Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav BmwMats » 2022-10-17/13:44

Hej vänner !

Tänkte att jag får logga in och åter vara lite aktiv här på forumet efter ett längre uppehåll.
Har fått flera förfrågningar vad som hänt, varför jag inte skrivit eller deltagit här under hela sommaren, så jag vill förklara varför.

Den största anledningen har varit en starkt begränsad fritid, har arbetat mycket mer än tidigare år, kortare semester som gick åt till att göra det mest behövliga på tomten,
markarbeten där jag gjort några murar och lagt ut grus på framfartsvägen.
Även renovering av hus och friggebod har tagit många lediga timmar.

Har heller inte åkt speciellt mycket hoj på min fritid, har i princip bara varit resor till mina olika arbetsgivare, så inte så mycket att berätta om.
Kör fortfarande min gamla trotjänare, dvs BMW K75c som i år rullar på sitt 38'e år. (byggd sommaren 1985, tidig förserie).
Passerade 28.000 mil, varav jag kört dryga 23.000 mil dom senaste sex åren.

Intresset för egen del är att hålla igång dessa lite äldre maskiner, modifiera och renovera, tips och råd m.m.
Några "Dagens bilder", samt mekarbilder tycker jag man lär sig av, delar gärna med mig av sånt jag kan och andra kan ha nytta av.
I mitt tycke har det blivit mer inlägg av typen: "Vilken färg skall jag välja på min nya super-duper-BMW som jag skall beställa av handlaren", eller vilket "Akrapovic-system" till dyra pengar bör jag välja.
Lite för mycket "Flärd och fåfänga" känns det som i mitt tycke. Behöver inte vara något fel med det, men det är så jag känner det.

Jag gör ett nytt försök att vara här lite mer i mån av tid, har uppdaterat en del verktyg och så i garaget, får se om det finns intresse av att visa upp detta här på forumet, kanske kan inspirera andra att tillverka sina egna verktyg
eller modifiera befintliga för bättre funktionalitet.
Tips-och-råd-tråden tycker jag är trevlig.
Lägger gärna upp bilder på mina arbeten och saker i min vardag, säg till om det blir för mycket av den varan, så skall jag vara mer restriktiv på den punkten.

SKRIV GÄRNA och återkom med tycke och åsikter, jag är öppen och lyhörd om kritiken är konstruktiv.

Med vänliga hälsningar - BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav Kovlingen » 2022-10-17/17:13

Hej Mats !
Tack för senast .
Varför jag själv skriver såå lite är väl jag själv har blitt av med mina "do,n"
Bara jag som inte vet varför ?
Ang "super duper" färg å tillbehör . :o :shock: ASGARV 1 1 1 :D :
Konstruktivt !! :?: :?: :?:
Skippa Skåningen isf! :mrgreen:

Hade gött !
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav GSven » 2022-10-17/19:50

BmwMats skrev:Hej vänner !

Tänkte att jag får logga in och åter vara lite aktiv här på forumet efter ett längre uppehåll.
....

Intresset för egen del är att hålla igång dessa lite äldre maskiner, modifiera och renovera, tips och råd m.m.
Några "Dagens bilder", samt mekarbilder tycker jag man lär sig av, delar gärna med mig av sånt jag kan och andra kan ha nytta av.

SKRIV GÄRNA och återkom med tycke och åsikter, jag är öppen och lyhörd om kritiken är konstruktiv.

Med vänliga hälsningar - BmwMats


Vad roligt för oss om du finner tid att vara aktiv här. Själv är jag inte så intresserad av skruvandet men tycker om att lära mig mer. Modifiera verktyg och förbättra motorcykeln låter bra. En ökad förståelse av teknik gör mig till en bättre köpare/beställare av service/underhåll/reparationer och kanske gladare/tacksammare användare av motorcykel/utrustning och garage.

Touring, utflykter intresserar mig mera men det behöver inte vara rekord i höjd över havet, mesta skrapet på fotpinnarna eller mest spenderad krona/mil.

Här på forumet skrollar jag snabbt förbi det som inte lockar mig men är nöjd att klubben rymmer så många aspekter av motorcykel-hobbyn.
Lite förvånad ibland när trådstartare inte svarar i sin tråd och inte heller berättar hur det blev om de följde förslag/råd de fått.

Så: skriv och dela bilder om det du tycker är roligt och utvecklande!
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-17/22:19

Mig blir du inte av med Kovlingen! :D
Välkommen tillbaka Mats!

Det är väl upp till var och en att skriva om sitt intresse?
Om alla tyckte likadant så skulle vi alla harva runt på en GS....
Sedan om få kommenterar så kan det bero på att intresset generellt är lågt gällande ämnet?
Fast det borde ju inte hindra någon att fortsätta skriva.
Någon gång kanske man lyckas hitta en själsfrände?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav BmwMats » 2022-10-19/22:53

Tack så mycket för stöttning och värmande ord :-)

Kovlingen skrev:Hej Mats !
Tack för senast ....
Hade gött !
Håkan


Tack själv Håkan, trevligt att höra, detsamma till Dig.

GSven skrev:Vad roligt för oss om du finner tid att vara aktiv här...

Så: skriv och dela bilder om det du tycker är roligt och utvecklande!


Tack GSven, skall göra så ett tag till, så får vi se.
Hoppas att alla övriga här orkar med mina inlägg och bilder.
Tycker det skulle vara roligt om det kan bidra och hjälpa eller inspirera någon annan här. :-)

Måns Ulveståhl skrev:Välkommen tillbaka Mats!


Tack Måns, vänligt av Dig, väl mött frampå igen :-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav Peter Nordlund » 2022-10-20/09:12

@Bmwmats

Vet inte om jag kan posta denna text (vi får se när jag trycker Spara)

Jag har också varit inaktiv länge, dock varit inne och kollat vad som skrivits och funderat på just vad som hänt med dig Mats?
Försökte skriva ett DM men det gick inte, försökte mejla och DM till Magnus men inte det heller gick så jag antog att det var min dator som spökade.

Ny nyinstallerad får vi se hur det går.

Trevligt att höra ifrån dig Mats! jo saker händer i livet, både planerade och oplanerade och man får får väll försöka parera bäst man kan och prioritera?

Sköt om dig Mats!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav BmwMats » 2022-10-20/11:50

Tack Peter, omtänksamt av Dig !

Ja du vet ju hur det är i vår bransch, det kan vara "häktiskt" periodvis, samt även andra arbetsgivare behöver hjälp.
Tid och ork för allt annat roligt i livet har inte funnits riktigt på senare tid.

Tittar ofta på dina filmer med Elmo & Elvis, har säkert sett dom 50 gånger minst, älskar dessa små krabater, framförallt filmen när dom "hjälper dig att vika tvätt" :lol: :mrgreen: :D

Om du orkar och känner att du vill, så får du gärna göra fler sådana filmer, dom ÄR uppskattade !

Såg häromdagen ditt inlägg att du sålt din hoj och orsaken till detta, jag vill beklaga detta djupt, har inte erfarenhet av dessa problem, men det måtte vara ett helsike i vardagen för dig.
Ännu mer starkt av dig att få det på pränt !

Peter, hoppas att vi kan träffas någon gång frampå, åtminstone så har vi ju tillgång till "firmans" e-mail och liknande.

Ha det gott och lev väl Peter, klappa om dom små charmtrollen Elmo & Elvis :-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-10-22/16:55

BmwMats skrev:*SNIPP*
Intresset för egen del är att hålla igång dessa lite äldre maskiner, modifiera och renovera, tips och råd m.m.
Några "Dagens bilder", samt mekarbilder tycker jag man lär sig av, delar gärna med mig av sånt jag kan och andra kan ha nytta av.

I mitt tycke har det blivit mer inlägg av typen: "Vilken färg skall jag välja på min nya super-duper-BMW som jag skall beställa av handlaren", eller vilket "Akrapovic-system" till dyra pengar bör jag välja.
Lite för mycket "Flärd och fåfänga" känns det som i mitt tycke. Behöver inte vara något fel med det, men det är så jag känner det.

Jag gör ett nytt försök att vara här lite mer i mån av tid... *** SNIPP***


Det känns bra att "ha dig tillbaka" - du tillför till forumet.

Lite av det som du skriver är ett forums styrka och förbannelse, det blir aldrig exakt som just jag, eller du, vill utan det skall rymma många intressen, viljor och förutsättningar för olika individer. Det är också det som är styrkan för det ger ampla tillfällen att få ta del av andra människors intressen och liv.

Jag är naturligtvis avundsjuk på alla er som kan ta några metallbitar, lite gammal skrot och bygga ex.vis. en dammsugare för det är en förmåga som jag INTE har. Jag har andra förmågor men inte den.

Självklart vill jag inte ha det dammigt hemma så jag köper en dammsugare, det är vad som står till buds för mig. Det finns ingen motsättning i detta utan det är bara olika sätt att lösa ett problem som måste lösas. Antingen spenderar jag 100 timmar i verkstaden och får ihop en nödtorftigt fungerande dammsugare som drar 5kW eller så jobbar jag några timmar extra i ett jobb som jag tycker är roligt och får ihop en slant och köper det som jag vill ha. Helt enkelt bara olika sätt att lösa samma sak.

I min roll som webmaster har jag ett lite speciellt ansvar att se till att alla får utrymme för sitt och att ingen blir nedtryckt för att man tycker annorlunda. Därför försöker jag undvika att sätta en prägel på forumet som "är min" för forumet är allas och skall ha en prägel "för alla". Om man känner att det har blivit ett forum för köp, slit och släng (och här kommer nyckelordet) enbart - då har jag misslyckats.

Till BMWMats och till alla er som skriver på forumet, fortsätt med det. Just ert sätt att skriva och berätta är det som gör forumet levande och en trivsam plats att vara på.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-22/18:13

Magnus Brobeck skrev: Antingen spenderar jag 100 timmar i verkstaden och får ihop en nödtorftigt fungerande dammsugare som drar 5kW eller så jobbar jag några timmar extra i ett jobb som jag tycker är roligt och får ihop en slant och köper det som jag vill ha.

Salig Bosse Rindar skrev en underbar drapa på detta tema. Efter att själv ha renoverat en del i sin bostad gav han sig på även badrummet. Bosse insåg efter ett tag, att det var fel beslut. Arbetet tog lång tid, och resultatet blev inte bra. Han skulle helt enkelt ha tjänat på att jobba motsvarande antal timmar och låtit en fackman fixa badrummet.
Bosse kunde skriva, så det var rolig läsning.

Ekonomiprofessorn Kjell A Nordström hade för övrigt ett lika informativt som roande Sommar för några år sedan. Han började med två apor för mycket länge sedan. Den ena hade en klase bananer och den andra en laddning fikon. De kom på, att de kunde byta, så att båda fick både bananer och fikon. Det var början till all handel och all ekonomi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav BmwMats » 2022-10-24/17:13

Magnus Brobeck skrev:Till BMWMats och till alla er som skriver på forumet, fortsätt med det. Just ert sätt att skriva och berätta är det som gör forumet levande och en trivsam plats att vara på.

MVH Magnus


Tack Magnus, vi får alla bidra med något till stacken, det är så viktigt.
/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav Falken » 2022-10-24/17:23

Varmt välkommen tillbaka BmwMats! Kul att läsa dina mektrådar igen och om dina olika projekt! Du är en stor tillgång för forumet :)

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav BmwMats » 2022-10-24/17:29

Falken skrev:Varmt välkommen tillbaka BmwMats! Kul att läsa dina mektrådar igen och om dina olika projekt! Du är en stor tillgång för forumet :)

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Tack Falken, du fick mig med ditt brev tidigare att åter känna att det kanske kunde vara trevligt att återkomma hit.
Jag blir lite rörd... Tack ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Gjorde ett uppehåll här på forumet, varför ?

Inläggav Sahlin » 2022-10-27/09:29

Kort och gott: Välkommen tillbaka Mats! Du är verkligen en tillgång här på forumet :) :)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst