mcQ

mcQ

Inläggav Jezper Söderlund » 2020-09-18/07:27

Hej alla!

Ny medlem. Försöker gräva mig igenom klubbens hemsida för att ta in info om allt som görs. Ordet mcQ förekommer nästan överallt, men lyckas inte lista ut vad det betyder?
Senast redigerad av Jezper Söderlund 2020-09-18/09:58, redigerad totalt 1 gång.
BMW R1250GS Adventure -19
Jezper Söderlund
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-09-18/07:26
Ort: Göteborg

Re: mcQ

Inläggav Kovlingen » 2020-09-18/07:50

"Ladies only" ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: mcQ

Inläggav Jezper Söderlund » 2020-09-18/10:16

Tack för det. Mycket info som inte är uppenbar känner jag. Läser senaste Bumsen och det nämns en massa saker man inte känner till. Skulle nästan behöva en nybörjarguide/nymedlemsguide :)
BMW R1250GS Adventure -19
Jezper Söderlund
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-09-18/07:26
Ort: Göteborg

Re: mcQ

Inläggav BmwMats » 2020-09-18/10:25

Jezper Söderlund skrev:Hej alla!
Ny medlem.


Hej Jezper. Välkommen ! ;)

Hoppas att Du kommer att trivas i vår "Gemenskap" här på forumet.
Det finns mycket att läsa här om du har en BMW-cykel. Om du vill så får du gärna berätta vad du har, kanske en liten enkel beskrivning om dig själv och vad du har för bakgrund inom denna MC-värld, om du känner för det.


(P.S. Oj, missade precis din hoj, R1250GSA... Tänk vad blind man kan bli...) :shock: :lol:
Som sagt, välkommen !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: mcQ

Inläggav Håkan » 2020-09-18/10:44

Välkommen Jezper!
Fråga gärna om det är nåt du undrar över, själv tillhör jag inventarierna, gick med i klubben när den bildades...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: mcQ

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-09-18/11:21

Välkommen i gänget, Jezper. Du lär dig nog med tiden. Det kan ju vara kul att ha något att upptäcka - lite i taget.
Representanter för mcQ kan vid behov själva fylla i med info. Under min tid som sekreterare i styrelsen var andelen kvinnliga medlemmar i klubben kring 8 %, och siffran är nog tyvärr inte särskilt mycket högre idag(?).
Av någon anledning är detta lägre än riksgenomsnittet för kvinnliga motorcyklister, som ligger kring 10 %.
Hur som helst finns en logik i att uppmuntra och rekrytera kvinnliga medlemmar - exempelvis via mcQ.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: mcQ

Inläggav Sahlin » 2020-09-19/14:46

Bror Gårdelöf skrev:Under min tid som sekreterare i styrelsen var andelen kvinnliga medlemmar i klubben kring 8 %, och siffran är nog tyvärr inte särskilt mycket högre idag(?).
Av någon anledning är detta lägre än riksgenomsnittet för kvinnliga motorcyklister, som ligger kring 10 %.
Hur som helst finns en logik i att uppmuntra och rekrytera kvinnliga medlemmar - exempelvis via mcQ.

Jag jobbar frenetiskt på att förbättra siffrorna Bror ;) Jag har två döttrar, och hos den äldsta har nyligen en gnista tänts när det gäller att köra mc. Jag ska börja övningsköra med henne så fort som möjligt, men det blir väl inte riktigt allvar förrän nästa säsong. Den yngsta dottern studerar, så där saknas ekonomiska medel i nuläget, men jag bearbetar henne en del. Sen har vi ju min kära hustru som tog körkort för två år sedan, så hon tillhör redan de 8% i MCQ som du nämner :)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: mcQ

Inläggav BmwMats » 2020-09-19/15:50

... och även jag har ordnat tillstånd för övningskörning på tyngre motorcykel åt min dotter, får väl se om även hon kommer att tillföra någon procent i mcQ vad det lider... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: mcQ

Inläggav F800åkare » 2020-09-19/18:11

Är emot uppdelning pga kön, vem kom på en sån idiotisk ide oavsett vad sysslan är? anser det vara som att dela upp folk baserat på hudfärg, dömd på förhand.
Finns idag överallt, men trevligast är det då det är mixat, brukar vara bättre stämning och gemytligare med bättre dialoger.

Män i grupp och särskilt då de känner varandra kan ha en viss jargong, sätt in en kvinna i gruppen och det är som att vända på handen. Gissar många kvinnor tror att jargongen inte ändras, iofs gör den inte det heller så länge det delas upp.
Grupper där de flesta är okända för varandra brukar påminna om skoldiscot i årskurs 6.
Mixade grupper är ännu blygare om de flesta är för varandra okända. Men efter lite trevande så kommer alla igång och samtalen är riktigt bra. Nyfikna frågor, alla diskuterar fram en lösning istället för att någon tvärsäkert ska köra sitt lopp.

Visst nån gång finns det en besserwisser, men de kommer från båda könen likväl, dessa personer är dock extremt få och långt isär i verkligheten.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: mcQ

Inläggav Sahlin » 2020-09-19/19:21

F800åkare skrev:Män i grupp och särskilt då de känner varandra kan ha en viss jargong, sätt in en kvinna i gruppen och det är som att vända på handen.

Ha ha, den var klockren :mrgreen: Bara att kolla på olika mc-grupper på Facebook när en tjej gör ett inlägg. Då börjar killarna skyffla in kommentarer. Är det dessutom en kvinna som många verkar anse ser bra ut så blir kommentarerna fler och dessutom gärna en och annan som påpekar att tjejen är lika vacker som MC:n Helt galet!

Nu måste jag dock påpeka att vi är ett gäng som ofta är ute och kör tillsammans och den gruppen består av både män och kvinnor. Nästan alla kör egen mc och ingen bryr sig om du är man eller kvinna. Kan heller inte påstå att det är någon särskilt konstig jargong i vår grupp. Tvärtom är det väldigt trevligt och vi har otroligt kul tillsammans och mc:n ser vi mer som ett socialt verktyg och gemensamt intresse för gruppen. Kanske är det åldersrelaterat och att nästan alla är gifta eller sambo sedan flera årtionden tillbaka. Att det sedan är kul att fler tjejer kör mc beror i mina ögon mer på att de är i minoritet. Likväl som att jag gärna hade sett att fler yngre kör motorcykel.

Sedan faller det ju automatiskt på plats här i BMW-klubben, att om du är kvinna så blir du automatiskt medlem i MCQ om jag tolkat det rätt. Rätt eller fel?? Tja, fråga kvinnorna.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: mcQ

Inläggav F800åkare » 2020-09-19/19:37

Jag pratar verkliga livet, på nätet kryllar det av tangentbordskrigare. IRL är de dock tysta som möss.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: mcQ

Inläggav Sahlin » 2020-09-19/20:45

F800åkare skrev:Jag pratar verkliga livet, på nätet kryllar det av tangentbordskrigare. IRL är de dock tysta som möss.

Jodå, jag lever ju också i verkliga livet och och är väl medveten om att folk på nätet är väldigt "kaxiga" eller vad man nu ska kalla det. Det var ju också det jag framförde i mitt inlägg angående inlägg om "vackra kvinnor" och mc. Är man sedan tyst som en mus när man hamnar i en situation man inte är bekant med så blir det, som du säger, ofta tyst.

Men som jag också skrev så upplever jag inte de problemen bland de vi umgås med, så givetvis är det individuellt. Jag gör heller ingen skillnad på om du är man eller kvinna, svart eller vit, svensk eller dansk. Att man sedan inte skulle dela upp män eller kvinnor beroende på kön skulle ju i princip vara omöjligt p.g.a. biologiska olikheter. Däremot rent fysiskt, socialt och mentalt ser jag ingen skillnad. Det jag skrev var också att jag INTE bryr mig om du är man eller kvinna och kör mc eller gör något annat för den delen. Finns ju massor av yrken där jag skulle vilja se mer kvinnor, t.ex. mitt eget som IT-tekniker. Vi är ca: 70 anställda på jobbet och bara 4 av dem är kvinnor. tragiskt!

Åter igen, att jag tycker det vore kul att fler kvinnor kör mc beror i mina ögon på att de är i minoritet. Inte p.g.a. av deras kön. Precis som att det varit kul om fler ungdomar körde mc. That's my main point.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: mcQ

Inläggav Jezper Söderlund » 2020-09-25/07:39

BmwMats skrev:
Jezper Söderlund skrev:Hej alla!
Ny medlem.

Om du vill så får du gärna berätta vad du har, kanske en liten enkel beskrivning om dig själv och vad du har för bakgrund inom denna MC-värld, om du känner för det.
Mvh BmwMats


Jezper, nybliven 40-åring. Har inga MC-åkare i familjen, och aldrig ens tänkt tanken som liten. Men ca 23 år gammal råkade jag se Long Way Round, och attraherades av idén på att se världen från en annan sida än vanlig turism. Ett par vänner kände likadant, och på en krogrunda kom vi på att vi kanske skulle ta MC-kort och göra en likadan resa. Naivt så klart, men det ledde i alla fall till att jag tog mitt kort, köpte mig en Transalp. Man växte upp lite, glömde bort äventyren, haft hojar i perioder. Men så en resa för tre år sedan till Norge med min bror, jag på en K1200R, han på en R1200GSA, väckte liv i intresset igen. Köpte mig en ny R1250GSA förra året, och första resan bar av själv, med tält, till Färöarna och Island. Vi får se vart nästa äventyr bär av.

Typ så? :)
BMW R1250GS Adventure -19
Jezper Söderlund
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2020-09-18/07:26
Ort: Göteborg

Re: mcQ

Inläggav Buster » 2020-09-25/10:06

Många svar här, men om någon faktiskt svarat på frågan vet jag inte... orkade inte läsa alla romaner.
McQ bör rimligen vara en förkortning av motorcykelQvinnor... typ.

Men ja, du har rätt i att mycket i BMW-klubben är lite ovanligt och udda... med åren vänjer och anpassar man sig lite eller iaf delvis.

Häftig resa du hade som premiär må jag säga!!
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst