Vaför e de på detta viset

Vaför e de på detta viset

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-04-07/15:57

Ungefär 25% av gångerna jag är inne på forumet så funkar inte: senast lästa inlägg. Vaför e de på detta viset?
Torgeir Nilsen
Torslanda:eek:
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-07/16:01

De Soto;9974 skrev:Ungefär 25% av gångerna jag är inne på forumet så funkar inte: senast lästa inlägg. Vaför e de på detta viset?
Torgeir Nilsen
Torslanda:eek:


För att den är cookie-baserad och om läsaren är inställd på fel sätt så funkar det inte. För mig funkar det 100% av gångerna, då jag har bmw-mc-klubben.se som säker site i IE.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

IE

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-04-07/16:07

IE?
Va fan e IE. Hög standar?
Cookies? E det ätbart?
Torgeir Nilsen
Torslanda
Datainkompetent:o
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Hög standard

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-04-07/17:23

Apropå mitt föregående inlägg så förstår jag ju om ingen vill/orkar svara på det men jag skall förklara mig lite bättre. Jag är 53 år gammal och sådeles inte uppvuxen med datorer. När mina barn växte upp så köpte jag det mesta som kom ut med början på ping-pong spelet, spaceinvaders och olika varianter av Vic-Commondore. Under deras uppväxt så blev det ju mer avancerande grejer hela tiden men själv tyckte man ju att det däringa datorteriet verkade ju bara slöseri med tid. Man hade fullt upp med jobbet, huset, mc-klubben i mitt fall Kortedala MK, tävlingar, fester m.m.
Idag är ju läget helt annorlunda, med utflygna barn och inte det där dödsföraktande suget att köra hoj jämt. Sedan dess har ju det här med internet exploderat och alla tar för givet att man kan göra allting.
Det kan inte jag, kan med nöd o näppe skicka ett inlägg, har ingen susning hur man skickar en bild eller fil.
Oftast så får barnen visa hur det
görs och dom gör det på en millesekund och så har man glömt det efter en timme. Det frågas ju ofta varför det är så få som är aktiva på forumet? Ett svar kan ju vara så enkelt att vi vet ju inte hur vi skall göra.
Kan man inte skapa ett nytt forum/avd/sida jag vet ju inte ens vad det kallas
där någon som är van/kunnig/pedagogisk kunde lättfattat introducera oss i dessa mysterier. Om jag ser på mig själv och mina insatser här på forumet så efter ca 5 års medlemskap så har jag fått ihop ca 15 inlägg efter stor möda och besvär men jag är inne varje dag och läser och tänker ofta att det där inlägget skulle jag vilja bemöta med en bild/länk men det blir oftast inte av på grund av att jag inte kan göra det jag vill. Sedan drar man sig för att ringa barnen varenda gång man inte vågar trycka på en knapp och dom tror ju att man är helt senil:D . Summa sumarium: Jag kan köra hoj hyfsat men med datorer känner jag mig väldigt osäker, och jag tror att jag inte är ensam om denna brist.
För er som är yngre så sitter ju det i märgen och med modersmjölken, kan vi äldre bara få lite hjälp med detta så tror jag att forumet kommer att explodera av gamla bilder, anekdoter, reseberättelser m.m. Känner redan själv hur kul det är att få ¨skriva av sig¨PHU!
Torgeir Nilsen
Torslanda:rolleyes:
Ps
För att sno en IKEA slogan kan man ju kalla tråden/avd/forat, suck, för:
¨Så Här Gör Du¨¨
Ds
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-07/18:56

DeSoto:
Du har ju redan kommit halvvägs genom din MYCKET omanliga ödmjukhet; att du erkänner din oförmåga. Hurra för det!
Och visst är det väl alldeles underbart att kunna ta hjälp av sina barn - tänk vilken skillnad mot när vi var små och de vuxna/gamla hade patent på kompetens, en tid när unga bara ansågs ohyfsade om de hov upp sin röst.

Tyvärr har jag knappt någon hjälp att ge avseende dina konkreta problem; jag är ju snart 50 myself ;)
När jag behöver lägga upp bilder så gör jag det på http://www.putfile.com och sedan kopierar jag hela filbeteckningen under rubriken "BB" och klistrar in i inlägget. Gratis och dubbelt så smidigt som det låter.

För övrigt är jag support åt 74-årige pappa som började med datorer sent i livet. Jag försöker få honom att förstå att åtgärder han vidtar två gånger per år näppeligen kan kommas ihåg - bättre han ringer de där två gångerna; bara skoj!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-07/19:46

Jag SKA sätta ihop en liten sak om det men det tar en stund att knepa fram de rätta inställningarna. Eller snarare, hitta hur jag låser inställningarna så att det blir fel... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-04-07/21:21

De Soto;9983 skrev:Apropå mitt föregående inlägg så förstår jag ju om ingen vill/orkar svara på det men jag skall förklara mig lite bättre. Jag är 53 år gammal och sådeles inte uppvuxen med datorer. När mina barn växte upp så köpte jag det mesta som kom ut med början på ping-pong spelet, spaceinvaders och olika varianter av Vic-Commondore. Under deras uppväxt så blev det ju mer avancerande grejer hela tiden men själv tyckte man ju att det däringa datorteriet verkade ju bara slöseri med tid. Man hade fullt upp med jobbet, huset, mc-klubben i mitt fall Kortedala MK, tävlingar, fester m.m.
Idag är ju läget helt annorlunda, med utflygna barn och inte det där dödsföraktande suget att köra hoj jämt. Sedan dess har ju det här med internet exploderat och alla tar för givet att man kan göra allting.
Det kan inte jag, kan med nöd o näppe skicka ett inlägg, har ingen susning hur man skickar en bild eller fil.
Oftast så får barnen visa hur det
görs och dom gör det på en millesekund och så har man glömt det efter en timme. Det frågas ju ofta varför det är så få som är aktiva på forumet? Ett svar kan ju vara så enkelt att vi vet ju inte hur vi skall göra.
Kan man inte skapa ett nytt forum/avd/sida jag vet ju inte ens vad det kallas
där någon som är van/kunnig/pedagogisk kunde lättfattat introducera oss i dessa mysterier. Om jag ser på mig själv och mina insatser här på forumet så efter ca 5 års medlemskap så har jag fått ihop ca 15 inlägg efter stor möda och besvär men jag är inne varje dag och läser och tänker ofta att det där inlägget skulle jag vilja bemöta med en bild/länk men det blir oftast inte av på grund av att jag inte kan göra det jag vill. Sedan drar man sig för att ringa barnen varenda gång man inte vågar trycka på en knapp och dom tror ju att man är helt senil:D . Summa sumarium: Jag kan köra hoj hyfsat men med datorer känner jag mig väldigt osäker, och jag tror att jag inte är ensam om denna brist.
För er som är yngre så sitter ju det i märgen och med modersmjölken, kan vi äldre bara få lite hjälp med detta så tror jag att forumet kommer att explodera av gamla bilder, anekdoter, reseberättelser m.m. Känner redan själv hur kul det är att få ¨skriva av sig¨PHU!
Torgeir Nilsen
Torslanda:rolleyes:
Ps
För att sno en IKEA slogan kan man ju kalla tråden/avd/forat, suck, för:
¨Så Här Gör Du¨¨
Ds


Hej De Soto, jag ser att du bor i mina gamla hemtrakter Torslanda. Nu är det så att jag jobber med med IT-support och IT-utbildning som dessutom är i din ålder. Jag vet också hur ungdomar brukar "visa" hur man gör på datorn. Du gör bara så här och så här, så finns det inte en chans för en nybörjare att hänga med.
Hoj är vi ju ute och kör mer och mer nu när säsongen är inne så varför inte ta en sväng till mig eller jag till dig på en fika så kan jag nog få ett och annat liljeholmens att gå upp för dig.

Hmmm... skulle just säga att du skulle skicka mig ett PM om du vill ha hjälp, om du vet hur man gör så skicka ett annars meddela här så löser vi det.

Mvh
Ronnie
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

PM

Inläggav Torgeir Nilsen » 2007-04-07/22:05

Har ingen aning om hur man skickar ett PM (Pos Mens?) eller hur man gör för att vara inkongnito. Jag står för vem jag är och var jag bor. Ring mej på :
031-xxxxxx eller 0705-xxxxxx å jag bor på Hxxxxxxgatan nn Torslanda.
<cut>
Valspråk, snott ur en tidning på 70-talet: Ha så roligt du kan, utan att skada någon annan:)
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-08/09:24

Hej
Här kommer en enkel förklaring till Lime´s inlägg.
Cookies=En liten fil som skapas på din datorn och som kommer ihåg att just du är du när du surfar till BMW klubbens hemsida.Många du blev det :D
Säker site=I din webläsare kan man ställa in vad man får göra när man kommer till olika sidor.Sidor man är osäker på (de flesta) vill man ha så restriktiva säkerthetsinställningar som möjligt så att det inte finns något som körs igång och ställer till med elände.Ställer man in en sida som säker så litar man på den och stänger i princip av alla kontroller och tillåter den att köra allt.
IE=Förkortning för Internet Explorer det är webläsaren som ingår i windows och startas med det blå E liknande symbolen som finns på ditt skrivbord.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav DustRat » 2007-06-17/18:02

De Soto;9983 skrev:Summa sumarium: Jag kan köra hoj hyfsat men med datorer känner jag mig väldigt osäker, och jag tror att jag inte är ensam om denna brist.


Tjenare De Soto,
Jag vet att du kan köra hoj, vi har kört grus tillsammans och du imponerar! :) Om du fixar datorn som du fixar hojen lär vi knappast lida av någon saknad efter dig. ;) Det här med datorer är lite konstigt, ibland måste man vara "professor" för att förstå och inte alls den vanlige användaren som ofta är målgruppen...

Ha det gott och lycka till

P.S. Jag saknade dig och "grabben" den 26 maj på Lördagsbuset! D.S.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst