Vad fick dig att le idag??

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Sahlin » 2022-08-03/23:14

Fredric Fredricson skrev:Donald Trump är en outtömlig källa till glädje. Senast har han "endorsat" (uttryckt sitt stöd för) en "Eric" i ett repiblikanskt primärval i Missouri.
"Problemet" är att det finns minst tre kandidater med förnamnet "Eric" i detta primärval och samtliga anser sig ha fått stöd från Donald Trump.

Jag är definitivt inte "pro" Trump men han hade åtminstone rätt på en punkt: Tyskland har målat in sig i ett hörn när det gäller import av rysk gas. Kolla tyskarnas nonchalanta leenden i slutet på filmen. Nu vet vi hur det gick....
https://www.washingtonpost.com/world/2018/09/25/trump-accused-germany-becoming-totally-dependent-russian-energy-un-germans-just-smirked/
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-08-06/01:15

Sahlin skrev:...
Jag är definitivt inte "pro" Trump men han hade åtminstone rätt på en punkt: Tyskland har målat in sig i ett hörn när det gäller import av rysk gas. Kolla tyskarnas nonchalanta leenden i slutet på filmen. Nu vet vi hur det gick....
...

Gick väl ungeför lika bra som när Sverige bestämde sig för att avveckla kärnkraften. Idag hävdar (S) att det handlade om att den blev för dyr att underhålla, men det är inget jag minns att man sade när man stängde kärnkraftverket. Men jag kan ha fel.....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-06/09:02

Du minns inte fel. Redan när beslutet fattades, begrundade jag och sörjde över den monumentala kapitalförstöring, som nedläggningen innebar - och som naturligtvis skulle drabba alla Sveriges skattebetalare.
Att den dessutom skulle ge Sverige fullständigt onödiga problem med elförsörjning och -distribution, visste jag inte då. Dåvarande regering kan inte ha varit omedveten om detta - såvitt den inte aktivt gjorde sig omedveten genom att avsiktligt undvika att hämta in relevant information från folk, som kunde och visste.

Men detta var ju politik. Där verkar det inte finns några gränser för dårskapen - vilket minst av allt är något att le åt.


Något helt annat.
- Vad skulle du göra, om din fru attackerades av en björn?
- Inget.
- Inget?!
- Den, som ger sig på henne, får skylla sig själv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-08-10/19:11

Jag ramlade över en schweizare med en YamahaTénéré 700 i Småland på min väg till Sundsvall.
Han var på väg till färjan Trelleborg-Rostock efter att ha kört en runda runt Östersjön.
Hur någon vill överge Schweiz för en platt tråkig runda runt Östersjön övergick mitt förstånd.
Fast vi tror väl alla att gräset är grönare på andra sidan?
På tal om grönt gräs så var han väldigt intresserad utav min RS.
Det lät som han tyckte Yamahan var lite för klen för längre touring.
Vi får se om jag lyckades frälsa honom.

Alltid kul med hojåkare - vi är mycket sociala och snacksugna efter några timmars ensamhet i saddeln.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Peter Nordlund » 2022-08-13/17:28

MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-15/19:32

Hemresan från Årsträffen fick ta två dagar, med mellanlandning hos en god vän i Dalarna. Sagolik kväll.

Första fikarasten igår togs vid norra infarten till Delsbo. En "pratare" vid vägkanten förkunnade kaffe och våfflor. Men när vi kom dit, var det stängt. (Varför ställer man ut en lätt flyttbar skylt, när man inte har öppet?!)

Dock stod två husbilar strax bredvid. Damen i den ena sade, att stället nog öppnar om en timma, "men vill ni ha kaffe, sätter jag på".(!) Sådan vänlighet tackar man förstås inte nej till, och det blev 45 mycket trivsamma minuter. Mannen i den andra husbilen var tradarchaffis, och båda männen hade tidigare åkt hoj, så vi hade inga problem med samtalsämnen.

Som tack gav jag henne årsträffsbuffen, som låg i obruten förpackning och glatt togs emot. Jag har genom åren fått så många buffar, att jag nästan kan öppna butik - och i ett läge som detta känns det bra att ge något tillbaka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-08-18/15:16

Har ni tillgång till Twitter så läs gärna denne ryske soldats erfarenhet av Putins armé, och hans pågående invasion av Ukraina.
Svenska hemvärnet kan närmast anses vara en elitstyrka i jämförelse.

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/ ... 5356791810
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-18/16:11

Men har du inte lagt detta under fel tråd? Det är ju verkligen inget att le åt!
Jag hoppas innerligt, att han klarar livhanken. Hans president har ju sagt i klartext, ungefär att "motståndare förhåller man sig till. Förrädare spåras upp och elimineras."

Jag skulle kunna filosofera länge över diktaturstatens invasion av den självständiga, internationellt erkända demokratin, men Forum känns inte som rätt forum (sic!) för det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-18/19:03

Dagens Nordegren & Epstein, SR P1, (där både Thomas Nordegren och Louise Epstein f n är lediga ;) ) uppmärksammade, att Indien firar 75 år som självständig nation.
Det fick mig att minnas svaret från en indier, som för ett par decennier sedan fick frågan, vad den brittiska kolonialtiden hade gett Indien: "Ett juridiskt system och ett järnvägsnät."
Huruvida svaret är relevant idag, är mig obekant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-22/13:24

En jämnårig kollega, god vän och BMW boxerägare, som jag inte träffat på ett par år, hade ärende förbi idag. Han berättade, att hans hustru nyligen donerat sin ena njure till deras son, som genom åren blivit allt sämre i en kronisk njuråkomma.
Redan på uppvakningsavdelningen konstaterade sonen, att han för första gången på länge orkade hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt. Då hade han ändå en del narkosmedel kvar i knoppen! Snacka om, att njuren gjorde sitt jobb och snabbt tvättade bort en massa slaggämnen, som han före transplantationen inte hade kunnat bli av med.
Mor och son befinner sig fortsatt väl. Hans liv har genomgått en revolution.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Micce1980 » 2022-08-23/14:24

Man kan bli glad över så lite, säkert uppskattat att uppge adressen var gång

.
IMG_2015.jpg
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-27/08:54

I dagens Östgöta Correspondenten uppmärksammas, att förvaltare Kent Jonsson, helikopterflottiljen, Malmen, är Sveriges ende uppvisningsflygare på hkp 16 (Sikorsky Black Hawk). Han kommer att delta nästa helg i Uppsala.
Efter skogsbranden i Sala 2015 fick han Försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld: "För att under extrema förhållanden uppvisa en mycket stor yrkesskicklighet samt med stort mod och fara för eget liv rädda fem civila undan en sannolik död."

Kent Jonssons kommentar: "Det har hänt, att jag burit medaljen någon gång på en frackmiddag. Men framför allt är jag stolt över, att vi lyckades rädda människoliv den dagen. Jag såg till, att vi kunde flyga in där, men det var besättningen bak i helikoptern, som såg till, att de nödställda kunde lyftas in."

Så talar ett proffs - och han får mig att associera till mitt eget yrke. Oavsett kompetensen hos kirurgen eller anestesiologen får vi inte mycket uträttat utan resten av operationslaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-08-27/22:14

Det verkar som om vår BRF har en medlem som gärna röker något olagligt då och då.
Vad personen inte vet är att samtliga grannar är poliser.
Det här kommer inte att sluta lyckligt....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-18/20:21

"Speedway är 90 % mentalt.
Resten sitter i huvet."

Fredrik Lindgren, som kom tvåa i Målilla igår kväll.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-19/07:07

"Jag blir på gränsen till mallig."

Henrik Dorsin, som fått årets Tage Danielsson-pris i Linköping.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-28/16:44

Jag har just fått femte covid-vaccinationen - på Saab Arena i Linköping, LHC:s hemmarink - och stannar kvar de sedvanliga femton minuterna.
Blicken faller på skylten Fans Shop!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2022-09-28/20:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-09-28/19:23

Redan den femte????
Jag trodde jag låg hyggligt till i den ligan efter fjärde.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-28/20:19

Jag är decemberfemtiotvåa, men definieras tydligen av datorerna som sjuttioåring redan nu - och vi fick erbjudandet om femte dosen för en knapp månad sedan. En 490-milaresa till Alperna och åter kom emellan, så sticket blev inte av förrän idag.
Alla gånger hittills har jag fått injektionen av en gammal arbetskamrat - föga underligt efter mer än fyra decennier i yrket. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kenneth Lundgren » 2022-09-29/16:20

Det här är inte dagsfärskt men ett par tre år gammalt.
Jag körde en Renault Talisman som taxi ett tag och det finns säkert fler bilar med den funktionen. Jag upptäckte att ett SMS symbol visade sig på skärmen på mittkonsolen, för jag hade kopplat min telefon till systemet.
Efter lite letande, guud var mycket det finns på moderna bilar, volymen på blinkersen ex. Där kunde jag se att ett SMS från min fru hade kommit. Det här upplästes nu av bilens kvinnliga röst och avslutades som vanligt med ”puss puss” Ett lätt stänk av rodnad infann sig i mitt ansikte, jag kände mig otrogen mot min fru.
Berättade det för min fru senare som skrattade, jag föreslog att hon kunde kanske skicka lite mer intima SMS. Men där tog det tvärstopp! Om något sådant skulle yppas så skulle det komma direkt från henne och inte filtreras genom någon annan.
Jag det blev jag som fick städa på fredag samt laga mat för att gjuta olja på vågorna.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-29/20:39

För ett antal år sedan såg jag ett TV-program om förhållandena ombord på moderna amerikanska atomubåtar. För att de skall vara omöjliga att upptäcka, går de bara upp till - eller strax under - ytan korta stunder med långa mellanrum - för att ta emot och skicka information. Och tjänstgöringspassen ute till havs är långa.

Sambandssystemet hindrar dock inte begränsad privat korrespondens mellan besättningsmedlemmarna och deras närmaste anhöriga. Ett sådant från hustrun i land till maken ombord löd: "I can't wait to put my arms and legs around you!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-16/20:41

21 oktober har filmen Året jag slutade prestera och började onanera premiär. Den är gjord av Erika Wasserman och verkar av annonsen att döma att handla om kvinnor.
Jag kan inte låta bli att fundera över, vilken reaktionen hade blivit, om regissören och de dominerande rollfigurerna hade varit män. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-17/08:57

- Hur skapar man lugn på fotbollsarenornas läktare?
- Man tar bort en bråkdel.

Sagt i dagens Ring P1 - av en göteborgare, förstås. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav F800åkare » 2022-10-19/15:37

En tung sensimmar/höst har ljusnat en aning, blev en liten affär klar i förrgår som gör att man har något riktigt roligt att se fram mot.Kräver många timmar i skogen och troligtvis frustration, men....det är det värt.
Bilagor
Resized_20221001_082743.jpg
Resized_20221001_082756.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2022-10-19/15:40

F800åkare skrev:En tung sensimmar/höst har ljusnat en aning, blev en liten affär klar i förrgår som gör att man har något riktigt roligt att se fram mot.Kräver många timmar i skogen och troligtvis frustration, men....det är det värt.


Nej men så skoj, ber att få gratulera F800åkare :-)
/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav F800åkare » 2022-10-19/15:43

BmwMats skrev:
F800åkare skrev:En tung sensimmar/höst har ljusnat en aning, blev en liten affär klar i förrgår som gör att man har något riktigt roligt att se fram mot.Kräver många timmar i skogen och troligtvis frustration, men....det är det värt.


Nej men så skoj, ber att få gratulera F800åkare :-)
/BmwMats

Tack! Längtar till 17/11 då jag ska till Frändefors och hämta den lilla donnan.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav BmwMats » 2022-10-19/15:58

F800åkare skrev:Tack! Längtar till 17/11 då jag ska till Frändefors och hämta den lilla donnan.


Kul, kul, kul... Lite avis får jag säga, så fin liten vovve :-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Birger Larsson » 2022-10-21/13:30

Hittad på FB.

Ex-Frau.jpg
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-24/07:30

"Vi pratar naturligtvis om X, som sin vana trogen tagit fram pistolen och skjutit sig i foten. Inte en gång utan den senaste veckan minst tre gånger."
Susana Popova gårdagens Svenska Dagbladet.
X är ett svenskt politiskt parti. Eftersom Forum inte ägnar sig åt partipolitiska diskussioner, får den hugade forumisten nöja sig med att le åt Popovas formulering - eller ägna sig åt lite detektivarbete.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-24/14:03

Efter att ha haft uppdraget som ambulansöverläkare i Östergötland i mer än ett decennium - och intresserat mig för verksamhetens historia såväl internationellt som nationellt - skrev jag någonstans kring millennieskiftet en artikel i ämnet. Kort därefter hörde redaktörerna för Sveriges första lärobok för ambulanssjuksköterskor av sig och undrade, om jag kunde bidra med ett kapitel. Efter en mindre redigering blev min befintliga text ett av de inledande kapitlen i boken Prehospital akutsjukvård (Liber).
Jag hade inga funderingar kring ekonomisk ersättning, men än idag kommer ett årligt royalty på ett par hundra kronor netto för detta kapitel - lika trevligt varje år.

Några år tidigare hade jag skrivit ett kapitel om den pre- och interhospitala insatsen i läroboken Brännskador (också Liber). Den verkar sälja sämre, för där har det inte kommit in några pengar på många år. Men boken står i hyllan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-25/21:04

Jag brast ut i ett klentroget skratt åt nyhetsinslaget, att chefen för någon enhet i en dansk kommun underrättat sina anställda om, att laddning av den privata mobilen på jobbet inte är tillåten. Det är att likställa med stöld!
Någon chef högre upp i kommunen hade uttalat sig om, att detta kanske var väl fyrkantigt, men när nyhetsinslaget sändes, hade ingen tagit avstånd från stolligheten.
Frågan är, om det över huvud taget märks i kommunens elförbrukning, även om varje anställd laddar mobilen dagligen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-25/22:07

Hysch Bror!

Skatteverket kan lätt få för sig att detta är en beskattningsbar löneförmån.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-26/03:11

Frågan är, vilket belopp man då skall beskatta. Pluggen på min telefon anger Output 5,0 V, 1,0 A, och av egen erfaret vet jag, att den sällan laddar i mer än två timmar. Det blir i så fall 2 h x 5 V x 1 A =10 Wh - förmodligen mindre, eftersom laddströmmen avtar med ökande laddning. Om en kWh kostar 2 Kr, blir alltså kostnaden för detta 20 öre!

20 öre x 365 dagar => 7 300 öre/år = 73 SEK/år! Allt går förstås att mata in i Skatteverkets datorer, men skulle det i detta fall vara värt besväret?

EDIT 10.25: Jag har för mig, att man för något decennium sedan på allvar diskuterade, huruvida av arbetsgivaren bekostat kaffe skulle beskattas som förmån. Såvitt känt blev det inget av med detta - i alla fall inte inom sjukvården. Onekligen skönt, att förnuftet tillåts segra då och då.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-10-26/10:00

Det torde bli 2 öre och 7,30 kr om året om man räknar med den energiförbrukningen, det går 1000wh på en kWh sist jag kollade ;) . Då skall arbetsgivaren dessutom räkna in att en av deras anställda är så lojal att hen arbetar 7 dagar i veckan utan semester dessutom. Där är det sannolikt ett positivt netto på över 7,30 om året.

Om det är för litet för skatteverket låter jag vara osagt men min erfarenhet av nämnda verk är att det är synnerligen kloka och rimligt pragmatiska människor som jobbar där.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-26/11:48

Aj då! Tiopotensmissar är irriterande!
Räknar vi med 44 arbetsveckor á 5 dagar, landar det på 220 dagar á 2 öre = 4,40!

Vad gäller pragmatiken, har jag inga invändningar. Resonemanget om fritt kaffe på jobbet som beskattningsbar förmån kom förmodligen från någon ideologiskt renlärig - alltså inte någon tjänsteman. Vi har ju hört andra dumheter i samma stil - som skatt på kottplockning! Namnet på den förslagsställaren har jag lyckligtvis glömt. Men jag tror, att hon blev byråkrat några år senare - dock inte på Skatteverket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-26/21:40

Bror,

Har du räknat på laddning av telefon under nattetid när elen är som billigast? :D
Skämt å sido och på tal om mobiltelefoner.
Skatteverket försökte för en del år sedan beskatta mobiltelefoner för anställda som förmån.
Europolitan (en dåvarande aktör) vann målet.
Det gick nämligen inte att bevisa vad som var privata vs tjänstesamtal.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-27/09:19

Nej, än så länge har jag inte räknat på att ladda nattetid - av två skäl:
1. Jag laddar som regel nattetid, hur som helst.
2. Vi avtalade om fast elpris, långt innan marknaden fick spader. Det avtalet går ut 2024, så fram till dess sitter jag lugnt i båten.

Till det kommer, att vi sedan i somras har vårt eget elverk på taket - och så förstås, att laddningskostnaden för mobiltelefonen är löjligt låg, hur man än vrider och vänder på saken.
Men jag antar, att farbror Joakim skulle ha optimerat även detta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-30/12:52

I dagens Public service, satirinslaget i SR P1:s Godmorgon, Världen, funderar "Kung Carl XVI Gustaf" på att gå med i Sverigedemokraterna. Han vill gärna bli portad från Nobelfesten. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Kovlingen » 2022-10-31/14:29

Bror Gårdelöf skrev:I dagens Public service, satirinslaget i SR P1:s Godmorgon, Världen, funderar "Kung Carl XVI Gustaf" på att gå med i Sverigedemokraterna. Han vill gärna bli portad från Nobelfesten. ;)

Är det inte en släng av politik nu igen ? ?
Kan jag få slippa detta :?


Dags för en påminnelse om att vi håller politik utanför forumet
Magnus
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-01/21:45

"3D-väder"! Meteorologslang för dimma, dis och duggregn. :)
Hört i dagens Rapport.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-11-02/16:16

Kovlingen skrev:

Dags för en påminnelse om att vi håller politik utanför forumet
Magnus


Självklart håller vi politiken utanför forum!!

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-05/09:56

Förra numret av tidningen Vi hade temat mat. Med få undantag var krogmat i Sverige inte särskilt intressant för sådär 70 år sedan, men därefter har det som bekant hänt en del.
Den kinesiske fartygskocken Liu Wan Chong råkade bli akterseglad i Göteborg 1947. Vad han gjorde de följande tolv åren förtäljes icke, men 1959 öppnade han Sveriges första kinakrog - Kinesiska muren. "Där uppfann han det äktsvenska konceptet 'Fyra små rätter' och lanserade sötsur sås på nyponsoppa. Åh, ljuva glutamatminnen!"

Jag har vaga minnen av att ha gått förbi Kinesiska muren under besök i Göteborg på 1960-talet, men vi åt aldrig där. Det skulle dröja en bit in på 70-talet, innan jag upptäckte det kinesiska köket - i dess västerländska version.

Ett par bekanta bodde i samma hus som Linköpings första kinakrog. De berättade, att alla, som startade restaurangen, kom dit inknölade i en liten, tämligen medfaren Renault 4 L. Inom ett par år hade de var sin ny Volvo. Vad jag minns, var deras mat mycket bra.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-07/12:28

SR P1 har en liten programserie, Sauna. Idag berättades bland mycket annat om dåvarande finske presidenten Urho Kekkonens bastudiplomati. På den tiden ville Sovjetunionen genomföra militärövningar tillsammans med Finland. Det finländska intresset var milt uttryckt svagt - men hur säga nej till den mäktige grannen?
Kekkonen löste problemet genom att bada bastu med den sovjetiske ministern. I bastun diskuterades inte militärövningar, och ministern kroknade först. När han hämtat sig utanför bastun och ville ta upp ämnet igen, blev det en ny vända i bastun - och så vidare.
Några gemensamma militära övningar blev det inte, trots att Kekkonen aldrig sade nej!

Vid ett annat tillfälle hade Finlands motsvarigheter till Arbetsgivareföreningen och LO kört fast i förhandlingarna. Kekkonen bjöd in båda sidor i bastun. Väl där sade han: "Ni går inte ut härifrån, förrän ni slutit ett avtal." Avtal slöts rätt snabbt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-11-09/17:47

Appropå kinamat så var jag nån gång i slutet på åttiotalet en sorts reservvärd för en kinesisk delegation som kommit till Sverige för att köpa en maskin från företaget där jag jobbade. Det finns mycket att säga om den episoden men en sak var att dom kunde inte äta svensk mat, med några få undantag. Däremot gick det utmärkt att ta dom till en kinakrog, jag gissar att kulturkrocken var mer uthärdlig där.

Senare har jag förstått att det finns ingen kinamat i kina. Det vi kallar kinesisk mat är mat från ett område i kina som i och för sig är stort men långt ifrån hela kina. I andra delar ser maten helt annorlunda ut och kan t.ex. bestå av insekter. Hund kan också vara poppis på en del ställen och i delar av kina kryddas det så det ryker när man äter. Det enda statiska verkar vara ris, men det kan kanske också variera.

Själv har jag bara varit i kina en gång och det var i Shanghai och där var maten, i alla fall på finkrogen, väldigt lik vår svenska kinamat bara lagad med mycket mer omsorg (fisken tärnad, friterad och lagd i hop som en fisk igen med huvud ock stjärt, grönsakerna tillskurna som små konstverk mm).
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-09/22:25

Var det smakerna de inte tålde i den svenska maten - eller var de ovana vid kniv och gaffel?

En kurskamrat påstod för sådär 45 år sedan, att ett kinesiskt ord för europé var "en som äter med köksredskap". Och någonstans läste jag, att det i Kina anses oartigt att låta gästen skära upp maten själv - föga förvånande, om man äter med pinnar. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-10/00:03

...och friterad banan med glass är det ingen av mina kinesiska kollegor som känner till :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-11/13:04

Det obekräftad ryktet, att Polaris kommer att döpa om sina hojar till "Native American".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-11-13/08:08

Måns Ulveståhl skrev:...och friterad banan med glass är det ingen av mina kinesiska kollegor som känner till :mrgreen:

Nä, jag såg inte heller nåt sånt i Shanghai när jag var där.

Men vi ett tillfälle i slutet på sjuttiotalet var jag med ett par kompisar i Bryssel och vi fick för oss att gå på kinakrog. Maten liknade den vi har i sverige men när vi försökte beställa friterad banan med glass blev det problem. Det skall nämligen vara sirap på och det förstod dom inte och vi visste givetvis inte vad sirap hette på varken engelska, franska eller nederländska (det var långt före smartfåntiden). Det löstes genom att vi fick cholkadsås i stället. Det smakade bra, såvitt jag minns.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-13/15:42

Jag tror dessutom, att det skall vara lönnsirap.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Hova » 2022-11-13/17:11

En snabb koll på nätet säger vanlig ljus sirap eller honung. Mitt eget smakminne säger ljus sirap och som student i Göteborg på 70-talet kan jag säga att jag klämt i mig måånga friterade bananer på stadens då otaliga kinesresturanger. Dessutom vågar jag påstå att lönnsirap inte var vanligt förekommande på den tiden.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Vad fick dig att le idag??

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-18/21:34

Två tiopoängare i säsongspremiären av På spåret. (Jag har aldrig lyckats ta tre.)
Jag kände igen starten i Lysekil, och "berg ovan trädgränsen" ledde till Fjällbacka.
"Jaktens gudinna i namnet" var lättknäckt - Indianapolis.
Men jag hade ingen aning om, att segraren i Indy 500 får mjölk i stället för skumpa.

Lite oväntat var, att språkkunnige Fredrik Lindström inte visste, att det heter ett pålstek!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst