Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Peter Nordlund » 2020-02-08/17:23

Hej på er

Tänkte berätta om en dag som var fin för mig.

Igår var sista dagen på mitt arbete här i Stockholm, jag har beslutat att försöka se vad som finns bortom det trygga liv jag har idag med lägenhet och jobb sedan mer än 20 år på Kungsholmen - Stockholm.

Det är nog någon form av medelålders eller livskris, jag har under några år formulerat en åsikt att bo på 25m2 i innerstan har definitivt sina fördelar och jag har alltid älskat Stockholm och kommer så alltid att göra, men jag blir aningen frustrerad att det tar så lång tid att tex ta sig ut med hojen innan det blir kul, jag blir sittande i köer allt för lång tid om jag inte åker på natten eller i svinottan, vill jag komma ut i skogen för att motionera eller vandra så är det samma sak, så jag kanske skall sälja min lägenhet och flytta?

Ett hus vore ju trevligt, i lite lantlig miljö, kanske med ett garage för att ta några nybörjarsteg i att sköta om min hoj? kanske odla något?

Södermanland är rätt trevligt, Strängnäs är en liten stad som jag faktisk gjorde lumpen i 1988 och som är mysig åtminstone på sommaren :)

Fick just nytt jobb utanför Eskilstuna och köpte en bil i höstas, fick enkelt en hyreslägenhet också efter 6 månaders kö.

Så nästa vecka går flyttlasset och jag både byter stad och arbetsplats.

Varför skriver jag detta här?
När jag går ut från min arbetsplats igår skall några arbetskollegorna och jag träffas på en pub när jobbet, där blir det kramkalas, mat och öl (och lite presenter)
Jag är överväldigad av hur många som kommer och blir ganska rörd, bättre än så här kan det ju inte bli...eller?

En av mina arbetskollegor säger en bit in på kvällen att jag inte får gå hem före 21:30 för så har hon en överraskning, efter ett tag kommer hon fram och säger följ med ut på gatan (Mitt på Kungsholmen - Hantverkargatan) och där står hennes make Ilija Rosic och Thomas (Däck Proffsen Sundbyberg) och Mikael Lannge med sina fullkittade GSA och dubbdäck snyggt parkerade (min egen GS står i garaget sedan december)
Sedan blir det fototillfälle och glada minnen och jag längtar så efter våren och få sträcka på ekrarna...

Dom 3 vinter vikingarna hoppar på sina stålhästar och mullrar iväg i ett regn av gnister längs gatan :o :D

Gissa om känslorna hoppar runt och slår kullerbyttor! vilka arbetskamrater, vilken klubb, vilka människor!

På onsdag går flyttlasset till Strängnäs, den 17 februari börjar jag nya jobbet, mot slutet av februari åker min lägenhet ut på nätet efter att jag har bott i den i över 20 år, när den är såld och alla skatter är betalda så skall jag se om jag kan hitta ett hus, och kanske ett med garage?
Nu ligger fina vägar utanför dörren, 500 meter från min port ligger ett motionsspår som jag kan cykla mountainbike i och promenera i, och inte alls lång bort i Läggesta passerar Södermanlandleden där jag vandrat.

Det finns inga garantier för hur detta kommer bli men jag är försiktigt optimistisk och livrädd för att lämna det jag har! :shock: :D

Tänk att man kan vara så Rädd och Förväntansfull på samma gång!

Bild
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav MichaelWa » 2020-02-08/18:21

Bara gratulera att du följer din dröm, Sthlm finns alltid kvar om drömmen inte blir som du tänkt.

Det du skaffar dig nu är livskvalité så kör på!
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Håkan » 2020-02-08/18:46

Peter Nordlund skrev:Hej på er

Tänkte berätta om en dag som var fin för mig....


Grattis Peter!
:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-08/19:18

Grattis, Peter - både för bevis på, att du är uppskattad på din tidigare arbetsplats, och för att du får möjlighet att förverkliga en dröm. Mina tankar går till Karin Boyes dikt.

"I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Peter Nordlund » 2020-02-09/11:06

Tack!

@MichaelWa, jo det är så jag försöker tänka :)
@Håkan tack :D
@Bror, Jo att ha en möjlighet bara det är något att vara tacksam för håller absolut med!
För en som aldrig läst poesi och eller dikter så hörde jag just denna på SVT programmet "Helt Lyriskt" som för mig var jäkligt intressant att se och höra, minns just denna och nu när jag läser den igen så är det något i den som får mig att börja tänka.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav HåkanH » 2020-02-09/13:30

Jag instämmer i kören, GRATTIS Peter!
Dels till en fin sista dag på din gamla arbetsplats och sedan till att du "tagit steget"!
Du byter ju både bostadsort och arbete - det är stort!
Ett nytt kapitel börjar! :D
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-09/14:37

Peter Nordlund skrev: För en som aldrig läst poesi ....

Tvärt emot vad en del forumister kanske tror, är jag ingen storkonsument av poesi - och min smak ligger definitivt åt det konkreta hållet. Jag finner en njutning i att läsa, hur skickliga rimsmeder som Gustaf Fröding, Frans G Bengtsson (som började som poet, innan prosan tog över), Karin Boye, Nils Ferlin m fl behandlar rim och meter, så att det lätt begripliga innehållet kläs i en vacker dräkt.

Av ungefär samma skäl gillar jag riktiga limerickar - även av den grovkorniga sorten.
Med riktiga menar jag, att rim och meter skall vara väl hanterade, och poängen väl turnerad.
Hans Alfredsons Svea Hunds limerickar är utmärkta exempel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav BmwMats » 2020-02-09/15:02

Peter, jag ber att få instämma i övriga kören. :)

Grattis, det är både lite vemodmodigt och spännande på en gång att göra sådana stora förändringar i livet.
Man får vara både lite djärv och tuff för att våga sig på detta, men provar man inte så vet kanske man ångrar sig hela livet sedan.

Kungliga myrstacken lär ju ligga kvar där några år till (om du mot förmodan skulle ångra dig), så att passa på att hitta något lugnare alternativ låter som en mycket god id'e !

Hus/gård eller liknande på landet med ett befintligt stort garage (eller möjlighet att bygga ett) är ju ett drömscenario, kämpa nu på i det nya jobbet, så är du strax där !

Än en gång Grattis till ditt beslut, lycka till i framtiden och livet Peter !!! :)

Mvh BmwMats

P.S. Håll oss uppdaterade hur det går, alltid spännande att följa vad som händer !
D.S.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-09/15:26

Det är alltid kul att bryta invant mönster, och prova något nytt.
Lycka till.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-09/15:43

BmwMats skrev: ... provar man inte så vet kanske man ångrar sig hela livet sedan ...

Någon klok äldre person har formulerat det bra:
"Man ångrar sällan, vad man gjort - men ofta det man inte gjorde."

Eller som Emil i Lönneberga (tror jag) säger: "Man skall prova på det, som är."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Falken » 2020-02-10/08:17

Vad fint Peter! Stort lycka till på dina nya äventyr! :)

Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Kovlingen » 2020-02-10/14:50

"Utvandrarna" ? :shock: :D
Akta dej för Björn , Järv och Älg ! :o

Tur att du bara har en halvtimme till "gettot" om det blir panik .
Nu blir det hårda tider :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Perra_II63 » 2020-02-10/16:48

Grattis Peter, jag kan bara instämma med de som tycker du gör rätt. När man sitter på ”hemmet” och summerar sitt liv ska man ha minnen inte drömmar.

Man brukar få en vitamininjektion i livet av att göra som du nu gör.
Lycka till
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Peter Nordlund » 2020-02-10/20:00

@HåkanH Tack! jo det är ruskigt otäckt och spännande.

@Bror Jo det första jag gjorde när jag läste den var läste den några gånger till, funderade och sedan googlade jag för att se vad andra skrev om den.. :oops: Akademiker och kulturkomplex :oops: :)
Men jag gillar den ändå!

@BmwMats, jo detta är lite "ditt fel" faktiskt ;) din förbaskade garage och allt det ni pratar om i tråden gör mig ju klart nyfiken på att ha en liten plats för att utforska lite liknande saker, kanske skruva på en gammal herrs cykel, en gammal gubb moppe, att odla dras jag också lite till, skall börja med krukväxter och kanske en tomat eller två på balkongen, jag vill upptäcka nya saker att göra :)
Jag återkommer!

@Måns Det låter bra jag tror och hoppas det också! :)

@Falken, Tack! :)

@Kovlingen haha :D

@Perra_1163 Jag tror och hoppas det blir så verkligen! :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Assar » 2020-02-10/20:38

Grattis Peter!
Jag gjorde ungefär detsamma. I höstas sålde jag lägenheten i Stockholm och flyttade till en nyinköpt mindre gård på Skånes sydkust. Här finns luft och utrymme, ljus och vacker omgivning. Vaknar på morgnarna och tittar ut över havet. Borta är trängsel och stress, irriterade människor och köer.
Var inte rädd för att steget, Sörmland är också fantastiskt vackert!
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-10/21:00

Peter Nordlund skrev: @Bror Jo det första jag gjorde när jag läste den var läste den några gånger till, funderade och sedan googlade jag för att se vad andra skrev om den.. :oops: Akademiker och kulturkomplex :oops: :)
Men jag gillar den ändå!

Det gör du rätt i. Tonsättaren Gabriel Fauré sade vid något tillfälle ungefär, att vi hindras att njuta av gamla mästares verk på grund av den vördnad, som de omges med. Allt sådant kan man sopa undan och i stället bara njuta av, vad som faktiskt erbjuds.
Karin Boye har säkert blivit sönderakademiserad, hon också. Men strunta i det och njut av, vad hon - och alla andra begripliga skalder - skrev. Det behövs inga konstiga analyser!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya äventyr för mig och ett nytt kapitel

Inläggav Peter Nordlund » 2020-02-10/21:11

@Assar, vet du hur fint din beskrivning låter? det låter som en "lotterivinst" i mina öron :)
Det är också det jag söker, eller tror mig söka.
Tack!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst