kan få skador av syrebrist. (Kolmonoxid binds nämligen lättare än syre till blodets hemoglobin.) Under bensinransoneringen vid andra världskriget var det många chaufförer som blev skadade för livet eller dog av kolmonoxidförgiftning. Detta eftersom generatorgasen (gengasen) till stor del bestod av kolmonoxid. Många kolmonoxidolyckor har också skett med kaminer och öppna spisar där spjället varit för lite öppet.

Ur giftighetssynvinkel är däremot kodioxid tämligen harmlös (om det bara finns tillräckligt med syre också i luften). Det där med koldioxiden och drivhuseffekten är en annan femma och någon debatt i det ämnet vill jag inte starta.

Slutsats:
Koloxid = kolmonoxid (CO) är giftigt och uppstår vid ofullständig förbränning.
Koldioxid (CO[SIZE="1"]2[/SIZE]) är någonting annat.
slut på lektionen...:D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-09-15/11:21

Nåja, man lär så länge man läser i forumet.
Samtidigt kan jag garantera mitt bidrag till snedsteget i tråden.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav dag » 2007-09-15/13:19

mbrobeck;20245 skrev:Jag antar att detta inte gör mig populär, men skjut inte budbäraren.

MVH Magnus


Tack för en mycket bra sammanfattande analys, som jag tror är korrekt.

På bilsidan kan man efter tre år räkna med att få maximalt 40-50 procent av nypriset. Extratillbehör får man nästan inget alls för, men kan möjligen göra bilen mera lättsåld. Samma utveckling får vi räkna med på MC-sidan.

Jag startade inte den här tråden för att vinna några popularitetspoäng - utan för att frågan är högintressant för nästan alla, oavsett om man ska köpa eller sälja.

En liten iakttagelse till.
Sedan första inlägget för två dagar sedan har 807 MC-annonser tagits bort från Blocket. Samma tid har 766 nya annonser tillkommit.

Hur många av de 807 borttagna hojarna tror ni är sålda, och i hur många fall har annonsen fallit för åldersstrecket, dvs är äldre än två månader.
dag
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 2003-10-29/01:00


Återgå till Kläder och utrustning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst