Waypointorientering - kul!

Waypointorientering - kul!

Inläggav Torparen » 2007-05-06/21:21

Idag genomfördes en mycket spännande waypoint-orientering i strålande solsken och högsommarvärme. Göran som var organisatör, hade rekat 15 punkter och noterat longitud och latitud på papper som vi fick i handen klockan 10.00 på förmiddagen, (nåja 10.15 för min del som ju fortfarande lever efter den akademiska kvarten).

Sedan var det upp till oss, ett 25-tal deltagare att själva lägga in punkterna i GPS:en och ta oss fram till dem på de vägar som vi själva finna lämpliga. Ett brett geografiskt område mellan Hörby i söder och Kristianstad i norr, trafikerades av BMW-knuttar i spridda skurar på kors och på tvärs. Ibland möttes man, och ibland såg man någon åka parallellt för att sedan försvinna i nå´n annan riktning. Mycket roligt att köra inviduellt men ändå träffas vid kontrollerna!

Kontrollerna utgjordes för övrigt av att man skulle fylla i sitt startkort med ett passande ortsnamn från vägskylten som befann sig på platsen för waypointen. Då det fanns flera alternativ så hade man några bokstäver på startkortet till sin hjälp.

Detta var första gången som jag upplevt detta koncept, och jag måste säga att Göran slagit huvudet mitt på spiken, det blev (för min del) 24 mycket roliga mil i sadeln.

Efter att ha åkt själv mellan de första 7 punkterna så bestämde jag mig vid fikat för att slå följe med herrarna Resmark och Sahlin, min färdighet på grus behöver mycket övning och vad är då lämpligare än att ta rygg på dessa två grusälskare. Deras målsättning var att helst köra på enbart grusvägar. Nu gick det inte riktigt, men visst blev det mycket gruskörning. Som vanligt när dessa herrar är inblandade så får man köra på vägar som man inte trodde fanns...och vid minst två tillfällen så var det just det som var fallet...de fanns inte..kom vi på...efter ett tag..

Som ett direkt resultat av detta, så kan jag nämna att efter att ha garagerat cykeln ikväll, så upptäckte jag en lantligt pikant odör sprida sig.. Så det var bara att ta ut den igen och tvätta av den, en manöver som jag annars inte hade planerat förrän framåt Augusti.


Nåväl.En av waypointerna var Vittskövle café norr om Degeberga, och detta ställe kan varmt rekomenderas till alla kaffesugna. För övrigt de enda bilderna som jag har från dagens övning.


Bild

Så här stor är den!

Bild

Det tror jag inte på, lägg den på bordet!

Bild

Hehehehehe..
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Torparen » 2007-05-06/21:23

Bild

Folk dök upp i spridda skurar och höll café-värden i jämn sysselsättning.


Bild

Han i mitten ä han den därr supermannen? Nää, ha e bara en sånn därringa GRUSBUSE!

Bild

Grannt väder idá, de e´härrlit!
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-05-07/15:32

Förefaller ganska likt geocaching. Att finna ett svepskäl via teknik för att hitta nya smultronställen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58

Inläggav Torparen » 2007-05-07/19:29

Jo, det finns några likheter. Men istället för att hitta en liten plåtask under en stubbe - innehållande några glaskulor och ett par rostiga järnspik(!)
Så hittar man ett par klubbkompisar på ett kafé - där dofterna av kaffe och nygräddade våfflor blandas med den från blommande rapsfält . :)

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Gunnar Gustafsson » 2007-05-07/20:34

Torparen;11879 skrev:Jo, det finns några likheter. Men istället för att hitta en liten plåtask under en stubbe - innehållande några glaskulor och ett par rostiga järnspik(!)
Så hittar man ett par klubbkompisar på ett kafé - där dofterna av kaffe och nygräddade våfflor blandas med den från blommande rapsfält . :)

//L-E Jönsson

Lyft blicken ;) från burken till platsen.
Jag jagar inte burkarna, utan ställena som de finns på. Självklart fikar man på turerna med kompisarna. Fortsätt jaga waypoints.
Gunnar Gustafsson, Jönköping
Gunnar Gustafsson
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2005-02-11/16:58


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst