Aprilkåseri.

Aprilkåseri.

Inläggav AnWi » 2007-04-09/14:39

Min fru och jag hade bestämt att vi skulle hälsa på min yngste bror i helgen. Igår vid lunchtid bar det så av, med bågen eftersom det var så vackert väder. I sista sekund blev det bestämt att vi skulle sova över eftersom det kunde komma snö på kvällen. Hemresan skulle istället genomföras tidigt nästa förmiddag (idag) för att inte råka ut för allt för många återvändande helgfirare. Detta öppnade möjligheterna för ett glas rött (eller två) till maten och en skön kvälls samvaro. Så blev också fallet.
Döm om min förvåning när jag i morse slog upp ögonen. Maskinen var täckt med en decimeter snö och det var vitt så långt man såg. Det snöade också för fullt. Frugan funderade på både järnväg och buss men jag sa att jag kör bågen hem i vilket fall. Till min glädje bestämde sin frugan för att åka med och vi byltade på oss rejält. Termometern visade på +1°C.
Det blev till slut en hemresa på drygt tre timmar. Det snöade regnblandad snö hela tiden och det var ett himla bestyr att hålla sikten klar genom visiret. Så fort man torkat av med handsken kom stora blöta flingor som gjorde sitt bästa för att täcka varje ledig skymt av sikt.
Det blev egentligen aldrig riktigt halt, det var bara bilar som låg i diket. Konstigt nog sågs inte en enda tvåhjuling till. Inte ens cyklister eller mopedister.;)
Väl hemkomna kröp min frusna fru ner i ett varmt bad. Jag tog fram slangen och tvättade maskinen ren från allt salt som mötande plogbilar delat med sig.
När vi så ätit lunch och packat upp vad tittar fram, jo solen. Vilket aprilskämt.
Frugan: Aldrig mer att jag åker i sådant väder.
Jag: Jaha, vi klarade ju av det här utan problem. Vad blir nästa utmaning.

Visst är man konstig.
AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-09/17:20

HÄRLIG BERÄTTELSE!

Ja nu vet du i alla fall att det inte är så förfärligt knepigt att köra hoj även när vädret är lite motigt....
Det är inte så förbålt dåligt väggrepp med hoj i snöslask, som de flesta inbillar sig.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-09/18:29

Ja, det var riktigt roligt att läsa.
Kul underhållning nu på måndagkvällen. Har också precis sett programmet om Varg-Olle och dom.

Känner igen det, är inget vidare med blötsnö på visiret. Har visserligen bara varit ute ett par korta svängar på skåtran(125cc scootern) i snöglopp.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav T. S. » 2007-04-09/19:40

Kul att läsa om ditt apriläventyr. När man väl är där ute i ruskvädret är det inte så illa som det ser ut från bilfönstret.
Med rätt kläder klarar man mycket, det går att åka och ha kul även om solen inte skiner.
Kul också att se dina bilder från plastfantomen Arne Ahlmstedt, antar att han har mycket att lära ut om ruskvädersåkning.
Blev lite besviken på TV programmet Den sista resan. Det handlade ju mest om Vag-Ollles relationsproblem. Jag hade nog velat ha mer MC-åkning och reseberättelse.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-09/20:22

AnWi;10122 skrev:det var bara bilar som låg i diket.


Vilket klart bevisar hur överlägsen hojen är i sådant väglag! :D

F.ö. så är jag nu helt sjuk efter att göra en sådan resa som kvällens TV-program berättade om! Tänka sig 1400 mil genom Asien.... Längtar....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav AnWi » 2007-04-09/20:36

Marie;10157 skrev:Vilket klart bevisar hur överlägsen hojen är i sådant väglag! :D

F.ö. så är jag nu helt sjuk efter att göra en sådan resa som kvällens TV-program berättade om! Tänka sig 1400 mil genom Asien.... Längtar....


Fick precis samma "insikt" när jag såg bilar i diket. (Det gäller bara att glömma matematik och statistik.)

Blev besviken på programmet men sugen på en resa i det formatet. Ett stort krux är förståss behovet av följebilar samt svårigheten att komma upp om man blir liggandes under bågen.
Undrar hur många som behöver samåka för att det skall vara genomförbart. Ensam kan det rimligtvis inte fungera.

/AnWi
BMW R100RT -81
(BMW R1200ST -05) Ett minne blott! Skrotades efter olyckan.
Användarvisningsbild
AnWi
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2005-11-16/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-09/20:48

AnWi;10158 skrev:Blev besviken på programmet men sugen på en resa i det formatet. Ett stort krux är förståss behovet av följebilar samt svårigheten att komma upp om man blir liggandes under bågen.
Undrar hur många som behöver samåka för att det skall vara genomförbart. Ensam kan det rimligtvis inte fungera.


Skall vi försöka få ihop ett gäng här?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

gubbresan från asien

Inläggav Karl Bergman » 2007-04-09/21:30

En utmärkt idé om en resa in i öst, ett till Asienäventyr, hänger på om tid finnes.
Tråkig vinkling av tvprogrammet som helt fokuserade på motsättningarna mellan gubbsen men det kanske ska vara sånt skit som lockar "såpafrälsta Robinsondiggare". Synd att inte Posa fick komma mer till tals och att de övriga (statisterna?) i gruppen ens fick synas än mindre uttala sig.
1500 mil på nästan 2 månader är väl i sig inte så imponerande även om det bitvis handlade om "lättenduro". Gjorde själv dryga 500 förra sommaren under 10 dagar uppe på nordkalotten och skulle lätt ha köpt 45 dagar till och 1000 mil utmaningsvägar.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

gubbresan från asien

Inläggav Karl Bergman » 2007-04-09/21:30

En utmärkt idé om en resa in i öst, ett till Asienäventyr, hänger på om tid finnes.
Tråkig vinkling av tvprogrammet som helt fokuserade på motsättningarna mellan gubbsen men det kanske ska vara sånt skit som lockar "såpafrälsta Robinsondiggare". Synd att inte Posa fick komma mer till tals och att de övriga (statisterna?) i gruppen ens fick synas än mindre uttala sig.
1500 mil på nästan 2 månader är väl i sig inte så imponerande även om det bitvis handlade om "lättenduro". Gjorde själv dryga 500 förra sommaren under 10 dagar uppe på nordkalotten och skulle lätt ha köpt 45 dagar till och 1000 mil utmaningsvägar.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Inläggav Karl Bergman » 2007-04-09/21:31

ursäkta dubbletten det blev nåt knas när jag postade inlägget
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-09/22:15

hondaxr400;10170 skrev:ursäkta dubbletten det blev nåt knas när jag postade inlägget
Du kan lätt själv radera. Tryck på knappen "Edit" i inlägget. När redigeringsrutan kommer upp tryck på knappen "Gå till avancerat". Kryssa där för "Radera inlägg" och tryck på "Radera det här inlägget"! Fixat!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-09/22:17

xxxxxxxxxxxxx
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Karl Bergman » 2007-04-10/20:51

tack för hjälpen Marie. Har du fått någon respons dina planer på långresa till Asien?
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Inläggav BulletStefan » 2007-04-12/15:38

AnWi;10158 skrev:Blev besviken på programmet men sugen på en resa i det formatet. Ett stort krux är förståss behovet av följebilar samt svårigheten att komma upp om man blir liggandes under bågen.
Undrar hur många som behöver samåka för att det skall vara genomförbart. Ensam kan det rimligtvis inte fungera.
/AnWi


Ni har väl inte missat den hemsida gruppen skapade inför resan och underhöll med dagboksanteckningar längs vägen när så var möjligt? Den finns på http://www.transasia.se/.
Dom var totalt 12 personer, där åtta åkte hoj och fyra personer körde två bilar. Meningen var egentligen inte att ha bilarna som följebil, utan alla skulle kunna ha med sig sina egna grejer. Det blev även en del spännande erfarenheter av mekning, som när tre mongoliska herrar turades om att slå Björn Hallings gaffelben mot en stock i en timme för att räta det efter en vurpa :p
Björn och Lilian Halling bor grannar med mina föräldrar i Umeå, vilket var vad som gjorde att jag fick reda på resan i förväg och följde den med intresse medan de var på väg. Lilian jobbar även på Two Wheels i Umeå vilket somliga av oss kanske erfarit som kunder hos dem.
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Frick » 2007-04-19/22:21

Ja en Asien resa vore ju inte fel
Och går ju att genomföra utan följebilar om man vill

En fördel är ju om så många som möjligt har samma hoj
Och då kan ta med lite olika reservdelar
Frick
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-03-11/17:14


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst