Blogg

Blogg

Inläggav Jörgen » 2007-03-05/14:09

"Blogg" är en relativt "ny" företeelse på webben. Det pratas och skrivs om dessa bloggar överallt, och det unga gardet verkar "blogga" hej vilt. Som 50+ -are tyckte jag inte riktigt jag hängde med i vokabulären, så jag sökte en förklaring på uttrycket Blogg, via Google på webben:

Svar:
"Grundläggande definition
En ’blogg’ – förkortning av webblogg – publiceras på webben, vanligen fristående men allt oftare också som en del av traditionella webbplatser.
Bloggen reflekterar skribentens (eller skribenternas) intressen, tankar och åsikter.
Den karakteriseras av löpande uppdateringar, en informell/personlig ton och av samspelet med andra bloggar/webbplatser.
På svenska har ord som ’journal’, ’webbkrönika’ och ’loggbok’ använts för att beskriva fenomenet".

När jag nu börjar förstå innebörden av detta nya fenomen, inser jag plötsligt att vårt Forums trådar ofta "skenar iväg" till en bloggliknande företeelse, som kan göra att den seriöse sökaren av information och fakta ledsnar på allt vad Forum heter:mad: . Åsikter om detta har ju ständigt återkommit på allehanda trådar genom åren. Själv läste jag inte Forumet under en lång tid.
Jag slänger ut en tanke; Skulle vi få bättre ordning på Forumet om vi anammade ungdomens företeelse och inrättade en "blogg" på hemsidan, helt fristående från Forumet. Där kunde var och en skriva om precis vad man vill som inte har med t.ex. motorolja och splinessmörjning att göra (:rolleyes: ).
Hälsningar Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2004-05-03/07:42

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-05/14:39

Jörgen;8130 skrev: Skulle vi få bättre ordning på Forumet om vi anammade ungdomens företeelse och inrättade en "blogg" på hemsidan, helt fristående från Forumet. Där kunde var och en skriva om precis vad man vill som inte har med t.ex. motorolja och splinessmörjning att göra (:rolleyes: ).
Hälsningar Jörgen


Spontant tycker jag, det låter lite tråkigt att få mera ordning.

Är det ordning vi söker finns ju verkstadshandböcker, ordböcker, lexikon, sökmotorer på internet m.m

Och var skall vi sätta gränsen. För egen del skulle jag inte våga skriva alls med sådana regler hängande över mig.

Vi har ju moderatorer som bromsar oss och även flyttar inlägg, när det bär iväg för mycket i vårt skrivande.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-05/15:04

Är inte vårt OT-forum en slags blogg som visst kan spåra ur ibland:confused:

God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Lime » 2007-03-05/15:55

En Blogg är något personligt, eller i alla fall något med ett begränsat antal skribenter. Ett forum är en mötesplats där man kan mötas och prata om både ditten och datten.

Personligen så anser jag att de mer seriösa delarna av detta Forum hålls relativt fria från svammel. Allmänna delen försöker jag hålla lite kort i de trådar som jag tycker det behövs i. I övrigt låter jag det vara högt till tak.

Däremot har jag på sista tiden funderat på att helt gå över till sporthoj.com och SMC-forumet (när det gäller mc-relaterade forum) och strunta i BMW-forumet eftersom det känns hela tiden krävs att jag är så ytterst seriös.

"Skräphögen har talat. MJÄ!"
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Jörgen » 2007-03-05/16:12

Thomas Weglert;8133 skrev:Är inte vårt OT-forum en slags blogg som visst kan spåra ur ibland:confused:

God middag
Thomas Weglert


Visst är OT-forum en blogg. Måste erkänna att jag aldrig varit inne där, kanske beroende på namnet OT (vad står det för???). Kanske den skall döpas om till "Blogg"?
Och Bengt Allevad, jag tror inte Forumet blir tråkigt om man försöker hålla sig till ämnena, så gott det går i alla fall.

mvh Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2004-05-03/07:42

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-05/16:34

Lime;8135 skrev:
Däremot har jag på sista tiden funderat på att helt gå över till sporthoj.com och SMC-forumet (när det gäller mc-relaterade forum) och strunta i BMW-forumet eftersom det känns hela tiden krävs att jag är så ytterst seriös.

"Skräphögen har talat. MJÄ!"


Jag har länge tänkt något liknande. För mig passar nog SMC-forumet bäst men visst är jag inne på sporthoj ibland. Helt riskfritt att skriva vad man tycker:)
åsså har jag ju så fin tröja :D (som jag fått av Maria och Peo)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Favorit i repris

Inläggav Marie » 2007-03-05/17:04

Hej Jörgen!

Jag tar som svar på ditt inlägg och saxar in ett inlägg jag tidigt flyttade över från det gamla forumet. Den här diskussionen har varit återkommande under flera år, och jag tror att Arne Lindgren slog huvudet på spiken när han skrev det jag citerat nedan.

För att man inom rimlig tid skall få svar på sina tekniska spörsmål krävs det att det finns TRAFIK på forumet. Att det känns roligt att skriva och att man inte känner sig livrädd för om det man skriver skall sablas ned med yxa.

Jag inbillar mig i alla fall att det finns en eller annan därute som tittar in för att se vad den där skvatt galna kärringen hittat på nu... och därmed läses även andra nytillkomna frågeställningar. Med tanke på hur många ytterst kompetenta människor som cirkulerar här dagligen så finns det god chans att ett svar på just DIN akuta frågeställning dyker upp inom några timmar.

Nackdelen är givetvis att pärlorna ganska snabbt sjunker ner i bottensedimentet och blir svåra att hitta igen. En ännu bättre sökfunktion skulle kanske kunna råda bot på en del av problemet.

Frågan kan därför lite tillspetsat ställas:
Skall vi ha ett ganska statiskt välstrukturerat uppslagsverk (verkstadshandbok - men sådana finns ju att köpa...) eller skall vi ha en mötesplats där chansen är stor att få ett kompetent svar snabbt på den där akuta frågan som jag behöver ha svar på IDAG eller hantera de där tekniska funderingarna jag behöver bolla mot andra för att kunna dra de rätta slutsatserna om...

Bådadera på samma gång är nog tyvärr svårt att få till....

Förtydligande fundering från min sida: Om man inrättar en "blogg" helt separerad från Forum, är det inte säkert att den av bloggen genererade trafiken spiller över på forum, så att svarstiderna hålls acceptabelt korta

Citat från gamla forumet:
Arne Lindgren skrev:Om ämnen vid sidan av mc-åkning..
Jag finns här, litegrann då och då.. och på ett amerikanskt skidlärarforum, ett citroênforum, ett peugeotforum, tre (3) volvoforum och två fordforum.. varfördet då? Jag kör biltävling, håller på att byta från Peugeot/Citroen och säljer av delar, och till att bygga en Ford med Volvomotor..

Men volvofoumena har inget alls av annat-än-bil-snack och svaren på tekniska frågor kan dröja veckor om dom ens kommer. Samma med dom andra forumena utom ett.. Peugotforumet! Jag vet massor om mina forumkompisars vardagsproblem.. Det dyker upp ämnen av typen "Vad menar min flickvän när hon säger...?" , eller "vad ska jag köpa för mobiltelefon" eller "Ny favoritfilm med bilanknytning" och det dyker upp 10 svar inom ett dygn. Jag behövde svar på en bilteknisk fråga en gång och skrev in den fem över ett en söndagkväll och hade två svar inom 10 minuter.
Det finns alltid nåt läsvärt därinne, ofta med icke-bil-anknytning.
Och det betyder att antalet besök ökar, antalet läsare ökar, och svaren kommer snabbare när man behöver..
Mer kåserier, mer länktips, mer roliga historier som man hör först härinne.. Då lever forumet ett mer aktivt liv. :)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Kanske mera pepparkakor?

Inläggav Michael Fored » 2007-03-05/17:11

Lime;8135 skrev:Däremot har jag på sista tiden funderat på att helt ....... och strunta i BMW-forumet eftersom det känns hela tiden krävs att jag är så ytterst seriös.


Det vore oerhört tråkigt om du lämnade oss, men visst är det ibland lite väl få klacksparkar, ögonglimtar och humorfniss i vårt forum. En del av skribenterna verkar också vara så himla arga hela tiden.
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-05/17:12

Jörgen;8137 skrev:Måste erkänna att jag aldrig varit inne där, kanske beroende på namnet OT (vad står det för???).



OT = Off Topic = ungefär: vid sidan om ämnet; urspårning (om jag förstått saken rätt. Swahili {engelska} är som många vet, definitivt inte min starka sida)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Att tänka är stort, att tänka stort är större!

Inläggav Michael Fored » 2007-03-05/17:14

Bengt Allevad;8138 skrev:Jag har länge tänkt något liknande.


Det får du inte! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav GOJL » 2007-03-05/17:36

MichaelF;8140 skrev: En del av skribenterna verkar också vara så himla arga hela tiden.


Det är väl känt, att vi kommunicerar 60% med kroppspråket, 30% med tonläget/rösten och bara 10% med vad vi säger. Därav alla mailproblem, eller vänta 24 timmar innan ett svar när du är i affekt...
...eller alla smileys! :)

Fast det vet du redan som läkare...;)

Vårt forum, som ny medlem uppskattar jag rejält, dock med den reservationen att vissa trådar blir OT när vissa frekventa medlemmar spårar ur... :o
Användarvisningsbild
GOJL
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 2006-06-15/01:00

Inläggav Jörgen » 2007-03-05/18:09

GOJL;8144 skrev:............
Vårt forum, som ny medlem uppskattar jag rejält, dock med den reservationen att vissa trådar blir OT när vissa frekventa medlemmar spårar ur... :o


Precis vad jag försöker säga (skriva). Men du skulle nog inte ha använt ordet "frekvent". Nu skall du se att det är några som kommer att skriva att dom minsann tänker sluta skriva i Forumet. (Någon är redan inne på det). Och sedan kommer några att tycka; snälla fortsätt!

Hälsn Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2004-05-03/07:42

Inläggav Lime » 2007-03-05/18:36

Jörgen;8146 skrev:Precis vad jag försöker säga (skriva). Men du skulle nog inte ha använt ordet "frekvent". Nu skall du se att det är några som kommer att skriva att dom minsann tänker sluta skriva i Forumet. (Någon är redan inne på det). Och sedan kommer några att tycka; snälla fortsätt!

Hälsn Jörgen


QED,
som de gamla romarna skulle ha sagt.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-05/18:41

Lime;8148 skrev:QED,
som de gamla romarna skulle ha sagt.


Snälla Lime en översättning så en icke latinare får garva lite:

QED; which means?
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Nu sjunger vi "We shall..." igen, eller?

Inläggav Michael Fored » 2007-03-05/18:52

Lime;8148 skrev:QED,
som de gamla romarna skulle ha sagt.


Är det inte något åt "Quad estra demonstrandum" - vilket skulle bevisas. Min matematiklärare på gymnasiet brukade skriva det. Ibland skrev han v6 (v upphöjt med 6) som betyder "vilket var vad vi ville visa"! :D

Sedan vill jag bara säga - var kvar alla på forum, ni är toppen allihop! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Lime » 2007-03-05/18:58

MichaelF;8153 skrev:"Quad estra demonstrandum"


Nästan. "quod erat demonstrandum".

Eller som grekerna skulle ha sagt: ηπερ έδει δεϊξαι ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-05/19:16

Är det inte något åt "Quad estra demonstrandum" - vilket skulle bevisas. Min matematiklärare på gymnasiet brukade skriva det. Ibland skrev han v6 (v upphöjt med 6) som betyder "vilket var vad vi ville visa"!



Eller som grekerna skulle ha sagt: ηπερ έδει δεϊξαι



Man får tacka för upplysning:)

Jag som trodde det var a short for: "För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras"

altså typ bara apropå alla arga människor
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav klabbarpan » 2007-03-05/20:18

Marie;8139 skrev:Hej Jörgen!

Jag inbillar mig i alla fall att det finns en eller annan därute som tittar in för att se vad den där skvatt galna kärringen hittat på nu...




Om du bara visste hur rätt du har... Jag kunde inte ha formulerat det där bättre själv, tack för att du gör det...

Marie;8139 skrev:
Bådadera på samma gång är nog tyvärr svårt att få till....


Inga som helst problem, håll skitsnacket i OT.


Marie;8141 skrev:OT = Off Topic = ungefär: vid sidan om ämnet; urspårning (om jag förstått saken rätt. Swahili {engelska} är som många vet, definitivt inte min starka sida)


Se där, du vet ju i alla fall vad det betyder.
klabbarpan
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2005-07-20/21:09

Inläggav 2660402 » 2007-03-05/20:30

Bengt Allevad;8131 skrev:Spontant tycker jag, det låter lite tråkigt att få mera ordning.

Är det ordning vi söker finns ju verkstadshandböcker, ordböcker, lexikon, sökmotorer på internet m.m

Och var skall vi sätta gränsen. För egen del skulle jag inte våga skriva alls med sådana regler hängande över mig.

Vi har ju moderatorer som bromsar oss och även flyttar inlägg, när det bär iväg för mycket i vårt skrivande.



Själv tycker jag att det är en väldigt hög nivå på både inlägg, engagemang och språk.

Många skriver ju både här och på SMCforum och jag tycker att det är lite kul eftersom "trådarna" skiljer sig åt en del. Det blir mer att engagera sig i. Risken med många sådana engagemang är bara...har jag märkt, att man ofta blir sittande alldeles för länge vid datorn.

Jag tycker också att man kan få sväva ut lite utan att bli anklagad för att vara OT. Vi har ju trots allt möjlighet att sortera i innehållet.

Tyska , engelska och amerikanska BMWfora är inte alls så strikta i sin bedömning av innehållet....tycker jag :)


Däremot blir jag bara bedrövad av att läsa innehållet i alla dessa "debattera" som kvällstidningarna slänger ut efter snart sagt varje artikel.
Men...det finns väl en mening med dem också antar jag...

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-03-05/20:50

"Jakta alea est" -> Tärningerna är kastad - in i blogg debatten..

Forummet fungerar som en maffig multum blogg.. och det är just det som är styrkan med ett forum.

En Blogg är till för en trendsätter, oponionsdannar eller annan person som har åsikter som folk i stort är så väldigt intresserad av att dom dagligen hoppar in på webben för att läsa - likt en typ kronikör i en tidning (uavset ersättningsnivå´n).

ex. MARIE Bloggar;
* I dag åkta jag på min Yamablaha i snö vädret via Autobahn till Alperna. Jag frös inte, för jag hade på min långa kjol på.
* Öllen Gosser är bäst, och jag kör som en dröm med några i tanken
* Kardan är bättra än Mercedes, som anars är värdens bästa bil - fast den är nog kardandriven
* etc., etc..

Fördelen för vissa är att det inte går att svara på en Blogg - andra ser det som en tråkighet. Jag tror att jag läser och debatterar och har större nöje med Marie på forum än om Marie hade en Blogg.

"Forummanium perfectum bablatis" -> Forummet är bäst alla kategorier som gemensam bablen ;)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Marie » 2007-03-05/21:20

Jörgen;8146 skrev:Precis vad jag försöker säga (skriva). Men du skulle nog inte ha använt ordet "frekvent". Nu skall du se att det är några som kommer att skriva att dom minsann tänker sluta skriva i Forumet. (Någon är redan inne på det). Och sedan kommer några att tycka; snälla fortsätt!

Hälsn Jörgen



Ja, Jörgen. Jag VET att jag inte skulle duga som lokförare. Jag spårar ur alldeles för lätt.

Däremot borde jag blivit en bra detektiv i Schweiz. Just för att jag är så bra på att spåra ur :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-05/21:24

Galne Dansken;8160 skrev:"Jakta alea est" -> Tärningerna är kastad - in i blogg debatten............................................................"Forummanium perfectum bablatis" -> Forummet är bäst alla kategorier som gemensam bablen ;)




Du är ändå härligast av oss alla, Gamle Dansk.:)
Så där ska snacket gå på ett forum;)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-03-05/21:26

Marie;8162 skrev:Ja, Jörgen. Jag VET att jag inte skulle duga som lokförare. Jag spårar ur alldeles för lätt.

Däremot borde jag blivit en bra detektiv i Schweiz. Just för att jag är så bra på att spåra ur :D


Som ägghandlaren i Göteborg sa: ..............Skämt åt sidan :D
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav Marie » 2007-03-05/21:32

Galne Dansken;8160 skrev:"Jakta alea est" -> Tärningerna är kastad - in i blogg debatten..


Du är alltid lika härlig, Jesper!!!!

Min uppskattning av danskar har ökat sjufalt sedan jag hittade dig här!

Sen kan ju skolfröken inte hålla fingrarna från rödpennan. Det skulle nog varit "alea iacta est" om mina rudimentära latinkunskaper inte virrat till sig riktigt ordentligt... ;)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Jörgen » 2007-03-05/21:51

Det här blev ju riktigt skojigt:D .
Vi verkar vara på bra humör allihop. Kan det bero på att våren snart står utanför garagedörren? Eller är det bloggyra?

God natt;) !

Jörgen
Jörgen
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2004-05-03/07:42

Inläggav 2660402 » 2007-03-05/21:59

klabbarpan;8156 skrev:Om du bara visste hur rätt du har... Jag kunde inte ha formulerat det där bättre själv, tack för att du gör det...


Inga som helst problem, håll skitsnacket i OT.




Se där, du vet ju i alla fall vad det betyder.



Jag hoppas du skämtar...Ditt inlägg i ämnet är väl knappast relevant vad jag kan se.

Ämnet är "Blogg".

Jag kan bara se surmagade klagomål på annan person. Det tillför väl inte något kvalitativt till resonemanget om "Forum" kontra "Blogg"

Här var det väl inte fråga om "uppförandekoder" i "forum" det behandlas väl på annan plats....eller?

Jag vill nog hävda att ditt utfall är något OT i detta fall.

/Stefan
2660402
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2006-02-23/01:00

Inläggav Lime » 2007-03-05/22:51

StefanB;8169 skrev:
Jag vill nog hävda att ditt utfall är något OT i detta fall.

/Stefan


Hittar ingen anmälan om moderering...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Ridentem dicere verum, quid vetat?

Inläggav Michael Fored » 2007-03-05/22:51

Om du i din blogg vill importera med svåra ord ger jag dig [url="http://www.catweb.se/citat/latin.htm#M"]en länk till latin[/url]! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-03-05/23:38

Marie;8165 skrev:...Sen kan ju skolfröken inte hålla fingrarna från rödpennan. Det skulle nog varit "alea iacta est" om mina rudimentära latinkunskaper inte virrat till sig riktigt ordentligt... ;)


FAN - nu är det oxå en offentlig hämlis - min latin är på nivå med svenskan :eek:

(och Fru Larsen, min strixa latin fröken - så till att jag fick sämst karakter.. Och jupp jag kom ihåg frasen från Asterix :D )
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Marie » 2007-03-06/00:29

Galne Dansken;8179 skrev:FAN - nu är det oxå en offentlig hämlis - min latin är på nivå med svenskan :eek:

(och Fru Larsen, min strixa latin fröken - så till att jag fick sämst karakter.. Och jupp jag kom ihåg frasen från Asterix :D )



Och jag ångrar idag bittert, att jag inte valde latin på gymnasiet, i stället för att sitta och traggla med ryska....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Asterix » 2007-03-06/06:55

MichaelF;8176 skrev:Om du i din blogg vill importera med svåra ord ger jag dig [url="http://www.catweb.se/citat/latin.htm#M"]en länk till latin[/url]! ;)


:D Den länken tackar jag för!:) Hade nåt sånt innan ett par snälla polare fixade en bättre dator när jag blev sjukskriven.Då gick nåt snett,så en massa info har jag fått leta efter.Tycker det här är en kul debatt. Jesper motsvar mer än väl sin signatur,men tror att man måste vara "galen" för att orka jobba mot myndigheter.Själv gillar jag när tonen är lättsam,samtidigt som den kan innehålla saklig info.Men det är en "yrkesskada" efter 35 år "bak disken" i olika sammanhang.Dags att sluta,börjar bli väl O.T. nu.Försöker själv "blogga" på mitt Space.(se min signatut):rolleyes:
Asterix
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2006-11-12/07:54


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst