Nu har Macho-kulturen nått Bumsen!!??

Nu har Macho-kulturen nått Bumsen!!??

Inläggav mats skog » 2007-05-15/18:46

Jag har sett det i alla komersiella MC-tidningar, jag har sett det i MC-folket och nu har rötan nått till vad jag trodde var seriös mark, även till Bumsen!
Jag bläddrade i senaste numret av Bumsen under middagen och fick nästan upp den samma väg som den intagits. Jag får kväljningar och blir sedan heligt förbannad. På tre sidor i senaste numret testar chefredaktören för Bumsen BMW K 1200 Sport. Jag reagerar starkt mot bildvalet i artikeln och anser att det både representerar och förstärker den macho-kultur som finns inom stora delar av MC-Sverige. Dels är det bilden på mittuppslaget, undrar vem som betalar det bakdäcket och det ger dessutom BMW-klubben en mycket dålig miljöimage och framförallt är det bilden på den följande sidan där det åks på bakhjulet. Sådana bilder och företeelser anser jag att BMW-klubben alltid ska motverka och starkt ta avstånd från. Och om inte den nye chefredaktören själv inser det bör någon ansvarig upplysa honom om att detta bildval är direkt olämpligt för BMW-klubbens officiella organ. Jag utgår från att ansvariga i klubben agerar snabbt och kraftfullt. Det måste finnas gränser för pressfriheten och om inte så måste vi skapa sådana för Bumsen.
En mycket upprörd och förbannad Mats Skog
mats skog
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-11-07/23:16

Rättelse

Inläggav mats skog » 2007-05-15/18:49

På rad två ska det stå Bumsen och inte MC-folket.
Mats Skog
mats skog
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2004-11-07/23:16

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-15/19:21

Jag delar din uppfattning.
Att vara så jäkla grabbig, hipp och populistisk stämmer dåligt med vad jag anser som seriös motorcyklism!

Kan för övrigt tänka mig att IF delar vår uppfattning.

Helt säker är jag på att många anser oss som tråkiga gnällspikar som inte hajar att tiderna och märkets image förändras. Kan bara meddela att förändring och förbättring inte nödvändigtvis följs åt.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Instämmer!

Inläggav Marie » 2007-05-15/19:47

Ja, jag kan bara instämma med de båda förgående skribenterna!

Det är dags att styrelsen tar "redax" i örat!

Om tidningen skall fortsätta vara så här barnsligt tramsig, kommer jag att motionera till årsmötet att tidningsprenumerationen bryts ut ur medlemsavgiften, för jag vill inte fortsätta att finansiera sådant här beteende.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-15/19:52

mats skog;12575 skrev:På rad två ska det stå Bumsen och inte MC-folket.
Mats Skog


Det finns en redigeringsfunktion "Edit", så att du kan korrigera det första inlägget (funkar bara om du är "inloggad").
Dessutom kan du sedan ta bort det vid det laget onödiga andra inlägget, genom att trycka "Edit" på det, sen trycka "Gå till avancerad" och därefter kryssa för "radera inlägg" och sedan klicka på knappen "Radera det här inlägget". Simsalabim - borta.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Jag med!

Inläggav Mimmi » 2007-05-15/19:56

Hej!

Jag behöver inte orda så mycket i detta, jag håller helt med i det ovan sagda.

Enligt min åsikt är det en förändring till det sämre som BMW´s image genomgår. Jag trivs mycket bättre med den gamla speciella BMW känslan. Det var inte en mc för vem som helst, utan enbart uppskattades av oss som "skådat ljuset":)

Om tidningen fortsättningsvis kommer att hålla denna låga, ja rentav infantila nivå, hoppas jag att tidningen ej kommer att vara obligatorisk, utan ett tillval till medlemskapet i vår klubb.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Skönt!

Inläggav Lej » 2007-05-15/19:56

Reagerade likadant.
Så dåligt av motorjournalister att tro att vi köpare vill ha rökridåer och framhjul i vädret på alla mc-tester.
Jag vet att det går att göra som bilderna visar! men intresset för detta hade jag före 16-17 års ålder och inte förstod bättre. Tidningen vänder väl sig till äldre läsare än så?

Jag kräver att "våran" tidning håller en högre nivå i fortsättningen på reportagen.
Leif Johansson, D9
K1200GT-04
Lej
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-15/20:17

Bara för att förtydliga:
Jag anser att tidningen fått ett rejält lyft i största allmänhet, läsvärdet har stigit rejält. Det är den nu aktuella artikeln jag vänder mig emot. Starkt...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav bohem » 2007-05-15/20:55

Instämmer med Mats, vi vill ha en seriös klubbtidning!!
bohem
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2006-07-03/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-15/22:06

Jag reagerade med "Koolt, äntligen någon som vågar visa att även en BMW går att göra annat än bara putsa på och som någon annan än 100 år gamla personer som aldrig överträder hastighetsbegränsingarna kan tänkas köpa."

Samtidigt tycker jag att det är oerhört mycket ironi i bilderna. Bilder som förresten spöar skiten ur alla andra mc-aktion-bilder som publicerats i Bumsen under de senaste åren vad gäller komposition och tanke.

Jag gillar att Bumsen ÄNTLIGEN har blivit en tidning även för oss som inte bara vill ha våra motorcyklar till att köra till och från kyrkan med. Kul att de vågar visa att även en BMW går det att KÖRA med.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Hmmmm

Inläggav Roma55 » 2007-05-15/22:16

Alla tyckte tidningen innan var så himla kul med en 650 på bakhjulet på omslaget.
Vad är då det farliga i en 1200 på bakhlulet inne i tidningen?
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-15/22:17

Lime;12595 skrev:Jag reagerade med "Koolt, äntligen någon som vågar visa att även en BMW går att göra annat än bara putsa på och som någon annan än 100 år gamla personer som aldrig överträder hastighetsbegränsingarna kan tänkas köpa."

Samtidigt tycker jag att det är oerhört mycket ironi i bilderna. Bilder som förresten spöar skiten ur alla andra mc-aktion-bilder som publicerats i Bumsen under de senaste åren vad gäller komposition och tanke.

Jag gillar att Bumsen ÄNTLIGEN har blivit en tidning även för oss som inte bara vill ha våra motorcyklar till att köra till och från kyrkan med. Kul att de vågar visa att även en BMW går det att KÖRA med.


Jag ifrågasätter såklart inte din rätt att tycka om reportaget!
Dock undrar jag om du inte anser fisåkning, med båda hjulen i backen och utan vare sig däcksrök eller tomtebloss, vara riktig KÖRNING? I så fall är vi mindre överens i grundläggande värderingar än jag, måhända aningen naivt, trodde.

Bildernas kvalitet kan jag bara berömma! Problemet är bara att jag inte kan se det de visar som något positivt förutom på en show (a' la Arto N) på skyddat område. Inte heller gillar jag kopplingen mellan mc och "busa" men det visste du förstås förut...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-15/22:47

Guzzi-Leif;12599 skrev:Jag ifrågasätter såklart inte din rätt att tycka om reportaget!
Dock undrar jag om du inte anser fisåkning, med båda hjulen i backen och utan vare sig däcksrök eller tomtebloss, vara riktig KÖRNING? I så fall är vi mindre överens i grundläggande värderingar än jag, måhända aningen naivt, trodde.

Bildernas kvalitet kan jag bara berömma! Problemet är bara att jag inte kan se det de visar som något positivt förutom på en show (a' la Arto N) på skyddat område. Inte heller gillar jag kopplingen mellan mc och "busa" men det visste du förstås förut...


[SIZE="6"][COLOR="Red"]AMEN![/COLOR][/SIZE]

Och, Lime, vad är det för fel med att man kan ha en BMW att köra till kyrkan med *också*?
Att jag inte direkt fiskör kan du ju fråga Gunnare om, och fråga Mimmi hur tempot var på Rv156 N.Unnaryd-Tranemo på hemfärden från Gränna i lördags så får du nog en bunt kraftuttryck om hur elak jag var mot Kalle till svar. Fast jag hade ju båda hjulen mot asfalten hela tiden, ändå....

Och en sak till, Lime.... Du är inte gammal nog att ha varit med på sextiotalet, när även de minst mc-kunniga visste att BMW, det var riktiga motorcyklar det. Hojar som höll att köra långt och mycket på, till skillnad mot övriga dåtida maskiner, vilka krävde ungefär dubbelt så lång tid i form av skruvande som möjlig körtid. Ett arv som fortfarande lever i sinnet på oss som är medelålders eller äldre, och som avspeglades i många förbipasserandes tysta beundrande kommentarer i lördags i Gränna.
Värden som blaskan "Bu**en" och tyvärr även BMW själva håller på att rasera till riktiga BMW-älskares (och Ifs) förtvivlan.....
Gissa om det snart kommer att återspeglas i premieutveckling hos märkesförsäkringen...:mad:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Man får ha roligt också, även med BMW!

Inläggav Michael Fored » 2007-05-15/23:06

mats skog;12574 skrev:En mycket upprörd och förbannad Mats Skog


Upprörd och förbannad sa Bill, förbannat upprörd sa Bull. ;)

Jag, för min del, uppskattar MC-stunts när de utförs i underhållningssyfte på lämplig plats. Det är en rolig sport att se på och en av världens främsta utövare kör en BMW-motorcykel.
Att harmlösa stunts, utförda på en BMW gatmotorcykel och avbildade i vår tidning, skulle uppmana oss vuxna och ansvarskännande motorcyklister till olagligt beteende förstår jag inte alls. Bilderna har för mig ett underhållningsvärde. Jag tycker Mats Skog (och Bill och Bull) är arga i onödan! :)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-16/06:38

MichaelF;12604 skrev:Upprörd och förbannad sa Bill, förbannat upprörd sa Bull. ;)

Jag, för min del, uppskattar MC-stunts när de utförs i underhållningssyfte på lämplig plats. Det är en rolig sport att se på och en av världens främsta utövare kör en BMW-motorcykel.
Att harmlösa stunts, utförda på en BMW gatmotorcykel och avbildade i vår tidning, skulle uppmana oss vuxna och ansvarskännande motorcyklister till olagligt beteende förstår jag inte alls. Bilderna har för mig ett underhållningsvärde. Jag tycker Mats Skog (och Bill och Bull) är arga i onödan! :)


OK; artikeln (och dess bilder) kommer säkert inte att öka antalet bakhjulsåkande BMW-ägare och de kanske inte heller bidrar alltför mycket till att förskjuta medlemmarnas syn på vad mc'n är till för.
Det jag ändå vänder mig emot är en attityd som jag över huvud taget inte kan acceptera med grabbig, "häftig", "busig" syn på mc-åkningen - det hör inte hemma vare sig hos oss eller i SMC-sammanhang!

För övrigt skriver du så avväpnande och gôtt att man inte kan låta bli att le åt sig själv...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-16/07:14

Guzzi-Leif;12599 skrev:Jag ifrågasätter såklart inte din rätt att tycka om reportaget!
Dock undrar jag om du inte anser fisåkning, med båda hjulen i backen och utan vare sig däcksrök eller tomtebloss, vara riktig KÖRNING? I så fall är vi mindre överens i grundläggande värderingar än jag, måhända aningen naivt, trodde.


Jodå, all rörelse av mc, med valfritt antal hjul på marken och är riktigt körning. Det jag menade var snarare att köra med hela registret. För att göra en metaforiskt jämförelse. Jag tycker att många utnyttjar sin motorcykel på ett sätt som är att att jämföra med en sångare med ett röstspan på 4 oktaver men som bara använder 6 toner...
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-05-16/07:18

Marie;12603 skrev:AMEN!

Och, Lime, vad är det för fel med att man kan ha en BMW att köra till kyrkan med *också*?
Att jag inte direkt fiskör kan du ju fråga Gunnare om, och fråga Mimmi hur tempot var på Rv156 N.Unnaryd-Tranemo på hemfärden från Gränna i lördags så får du nog en bunt kraftuttryck om hur elak jag var mot Kalle till svar. Fast jag hade ju båda hjulen mot asfalten hela tiden, ändå....

Och en sak till, Lime.... Du är inte gammal nog att ha varit med på sextiotalet, när även de minst mc-kunniga visste att BMW, det var riktiga motorcyklar det. Hojar som höll att köra långt och mycket på, till skillnad mot övriga dåtida maskiner, vilka krävde ungefär dubbelt så lång tid i form av skruvande som möjlig körtid. Ett arv som fortfarande lever i sinnet på oss som är medelålders eller äldre, och som avspeglades i många förbipasserandes tysta beundrande kommentarer i lördags i Gränna.
Värden som blaskan "Bu**en" och tyvärr även BMW själva håller på att rasera till riktiga BMW-älskares (och Ifs) förtvivlan.....
Gissa om det snart kommer att återspeglas i premieutveckling hos märkesförsäkringen...:mad:


Nu förstår jag inte riktigt varför du går till personangrepp mot mig? Jag har om jag läser rätt inte på något sätt angripit dig som person. Varken det sätt du använder ditt fordon eller ditt tempo i körningen har jag några åsikter om.

Om jag kan heller inte rikigt förstå relevansen med att angripa min ålder. Vad har den med saken att göra?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2007-05-16/10:08

MichaelF;12604 skrev:Upprörd och förbannad sa Bill, förbannat upprörd sa Bull. ;)

Jag, för min del, uppskattar MC-stunts när de utförs i underhållningssyfte på lämplig plats. Det är en rolig sport att se på och en av världens främsta utövare kör en BMW-motorcykel.
Att harmlösa stunts, utförda på en BMW gatmotorcykel och avbildade i vår tidning, skulle uppmana oss vuxna och ansvarskännande motorcyklister till olagligt beteende förstår jag inte alls. Bilderna har för mig ett underhållningsvärde. Jag tycker Mats Skog (och Bill och Bull) är arga i onödan! :)


WORD. :D

Jag är en av dem som gör tummen upp för nya tidningen som nu tagit klivet från en gubbtidning till en mc-tidning, trots att jag nyligen fyllde gubbe. ;)
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Hett Det här..

Inläggav Räven » 2007-05-16/10:23

Nu börjar man tänka också= Vad är vi för Mc förare ,vi 40 å 50 talister som kör BMW. Jo,,, vi är dom som kör (lagom) Buskör inte. Men kom för faen inte å påstå att vi (fiskör) för då blir vi riktigt ilskna.
Mvh. en leende Räv.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Krax » 2007-05-16/13:32

tummen upp för nya tidningen
Krax
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2005-04-28/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2007-05-16/14:39

...en så´n är forumtråd får banne mig större underhållsvärde än själva Bumsetidningen som är upphovet.:) .

Tjo flöjt
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav ansod » 2007-05-16/15:38

... och det går alldeles utmärkt att köra på bakhjulet till kyrkan.:cool:
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Josef » 2007-05-16/15:44

Lime;12618 skrev:Nu förstår jag inte riktigt varför du går till personangrepp mot mig?


Du är enligt tidigare fastsälld definition ingen "Riktig BMW-älskare" och bör därför veta din plats och hålla tyst! :rolleyes:


Ska BMW förändra sig åt något håll bör det naturligtvis vara så att man tar fram en serie med svindyra och blytunga (men hållbara) rullatorer åt sin trogna kundkrets som tyvärr snart inte kan ta sig fram på egna ben. Att rikta in sig mot de som kan tänkas handla hojar i 40år till är naturligtvis bara dumt...
    www.CaliforniaSuperbikeSchool.co.uk
    ----Discover the art of cornering----
Användarvisningsbild
Josef
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2004-04-30/23:18

Kom igen gubbar och kärringar!!

Inläggav Hans Säfström » 2007-05-16/17:25

Den nya BMW milleniumsmiljöknutten är på STARK frammarch !!!
Här testkör han på torget i Nyköping Atomenergis senaste fyrhjuls och atomdrivna kärra . Observera att det är i trafikmiljö och då är alla ALLA hjulen i i backen. Men.......vänta bara ni gamla BMW-krubbitare när han kommer ut på STUNTBANAN då jävlar spinner det loss.....
:D
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-16/19:42

Det här handlar inte om ålder, kanske inte ens om mognad.
Det handlar om attityden till mc-åkande; om det över huvud taget finns utrymme för lek, nojs, uppvisning, glänsande och prestigekamp på allmän väg.
Lust, glädje och njutning finns det plats för, snart sagt i varje meters körning men det andra tramset? Nix!

Leif Gustavsson, fisåkare
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-16/20:46

Lime;12618 skrev:Om jag kan heller inte rikigt förstå relevansen med att angripa min ålder. Vad har den med saken att göra?


Du har svaret i din egen text:
Lime;12595 skrev:Jag reagerade med "Koolt, äntligen någon som vågar visa att även en BMW går att göra annat än bara putsa på och som någon annan än 100 år gamla personer som aldrig överträder hastighetsbegränsingarna kan tänkas köpa."
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-05-16/21:17

Jag, som 22 åring, får nog hålla med Lime!

När jag berättar att jag kör mc och folk frågar vad jag har, så tror jag till och med att en H-D eller japanglidare allmänt ses som mer ungdomligt än BMW!!

Och folk som ser min Rockster brukar undra hur den såg ut original:confused:

Sen tycker jag att BMW skulle ha kunnat gå en helt annan väg än de går nu, och ändå tilltalat den yngre generatoinen, och förhoppningsvis den äldre med!

T.ex kan jag personligen inte förstå varför BMW skulle göra K1200 med 160 hk, Jag har visserligen aldrig kört någon, men jag kan tänka mig att den ligger rätt långt bakom motsvarande japs i prestanda, och långt över i pris...

Däremot tycker jag att HP2 megamoto är en riktigt spännande grej, som tillsammans med något som liknar den där tecknade bilden på en K1800GLT, och några GS i olika storlekar och de vanliga modellerna, gärna kompletterat med någon form av glidare som det fanns förr!

Men det är ju vad jag tycker...:rolleyes:

Jag tror dessutom inte att det är BMW Motorrad själva som bestämmer vilken stil de nya hojarna ska ha eller vilka de ska tilltala...
Se bara hur en man (Chris Bangle) lyckades totalt fördärva BMWs bilar!
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Fortfarande besviken.

Inläggav Lej » 2007-05-16/23:27

När en journalist rapporterar:

Mc-tester = Framhjulet i luften
Mc-tävling = Krascher
Mc i trafik = Olyckor
Motorsport i övrigt = Avåkningar/Krascher

Sen undrar vi varför alla som inte själva åker Mc alltid tycker att det är farligt.
Jag blev besviken att även "Bumsen" bidrar till detta.
Leif Johansson, D9
K1200GT-04
Lej
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2005-12-01/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-05-17/06:13

Jag kan bara hålla med i klagokören.....se inte minst den nya BMWhemsidan: http://www.bmw-mc-klubben.se

Bild

På fotonen längst upp är det :

1. Någon totalgalning som lyfter på ena handen från styret och hälsar, regelvidrigt! Han har antagligen ingen kontrol och vet inte hur farligt han lever :eek:

2. Någon kör i vatten?? En BMW är väl ingen båt heller? Stor risk för vattenplaning med allt vad det kan innebära....
Fråga, vad händer om det finns en säl i vattnet? Huga.

3. Som grädde på moset, någon vansinnig som kör på....just det....bara bakhjulet! :(


Vart är det här samhället på väg?
Vad skall barn som se dessa foton tänka?

:rolleyes:
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

utveckling

Inläggav Hans Säfström » 2007-05-17/08:04

Som jag är både SMC och Bmw medlem så tillåter jag mig att titta över i
flera Forum.
Här kommer en tråd från matchokulturen på sporthoj.com
En sådan såg ni nog inte där för fem år sedan.
Ganska vettigt eller hur?
Bmw-klubben är inte ensam i rumden om att tänka trafiksäkerhet och en bild i Bumsen lär
inte ändra på att utvecklingen har flera sidor.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155753
Hans Säfström
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 2002-04-05/01:00

17 Maj.

Inläggav Räven » 2007-05-17/08:26

Norges stora dag. Men även bakhjulsåkarens nationaldag. Håll blicken högt, det är nämligen himmelfärdsdagen.
Räven
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2004-08-09/04:50

Inläggav Smartswede » 2007-05-17/12:17

Aningen barnsliga bilder om nya hojjen får man väl säga. :eek: Fast med ny profilering av BMW så kommer nog strax även en film och repotage i Bumsen där någon på en BMW slår Ghostriders rekord på Sthlm- Uppsala och dessutom sponsrad av BMWklubben :eek:

Jag reagerade lite åt det hållet redan innan jag läste tidningen. Första jag tänkte på när jag fick tidningen var framsidan. Är juhe förstås förståeligt att för att få en snygg bild ligga så nära varandra men annars är det helt åt skogen med ligga så i sidled och längsled. Lika illa som man får bilen som har kofångarn i arslet på en vill man ha en kompis mc där om något inträffar och man behöver väjja eller panikbromsa.

Så håll avstånd :) Såväl frammåt som kolla bakåt. Frammåt är vanligt att vi hojjåkare ligger för nära bilarna och tror vi kan bromsa om något händer. Inte ens en BMW hojj bromsar bättre än en bil och dessutom så är reaktionstiden innan vi väl bromsar ca 1 sekund. Kanske dags för ett repotage i Bumsen á la SMC om avliva myten om mc bromsar snabbare än en bil? Inte så coolt kanske men kan rädda någon som läser det från att krocka.

I övrigt en väldigt fin Bumsentidning :) Om än kanske lite smått / tunnt typsnitt på artikeltexterna.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Inläggav OscarH » 2007-05-17/13:19

>>Izze: Vem kör på bakhjulet i de bilden? [jag förmodar att du var sarkastisk i inlägget, eller?]
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-17/14:50

Räven;12727 skrev:Norges stora dag. Men även bakhjulsåkarens nationaldag. Håll blicken högt, det är nämligen himmelfärdsdagen.



Jo jag vet ;)
Kom nyss hem från mässan. Där var det mycket på G idag. Först och främst var det konfirmation. Och eftersom vi därmed hade biskopen på plats, så passade vi på att få de nya kyrkfönstren med S:ta Maria, S:t Ansgar, S:t Sigfrid och S:ta Birgitta välsignade. Och eftersom ju biskopen är behörig installatör, så passade vi på att få vår nye kyrkoherde ordentligt installerad också... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-05-17/16:15

RDX*;12742 skrev:>>Izze: Vem kör på bakhjulet i de bilden? [jag förmodar att du var sarkastisk i inlägget, eller?]


Visst, full sarkasm var påslagen ;)

Vet faktiskt inte vem det är som kör på bakhjulet tyvärr.
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-17/16:43

Izze;12756 skrev:Visst, full sarkasm var påslagen ;)



Säg den glädje som varar beständigt.....
Jag som börjat hysa gott hopp om din snabba mognad.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav OscarH » 2007-05-17/17:37

Izze>>Jag syftade på att det inte finns någon i bilden som kör på ett hjul, däremot en som flyger.
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-05-17/18:31

RDX*;12768 skrev:Izze>>Jag syftade på att det inte finns någon i bilden som kör på ett hjul, däremot en som flyger.


Damn, du har rätt!!!
En riktig machomarodör :eek:
En BMW är väl inget flygplan heller....?

:D
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-05-17/18:33

Marie;12761 skrev:Jag som börjat hysa gott hopp om din snabba mognad.


Vilket även säger en hel del om din mognadsgrad ;)
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Inläggav Roma55 » 2007-05-17/19:41

Izze;12781 skrev:Damn, du har rätt!!!
En BMW är väl inget flygplan heller....?

:D


Det trodde jag, varför har dom annars propellrar i loggan :D .
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Dieselkungen » 2007-05-17/20:50

Hej, tar del av denna tråd som svävar högt och lågt - är precis som min status beskriver en juniormedlem trots min ålder (37 år). BUMSEN har jag haft förmånen att läsa i några år (trots min junior-status) och väljer att kommentera den samt den tråd som skapas i rekordfart här:

- BUMSEN, börjar likna en riktig tidning nu, jag läser många andra "riktade"-magasin då jag arbetar inom en snäv nisch (skoter-atv-motorcykel) och i dessa magasin så är det bilder på alla sorters maskiner i alla sorters sammanhang (framgick det var samt hur fort i artikeln?) - fortsätt med det i BUMSEN också, vik inte från den inslagna vägen då det är en väg som kommer att ge framgång!

- TRÅDEN, om jag som junior-medlem med oförstörda ögon (inga styrelseuppdrag - vare sig arvoderade eller inte, inga möten, inga relationer med någon annan ännu) analyserar vad som händer i dels BUMSEN och dels i FORUMET så är det tecken på att kursändringen inom BMW-klubben är tydlig och påverkar, det alla och envar kan reflektera över är vilka är det som reagerar (jag vet inte) men det känns som att det inte är en bakhjulskörning på bild utan något bakom som berör, lägger man ihop denna tråd med andra trådar i forumet samt senaste BUMSENS första sidor så finner jag dolda konflikter. Som förenings/klubbmedlem i två andra nationella föreningar så lever jag enligt förenings/klubbstadgarna. Beslut tas på motsv. årsmöten/stämmor och deltar enskild medlem inte aktivt så skall inte heller denne medlem agera i efterhand i syfte att söndra den förening/klubb denne är medlem i då lever jag efter att man kliver av.

SAMMANFATTNINGSVIS så känner jag som hyfsat ny medlem avsmak av denna "sandlåde-debatt", har stött på den i andra sammanhang där jag aktivt valt att ta avstånd då det kostar mer än det smakar med diskussioner likt den som pågår nu i många trådar samt i BUMSEN. Många med mig läser och reflekterar och kanske väljer andra organisationer att ansluta till - det är inte bra då BMW som varumärke och produkt är synnerligt superb!

Lägg ner detta och fortsätt jobba tillsammans med att bygga istället för att söndra och splittra!
Dieselkungen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-01-11/01:00

Inläggav Gunsan » 2007-05-17/21:25

Dieseljansson;12795 skrev:Lägg ner detta och fortsätt jobba tillsammans med att bygga istället för att söndra och splittra!


Kanon!

Med all den energi som finns i klubben så finns ju egentligen inga hinder om vi förenar oss och jobbar tillsammans.

Det som berikar är ju att vi alla har olika bakgrund och att vi därmed ser på saker på olika sätt. Fel finns inte! Bara inte mitt sätt. Det kan vara både bättre och sämre...

Jättekram till er alla.
Speciellt ni som känner att ni inte hör hemma.
Ni är alldeles särskilt välkomna.
Ha en bra dag önskar Maria Holmberg
Användarvisningsbild
Gunsan
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Kram tillbaka!

Inläggav Michael Fored » 2007-05-17/22:48

Gunsan;12799 skrev:Jättekram till er alla.
Speciellt ni som känner att ni inte hör hemma.
Ni är alldeles särskilt välkomna.


Gunsan du är toppen!
Äntligen lite positiv anda och framtidstro! :)
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Michael Fored
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Inläggav Robert Olausson » 2007-05-17/22:50

Izze;12781 skrev:Damn, du har rätt!!!
En riktig machomarodör :eek:
En BMW är väl inget flygplan heller....?

:D


Det beror ju på hur man ser det!

BMW byggde ju flygmotorer en gång i tiden. Därför har ju BMW den logga de har. En roterande propeller!

Inom flyget har ju i de flesta flygplan i klubbflyg en boxermotor!!


Robert
"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-18/06:35

Dieseljansson;12795 skrev:Hej, tar del av denna tråd som svävar högt och lågt - är precis som min status beskriver en juniormedlem trots min ålder (37 år). BUMSEN har jag haft förmånen att läsa i några år (trots min junior-status

*SNIPP*

. Många med mig läser och reflekterar och kanske väljer andra organisationer att ansluta till - det är inte bra då BMW som varumärke och produkt är synnerligt superb!

Lägg ner detta och fortsätt jobba tillsammans med att bygga istället för att söndra och splittra!


På många sätt viktigt och klokt; manar till eftertanke! Särskilt avseende behovet av positiv anda samt att sluta upp bakom årsmötesbeslut och så vidare.

Men:
Nog måste det vara både tillåtet och bra att det förs en livlig debatt om fortsatt inriktning? Nog måste det vara OK att ett antal medlemmar inte är så förbaskat mainstream och hippa utan i stället står för en alldeles egen analys? Nog förtjänar den numera förhärskande trenden med helt okritisk hållning visavi det "raciga" och "busiga" att ifrågasättas?
Tror nog att kollektivism är ett större hot mot klubben än vad den fria debatten är!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav 2658996 » 2007-05-18/09:25

Guzzi-Leif;12816 skrev:På många sätt viktigt och klokt; manar till eftertanke! Särskilt avseende behovet av positiv anda samt att sluta upp bakom årsmötesbeslut och så vidare.

Men:
Nog måste det vara både tillåtet och bra att det förs en livlig debatt om fortsatt inriktning? Nog måste det vara OK att ett antal medlemmar inte är så förbaskat mainstream och hippa utan i stället står för en alldeles egen analys? Nog förtjänar den numera förhärskande trenden med helt okritisk hållning visavi det "raciga" och "busiga" att ifrågasättas?
Tror nog att kollektivism är ett större hot mot klubben än vad den fria debatten är!


GL, jag håller med dig här!
I en sund klubb och forum skall det finnas utrymme för olika åsikter om hur klubben och mc-livet i övrigt skall utövas och fortlevas :)

Att jag har olika åsikter än andra på forumet får jag hoppas på att andra har överseende med, på samma sätt som jag tycker det är ok att andra har olika åsikter än mig.

Om någon har mogna ;) och genomtänkta argument som bryter ner mina åsikter i molekyler tar jag mig alltid rätten att byta åsikt, när som helst.... men i fallet med 'Bumsen goes macho' har det inte skett än.

Vadå, boxer, gammal flygplansmotor?? Vilket nonsensprat :p
2658996
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2003-05-30/01:00

Vilken tur...

Inläggav ansod » 2007-05-18/10:10

...jag har som får vara med i ett sammanhang där många olika personligheter och åsikter får plats. En bra debatt är ju alltid något som utvecklar. Vi behöver inte vara överens i allt, det viktiga är ju att vi kan respektera varandras åsikter. Det tråkiga i denna tråd och som förekommit i andra trådar är en diskussion på sandlådenivå med personangrepp som inte hör hemma i ett sammanhang där vi respekterar varandra. Ska vi i fortsättningen ha diskussioner där vi angriper varandra för bl a ålder, för att vi har åsikter (i stället för att sakligt angripa åsikten) måste jag starkt ifrågasätta min medverkan på detta forum.
Högt i tak, heta diskussioner men utan personliga påhopp!:mad:
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Torparen » 2007-05-18/11:56

Jag tycker att det tråkigaste med debatter på forumet är att det alltid urartar till att handla om pekfingrar om hur debatten skall föras. Maningar om högt i tak och inga personliga angrepp osv. Det finns ju inget tråkigare att läsa om, än en debatt som handlar om hur man skall föra debatt... öööhhh..

Tar man bort kryddan så blir måltiden tämligen smaklös och ointressant. Det är klart att folk får en åsikt om mig som person när jag säger min mening, därmed blir det ju personligt - och bör så vara.

Tycker det är helt okej att tacklas och köra med lite personliga förutfattade meningar, så länge man är beredd att ta retursmällen när stridens hetta har lagt sig. (Så länge man inte diskriminerar alltså.)

Kör hårt så att det blir intressant att läsa, och deltaga i diskussionerna, kväs dem inte med regler för hur eventuella utbrott må ske.

-----------------------------------------------------

JAG TYCKER att Bumsen är alldeles för "sporty" för mig, jag känner mig stressad av alla olika sätt att framföra hojen på som jag inte behärskar - eller vill lära mig att utföra. Jag föredrar att puttra runt på semester med min R80GS och lukta på naturen med ett tält på pakethållaren, och således tycker jag att det skall vara mer av den varan i tidningen. Basta!

Är dessutom intresserad av vilket fabrikat på kläder som testpiloten av 1200:an har på sig. Jag är ständigt på jakt efter kläder som känns naturliga även i en situation utanför hojåkandet, och hans kläder ser verkligen smidiga ut. Jackan och byxan är inte alls så bylsiga som de jag har hittat i handeln. Nå´n som vet vad det är för fabrikat?


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav ansod » 2007-05-18/12:15

Tja, det var ju ett långt inlägg för att förklara att man tycker att en debatt som handlar om hur man debbatterar är tråkigt. Nåja, vi kanske ska ha en tråd som heter sandlådan för er som tycker att påhoppen är intressantare än sakfrågorna. Eftersom den här tråden egentligen handlar om annat föreslår jag ett sträck i debatten om debattens form.
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Bakhjulskörning, attityder och säkerhet

Inläggav Kerstin Berg » 2007-05-21/17:45

mats skog;12574 skrev:Jag har sett det i alla komersiella MC-tidningar, jag har sett det i MC-folket och nu har rötan nått till vad jag trodde var seriös mark, även till Bumsen!
Jag bläddrade i senaste numret av Bumsen under middagen och fick nästan upp den samma väg som den intagits. Jag får kväljningar och blir sedan heligt förbannad. På tre sidor i senaste numret testar chefredaktören för Bumsen BMW K 1200 Sport. Jag reagerar starkt mot bildvalet i artikeln och anser att det både representerar och förstärker den macho-kultur som finns inom stora delar av MC-Sverige. Dels är det bilden på mittuppslaget, undrar vem som betalar det bakdäcket och det ger dessutom BMW-klubben en mycket dålig miljöimage och framförallt är det bilden på den följande sidan där det åks på bakhjulet. Sådana bilder och företeelser anser jag att BMW-klubben alltid ska motverka och starkt ta avstånd från. Och om inte den nye chefredaktören själv inser det bör någon ansvarig upplysa honom om att detta bildval är direkt olämpligt för BMW-klubbens officiella organ. Jag utgår från att ansvariga i klubben agerar snabbt och kraftfullt. Det måste finnas gränser för pressfriheten och om inte så måste vi skapa sådana för Bumsen.
En mycket upprörd och förbannad Mats Skog


Hej Mats!
Du skickade visserligen denna skrivning direkt till mig på mail (liksom till såvitt jag förstår samtliga övriga styrelseledamöter), men eftersom det under de dagar som gått sedan dess givit upphov till så många inlägg i forumet väljer jag att svara här.

Till att börja med vill jag göra helt klart att styrelsen inte får bestämma vad som får och inte får stå i Bumsen. Så länge redaktören/ansvarige utgivaren följer de allmänna riktlinjer som lagts fast är han/hon själv ansvarig för text och bilder. Detta regleras i stadgarna för klubben (§9).

Så till sakfrågan. Klubben arbetar för att öka säkerheten och minska antalet olyckor med motorcykel. Därför tog vi fram en utbildningspolicy som innebär att vi ska försöka få till grundläggande utbildning (typ avrostning, broms- och kurvteknik, nybörjarkurser på grus etc) i alla distrikt för att nå så många som möjligt. Du var själv "pappa" till projektet genom den motion du lämnade till årsmötet 2005, och om jag minns rätt var du i början med i arbetsgruppen som tog fram policyn.

Säkerhetshöjande arbete innehåller både att öka skickligheten i handhavandet av motorcykeln och att påverka attityder. Det förra är troligen ganska mycket lättare än det senare. Att motorcykelåkning liksom andra lite äventyrliga verksamheter betraktas som lite häftigt av många i samhället är nog ett faktum. Särskilt som kvinnlig mc-förare får man en del uppmärksamhet. Och det som anses lite vågat och häftigt har en viss lockelse - kanske stärker det egot? Och där finns nog också attitydproblemet.

Jag tror inte vi påverkar några attityder i säkerhetshöjande riktning hos mc-kollektivet genom att vårda BMW-klubbens "gubbstämpel" (om det nu är så att den fortfarande finns). Attityder påverkar vi genom hur vi själva är, vad vi säger, hur vi uppför oss osv. Det jag tror vi måste göra är att få med många i våra verksamheter, både medlemmar och ännu icke medlemmar - så att de är med på utbildningar, gokart-körningar, B&K-övningar, kvällsutflykter, grushelger mm mm och tar del av information, diskussioner och allt det material som produceras i klubben. Och så att de upptäcker vilken fantastisk verksamhet vi har. Och för att nå dit måste de som inte är medlemmar lockas till klubben på olika sätt. En modern, informativ och aktuell hemsida och en snygg och intressant klubbtidning är två verktyg för att nå ut. Och att tidningen uppskattas har vi fått många belägg för, både här i forumet och i den medlemsenkät som genomförts och som håller på att sammanställas.

Med hälsningar
Kerstin Berg
Ordförande
Användarvisningsbild
Kerstin Berg
 
Inlägg: 87
Blev medlem: 2003-02-04/01:00

Nästa

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst