Rally eller inte rally?

Rally eller inte rally?

Inläggav Lime » 2007-04-24/17:39

Vet att ett antal av BMW-klubbens distrikt har en del tips-rallyn. Se [url="http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2408"]http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2408[/url] hur det kan gå.

Ska det verkligen vara så?? Om jag korsar en allmän väg med min scoutkår på en tipsprommenad, måste jag söka tillstånd då?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-04-24/20:52

Du pekar på ett ganska vanligt fenomen. Nämligen det faktum att folkliga initiativ utgör ett generellt hot mot politikers makt och därför måste förbjudas.

Lösningen är att fullständigt ignorera politikernas ångest och att genomföra diverse småskaliga arrangemang utan hänsyn till deras makthunger.

Viktigt är att använda sunt förnuft, undvika att störa andra människor, och att hålla skalan låg.

Exempel:

- Det är absolut förbjudet för mig att arrangera fler än en klubbresa per år. Det år jag på non-profit basis arrangerade två Alpbus + ett grusbus till Norge riskerade jag fängelse eller kanske t o m dödsstraff. Mina resor är ett hot mot skatteintäkter i form av den s k "resegarantin". Eftersom det är omöjligt att få utbetalningar från resegarantin så måste den betraktas som en ren skatt.

- Ditt exempel. "Tillståndskrav" för tipstunda är ju bara ett sätt att få intäkter till undersysselsatta offentliga tjänstemän. Dvs en ren skatt.

Om ingenting var förbjudet hade de offentliga tjänstemännen ingen makt. Genom att följa deras idiotiska regler så erkänner vi deras makt. Vi som MC-förare har den fördelen att vi är anonyma i hjälmen och vi kan enkelt komma undan även extremt allvarliga brott såsom att arrangera tipsrundor, köra MC i stridsvagnsspår, parkera två MC i samma P-ruta, slå ihjäl små barn och kapa flygplan.

Nä - skit i dom, använd sunt förnuft och gör som du vill.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Torparen » 2007-04-24/23:33

En del av problematiken med lagar är att de måste vara konkreta för att fungera rent praktiskt. En lag kan inte vara så där härligt flexibel som vårt resonemang är i största allmänhet, dvs det är ohållbart att ha olika lagar för varje tänkbar situation. Och även om man skulle ha det, med alla svårigheter som det medför, så skulle vi få stora problem med alla som vill kringå sina skyldigheter. Därför så blir det sådana effekter att samma lag om resegaranti gäller för såväl Wingresor som för Alpbuset.

Som parantes kan nämnas att Kammarkollegiet har betalat ut pengar från resegarantin till olyckliga resenärer när så har varit aktuellt, så visst fungerar den.

Ett enkelt sätt att slippa betala in resegaranti är att var och en bokar och betalar sin del. Man tillhandahåller alltså ingen komplett resa, och behöver då inte heller betala in någon resegaranti. (Jmrf att sälja enbart flygstolar.)

När det gäller rallyt som är omtalat, så är det nog så att någon blivit irriterad på klubbens aktiviteter av nå´n anledning (ibland kanske det kan handla om LJUDNIVÅ t.ex....:rolleyes: ) och då har nå´n småpåve sig om efter ett sätt att sätta käppar i hjulen. Det är tydligt att det handlar om att tävling på allmän väg kräver tillstånd. Lagen finns och det skall vi nog vara glada över om vi tänker efter lite.

Ett enkelt sätt vore väl att ta bort varje form av tävlingsmoment i rallyt, så behövs det ingen ansökan. Man skulle ju kunna tänka sig att varje moment slutligen avgörs av slumpen istället. Det skulle då teoretiskt kunna bli tal om lotterilagen, men den gäller bara om lotteriet riktar sig mot allmänheten och så är ju inte fallet vid ett klubbrally.
Alltså: "Tävla" så mycket ni vill, men för att vinna så måste man ha tur.


Alternativt så skulle man också kunna tänka sig att man har t.ex. 10 olika arrangemang samma dag, alltså ett arrangemang för varje tävlingsmoment som utförs på ett rally. Kasta däck, kasta stövel osv. Körningen mellan dessa stationer blir då en ren transport mellan olika arrangemang, och alltså behöver man inte söka tillstånd för tävling på allmän väg.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav HMRHMR » 2007-04-25/06:33

Torparen;11128 skrev:Som parantes kan nämnas att Kammarkollegiet har betalat ut pengar från resegarantin till olyckliga resenärer när så har varit aktuellt, så visst fungerar den.

Naturligtvis har du rätt i ditt resonemang men glöm det där med utbetalning från resegarantin i samband med Alpbus. Eftersom folk har fått ut individuella biljetter är den enda situation över huvud taget som skulle kunna aktivera resegarantin att DB AutoZug gick i konkurs efter utresan men före hemresan. Hur sannolikt är det?

Och om det nu skulle hända så kostar bensinen för att rulla hem på egna hjul c:a 400 kr. Utbetalning av 400 kr från resegarantin? Glöm det!

Jag gör som jag brukar. Dvs röstar med fötterna. Att gegga med myndigheterna är så mördande tråkigt och kräver sådana mängder av "smidighet" att jag hellre avstår från att arrangera något. I alla händelser inte fler än en resa per år.

Om jag arrangerar ett Alpbus i Dolomiterna så kostar det 4600 kr. Om SMC arrangerar så kostar den det dubbla. Skillnaden består i huvudsak av olika skatter och administrativa pålagor. Bl a resegarantin. Varför skall en klubbmedlem betala 3000 extra för en klubbresa till myndigheterna utan minsta motprestation?
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Torparen » 2007-04-25/11:12

Jag kan förstå din känsla av att västen känns trång, men problemet är alltså var man skall dra gränsen för att det skall vara nödvändigt att ställa resegaranti, och framför allt vem som skall göra den bedömningen. Gissa om det hade blivigt problem med ett sådant system.. Då hade vi med största säkerhet kunnat anta att det blir tal om dryga avgifter för att administrera alla ärenden.

Lagen talar om att ställa säkerhet hos kammarkollegiet, alltså ingen avgift eller skatt. (Har sökt Kammarkollegiet för ett förtydligande, men de är på lunch - de banditerna..)

Alpbusen är så organiserade att de utan tvekan faller inom definitionen för paketresor, och då skall det alltså ställas resegarantier.
Men det största utropstecken som ingen hittills har nämnt, är de avtalslagar och lagar om marknadsföring och information som sätter in i samma sekund som resan definieras som paketresa. Deltagaren blir att betrakta som konsument och har ett mycket långtgående skydd med rätt till inte bara kompensation för kostnader, utan även i förekommande fall skadestånd.

Det bör alltså ligga i arrangörens intresse att inte falla inom definitionen paketresor. Och det enklaste sättet att undvika detta torde vara att låta var och en boka och betala sina övernattningar och aktiviteter inviduellt. Detta i kombination med avsaknad av vinstintresse samt en marknadsföring som är begränsad till medlemmar inom en förening, bör vara tillräckligt för att busa säkert tillsammans.

/L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav HMRHMR » 2007-04-25/21:52

Torparen;11138 skrev:Alpbusen är så organiserade att de utan tvekan faller inom definitionen för paketresor, och då skall det alltså ställas resegarantier.
Men det största utropstecken som ingen hittills har nämnt, är de avtalslagar och lagar om marknadsföring och information som sätter in i samma sekund som resan definieras som paketresa. Deltagaren blir att betrakta som konsument och har ett mycket långtgående skydd med rätt till inte bara kompensation för kostnader, utan även i förekommande fall skadestånd.

Nja -resan är ju faktiskt en privat klubbresa. Inte öppen för alla. Men jag kan inte lagen och har inga planer på att lära mig den heller. Enklast för mig är nog att sluta arrangera klubbaktiviteter över huvud taget. :(

Nästa Alpbus får nog bli en helt privat resa för 8 eller 12 kompisar. Annars råkar jag väl ut för något fackförbund som med maffiametoder likt byggnads eller restaurang tvingar mig att teckna kollektivavtal eller betala mätpengar till fackpamparnas sprit på Ronneby Brunn.

Fi fan, jevvla helvete allså! :(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-25/22:24

HMR;11164 skrev:Nja -resan är ju faktiskt en privat klubbresa. Inte öppen för alla. Men jag kan inte lagen och har inga planer på att lära mig den heller. Enklast för mig är nog att sluta arrangera klubbaktiviteter över huvud taget. :(

Nästa Alpbus får nog bli en helt privat resa för 8 eller 12 kompisar. Annars råkar jag väl ut för något fackförbund som med maffiametoder likt byggnads eller restaurang tvingar mig att teckna kollektivavtal eller betala mätpengar till fackpamparnas sprit på Ronneby Brunn.

Fi fan, jevvla helvete allså! :(



Bra rutet HMR!

Trist utveckling bara, för ditt Alpbusarrangemang finns det knappt ord i svenska språket som kan lovorda tillräckligt!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst