Fråga till styrelsen om medlemsenkät

Fråga till styrelsen om medlemsenkät

Inläggav Thordan » 2007-03-02/14:52

Om svaret på på fråga 12 i den medlemsenkät som kom idag är ja eller nej, är för mej en fråga om hur stor ersättningen är? Hoppas någon i styrelsen kan svara på den frågan

Thordan
Thord Carlsson
R 1200 RS -16
K 1300 S -09
Användarvisningsbild
Thordan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 1997-08-06/01:00

Alltså liksom i princip alltså!

Inläggav Michael Fored » 2007-03-02/16:04

BLÅVIT;7953 skrev:Om svaret på på fråga 12 i den medlemsenkät som kom idag är ja eller nej, är för mej en fråga om hur stor ersättningen är?


Hej Thordan!

Jag är den i styrelsen som helt utan ersättning skall sammanställa enkäten. Det blir ett alldeles för stort och svårt arbete med alltför krångliga svarsalternativ. Fråga 12 har möjligen för dig en dimension som inte belyses av den enkla utformningen. Jag får be dig att betrakta frågan som en "generell principfråga". Alltså, är du i princip för eller emot. En diskussion om detaljerna bakom principen ryms tyvärr inte i en enkel enkät.

Vänliga hälsningar
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Thordan » 2007-03-02/19:04

MichaelF;7955 skrev:Hej Thordan!

Jag är den i styrelsen som helt utan ersättning skall sammanställa enkäten. Det blir ett alldeles för stort och svårt arbete med alltför krångliga svarsalternativ. Fråga 12 har möjligen för dig en dimension som inte belyses av den enkla utformningen. Jag får be dig att betrakta frågan som en "generell principfråga". Alltså, är du i princip för eller emot. En diskussion om detaljerna bakom principen ryms tyvärr inte i en enkel enkät.

Vänliga hälsningar


Min fråga var väl inte så konstig, hur mycket betalar vi den nya redaktören? För mej är det viktigt om vi betalar 30,000 eller 250 000 om året, för att kunna svara på ett ärligt sätt på frågan i enkäten. Jag förstår inte hur du kan se min fråga som krånglig.

Thordan
Thord Carlsson
R 1200 RS -16
K 1300 S -09
Användarvisningsbild
Thordan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 1997-08-06/01:00

Inläggav GOJL » 2007-03-02/21:08

BLÅVIT;7962 skrev:Min fråga var väl inte så konstig, hur mycket betalar vi den nya redaktören? För mej är det viktigt om vi betalar 30,000 eller 250 000 om året, för att kunna svara på ett ärligt sätt på frågan i enkäten. Jag förstår inte hur du kan se min fråga som krånglig.

Thordan


Nja, utan att veta vad styrelsen vill, kan jag dock förstå frågan ur en generell synpukt. I förhållande till den medlemsavgift du betalar idag, kostnadsfördelningen i klubben, i förhållande till den produkt du erhåller (läs tidningen) är du beredd att avstå/betala mer pengar för en bättre produkt. Dvs. betala mer i avgift och/eller minska andra kostnadsslag!

Det är inte krångligare än din egen hemmabudget, vill du lägga mer pengar på din alkoholkonsumtion, dvs. bättre produkter eller mer apk (alkohol per krona), på bekostnad av andra utgifter/eller tjäna mer pengar varje månad eller du är nöjd som det är?

;)

_
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Bumsen

Inläggav Eje Ekström » 2007-03-03/21:06

Jag vill ha ett rakt och entydligt svar på frågan:
VAD KOSTAR REDAKTÖREN
för att ge ut 5 nummer av Bumsen under ett år...

Eje E
Eje Ekström
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 1990-10-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-03/22:55

Min uppfattning om medlemsbladet är densamma som tidigare.

Så länge man håller fast vid att namnge denna publikation med ett "runt ord" på hemlandstungomålet för våra motorcyklar, så är denna publikation inte värd insatsen av en enda rödbrun femtioöring. Jag antar nämligen att namnet inte kommer att förändras till det bättre genom inhyrandet av en betald redaktör :mad:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Föreningsverksamhet-årsmöte!?

Inläggav GOJL » 2007-03-03/23:24

Marie;8008 skrev:Min uppfattning om medlemsbladet är densamma som tidigare.


Som ny medlem, såväl på forumet, som i klubben, är det intressant att se vissa inlägg och/eller personers reaktioner!

En person har varit registrerad på forumet sedan tre år, men inte varit aktiv förrän nu, en annan är allmänt känd. Jag utgår ifrån att alla beslut är fattade i demokratisk mening, bland annat på årsmötet, sedvanligt som i alla föreningar besökt av få.

I Bumsen nr. 3/06 kan vi se att Bumsen hade kostnader för totalt 397 993,- under räkenskapsåret 05/06. För året 06/07 har utgifter för 520 000,- budgeterats. Höjningen, vilken är kraftig, diskuterades säkert under årsmötet, vilket jag själv tyvärr ej bevistade. Förhoppningsvis fann mötet styrelsens budget rekorderlig, och vi får se fram mot ett spännande år med Bumsen. Vet ej hur det är med er andra, speciellt en viss dam, men jag uppskattar verkligen bumsen...

Från det ena till det andra, se saker och ting positivt, och tänk på att ni är med i en förening, som utgår ifrån demokratiskt tagna beslut!

:D

Dessutom, psykologi är ett akademiskt ämne, vilket gör att det går att dra generella slutsatser, som exempelvis om vissa forumdeltagares beteende...
...inkl. mitt eget ;)

_
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Medlemsenkät och Bumsen

Inläggav Kerstin Berg » 2007-03-04/10:57

Thordan och Eje!

Ni vet ju redan svaret på frågan - ni har ju båda undertecknat insändaren till Bumsen där ersättningen ifrågasätts. Så jag antar att ni har ett annat motiv för att "tvinga fram en bekännelse" från styrelsen.

Klubben betalar 250 000 kronor per år till redaktören Hagen Hopps företag för att göra klubbtidning och matrikel. Det är ingen hemlighet. Och det är skälet till att medlemsavgiften höjdes med 20 kr per år - vilket redovisades och beslutades på årsmötet i Arboga. Det vet ni också.

Valet vi stod inför var klubbtidning eller inte - inte hur mycket den skulle få kosta. Det existerade inga billigare alternativ. Styrelsens bedömning var att klubbtidningen var viktig för medlemmarna och värd att betala för.

Så enkelt är det!

Kerstin Berrg
Ordförande
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Inläggav runeo » 2007-03-04/12:55

Tycker det är rätt beslut att ge "Bümsen" resurser! Dessutom se till att den helst tillfredsställer den målgrupp som styrelsen kan se.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Jörgen » 2007-03-04/13:05

RuneO;8041 skrev:Tycker det är rätt beslut att ge "Bümsen" resurser! Dessutom se till att den helst tillfredsställer den målgrupp som styrelsen kan se.

hälsar
/Rune


Håller med!
Framtagningskostnaden för Bumsen är inte mer än:
250 000 ./. 5000 medlemmar ./. 5 nr/år = 10:-/nr.
Sedan är det ju upp till oss medlemmar också att bidra med att göra Bumsen till det vi vill att den skall leva upp till.
En klubb utan klubbtidning är en "haltande" klubb, sedan får datafolket säga vad dom vill!

Hälsn Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2004-05-03/07:42

Inläggav Lime » 2007-03-04/13:41

RuneO;8041 skrev:Tycker det är rätt beslut att ge "Bümsen" resurser! Dessutom se till att den helst tillfredsställer den målgrupp som styrelsen kan se.

hälsar
/Rune


Samt att arvodera webb-ansvariga med samma summa som Bumsen-redaktören.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Glöm inte WEB, Forum och köp/sälj

Inläggav lem » 2007-03-04/14:38

Hej!

Om man nu ger runt en halv miljon på bladet så glöm inte de andra medierna!!

- Web är viktigt för att nå ut snabbt
- Forum är mycket viktigt med enorm aktivitet och kunskap som blir tillgänglig
- Köp och sälj saknar jag och skulle uppskatta om den kom tillbaka. De tyska siterna där jag är kostar så mkt i porto

Hur mycket kostar hela web driften?

Ge gärna mer resurser till detta så att det blir stabilit och utvecklas kontinuerligt.

Hälsningar/Lars

PS
I en anda då man inte får ge sig på både den ena och andra folkgruppen (senast nu polacker) utan att det blir ett himla liv så borde vi städa framför vår egen dörr och inte ha en klubbtidning som betyder knulla i tillverkningslandet för våra hojar...
Dessutom (och det viktigaste) så blir vi K hojar inte ingripna i det namnet!
DS
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Thordan » 2007-03-04/14:44

Ni vet ju redan svaret på frågan - ni har ju båda undertecknat insändaren till Bumsen där ersättningen ifrågasätts. Så jag antar att ni har ett annat motiv för att "tvinga fram en bekännelse" från styrelsen.


Det enda motivet är att vi tycker att klubben skall vara öppen med vad man betalar i ersättning för vissa tjänster.

Framtagningskostnaden för Bumsen är inte mer än:
250 000 ./. 5000 medlemmar ./. 5 nr/år = 10:-/nr.


Dom 250 000 är ersättning till redaktören,. tillkommer produktionskostnader på 300 000. Att lägga nästan en tredjedel av budgeten på Bumsen tycker jag är att satsa för mycket på tidningen.

Thordan
Thord Carlsson
R 1200 RS -16
K 1300 S -09
Användarvisningsbild
Thordan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 1997-08-06/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-03-04/15:08

lem;8055 skrev:Hej!

Om man nu ger runt en halv miljon på bladet så glöm inte de andra medierna!!

- Web är viktigt för att nå ut snabbt
- Forum är mycket viktigt med enorm aktivitet och kunskap som blir tillgänglig
- Köp och sälj saknar jag och skulle uppskatta om den kom tillbaka. De tyska siterna där jag är kostar så mkt i porto

Hur mycket kostar hela web driften?

Ge gärna mer resurser till detta så att det blir stabilit och utvecklas kontinuerligt.

Hälsningar/Lars
..


Jag är inte så insat i senasta tidens webb´ meck, men;

[FONT=Arial]"SMC lägger forumet på nytt webbhotell och starter det upp det. Indelar i kategorier och liknande, efter BMW MC Klubbens önskemål. [/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=navy][FONT=Arial]Webbhotell, tekniskt underhåll och service inkluderar vi i en års pris på 5.000 kr.[/FONT][/COLOR][/FONT]
[FONT=Verdana][COLOR=navy][FONT=Arial] [/FONT][/FONT][/COLOR]
Dvs forummet koster altså 5.000 kr / år numera.

Webbportalen, som fortfarende kör och som vad jag vett är under ombyttning - har i princip inte kostet något. Undantagit, när vi sku bytta domain och där gick BMW AB och tog kostnaden för en större del omprogrammering, eftersom att det var dom som ville ha domainet i fråga.
Tack till Intellywebb som loyalt har sponsrad oss gennom flera år.

Köp & Sälj, blev indhandlet för några år sedan - och vi har här nog saknad en programmör som har kunnit underhålla detta.

SMC kommer med Sporthoj.com att få ett nytt Köp & Sälj, och jag ska kolla hur vi kan få BMW MC Klubben med i detta!

Övrigt får nya datorfolket svara på..

Och japp som det framgår av Lime´s klumme är allt skapad ideelt - så som det bör sig när nya sakar ska tas fram..

För tidningen ska man nog inte glömme att jobbet som Chefsredaxtör har varit vakant ganska lång...
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Nog dags...

Inläggav Mimmi » 2007-03-04/15:51

Marie;8008 skrev:Min uppfattning om medlemsbladet är densamma som tidigare.

Så länge man håller fast vid att namnge denna publikation med ett "runt ord" på hemlandstungomålet för våra motorcyklar,...:mad:


lem;8055 skrev:Hej!

....städa framför vår egen dörr och inte ha en klubbtidning som betyder knulla i tillverkningslandet för våra hojar...
Dessutom (och det viktigaste) så blir vi K hojar inte ingripna i det namnet!
DS


... att skriva en motion till årsmötet om klubbtidningens namn tycker jag. Vi kan nog bli ett antal som undertecknar den i så fall. För min del tycker jag att det nuvarande namnet är enbart pinsamt! Det visar bara upp dålig smak samt en respektlöshet mot våra tyska vänner.
Några nya namnförslag skall nog inte vara svårt att få fram, så många kreativa människor som vi har i klubben.

Ett välkänt smeknamn på BMW mc är ju "svarv". (vilket jag personligen använder) Varför inte "SVARVEN":confused:

Ett annat namn med 100% BMW-anknytning är "PROPELLERN".
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Torparen » 2007-03-04/15:55

Forumets behållning är överreklamerad. Jag har aldrig känt att det som ventilerats på forumet av ett 10-tal återkommande debattörer har speglat klubbens verksamhet.
Snarare så har jag ibland känt att forumets blotta tillvaro (med länk på första parkett från klubbens hemsida), har bromsat presumtiva medlemmar.

Forumet borde placeras på en något mer undangömd plats, längre in i klubbens hemsida. Tjafset här bör inte vara det första som en nyfiken bmw-ägare möts av.

Tidningen i pappersform börjar kanske fasas ut, och kanske kan man i framtiden lägga pengarna på en lika omfattande internettidning och en mer levande hemsida med större focus på distriktindelningen/aktiviteterna istället. Men än så länge är det säkert många som inte surfar på nätet regelbundet, och som fortfarande värderar tidningen. Om tidningen skulle upphöra kan man räkna med att dessa medlemmar lämnar klubben, med minskade intäkter och negativ utvecklingsspiral som följd. Alltså ingen bra idé. - Vi skall bli fler, inte färre.

Att haka upp sig på ett tidningsnamn som funnits med sedan klubben grundades, med motiveringen att det på ett annat språk betyder knulla, på slang dessutom.. Tycker jag är småaktigt. Med samma resonemang så skulle alla som heter Dick - byta namn..

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-03-04/16:52

Torparen;8062 skrev:Forumets behållning är överreklamerad. Jag har aldrig känt att det som ventilerats på forumet av ett 10-tal återkommande debattörer har speglat klubbens verksamhet.
Snarare så har jag ibland känt att forumets blotta tillvaro (med länk på första parkett från klubbens hemsida), har bromsat presumtiva medlemmar.

Forumet borde placeras på en något mer undangömd plats, längre in i klubbens hemsida. Tjafset här bör inte vara det första som en nyfiken bmw-ägare möts av.


Forumet är en bråkdel av vad som borde finnas på BMW-klubbens "portal".
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jörgen » 2007-03-04/20:46

BLÅVIT;8057 skrev:......................................
Dom 250 000 är ersättning till redaktören,. tillkommer produktionskostnader på 300 000. Att lägga nästan en tredjedel av budgeten på Bumsen tycker jag är att satsa för mycket på tidningen.

Thordan


Jodå, jag vet att tryckkostnaden, porto etc tillkommer. Jag använde fel ord. Med framtagningskostnad tänkte jag på arbetet före själva tryckningen. Men ok, totalt är vi då uppe i 22:-/nr. Motsvarar ca 2 st "kvällsblaskor" av sämre kvalité.
Jag kan bara tala för mig själv, jag gillar tidningen. Datorer i all ära, men dom är inte bekväma att bläddra i, eller som sängläsning.

Hälsningar Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2004-05-03/07:42

Inläggav Marie » 2007-03-04/21:57

Mimmi;8061 skrev:Ett annat namn med 100% BMW-anknytning är "PROPELLERN".


Men Mimmi då....

Det namnet är ju 'upptaget'.

I den del av landet där jag har mina rötter är 'Propellern' sedan urminnes tider smeknamnet på Laholms Tidning. Den hade nämligen då smeknamnet myntades bara två blad.... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-04/22:09

Torparen;8062 skrev:Jag har aldrig känt att det som ventilerats på forumet av ett 10-tal återkommande debattörer har speglat klubbens verksamhet.


Hmmmm....

Jag kan ju bara konstatera att herr Torparen själv återfinns bland de tio flitigaste forumskribenterna. :D
Som nummer sju i fråga om antal producerade inlägg närmre bestämt.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-03-04/22:39

Torparen;8062 skrev:Att haka upp sig på ett tidningsnamn som funnits med sedan klubben grundades, med motiveringen att det på ett annat språk betyder knulla, på slang dessutom.. Tycker jag är småaktigt. Med samma resonemang så skulle alla som heter Dick - byta namn..

//L-E Jönsson


För mig känns det som att det gubbiga med BMW-MC raderas ut ganska bra med att på pojkstrecksvis döpa en tidning så här.
Tar mig friheten att göra detta inlägg trots att jag inte ännu är medlem... och kan därför inte säga något om ifall tidningen är värd sitt pris eller inte.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Boss » 2007-03-04/23:41

Marie;8099 skrev:Men Mimmi då....

Det namnet är ju 'upptaget'.

I den del av landet där jag har mina rötter är 'Propellern' sedan urminnes tider smeknamnet på Laholms Tidning. Den hade nämligen då smeknamnet myntades bara två blad.... :D



Jag vet inte, men är det inte Gert Fylking som har upphovsrätten på "propellern"? :D
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Infasning?

Inläggav Boss » 2007-03-05/00:22

Jag vet inte om jag är fel ute, men om man nu tycker att denna tidning som andas sådan genuin nostalgisk föreningsvärme när man har den i sin hand. Om den nu anses vara så betungande dyr att framställa, varför inte ta ett infasningsår genom att göra den paralellt på nätet?
Men jag tycker den är värd sina pengar inte minst på grund av att reklamen inte har tagit överhanden.

Sedan kan jag väl hålla med om att medlemmarna i denna förening likväl som i alla andra föreningar säkert kunde varit mer delaktiga. Men detta kan bero på flera orsaker. Många gånger är det så att nya medlemmar anses trampa de tidigare aktiva på tårna och således inte accepteras och släpps in i den inre cirkeln. Som då tröttnar och sållar sig till de inaktiva, inget ovanligt alls tyvärr.

Och Bumsen är ju rätt namn, det är ju den känslan man har när man är ute och kör, nästan i alla fall. :rolleyes:
Den låter ju så när man tuffar fram på skogsvägarna.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Bumsen

Inläggav schassen » 2007-03-05/08:36

Vill börja med att säga att BUMSEN är helt ok som namn på klubb tidningen.Dom äldre motorcycklarna och snuthojarna kallas ju bumsar i folkmun.Sen att vissa tycker att namnet är stötande och har en annan innebörd på tyska får ni nog acceptera.Ska ge ett exempel min kompis köpte en husvagn tillverkad i holland den heter KIP det är väl ok? Modellen heter håll i er KUKEN.Usch vad oanständigt men på holländska betyder kip= höns kuken= kyckling eller tvärtom.Bara ett exempel:) Så har jag sagt mitt ang klubbtidningens namn ang kostnad på tidningen så tycker jag att det är en väl värd summa på en bra blaska.Mvh Hans.:cool:
schassen
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2005-04-14/19:59

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-05/08:46

BUMSEN

Kostnad helt ok

Papperstidning ok

Kombination typ nättidning kan vara värt att prova.

Gärna namnändring men då med tanke på att
"Knattesektionen" växer inte minst på damsidan.

Bim&Bus el Bim&Bums :rolleyes:

God morgon
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Tidning eller webb

Inläggav Lime » 2007-03-05/09:44

Den här tråden handlar om ersättning för framtagandet av klubbtidningen och inte tidning vs. webb. Den ena utesluter inte den andra.

Håll er till ämnet.

/Lime "the selfmollestator"
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-03-05/10:03

flyttat till : flyttat från...
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Thordan » 2007-03-05/14:44

Det verkar som om dom flesta som har yttrat sig i den här frågan inte har några invändningar mot kostnaden för Bumsen. Kostnaden kan jag också köpa, även om jag tycker att nästan en tredjedel av budgeten till tidningen är lite väl mycket. Det jag reagerar över är att vi som ideell förening betalar en person 250 000 för att göra 5 nr av Bumsen per år. Man ska givetvis ha ersättning för kostnader som man har i samband med det uppdrag som man har åtagit sig, men som sagt att betala en lön på 20 000 i månaden, tycker jag är ett slag i ansiktet på alla dom funktionärer som gör ett jättejobb i klubben helt ideellt.

Thordan
Thord Carlsson
R 1200 RS -16
K 1300 S -09
Användarvisningsbild
Thordan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 1997-08-06/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-05/15:16

BLÅVIT;8132 skrev:Det verkar som om dom flesta som har yttrat sig i den här frågan inte har några invändningar mot kostnaden för Bumsen. Kostnaden kan jag också köpa, även om jag tycker att nästan en tredjedel av budgeten till tidningen är lite väl mycket. Det jag reagerar över är att vi som ideell förening betalar en person 250 000 för att göra 5 nr av Bumsen per år. Man ska givetvis ha ersättning för kostnader som man har i samband med det uppdrag som man har åtagit sig, men som sagt att betala en lön på 20 000 i månaden, tycker jag är ett slag i ansiktet på alla dom funktionärer som gör ett jättejobb i klubben helt ideellt.

Thordan


Vi har varit inne på detta tidigare. Utan att diskutera belopp är det nog så att man måste skilja på arbete och arbete.

De flesta som jobbar i klubben har inte det ansvaret som en redaktör eller annan vald person har.

Att stå på mässan eller ordna turer tycker inte jag ska ersättas. Gränsdragningen kanske är svår ibland men det lutar åt för min del att en redaktör för en tidning ska ha någon form av ersättning. Och att en tidningen
är viktig. Jag vill i alla fall inte somna med en dator på magen.

Men detta är väl en årsmötesfråga?

God eftermiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-03-05/16:01

Thomas Weglert;8134 skrev:Vi har varit inne på detta tidigare. Utan att diskutera belopp är det nog så att man måste skilja på arbete och arbete.

De flesta som jobbar i klubben har inte det ansvaret som en redaktör eller annan vald person har.


Instämmer. Jag har varit redax för ett antal klubbtidningar men då i storleksordningen 50-200 medlemmar. Då lade jag ner mellan 20 och 60 timmar per månad bara på framtagandet av tidningen. Sedan kom det till tid för att skicka ut det men det var en bråkdel av den totala tiden.

Personligen tycker jag inte att runt 50 kkr/nummer är ohemult om den håller samma eller högre klass än vad tidningen gör numera. Blev faktiskt förvånad över att tidningen fram tills nu har gjorts på ideel basis. Kan inte komma på någon annan organisation med 5000+ medlemmar som har en tidning som inte kostar.

Thomas Weglert;8134 skrev:Men detta är väl en årsmötesfråga?

Njea. Det är nog en styrelsefråga. Styret ska se till att verksamheten löper. Att de sedan kan få svara på en del obehagliga frågor på nästa årsmöte och kanske inte får fortsatt förtroende.. det är en annan sak.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav JBG » 2007-03-05/17:29

Efterssom jag har sett att även medlemsmatrikeln är benämd Bumsen
så vill jag fråga om den också ingår i redaktörens ansvarsuppgifter?

I vilken upplaga trycks tidningen (och matrikeln om den är medräknad i kostnaderna av Bumsen)?
//Jonnie Be Good, Medlem nr 2671587
F650 | K1200RS | R1200GS
Användarvisningsbild
JBG
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-02-05/17:39
Ort: Uppsala

Inläggav Lime » 2007-03-05/18:37

JBG;8143 skrev:Efterssom jag har sett att även medlemsmatrikeln är benämd Bumsen
så vill jag fråga om den också ingår i redaktörens ansvarsuppgifter?

I vilken upplaga trycks tidningen (och matrikeln om den är medräknad i kostnaderna av Bumsen)?


Matrikeln är vällan en bilaga till tidningen. Så brukar större organisationer göra. Det finns säkert någon jättebra orsak till det.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Vänd andra kinden till!

Inläggav Michael Fored » 2007-03-05/18:45

JBG;8143 skrev:Efterssom jag har sett att även medlemsmatrikeln är benämd Bumsen så vill jag fråga om den också ingår i redaktörens ansvarsuppgifter?


Jo, matrikeln görs även den av redaktörn, med benäget bistånd från klubbens kanslist. Alla medlemmar får tidningen så upplagan bör väl vara omkring 5500 ex.

Jag passar på att reagera på Thordans inlägg:

Jag är väl dum i huvudet, :( men jag förstår inte varför du är så fantastiskt arg över att klubben betalar en juridisk person för att med egen utrustning, självständigt producera tidningen. När den förra redaktörn efter ett långt och väl utfört uppdrag önskade sluta var det vad jag förstår ingen annan än vår nye redaktör som ville åta sig uppdraget.

Du reagerar starkt på en lönesumma. Klubben är ingen arbetsgivare och betalar förståss inte lön till någon. Klubben har i mycket god ordning anlitat ett företag för att göra tidningen. Redaktörn får väl sedan i lön det som eventuellt blir över efter omkostnader och lagstadgade avgifter.

Jag har själv åtagit mig flera stycken uppdrag i klubben och är glad för möjligheten att hjälpa till. Inte känner jag mig slagen i ansiktet av kostnaden för tidningen. Vad är det egentligen som gör dig så arg?

Michael - inte arg alls! :)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Knyta ihop säcken

Inläggav Pippi » 2007-03-06/00:41

Jag ska försöka knyta ihop säcken på deh här tråden. På årsmötet sades det ingen ting att medlemsavgiften skulle höjas för Bumsens räkning, och att mc försäkringen skulle läggas ned för att få mera pengar till Bumsen. ( Nu blev det ju inte så) Ni presenterade inte på årsmötet den nya redaktören, fast ni hade kommit så långt till att höja avgiften för ni visste att han krävde ersättning. I de protokoll som ligge ute under Styrelse, finns ingen fakta att följa om att den nya redaktören kräver så mycket för att tillverka tidningen.Och att det godkänns.
Och ingenstans kan man läsa att styrelseledamot Pelle Linsdström avgick från styrelsen för att ha mottsagt sig detta förslag om avlönad redaktör.

Hade det inte varit klokt om ni nu tog beslutet att avlöna redaktören att gått ut med det i tidningen, en annons om att redaktör sökes, ersättning utgår på 48000 kr för 5 nr av Bumsen för utfört arbete. Då kanske det hade blivit kö på redaktörer som kunde tänka sig ett uppdrag. Kenneth Larsson tex.

Så vi tänkte att nu när enkäten kommit och i fråga 12 om man tycker det är ok att redaktören får ersättning, då behöver man ju veta om det rör sig om mycket, om man tycker det är ok eller inte.

Tidningen blir säkert jättebra, ska bli spännande att läsa. Det som inte känns bra är att den sakliga informationen har man inte kunna läst sig fram till genom protokollen, känns som ni varit rädda och försökt hålla låg profil.

Förstår att det varit trängt läge att hitta någon och sen har ni säkert fått ovett eftersom nya redaktören varit i blåsväder med styrelse och BMW när han avgick med buller och bong som redaktör för bumsen för många år sedan.
Men nu är det nya tider och människor ändras så vi får önska lycka till.

hälsningar

Pippi ;)
Pippi
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2004-05-02/20:24

Inläggav Thordan » 2007-03-06/13:43

MichaelF;8152 skrev:Jag är väl dum i huvudet, :( men jag förstår inte varför du är så fantastiskt arg över att klubben betalar en juridisk person för att med egen utrustning, självständigt producera tidningen. När den förra redaktörn efter ett långt och väl utfört uppdrag önskade sluta var det vad jag förstår ingen annan än vår nye redaktör som ville åta sig uppdraget.

Du reagerar starkt på en lönesumma. Klubben är ingen arbetsgivare och betalar förståss inte lön till någon. Klubben har i mycket god ordning anlitat ett företag för att göra tidningen. Redaktörn får väl sedan i lön det som eventuellt blir över efter omkostnader och lagstadgade avgifter.

Jag har själv åtagit mig flera stycken uppdrag i klubben och är glad för möjligheten att hjälpa till. Inte känner jag mig slagen i ansiktet av kostnaden för tidningen. Vad är det egentligen som gör dig så arg?

Michael - inte arg alls! :)


Jag tycker inte tonen i mina inlägg har varit sån att du skall uppfatta mig som "fantastiskt arg". Det jag reagerat emot är att vi som ideell förening betalar en enligt mig ganska stor summa pengar för att framställa vår tidning, lön eller inte det är iallafall en utgift för klubben, och för mig principiellt fel. För min del är tidningen inte det viktigast, det finns många andra aktiviteter att satsa på som för klubben framåt, men det är en annan diskussion.

Som du vet har jag också arbetat aktivt i klubben i flera år, och hade stor glädje av det.

Till slut vill jag bara ge en eloge till Hagen och redaktionen för ett snyggt fösta nr av Bumsen.

Thordan
Thord Carlsson
R 1200 RS -16
K 1300 S -09
Användarvisningsbild
Thordan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 1997-08-06/01:00

Frivillig Bumsen?

Inläggav Smartswede » 2007-03-07/09:56

Ett enkelt sätt att avgöra om BMW-klubbens medlemmar önskar tidningen och anser den vara värd kostnaden är att göra den frivillig.

Precis som det finns alternativ för familjemedlemmar så låt var och en av medlemmarna själv välja om de vill ha Bumsen eller ej. Då får man svart på vitt det verkliga intresset för tidningen. Årsmedlemskap BMWklubben 200kr. Medlemskap + tidningen = 280kr. Eller något åt det hållet. Lite beroende på faktiska kostnader för tidningen och positiva effekter om t.ex. tidningens artiklar läggs ut på nätet. Det finns säkert bra skäl att inte göra på det viset vilka jag som ej insatt inte känner till.

En utmärkt enkät i övrigt :) Väldigt bra med rangordning av alternativen och inte bara välja alternativ. Håller med trådskaparen om att just frågan om ersättning eller ej till redaktören är svår att svara på utan veta ersättningens storlek. Är lite som svara på om man kommer att köpa en ny BMW hojj utan att få reda på priset :)

All heder åt BMWklubben som inte hymlar med att redovisa kostnaden för redaktören öppet. Jag har själv försökt att få SMC att redovisa vad deras ledande personer har för ersättning men det har ansetts vara en angelägenhet enbart för styrelsen.

Kommer svaren på enkäten i nästa nummer av Bumsen kanske?
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Inläggav Lime » 2007-03-07/12:11

Smartswede;8232 skrev:All heder åt BMWklubben som inte hymlar med att redovisa kostnaden för redaktören öppet. Jag har själv försökt att få SMC att redovisa vad deras ledande personer har för ersättning men det har ansetts vara en angelägenhet enbart för styrelsen.


Vilket jag tycker är helt rätt om det handlar om ANSTÄLLD personal, t.ex. generalsekreteraren. Min lön är något som är mellan mig och min arbetsgivare och om jag som arbetstagare vill berätta vad jag har för ersättning så är det okej, men jag vill inte bli tvingad att redovisa offentligt.

Övriga kostnader är det ju bara att begär att få läsa bokslut och redovisningen så får man reda på det.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Thomas Pihl » 2007-03-07/13:36

Lime;8238 skrev:Vilket jag tycker är helt rätt om det handlar om ANSTÄLLD personal, t.ex. generalsekreteraren. Min lön är något som är mellan mig och min arbetsgivare och om jag som arbetstagare vill berätta vad jag har för ersättning så är det okej, men jag vill inte bli tvingad att redovisa offentligt.

Övriga kostnader är det ju bara att begär att få läsa bokslut och redovisningen så får man reda på det.

Är det en ideell förening med anställda så skall denna kostnad redovisas i årsredovisningen och också förtydligas på individnivå på anmodan från årsmötet. Detta eftersom medlemmarna i ideell förening har rätt till full insyn. Detta gäller alla kostnader och arvoden såväl som intäkter och hantering av innestående medel. Vägrar styrelsen att förtydliga så kan årsmötet välja att inte bevilja ansvarsfrihet och inleda process. Inget konstigt.

Lite hårt för de anställda möjligen, men tyvärr baksidan med att ha en ideell förening som arbetsgivare. Det innebär ju också att styrelsen, om de ensamma förhandlat fram ersättningen, kan hållas ansvarig genom att årsmötet inte beviljar ansvarsfrihet och inleder process.

Lite plus och minus med ideell förening. Reglerna finns nog där mest för att förhindra att medlemmarnas medel förskingras av illvilliga personer som ger sig själva och sina kumpaner feta arvoden/löner, men det ger också en bra insyn och ett bra deltagande från intresserade medlemmar. Naturligtvis inte något som har med oss att göra, bara bakgrund till varför det är som det är.

Inlägget är inte heller en partsinlaga i om och hur medlemstidningen skall finansieras eller liknande. Jag skickar in enkät som alla andra.

För att komma närmare inlägget i sak så är detta inte en anställning i föreningen så vitt jag kan se utan en köpt tjänst av ett vanligt företag. Sådana redovisas normalt i detalj om de är av betydelse (och jag antar att 1/3 av budget gör detta till en sådan) eller i klump som tydligt påvisar nyttan.
Styrelsen har oftast mandat att fatta denna typ av beslut om det inte tidigare varit uppe på årsmötet (och har så även i denna förening enligt stadgarna 7.3). Styrelsen ansvarar sedan precis som i tidigare exempel inför årsmötet som kan neka ansvarsfrihet och inleda process.
Om årsmötet har fattat ett beslut kan dock styrelsen inte lägga om kursen själva utan måste då kalla till extra årsmöte. Detta eftersom styrelsen skall driva föreningens arbete enligt de ramar som stadgar och årsmötesprotokoll anger.

Jag tycker att diskussionen här är/har varit bra. Jag tror inte att jag hade kunnat besvara enkäten utan denna tråd och är lite orolig för att de som inte är aktiva i forumet kan ha valt alternativ baserat på för lite information. Detta är ju naturligtvis upp till styrelsen att avgöra när man bearbetar och tolkar enkäten (och till sist oss medlemmar på årsmötet).

Beklagar att det blev långt, blir så ibland.

/T

Edit: Stavfel
Edit: Förtydligande i första stycket om styrelsen ansvar att förtydliga årsredovisningen på anmodan.
Thomas Pihl
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2007-02-08/01:00

Bumsen

Inläggav Hans Ekman » 2007-05-17/21:23

Marie;8008 skrev:Min uppfattning om medlemsbladet är densamma som tidigare.

Så länge man håller fast vid att namnge denna publikation med ett "runt ord" på hemlandstungomålet för våra motorcyklar, så är denna publikation inte värd insatsen av en enda rödbrun femtioöring. Jag antar nämligen att namnet inte kommer att förändras till det bättre genom inhyrandet av en betald redaktör :mad:


Namnet är beslutat i demmokratisk anda och har prövats vid ett flertal tillfälle var gång med samma övertygande majoritet, vad bumse betyder på tyska är deras (tyskarnas)sak. Vi har en svensk tidning som heter BUMSEN. slut:p
Hans Ekman
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2005-01-08/12:34

Inläggav Dieselkungen » 2007-05-17/22:05

Reflektion från en två-år gammal medlem som läser BUMSEN och forumet hyfsat aktivt:

Den interna striden (så tolkar jag den utifrån BUMSEN samt de trådar på forumet som är aktuella i ämnet) skall lösas direkt mellan berörda parter. Utifrån kända fakta via BUMSEN och forumet så verkar det ligga någon konflikt bakom konflikten, läs gammalt groll! Detta med de "nya tider" där vi demokratiskt valt att köpa tjänsten att ge ut BUMSEN samt även då givit redaktionen möjligheten att förnya och uppdatera BUMSEN ger en "fadd" smak i min mun att bli något mer än en hyfsat aktiv medlem, kanske till och med en icke-medlem...

Nä, skärp er och använd all er kraft och inneboende styrka till att göra allas vår klubb (vi väljer ju att vara medlemmar) till det den förtjänar att vara, Sverige bästa mc-klubb (vi har bästa varumärke och produkt redan)!
Dieselkungen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-01-11/01:00

Det går lätt troll i gammalt grollö

Inläggav Michael Fored » 2007-05-17/22:35

Dieseljansson;12806 skrev:Den interna striden ... skall lösas direkt mellan berörda parter. Utifrån kända fakta ... verkar det ligga någon konflikt bakom konflikten, läs gammalt groll! Detta med de "nya tider" där vi demokratiskt valt att köpa tjänsten att ge ut BUMSEN samt även då givit redaktionen möjligheten att förnya och uppdatera BUMSEN...

Nä, skärp er och använd all er kraft och inneboende styrka till att göra allas vår klubb ... Sverige bästa mc-klubb ...!


Som fyraårig medlem och ordentligt aktiv kan jag inte låta bli att hålla med, rent personligt och utan att representera någonting annat än mig själv! :rolleyes:
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-19/00:20

mc-ist;12798 skrev:Namnet är beslutat i demmokratisk anda och har prövats vid ett flertal tillfälle var gång med samma övertygande majoritet, vad bumse betyder på tyska är deras (tyskarnas)sak. Vi har en svensk tidning som heter BUMSEN. slut:p


Väldigt imponerande argumentation för den som är uppvuxen och uppfostrad med demokrati ("majoritetens diktatur") som värdegrundande ideal. Den typen av uppfostran och uppväxt är jag lyckligtvis inte alls belastad av.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Gjerrige Svensker

Inläggav Baggen » 2007-05-19/12:32

I Norge er det en sterk myte at svensker er gjerrige, (jeg tror det heter "snåla" på svensk).

Denne tråden bekrefter at det er mer enn en myte!

Hvis jeg har forstått styret rett, var det to alternativer: God finansiering av utgivelsen, eller intet medlemsblad.

De som ikke vil at medlemmene skal finansiere et godt medlemsblad kan jo ta over redaktør- og utgivelsesjobben på idealistisk grunnlag. Inntil noen gjør det, bør Hr. Hopp fortsette med gjeldende kompensasjon og andre holde kjeft!
Baggen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2005-03-06/17:40

Inläggav DustRat » 2007-05-20/00:52

Om klubben har råd att låta producera en tidning av den goda kvalitet som vi är förunnade känns det självklart att financiera den. En papperstidning är fortfarande överlägsen den elektroniska versionen.

Det är klart att en klubbs medlemmar ser värden i olika saker! Om årsavgiften höjs onormalt mycket (och dessutom på kort tid) lär klubben tappa medlemmar oavsett hur bra den och dess tidning än är.

Jag gillar föreningens tidning och ser gärna att en del av mina medlemspengar går dit, oavsett om den får behålla sitt nuvarande namn eller inte.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst