Om moderering

Om moderering

Inläggav BrooklynS » 2020-02-03/20:28

Hej!

Det händer att moderatorerna blir tvungna att ingripa då och då. Det ligger i sakens natur att flitigare skribenter oftare blir drabbade av saxen än de som mer sällan skriver på forumet.

Detta är inte ett utslag av moderatorernas personliga vendetta gentemot några särskilda forumister utan en logisk följd av att de som skriver väldigt mycket också tenderar att hamna offtopic oftare.

Offtopic är inte tillåtet annat än i OT-forumet. Detta för att det skall bli möjligt att söka på inlägg och att ämnen skall fortsätta hållas tekniskt läsvärda.

Därför undanbedes å det kraftigaste icke relevanta inlägg i alla tekniska forumavdelningar. Har man skrivklåda kan man med fördel skapa en egen tråd i OT-forumet.

Vi som moderatorer får mycket ofta anmälningar av andra forumister kring OT i andras trådar och ibland är faktiskt folk ärligt förbannade över irrelevant orerande i deras trådar. För att upprätthålla någon slags ordning måste vi moderera.

För att det skall fungera bra framöver så finns det några punkter att tänka på:

1. Skriv inte i trådar där du inte har kunskap om efterfrågad teknisk lösning

2. Skriv inte offtopic i andras trådar eller i trådar utanför OT-forumet.

3. Lämna absolut inte över ansvaret till moderator, tex "om moderator inte tillåter så får denne flytta inlägget" etc. Det är du själv som skribent som bär det fulla ansvaret för dina inlägg och deras relevans och placering.

4. Moderatorerna är inte avlönade, de lägger SIN FRITID på att få forumet att bibehålla kvaliteten.

5. Inlägg kan absolut modereras genom att helt sonika raderas. Det tar kortast tid. Vill man åberopa verkshöjd kan man lämpligen kriva i OT-forumet i en egen tråd, då kommer knappast moderering att ske såvida det inte bryter mot lag eller god sed.

6. Fortsätt för all del skriva läsvärda inlägg, men inte i andras trådar eller utanför OT-forumet. Anekdoter och historier från den egna bakgården är många gånger roliga, bildande och intressanta men inte i andras trådar.


Forumet är till för medlemmarna, moderatorerna försöker bara hålla någon slags ordning härinne.

Ha en trevlig kväll allihop! :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om moderering

Inläggav Buster » 2020-02-03/20:50

Väl skrivet

En fråga; då detta är ett forum för motorcyklar tolkar jag det som att alla rubriker utom just OT (för det är ju UTANFÖR ämnet motorcyklar) därmed bör innefatta saker som handlar om motorcyklar eller saker som kan relateras till motorcyklar.

Under "Allmänt" finns rubriker som "kläder och utrustning", "Köpråd önskas" och tex "Grus".
Under dessa rubriker diskuteras inte Salmings kalsonger, ICA:s senaste lasagne eller diverse fraktioner inom sten.
I samtliga fall handlar det alltid på ett eller annat sätt om motorcyklar.
Precis som jag känner att det skall vara på ett mc-forum.


...men sedan kommer vi till rubriken "Recensioner".

Jag vill jättegärna få det förklarat för mig varför denna undergenre svämmas över utav recensioner gällande böcker, filmer, teaterstycken och annat.
Och märk väl, få utav dessa kulturella inslag handlar om motorcyklar.

Förut handlade denna rubrik om packsystem, byxor, handskar och annat folk köpt och testat och därefter skrev en recension om.
Nu när man klickar på "Visa olästa inlägg" så kommer ett gäng kryptiska trådar fram.
Och klickar man så drunknar man i bokrecensioner mm.

Om det åtminstone kunde handla om Mc Donalds, då vore det ju iaf NÄSTAN om mc....
(och ja, du får jättegärna ta bort detta inlägg :lol: )
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Om moderering

Inläggav BrooklynS » 2020-02-03/20:59

Det är inget större problem. Oftast så framgår det ju av rubriken vad det handlar om. Det finns ingen anledning att vara särskilt anal i tolkningen av vad som är mc-relaterat och inte. Blir det ett stort problem så får vi väl tänka över saken, men i dagsläget föranleder rubriken "recensioner" inga som helst moderatorsåtgärder.

Det är också så att ett forum inte bör vara fullständigt begränsat till MC och BMW. Det skall finnas utrymme för avspänt digitalt umgänge också, bara det att det måste ske inom vissa ramar för att det inte skall bli ohållbart.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Om moderering

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-07/19:26

Buster,

Om nu ett hojforum enbart ska avhandla hojrelaterade ämnen.
Eftersom detta är en BMW-klubb, varför inte då hålla oss till enbart BMW-hojar när vi diskuterar hojar?
När vi ändå bara får diskutera BMW-hojar, varför inte avgränsa oss till enbart GS eftersom GS intresserar flest medlemmar?
När säger vi stopp?

Ogillas tex en recension av en bok så är valet fritt att ignorera. Du behöver inte läsa den recensionen.
Ingen tvingar dig.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-02-07/19:36, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Om moderering

Inläggav Buster » 2020-02-07/19:34

Saken är redan besvarad, jag anser dock fortfarande att om något skall recenseras på ett mc-forum bör det på något sätt anknyta till mc.
Tydligen anser inte forumet detta och det visar sig ju i kollektivets generella intresse för forumet.

...och det kanske i förlängningen är orsaken till att fler och fler inlägg rör mer och mer annat... dvs för att "rädda" det så det inte skall dö ut helt.

Men den onda spiralen är igångsatt.
(just rubriken "recensioner" är självklart inte den enda, men mest påtaglig)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Om moderering

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-07/19:41

Buster,

Jag förstår din frågeställning, men personligen delar jag inte din åsikt.
Fast det behöver inte innebära att jag har rätt.
Diskussioner är både viktiga och roliga (oftast) så kul att frågan ställdes.

Att sedan medlemmarnas engagemang i ett forum, eller annan form av social media är ett slags mått på klubbens välbefinnande kan jag hålla med om.
Nyckelordet är social media, och där för forum liksom detta en tynande tillvaro oavsett vad detta forum har för inriktning.
I dag föredrar folk andra verktyg att kommunicera via än forum.
En tråkig utveckling kan tyckas av oss som uppskattar forum, men att tro att lösningen på det problemet är att begränsa ämnena som får diskuteras ytterligare är knappast lösningen.
Redan i dag finns negativa åsikter om nuvarande grad av moderering.
Hårdare moderering skulle inte minska dessa åsikter utan snarare leda till ännu lägre aktivitet.
Det är fritt att tro annorlunda eftersom vad jag tror gällande detta ämne har en lika stor betydelse som en fis i rymden.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst