Om Bumsen,årsmötet och campingkort..

Om Bumsen,årsmötet och campingkort..

Inläggav Torparen » 2007-05-14/22:22

Jag är inte överdrivet glad ikväll, då jag har en hel massa frågetecken som surrar i huvudet.

Som bakgrund måste jag nämna att jag under de senaste åren haft fullt upp med studier inom en stor variation av ämnen, och att jag nu börjat omsätta dessa kunskaper i uppbyggandet av en ny organisation med nya produkter och en modern kundsyn inom den privata tjänstesektorn.
Beteendevetenskap och service management löper som en röd tråd genom hela projektet och visst är det en utmaning att verkligen försöka ta fram det som kunderna vill ha, istället för att presentera det som man felaktigt inbillar sig att man kommer att tjäna mest pengar på.
Det är mycket intressant att möta elefanterna inom området, och trots förtvivlan och avsmak över deras inarbetade sätt att agera, så ser jag å andra sidan mina egna framtidsutsikter som lysande - och kan således knappt bärga mig att komma ut på marknaden.

Där har ni lite av min bakgrund. Jag är alltså en produkt av mina studier och köper inte per automatik det allmänt accepterade som sanning eller enda möjlighet. Med denna bakgrund så kanske ni lättare kan förstå min ledsamhet när jag funderar över "Varför?" i följande stickord:

Träffavgift
Vill vi verkligen ha incitament som kan bidra till att medlemmar inte kommer till klubbens årsmöte? Jag syftar här på känslor och mjuka värden, inte på kronans köpkraft. Har förresten aldrig i något annat sammanhang deltagit på ett föreningsmöte eller en aktiestämma med vilken man i samband tagit ut en avgift.

Campingkort
Skall man betala en avgift för att få lov att bli kund??? Försäkringsanledning? Bull! Som företagare så ansvarar campingen för de skador de är skuld till och har således en ansvarsförsäkring. Och om jag drattar omkull av egen kraft så utgår jag från att hemförsäkringen gäller, i vilket fall så gäller ju min socialförsäkring så att sjukan lappar ihop mig. Och om någon kör över mig på campingen så gäller fordonets försäkring osv. Försäkringsanledning? Bull! Skulle inte lagen och därmed mitt medborgerliga rättsskydd gälla på campingens fastighet? BULL!!

Bumsen
Det trillade ut mc-tidnings-reklam från Bumsen i knät på mig, och jag blev i ett slag tvärförbannad. Om jag vill ha reklam så går jag ut och river bort "ej reklam skylten" från min brevlåda, eller så går jag och köper en mc-tidning i tidningsstället. Det spelar ingen roll vilken tidning, de har samma reklam och samma tester, och samma artiklar i samma infernaliska moderna kaos.

När vår klubbtidning(?) sköttes av ideella krafter utan ekonomisk ersättning, så satsade man mindre på reklam än vad man gör nu när den är finansierad..visst är det en paradox..även om det har en enkel förklaring. Det verkar som att man försöker rättfärdiga sitt arvode genom att omvandla tidningen till ett reklamblad. Är det därför man ville ha det glättade pappret? För att lättare sälja annonser? Jag vet att många säger sig gilla tidningen, men jag personligen vill hellre ha en matt klubbtidning än ett glassigt reklamblad. Annars så får det hellre vara. Hmmrff..

Dessutom verkar det som om sandlådan nu flyttat från forumet till tidningen, där CHEF(!)redaktören besvarar insändaren tämligen taffligt. Insändare skall få lov att skriva av sig, och detta bör bemötas med större respekt och ödmjukhet av redaktören just pga den position han besitter. Det hela är ganska basic egentligen...eller är det bara jag som tycker det?

Min åsikt står idag klar:
Slopa både träffavgifter och "Bumse-bladet". Utveckla istället en nättidning med bra programvara (må kosta) och äkta ideella krafter att sköta den.

Campingkort? Det kommer jag aldrig att skaffa, då bor jag hellre på hotell, eller på allmänningen.

Så där, nu mår jag lite bättre. Hur mår ni?

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Marie » 2007-05-14/22:33

Ja det där med årmötesavgiften fick mig också att gå i taket! Jag hade börjat fundera över om jag kanske är i Sverige vid tidpunkten för årsmötet detta år, och om jag i så fall skulle köra dit. Givetvis endast för själva årsmötesförhandlingen, för resten intresserar mig icke ett smack. Men skall det vara entreavgift för själva årsmötet så undrar jag faktiskt om det kan anses vara förenligt med den lagstiftning som rör ideella föreningar, och med föreningens stadgar? Var vänlig visa på den paragraf i stadgarna som säger att deltagande i årsmötesförhandling skall vara avgiftsbelagt!:mad:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-15/07:19

Torparen;12525 skrev:Bumsen
Det trillade ut mc-tidnings-reklam från Bumsen i knät på mig, och jag blev i ett slag tvärförbannad. Om jag vill ha reklam så går jag ut och river bort "ej reklam skylten" från min brevlåda, eller så går jag och köper en mc-tidning i tidningsstället. Det spelar ingen roll vilken tidning, de har samma reklam och samma tester, och samma artiklar i samma infernaliska moderna kaos.

När vår klubbtidning(?) sköttes av ideella krafter utan ekonomisk ersättning, så satsade man mindre på reklam än vad man gör nu när den är finansierad..visst är det en paradox..även om det har en enkel förklaring. Det verkar som att man försöker rättfärdiga sitt arvode genom att omvandla tidningen till ett reklamblad. Är det därför man ville ha det glättade pappret? För att lättare sälja annonser? Jag vet att många säger sig gilla tidningen, men jag personligen vill hellre ha en matt klubbtidning än ett glassigt reklamblad. Annars så får det hellre vara. Hmmrff..


Klubbens tidning har nog aldrig gjorts på "ideell basis" men det har bara varit så oerhört mycket svårare för oss medlemmar att ta del av den verkliga kostnaden.

Om du känner att du kan göra tidningen bättre, billigare och framför allt på "ideell basis", d.v.s. bekosta allt utom själva tryckningen själv, så förslår jag att du gör en hemställan till klubben att få ta över tidningen i samband med årsmötet. Hagen blir nog inte så jätteledsen över att få möjlighet att tjäna mer pengar på andra uppdrag.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-15/12:17

Det har klubben redan provat - alltså att hitta ideella krafter som tar över tidningsjobbet, och det har inte fungerat. Styrelsen valde då att köpa in tjänsten istället för att lägga ner tidningen. Ett helt okej beslut under de förutsättningar som då rådde.

Det jag skriver är att jag (det är kanske bara jag och en handfull till??), tycker att utbytet inte motiverar kostnaden. En bättre väg vore då att lägga ner pappersupplagan och istället satsa pengar på ett nättidning som möjliggör för många ideella krafter på distriktsnivå att producera en givande och levande klubbtidning på internet.
  • En övergripande riksredaktion som skriver om aktuella beslut och händelser för klubbmedlemmar över hela riket, alltså ett verktyg för styrelsen att nå ut till medlemmarna.
  • Distriktsredaktioner där man producerar material från distriktets medlemmar och återförsäljare. Med bilder-bilder-bilder...

Jag är övertygad om att vi skulle hitta ideella krafter om ansvarsområdena minskar till omnämnd nivå. Men då måste man ta bort alla ersättningar och betona att allt arbete sker av ideella krafter. För vem vill lyfta ett finger för klubben utan ersättning, när några får?
Mångfalden skulle dessutom öka och distriktsarbetet skulle frodas ytterligare. Det är ju trots allt ute i distrikten som allting händer.

Det finns en del som inte har teknisk möjlighet att surfa på nätet, men jag tror inte att de är många. Det finns däremot många som inte är inne på forumet och tittar, men det är inte beroende på den rent tekniska möjligheten att surfa, utan snarare beroende på intresset och den inviduella behållningen av forumet.

Frågan bör ställas i relation till medlemsavgiften. Vi kan naturligtvis fortsätta på den inslagna vägen och köpa in tjänster och lägga ut kostnaden på medlemsavgiften tills dess den ganska snart passerar 500 spänn. (Varje höjning tenderar ju en risk till att nå´n lämnar klubben, med effekten att det måste till ytterligare höjningar för att nå täckningsbidrag)
Då kommer naturligtvis också frågan om utbytet av pengarna att oftare lyftas på agendan. Kravet på kvalitetet ökar, avgifterna måste höjas osv. Detta är ingen positiv atmosfär där medlemarnas input och intiativ stimuleras.

Bättre då att backa några steg och fundera på vad som är viktigt för klubben, vad är det som ÄR klubben, vad är det väsentliga? Naturligtvis så är det medlemmarna och deras inbördes utveckling och trivsel. Något som sker på distriktsnivå efter att styrelsen tillhandahållit verktygen.


Funderar på att motionera om nättidning, samt om slopandet av träffavgift.
Jag vet att Skåne håller mötet nästa år, och således kan man anse att jag biter mig själv i skägget. Men jag ser hellre att det kommer en(!) medlem mer till mötet än att vi kan få in 14000-20000 kronor i diskutabla träffavgifter.
Således lägger jag stor tonvikt vid att detta är en ideell förening där medlemmarnas rättigheter har prioritet.


Ps.
Vad gäller min kritik av Bumsen så är det en rätt som jag fick i samma sekund som klubben började betala på fakturan om 250000kr.
Och snälla, prata inte om Redaktörens alternativkostnader, det är fullständigt egalt. Han har tagit uppdraget mot betalning, resten är fullständigt ointressant. Likaså är det ointressant om han betalar moms på pengarna, eller hur många han avlönar eller ej.
Klubben har idag en kostnad för en tidning och den skall motiveras, därmed är förutsättningarna för vidare diskussioner fastställda.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-05-15/14:45

Torparen;12562 skrev:Ps.
Vad gäller min kritik av Bumsen så är det en rätt som jag fick i samma sekund som klubben började betala på fakturan om 250000kr.
Och snälla, prata inte om Redaktörens alternativkostnader, det är fullständigt egalt. Han har tagit uppdraget mot betalning, resten är fullständigt ointressant. Likaså är det ointressant om han betalar moms på pengarna, eller hur många han avlönar eller ej.
Klubben har idag en kostnad för en tidning och den skall motiveras, därmed är förutsättningarna för vidare diskussioner fastställda.

//L-E Jönsson


Så om jag förstår dig rätt Torparn så tar du dig friheten att ta bort alla argument som kan visa att det kanske inte var helt ideellt arbete med Bumsen fram tills nu eftersom den argumenteringen inte passar in i det du vill säga..

Hur kan du tycka att det är egalt att INTE ta upp vilken kostnad det skulle bli för klubben att driva det på amatörbasis? Hagen är proffs på det han gör, till skillnad från oss andra. Men låt oss släppa denna fråga en stund.

Om vi då tittar lite på ett av förslag och webbifierar hela informationshanteringen, matrikel, tidning, utskick, årsmöteshandlinga o.s.v. är du då beredd att betala de ca 350.000 kr/år som en sådan drift och utvecklingsorganisation skulle kosta?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-15/14:46

Marie;12528 skrev:Var vänlig visa på den paragraf i stadgarna som säger att deltagande i årsmötesförhandling skall vara avgiftsbelagt!:mad:


Var har du hittat några uppgifter om att det skulle kosta att vara med på själva årsmötet?? Jag letar och jag letar...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-15/15:40

Lime;12566 skrev: Så om jag förstår dig rätt Torparn så tar du dig friheten att ta bort alla argument som kan visa att det kanske inte var helt ideellt arbete med Bumsen fram tills nu eftersom den argumenteringen inte passar in i det du vill säga..


Jag har inga siffror som talar om vad dessa eventuella kostnader var och vilka summor det handlar om. Tills det presenteras så kan jag inte betrakta det som annant än rykten.

Lime;12566 skrev:Hur kan du tycka att det är egalt att INTE ta upp vilken kostnad det skulle bli för klubben att driva det på amatörbasis? Hagen är proffs på det han gör, till skillnad från oss andra. Men låt oss släppa denna fråga en stund.


När jag talar om alternativkostnader så avser det de uppdrag som H.Hopp säger sig kunnat ta istället, med större intäkter som följd, varför vi skulle uttrycka någon slags tacksamhet till att han gör en uppoffring. Alltså hans alternativkostnader, och de är utan betydelse i resonemanget.

Lime;12566 skrev:Om vi då tittar lite på ett av förslag och webbifierar hela informationshanteringen, matrikel, tidning, utskick, årsmöteshandlinga o.s.v. är du då beredd att betala de ca 350.000 kr/år som en sådan drift och utvecklingsorganisation skulle kosta?


Har du begärt in offerter på detta, eftersom du kan presentera en så klar siffra, innan det ens är utrett vad en sådan tjänst skall innehålla..??


Jag försöker hålla ett öppet sinne. Och jag hoppas att det framgår av resonemanget.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Marie » 2007-05-15/19:43

Lime;12567 skrev:Var har du hittat några uppgifter om att det skulle kosta att vara med på själva årsmötet?? Jag letar och jag letar...


Annonsen för årsmötet (senaste "Bum**n")
I alla fall tolkar jag den så.
Du gör mig bara glad om du kan påvisa att jag har fel, men jag tolkar det där med "träffavgift 100kr" på det viset (och det tror jag att många andra gör också...)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-15/21:35

Nu har det gått ungefär ett dygn sedan jag försökte väcka fråga, och det är tydligt att jag står relativt ensam i min åsikt. Alltså ingenting för mig att tjafsa vidare om, varken här eller som motionerande. Faktiskt så är det skönt att det bara är jag som inte riktigt är överens med ovanstående, då är ju allt frid och fröjd. Helt ärligt utan ironi: Jättebra!

Och vad gäller träffavgiften så hindrar den ingen från att delta i årsmötet, såsom Lime redan indikerat. Jag skall således inte känna några blickar när jag knallar in på mötet utan att ha betalat 100-lappen.
(Må ingen skugga falla på arrangörerna, de jobbar efter vedertagen praxis.)

Jag är dock lite villrådig över vad som omfattas av träffen och avgiften, jag vill ju absolut inte snylta när jag inte betalat. Det vore mycket ohyfsat.
Men jag borde väl t.ex. få bo på hotellet, och som deras gäst även nyttja restaurangen till frukost osv.
Är det kanske kvällsmiddagen på Lördagen som är förbehållen endast de som betalat träffavgift, kanske med någon orkester och dans?
Jag bör kanske vända på frågan: Vad får jag för 100kronor, som jag annars går miste om? Ärligt nyfiken, är det dans på maten?

Jag tror att det får bli vandrarhemmet för säkerhets skull, och en ljusskygg sorti efter årsmötet. Så att man inte stöter sig med folk, min cykel är ju faktiskt bland de långsammare..:)


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Temp Galnaste Dansken » 2007-05-15/21:39

Torparen;12562 skrev:..... För vem vill lyfta ett finger för klubben utan ersättning, när några får?
//L-E Jönsson


JAG - Galne Dansken... ;)
Bästa Bumse MC hälsning
Galne Dansken - Jesper Christensen
Användarvisningsbild
Temp Galnaste Dansken
 
Inlägg: 163
Blev medlem: 2004-03-21/12:00

Inläggav Lime » 2007-05-15/22:10

Torparen;12572 skrev:Har du begärt in offerter på detta, eftersom du kan presentera en så klar siffra, innan det ens är utrett vad en sådan tjänst skall innehålla..??


Nej, jag har bara jobbat med att projektera, offerera, analysera och genomföra den här typen av IT-projekt de senaste 8 åren eller så så siffrorna baserar sig helt och fullt på mina egna erfarenheter och kunskaper. Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att det ligger runt 300 timmar nerplöjda i den nya webben men jag är inte den som kan verifiera detta till absoluta siffror, utan bara bedömma hur lång tid jag skulle uppskatt att det skulle ta en av mig själv sammansatt grupp människor att skapa och underhålla det som nu presenterats.

Siffran är alltså ett första estimat med 50% osäkerhet.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-15/22:19

Torparen;12562 skrev: För vem vill lyfta ett finger för klubben utan ersättning, när några får?


Fåse... 10-talet instruktörer i lördags på DO-träffen... just det... Alla DO'ar (fast det blev ju BJUDNA på käket i lördags) och så alla andra som gör jävligt mycket...

Skilj på äpplen och päron Torparn. Att ställa upp och göra en tur eller vara instruktör ett par gånger per månad och lägga ner säg totalt kanske 10 timmar av din FRITID går inte att jämföra med de 10-15 timmar/vecka som nog är minimum vad som går åt för att fixa till Bumsen.

De år jag vara redaktör (för vi får ju inte använda det lite mer svengelskt-moderna Redax) för en stockholmsklubbs månadsblad (12 eller 16 sidor) la jag ner i snitt 30 timmar per månad i layout, materialinsamling, tryck och distribution... Bumsen är något större...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-15/22:43

Lime;12600 skrev:Fåse... 10-talet instruktörer i lördags på DO-träffen... just det... Alla DO'ar (fast det blev ju BJUDNA på käket i lördags) och så alla andra som gör jävligt mycket...

Skilj på äpplen och päron Torparn. Att ställa upp och göra en tur eller vara instruktör ett par gånger per månad och lägga ner säg totalt kanske 10 timmar av din FRITID går inte att jämföra med de 10-15 timmar/vecka som nog är minimum vad som går åt för att fixa till Bumsen.

De år jag vara redaktör (för vi får ju inte använda det lite mer svengelskt-moderna Redax) för en stockholmsklubbs månadsblad (12 eller 16 sidor) la jag ner i snitt 30 timmar per månad i layout, materialinsamling, tryck och distribution... Bumsen är något större...


Naturligtvis så viker jag mig som en fura för din stora visdom Lime, du är en klippa inom organisationen och ingen vet så mycket som du. Måste också inflika att jag är synnerligen glad efter ditt tidigare inlägg, då jag nu inser att vår lilla firma här nere i skåneland tydligen kom riktigt billigt undan när det gäller weblösning. Och tur är väl det, för de siffror som du presenterar hade aldrig gått att försvara gentemot våra kunder.
Måhända var du inte med i anbudsgivningen? Nåväl, vi löste det ju ändå trots vår blygsamhet, tillsammans med Köpenhamnarna.

Vad gäller den tid du lade ner på ert medlemsblad så säger det ju kanske inte per automatik allt om arbetstrycket utan kanske är det även en indikation på effektivitet. Något som kanske även förklarar min stora förvåning över de siffror du presenterade i ditt tidigare inlägg..

Men som sagt, det finns inget som är så glädjande som att få ta del av stor visdom. Tack! Nu är jag mycket klokare.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Bravo Torparen!

Inläggav Marie » 2007-05-15/23:37

Toppen uttryckt Torparen!

Inte ens jag hade klarat av att vara så drypande giftig. Och det behövdes minsann i detta fallet.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

En sur rap kan vara både skön och nyttig!

Inläggav Michael Fored » 2007-05-15/23:40

Torparen;12525 skrev:Så där, nu mår jag lite bättre. Hur mår ni?


Visst är det väl, bäste L-E Jönsson, skönt med ett internetforum i vilket man mer eller mindre ohämmat kan avreagera sig över sådant som förargar, eller bara uttrycka sina åsikter rent allmänt!?

De frågor du ventilerar och delar med dig dina åsikter om, är alla viktiga och flera av dem behandlades i den medlemsenkät som skickades till alla medlemmar för en tid sedan. Det har kommit in en mycket stor mängd svar på enkäten och jag analyserar dem som bäst. Så fort det bara går kommer du och alla vi andra få veta vad väldigt många av BMW MC-klubbens medlemmar tycker. Väldigt många fler medlemmar än bara de som brukar avreagera sig här i vårt internetforum! ;)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Träffavgift, campingkort och reklam i Bumsen

Inläggav Kerstin Berg » 2007-05-16/00:02

Träffavgift är inget nytt - den har funnits (och varit 100 kronor) så länge jag varit aktiv i klubben (vilket i och för sig inte är så himla länge). Som en av arrangörerna av årets träff vet jag att det är lite knep och knåp med att få ihop ekonomin. Boende och mat betalar man ju direkt till resp "leverantör", men lokalhyror, orkester, underhållning mm ska finansieras på annat sätt. Träffavgiften hjälper till!

Det kostar inte en krona att vara med på årsmötet - utöver att man betalt medlemsavgiften förstås och tagit sig till mötet.

Frågan om campingkort känner jag inte till. Men jag vet att många större campingar begär sådana för att vara säkra på vem kunden är och att den inte helt sonika ska smita från betalningen. På campingar nere i Europa har jag ibland fått lämna antingen campingkortet eller passet som säkerhet för att jag inte ska ge mig iväg utan att betala. Men detta är inget vi diskuterat med Sunne Turism som sköter bokningarna åt oss. Det är väl deras policy gissar jag.

Så var det reklamen. Enligt de "Allmänna riktlinjer" som fastställts för klubbtidningen (i enlighet med stadgarna) och som gällde även den förra redaktionen, får annonser uppta maximalt 30% av utrymmet i tidningen. Vi har inte haft anledning att granska detta tidigare, men vi får väl kika på det.

Med bästa hälsningar
Kerstin Berg
Ordförande
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-16/00:28

Kerstin;12608 skrev:Det kostar inte en krona att vara med på årsmötet - utöver att man betalt medlemsavgiften förstås och tagit sig till mötet.


Tack Kerstin!

Då missuppfattade jag alltså annonsen, och det gläder mig!
Min enda oro är att andra, som inte läser här och kan ta del av ditt tillrättaläggande, missuppfattat på samma sätt och avstår från att komma till årsmötesförhandlingen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Håller med Marie

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-16/07:18

Var själv helt övertygad om att det kostade 100kr att närvara på årsmötet tills denna diskusion dök upp!

Bra om man är klar i budskapen.

/mark:
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-16/07:25

Marie;12605 skrev:Toppen uttryckt Torparen!

Inte ens jag hade klarat av att vara så drypande giftig. Och det behövdes minsann i detta fallet.


Motivera gärna varför det i detta fall är rätt att ironisera över min erfarenhet, min ålder och mina åsikter? Varför ta till detta oerhört trubbiga och plumpa vapen? Beror det månne på att personen inte har några egentliga motargument och därför måste ta till tasksparkar.

Jag skulle kunna kontra med ironiseringar över gamla människor som inte bör hålla på med ny teknik, men jag anser att det varken hör hemma eller tillför debatten något.

Samtidigt är jag glad att Torparens bolag lyckades hitta någon som var villig att prostituera sig får en billig penning. Det går givetvis att komma billigare undan än "mina" 350.000...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-05-16/10:22

Som relativt nybliven deltagare på det här forumet är man ju lite sökande vad det gäller vad man tar upp och vilken "tonart" som gäller.

Läser man den här tråden kan man lätt få intrycket att maximal självhävdelse, sarkasm (eller giftighet som Marie säjer), personangrepp och pajkastning är vad som gäller. Trist!

Överhuvudtaget verkar ett j-vla gnällande bli resultatet varje gång det utgår en tidning, enkät eller något annat från klubben. Det kan inte vara roligt att ha ett förtroende uppdrag här

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2007-05-16/10:43

[FONT=Times New Roman]Som sagt förändringar skapar både ilska och glädje, och på ett forum vågar de flesta uttrycka sina känslor i en viss känsla av anonymitet. [/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Visst är det lite trist att det är mycket gnäll men det gör även forumet mer levande, jag vill inte ha ett forum där ingen vågar skriva annat en fakta frågor och faktasvar. [/FONT]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[FONT=Times New Roman]Kommer dock med några frågor om årsmötet som jag aldrig har deltagit i. Ni skriver att det kostar 100kr, vad får jag för det? Husrum, mat och dryck eller kommer dessa kostnader läggas på varje deltagare? Kanske finns svar någonstans här men jag kunde ej hitta det. :confused: [/FONT]
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav Torparen » 2007-05-16/12:23

Kerstin;12608 skrev:Träffavgift är inget nytt - den har funnits (och varit 100 kronor) så länge jag varit aktiv i klubben (vilket i och för sig inte är så himla länge). Som en av arrangörerna av årets träff vet jag att det är lite knep och knåp med att få ihop ekonomin. Boende och mat betalar man ju direkt till resp "leverantör", men lokalhyror, orkester, underhållning mm ska finansieras på annat sätt. Träffavgiften hjälper till!

Det kostar inte en krona att vara med på årsmötet - utöver att man betalt medlemsavgiften förstås och tagit sig till mötet.

Frågan om campingkort känner jag inte till. Men jag vet att många större campingar begär sådana för att vara säkra på vem kunden är och att den inte helt sonika ska smita från betalningen. På campingar nere i Europa har jag ibland fått lämna antingen campingkortet eller passet som säkerhet för att jag inte ska ge mig iväg utan att betala. Men detta är inget vi diskuterat med Sunne Turism som sköter bokningarna åt oss. Det är väl deras policy gissar jag.

Så var det reklamen. Enligt de "Allmänna riktlinjer" som fastställts för klubbtidningen (i enlighet med stadgarna) och som gällde även den förra redaktionen, får annonser uppta maximalt 30% av utrymmet i tidningen. Vi har inte haft anledning att granska detta tidigare, men vi får väl kika på det.

Med bästa hälsningar
Kerstin Berg
Ordförande


Ni behöver inte räkna sidor, det har jag redan gjort och reklamen ligger gott och väl under 30%. Snarare så ligger den runt 20%. Min smärttröskel för reklam ligger betydligt lägre, därav mitt ogillande (flygblad).
Men som jag redan sagt, jag är relativt ensam i min åsikt och har ingen anledning att tjafsa vidare om det. Det är glädjande att de flesta är nöjda.

Campingkorts frågan är ju ingenting som klubben har att göra med, det var bara min syn på saken. Men det är klart att som besökare till årsmötet så faller det ju in under helheten. Jag har också fått legitimera mig och ibland lämna passet från mig när jag camperat utomlands, men aldrig blivigt avkrävd ett medlemskap som kostar pengar.

Campingen i Sunne skrev som svar på min förfrågan "- om det verkligen var nödvändigt med campingkort?". Att de var anslutna till blablabla och de krävde försäkringsskydd som ingick i campingkortet. Och det är detta som jag anser är bull, då det är tydligt att kortkravet är ett sätt att försöka styra marknaden till anslutna campingplatser.

[SIZE="1"]Det man vet med säkerhet är att anslutna campingar inte med automatik har bättre kvalitet, men däremot vet man att de alltid har högre omkostnader (pga sin anslutning). Servicemässigt så kan man med fog utgå från att de campingar som inte är anslutna har ett större incitament att visa framfötterna då de inte kan åtnjuta den styrning som campingkortet medger.
Campingkortet sätter alltså de enklaste marknadslagar ur spel, och små, ofta natursköna campingplatser missgynnas. (De som köpt sig ett kort vill ju ha valuta för kortet och använda det så mycket som möjligt, vilket påverkar deras val.)
Självklart hyser jag en aversion mot detta påfund.[/SIZE]


Då jag inte kan komma längre i min diskussion med dem, så lämnar de mig inget annat val än att välja ett annat etablissemang. Och det blir då pga kostnadsläget - vandrarhemmet som ligger en bra bit från träffområdet. Tyvärr ser jag då inte heller någon anledning att betala träffavgiften, eftersom jag så att säga kommer att sitta lite som en outsider framåt kvällningen i Sunne. Dock, skall tilläggas - med en vacker utsikt äver älven.

Träffavgiften är praxis,men jag anser inte att den skall vara det.
Årsmötets utgifter (lokal, ev. PA-anläggning, osv.) skall finansieras av klubben
- (Mat, husrum, osv.) är självfinansierande genom medlemmars direkta betalning
Det som saknar finansiering är alltså orkestern och eventuell annan underhållning. Och det låter krasst, men den kan jag i värsta fall undvara så länge det finns en bar och klubbkamrater i närheten.

Men återigen: INGEN skugga må falla över arrangörerna då allt göres efter praxis. Och resultatet brukar också bli kanonbra.

Min inställning är dock fortfarande att ändra praxis och ta bort träffavgiften.
Men som sagt, det är min åsikt (och kanske bara min?).


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Torparen » 2007-05-16/12:44

Marie;12605 skrev:
Inte ens jag hade klarat av att vara så drypande giftig..



Ja, mitt inlägg blev nog aningen för giftigt..:(
Avsikten var egentligen bara en spydig gliring, och alltså inte en taskspark.
Jag ber härmed uppriktigt om ursäkt till Lime för mitt sätt att formulera mig.

Men någon åldersaspekt behöver inte läggas in i detta, jag anser ingalunda att kunskap alltid är åldersrelaterat. Så den biten kan du (Lime) lägga därhän.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Lime » 2007-05-16/13:28

Torparen;12661 skrev:Ja, mitt inlägg blev nog aningen för giftigt..:(
Avsikten var egentligen bara en spydig gliring, och alltså inte en taskspark.
Jag ber härmed uppriktigt om ursäkt till Lime för mitt sätt att formulera mig.

Men någon åldersaspekt behöver inte läggas in i detta, jag anser ingalunda att kunskap alltid är åldersrelaterat. Så den biten kan du (Lime) lägga därhän.

//L-E Jönsson


;-) Du behöver lära dig sparka mycket hårdare än så för att lyckas såra mig. Iaf om du gör det via ett internetforum. 15 år på nätet gör en ganska så hårdhudad.

Ursäkten accepterad och vad gäller min ålder så försöker jag också lägga den därhän... tyvärr misslyckas jag kapitalt. Blir bara äldre och äldre.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Tenk på det!

Inläggav Baggen » 2007-05-20/10:37

Å slutte å gi ut Bumsen i papirutgave, og erstatte den med en web-tidning, vil sikkert spare klubben for penger.

Men: Det er ikke så lett å sitte på dass og lese Bumsen på web!

Heller ikke på terassen, stranden, i båten, i venterommet til legen osv.osv.
:p
Baggen
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2005-03-06/17:40


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst