Norgesemester

Norgesemester

Inläggav Rolle » 2007-08-10/20:36

Vi var några jobbarkompisar som planerat en mc-resa till Norge, och tillslut var vi tre kvar en gubbe (jag själv) och två tjejer.
Den 15 juli gav vi oss av från Varberg mot Strömstad där vi tog färja över till Sandefjord.
Det blåste ganska bra den dagen så vi fick spänna fast motorcyklarna rejält på båten.
Väl framme fortsatte vi upp mot Kongsberg där vi övernattade. På morgonen var vädret bra och vi fortsatte norrut mot Geilo, Hol och Flåm. Det var en fantastisk natur som mötte en när man kom lite längre upp. Vi ångrade lite att vi hade förbokat hytter på rutten för det var många fina ställen man som man inte hann med, och dagsetapperna var lite för långa för vår del.
Dag två övernattade vi i Gudvangen där vi bokat hytta, den var ganska enkel men det var tak över huvudet och det var bra för det hade börjat regna. Vi åkte ner till färjeläget och fick reda på att det gick en färja på morgonen till Kaupanger vilket passade oss bra. Det visade sig vara ett bra val med en färjetur för det fortsatte att regna nästa dag. Det var fantastiska vyer man fick se från båten med höga berg och vattenfall som störtade rakt ut från dom höga bergen.
Efter två timmar var vi framme i Kaupanger där vi fortsatte mot Sogndalsfjöra och vidare till
Stryn. Målet för dagen var väg 63 och Geiranger dit vi anlände vid sextiden på kvällen.
Vi valde att ta de större vägarna på våran resa för annars hade vi nog fått lägga till några dagar men vi såg mycket ändå och passerade många tunnlar alt från några hundra meter till tolv kilometer, oj va svart det blev när man körde in i tunneln och det konstiga var att gpsen verkade funka i tunneln för pilen rörde sig hela tiden och när tunneln krökte så gjorde den även på gpsen konstigt.
Jag fick ett tipps här i BMW forumet att det kanske var nått ledigt på Grande Fjord Hotell och det var det så där hade vi tur. Det låg en bit utanför fjordcentrat men det gjorde inget. De var mycket tillmötesgående och vi fick bra rum och torkat våra kläder i ett torkrum. På kvällen serverade de buffé den kostade 250 nok och den var värt var enda krona och frukosten var helt okej den också. På morgonen fortsatte regnet, de var ju lite tråkigt men vi bestämde oss för att fortsätta mot Trollstigen. Man har ju sett många bilder på Trollstigen och dom slingriga vägarna men det är en helt annan sak att se det i verkligheten. Vi stannade vid Trollstigens fjällstuga och fikade det smakade bra, där mötte vi ett gäng som hade cyklat uppför i regnet de var både blöta och trötta. För min del tror nog att jag föredrar min mc.
Väl ute igen fortsatte vi mot Åndalsnes det var många kringelekrokar innan man var nere, man kan fundera på hur man kan komma på att bygga en väg på ett sånt ställe, det kanske var en gammal kostig från början. Nu fortsatte resan ner mot Lillehammer det blev mest en transportsträcka men vi stannade några gånger och tog kort på några vackra vyer. Ett par mil före Lillehammer stod där en skylt Skåden gard hytter, där svängde vi av och fortsatte upp för en slingrig grusväg en fem kilometer. Väl framme träffade vi ett äldre par som drev en bondgård och hade stuguthyrning, de var väldigt trevliga och de hade en hytta ledig. Det var en äldre timrad stuga som var renoverad den var jättefin och utsikten var fantastisk. Det satt en broderad bonad ovanför soffan där det stod â€
Rolle
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2006-06-24/22:08

Återgå till Klubb- och forumrelaterade

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst