Diskussion inför årsmötet 2020

Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-05-15/19:45

Tänkte ta upp en liten diskussion inför klubbens årsmöte nästa lördag - det blir ju ett annorlunda årsmöte, minst sagt, via nätet.
Därmed är det också ett annat läge för diskussioner inför beslut - något jag tycker är väldigt viktigt, särskilt när det handlar om motioner som det kan finnas olika argument ikring.
Det är en specifik motion jag skulle vilja ha lite diskussion om - den som rör belöningar i form av presentkort, till funktionärer som ordnar turer och andra aktiviteter (Bumsen nr 2.20, sid 22 högst upp - läs gärna motionen!)
Min uppfattning är klar - i en ideell förening jobbar man ideellt. Drivkraften för att ordna aktiviteter måste vara glädjen och tillfredsställelsen i att åstadkomma något kul, intressant och utvecklande för sina klubbkamrater (och sig själv!), samtidigt som man får utöva sin kära hobby.
Börjar man blanda in ekonomiska drivkrafter, riskerar man att tappa de ideella drivkrafterna, det som får eldsjälar att lägga tid och energi på klubben och aktiviteter.
Det är en sak att ersätta förtroendevalda för rena kostnader (typ reseersättning till styrelsemöten), men att ”belöna” frivilliga insatser ger fel signaler.
Risken är dessutom, att sådana belöningar kan komma att anses som skattepliktig ersättning, vilket också gör klubben till arbetsgivare med den administration och det ansvar det medför.
Jag tycker motionen ska avslås av årsmötet - kom gärna med egna argument, för eller emot!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-15/20:33

Tack Gunnar!

Jag trodde jag var ensam om dessa tankar.
Själv tänkte jag avvakta till styrelsen funderat över saken.
But here it goes...

När det börjar pratas om milersättningar och andra ersättningar uppstår tron att det man tillför ska räknas såsom betalat arbete och inte hobby.
Anser man att det man tillför är arbete som ska ersättas så är det oftast bättre att minska det man tillför tillbaka till hobbynivå än att börja begära ersättningar i någon form om så är möjligt.
Mindre möjligt för styrelsemedlemmar. Mer möjligt för turledare.

Valda styrelseledamöter är värda någon slags kompensering utan tvekan - även andra frivilliga krafter -, men dessa ska vara i paritet med deras uppdrag.

Vad jag reagerade mot främst var milersättning för dessa turledare.
Både för själva turen och rekningen av turen.
Vart går då gränsen för eget nöje vs. arbetsinsats för klubbmedlemmar?
Kan jag kräva milersättning då om jag deltar såsom medlem i dessa turer?

Dessutom nämner motionen faran med bedrägeri.
Att tex öppna upp för milersättning för turledare, inkluderat rekning, är ett öppet mål för den som verkligen vill utföra bedrägeri. I detta fall tex betald nöjeskörning.
Är personen extra driftig när det kommer till att kombinera samtliga önskemål i motionen så är det inte omöjligt att trixa till både presentkort, fri lunch, och full tank gratis varje gång hojen startas.

Ett presentkort med av årsstämman förbestämt värde kan jag absolut tänka mig att medlemmar som arbetar för klubben kan få i slutet av säsongen för deras uppskattade insats.
Önskas mer än så tycker jag att dessa personer ska fundera på att minska sina insatser till hobbynivå i stället för att tekniskt sett begära lön, vilket jag anser att motionen leder till.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav BrooklynS » 2020-05-15/21:44

Som princip anser även jag att föreningsarbete skall vara ideellt arbete. Dvs lön utgår ej.

Kostnadsersättning är en annan sak. Men det får inte finnas incitament för missbruk. Milersättning för turledare är inget problem, det är en kostnadsersättning på inte alltför många kronor per mil för att man tar ansvaret och håller ihop gruppen, dvs underordnar sitt eget nöje till förmån för deltagarnas.

Milersättning vid "rekning" är betydligt svårare och den dörren bör man nog ha stängd helt och hållet. Gränsdragning blir omöjlig och rekning gör man ju ändå vid sina vanliga nöjesturer så att säga.

Nu är det ju ingalunda slagsmål om de feta köttgrytorna som klubbens funktionärer kalasar vid i övrigt :lol: , så det är såklart inget praktiskt eller ekonomiskt problem i dagsläget.

Men vill man få fler att engagera sig skall man nog hitta andra metoder än ekonomiska, för de drar till sig fel sorts människor om man skall vara ärlig.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Peter A Mariestad » 2020-05-16/13:41

Bra med diskussion nu när Årsmötet inte blir som vanligt!
Tänk också på att det från måndag 18/5 går att läsa handlingarna på sidan för Årsmötet. Där går det också att kommentera och ställa frågor på de olika punkterna. Ett sätt att få fram synpunkter som de här.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Gunnar Elmgren » 2020-05-16/20:34

Peter A Mariestad skrev:Bra med diskussion nu när Årsmötet inte blir som vanligt!
Tänk också på att det från måndag 18/5 går att läsa handlingarna på sidan för Årsmötet. Där går det också att kommentera och ställa frågor på de olika punkterna. Ett sätt att få fram synpunkter som de här.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack för informationen, Peter!
Jag hade inte förstått att möjligheten finns, att ställa frågor och debattera olika ståndpunkter i förväg i den applikation som används för årsmötet. Mycket bra!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Håkan » 2020-05-17/04:56

Jag har ju varit med i den här (fina) klubben ett tag...
Har även genom åren haft en del engagemang och med det insyn i verksamheten...

Lön är jag av princip imot till funktionärer i en ideell förening.
Det är skillnad om man är så stor har anställd personal, kansli, tidningsredaktion eller liknande. (Jfr. SMC).

Milersättning och till exempel en lunch vid heldags evenemang ser jag inget problem med. Ett sånt system finns väl redan? Eller är det bara godtyckligt? Olyckligt isf.

Minns en tid då det var generösare med milersättning, kostnadsersättningar och liknande inom BMW klubben. Jag minns att vi tassade i en gråzon där och då. Ibland var den riktigt mörk. Vill inte ha någon återgång till det.

Däremot så tycker jag att man som klubb ska visa uppskattning för nedlagd arbete. (Typ lunch enl ovan).
Är det regler kring detta MS vill ha, så är det bra att säkerställa enhetliga bedömningar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/12:00

Någon feedback från Årsmötet för oss som inte hittade möjligheten att vara med?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Peter A Mariestad » 2020-05-23/12:02

Protokollet kommer så snart det är justerat.
I stort verkar allt ha fungerat. Bra diskussioner under veckan och röstningen har gått utan problem.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Diskussion inför årsmötet 2020

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/13:08

Gött.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst