Afrika tur & retur

Afrika tur & retur

Inläggav Robin_heij » 2007-07-06/15:09

Så nu har vi varit och vänt i afrika.
Resan tog sin start måndageftermiddag den 25/6 då lämnade vi ett mulet Malmö, resen genom Danmark gick fint men efter bara några mil genom Tyskland så börja det regna typ konstant ner till södra Frankrike.
Resan gick sen vidare genom ett soligt spanien, väl nere i dom södra delarna så var det dags att byta däck till TKC 80. Bytet skedde i Granade en lite större stad i bergen kan bara säga att jag kommer alldrig ge mig på att köra i en större stad i södra europa igen, det var rent sjukt mopederna kör lite som dom vill och bilarna visar ingen hänsyn bara konsigt att det inte händer fler olyckor än vad det gör.
Med nya däck på så var det raka vägen net till Algeciras då färjorna hade slutat gå så slängde vi upp liggunderlagen mellan hojana och fick en god natts sömn tog sen fäjan till Ceuta en Spansk koloni i Marocko.
Framme i Tullen så skulle det fyllas i mycket papper då kommer det en trevlig herre som pratat engelska och jobbade som någon form av turist guide han hjälpte till att fyllai alla papper för oss och hojarna när allt var klart så var det bara att betala en liten summa till honom.
Nu var vi iallafall inne i Marocko och fick köra på riktigt sköna vägar smala dålig kvlaitet och utan skyddsräcken men kul var det :D enda problemet var lokalbefolknigen.
Dom hoppa på vägarna kasta saker på oss och sparka efter hojarna blev bara värre ju mörkare det blev, tröttna så mycket på det så vi åkte tillbaka tillspanien efter bara 45 Mil i Marocko. Väl i tullen så kom det en sån trevlig herre igen, efter förra gången så tänkte vi fyllai papperna själv men han ville hjälpatill trotts att vi sa att vi inte hade några pengar när allt var klart så sa han
-Now you give me a good tip
gav honom 20 svenska det kan han leka best fan han vill med.
Upp genom spanien igen vidare mot Monaco gick lite i hamen titta på båtarna och togen en pizza (dyrt).
Genom italien härliga bergsvägar tyvärr så lurade gps:n in oss o Milano i långsam trafik då börjar min tempraturmätare lysa låter den svlana en stund och tänker inte mycket mer på det. Vidare upp genom Sveitz och österrike, tänkte köra där men då det bara regna så trötta vi på det med och åkte hemmåt.
Utanför brelin så började problemet med min temperaturmätare igen stanna på fösrsta rastplatts och kolla hojen, Vatten i Oljan den droppa olja undertill
ringde några samtal och kune konstatera att det var fläkten som sagt upp sig och att det skulle vara lugnt att köra några mil sålänge inte tempraturen steg förmycket. Körde hela vägen till färjan där jag testa att drenera luftburken som var full med VATTEN, så det var "bara" luftfiltrer som inte kunde hålla allt vatten borta och fläkten som inte vill gå. Så nu blir det till att mecka lite.
Men trotts allt så har det varit en riktigt trevlig resa 10 länder 730 mil på 11 dagar.
Boende skedde med tält eller under bar himmel på rastplattser, tog bara in på motell den sista natten.
Bilder kommer lite senare
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav Marie » 2007-07-06/16:38

Härlig berättelse!
Se det positivt, nu har ju du och hojen i varje fall varit i Afrika!!!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-07-19/11:48

Robin_heij;16167 skrev:...
Bilder kommer lite senare


Väntar med spänning på bilderna! :)
Tråkigt med lokalbefolkningens beteende i Marocko. Vilken väg var det ni körde, österut..eller?
Jätteroligt att få ta del av din berättelse!
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-07-19/11:52

Robin_heij;16167 skrev:.......luftburken som var full med VATTEN, så det var "bara" luftfiltrer som inte kunde hålla allt vatten borta och fläkten som inte vill gå. Så nu blir det till att mecka lite.


Kan detta varit anledningen till problemet? :confused:

Robin_heij; 2007-06-24, 14:24 skrev:har köpt ett tvättbart luftfiler som är "ihåligt" någon som vet hur detta ska sitta om det ska gå in i luftburken eller ut i insuget?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav Robin_heij » 2007-08-05/19:01

Jompa;16965 skrev:Kan detta varit anledningen till problemet? :confused:


Vet inte om det är lufftfiltert men det kan ha del i problemen som uppstått men vattnett i luftburken tror jag att jag har lokaliserat till att det var toppackningen som har smällt.
Packningen går, vattnet försvinner ut ur kylaren inga större mängder i oljan bara lite spår av det men luftburken blir fylld?? vet inte hur det har kunnat komma dit utan att få in det i motorn. Kylare tom då bränner man kontakten till fläkten så den slutar gå. Så allt blir en ond cirkel.
Kommer hem lämmnar den till BMW dom byter kontakten och fyllerpå kylaren säger att det antagligen inte är toppackningen och att det ska vara lugnt att köra. Kör en liten tripp till Norge men efter ca 100 mil så tänds tempmätaren och kylaren är tom igen :mad: blev bara värre och värre fick stanna med jämna mellanrum och fylla på vatten men som tur är så kom det inte in i motorn. Fast nu är det antagligen dyra reperationer på gång.
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-05/23:47

Robin_heij;17845 skrev:.....
Kommer hem lämmnar den till BMW dom byter kontakten och fyllerpå kylaren säger att det antagligen inte är toppackningen och att det ska vara lugnt att köra. Kör en liten tripp till Norge men efter ca 100 mil så tänds tempmätaren och kylaren är tom igen :mad: blev bara värre och värre fick stanna med jämna mellanrum och fylla på vatten men som tur är så kom det inte in i motorn. Fast nu är det antagligen dyra reperationer på gång.


Vilken verkstad lämnade du in den på om jag får fråga?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav hpngs1000 » 2007-08-06/11:58

Robin_heij;16167 skrev:....enda problemet var lokalbefolknigen.
Dom hoppa på vägarna kasta saker på oss och sparka efter hojarna blev bara värre ju mörkare det blev, tröttna så mycket på det så vi åkte tillbaka tillspanien efter bara 45 Mil i Marocko......

.....Utanför brelin så började problemet med min temperaturmätare igen.....


Hej Robin!

Beklagligt att du upplevde Marocko på det tråkiga viset. Gjorde själv en resa dit ner för många år sedan på en R80 G/S PD och gjorde bitvis samma erfarenheter. Detta är ganska typiskt för de norra delarna av landet men försvinner när man kommer längre in mot Sahara och längre söderut ner mot Tuaregerna. Spenderade ca 6 veckor därnere med blandade intryck men skulle inte dra mig för att åka dit igen. Tänk en soluppgång över Sahara, upplevd från en takterass på ett lerhus. Eller hålla full gas rätt ut i öknen.....

Appropå temperaturproblemet kan det mycket väl vara en blåst toppackning. Jag gjorde iordningen Funduro med trasig packning gångna vintern. Packningen var "jätteblåst" och resulterade i en planing av toppen. Enklast att konstatera en trasig packning är att du antingen lyfter på kylarlocket och ser om det bubblar i vattnet, eller att ta ett kompresionsprov, men se då till att deaktivera startanordningen ("pysventilen") som sitter på avgaskamaxelns högra ände för att få ett korrekt värde.
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Robin_heij » 2007-08-08/19:29

Har med fått höra nu när man är hemma att det är i dom norra delarna befolkningen är sån men det kanske var tur att vi inte kom längre skulle inte vilja vara utan kylare i Sahara.
Det är med all sanolikhet toppackningen för kylaren har börjat läcka på vissa ställen påga att det är förhögt tryck.
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav Robin_heij » 2007-08-08/19:30

Jompa;17866 skrev:Vilken verkstad lämnade du in den på om jag får fråga?


Får avvakta och se vad som sägs innan man hänger någon
Robin_heij
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2006-07-15/20:47

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-08-09/11:38

Robin_heij;18050 skrev:Får avvakta och se vad som sägs innan man hänger någon

Sunt, sunt...! Sorry, korkat av mig!
Du får dock gärna pm'a mig här.
:o
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg


Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst