Kan vi hjälpas åt att öka aktiviteten här på forumet ?

Kan vi hjälpas åt att öka aktiviteten här på forumet ?

Inläggav BmwMats » 2023-11-30/10:22

Hej alla hojåkande vänner !

Försöker att hinna med att logga in åtminstone några gånger varje dygn, ibland kan det gå några dagar pga tjänstgöring som förhindrar det, men oftast möts man av att det inte finns några nya inlägg att läsa.

Är det verkligen så tragiskt att aktiviteten har gått ner så här lågt ?

Vore mycket trevligt (åtminstone anser jag det) om vi kan hjälpas åt att lägga in några rader, kanske bilder från i somras, några tips på trevliga turer och vägar, kanske en recension eller två som jag vet att åtminstone Bror brukar vara flitig att skriva.

Eller en bild från turen till jobbet, snöiga vägar och svårforcerade slasksträngar med hojen, bilder på din fina hoj eller renoveringsobjekt ?

Något nytt verktyg i garaget rent utav, eller bara någon bild från någon klubbträff ?

Är det bara jag som känner att aktiviteten har gått ner här på detta eminenta forum, som jag tycker har varit så trevligt...

Kom igen gubbar och gummor, upp med lite bilder och texter !!! :D

Mvh BmwMats
Bilagor
HD-BMW gossar.jpg
HD-BMW gossar.jpg (91.18 KiB) Visad 672 gånger
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Kan vi hjälpas åt att öka aktiviteten här på forumet ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-30/13:52

För åtskilliga år sedan hörde jag någon (minns inte vem) i klubben säga, att Forum är dödsdömt på sikt. Aktiviteterna kommer undan för undan att glida över till olika FaceBookgrupper.
Tyvärr verkar vederbörande ha rätt. Om jag jämför antalet signaturer på de trådar, där jag är verksam, mellan dagsläget och för tio år sedan, är vi avsevärt färre idag.
Huruvida det går att vända den trenden är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Kan vi hjälpas åt att öka aktiviteten här på forumet ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-11-30/22:26

Så går det när folk väljer att kommunicera främst mha telefon i stället för dator.
Lättare och snabbare.
Nackdelarna är dock att möjligheten för givande diskussioner försvinner, och att samma j-vla frågor dyker upp hela tiden (typ vilket däck passar GS, nä, inte vilken GS som helst utan just min....för 1000:e gången).
Ingen orkar scrolla ned/söka tidigare tråd i samma ämne, eller skriva/läsa något längre stycke pga tjocka pekfingrar, och en liten skärm på telefonen.
Tyvärr har denna "avart" även börjat bli synlig på forum. Troligen pga inlärningstid spenderad på andra medier främst där detta "fenomen" förekommer frekvent.
Tyvärr påvisas också att intresset lära känna varandra har minskat/försvunnit, vilket har varit möjligt via forum tidigare.
Ingen är sugen på att diskutera längre, och absolut inte riskera få motargument, utan bara att få göra sin egen röst hörd.
Så nej, forum är en döende/död kommunikationsform - inte något specifikt för denna klubb - det hjälper inte med att be snällt om ett högre engagemang.

Du kan be herr Webmaster att i stället försöka koppla AI-funktionalitet typ Chat GTP till detta forum.
På så vis kan ett forum överleva för närmast sörjande genom öppnandet av diskussionsmöjlighet med AI i stället för människor utan intresse. Diskussionsämnen kan vara tex hur bäst bygga en planhamringmaskin, eller vilken hylsnyckelsats förutom Biltemas rekommenderas.
Troligen blir den diskussionen också mer givande och intelligent för frågeställaren med AI än nuvarande, vilket i bästa fall enbart blir ett svar innehållande en dum kommentar från mig :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Kan vi hjälpas åt att öka aktiviteten här på forumet ?

Inläggav Micce1980 » 2023-12-05/22:14

Var med i något hondaforum tidigare innan jag skaffade en 800gsa för tre år sedan, där va rätt "dött". Är med i ett bilforum som är mer livat. De har med någon facebookgrupp som de konkurrerar med men där ligger väl så mycket tips, trix och ofta någon som kan ge ett kunnigt svar ganska snabbt men framförallt är det fler medlemmar. BMW har ju ett rätt bra facebookforum med man ja, där försvinner allt i en typ av sörja tyvärr. Skulle hjälpa om de som är distriktsombud även la upp lite bilder här på forumet med när det varit utbildningar och avrostningar med mera så kan vi som varit där med lägga upp våra eller så :)
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst