Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-10/18:30

Jag är enig med Fredric. Min kritik riktas mot alla de medier, som inte kollat källan, och som blåser upp struntsaker till löjeväckande proportioner. Trätor mellan politiska partier lämnar jag därhän. De lever ju på konfrontationer.

Fri och oberoende journalistik är mycket viktig - men den ställer också kvalitetskrav på journalisterna.
Där brister det av och till - vilket slår tillbaka på journalistkåren.

(Jodå - det finns läkare, som borde bli av med legitimationen. De skämmer ut kåren.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2021-12-10/20:36

Olof Eriksson skrev:
F800åkare skrev:Tja, det beror nog på partisympati hur det ska tolkas då. De flesta drar ju upp allt en sd medlem gjort sen födsel och det ses som legitimt idag.

Då viktas inget med ålder och mognad in.

Så mitt inlägg var mer att sträva mot att bedömma alla enligt samma modell. Eftertanke, varesig mer eller mindre.


Finns gränser med allt. De som förnekar att dom var nynazister i unga år vill då inte jag inte sätta något trovärdighet på. En sak om man säger att jag var där. Jag gjorde fel. Och jag tar avstånd från detta.

Känns som om det SD partiets "fd nasse" till ordförande du vill tvätta byken av med denna diskussion eller hur F800åkare?

Tvättar inte någons byk. I min värld är alla födda fria, inga förpliktelser mot någon, allra minst en stat. Ta bort alla partier för min del så har vi en bra början på en bättre värld.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2021-12-11/15:41

Nu håller vi oss ifrån partipolitik osv. Att föra den typen av diskussioner digitalt på forum leder ofelbart till dåligheter, ovänskap och missförstånd i kubik.

Så nu lämnar vi detta och ni får vara missnöjda över annat istället. :twisted:

/Mod
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2021-12-11/17:57

Aldrig slut på eländet. Har fått ljumskbråck och ska opereras i januari, om det inte kommer något återbud innan. Nåja, det kan jag väl stå ut med men igår var jag hos reumatologen p.g.a. att mina axlar börjat göra så förbannat ont igen. Har haft värk i många år men det blir allt värre. Det visade sig nu, efter många om och men att jag har en förträngning i båda axlarna som förmodligen måste opereras. Suck!

Har försökt att göra en reklamation hos min mor men den godtogs inte så bara att bita i det sura äpplet ;) :D
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-15/18:08

Krya på dig Sahlin!

Själv rev jag SMC:s medlemsförnyelse (445 kr/år) denna gång.
Jag tycker inte jag får något för dessa pengar.
En medlemstidning för mestadels skinnjackor med fransar, värdelösa s.k. "motorcykeltester", samt erbjudanden om resor, vilka jag kan arrangera både bättre och billigare själv.
Dessutom om SMC jämförs med det låga medlemspriset i BMW-klubben (320 kr) så blir skillnaden väsentlig.
Jag får mycket för mina 320 kr.

"Jamen, SMC jobbar för alla motorcyklisters väl i Sverige".
Jag har inte sett något sådant.
Vägarna är fortsatt dåliga, och hastigheterna sänks.
Vajerräckena sitter kvar.
"Jamen, det har blivit bättre för äldre motorcyklar (ingen besiktning) och ombyggda hojar?"
Inget jag har intresse av.
"Jamen, SMC "lobbar" för motorcyklisters väl inom EU".
Jag har inte sett något sådant. Tvärtom så har det blivit sämre (avstängda vägar och sänkta hastigheter).
Privata initiativ (Österrikare mot ljudbegränsningar) är mer drivande än SMC och deras EU-motsvarigheter.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-12-15/18:23, redigerad totalt 4 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-15/18:16

Tänker du inte fel nu? SMC är intresseorganisationen gentemot myndigheter och politiker. Som sådan tar SMC envist upp aktuella frågor ut motorcyklisternas perspektiv - och det gör nog få andra.
Jag erkänner villigt, att innan jag köpte hoj 2003, ägnade jag - trots en livslång positiv inställning till hojar - inte många tankar åt motorcyklisters särskilda villkor i trafiken. Det blev naturligtvis ändring på det.
Utifrån min egen erfarenhet är det logiskt att tänka sig, att även politiker och myndighetspersoner glömmer bort motorcykelperspektivet. I bästa fall räcker det med, att någon sakligt påpekar det. I andra fall krävs tålmodigt och långvarigt arbete - så långt möjligt med faktagrund, i övrigt får det väl kallas lobbying.

Ur snävt personligt perspektiv anser jag mig inte ha fått ut så rasande mycket av medlemskapet i SMC - men min tro är, att om SMC inte hade funnits, skulle vi motorcyklister inte ha lika bra villkor idag.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-12-15/18:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-15/18:18

Bror,

Nix, jag tänker aldrig fel :mrgreen:
Jag kompletterade mitt svar ovan just pga förväntningar om sådana påståenden.

Sedan jag blev medlem 2017 kan jag inte peka på något som har förbättrat något som berör mig.
Jag kommer inte stödja SMC förrän jag ser något konkret som SMC har bidragit med.

Det enda av intresse har varit SMC:s bankörningar, men till dessa har jag aldrig lyckats anmäla mig till.
Skulle jag lyckas någon gång så kan jag definitivt betala 445 kr extra bara för denna sak.
Tyvärr går inte dessa 445 kr direkt till instruktörerna för deras arbete.

Andra må tycka annorlunda, men för mig känns ett medlemskap onödigt.
Hittar jag någon mer aktivt drivande och kraftfull motsvarighet inom EU så är det möjligt att jag hellre stödjer den organisationen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-12-19/05:09

Måns Ulveståhl skrev:Det enda av intresse har varit SMC:s bankörningar, men till dessa har jag aldrig lyckats anmäla mig till.
Skulle jag lyckas någon gång så kan jag definitivt betala 445 kr extra bara för denna sak.
Tyvärr går inte dessa 445 kr direkt till instruktörerna för deras arbete.

De 445 kronorna är för SMCs arbete med hemsida, allenhanda remisssvar på dumheter från trafikverket, möten med politiker och trafikverket, internationellt trafiksäkerhetsarbete, klubbtidning, analyser av mc-olyckor för att öka säkerheten, mm. Det är svårt att säga med säkerhet om SMC verkligen hindrat en del dumheter men t.ex. har vi fortfarande samma hastighetsbegränsning för MC som för bil (ett förslag var att sänka den för MC) och det är inte den enda dumheten.

Vi instruktörer får våra milpengar, boendekostnader och lite annat från pengarna ni betalar in för att vara med på kurserna. Vi blir inte rika på det, om det ens går ihop (tror inte det) men vi får i alla fall en del kostnader täckta.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-19/07:56

Fredrik har preciserat, vad jag avsåg i tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2021-12-19/09:02

Jag hoppas och tror att Smc gör skillnad som lobbyister mot många dumheter.

På ett personligt plan betalar medlemskapet sig själv fort via smc school, jag brukar köra flera knix och ett par storbanekurser per år, bara det är värt medlemskapet.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2021-12-19/09:45

Det kommer alltid att finnas de som inte vill engagera sig i eller stödja intresseorganisationer. Det är ett personligt ställningstagande och alla är vi olika. Vissa ser till helheten och finner motivation där, andra ser bara till sin egen kortsiktiga vinning. Och allting däremellan.

Jag har ändå uppfattningen att de flesta motorcyklister som med öppet sinne verkligen tar reda på vad SMC faktiskt gör i verkligheten och på vilka internationella arenor organisationen arbetar på också landar i slutsatsen att ett medlemskap är självklart för att säkra motorcykelkörningen även framledes.

Livet är för kort för att ha åsikter om andra, däremot tillräckligt långt för att ge vuxna människor ansvaret att tänka själva. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-19/13:35

Enig!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2021-12-19/13:56

et kommer alltid att finnas de som inte vill engagera sig i eller stödja intresseorganisationer. Det är ett personligt ställningstagande och alla är vi olika. Vissa ser till helheten och finner motivation där, andra ser bara till sin egen kortsiktiga vinning. Och allting däremellan.

Jag har ändå uppfattningen att de flesta motorcyklister som med öppet sinne verkligen tar reda på vad SMC faktiskt gör i verkligheten och på vilka internationella arenor organisationen arbetar på också landar i slutsatsen att ett medlemskap är självklart för att säkra motorcykelkörningen även framledes.

Livet är för kort för att ha åsikter om andra, däremot tillräckligt långt för att ge vuxna människor ansvaret att tänka själva. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
DO D1 - IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS

Inlägg: 3507
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå"

Ovanstående citat är det bästa jag läst här i Forumet på mycket länge - motsatsen finns längre upp i tråden... :mrgreen:
Enligt min uppfattning gör SMC ett strålande jobb med att tillvarata motorcyklisternas intresse.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-12-21/17:45

Många åsikter :?
Är det bara jag som tycker att trådarna "LE IDAG och inte LE IDAG" SPÅRAR UR ? ? ?
Så det är väl bara att rätta sej efter efter "högerheten , (men inte jag ) NÄ NÄ !
Varför får inte Måns ha sin åsikt utan at ha sparkad ner i skorna ? ?
Vad JAG vet är det åsiktsfrihet i Sverige , men det kanske finns andra med avvikande
åsikter ? ?
Jag blir bara trött på att läsa dessa negativa inlägg !
Skriv nått trevligt i RÄTT TRÅD !
Tack för ordet !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-21/18:44

Ingen fara Kovlingen.
Att argumentera med meningsmotståndare är inte min svaga sida.
Jag kör RS och inte GS - bara detta faktum borde ge herrarna en ledtråd :D
Man kan följa strömmen eller gå emot strömmen oavsett vad det gäller i livet - motorcykelval eller åsikter.

Gällande mitt intresse för intresseorganisationer, dvs oftast ideella organisationer, så har jag arbetat i styrelser utan ersättning (jag har alltid tackat nej till ersättning) under ca 14 år i dagsläget inom sådana.
Ordförande, Tävlingsledare, samt Instruktör samtidigt under sista åren, vilket innebar alla lediga timmar, semesterdagar, och helgdagar.
Att ge något tillbaka till medlemmarna för deras medlemskap var av största vikt för mig.
Något som jag även anser mig få såsom medlem inom BMW MC-klubben.
Så det lär tysta både den ena eller andra kritikern som försöker påstå att bara för man inte tycker ett medlemskap i SMC är värt pengarna inte uppskattar s.k. intresseorganisationer och enbart tänker på sig själv.

Andra må ha en annan åsikt om sitt SMC-medlemskap, och det är fritt att ha den åsikten, men plockar jag bort allt "glitter" från SMC såsom en usel medlemstidning, färjan över Östersjön för läderjackor med fransar, och resor som jag kan arrangera bättre och billigare själv så återstår ingenting av intresse, och inget har heller blivit bättre för motorcyklister senaste åren. Snarare tvärtom.

Som jag tidigare skrev, hittar jag en enligt mig mer effektiv organisation inom EU att stödja så kommer jag att göra detta.
Jag begränsar nämligen inte mitt intresse till Sverige då jag gärna kör utanför Sverige, och därför bryr mig om vad som händer även utanför gränsen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-22/10:38

En god vän och kollega har erbjudits jobb hos en region inför skapandet av dess nya "kunskapsorganisation".
Då inställer sig omedelbart frågan, vilken sorts organisation den regionen haft fram till nu!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2021-12-22/11:23

Måns Ulveståhl skrev:Ingen fara Kovlingen.
Att argumentera med meningsmotståndare är inte min svaga sida.
Jag kör RS och inte GS - bara detta faktum borde ge herrarna en ledtråd :D
Man kan följa strömmen eller gå emot strömmen oavsett vad det gäller i livet - motorcykelval eller åsikter.

Gällande mitt intresse för intresseorganisationer, dvs oftast ideella organisationer, så har jag arbetat i styrelser utan ersättning (jag har alltid tackat nej till ersättning) under ca 14 år i dagsläget inom sådana.
Ordförande, Tävlingsledare, samt Instruktör samtidigt under sista åren, vilket innebar alla lediga timmar, semesterdagar, och helgdagar.
Att ge något tillbaka till medlemmarna för deras medlemskap var av största vikt för mig.
Något som jag även anser mig få såsom medlem inom BMW MC-klubben.
Så det lär tysta både den ena eller andra kritikern som försöker påstå att bara för man inte tycker ett medlemskap i SMC är värt pengarna inte uppskattar s.k. intresseorganisationer och enbart tänker på sig själv.

Andra må ha en annan åsikt om sitt SMC-medlemskap, och det är fritt att ha den åsikten, men plockar jag bort allt "glitter" från SMC såsom en usel medlemstidning, färjan över Östersjön för läderjackor med fransar, och resor som jag kan arrangera bättre och billigare själv så återstår ingenting av intresse, och inget har heller blivit bättre för motorcyklister senaste åren. Snarare tvärtom.

Som jag tidigare skrev, hittar jag en enligt mig mer effektiv organisation inom EU att stödja så kommer jag att göra detta.
Jag begränsar nämligen inte mitt intresse till Sverige då jag gärna kör utanför Sverige, och därför bryr mig om vad som händer även utanför gränsen.


Jag hoppas verkligen inte att du tog mitt inlägg som ett tecken på bristande respekt för ditt ställningstagande. Tvärtom så var min avsikt att klargöra att det är ett personligt ställningstagande och inget annat. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-12-22/16:54

Bror Gårdelöf skrev:En god vän och kollega har erbjudits jobb hos en region inför skapandet av dess nya "kunskapsorganisation".
Då inställer sig omedelbart frågan, vilken sorts organisation den regionen haft fram till nu!

Du är ju bohuslänning och det är O-län. Svaret torde väl sedan vara givet.
:mrgreen: :mrgreen:

För övriga skribenter i tråden så råder Kovlingens fred, annars kan det bli O-trevligt vilket är O-nödigt.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-22/17:06

Magnus Brobeck skrev: Du är ju bohuslänning och det är O-län. Svaret torde väl sedan vara givet.

Tänkte'nte på de'. Men regionen ifråga är inte Västra Götaland. Dock kan man dystert fundera kring, om nomenklaturen är allmängiltig för Sveriges regioner. Vi, som jobbat inom dem i decennier, har hört så mycket floskler, att inget längre borde förvåna oss.

Apropå floskler och omorganisationer berättade en anestesisjuksköterska på mitt jobb följande idag: Hon har jobbat mycket i Stockholm, bl a på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Vid någon av de otaliga omorganisationerna hade det stått en slipsnisse och beskyllt personalen för att vara förändringsobenägen(!). Då kreverade en kirurg: "Vi är allt annat än förändringsobenägna! Vi förändrar hela dagarna. Akutfall, oväntade problem vid operationer, ständig personalbrist och diverse externa påhitt tvingar oss hela tiden till förändringar - inklusive att vi ibland inte hinner äta! Vi är allt annat än förändringsobenägna! Vi är försämringsobenägna!"

Jubel i lokalen! Och den historian fick mig förstås att le brett.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-23/13:02

Kvällens tablå i SVT 1: Sagan om Karls-Bertil Jonssons julafton (nya filmen) 21.30 - 23.15.
Hur tänkte man där?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav enhjuling » 2021-12-23/21:39

Det är ju inte filmen utan scenföreställningen från scalateatern januari 2019. Jag var där när det spelades in :-)
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-23/22:36

Du har så rätt. Mitt misstag. Men frågan kvarstår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-26/15:54

Desmond Tutu, en av de ledande inom ANC och mottagare av Nobels fredspris 1984, har gått ur tiden, 90 år gammal. Frid över hans minne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-26/18:22

Fredric Fredricson skrev:... t.ex. har vi fortfarande samma hastighetsbegränsning för MC som för bil (ett förslag var att sänka den för MC) och det är inte den enda dumheten.

Det får mig att tänka på en krokig vägsträcka från Poslätten till den liguriska kusten och Savona, varifrån vi tog färjan till Korsika 2015. Nämnda vägsträcka hade bitvis hastighetsgränsen 80 för bilar och 60 för hojar. Den sistnämnda gränsen var begriplig - men hur man skulle kunna hålla 80 med något annat än en supersportbil, fick vi aldrig kläm på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-01/19:50

SVT:s och SR:s beröringsskräck, vad gäller religion, firade nya triumfer idag. När en biskop (Desmond Tutu) begravs, rör det sig naturligtvis om en gudstjänst - men nämnda medier envisas med "ceremoni"! Patetiskt PK!
Heder dock åt SVT:s korrespondent Johan Ripås, som sade, att Tutu aldrig svek sin övertygelse eller sin tro.
Tutu slutade rösta på ANC med motiveringen, att partiet svikit de gamla idealen och blivit korrupt - men han svek aldrig sin tro.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-05/23:18

Spackel, spackelspade, sandpaper, roller, färgburk: 750 kr

Att det ska vara så förbannat svårt att spika upp en tavla på väggen...... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-06/10:27

Det där låter ju, som något du behöver, när du tagit ner tavlan!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2022-01-07/15:22

Bror Gårdelöf skrev:Det där låter ju, som något du behöver, när du tagit ner tavlan!


Måns gör på sitt egna sätt vet du väl Bror... :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-07/16:09

Vi får bara hoppas, att han inte tar ner skylten än på länge.

Något helt annat, som inte får mig att le, är den mediala uppståndelsen kring Novak Djokovic i Australien! Han har inte låtit vaccinera sig mot covid-19, vilket lett till problem. Vad i hela friden bryr sig en sansad omvärld om denna skitsak? Att den serbiska regeringen gått ut på Djokovics sida med pukor och trumpeter gör varken från eller till - vilket en nykter nyhetsredaktion borde inse. Men icke. I den mån man alls rapporterar om det, räcker en minimal notis. Att ge mer utrymme är fånigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-09/04:51

Bror Gårdelöf skrev:Något helt annat, som inte får mig att le, är den mediala uppståndelsen kring Novak Djokovic i Australien! Han har inte låtit vaccinera sig mot covid-19, vilket lett till problem. Vad i hela friden bryr sig en sansad omvärld om denna skitsak? Att den serbiska regeringen gått ut på Djokovics sida med pukor och trumpeter gör varken från eller till - vilket en nykter nyhetsredaktion borde inse. Men icke. I den mån man alls rapporterar om det, räcker en minimal notis. Att ge mer utrymme är fånigt.


En knäppgök som tror att han är viktig nog att få åka in i Australien utan att vara vaccinerad. Och det är inte det första dumma han hittat på.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-01-09/20:15

All heder till Australien dess regelverk och befolkning. Som inte gör skillnad på person och person. Utan låter samma regelverk gälla alla.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kenneth » 2022-01-09/23:07

Hörde ett rykte att han ska byta namn till Novaxx Djokovic[WINKING FACE][WINKING FACE]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
''Jag är för gammal för att behöva vara trevlig ''

Röd K1100lt
Användarvisningsbild
Kenneth
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 1999-07-22/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-13/21:38

En fras, som numera gör mig lätt illamående, är, när en politiker, myndighetsperson eller myndighet "tar ansvar". I den kontexten betyder det numera som regel enbart, att individen/myndigheten vidgår något negativt. Någon egentlig åtgärd med anledning av "ansvarstagandet" - eller några konsekvenser för "ansvarstagaren" - märker man sällan.
Associationen går osökt till 1984 och nyspråk - som aldrig används för att klargöra något, tvärt om.

Idag kom ett kort i brevlådan: "... tar PostNord ansvar och anpassar sättet att dela ut. Vi inför varannandagsutdelning ..."
Märk väl: Jag har - viss - förståelse för detta. Antalet försändelser i brevlådorna är markant mindre än före internet, och paketen blir fler. Då behöver PostNord anpassa sig.
Men nyspråk gillar jag INTE!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-15/09:21

Bror Gårdelöf skrev:... Eddie Redmayne, som Oscarsnominerades för sin rolltolkning i The Danish Girl, nu får kritik för att ha tagit rollen. Den borde i stället ha gått till en transsexuell skådespelare!
.....
Ingrid Bergman borde ... ha varit omöjlig i rollen som Golda Meir. Hon var veterligen inte judinna. Men det verkar israelerna ha tagit med ro.

... mot dumhet kämpar gudarna förgäves, så man vet aldrig.

Nu händer det igen! Woke-rörelsen kritiserar, att Helen Mirren - en av världens främsta skådespelare - är tänkt i rollen som Golda Meir. Helen Mirren är ju inte judinna.

Paulina Neudings rader i dagens Svenska Dagbladet är verkligen läsvärda. "Om vi inte kan leva oss in i andras liv, låna perspektiv av andra, är det ett slag mot värderingar, som bär upp vår civilisation.
Det är en i grunden separatistisk tanke, som utgår från att ras och kön är definierade egenskaper som aldrig kan överbryggas. Och som går hand i hand med att människor inordnas i nya hierarkier, beroende på egenskaper, som de själva inte rår över.
.....
Det hela är så otäckt att man inte begriper att detta är ett idégods som börjar rymmas i debattens mittfåra."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-16/03:13

Ja, snart måste man vara Nazist för att få gestalta Adolf Hitler på film.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-17/01:10

Läste i tidningen idag att sjukvården i Stockholm anställer 2 byråkrater för varje ny sjukvårdspersonal.

Det vore väl OK om dessa byråkrater anställdes för att lyfta administrativt jobb från läkare och övrig sjukvårdspersonal men cynikern i mig misstänker att det mer är tvärt om. Ny administrativ personal måste, för att motivera sin existens, begära mer och mer detaljerad information från läkare och annan sjukvårdspersonal och därmed ökar dom administrativa uppgifterna för läkare mfl.

Det är väl inte enda området i kära svedala där vi ser slikt. Tyvärr.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2022-01-17/16:14

Skit det samma om det är si eller så .! !
En kompis åkte på Covid . Det är något JAG bryr mej i .
Hälsning till dej .
Krya på dej !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-17/19:12

Om vi förutsätter, att det tidningen skriver är korrekt: När läste du senast om problem i vården på grund av bristen på administratörer? Och när läste du senast om problem med brist på vårdpersonal?
Ur en mer personlig vinkel - ifall dina närmaste blir kritiskt sjuka (eller du själv): Vill du helst ha personal, som kan genomföra den kvalificerade, kanske några veckor långa vårdinsatsen - eller föredrar du folk, som sitter vid datorer?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-18/03:57

Bror Gårdelöf skrev:Om vi förutsätter, att det tidningen skriver är korrekt: När läste du senast om problem i vården på grund av bristen på administratörer? Och när läste du senast om problem med brist på vårdpersonal?
Ur en mer personlig vinkel - ifall dina närmaste blir kritiskt sjuka (eller du själv): Vill du helst ha personal, som kan genomföra den kvalificerade, kanske några veckor långa vårdinsatsen - eller föredrar du folk, som sitter vid datorer?

Vilket var exakt min poäng (varifrån kommer iden att jag skulle tycka två nya byråkrater per ny läkare skulle vara bra eller önskvärt?)

Det känns som sagt som om vården mår bäst av fler läkare och annan sjukvårdspersonal. Nu kanske det är så att både läkare och sjuksköterskor är bristvaror. Jag misstänker att de flesta läkare redan arbetar inom sjukvården och möjligen några inom forskning. Då kan det blir svårt att "trolla fram" nya.

Sett ur det perspektivet skulle man kanske kunna anställa folk som frigör läkare och andra från administrativa jobb. Men det ser inte riktigt ut som om det är det som är iden med byråkraterna, gör det?
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-18/05:55

Vi är helt eniga. Mina rader var en kommentar till Kovlingen.

Det finns nog en och annan läkare att leta fram och anställa, men det stora problemet ligger på sjuksköterskesidan - och alla andra kvalificerade jobb på den nivån. Kombinationen av i bästa fall medioker lön och allt sämre arbetsvillkor i övrigt sliter ner dem, och många slutar, för att de inte orkar - alternativt för att de inte finner sig i att behandlas som boskap.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-18/08:42

Björn "Natthiko" Lindeblad har gått ur tiden. Det var minst av allt oväntat - men ändå.
Frid över hans minne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-19/16:15

Fick denna länk av sonen. Med början knappt 3 minuter in i klippet fås en obehaglig påminnelse om demokratins inneboende svaghet. Frågan är, om dessa amerikanska politiker är stockdumma (mindre troligt), om de är köpta (mer troligt), eller om de är både-och (inte omöjligt).
I deras val mellan en vetenskaplig-faktabaserad syn på våra livsbetingelser kontra en ideologi, som saknar all denna grund, vinner naturligtvis ideologin! Eller mera sannolikt uppdragsgivarnas pengar. :(

https://youtu.be/lPgZfhnCAdI
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2022-01-19/17:57

Är det något nytt att att sörlänningar klagar över nån minus :shock: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Per Lidforss » 2022-01-21/15:59

Hej alla. Nu har ju även Meatloaf gått till de sälla markerna, usch, man blir påmind om sin ålder... och rotar fram Cd:n och lyssnar och känner sig yngre. Mvh P, Tonårspensionär
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2022-01-21/17:09

Per Lidforss skrev:man blir påmind om sin ålder... och rotar fram Cd:n och lyssnar och känner sig yngre. Mvh P, Tonårspensionär

Tack för den du !
Jag blev därmed åter påmind om min ålder ! :(
Däremot vinnarna av nån tävling på 4;an så bidde visst vinnarna med låten "Deth ringer for love" just ett
par ifrån Sundsvall .

Niklas Frisk-Lillian Bokestig .Häftigt ! :)
https://www.youtube.com/watch?v=xnvfeip_Dw4
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-22/05:55

Bror Gårdelöf skrev:Fick denna länk av sonen. Med början knappt 3 minuter in i klippet fås en obehaglig påminnelse om demokratins inneboende svaghet. Frågan är, om dessa amerikanska politiker är stockdumma (mindre troligt), om de är köpta (mer troligt), eller om de är både-och (inte omöjligt).
I deras val mellan en vetenskaplig-faktabaserad syn på våra livsbetingelser kontra en ideologi, som saknar all denna grund, vinner naturligtvis ideologin! Eller mera sannolikt uppdragsgivarnas pengar. :(

https://youtu.be/lPgZfhnCAdI

Tyvärr är den där 7-8 år gammal. Det har blivit värre. Idag skulle dom aldrig släppa in en vetenskapsman.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-22/09:39

Du kan ha rätt - vilket i så fall gör kommitténs namn obegripligt!

Fast det är klart: En politiskt tillsatt kommitté kan naturligtvis ta sig rätten att tycka vad den vill om vetenskap och teknik - utan att för den skull begripa ett dyft.
"Ur led är tiden."
Hamlet
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-24/05:22

Bror Gårdelöf skrev:Du kan ha rätt - vilket i så fall gör kommitténs namn obegripligt!

Fast det är klart: En politiskt tillsatt kommitté kan naturligtvis ta sig rätten att tycka vad den vill om vetenskap och teknik - utan att för den skull begripa ett dyft.
"Ur led är tiden."
Hamlet

Det har klart blivit värre. För ett par år sen var den en republikansk senator som på vintern tog med sig en snöboll in i senaten och höll upp den som bevis att global uppvärmning inte existerade.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-25/13:16

När jag läst om den nya utvandrarfilmen, har skavkänslan varit påtaglig. När regissören tar sig före att skildra det hela "ur Kristinas perspektiv", har ett stort steg tagits från Vilhelm Mobergs epos.
Under gårdagens guldbaggegala visades ett kort klipp, där Karl-Oskar skäller ut Kristina, för att hon är otacksam i deras hem i Minnesota! Detta har absolut inget att göra med originalberättelsen! Och det gör mig helt övertygad om att inte kasta bort pengar eller tid på den filmen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-01-25/21:32

Idag så har Styrelsen valt att entlediga ett distriktsombud i D1. Personen har med åren blivit en av mina bästa vänner.

Jag meddelade Andreas att även jag och Kent Sällbom inte kommer att vara DO i D3 pga av detta beslut. Jag har haft otroligt kul. Bara att reka alla vägar inför årsträffen har varit helt sjukt kul. Fast nu borde jag kanske skriva om just detta i den andra tråden.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron