Info till alla Forumanvändare

Info till alla Forumanvändare

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-06-10/15:56

BMW MC Klubbens hemsida uppgraderades till en modern plattform i början av 2020 och är nu sedan ett år i full drift. För att ständigt möta de föränderliga behov som en verksamhet har vi därmed en god grund att stå på för att fortsatt möta våra medlemmars önskan om snabb och korrekt information som skall vara lätt tillgänglig.

Bredvid hemsidan finns vårt Forum som har varit och är en cental del i klubbens informationsstrategi. Idag fungerar forumet som ett ställe att mötas, diskutera och byta tankar samt inte minst en närmast outtömlig källa till information om allt som är värt att veta om våra älskade motorcyklar, kläder, hjälmar och resor bland allt möjligt annat. Undrar du som exempel hur man luftar ett servobromssystem från 2005, eller ställer in ventilerna på en 1973 års R75 så har du också kommit till rätt ställe.

Nu börjar vår Forumplattfrom bli ordentligt gammal (den är snart det i IT sammanhang ofattbara 15 år gammal, så kallad förhistorisk tid) och det finns snart inte mer elektromagisk silvertejp att tillgå. Vi måste för att säkerställa framtiden göra något åt saken. Detta kommer inte att ske i en stor big bang utan något av det första blir att knyta ihop hemsidan och Forumet så att vi så småningom kommer att kunna ha en gemensam databas i botten för inloggning och därmed informationsäkerhet. Idag är dessa användardatabaser separerade och vi har inga kostnadseffektiva möjligheter att uppgradera Forumet, framförallt inte i samma takt som en modern hemsida kräver.

Därför har BMW MC Klubbens styrelse och Webgrupp gemensamt tagit fram en strategi för hur denna modernisering skall gå till. Vi kommer att börja med att knyta samman inloggning på hemsidan med inloggning på Forum så att vägen in till Forum alltid kommer att gå via att vara inloggad på hemsidan. För dig som medlem kommer det att innebära att du behöver säkerställa att du har dina inloggningsdetaljer för Forumet så att du en gång kan skriva in dessa på avsedd plats på hemsidan. Därefter kommer du inte att behöva logga in på Forumet separat mer, det kommer att ske med automatik när du loggar in på hemsidan.

Många av er har redan kopplat hemsida och Forum på detta viset och då behöver ni inte göra någonting. För er som inte har gjort det är det absolut nödvändigt att ni gör detta omgående annars kommer ni inte att kunna logga in på Forumet i en framtid som inte ligger så långt bort (gränsen är för tillfället planerad till början av Juli 2021).
En konsekvens av detta blir att man behöver vara betalande medlem för att kunna skriva egna inlägg på Forum. Det är absolut nödvändigt för att kunna fullfölja klubbens uppgraderingsstrategi av de digitala kanalerna att vi har en gemensam databas med de som skall ha tillgång till klubbens aktiviteter, tidningen Bumsen och allt annat positivt som kommer med medlemsskapet. För den som hitintills har valt att nyttja delar av vårt utbud utan att vara medlem blir nu lösningen att betala, i dagsläget 320 kr/år, och få full tillgång till allt inklusive tidningen Bumsen, alla aktiviteter och hela den fina klubbgemenskapen. Förhoppningsvis ett enkelt val för de flesta.

Beskrivning återställa lösenord till Forum - bilder och text kommer att finnas på hemsidan och Forum
Gå till bmwklubben.se/forum

Forum logga in.JPG
Forum logga in.JPG (23.49 KiB) Visad 171784 gånger

Klicka på Logga in

Forum logga in 2.JPG
Forum logga in 2.JPG (25.49 KiB) Visad 171784 gånger

Välj Jag har glömt mitt lösenord

Forum logga in 3.JPG
Forum logga in 3.JPG (29.67 KiB) Visad 171784 gånger

Fyll i de efterfrågade detaljerna, OBS var noga med att läsa instruktionen om vilken mail som efterfrågas.

Beskrivning – skapa inlogg via hemsida – bilder och text kommer att finnas inom kort på hemsidan och Forum

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-10/17:27

Nu vet jag inte om jag får stort F i läsförståelse men jag blir inte klok på hur beskrivningen du skrivit kommer resultera i att mitt forum konto blir ihopkopplat med mitt medlemskonto.

Jag har återställt mitt lösenord på forumet men det ändrar ju bara mitt lösenord det kopplar ju inte samman de två kontona. Eller har jag missat något
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav BmwMats » 2021-06-10/18:18

Har under en längre tid tänkt att påtala att denna forumplattform är MYCKET trevlig i sin modell.
Lätt att förstå sig på, lätt att lägga in bilder, hyfsat lätt att hitta vad man söker, lätt att se NYA inlägg sedan senaste inloggningen, m.m. m.m.

Även jag får kanske hålla med Ecklesiastik om att jag inte heller begriper hur allt hänger ihop, jag är inte inne på någon hemsida, utan går direkt till detta forum, men det går ju lätt att hoppa vidare till BMW-klubben Sverige genom att klicka på raden längst upp till vänster.
Där brukar jag leta efter AKTIVITETER och klicka på LISTA, för att se vilka körningar det finns i ens omgivning.
Så använder jag dessa sidor, vilket kanske fungerar på snarlikt sätt även i framtiden får jag hoppas.
Bara för att det är ett äldre system, så behöver det ju per automatik inte vara dåligt för det.

Fackbook har jag inlogg för, men jag tror bara att jag gjort ETT inlägg ännu i år på D8/D10's sidor. Besöker den sidan otroligt sällan, det kräver mycket mer av datorn och bredbandet, samt att det inte känns lika trevligt jämfört med detta forum.

Om det finns möjlighet och ingen annan motsätter sig det, så önskar jag att detta forum lever vidare i samma stil, enkelt, överskådligt och stabilt.

Att vi dessutom har skoj och trevligt här, är ju absolut ingen nackdel heller.

Mina små ord och funderingar - Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-06-10/21:52

Nu är trådens syfte att informera om planerade och beslutade ändringar för framtidens forum så att det kan fortsätta att existera. Den resan är oundviklig, utan den kommer forum att behöva fasas ut i en inte alltför avlägsen framtid.
Att vi har trevligt här och att det förs många seriösa diskussioner om allt möjligt har inget med plattformen att göra utan det kommer från alla trevliga forumister.
Saken är att plattformen blir allt mer svår/omöjlig att underhålla så som det är uppsatt och det behöver vi göra något åt för att kunna fortsätta ha ett forumliv. En del av svaret ligger i att få forum mer integrerat i hemsidan så att dessa går i takt.

För er som redan har ordnat så att ni loggar in på hemsidan och sedan klickar på Forum och därefter flyttas till ett inloggat Forum behöver inte göra något. Allt är klart.

För de av er som kan er användare och lösenord men som inte har kopplat detta via hemsidan, hur man gör kommer upp första gången man som inloggad klickar på Forum, gör detta snarast.

För de av er som inte kommer ihåg ert lösenord, följ instruktionen ovan. Koppla er sedan via hemsidan till forum.

För att komma in på forum i framtiden kommer man att behöva göra detta via hemsidan. Vi kommer med andra ord att strypa möjligheten att lägga in fler användare som inte är knutet till ett medlemsskap.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Fredrik J » 2021-06-10/22:48

Tror att jag läst, förstått och lyckats koppla ihop rätt saker... ;)
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav BmwMats » 2021-06-11/08:22

Testade nu, och det verkar fungera... Peppar peppar ta i trä... :shock:

Tack Magnus för utförlig förklaring och tålamod med oss "icke datornördar" som är födda med skiftnyckel i handen :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-06-15/01:27

Är det inte så att det är många aktiva på forumet som inte är medlemmar i BMW-Klubben? Jag är bara lite orolig för att en del karatärer skall försvinna.

Hur är det nu med färgkodningen? Jag försöker lista ut men det ungår mitt förstånd.....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-06-15/05:53

Fredric Fredricson skrev:Är det inte så att det är många aktiva på forumet som inte är medlemmar i BMW-Klubben? Jag är bara lite orolig för att en del karatärer skall försvinna.

Hur är det nu med färgkodningen? Jag försöker lista ut men det ungår mitt förstånd.....


Hej

Färgkodningen som infördes med forumets födelse visade med lila om man var betalande medlem och grönt om man enbart var forumist. Gult får den som har anmält sig precis och sedan övergår det till grönt efter en period. Övriga (i huvudsak rött och svart) är funktionärer.

Det är idag i princip helt meningslösa koder eftersom det inte finns ngn koppling mellan medlemsregistret och forum. Många lila har slutat och många gröna har blivit betalande medlemmar utan att något har ändrats. Detta är bara en, kanske den minst viktiga, av många konsekvenser som den osynk mellan de olika databaserna får och som är en av grundpelarna för varför detta nya införs över tid.

Samma sak gjordes med hemsidan 2020 så att den som slutar i klubben med automatik missar sina rättigheter på hemsidan. Ett ganska okontroversiellt beslut kan jag tycka eftersom vill man inte vara med så är säkert inte intresserad av att läsa t.ex. Bumsen eller kunna anmäla sig till aktiviteter. Det var uppenbarligen inte värt under 30 kr per månad. För klubbens del sparade det massor med manuellt arbete, inte minst eftersom dåvarande Medlemssystemet inte kunde producera en lista med vilka som slutat.

Jag hoppas på att alla ”karaktärer” på forumet finner alternativet att bli medlem som intressant så att vi kan fortsätta dela vår gemensamma glädje kring BMW motorcyklar.

Rent praktiskt har tekniken i forumet passerat bäst före datum för länge sedan där vi snurrar på gammal och osupporterad programvara som hela tiden allt mer riskerar att plötsligt helt sluta fungera. Senast var det Tapatalk som började konstra. Jag vet att detta är självklarheter för dig.

För den som däremot undrar varför det är svårt att hålla igång gammal teknik så kan man kanske ta blyad vs blyfri bensin som exempel. Insikter om miljöpåverkan av blyad bensin gjorde att man ville ersätta den med blyfri. Efter en utfasningsperiod på några år så kunde man inte längre köpa den och alla med gamla motorer fick bygga om motorn för dyra pengar eller köpa dyra tillsatser.
Självklart vill ingen idag ha tillbaka blyad bensin eftersom den förstör vad som blev möjligt när den försvann, dvs katalysatorn. Tekniken går framåt och ibland måste man fasa ut gammalt för det kostar på ett eller annat sätt mer än det tillför.

Någon som vill satsa sin pensionspengar på olje/koleldade kraftverk?

Självklart gäller det för klubben att optimera medlemsnytta per krona så att våra betalande medlemmar får maximal nytta av sin medlemsavgift. Det kostar massor av tid (och pengar) att inte ha modern teknik i botten om man t.ex inte kan automatisera eller i vart fall förenkla vissa processer så minskar detta medlemsnyttan eftersom man får avstå annat som kunde gjorts.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-15/06:33

Instämmer med Magnus. "Ångloket är den mest romantiska maskin, som människan skapat", och jag fascineras fortfarande av dessa bjässar. Men få av oss skulle ivra för, att ångloken än en gång skulle sättas in som ordinarie dragare i reguljär trafik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-06-15/09:34

Jag har inga problem med att man vill uppdatera. Jag är själv "i branshen" och är väl medveten om problemställningen, som f.ö. genererar mycket jobb för folk som jag.

Och nu förstår jag varför färgerna ser ut som dom gör. Det var det som förvirrade mig en smula.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav BmwMats » 2021-06-15/11:30

Även jag fick svar på färgerna. Gröngöling som mig har ju grön färg trots betalande medlem... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Peter Nordlund » 2021-06-15/20:17

Nu blir jag lite osäker på OM jag gjort denna förändring redan? kan jag kontrollera om detta är gjort utan att återställa?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Info till alla Forumanvändare

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-06-17/15:31

Jag låser denna tråden och öppnar en för support så kommer det samlat.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst