Nu har Macho-kulturen nått Bumsen!!??

Inläggav Marie » 2007-05-21/20:15

Kerstin;13012 skrev:Till att börja med vill jag göra helt klart att styrelsen inte får bestämma vad som får och inte får stå i Bumsen. Så länge redaktören/ansvarige utgivaren följer de allmänna riktlinjer som lagts fast är han/hon själv ansvarig för text och bilder. Detta regleras i stadgarna för klubben (§9).


Uppenbarligen är det alltså dags att skriva en motion om att arbeta fram en ny lydelse av stadgarnas §9......

eller åtminstone modifiera de allmänna riktlinjerna, så att BÅDE text och bilder hålls på en sansad och ansvarsfull nivå..
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav ZiP » 2007-05-21/20:35

Själv skulle jag inte vilja ha en hoj som konstant ska gå på två hjul.

Lek avskilt och med likasinnade.

[SIZE="1"]Ps. Jag har till o med gasat så kraftigt att bakdäcket tog slut innan framdäcket. Ds.[/SIZE]
"ZiP"/R1200GS-05
Användarvisningsbild
ZiP
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 2005-05-05/01:00

Unga arga män.......

Inläggav Stefan Tjust » 2007-05-22/00:31

….och griniga gamla gubbar!
Jag får väl lägga till unga kvinnor och gamla tanter så ingen känner sig diskriminerad.

Mitt inlägg blir nog ganska långt tyvärr, men efter att ha läst alla dessa inlägg om nya Bumsen och webben kände jag sån skrivlust!

Innan jag vädrar mina åsikter i sann demokratisk anda kan det vara på sin plats med en personlig bakgrund:
Jag är en 46-årig bil- o mc-tokig 6-barnsfar. Om inte min fru höll ordning på mig så skulle säkert antalet prenumerationer på motortidningar skena iväg till betydligt mer än de 3-4 som nivån ligger på idag.

Jag har hela livet längtat efter MC-körkort men tog inte tag i det förrän 2005, och köpte då en K1200RS som hittills har uppfyllt förväntningarna jag hade. Jag kan beundra en välbyggd unik customhoj, eller en gammal polisboxer fast mest av allt älskar jag hojar i sporttouringsegmentet.

Vid 46 år är jag i den gyllene medelåldern och kan välja ”ålder” efter dagsform. Jag känner mig inte mogen att sorteras som ”gubbe” även om mina barn ibland retas med mig på det temat. Jag känner heller ingen större samhörighet med 20-åringar i trånga skinnställ i regnbågens färger, liggande på en R1. Däremot vill jag gärna vara medlem i en klubb som har både ynglingar och gubbar och tjejer och tanter som medlemmar.

När jag betalade mitt medlemskap i BMW-klubben och började läsa Bumsen så kände jag tyvärr att det kantrade å det grövsta åt gubbhållet. Jag vill vara övertydlig här och understryka att jag inte har något emot gubbar (jag blir förhoppningsvis själv gubbe om jag får leva och ha hälsan), det är just kantringen som jag inte känner mig komfortabel med. För varje nummer av ”gamla” Bumsen har jag kommit allt närmare beslutet att avsluta mitt medlemskap. Inte blev jämförelsen mer smickrande för Bumsen när jag fick SMC:s medlemstidning i min hand för den tycker jag utrycker den bredd som jag uppskattar.

Jag har med stigande intresse även följt BMW:s modellutveckling de senaste åren och drömmer om en K1200S eller kanske en R Sport. Uppenbarligen vill BMW Motorrad förändra sin image. Hoppas att de också behåller en del av rötterna och inte ensidigt riktar in sig på att locka unga köpare med sitt modellprogram. Även det vore en kantring som är tråkig och ensidig.

Nya Bumsen och Webben gör jag vågen för då de höjer medlemsvärdet för mig avsevärt. Jag har aldrig gjort en ”wheelie” eller ”stoppie” men skulle gärna lära mig på avlyst bana med en ansvarstagande instruktör. (Åååhhhh varför skrev jag det där? Jag kan redan höra vissa av forumtyckarnas dissekerande av mina formuleringar.) Vill en pilot kunna loopa och rolla? Ja, jag tror det. Jag lär mig hemskt gärna allt som har med manövrering av min hoj att göra, det är kul helt enkelt. Sen skulle jag aldrig köra på bakhjulet i trafiken förstås.

Personligen gillade jag reportagen och bilderna i de senaste numren av Bumsen. Tidningen har genomgått den typ av förändring och breddning som jag behövde för att inte gå ur klubben, och jag är inte det minsta bekymrad att det ska kantra över åt ”slyngelhållet”. Jag inbillar mig att tidningens förändring uttrycker klubbstyrelsens vilja till förändring och det är här det börjar bli kritiskt. Vissa tycker inte om det nya och andra tycker att det är precis vad som behövs.

Mina erfarenheter av föreningar inskränker sig (förutom BMW-klubben och SMC) till idrottsklubbar som utövare för många år sedan, och som ledare/trunkbärare/vattenflaskfyllare/knytare av skridskosnören i barnens föreningar. Min erfarenhet är att det aldrig gått att göra samtliga medlemmar/intressenter nöjda. Oftast är det en liten men åsiktsstark grupp som inte tycker att klubben tar rätt beslut. Vi andra suckar i smyg men vågar/orkar inte framföra en avvikande åsikt.

Om man ska döma av vissa insändare och foruminlägg är det väl närmast ett självmordsuppdrag att förändra BMW-klubbens image och kultur. Frågan är hur många det egentligen är som är kritiska till förändringen. Förändringar skapar nästan alltid konflikter. Konflikter uppstår överallt och ska hanteras, inte sopas under mattan eller undvikas som är brukligt här i Sverige. Just nu tycker jag det är allt för spännande för att gå ur klubben.

Jag ger min röst till förändrarna och hoppas att alla (nåja, de flesta i alla fall) kan känna att det finns något för dom i klubben. Min röst går till en klubbkultur som är bred och tolerant, inte gnällig och konservativ. Jag har läst många hyllningar till principen ”högt i tak” men i samma inlägg haft svårt att se att det avser även andra. Om ni tycker att det låter urvattnat med bredd och klubben ska vara smalare så är enligt min mening enda lösningen att vi bildar en klubb för BMW-ägande gubbar o tanter, och en klubb för bil o mc-tokiga 6-barnsfäder, och en klubb för…………..

Om jag inte kan få läsa även sådana reportage som R Sport-testen i förra numret av Bumsen, så kan jag väl till slut bara konstatera att jag inte passar i BMW-MC-klubben och får rösta med mitt inbetalningskort nästa gång.

Tack för ordet!

Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Forslund » 2007-05-22/05:27

kunde inte ha skrivit det bättre själv.... ;) finns hopp för min avgift nästa år oxå :)
Forslund
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2007-01-01/12:26

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-22/06:35

Alexander;13038 skrev:….och griniga gamla gubbar!
Jag får väl lägga till unga kvinnor och gamla tanter så ingen känner sig diskriminerad.

Mitt inlägg blir nog ganska långt tyvärr, men efter att ha läst alla dessa inlägg om nya Bumsen och webben kände jag sån skrivlust!

Innan jag vädrar mina åsikter i sann demokratisk anda kan det vara på sin plats med en personlig bakgrund:
Jag är en

*SNIPP*

tycker att det låter urvattnat med bredd och klubben ska vara smalare så är enligt min mening enda lösningen att vi bildar en klubb för BMW-ägande gubbar o tanter, och en klubb för bil o mc-tokiga 6-barnsfäder, och en klubb för…………..
Om jag inte kan få läsa även sådana reportage som R Sport-testen i förra numret av Bumsen, så kan jag väl till slut bara konstatera att jag inte passar i BMW-MC-klubben och får rösta med mitt inbetalningskort nästa gång.

Tack för ordet!

Stefan


Välformulerat, intressant och extra viktigt eftersom du är relativt ny i mc-kollektivet!

Bara en tanke:
Som "gubbe", utmålad som lite tråkig och högljudd gnällspik känner jag mig sannerligen inte vare sig påverkande eller som företrädare för någon stark riktning i klubben. Snarare är det den lite glättigare och "busigare" gruppen som är mainstream, dominerande och "standard" numera.
Utan de fåtaliga motvalls gubbarna och kärringarna skulle det vara ryggpuckel och däcksrök för hela slanten - du behöver absolut inte bekymra dig för att klubben och dess tidning skall gå i en ickepopulistisk riktning. Bumsen blir en slimmad variant av MC-Folket som härmar Bikes ton och vårt Forum blir.... Nää; det kan nog aldrig bli en direkt kopia av Sporthoj.com.

Om ingen annan sagt det tidigare: Välkommen i gänget!

/Leif Gustavsson, Karlstad (relativt sett grön i klubben)
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Bajen-Sam » 2007-05-22/07:51

Stefan ( Alexander ) håller med dig i dit inlägg, bra skrivet. :D
Min hemsida. http://www.nogg.se/BajenSamMC
Användarvisningsbild
Bajen-Sam
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2006-06-19/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-05-22/08:06

Tack för välkomnandet Leif!

Jag har läst forumet ett par år men varit sparsam med egna inlägg. Däremot får man en ganska bra profil av er som gör frekventa inlägg. Säkert finns det många mer bottnar i era personligheter än den endimensionella som man får på forumet men som sagt, forumprofilen börjar jag känna igen. Just dina inlägg brukar ju vara ganska modererade och inte giftdrypande sarkastiska. Därför har jag anledning att tro att ditt välkomnande är ärligt menat. Du har ju sannerligen en devis att leva upp till i din slutrad; ”Gör ej anspråk på att vara den enda sanningens ägare!”

Det är ju svårt med generaliseringar. Kan bara beklaga att du kände dig utmålad som något, men det jag försökte få fram är att det förmodligen finns fler åsikter än era som syns ofta på forumet. Du säger egentligen en del av det jag menar med dina ord; ”Utan de fåtaliga motvalls gubbarna och kärringarna skulle det vara ryggpuckel och däcksrök för hela slanten”
Ja, Leif, och utan ryggpuckel och däcksrök så skulle det vara ?????? för hela slanten. Jag råkar tro att både gubbarna och ryggpucklarna behövs för att skapa dynamik i en mc-klubb. Jag tror inte att det ska vara endera eller. Sedan har vi alla ett kollektivt ansvar att förmå värstingarna att bete sig vettigt ute på vägen. Mötte en ung vildhjärna på oreggad cross i full fart genom huvudgatan i en liten värmländsk kommun. Jag knackade mig tydligt mot hjälmen för att skicka en signal till honom att han betedde sig idiotiskt. Kanske han en dag fattar att han förstör för oss båda två.

”du behöver absolut inte bekymra dig för att klubben och dess tidning skall gå i en ickepopulistisk riktning” Den kommentaren gör att det är min tur att känna mig utmålad som populist. Tja, vad kan jag säga om det? Om det beror på att jag gillar MC-folket så får jag väl leva med den skammen. Därmed inte sagt att jag vill att Bumsen ska bli en slimmad variant av MC-folket. Självklart gillar jag om den har en egen profil.

Minsta gemensamma nämnaren i den här klubben är att vi äger eller har en förkärlek för motorcyklar från BMW. Om vi tittar på modellprogrammet både över tid och med dagens bredd så är det inte svårt att räkna ut att ägarna förmodligen är väldigt olika. Är detta en klubb för alla BMW-ägare eller bara en viss typ?

En sak till, vilken åsikt är det som är mainstream i BMW-MC-klubben egentligen?

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-22/09:38

Alexander;13047 skrev:Tack för välkomnandet Leif!

Jag har läst forumet ett par år men varit sparsam med egna inlägg. Däremot får man en ganska bra profil av er som gör frekventa inlägg. Säkert finns det många mer bottnar i era personligheter än den endimensionella som man får på forumet men som sagt,

*SNIPP*

Mvh Stefan


Jag är så jäkla enkelspårig så jag skriver enbart det jag menar.
Allra mest menade jag verkligen "Välkommen!"

Du och jag är helt ense om behovet att hålla klubben öppen för många typer av motorcyklister så länge de/vi bidrar till en positiv bild av kollektivet och klubben och så länge de/vi inte bidrar till att "sänka" hobbyn ekonomiskt och lagstiftningsmässigt.

Min upplevelse (och den kan mycket väl vara fel förstås) är att den typ av BMW-ägare som syns och hörs minst, de som på sikt kan börja känna sig utanför gemenskapen, är just gubbarna och gummorna (utan koppling till ålder). Frågan "Är detta en klubb för alla BMW-ägare eller bara en viss typ?" upplever jag alltså väldigt viktig men kanske ur ett annat perspektiv.

Nix, jag upplever mig inte påhoppad och utpekad av dig. Däremot anser jag att det, generellt, finns väldigt lite plats för åsikter som önskar en mer defensiv, självkritisk och "ohäftig" syn på mc-åkandet.

Hoppas vi syns på vägarna snart, till exempel på väg 240 Väse-Molkom - snacka om mc-väg!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-22/15:30

Hjärtligt välkommen Alexander!

Det var MYCKET bra skrivet och väcker till eftertanke.

Som gnällkärring vill jag därför förtydliga min kritik.

Efter att i går kväll ha läst om senaste numret av Bum**n, så vill jag framhålla att den ena av de båda saker jag ragerade negativt på var den beramade bakhjulsåkningsbilden (skickar fel signaler). I övrigt har publikationen i fråga fått ett jättelyft genom bytet av redaktör. Den andra negativa punkten var nye redaktörens giftighet att det skulle finnas dolda kostnader i den gamla redaktionen. Varför kan han inte bara konstatera att hans tjänster kostar si och så, och vad den gamla redaktionen kostade är ointressant? Att han går i försvarsställning så markant kan ju snarare föda tanken att han kanske ändå tar orättmätigt mycket betalt?

Det är i alla fall en av de saker som jag lärde mig under mina år som företagare. Be aldrig om ursäkt för din prissättning, och att sprida skit om konkurrenter (i detta fall förra red.) brukar man få tillbaka i nosen.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav kave » 2007-05-23/11:58

Var har ni varit alla år? Har ni inte sett att BMW Motorrad utvecklats? Själv köpte jag en R1200GS för tre år sedan pga av dessa fruktansvärda officiella BMW bilder:


(Känsliga tittare varnas för BMW's lanseringsbilder)



Bild

Bild

Dessvärre tycks inte BMW ha några bakhjulsåka bilder på 1200ADV, den är väl för tung :)

Ännu värre för två år sedan med hp2:
Bild
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav oskobe » 2007-05-23/13:29

kave;13109 skrev:Var har ni varit alla år? Har ni inte sett att BMW Motorrad utvecklats? Själv köpte jag en R1200GS för tre år sedan pga av dessa fruktansvärda officiella BMW bilder:


(Känsliga tittare varnas för BMW's lanseringsbilder)



Bild

Bild

Dessvärre tycks inte BMW ha några bakhjulsåka bilder på 1200ADV, den är väl för tung :)

Ännu värre för två år sedan med hp2:
Bild


Detta var en bidragande orsak till att jag köpte GS jag me!!
/Oskar
Användarvisningsbild
oskobe
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 2005-01-07/01:00

Inläggav Marie » 2007-05-23/14:05

oskobe;13111 skrev:Detta var en bidragande orsak till att jag köpte GS jag me!!


Och jag som alltid trott att GS köper man för den långslagiga fjädringens skull, när kroppen blivit så risig att nästa rörhög på hjul blir rullatorn.... :confused: ;) :D

(För dem som kommit till steget efter GS kan jag nämna att Lidl åtminstone för några dagar sedan hade rullatorer. Ingen stor åtgång verkade det som. Konstigt, med tanke på att BMW säljer så många GS.... )
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-23/15:05

kave;13109 skrev:Var har ni varit alla år? Har ni inte sett att BMW Motorrad utvecklats? Själv köpte jag en R1200GS för tre år sedan pga av dessa fruktansvärda officiella BMW bilder:


(Känsliga tittare varnas för BMW's lanseringsbilder)

*SNIPP*

Dessvärre tycks inte BMW ha några bakhjulsåka bilder på 1200ADV, den är väl för tung :)

*SNIPP*



Fina bilder på skojiga aktiviteter!
Dessutom i sitt rätta sammanhang...
Till och med så fiffilurigt att lättat framhjul ibland har en funktion under körning vid sidan av vägen (och frånvaron av förmågan är ett handikapp - skriver en som försökt forcera hinder med en grön Jawa)

Bakhjulsstilande på en RR-bana är inte heller dumt, en läcker hälsning till publiken. Stunt kan också vara skoj att skåda, mest för att förarna har sådan total kontroll av maskin + sig själva.

Ute på vägarna? Alla begriper nog...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Forslund » 2007-05-23/18:51

Dessvärre tycks inte BMW ha några bakhjulsåka bilder på 1200ADV, den är väl för tung :) :D
Forslund
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2007-01-01/12:26

Inläggav .Z. » 2007-05-23/18:52

kave;13109 skrev:Dessvärre tycks inte BMW ha några bakhjulsåka bilder på 1200ADV, den är väl för tung :)


& jag som har ett rent h..vette att hålla framhjulet nere på min GSA :rolleyes:

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Forslund » 2007-05-23/19:06

ett problem som jag oxå märkt :rolleyes: vet inte om jag ska klaga hos återförsäljaren :D
Kan Sune från Vilhelmina köra en rocket 3 på bakjulet så ska väl GSA:n inte ställa till några problem :D
Forslund
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2007-01-01/12:26

Inläggav henrikk1200rs » 2007-07-11/16:27

kära mats
detta är så dumt att det inte går att kommentera herre jösses
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav Forslund » 2007-07-11/17:09

Ja tycker du inte :) Det var väl en dum tråd redan från början.... Vad man använder sin leksak till borde väl vara upp till var och en eller ??? bara man gör det på rätt ställen. Jag kör ju inte runt i en massa vattendrag bara för att var och varannan reklambild visar det ;)

:p
Forslund
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2007-01-01/12:26

Inläggav Raketen » 2007-07-11/19:33

Alexander;13038 skrev:….och griniga gamla gubbar!
Jag får väl lägga till unga kvinnor och gamla tanter så ingen känner sig diskriminerad.

Mitt inlägg blir nog ganska långt tyvärr, men efter att ha läst alla dessa inlägg om nya Bumsen och webben kände jag sån skrivlust!

(så därför klipper jag lite i citatet. /Lime



Detta var nog det bästa inlägget på länge, i denna genren...
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Lime » 2007-07-11/21:42

Åhå! Det är SM i "Väcka tråden!" :)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Lime » 2007-07-11/21:43

Racketen;16431 skrev:Detta var nog det bästa inlägget på länge, i denna genren...


På länge var huvudordet... Det var några månader sedan det skrevs... ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav henrikk1200rs » 2007-07-12/06:29

ursäkta mej ska aldrig hända igen
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav Lime » 2007-07-12/07:05

henrikk1200rs;16450 skrev:ursäkta mej ska aldrig hända igen


Hey! Lite får du tåla att vi retas. ;)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav henrikk1200rs » 2007-07-12/09:15

det var menad som skoj jag tål att retas o skojas med *S*;D
henrikk1200rs
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-06-06/17:01

Inläggav Raketen » 2007-07-12/09:41

Lime;16441 skrev:På länge var huvudordet... Det var några månader sedan det skrevs... ;)



Haha... Hade totalt missat det inlägget :)
Tycker dock att innehållet var bra, och dessutom tror jag att det speglar vad dom flesta tycker med undantag av en liten klick "bakåtsträvare"...:D
Raketen
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2005-09-08/22:07

Inläggav Jörgen I Larsson » 2007-07-12/13:23

Jag tror att det är en liten klick som vill framåt (vilken riktning det nu råkar vara) , en liten större klick som vill stå kvar och en jättestor klick som aldrig säger vad dom tycker. :confused:
Jörgen I Larsson
 

Mina ödmjuka åsikter.

Inläggav Blomqvist » 2007-07-29/18:45

Om jag som nyregistrerad forumanvändare som inte ens hunnit gå med i klubben än får vädra mina åsikter, så tycker jag att det här var en mycket bra tråd.

En tråd som reflekterar flera olika sorters mäniskor och deras intressen och personligheter.

Vi måste inse att vi är en stor gemenskap.

Alla kan inte finna intresse av samma sorts reportage och bilder, några tycker det är det roligaste som finns att sladda runt på en grusväg, andra kör långt och fort genom Europa, medan andra kanske nöjer sig med att köra på en kvällstur då och då.

-Vi är alla lika viktiga, och vi har alla samma rätt att utrycka oss, och vi har alla samma rätt att ställa krav på vad vi vill läsa om i Bumsen. (Ja, inte jag då... Jag har ju inte betalat medlemsavgiften än... ;) )

Själv är jag en gift man på 34 år med barn, vilket jag misstänker är en relativt ung ålder i BMW-kretsar, men jag har ändå hunnit prova en hel del och kört en mängd olika cyklar.

Jag tog MC-kort 1989 genom FMCK och körde lätt mc i några år innan jag lade hjälmen på hyllan under lång tid.

Först förrförra våren tog jag tungt kort.

Mina erfarenheter sträcker sig från allt från Yamaha DT 125, MC 255 och 257 (grön Jawa), till Yamaha TT 350, Triumph Truxton, Triumph Tiger, Triumph Sprint ST, H-D, Japs-Custom, Honda Blackbird, till den BMW R 1200 GSA jag har idag.

Personligen har jag aldrig varit mycket för bakhjulsåka, men jag måste erkänna att jag bränt däck med både bil och mc, även om det var i mycket yngre år.

Jag har svårt att se problemet med att visa en eller ett par bilder på en motorcykel som framförs på bakhjulet.

Det jag däremot har svårt för idag, när jag förhoppningsvis mognat lite, är att se saker direkt misshandlas, vilket är fallet när man bränner däck.

Jag har alltid fått lära mig att vara rädd om saker, och det gör faktiskt ont i mig när jag ser bilder där man uppsåtligen och utan synbar anledning "gör illa" såväl motor som drivlina på det sättet.

Jag är kontaktperson för Region Mitt i Mercedesklubben, och reagerade likadant när en bild på en äldre mercedes som stod och brände däck publicerades i våran klubbtidning.

Jag tycker inte att det hör hemma i en seriös tidning lika lite som jag skulle uppskatta om någon av mina blivande klubbkamrater skulle utföra ovan nämnda aktivitet på någon klubbutflykt eller träff.

Alla får naturligtvis göra vad dom vill med sina motorcyklar, men jag finner det omoget och provocerande, dessutom är det olagligt.

Vad blir nästa steg i ansträngningarna att följa trender? -Att på omslaget visa en ung kvinna med jättebröst iförd endast en minimal bikini framföra en tung motorcykel i trafik?

Jag vill inte överdriva tidningens påverkan på läsarna, för jag tror att majoriteten av oss motorcyklister redan hittat våran "stil", men aspekten att svärmor/svärfar/gamla faster Agda/mor/far/bekanta/osv. hittar tidningen på köksbordet och får sina redan starka fördomar om motorcyklister "besannade" får inte glömas bort.

Jag anser det viktigt att vi visar en seriös attityd själva innan vi kan kräva att allmänheten ändrar attityd om oss.

Jag hoppas att jag tillfört något i diskusionen, och att även mina åsikter är värda att lyssna på, -fast jag inte ännu är medlem i någon egentlig mening... ;)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-29/20:57

Blomqvist;17397 skrev:
Vad blir nästa steg i ansträngningarna att följa trender? -Att på omslaget visa en ung kvinna med jättebröst iförd endast en minimal bikini framföra en tung motorcykel i trafik?

Jag vill inte överdriva tidningens påverkan på läsarna, för jag tror att majoriteten av oss motorcyklister redan hittat våran "stil", men aspekten att svärmor/svärfar/gamla faster Agda/mor/far/bekanta/osv. hittar tidningen på köksbordet och får sina redan starka fördomar om motorcyklister "besannade" får inte glömas bort.
;)


Det är en intrssant diskusion hur tidningen ska se ut. Lite bus tycker jag att man måste få ha, Det finns (och måste finnas) ett bra säkerhetstänk i klubben som motvikt.
Det måste till förändringar ibland annars stagnerar klubben, dessutom görs tidningen för medlemmarna som dessutom är ganska gamla och kloka. Vad min moster tycker om tidningen har aldrig stört mej.
Vi ska jobba för vår egen skull vad andra tycker har aldrig varit något problem för mej, jag har aldrig på 30 år blivit dåligt bemött för att jag åkt motorcykel..
Se på SMCs MC-folket vad som händer när tidningen stangerar. Inga MC-reportage bara mutprovkörningar och nu till och med hjälper dom till och med till i Carolas marknadsförning. Fast Birger Tommos är förståss undantaget med sin fina reseberättelser.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-29/20:59

Blomqvist;17397 skrev:
Vad blir nästa steg i ansträngningarna att följa trender? -Att på omslaget visa en ung kvinna med jättebröst iförd endast en minimal bikini framföra en tung motorcykel i trafik?

Jag vill inte överdriva tidningens påverkan på läsarna, för jag tror att majoriteten av oss motorcyklister redan hittat våran "stil", men aspekten att svärmor/svärfar/gamla faster Agda/mor/far/bekanta/osv. hittar tidningen på köksbordet och får sina redan starka fördomar om motorcyklister "besannade" får inte glömas bort.
;)


Det är en intrssant diskusion hur tidningen ska se ut. Lite bus tycker jag att man måste få ha, Det finns (och måste finnas) ett bra säkerhetstänk i klubben som motvikt.
Det måste till förändringar ibland annars stagnerar klubben, tidningen görs för medlemmarna som dessutom är ganska gamla och kloka. Vad min moster tycker om tidningen har aldrig stört mej.
Vi ska jobba för vår egen skull vad andra tycker har aldrig varit något problem för mej, jag har aldrig på 30 år blivit dåligt bemött för att jag åkt motorcykel..
Se på SMCs MC-folket vad som händer när tidningen stangerar. Inga MC-reportage bara mutprovkörningar och nu till och med hjälper dom till och med till i Carolas marknadsförning. Fast Birger Tommos är förståss undantaget med sin fina reseberättelser.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/08:31

Old boxer;17417 skrev:Det är en intrssant diskusion hur tidningen ska se ut. Lite bus tycker jag att man måste få ha, Det finns (och måste finnas) ett bra säkerhetstänk i klubben som motvikt.


Det håller jag helt och fullt med dig om. Men det är tråkigt när saker medvetet misshandlas. Det tycker jag faktiskt är nonchalant och provocerande.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/08:45

Old boxer;17417 skrev:Det måste till förändringar ibland annars stagnerar klubben, dessutom görs tidningen för medlemmarna som dessutom är ganska gamla och kloka. Vad min moster tycker om tidningen har aldrig stört mej.


Här skiljer sig våra meningar åt något.

Självklart måste det till förändringar. Förändringar sker konstant i såväl vår närmaste omgivning som i samhället som stort, och det vore naivt att tro att man kan stå kvar på samma punkt i tillvaron ett helt liv och inte vara ödmjuk och lyhörd.

Vad din moster tycker om tidningen tycker även jag är ointressant, men det måste ses i ett större perspektiv.

Dom mäniskor som av någon anledning redan hyser agg gentemot motorcyklar och/eller motorcyklister ser inte tidningen, dom ser bara det eventuella reportaget och bilderna som skildrar "en farlig livsstil" och en i deras ögon totalt livsfarlig förare.

Min mor tillhör den kategorin av mäniskor.

Skulle hon se en bild på en motorcyklist som kör på bakhjulet eller bränner däck så skulle hon fråga mig om det var därför jag tog mc-kort, för så gör väl naturligtvis jag också? -Och jag är snart 35 år...

Och hon är garanterat inte ensam om sina fördomar. Varför då spä på dom i onödan?
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Blomqvist » 2007-07-30/08:52

Old boxer;17417 skrev:Vi ska jobba för vår egen skull vad andra tycker har aldrig varit något problem för mej, jag har aldrig på 30 år blivit dåligt bemött för att jag åkt motorcykel..
Se på SMCs MC-folket vad som händer när tidningen stangerar. Inga MC-reportage bara mutprovkörningar och nu till och med hjälper dom till och med till i Carolas marknadsförning. Fast Birger Tommos är förståss undantaget med sin fina reseberättelser.


Självklart ska vi jobba för vår egen skull.

Men vi måste även ta hänsyn till att det finns starka krafter som helt vill få bort oss om dom bara kunde.

En så enkel sak som en bild där någon bränner däck kan direkt göra oss synonyma med volvoraggarna vid korvkiosken i vissa mäniskors ögon.
-Varför utsätta sig för det?

Angående SMC´s MC-folket har jag ingen inblick i huruvida dom är mutade eller inte. -Har du?

Jag tycker i alla fall att det är intressant att läsa deras provkörningar och tester.

Att dom gjorde ett reportage om Carola var nog mest för att hon är en välkänd profil som dessutom kör hoj.

-Att sedan Carola var nersmetad med H-D reklam från topp till tå får stå för henne. Jag skulle inte tro att det var MC-folket som tillhandahöll hennes utstyrsel.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-07-30/14:15

Att ha skoj på hoj, det kan aldrig vara fel! Goda skratt och glada leenden som frukt av en underbar hobby kan vi aldrig få nog av!
Förnyelse och utveckling är också något positivt så länge det även innehåller element av förbättring - något som förstås inte alltid är fallet.

Det i alla fall jag fortfarande inte kan förstå finessen med är rent jävla busbeteende, sånt man faktiskt till och med kan bli fälld för (bakhjulsåkare i allmän trafik bötfälls understundom för vårdslöshet i trafik)! Hör inte hemma vare sig i vår eller någon annan tidning - det ska vi reservera för ligisterna som skaffar oss nya fiender på en bit asfalt nära dig.

För övrigt innehöll senaste Bumsen en riktigt jäkla förbättrande förnyelse, nämligen BMW tekniske chefs redogörelse för ABS. Fakta kan vara riktigt bra ibland...
Hoppas Hopp kan få Rindar att skriva en hel massa artiklar/kåserier framledes - han är sannerligen mr BMW i Sverige och kan berätta från nu och fram till tidernas afton utan att bli långtråkig. Både underhållning och fakta i samma text - ett riktigt Kinderegg.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav T. S. » 2007-07-30/22:45

Blomqvist;17453 skrev:
Angående SMC´s MC-folket har jag ingen inblick i huruvida dom är mutade eller inte. -Har du?

Jag tycker i alla fall att det är intressant att läsa deras provkörningar och tester.

Att dom gjorde ett reportage om Carola var nog mest för att hon är en välkänd profil som dessutom kör hoj.


Mc-folket är givetvis inte mutade av mctillverkarna. Vad jag menar är att det är väldigt enkelt att lägga sin kraft på illrättalagda pressvisningar och provkörningar, det har blivit väldigt dominerande i tidningen. Det skriver alla MC-tidningar om. Våran tidning borde vara mer ute bland MC-åkarna skriva om allt ideelt arbete som görs alla som är ute och åker föra fram SMC säkerhets och opinionsarbete. När såg vi dom på ett mc-rally sist. Det finns massor att göra.
Carola har naturligtvis en medveten strategi för att marknadsföra sej MC-åkarna är en stor grupp och H-D är inte dummare än att de hänger på.
Tack och lov kör jag inte samma märke som Carola.
Thomas Säwe
Användarvisningsbild
T. S.
 
Inlägg: 304
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Föregående

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst