Hur göra forumet intressant för fler

Hur göra forumet intressant för fler

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-18/18:15

Klubbmedlemmar och övriga forumbesökare

[FONT=Times New Roman]För skojs skull gjorde jag en liten analys av vårt forum idag, vid 17:30 tiden för övrigt så det har förstås redan ändrat sig på detaljnivå.[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Det var ju ganska enkelt att konstatera att det fanns vid tiden 1628 medlemmar, varav 363 anses vara aktiva. När man tittar i medlemslistan så visar den att 336 medlemmar har skrivit ett eller mer inlägg, jag antar att deltat är gäster och sådana som har slutat.[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Dessa 336 medlemmar har följande fördelning i sitt skrivande, de har:[/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[list]
[*][FONT=Times New Roman]Tillsammans skapat 6478 inlägg[/FONT]
[*][FONT=Times New Roman]I snitt skrivit 19,3 inlägg[/FONT]
[*][FONT=Times New Roman]50% av inläggen är producerade av topp 10[/FONT]
[*][FONT=Times New Roman]65% av inläggen är producerade av topp 20[/FONT]
[*][FONT=Times New Roman]85% av inläggen är producerade av topp 50[/FONT]
[*][FONT=Times New Roman][size=25]68 medlemmar har varit mer aktiva än â€
Magnus Brobeck
 

Inläggav Lime » 2007-02-18/18:18

Du kan leda en häst till vattnet men du kan inte tvinga den att dricka.

Så ungefär kan man svara om man vill. Sedan gillar jag inte riktigt tonen i ditt inlägg, framför allt som jag vet att du är kritiskt till att en del forumister skriver väldigt mycket. Jag tror inte att fler skulle skriva mer om det var några som skrev mindre. Vi får helt enkelt bara inse att i det stora nätet är BMW-klubbens forum inte så där jättestort.

Mer debatt!
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-18/18:35

Lime;7341 skrev: Sedan gillar jag inte riktigt tonen i ditt inlägg, framför allt som jag vet att du är kritiskt till att en del forumister skriver väldigt mycket. Jag tror inte att fler skulle skriva mer om det var några som skrev mindre. Vi får helt enkelt bara inse att i det stora nätet är BMW-klubbens forum inte så där jättestort.

Mer debatt!


Broder du har helt fel i ditt påstående att jag tycker att några skriver för mycket, tvärtom så är det enligt mitt synsätt inte problemet.

Jag är däremot oroad över att det är så många som inte gör det. Jag tror inte att det beror på att det är några som skriver mycket.

Vad som skulle få fler att skriva vet jag inte utan detta har jag önskat en diskussion om.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2007-02-18/19:01

En sak skall man nog ha med i bakhuvudet när man gör en sådan statistik. Hela medlemslistan flyttade med från det gamla forumet. Det finns alltså ett antal som registrerade sig för flera år sedan, kanske ställde en fråga och fick svar, och som sedan inte skrivit igen efter forumkraschen. Därav det stora antalet med noll inlägg (eftersom inläggsantalet gäller "nya" forumet)

Tillägg: Signaturen "Mercedes är bättre än BMW" registrerade sig för att kunna PM:a mig här, i ett försök att få mig tillbaka till Mercedesklubbens forum, där jag var ungefär lika provokativ och aktiv som jag är här idag. Jag förutsätter att den signaturen inte kommer att skriva några inlägg här utan vara en konstant "nolla".
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

att skriva

Inläggav Hans Ekman » 2007-02-18/19:40

eller inte skriva, jag tror att skrivandet här på forumet håller sig innom "snittet" när det gäller att skriva insändare och liknande spörsmål,sedan kvittar det nog vad det är för typ av sammanslutning.
var glad för att någon skriver-jämför med övriga aktiviteter i klubben,endast ett fåtal ställer upp på de olika aktiviteterna, träffar,års-klubbmöte mm. Den stora massan är bara medlemmar,TYVÄRR:confused:
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-18/19:48

Marie;7347 skrev:En sak skall man nog ha med i bakhuvudet när man gör en sådan statistik. Hela medlemslistan flyttade med från det gamla forumet. Det finns alltså ett antal som registrerade sig för flera år sedan, kanske ställde en fråga och fick svar, och som sedan inte skrivit igen efter forumkraschen. Därav det stora antalet med noll inlägg (eftersom inläggsantalet gäller "nya" forumet)


OK det gör ju i och för sig statistiken bättre.

Faktum kvarstår dock att bara ca 350 av 5000 skriver och det tycker jag är för på tok för få. Eftersom jag vet att du har varit aktiv på det politiska planet (även där skulle demokratin må bra av ett större engagemang av fler är min syn) så antar jag att du delar min syn på att man kan ha respekt för varandra även om åsikterna går isär.

Jag har inte presenterat dessa siffror (de är ju trots allt en någorlunda objektiv bild av hur det ser ut) för att få individer att skriva MINDRE utan att väcka en debatt om hur FLER skall bli intresserade av att skriva MER.

Att du och jag har haft "heta debatter med raka puckar" har i vart fall inte minskat min respekt för dig.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Torparen » 2007-02-18/19:52

Detta är en intressant iaktagelse som bekräftar det som de flesta har haft på känn, alltså att bara en liten andel av medlemmarna får stort genomslag.

Skall man skylla den stora massans frånvaro på att ett fåtal är aktiva och skriver mycket? Tja, kanske..tyvärr..

Många tittar säkert in ett par gånger och konstaterar att det står samma signaturer i alla trådar, precis som det gjorde förra gången man var inne. Man får känslan av att ingenting nytt har tillförts, och man gitter kanske inte ens klicka på trådarna.

Att skriva egna inlägg känns då kanske fjärran, eftersom man tycker att det är en invigt klan av forumister som härjar i trådarna, och man vill inte sticka ut hakan. Det här med att sticka ut hakan är för övrigt något som vi svenskar som helhet inte är vana vid att göra, man är onödigt rädd för att stöta sig med omgivningen när man presenterar en åsikt.

Det är således en ganska trög massa som skall lockas in i forumklistret, och paradoxalt nog så verkar det alltså som att ett fåtal mycket aktiva skribenter kan bromsa forumets utveckling, snarare än att bidra till dess utveckling. Det låter knäppt, visst..?

Ungefär som att den lite blygare i ett sällskap inte får en syl i vädret när "flabberöven" (pratkvarnen), är igång och tar allt syre. Flabberöven pratar för att det inte skall vara pinsamt tyst i rummet, och den blyge börjar inte klara strupen förrän det varit tyst ett tag. Ett moment22 således.

Kanske skall vi införa en slags "max antal inlägg per dygn"? Eller är mina teorier helt ute och snurrar?

//Flabberöv
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-18/19:56

mc-ist;7352 skrev:var glad för att någon skriver-jämför med övriga aktiviteter i klubben,endast ett fåtal ställer upp på de olika aktiviteterna, träffar,års-klubbmöte mm. Den stora massan är bara medlemmar,TYVÄRR:confused:


Det är kanske så att det är den bistra sanningen som du säger. Ändå kan jag inte låta bli och undra - finns det inget som gör att man kan öka engagemanget.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-18/20:00

Jag tror att vårt forum skulle bli bättre om det blev lite bredare.

Vi själva kan göra en hel del men vi måste också få alla dessa som läser forumet att våga göra inlägg. Jag tror att det finns en tröskel många måste komma över.

Några förslag

1
Fler rubriker.
Fler rubriker kan innebära att intresset ökar.

2
Alla aktiviteter borde samanställas i forumet. Med det menar jag att
den som står för fiolerna också skriver några rader i efterhand om själva
aktiviteten, hur många som var närvarande samt vad som förevarit.
En slags dagbok helt enkelt. Detta har jag saknat ända sedan forumet
startade.
Den tolfte mars kan ni då läsa följande. Vårpromenaden i går blev en succé.
Hela 40 personer kom och gick mellan Södermalmstorg och Hornstull. Vinnare i fototävlingen blev xx som lyckades pricka in åtta av tio rätt. osv.........
Jag tror att fler då skulle gå in och läsa om hur der var efter varje aktivitet.

3
Köp och sälj borde kunna få större utrymme. Det har visserligen börjat
enkelt men på sikt hoppas jag det blir bättre. Man kan ju alltid önska men jag är väl metveten om att det krävs just det arbete som jag själv inte klarar för att få till någonting riktigt bra.

4
Aktiviteter tycker jag ska annonseras i forumet.
Ex. Glöm inte tisdagskörningen i morgon. Vi kör norrut från Glädjens trafikplats
kl 18.30. Alla är hjärtligt välkomna.

5
Jag vill också ge ett exempel på hur vi börjat "smalna" forumet. Och det är
Bild-gåtan som jag tycker är himla trevlig. Men jag tycker mig kunna ana att motiven sinar. Hittar man inte någon atom någonstans i en lite pryl så blir det snudd på ingen fortsättning. Det måste rimligtvis finnas mängder av avbildade välkända byggnadsminnen och andra trevligheter. Man måste inte fotografera av välkända vardagsprylar och hojar från insidan. Ett bredare sortiment tycker jag som snubblade över ett par munstycken i en snökanon.

6-...............
Kommer vad det lider

God söndagskväll
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-02-19/01:04

mbrobeck;7340 skrev:....forumbesökare...[FONT=Times New Roman] När man tittar i medlemslistan så visar den att 336 medlemmar har skrivit ett eller mer inlägg...[/FONT]
[FONT=Times New Roman]MVH Magnus[/FONT]



Som tur är har vi ju mycket flera som skriver i klubbtidningen :cool:
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-02-19/08:01

Här kommer några tankar från mig, samtidigt som jag tror, att ämnet kan få lika många funderingar, som vi är aktiva forumister

--------------------------------

-Jag tror att många inte är beredda att gå in i den relation till andra, som det ändå innebär att vara aktiv på ett forum.


-Ofta är det teknikinformation om motorcykel som sökes och det går att hitta det mesta på internet utan att engagera sig i något forum.


-För egen trivs jag med just relationen och ett visst kompis-skap jag känner men jag tror jag tillhör en minoritet.


-Ett märkes-klubb-forum blir efter en tid- som en viss inavel. Alla har nästan likadana motorcyklar och det blit mindre och mindre att prata om.


-Vårt forum kommer däremot alltid att vara den bästa anslagstavlan :) :) till att nå ut med information via, inte minst när vi nödgas ändra datum och tider på aktiviteter.

-Egentligen tror jag mest på ett forum av typ SMC men måste erkänna att jag är rätt så oengagerad där. Tror det i mitt fall beror på en tröskel att behöva börja profilera sig på nytt.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-19/08:52

Galne Dansken;7372 skrev:Som tur är har vi ju mycket flera som skriver i klubbtidningen :cool:


Jag antar att det är med viss ironi du skriver ovanstående och att det inte är så att vi är speciellt flitiga där heller.

Oavsett vilket så är det också synd att det är så få som bidrar i tidningen, men jag är mindre förvånad eftersom det ofta är en högre tröskel dit än till ett forums friare form.

Nu ser jag inte detta som en diskussion om tidning eller forum utan självfallet att båda skall frodas. Det kanske är så att forumet och dess skribenter kan vara en rekryteringsbas för tidningen. "Mimmi's kåserier/teknik tips", "Bengt Allevads Mekarhörna" och "HMR's GPS i praktiken" skulle göra sig väldigt bra där också för att nämna ett fåtal av många exempel. Det kanske skulle kunna vara en ide för redaktionen att närma sig några utvalda och kolla om intresse och möjlighet finns.

Min ståndpunkt kvarstår, det är för få som skriver på forumet. För att ta ett exempel som visar på detta så är väl tråden där klubbtidningens vara eller inte vara debatterades på gamla forumet. Med tanke på hur få som skriver här och hur många som läser tidningen och tycker att den är bra borde det ha blivit ett ramaskri, på en helt annan nivå än det blev, när några tyckte att tidningen kunde läggas ner och pengarna skulle gå till något annat.

Vad jag försökte åskådliggöra med statistiken ovan är att tidningens framtid mycket väl kan debatteras här men jag tror inte att diskussionen innehåll var representativ för BMW klubben sóm helhet.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Tänkte lite till ...

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-19/11:00

Jag tänkte vidare på GD's inspel med tidningen och Thomas Weglerts lista med förslag.

Jag tror att det vore oerhört bra för både tidning och forum och vi kunde ha några delar som fanns i båda. Jag tar exemplet med HMR och GPS forumet, det är givetvis applicerbart på många fler områden.

Tänk om vi kunde ha en GPS spalt med frågor och svar i Bumsen, ett par tre och rimligt generella frågor per nummer. Då kunde man också upplysa om forumet och dess möjligheter till mycket korta omloppstider för frågor och få folk som läste Bumsen att också kolla på forumet för ett speciellt ämne och för att få ett snabbare svar.

Vidare kunde Thomas förslag med reseberättelser givetvis vara grunden för en längre artikel i varje Bumse om just resmålet/resan.

Likadant förslaget från Thomas med att kunna sprida information om "spontan utfärder" och liknande borde vara naturliga att köra via forumet. Detta kan givetvis bli en artikel i tidningen av typen "Vättern runt med gammelbumsarna i Småland".

För mig låter detta som ideer värda att pröva med att försöka få ett intresse i "båda riktningarna" mellan tidning och forum.

En sidokommentar väl värd att nämna, jag är medlem i BMW MOA (BMW Motorcycle Owners of America) och får deras klubbtidning hem i brevlådan ungefär en gång i månaden. Det är givetvis en helt annan storlek på BMW MOA än Svenska BMW MC-klubben så de har andra resurser med anställda och så vidare.

BMW MOA tidningen är jättebra - MEN - Bumsen är ändå ett par strå bättre, det är en väldigt fin klubbtidning vi har tycker jag.

Tack till er alla som jobbar för med den och gratulerar till det fina resultat ni presterar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-19/11:47

mbrobeck;7376 skrev:Jag tänkte vidare på GD's inspel med tidningen och Thomas Weglerts lista med förslag.

Jag tror att det vore oerhört bra för både tidning och forum och vi kunde ha några delar som fanns i båda. Jag tar exemplet med HMR och GPS forumet, det är givetvis applicerbart på många fler områden.

Tänk om vi kunde ha en GPS spalt med frågor och svar i Bumsen, ett par tre och rimligt generella frågor per nummer. Då kunde man också upplysa om forumet och dess möjligheter till mycket korta omloppstider för frågor och få folk som läste Bumsen att också kolla på forumet för ett speciellt ämne och för att få ett snabbare svar.

Vidare kunde Thomas förslag med reseberättelser givetvis vara grunden för en längre artikel i varje Bumse om just resmålet/resan.

Likadant förslaget från Thomas med att kunna sprida information om "spontan utfärder" och liknande borde vara naturliga att köra via forumet. Detta kan givetvis bli en artikel i tidningen av typen "Vättern runt med gammelbumsarna i Småland".

För mig låter detta som ideer värda att pröva med att försöka få ett intresse i "båda riktningarna" mellan tidning och forum.

En sidokommentar väl värd att nämna, jag är medlem i BMW MOA (BMW Motorcycle Owners of America) och får deras klubbtidning hem i brevlådan ungefär en gång i månaden. Det är givetvis en helt annan storlek på BMW MOA än Svenska BMW MC-klubben så de har andra resurser med anställda och så vidare.

BMW MOA tidningen är jättebra - MEN - Bumsen är ändå ett par strå bättre, det är en väldigt fin klubbtidning vi har tycker jag.

Tack till er alla som jobbar för med den och gratulerar till det fina resultat ni presterar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

MVH Magnus


Bra!
Nu börjar det ta form som sammanfaller med min åsikt.

Jag vill förtydliga vad jag menade med påannonsering och rapport
före resp efter varje aktivitet.

Tid för påannonsering max 15 min.
Rapport efter aktivitet max 15 min.

Detta ska jämföras med själva aktiviteten. Om jag ordnar en utflykt åker jag den givetvis först själv minst en gång. Detta tar några timmar. Sedan planering och så slutligen genomförande. Totalt blir det minst 20 timmars arbete för en heldagstur. Det är således en försumbar tid som behövs för heltäckande iformation via forum.

De aktiviteter jag ansvarar för i år kommer jag att påminna om på forumet och
sedan avrapportera. Givetvis måstae detta vara frivilligt men det skulle kunna vara trevlig läsning för många om fler föll in i denna princip.

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-02-19/11:53

Thomas Weglert;7357 skrev:Jag tror att vårt forum skulle bli bättre om det blev lite bredare.

Vi själva kan göra en hel del men vi måste också få alla dessa som läser forumet att våga göra inlägg. Jag tror att det finns en tröskel många måste komma över.

Några förslag

1
Fler rubriker.
Fler rubriker kan innebära att intresset ökar.

2
Alla aktiviteter borde samanställas i forumet. Med det menar jag att
den som står för fiolerna också skriver några rader i efterhand om själva
aktiviteten, hur många som var närvarande samt vad som förevarit.
En slags dagbok helt enkelt. Detta har jag saknat ända sedan forumet
startade.
Den tolfte mars kan ni då läsa följande. Vårpromenaden i går blev en succé.
Hela 40 personer kom och gick mellan Södermalmstorg och Hornstull. Vinnare i fototävlingen blev xx som lyckades pricka in åtta av tio rätt. osv.........
Jag tror att fler då skulle gå in och läsa om hur der var efter varje aktivitet.

3
Köp och sälj borde kunna få större utrymme. Det har visserligen börjat
enkelt men på sikt hoppas jag det blir bättre. Man kan ju alltid önska men jag är väl metveten om att det krävs just det arbete som jag själv inte klarar för att få till någonting riktigt bra.

4
Aktiviteter tycker jag ska annonseras i forumet.
Ex. Glöm inte tisdagskörningen i morgon. Vi kör norrut från Glädjens trafikplats
kl 18.30. Alla är hjärtligt välkomna.

5
Jag vill också ge ett exempel på hur vi börjat "smalna" forumet. Och det är
Bild-gåtan som jag tycker är himla trevlig. Men jag tycker mig kunna ana att motiven sinar. Hittar man inte någon atom någonstans i en lite pryl så blir det snudd på ingen fortsättning. Det måste rimligtvis finnas mängder av avbildade välkända byggnadsminnen och andra trevligheter. Man måste inte fotografera av välkända vardagsprylar och hojar från insidan. Ett bredare sortiment tycker jag som snubblade över ett par munstycken i en snökanon.

6-...............
Kommer vad det lider

God söndagskväll
Thomas Weglert


6
Jag tror också att det via forumet skulle gå att fånga in nya aktörer som vill
jobba med planering och turer.

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Hans Säfström » 2007-02-19/11:58

Thomas Weglert;7379 skrev:6
Jag tror också att det via forumet skulle gå att fånga in nya aktörer som vill
jobba med planering och turer.

God middag
Thomas Weglert



Bra tänkt och skrivet Thomas!
Här får du medhåll utan vidare spisning!
hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Mina tankar.

Inläggav Mimmi » 2007-02-19/16:48

Hej!

Jag tror inte att det är konstigt att det är mångdubbelt fler som läser i Forum än vad det är som är skribenter där. De allra flesta av oss har väl varit på något möte eller sammankomst med en förening eller i andra sammanhang upplevt något tillfälle där många människor är församlade.
Om det är ett välbesökt möte, säg med 30 deltagare, så är det kanske 5 som yttrar sig. De andra 25 säger ingentig under själva mötet, utan kanske nickar och mumlar lite. Men däremot efteråt så har de mycket att säga. Om man då undrar "varför sade Du inte nå´på mötet?" brukar man få något svävande svar om att " nä, jag vill inte säga nånting när så många ser på/hör på" eller "Jag är så dålig på att uttrycka mig, och prata offentligt".

Det handlar nog helt enkelt om (den Svenska)blyghet(en). Detta fenomen finns även i Sveriges högsta beslutande organ, det finns ganska många riksdagsledamöter som inte yttrar ett enda ord i Kammaren på en hel mandatperiod!

Denna vana anser inte jag skall utgöra något hinder för oss som inte lider av denna blyghet och som dessutom råkar ha ordets och talets gåva. Åtminstone så länge vi (jag) inte utnyttjar det till att "prata strunt" utan också tillför något nytt och intressant. Personligen anser jag mig hålla balansen mellan fakta och "allmänt snack" någorlunda bra.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Exakt så...

Inläggav Mimmi » 2007-02-19/16:50

Bengt Allevad;7373 skrev:
-Jag tror att många inte är beredda att gå in i den relation till andra, som det ändå innebär att vara aktiv på ett forum.


-Ofta är det teknikinformation om motorcykel som sökes och det går att hitta det mesta på internet utan att engagera sig i något forum.


-För egen trivs jag med just relationen och ett visst kompis-skap jag känner men jag tror jag tillhör en minoritet.


-Ett märkes-klubb-forum blir efter en tid- som en viss inavel. Alla har nästan likadana motorcyklar och det blit mindre och mindre att prata om.


-Vårt forum kommer däremot alltid att vara den bästa anslagstavlan :) :) till att nå ut med information via, inte minst när vi nödgas ändra datum och tider på aktiviteter.

-Egentligen tror jag mest på ett forum av typ SMC men måste erkänna att jag är rätt så oengagerad där. Tror det i mitt fall beror på en tröskel att behöva börja profilera sig på nytt.



Hej!

I dessa ovan citerade av Bengt A gjorda uttalanden instämmer jag till 100%!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-19/16:56

Med tanke på att medelåldern är 55 år (har jag hört) är jag imponerad att så många har lyckats hitta on-knappen på datorn och även lyckats logga in :D

;)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-19/19:17

Oj jag blev visst modererad....!!!?? :confused:

Om det är så lågt i tak så är det inte konstigt att det blir så få inlägg.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Lime » 2007-02-19/21:20

Izze;7389 skrev:Med tanke på att medelåldern är 55 år (har jag hört) är jag imponerad att så många har lyckats hitta on-knappen på datorn och även lyckats logga in :D

;)


Hur menar du nu Izze? Det här får du gärna förklara närmare? Menar du att personer som är över 55 inte klarar av att hantera datorer och internet? Förklara gärna närmare hur du har tänkt med inlägget.

Det är när jag läser den här typen av inlägg som jag mer och mer förstår varför den stora BMW-massan (den över 55) helt enkelt håller sig borta härifrån. De orkar helt enkelt inte med oss yngres överlägsna attityd över att de inte kan hantera datorer.

Visserligen skriver du med en ironisk ton men bakom all ironi döljer sig alltid en viss sanning.

För er som inte har haft nöjet att följa min och Izzes privata konversation angående det citerade inlägget så modererade jag först bort det som Off topic och jag antar att Izze nu kommer att försöka få det till att jag bara försöker hämnas. Så är inte fallet utan jag vill peka på en av de saker som jag ser som ett problem med BMW-forumet. Det finns en attityd på forumet som t.o.m. jag som är en luttrad forum-räv (way back, redan när man ringde upp BBS:er via modem...) ofta tycker är på gränsen till vad nettiquetten tillåter.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-19/21:41

Lime;7403 skrev:
Visserligen skriver du med en ironisk ton men bakom all ironi döljer sig alltid en viss sanning.




Hejsan Lime och tack för att du lade tillbaka mitt inlägg :)

Den enda sanningen som ligger bakom min ironi är att det faktiskt är färre antal över 30 år ålder (som jag passerat med råge tyvärr :( ) som har datakunskaper och intresse att chatta på nätet.
Jag tycker det är kul att så pass många trots detta har hittat hit och hoppas såklart att det blir fler!

Det som också är intressant med BMW-forumet är trots mognad (rent ålders, livserfarenhet, teknisk erfarenhet mm) är att internetmognaden är förtjusande låg.
D.v.s. hur skall vi bete oss på detta forum diskuteras om och om minst ett par gånger i månaden.

...tyder nog på att BMW-forumet är rätt vitalt iaf :)

Ha en trevlig kväll alla knattar och gamlingar ;)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2007-02-19/22:47

Mimmi;7387 skrev:*SNIPP*
Denna vana anser inte jag skall utgöra något hinder för oss som inte lider av denna blyghet och som dessutom råkar ha ordets och talets gåva. Åtminstone så länge vi (jag) inte utnyttjar det till att "prata strunt" utan också tillför något nytt och intressant. Personligen anser jag mig hålla balansen mellan fakta och "allmänt snack" någorlunda bra.

*SNIPP*


Jag upprepar vad jag har skrivit för att det skall vara ultratydligt - Jag ser inte att problemet är att några få skriver mycket - vad jag är ute efter att fler skall skriva mer.

Du nämner att 5 av 30 säger något på ett möte som ett riktvärde vad man kan förvänta sig. 5 av 30 är ändå i närheten av 17% som öppnar munnen.

Här är det styvt 300 av 5000, dvs i storleksordningen 7% och det är knappt 2% som (68 stycken) som har skrivit över 90% av inläggen.

Fortsätt skriva alla som har börjat, hur får vi fler att börja var frågan och inte något annat.

MVH Magnus
Magnus Brobeck
 

Jag har inte...

Inläggav Mimmi » 2007-02-19/23:05

mbrobeck;7418 skrev:Jag upprepar vad jag har skrivit för att det skall vara ultratydligt - Jag ser inte att problemet är att några få skriver mycket - vad jag är ute efter att fler skall skriva mer.

Fortsätt skriva alla som har börjat, hur får vi fler att börja var frågan och inte något annat.

MVH Magnus



... alls uppfattat Ditt inlägg som att Du klandrar mig eller de andra flitiga skribenterna:) !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Kvällskviststanker från hjärtat i Dalarna

Inläggav Galne Dansken » 2007-02-19/23:22

Vi har i ABC län en aktivitets % på ca. 10. Dvs att 10% av medlemmen i ABC är med på 1 eller kanske flera aktiviteter under årets gång.
Mera än så är det inte!

Och vi har inte dårliga aktiviteter! Dom är skittbra, roliga och alsidiga..

Jag TROR att flera faktisk gärna ville med på olika aktiviteter, MEN många är generta, rädda eller angsta för att dom kommer göra bort - eller man inte är duktig nog at köra eller..... Därför kommer vi inte över 10%..


Nb: Vist små skämtade jag om tidningen - den är jättebra - men, jag är själv dårlig på att komme med innehåll till tidningen - som chefs redaxteuren sedan kan nyttja - eller inte. Men, glöm inte att tidningen oxå medlemmens talrör. Vist sku det vara bra om tidning och webb ku samarbeta mera..

Exakt samma sak gör sig nog gällande för att delta i debatt strömmen på ett internet forum. Jag kommer själv ihåg mina svettiga fingra första gången jag skrev nått på ett sånt forum - med panik för att sedan bli attakterad eller bortskrattad...

Nu har jag nästan accepterad att man slås nerr verbalt, sönderspammas och blir ämne för almänt kompisskap när man deltar.

Jag kan endast rekomendera alla att bidra till gemenskapen - och framför allt ta hjälp av alla trevliga folk..
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Följa John!

Inläggav Michael Fored » 2007-02-20/00:25

Galne Dansken;7423 skrev:Exakt samma sak gör sig nog gällande för att delta i debatt strömmen på ett internet forum. Jag kommer själv ihåg mina svettiga fingra första gången jag skrev nått på ett sånt forum - med panik för att sedan bli attakterad eller bortskrattad...


Ja, så var/är det verkligen! Och inte blev det bättre av att hamna i styrelsen eller att bli utsedd till forummoderator! Men, va f-n, vad kan hända? Inget värre än lite skäll, eller bli avsatt. Man får ju också beröm ibland!

Jag tror att ju mer vi skriver, vi som skriver, desto fler lockas till forum eller till att skriva i Bumsen. Alla tips är bra, men bäst är att bara göra, så gör andra efter!
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-02-20/00:30

Izze;7406 skrev:Hejsan Lime och tack för att du lade tillbaka mitt inlägg :)

Den enda sanningen som ligger bakom min ironi är att det faktiskt är färre antal över 30 år ålder (som jag passerat med råge tyvärr :( ) som har datakunskaper och intresse att chatta på nätet.
Jag tycker det är kul att så pass många trots detta har hittat hit och hoppas såklart att det blir fler!

Det som också är intressant med BMW-forumet är trots mognad (rent ålders, livserfarenhet, teknisk erfarenhet mm) är att internetmognaden är förtjusande låg.
D.v.s. hur skall vi bete oss på detta forum diskuteras om och om minst ett par gånger i månaden.

...tyder nog på att BMW-forumet är rätt vitalt iaf :)

Ha en trevlig kväll alla knattar och gamlingar ;)



Du får det att låta som ip(och därigenom kommunikativa människor)skulle vara någon ny uppfinning...Jag har arbetat lääänge i datacom branchen och varit med och dragit igång publika ipnät sedan mitten på åttitalet. Till detta behövs datorer med tangentbord. Innan ip fanns något som kallades OSI (fortfarande en standard för kommuniktion)
där vi länge försökte etablera något (videotex)som med halvtaskig grafik och få informationslämnare, aldrig lyfte riktigt. I den vevan etablerades något som kallades bulletinboards. Detta kan man nog kalla embryo till dagens bloggar och diskussionsfora(som detta).

Nåväl..att man som jag är 57 behöver därför inte per automatik betyda att man är renons på datorer

Det fannns publika datornätverk även på sjuttiotalet fast i OSI miljö bl.a Telepak/Datapac(X25).
För vilket undertecknad var systemansvarig.

Vidga din horisont..!

MVH,
Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Ot Spam

Inläggav Galne Dansken » 2007-02-20/00:45

Tycker att vi ska ha det sånt att när en Moderator molestrerar och modererar då är det "u-omtwistligt" Sagt på annat sätt - då fungerar det inte att klaga... bara att acceptera..

Dessa klago-murs diskussioner, ledar bara till att inga längra vill göra ett frivilligt försök på att hålla lite ordning - glöm inte att detta i princip ska vara ett nöje för oss alla...

Nu blev jag OT - men, jag får fasthålla att gör vi spnt får vi flera att delta aktivt här i klubbstugan...


(Och just nu är MC säsongen under 5 cm´s ny snö :( )
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-02-20/16:51

Det här var intressant på många sätt...

Först:
Oavsett vad som är den sanna sanningen, anser jag inte att någon ska hålla igen för att lämna plats för andra (däremot får väl jag fundera över om jag av kvalitetsskäl behöver begränsa mig).

Sedan:
Hur man kan vända på Izzes positiva resonemang till något så negativt som gjorts här övergår mitt (klena) förstånd! Får man inte vara glad över att även de som generellt är mindre datorvana och Forumbenägna är aktiva här?
Trodde ju inte att jag skulle stå hand i hand med Izze här men nu minsann :)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-20/19:15

StefanB;7425 skrev:Du får det att låta som ip(och därigenom kommunikativa människor)skulle vara någon ny uppfinning...Jag har arbetat lääänge i datacom branchen och varit med och dragit igång publika ipnät sedan mitten på åttitalet. Till detta behövs datorer med tangentbord. Innan ip fanns något som kallades OSI (fortfarande en standard för kommuniktion)
där vi länge försökte etablera något (videotex)som med halvtaskig grafik och få informationslämnare, aldrig lyfte riktigt. I den vevan etablerades något som kallades bulletinboards. Detta kan man nog kalla embryo till dagens bloggar och diskussionsfora(som detta).

Nåväl..att man som jag är 57 behöver därför inte per automatik betyda att man är renons på datorer

Det fannns publika datornätverk även på sjuttiotalet fast i OSI miljö bl.a Telepak/Datapac(X25).
För vilket undertecknad var systemansvarig.

Vidga din horisont..!

MVH,
Stefan


Hej Stefan!

Jag menade självklart generellt och naturligtvis finns det en del mognare medborgare som har oerhörda kunskaper när det gäller IP.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-20/19:17

Guzzi-Leif;7446 skrev:Trodde ju inte att jag skulle stå hand i hand med Izze här men nu minsann :)


Bara så länge vi inte låter det bli en vana ;)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-02-20/20:09

Izze;7455 skrev:Hej Stefan!

Jag menade självklart generellt och naturligtvis finns det en del mognare medborgare som har oerhörda kunskaper när det gäller IP.



Hej på dig Izze, jag förstår nog att du inte var helt igenom allvarlig men jag ville ändå markera. Jag ser alltför ofta idag ungdomar som tror att världen uppfanns igår. Och GuzziLeif, jag försökte inte vända något positivt till att vara negativt. Mina egna funderingar är inte enbart kopplade till detta forum. Visst är det väl svårare och svårare att hänga med i utvecklingen när konsumentprodukter blir mer och mer komplexa. Jag köpte en Samsung 40" härom veckan till mina föräldrar, jag var tvungen att gå ut på nätet för att få fram en manual på svenska...!

Är det någon som har försökt ställa in en modern tv....Det är ju sanslöst. Det finns ingen humanist inblandat i framtagningen av manualer.

Vad jag menar med allt detta är... det är svårare och svårare att vara konsumentpionjär. Människor är rädda för att tappa ansiktet i diskussioner om teknik. Som Jesper antydde, det kanske tar ett tag innan folk vågar kasta sig in i diskussioner.

Tänk om dator/applikationsutvecklare istället frågade vad folk behöver och därefter lade ner energi på att skapa hjälpmedel....närå..har aldrig hänt och kommer inte att inträffa i framtiden heller..tror jag. Förrvirring och rädsla kommer att bre ut sig i takt med att samhället "utvecklas".

Se framtiden an med tillförsikt det kommer att uppstå liknande funderingar framöver också. några av oss kommer då att indignerat säga att: ja ja ja men allt började med, en byte= åtta bitar.

Ursäkta mitt förvirrade inlägg. :o

MVH,
Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav 2651859 » 2007-02-20/20:23

Izze;7389 skrev:Med tanke på att medelåldern är 55 år (har jag hört) är jag imponerad att så många har lyckats hitta on-knappen på datorn och även lyckats logga in :D

;)


Du Izze, gick in och tittade på din profil. Tror nog att många av oss +55 hittade både on-och offknappen innan du ens var påtänkt.
Kanske det är så att vi vill ha något att säga innan vi låter fingrarna gå.
Att koppla på hjärnan innan man öppnar munnen är ett gott gammalt talesätt.
Tre hjul
2651859
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 1992-10-30/01:00

Inläggav Galne Dansken » 2007-02-20/23:23

StefanB;7461 skrev: ... det är svårare och svårare att vara konsumentpionjär. ...

MVH,
Stefan


Dags för lite historisk små snack...

Nångång i forntiden hade BMW MC Klubben ett internet forum utan särskild mycket aktivitet.
Dock fanns det en internet FANTOM på detta forum, som skrev fullkomliga tokiga inlägg med värsta slagsen av personangreb och frontalkrockar med klubbens styrelse.
FANTOMEN, som enligt senera detektiv arbeta visade sig att ljuga om allt var utan körkort och MC. Telefon hade killen dock, och denne nytjades flittigt till att klaga i timvis till kubbens stackars styrelseledamöter.

Alla var ordentligt leds på internet forum...


Men inte knattegänget; Izze, Kungen, Plåtniklas, JanOlov och en Galen Dansk.
Vi fick ta en kväll med öl för ungdommer på krogen - och här beslöt vi att investera i ett modernt konsument vänligt forum med enkla möjligheter för bilder, polls och rapp kommunikation.

Nu är det sådan att vi ku ju i princip beslutta hur mycket som hälst - men, att få resten av klubben och styrelse med var utmaningen.. Och sen skapa aktivitet...

Så när Izze nämnar nått om ålder - ska det nog ses i ljuset av den mängd av mottargument vi fick tillbaka på vore initiativ i forntiden..
Det var nämly sånt att vi postulerade wildt att dom flesta av klubben äldra oxå hade internet...

Nu var det sånt att vi fick aldeles rätt - Vi fick skapad ett modernt forum och vi fick en stor del av dom vuxna medlem igång - tror mig att vi har gett många ett nytt syn på flera sakar.

Bör jag nämna att flera av min av kollegor från IT industrin´s barndom med usenet och annat som sedan blev internet - idag nog är närmare 80´ och dom ka IP/data...

Snart är det vår...
Användarvisningsbild
Galne Dansken
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 2001-08-01/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-20/23:35

Tre Hjul;7463 skrev:Att koppla på hjärnan innan man öppnar munnen är ett gott gammalt talesätt.


Hejsan Tre Jul!

Håller med till fullo här!

En fråga, läste du även mitt andra inlägg? :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-20/23:39

StefanB;7461 skrev:Ursäkta mitt förvirrade inlägg. :o


Förvirrade inlägg är inte alltid det sämsta...och så tycker jag att det var en del vettigt i det iaf, t.ex. att människa-maskin interfacet (typ TV-inställning) skall vara så svårt att få till ! :)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-02-20/23:41

Galne Dansken;7475 skrev:Så när Izze nämnar nått om ålder - ska det nog ses i ljuset av den mängd av mottargument vi fick tillbaka på vore initiativ i forntiden..


Back in the good ol' days :D
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-21/11:57

Nu kan jag inte hålla klaffen längre, för jag tycker inte om åldersdiskriminering - oavsett om den drabbar ungdomar eller äldre.

Eftersom jag inte är 55+ så kände jag mig inte träffad i den första salvan, men jag tänkte i mitt stilla sinne på mina lärare när jag på det glada sjuttiotalet läste programmering i Lund (Cobol, Algol, Fortran och Assembler för Univac). I stort sett alla mina lärare från den tiden är idag 55+ och har en datormognad som jag har den största respekt för. En annan jag tänker med respekt på är en av mina morbröder, idag saligen avsomnad. När hans hustru försvunnit in i alzheimerdimmorna skaffade han dator och Internet för att börja släktforska. Han var då ungefär åttio och det tog inte sååå lång tid för honom att lära sig att hitta strömbrytaren.... ;)

Samtidigt är det inte rätt att hacka på Izze heller och mer eller mindre antyda att han inte är torr bakom öronen än (se inlägg av Tre Hjul). Jag tänker på min 23-åring som när jag byggde och krängde datorer och system för drygt tio år sedan, redan då verkligen hjälpte mig i firman. Jag minns särskilt en gång när han var ungefär 11 och jag var ute på kundbesök hela dagen. Det hade kommit en leverans datorkomponenter under dagen och när han kom hem från skolan hade han på eget initiativ packat upp leveransen och byggt tre datorer enligt specifikationerna i de beställningar jag hade, och dessutom installerat operativsystem och de rätta programvarorna i respektive maskin. Han är förvisso bara 23 idag, men jag ser honom som helt vuxen, även om det gudskelov saknas en del i fråga om livserfarenhet. Erfarenheter som jag gärna skulle varit utan.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-02-21/14:41

Marie;7488 skrev:Nu kan jag inte hålla klaffen längre, för jag tycker inte om åldersdiskriminering - oavsett om den drabbar ungdomar eller äldre.

Eftersom jag inte är 55+ så kände jag mig inte träffad i den första salvan, men jag tänkte i mitt stilla sinne på mina lärare när jag på det glada sjuttiotalet läste programmering i Lund (Cobol, Algol, Fortran och Assembler för Univac). I stort sett alla mina lärare från den tiden är idag 55+ och har en datormognad som jag har den största respekt för. En annan jag tänker med respekt på är en av mina morbröder, idag saligen avsomnad. När hans hustru försvunnit in i alzheimerdimmorna skaffade han dator och Internet för att börja släktforska. Han var då ungefär åttio och det tog inte sååå lång tid för honom att lära sig att hitta strömbrytaren.... ;)

Samtidigt är det inte rätt att hacka på Izze heller och mer eller mindre antyda att han inte är torr bakom öronen än. Jag tänker på min 23-åring som när jag byggde och krängde datorer och system för drygt tio år sedan, redan då verkligen hjälpte mig i firman. Jag minns särskilt en gång när han var ungefär 11 och jag var ute på kundbesök hela dagen. Det hade kommit en leverans datorkomponenter under dagen och när han kom hem från skolan hade han på eget initiativ packat upp leveransen och byggt tre datorer enligt specifikationerna i de beställningar jag hade, och dessutom installerat operativsystem och de rätta programvarorna i respektive maskin. Han är förvisso bara 23 idag, men jag ser honom som helt vuxen, även om det gudskelov saknas en del i fråga om livserfarenhet. Erfarenheter som jag gärna skulle varit utan.



Jag [COLOR="Red"]förstår[/COLOR] att du inte syftar på mig när det gäller "hacka" men jag ville bara "vidga horisonten" Som du själv säger och som Izze dessutom håller med om, så finns det trots allt ett stort antal människor som de senaste decenierna har arbetat med eller kommit i kontakt med datorer.

Fö, min far fick en dator av mig för c:a 10 år sedan och har betalat räkningar på nätet sedan dess. Han fyller 87 i år.
Ändå, visst är det knepigt...jag hjälpte en kompis att installera "bredband" med router häromkvällen det är ju inte direkt "touch and go".

MVH,
Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-02-21/15:06

Ok - tillbaka till trådens ämne :)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav 2660402 » 2007-02-21/15:48

Galne Dansken;7496 skrev:Ok - tillbaka till trådens ämne :)



Sorry.

Jag har varit runt på diverse forum i Tyskland och USA och jag ser att man arbetar mycket mer med bildinformation. Jag tror att om man kunde få detta att fungera i fora som detta så skulle man komma närmare de som skriver... tror jag.

Det tar väl ett tag innan vi kan arbeta i realtid på detta forum och sannolikt lång tid innan man går omkring med direktuppkopplad videokamera.

Dock, mycket av det som skrivs i detta forum skulle med all sannolikhet tjäna på att dokumenteras/kommuniceras på bild. Eftersom motorcykelkollektivet till stor del består av män och män "äter med ögonen" (förvisso även många kvinnor). Kanske en koppling till en server som kan hantera videosekvenser kunna skapa intresse.

Titta tex. på siter som "YouTube"

Länkar till intressanta WebbTv siter etc....?
Text i all ära men bild "säljer" bättre.

Nu har jag ingen aning om var detta forum är inhyst och vilka möjligheter som finns vill jag säga.

Själv tänker jag inför sommaren införskaffa en videokamera och försöka montera den. I det fallet är jag definitivt inte en mogen användare.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Marie » 2007-02-21/16:09

StefanB;7497 skrev:Dock, mycket av det som skrivs i detta forum skulle med all sannolikhet tjäna på att dokumenteras/kommuniceras på bild. Eftersom motorcykelkollektivet till stor del består av män och män "äter med ögonen" (förvisso även många kvinnor). Kanske en koppling till en server som kan hantera videosekvenser kunna skapa intresse.

Titta tex. på siter som "YouTube"


Nu är det jag som känner mig urgammal.... (nittio minst)

Sedan jag slutade i databranchen för snart tio år sedan har jag inte känt något behov av att uppdatera maskinvaran. Jag lägger hellre min synnerligen begränsade sjukpension på att kunna tillryggalägga mil på hojen än på att ha uppdaterad maskin- och programvara. Ligger alltså kvar på nivån vid sekelskiftet både vad avser hård- och mjukvara. Därmed funkar filmsajter som You Tube tämligen illa för mig och sådana länkar öppnar jag ytterst sällan. :)

Även här anar jag en viss könsskillnad. Jag *tror* att i snitt har kvinnor äldre maskinvara privat än män (och alla har inte / vill inte ha / en karl vars maskinvaror man kan "snylta på" :D )
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Bautajobb

Inläggav Kenneth » 2007-02-21/16:26

Ett forum kan med tiden bli svåröverskådlig, var fanns den tråden med kanontipset som löste mitt problem?
Klubbens hemsida har en del rubriker som är ganska tomma, t.ex resor, modellspecifika länkar m.m.
Ett förslag kunde ju vara att från vårt kära forum extrahera vår samlade visdom som i forumformen kommer fram och samla den i uppslagsverket länkar på vår hemsida.
Ja, ja jag vet - vem skall göra det bautajobbet då?
Nu hade jag bara förslaget och inte hela lösningen, men är vi nu 5000 medlemmar så får vi väl tillsammans hitta en vettig lösning, kan kanske vara "rubrikansvariga" som samlar in under sin rubrik och har rättighet att kopiera över till "länkar", eller från "länkar" länka till rätt ställe i forumet.
Det va bara några tankar så här på eftermiddagen efter dagens lönearbete
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Inläggav 2660402 » 2007-02-21/16:34

Marie;7498 skrev:Nu är det jag som känner mig urgammal.... (nittio minst)

Sedan jag slutade i databranchen för snart tio år sedan har jag inte känt något behov av att uppdatera maskinvaran. Jag lägger hellre min synnerligen begränsade sjukpension på att kunna tillryggalägga mil på hojen än på att ha uppdaterad maskin- och programvara. Ligger alltså kvar på nivån vid sekelskiftet både vad avser hård- och mjukvara. Därmed funkar filmsajter som You Tube tämligen illa för mig och sådana länkar öppnar jag ytterst sällan. :)

Även här anar jag en viss könsskillnad. Jag *tror* att i snitt har kvinnor äldre maskinvara privat än män (och alla har inte / vill inte ha / en karl vars maskinvaror man kan "snylta på" :D )



Ja det är nog dessvärre så det ligger till i allmänhet. Vilket talar till fristående datorers nackdel. MEN....vi kan nog med stor säkerhet förvänta oss en sammansmältning av nuvarande "dator" och likaledes nuvarande "tv" till att bli "mediacenter" i det fallet skulle vi inte ...kanske..behöva bekymra oss om icke kompatibla programvaror. Det ligger nog inte alltför långt fram i tiden.

Om innehållsleverantörer vill att vi skall ta del av deras information så kommer man med säkerhet att se till att presumtiva kunder också kan ta del av deras information.

Det bör ju i dagens läge gälla även för serverhotell kan man tycka.

Jag tror dock fortsatt på en mer "bildmässig" kommunikation.


/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Att vara eller inte vara ...

Inläggav DustRat » 2007-02-21/17:45

Att vara aktiv på vårt forum eller inte, beror nog i hög grad på tillgången av intresse och tid för att sitta framför datorn och kommunicera rakt ut i offentligheten.

Man kan anta att det INTE har med ålder på medlemmarna eller storleken på intresset för motorcyklar och klubben att göra. Den grupp av medlemmar som är debattsugna och datorvana ser de fina möjligheterna i att nå ut genom internetforumet. Flera av dem är säkert redan aktiva här idag?

Kan det vara så att de flesta BMW-MC-medlemmarna i första hand söker information om klubben, dess aktiviteter och annat på hemsidan och har förmodligen inte det minsta intresse av att sticka ut hakan i ett allmänt forum?

Men alltefter som tiden går och fler klubbmedlemmar finner vägen fram till forumet kommer nya röster höras. Jag tror absolut på utveckling av tekniken, fler bilder, referat från träffar, knyta ihop Bumsen med diskussionsforumet mm, men bara så länge tekniken är användarvänlig. Det finns säkert en massa datorvana klubbkompisar, men de allra flesta är säkerligen inte datortekniker utan rena användare (mejl, betala räkningar mm)?

Rom byggdes inte på en dag, utveckling måste främjas och medlemmarna kommer med tiden att bli fler. BMW MC-klubben är en levande och bra mc-klubb, forumet en bra plattform, men klubben är inte en datorklubb.

Hejhopp
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-02-21/22:04

StefanB;7501 skrev:..Jag tror dock fortsatt på en mer "bildmässig" kommunikation.

/Stefan


Jupp, jag har en stenhård tro på att bilder och filmer blir en störra del av framtiden på webb kommunikationen.

Ta nu bara som ex. att 42 mill. camera mobiler såldes 2005. Vart hamnar alla bilderna som fota´s med dessa mobiler. MMS (det är som SMS, men bara med tilläg av bild eller video-snuttar, ev. samman med text) har inte lyft än, telekom bolagen har sänkt prisbilden på denna service, dock utan att få fart på systemet.
Mobil foto´sen kommer mestendels inte in i någon dator heller..

Jag drev stenhårt på ett projekt i mitt gamla jobb, med att man ku´ MMS´a en bild (även med text) direkt upp på en webbsajt. Tror mig att vi var ganska unika med att kunna detta.
Ericsson´s avd. för detta var entusiastiska - men Lunarstorm och flera andra större webb aktörer trodde inte på ideen, eller man var skraja för att se sexbilder och bilder av folk som ku löjliggöras. Moderator problematikken (exakt som vi har här) nämtes flittigt. Och utan kommerciella kunder la vi projektet på kyl.. Även om vi nästan hade hittad den enkla lösning på teknikanvändelse som nämtes tidigare i tråden..


När vi tillbaka i forntiden började med bilder här i forummet fick vi stor ökning av aktiviteten - men, jag tror att det liksom kör i vågor..

Nu ska vi hitta på nya sakar att plåta (och få upp på video.!)

(och sen ser jag plötsligt att det är en grym restriktion på bildstorleken här - det måste vi ändra asap..)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav 2660158 » 2007-02-21/22:07

Galne Dansken;7521 skrev:Jupp, jag har en stenhård tro på att bilder och filmer blir en störra del av framtiden på webb kommunikationen.

Ta nu bara som ex. att 42 mill. camera mobiler såldes 2005. Vart hamnar alla bilderna som fota´s med dessa mobiler. MMS (det är som SMS, men bara med tilläg av bild eller video-snuttar, ev. samman med text) har inte lyft än, telekom bolagen har sänkt prisbilden på denna service, dock utan att få fart på systemet.
Mobil foto´sen kommer mestendels inte in i någon dator heller..

Jag drev stenhårt på ett projekt i mitt gamla jobb, med att man ku´ MMS´a en bild (även med text) direkt upp på en webbsajt. Tror mig att vi var ganska unika med att kunna detta.
Ericsson´s avd. för detta var entusiastiska - men Lunarstorm och flera andra större webb aktörer trodde inte på ideen, eller man var skraja för att se sexbilder och bilder av folk som ku löjliggöras. Moderator problematikken (exakt som vi har här) nämtes flittigt. Och utan kommerciella kunder la vi projektet på kyl.. Även om vi nästan hade hittad den enkla lösning på teknikanvändelse som nämtes tidigare i tråden..


När vi tillbaka i forntiden började med bilder här i forummet fick vi stor ökning av aktiviteten - men, jag tror att det liksom kör i vågor..

Nu ska vi hitta på nya sakar att plåta (och få upp på video.!)

(och sen ser jag plötsligt att det är en grym restriktion på bildstorleken här - det måste vi ändra asap..)


....och att snubben som startade bubblare.se sålde halva sitt bolag för 9 mille häromdagen :-)
2660158
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 2005-07-11/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-02-21/22:11

StefanB;7461 skrev:Hej på dig Izze, jag förstår nog att du inte var helt igenom allvarlig men jag ville ändå markera. Jag ser alltför ofta idag ungdomar som tror att världen uppfanns igår. Och GuzziLeif, jag försökte inte vända något positivt till att vara negativt. Mina egna funderingar är inte enbart kopplade till detta forum. Visst är det väl svårare och svårare att hänga med i utvecklingen när konsumentprodukter blir mer och mer komplexa. Jag köpte en Samsung 40" härom veckan till mina föräldrar, jag var tvungen att gå ut på nätet för att få fram en manual på svenska...!

Är det någon som har försökt ställa in en modern tv....Det är ju sanslöst. Det finns ingen humanist inblandat i framtagningen av manualer.

Vad jag menar med allt detta är... det är svårare och svårare att vara konsumentpionjär. Människor är rädda för att tappa ansiktet i diskussioner om teknik. Som Jesper antydde, det kanske tar ett tag innan folk vågar kasta sig in i diskussioner.

Tänk om dator/applikationsutvecklare istället frågade vad folk behöver och därefter lade ner energi på att skapa hjälpmedel....närå..har aldrig hänt och kommer inte att inträffa i framtiden heller..tror jag. Förrvirring och rädsla kommer att bre ut sig i takt med att samhället "utvecklas".

Se framtiden an med tillförsikt det kommer att uppstå liknande funderingar framöver också. några av oss kommer då att indignerat säga att: ja ja ja men allt började med, en byte= åtta bitar.

Ursäkta mitt förvirrade inlägg. :o

MVH,
Stefan


Nu jäklar, bäste Stefan!

Nu skriver du musik för en som tycker att prylarna och dess försäljare skall vara till för köparna och inte tvärtom! Förefaller närmast vara någon sorts sadomasochism i relationen kunder/säljare/producenter...

Det här med konsumentmakt är i sanning märkligt - känner bara till två fungerande exempel; bruna kaffefilter och miljömärkta tvättmedel.

I ditt strålande inlägg avseende MMI och techdoc instämmer jag till 108%. Heders!

/Guzzi-Leif (vars 74-årige fader nyligen uppgraderat hela kedjan dator/mjukvara/skrivare/digitalkamera)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Hans Säfström » 2007-02-22/13:52

Galne Dansken;7475 skrev:Dags för lite historisk små snack...

Nångång i forntiden hade BMW MC Klubben ett internet forum utan särskild mycket aktivitet.
Dock fanns det en internet FANTOM på detta forum, som skrev fullkomliga tokiga inlägg med värsta slagsen av personangreb och frontalkrockar med klubbens styrelse.
FANTOMEN, som enligt senera detektiv arbeta visade sig att ljuga om allt var utan körkort och MC. Telefon hade killen dock, och denne nytjades flittigt till att klaga i timvis till kubbens stackars styrelseledamöter.

Alla var ordentligt leds på internet forum...


Men inte knattegänget; Izze, Kungen, Plåtniklas, JanOlov och en Galen Dansk.
Vi fick ta en kväll med öl för ungdommer på krogen - och här beslöt vi att investera i ett modernt konsument vänligt forum med enkla möjligheter för bilder, polls och rapp kommunikation.

Nu är det sådan att vi ku ju i princip beslutta hur mycket som hälst - men, att få resten av klubben och styrelse med var utmaningen.. Och sen skapa aktivitet...

Så när Izze nämnar nått om ålder - ska det nog ses i ljuset av den mängd av mottargument vi fick tillbaka på vore initiativ i forntiden..
Det var nämly sånt att vi postulerade wildt att dom flesta av klubben äldra oxå hade internet...

Snart är det vår...


Ja här har jag några suddiga bilder från "forntiden" 2003 med en del av nämda herrar representerade.
De flesta finns kvar inom klubben och ses på olika
kurser och övningar i landet.
Urkul! Tack Alla knattar och herr Dansk .
Jag vet att vi kan skoja lite med åldrar men det är just bara skoj
och lite får man ju bjuda på.
Man gör det man är bäst på
jag tex filmad korvätare mm he he.
(dock inte här)
hasse
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Sportster » 2007-02-23/11:26

Frågan i denna tråd var "Hur göra forumet intressant för fler".

Vad blev kontentan av alla åsikterna?

Tycker för min egen del att spörsmålen flera gånger var OT från ämnet OT...

Eller är det bara "silly season" som pågår, i väntan på bättre tider?

Forumet bör väl i första hand kretsa runt ämnet motorcyklar, och i synnerhet BMW.

I OT-forumet däremot finns väl inga gränser, bara det som sagt hålls sansat.

Övriga forumdelar blir nog automatiskt intressantare för fler om de håller sig till dess ursprungsområde, dvs BMW-hojar.
Sportster
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 2006-11-26/21:39

Nästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst