Vad gäller för Forum i framtiden?

Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-19/13:21

Senaste styrelsemötesprotokollet innehåller en del om klubbens kommunikationskanaler, som jag har svårt att tolka.

§ 6 a, andra stycket: "Styrelsen beslutar att endast släppa in personer (min kursivering, B.G.) som skriver under eget namn i klubbens facebookgrupper. Undantag från regeln kan beviljas vid synnerliga skäl." Jag sympatiserar helhjärtat med principen om eget namn - men formuleringen personer tolkar jag som, att även icke-medlemmar har tillträde till facebookgrupperna. Annars borde det väl ha stått medlemmar?
Min personliga åsikt är, att så länge de eventuella icke-medlemmarna tillför något och inte är otidiga, kan de få tillträde. Men det vore hur som helst bra med en formulering, som inte ger utrymme för varierande tolkningar.
Samma paragraf fortsätter: "Styrelsen beslutar att dom regler som finns för klubbens facebookgrupper även gäller klubbens forum på hemsidan i dom fall det är lämpligt."
Oklarheten består.

§ 6 c, sista meningen: "För att få full tillgång till vår hemsida och forum skall man vara klubbmedlem."
Naturligtvis skall klubbens formella handlingar etc enbart vara tillgängliga för medlemmar, men vad ligger i begreppet "full tillgång till forum"? Att enbart medlemmar i fortsättningen skall kunna göra inlägg där? Att enbart medlemmar över huvud taget skall kunna läsa inlägg på Forum?

Personligen tror jag, att det är ett skott i foten att av principskäl utestänga icke-medlemmar från Forum - som är ett bra skyltfönster för klubben, sannolikt långt ifrån oväsentligt ur rekryteringssynpunkt. Så länge icke-medlemmar kommer med relevanta frågor/inlägg och inte är otidiga, borde de vara en tillgång.

Det går att ställa frågan: "Vad får jag för medlemsavgiften, om Forum är öppet för alla?"
Det för mig givna svaret är: "Ett modererat Forum, där såväl relevansen som tonen i inläggen avgör, om de accepteras eller tas bort." Det är inte kattskit i dessa dagar, då diverse sociala medier svämmar över av motsatsen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav HåkanH » 2020-02-20/16:45

Bror Gårdelöf skrev:§ 6 c, sista meningen: "För att få full tillgång till vår hemsida och forum skall man vara klubbmedlem."

Jaha, så där ja! Nya styrelsemedlemmar och nya ideer såklart!
Så nu ska vi som inte är klubbmedlemmar kunna läsa/skriva på forumet längre. eller vad betyder "full tillgång"?

Jag skriver vi eftersom jag inte är klubbmedlem f.o.m. 2020 men jag har varit det i 14-15 år.
Tycker inte det finns någon anledning längre, eftersom distrikten D4 och D3 (där jag bor) är helt döda.
Åka hoj gör jag ju ändå med några kompisar.
För tydlighetens skull ska sägas att det inte är distriktsombudets fel, utan medlemmarnas ointresse.

Årsträffarna då? Har varit på 4-5 stycken men numer är det förenat med för stora kostnader i förhållande
till vad jag haft för behållning av det hela. Har oftast inte gjort några nya bekantskaper (naturligtvis mitt
eget fel).

Men att logga in på BMW-klubbens forum och läsa (ibland skriva) tycker jag fortfarande är trevligt, även
om det inte är så ofta jag tillfört några nyttiga kunskaper.
Det vore synd om den möjligheten tas bort
men ni gör naturligtvis som ni vill i Styrelsen!
Jag skriver detta nu ifall vi icke klubbmedlemmar snart är utspärrade!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Kovlingen » 2020-02-20/17:47

Det är väl fel att ha åsikter så jag suddar mitt inlägg .
(Fick medlemskortet idag)
Senast redigerad av Kovlingen 2020-02-20/18:01, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav BrooklynS » 2020-02-20/18:01

Ingen större anledning till oro.

Jag tror mig ana att bakgrunden är den allt vanligare förekomsten av pseudonymer som registrerar sig i olika Facebookgrupper. Dessa pseudonymer är inte sällan förknippade med trubbel, dvs användare som skriver dumheter eller sprider spam. Trots tillsägelser upphör det inte utan användaren bannas. Genast kommer ny pseudonym tillbaka. Och så håller det på.

Genom att registrera sig med sitt riktiga namn minskar denna möjlighet till smittospridning ganska effektivt och bara de vanliga rättshaveristerna finns kvar att tampas med och de är ganska oförargliga i sitt slag.

Eftersom klubben har två digitala plattformar gäller samma regler på bägge, men jag skulle inte tro att forumet avses att begränsas på något vis. Däremot innehåller klubbsidan avdelningar som är "for members only" och det är snarare det som avses i reglerna.

Kör på som vanligt alltså, men håll er till ämnet. ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Kovlingen » 2020-02-20/18:05

BrooklynS skrev:Kör på som vanligt alltså, men håll er till ämnet. ;)

Tack för info . Ingen tjuvrökning vare . Glöm dää !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-20/18:30

Hur svårt är det att kalla sig Peps Persson ena dagen, och Eddie Meduza andra dagen på tex Facebook?
Inte särskilt svårt, bara att skapa ny profil och emailadress.
Nix, spamkungar blir ni inte av med såvida ni inte undersöker varje ny person nitiskt, och har en låst BMW MC-klubbgrupp på sociala medier.

Bla Putins pågar trollar ju så det ryker om det redan i dag om vi ska tro vad som rapporteras.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-20/18:36

Ensamme HåkanH,

Att ditt/dina distrikt har dött förvånar mig inte då BMW:s bilklubb i området har lidit samma öde.
Tråkigt utveckling då det en gång i tiden var det mest aktiva området.
Allt hänger på om eldsjälar finns. Saknas dessa dör allt. Väldigt snabbt.

Återstarta något med tex Kovlingen.
Då lär det bli mycket kul offtopic, men också fart på hojfolket.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Kovlingen » 2020-02-20/18:52

Det är ju bara GRUS som gäller :shock: :?
(Hur roligt är det ?)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-20/19:04

BrooklynS skrev: Ingen större anledning till oro.
.....
Eftersom klubben har två digitala plattformar gäller samma regler på bägge, men jag skulle inte tro att forumet avses att begränsas på något vis. Däremot innehåller klubbsidan avdelningar som är "for members only" och det är snarare det som avses i reglerna.

Kör på som vanligt alltså, men håll er till ämnet. ;)

Din tolkning glädjer mig. Jag instämmer oreserverat.

Till Måns, apropå ideliga namnbyten: En av fördelarna med ett modererat Forum är, att moderatorerna kan stryka strunt, oavsett vilket namn som står under struntet. Tyvärr innebär det merarbete för dem - men jag antar, att "ideliga namnbytare" så småningom tröttnar på att bli strukna. Synd bara, att det förmodligen kommer nya.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-20/19:09

Kovlingen skrev:Det är ju bara GRUS som gäller :shock: :?
(Hur roligt är det ?)


Inte särskilt...
Du och HåkanH kan väl dra igång ett asfaltsgäng? Ni lär ju hitta runt Sundsvall :D


Bror,
Spamkungar/robotar kommer du aldrig bli av med.
Dagens kackerlackor...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav HåkanH » 2020-02-20/20:35

Tack för den upplysningen, Stefan!
Måns Ulveståhl skrev:Du och HåkanH kan väl dra igång ett asfaltsgäng? Ni lär ju hitta runt Sundsvall

Jag och Kovlingen har tillsammans slitit asfaltvägarna runt Sundsvall i väldigt många år, så numera
är vi mer än nöjda på det.
Ska det vara värt besväret att ta på hjälmen så ska vi nog dra iväg liiite längre bort - typ Norge!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav HåkanH » 2020-02-20/20:49

Idag har fått ett annat problem när jag ska logga in på forumet. Jag kanske blivit en robot numera! ;)
Så här står det:
Du har överskridit antalet tillåtna inloggningsförsök. För att försäkra oss om att du är människa bör du ange användarnamn, lösenord och dessutom svara på CAPTCHA-frågan.

Detta återkommer vid varje inloggning! Vad jag vet, har jag inte gjort många inloggningsförsök!
Vad ska jag göra för att slippa detta?
Senast redigerad av HåkanH 2020-02-20/20:55, redigerad totalt 1 gång.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Peter A Mariestad » 2020-02-20/20:54

Hej Bror
Lite svar;
Ja, även personer som inte är medlemmar har tillgång till klubbens fb-grupper.
Att man ska göra inlägg under eget namn är ett sätt att hålla trollen borta. Troll gillar som regel inte dagsljus.
Vi har nu fått teknisk möjlighet att begränsa forumet så att endast medlemmar har tillträde. Man kan alltid diskutera om det är en inropare eller ej, bedömningen är att det finns andra saker som kanske fungerar bättre. T ex att man kan följa med på de flesta av klubbens aktiviteter utan att vara medlem.
Det enklaste sättet att se vad som hemsidan ger tillgång till om man är medlem eller ej är att besöka den som inloggad resp inte. T ex kan bara läse de sex första sidorna i (de flesta) Bumsen utan inloggning.
Forum och hemsida är saker som kostar klubben pengar att driva. Därför är det inte oskäligt att det är förmåner som tillfaller de som bidrar genom sin medlemsavgift.
Hälsningar
Peter
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-20/21:36

Vi är, som jag skriver i det första inlägget, helt eniga om fördelen med namn i klartext.
Nyss gjorde jag en udda upptäckt. Jag försökte lyda ditt råd och logga ut för att se, hur mycket man då har tillgång till. Men jag kunde inte logga ut! Det kom någon teknisk fikonspråksförklaring!
Nå - det jag jag leva med. Och nu har en styrelseledamot givit besked om Forum.
Jag delar inte åsikten, men en av fördelarna med att leva i en liberal demokrati är, att man tillåts ha skilda åsikter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav HåkanH » 2020-02-20/21:38

Peter A@
Ja, vad som försigår på Facebook/Facebookgruppen bryr jag mig inte om, för där är jag aldrig inne!

Är det alltså meningen att det blir så här vid inloggning hädanefter för oss som vill vara med i forumet
men inte är medlem i klubben.
Då får ni väl ändra texten då till nåt som förklarar bättre. Detta om för många inloggningsförsök är ju
bara vilseledande.

Tidigare var det ju olika inloggningar till forum resp. hemsidan! Är det inte så längre eller vad menas?
Att jag inte ska ha tillgång till hemsidan förstår jag
Nog måste det väl finnas bättre sätt att skilja troll/robotar på forumet från t.ex mig som funnits med
här i minst 14 år och är känd!
Upplever det som om ni bara vill "straffa" icke medlemmar!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav BmwMats » 2020-02-20/22:14

Kovlingen skrev:Det är ju bara GRUS som gäller :shock: :?
(Hur roligt är det ?)


Har också råkat ut för det där med att för många inloggningsförsök har gjorts, och jag är vad jag vet heller inte någon robot, även om jag skriver en hel del här i forumet.

Vore ju synd att gentlemännen som har varit här i många herrans år inte skall kunna komma in på forumet i fortsättningen, bara för att dom inte är medlemmar... :cry:

Personligen skulle jag ju aldrig välja någon grusväg, om jag inte måste förflytta mig och min knarr en kortare bit för att det inte finns någon alternativ väg som är asfalterad, så jag håller med Kovlingen i just denna sak, men liiite asfalt har ni väl ändå där uppe i "lappland" ? ;)

Det finns även nackdelar med att ha ett "riktigt" namn visandes, man behöver ju inte vara ljusskygg för det, men det finns andra orsaker som vi kanske inte behöver skriva i klartext här...

Min önskan är ju att det fortgår i ungefär samma stil som vi har här idag, älskar detta forum och dess fantastiska och roliga personer som får mig att växa och lära mig saker utav, både inom motorcykelåkning, GPS-tips, mekande och annat "off-topic" som gör att vardagen känns lite lättare.

Mina "five cents" till debatten...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav F800åkare » 2020-02-21/07:48

HåkanH skrev:Peter A@
Ja, vad som försigår på Facebook/Facebookgruppen bryr jag mig inte om, för där är jag aldrig inne!

Är det alltså meningen att det blir så här vid inloggning hädanefter för oss som vill vara med i forumet
men inte är medlem i klubben.
Då får ni väl ändra texten då till nåt som förklarar bättre. Detta om för många inloggningsförsök är ju
bara vilseledande.

Tidigare var det ju olika inloggningar till forum resp. hemsidan! Är det inte så längre eller vad menas?
Att jag inte ska ha tillgång till hemsidan förstår jag
Nog måste det väl finnas bättre sätt att skilja troll/robotar på forumet från t.ex mig som funnits med
här i minst 14 år och är känd!
Upplever det som om ni bara vill "straffa" icke medlemmar!


Jag har dock olika inlogg till hemsida och forum. Att jag sen inte minns hemsidans inlogg samt ej hunnit ändra i lösenordshanteraren på mina olika maskiner och därmed inte tar mig in på hemsidan är en annan femma.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Sahlin » 2020-02-21/08:24

F800åkare skrev:Jag har dock olika inlogg till hemsida och forum. Att jag sen inte minns hemsidans inlogg samt ej hunnit ändra i lösenordshanteraren på mina olika maskiner och därmed inte tar mig in på hemsidan är en annan femma.


Lider lite av samma problem. Hos oss är det min kära hustru som är "huvudmedlem" och jag är medlem i egenskap av familj (tror jag det heter). Hittills har bara frugan fått sitt inlogg till klubbsidan, så frågan är om vi båda ska logga in med samma uppgifter eller om jag också kommer att få ett personligt inlogg? Om vi endast får en inloggning, hur går man i så fall vidare med inlogg till forumet om vi båda vill skriva inlägg??

Just nu tycks det verka lite förvirrat eller så är det jag som inte riktigt förstår :shock:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-02-21/11:05

Innan denna tråden spårar ur helt.

1. Exakt hur den nya policyn skall implementeras är INTE satt och fram tills dess är allt som vanligt. Gör precis som ni gjort sedan nya hemsidan blev aktiv.
2. Alla medlemmar, huvud och familjemedlemmar har samma status avseende hemsidan (och forum) redan idag. Skillnaden är att det är endast HM som fått sina uppgifter skickade till sig i en ansats att vara hjälpsam ism med fakturan. För familjemedlem så är det samma inlogg som det var/är till vårt medlemssystem "Föreningssupport" så om ni har koll på den saken, använd dessa.
3. FM/HM som har drabbats av minnesförlust och vill ha ett nytt lösenord kan börja med att försöka logga in på hemsidan med sitt medlemsnummer (det funkar med vad som helst om man inte minns det) och det man tror är sitt lösenord. Antingen loggas man in och allt är frid och fröjd men skriv upp lösenord och medlemsnummer så ni inte glömmer det igen.
4. Misslyckas inlogg så kommer en liten text upp till vänster på hemsidan med en länk att klicka "HÄR" så får ni en meny att skriva in er mail så kommer ett nytt lösenord. Använd detta och ert medlemsnummer hädanefter för att logga in.
5. Har ni glömt er mailadress? Gud hjälpe er - vet ni var ni bor?? :o

När det finns beslut om hur policy och teknik för forumet skall se ut i framtiden så kommer det att informeras om den saken i god tid.
Det blir säkert inte så dramatiskt när det väl kommer till kritan.

Nu låter jag denna tråden stå öppen en tid till så att de som har någon faktarelaterad fråga/synpunkt kan få komma till tals. Blir det dravel så stänger jag omgånde.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Sahlin » 2020-02-21/11:52

Magnus Brobeck skrev:Innan denna tråden spårar ur helt.

2. Alla medlemmar, huvud och familjemedlemmar har samma status avseende hemsidan (och forum) redan idag. Skillnaden är att det är endast HM som fått sina uppgifter skickade till sig i en ansats att vara hjälpsam ism med fakturan. För familjemedlem så är det samma inlogg som det var/är till vårt medlemssystem "Föreningssupport" så om ni har koll på den saken, använd dessa.

5. Har ni glömt er mailadress? Gud hjälpe er - vet ni var ni bor?? :o

MVH Magnus

Tack för infon Magnus. Nu blev det lite klarare. Kan dock inte komma ihåg att jag fått någon info om medlemsnummer men kommer givetvis att undersöka noggrannare när jag kommer hem. Lösenordet gick dock att fixa via mail enligt dina instruktioner. Tack och lov så har jag inte heller glömt var "jag bor" så det ska säkert lösa sig ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad gäller för Forum i framtiden?

Inläggav Konsument » 2020-02-21/19:21

Om man vill ha trollfria forum i t.ex. sluten och osynlig grupp i Facebook så är det möjligt. Då kommer nya medlemmar med via inbjudan från någon som redan är det. Alla betalande skulle kunna vara med från början såklart. D.v.s. om det är ett upplägg som klubbmedlemmar önskar.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst