BMW G310 GS

BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-01/16:52

Har i några års tid både provkört och tittat på olika modeller av BMW's GS-serie.
Personligen är jag intresserad att kunna köra in på mindre vägar och kanske även lite grus om så är fallet då man är ute och åker med vänner, antingen med BMW-klubben eller kanske om man vill ta en avstickare in på en liten avsides väg.

Några provkörningar av F650GS, F700GS samt F800GS har resulterat i just bara provkörningar. Mycket trevliga hojar allihop, stabila och rejäla modeller som samtliga hade passat fint i min smak.
F60GS samt F700GS var lagom längd för min kropp, jag når ner utmärkt till marken (jag är 1,78), F800GS är aningen för hög för min del, varvid jag inte känner mig säker att jag kan nå ner alla tillfällen om jag skulle stå i en kuperad terräng och löst underlag under fötterna.
Nu finns det ju även "lågsadlar" till följande modeller att tillgå, men jag har inte riktigt fastnat för de exemplar av motorcyklar jag har testat, antingen har skicket (för att kunna köpa så blir det begagnat, nytt är för mycket pengar) varit för dåligt, eller något annat som har gjort att jag avstått ett köp.

Så kom då även BMW G310R för några år sedan i handeln, men jag kände mig inte attraherad av den då den är en landsvägshoj, men enligt försäljaren så skulle den vara både pigg och rapp att köra. Troligtvis pga vikt kontra effekt.
Sedan kom även en GS-variant av denna 313cc stora (lilla) maskin som fick mig intresserad av den, men på den tiden fanns inga begagnade exemplar att tillgå, utan det gick några år innan jag fick möjlighet att komma över ett exemplar som jag anser passar mina förutsättningar och önskemål.

Utav en händelse fick jag tips på en begagnad G310GS härom veckan, åkte och provkörde den och fastnade direkt.
Jag begav mig hemåt på min gamla K75'a och funderingarna började på vägen hem hur jag skulle lösa detta, jag hade ju inte ens talat med finansministern om att skaffa en hoj till.

Efter mycket fundering, övervägande och otaliga sökningar på internet, bla forum och youtubeklipp (tack alla ni här på forumet som gett mig tips och hjälp), bestämde jag mig för att åka och titta en gång till på denna cykeln och det slutade med att jag skrev på köpekontraktet på just en BMW G310GS med få mil på mätaren.
Okej, det är en 2019 års modell med få mil och otroligt fint skick.

Exemplaret har någon form av motorskydd som skall förhindra att hojen skadas om den faller omkull på marken, men det är inte mycket till skydd tycker jag.
Det satt dessutom en något högre vindruta monterad av fabrikatet PUIG, samt ett par handtagsskydd framför broms och handbromshandtagen monterade och klara.
Det är nog mest avsett såsom vindskydd och inte som skydd för omkullkörningar då dessa är av plastmaterial och lite "skrangliga" i sitt utförande.
Tror att det är BMW original, men jag vågar inte ta gift på det.

Har än så länge enbart kört hem hojen, tagit upp den på servicelyften efter att ha tvättat av den efter turen hem på blöta vägar, nu står den varmt och torrt och jag har börjat att titta över den lite.

Jag kommer att uppdatera denna tråd på forumet med lite mer information allteftersom jag kör och använder den, även på dom förändringar och arbeten/uppgraderingar som jag kommer att göra frampå.
Hoppas att det kan inspirera någon mer som går och funderar på en liten smidig (mycket smidig) hoj som passar för både landsväg och grus.

Kommentera gärna och ställ frågor, vore roligt att besvara och kanske utbyta tankar och funderingar gällande BMW G310GS.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_7915.JPG
IMG_7973.JPG
IMG_7989.JPG
IMG_7990.JPG
IMG_7993.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-01/20:15

Sidostödets kontaktyta mot markunderlaget är inte speciellt stort (som så brukligt på GS-hojar framförallt), så jag smidde till en bit durkplåt och sågade ut det som jag tycker är "lagom" stort.

Får se hur det fungerar i verkliga livet sedan, men jag tror att det blir bra mycket bättre än original.
Polerat och snyggt inför fastsättning på stödet, har inte bestämt mig för om jag skall skruva fast det (som Håkan har gjort tidigare), eller svetsa fast en stödkant på det som jag gjorde till min K75'a samt en fastsättningsskruv som inte sitter i själva originalstödet. (har inte lust att göra åverkan på nya hojen).

Vad tror ni, kommer det att fungera, eller blir det ohemuligt stort och klumpigt ?

Någon med erfarenhet ?
Bilagor
IMG_8058.JPG
IMG_8057.JPG
IMG_8059.JPG
IMG_8060.JPG
IMG_8061.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-02/06:33

Grattis!
Dags att bygga ut garaget?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-02/10:30

Måns Ulveståhl skrev:Grattis!
Dags att bygga ut garaget?


Tack Måns !
Tror inte att så blir fallet. Men vilken känsla av att ha en (nästan) ny BMW
;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-02/11:59

Rengöring och kedjevård

Följande paket användes:
Motul Chain care kit innehållandes

1 x Chain clean C1
1 x Chain lube C2
1 x kedjeborste

Smörjmedlet sprayades på och lät torka in några sekunder, vilket fick det vaxliknande ämnet att torka nästan omgående och fick en lite klibbande yta, men smetade inte ens när man tog på vaxet.
Dock upplevdes det klibbigt och verkar ha "bitit fast" rejält på kedjan.

Fick även lite kladd på fälgen, vilket var svårt att få bort med de medel jag hade hemma (mend det gick), så jag tror att det sitter fint på kedjan under längre tid.

Detta medel rekommenderades av Kenneth's MC-service http://www.kennethsmc.se/ då jag rågfrågade dom om den "bästa" kedjesmörjan för kedjedrivna hojar.

Kanske ett tips till andra med F- och G- hojar ;)

/BmwMats

P.S. Hade ju lovat mig själv att jag ALDRIG skulle skaffa en kedjedriven cykel mer i livet efter min HONDA CB 750K -82 som jag köpte våren 1983.
På den tiden användes bara motorolja inblandat med fett till en härlig smörja, men det stänkte och hade sig så bakfälgen var full med olja och fett efter att ha kört 10 meter... :lol:
Men det har hänt lite på den fronten gällande utveckling av olika smörjmedel, så jag tror nog inte att jag kommer att ångra valet när det föll på en kedjedriven hoj denna gången.
D.S.
Bilagor
IMG_8038.JPG
IMG_8039.JPG
IMG_8040.JPG
IMG_8041.JPG
IMG_8042.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-02/16:41

BmwMats skrev:Vad tror ni, kommer det att fungera, eller blir det ohemuligt stort och klumpigt ?

Stort och klumpigt blir det inte. Den enda tänkbara nackdel, som jag kan komma på, är, att ytterkanten på sidostödet tar i lite tidigare vid rejält nerlägg. Men du kanske inte lägger ner så mycket?
Om det tar i, kan du ju alltid slipa bort lite, tills ytterkanten = originalstödet, så är du tillbaka i originalstatus, vad gäller nerlägg.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW G310 GS

Inläggav Peter Nordlund » 2022-12-03/11:08

Vad roligt att se och höra Mats. grattis till nyförvärvet!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: BMW G310 GS

Inläggav gorbra » 2022-12-03/16:36

En annan nackdel är att ytterkanten tar i tidigare när stödet fälls ut/upp om du parkerar lite olämpligt. På denna lätta cykel gör det kanske inte så mycket. På en fullastad GS/GSA 1200 med passagerare kan det ställa till rejäla problem. Fråga inte hur jag vet.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: BMW G310 GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-03/18:58

Jag glömde en aspekt, som tangeras av gorbra. Eftersom sulan på sidostödet är lite tjockare nu, får du mindre lutningsvinkel, när hojen parkeras. Huruvida det är något praktiskt problem på den modellen, vet jag inte.
Willie har Wunderlichs "gåsfot" - vilket betyder, att jag måste tänka mig för vid parkering. Sluttar underlaget åt höger, kan resultatet bli, att stödet blir svårt att få ner/svårt att kicka upp igen, och att hojen blir stående obehagligt nära lodlinjen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-04/14:42

Bror Gårdelöf skrev:Stort och klumpigt blir det inte. Den enda tänkbara nackdel, som jag kan komma på, är, att ytterkanten på sidostödet tar i lite tidigare vid rejält nerlägg. Men du kanske inte lägger ner så mycket?
Om det tar i, kan du ju alltid slipa bort lite, tills ytterkanten = originalstödet, så är du tillbaka i originalstatus, vad gäller nerlägg.


Tack Bror, nej jag tror inte att det blir något problem med att jag lutar ner hojen så pass mycket under körning, men det är som du säger i ett senare inlägg, att man kan modellera om plattan så att ytterdelen inte sticker ut så mycket, eller rättare sagt är "kant-i-kant" med originalstödets ytterkant.
Har ännu inte fäst fast det, så jag har alla möjligheter kvar i det fallet.

Peter Nordlund skrev:Vad roligt att se och höra Mats. grattis till nyförvärvet!


Tack Peter, ja det skall bli roligt detta. Har några kommande modifieringar och uppdateringar på lager som jag vill göra innan jag tar hojen i bruk frampå, sedan blir det att lära sig denna cykeln, känns fortfarande rätt stor och hög trots att jag bara har hanterat den inne i garaget och provsuttit på den.
Provkörningen innan köpet och hemfärden kändes dock riktigt bra !

gorbra skrev:En annan nackdel är att ytterkanten tar i tidigare när stödet fälls ut/upp om du parkerar lite olämpligt. På denna lätta cykel gör det kanske inte så mycket. På en fullastad GS/GSA 1200 med passagerare kan det ställa till rejäla problem. Fråga inte hur jag vet.


Oj, kan tänka mig det... Beklagar och hoppas att det trots allt gick bra utan allt för mycket skador eller bekymmer.
Ja jag vill minnas att aluminiumplattan är 3,0 mm tjock, kan ju om det skulle vara några problem använda mig av en tunnare platta också, men det blir till att prova i verkliga livet först så jag ser hur det verkar.

- Tack för tips och råd, det är alltid välkommet !
/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-04/18:53

Du lär märka redan i garaget - på horisontellt underlag - om hojen lutar "lagom" eller "för lite", när den ställs på sidostödet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW G310 GS

Inläggav gorbra » 2022-12-04/19:42

Nej, det hände inget men otaliga gånger vid stopp på lite ojämn mark var det omöjligt att få ner stödet utan att luta över åt höger. Jag hade Touratech´s platta, med betoning på hade. Nu är den demonterad så är någon intresserad så har jag en billigt. Tjockleken under har inte så stor betydelse, det är "kanten" som går utanför originalstödets platta som ställer till det.
Testa hur det blir genom att fälla ut/in stödet genom att luta lite åt vänster för att simulera ojämnheter på marken.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-05/11:12

Bror Gårdelöf skrev:Du lär märka redan i garaget - på horisontellt underlag - om hojen lutar "lagom" eller "för lite", när den ställs på sidostödet.


Skall prova detta, ännu står den på lyften, men det upplevdes som att den inte lutade speciellt mycket det lilla jag provade initialt.

gorbra skrev:Nej, det hände inget men otaliga gånger vid stopp på lite ojämn mark var det omöjligt att få ner stödet utan att luta över åt höger. Jag hade Touratech´s platta, med betoning på hade. Nu är den demonterad så är någon intresserad så har jag en billigt. Tjockleken under har inte så stor betydelse, det är "kanten" som går utanför originalstödets platta som ställer till det.
Testa hur det blir genom att fälla ut/in stödet genom att luta lite åt vänster för att simulera ojämnheter på marken.


Tack, återkommer när jag har testat stödet som det är original, samt med platta.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-06/13:59

Tillverkning av fotplatta för sidostödet.

Som material valdes en 3mm durkplåt av aluminium, där jag anpassade en smal remsa aluminium som "ram" för stödets lilla fotplatta, därpå svetsade jag fast en aluminiumplåt som överdel för fotplattan, så den fungerar ungefär som en sko och skyvs på utanpå originalstödet.

Själva fastsättningen görs med en liten 5mm gängad skruv med nylockmutter på ovan- och baksidan av stödet.

Urgröpningen av aluminiumplattans ovansida gjordes i min hembyggda metallfräs (konverterad pelarborrmaskin), därefter slipad och polerad medelst bandslip.

Det hela avslutades med att putsa upp alla kanter och ytor med polermaskin, samt en extra puts med slipduk för hand.

Stödytan på plattan har närapå fördubblats i yta, jämfört med original, varvid det borde vara mycket stabilare och säkrare att ställa hojen på löst underlag, ex.vis gräsmatta eller skogsmark när man vill parkera.

Rent visuellt ser plattan tung och stor ut, men väger inte många gram då materialet är aluminium och tillverkad av tunn plåt.
Lutningen av cykeln torde inte påverkas nämnvärt av denna extra tjocklek på 3mm.

Med denna metod av fastsättning så har jag inte åsamkat någon förändring eller skada på originalstödet, utan det är helt intakt och oförändrat.
Man vet ju inte om en presumtiv kommande ägare vill demontera denna fotplattan, det är alltid skönt att kunna visa på att allt är original och inte förändrat.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8066.JPG
IMG_8065.JPG
IMG_8067.JPG
IMG_8068.JPG
IMG_8069.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-06/14:00

Så, då var damens nya sko på plats ;)

Hoppas att detta kan inspirera några fler här i klubben att tillverka sina egna fotplattor, det är både simpelt och billigt.
Material för kanske en tia, samt någon timmes förströelse i garaget. :D

/BmwMats
Bilagor
IMG_8073.JPG
IMG_8077.JPG
IMG_8079.JPG
IMG_8082.JPG
IMG_8084.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-06/14:21

En toffla! Elegant!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-06/14:30

Bror Gårdelöf skrev:En toffla! Elegant!


Tack Bror ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-07/02:35

Passade på att åka till affären och införskaffa ett nytt framdrev.
Original har 16 tänder, köpte ett 17 tänders drev för att få ner varvtalen under landsväg/motorvägskörning.

Enligt de ägare som jag sett gjort detta bytet, sänks motorvarvtalet ca 500 rpm och man får en lugnare gång på motorn under långa färder.

Har dock inte provkört den ännu, det får bli ett senare kapitel.

Är mycket spänd på resultatet.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8087.JPG
IMG_8088.JPG
IMG_8089.JPG
IMG_8090.JPG
IMG_8092.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-07/02:36

...
Bilagor
IMG_8095.JPG
IMG_8096.JPG
IMG_8098.JPG
IMG_8100.JPG
IMG_8101.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-07/02:39

Det åkte även på handtagsvärmare av bara farten inatt.
BMW original !

/BmwMats
Bilagor
IMG_8104.JPG
IMG_8105.JPG
IMG_8106.JPG
IMG_8112.JPG
IMG_8128.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-07/02:40

...
Bilagor
IMG_8139.JPG
IMG_8140.JPG
IMG_8144.JPG
IMG_8149.JPG
IMG_8150.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2022-12-07/02:42

...
Bilagor
IMG_8154.JPG
IMG_8157.JPG
IMG_8162.JPG
IMG_8168.JPG
IMG_8175.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Micce1980 » 2022-12-07/19:21

Fler knappar är ju alltid trevligt. Ser ut som att du hittat en ny bra vän i garaget att hitta på kul saker med :)
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: BMW G310 GS

Inläggav BrooklynS » 2023-01-14/11:45

Roligt med ny hoj och det är lätt att bli imponerad över både flit och hantverk när du är i farten! :D

Ett tips om du tänker vinterköra med den är att också rostskydda allt du kommer åt, det är inte K75-nivå på material och kvalitet på dessa hojar.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-14/20:56

Micce1980 skrev:Fler knappar är ju alltid trevligt. Ser ut som att du hittat en ny bra vän i garaget att hitta på kul saker med :)


Tack Micce1980 !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-14/21:00

BrooklynS skrev:Roligt med ny hoj och det är lätt att bli imponerad över både flit och hantverk när du är i farten! :D

Ett tips om du tänker vinterköra med den är att också rostskydda allt du kommer åt, det är inte K75-nivå på material och kvalitet på dessa hojar.


Kommer inte att vinterköra denna hojen, förutom några kortare turer om det är barmark och bra väder och ingen salt på vägarna.
K75 är ju en likare gällande kvalitét enligt min bedöming ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-15/23:11

Hej Tack för svar Mats,
Bytte till din original G310GS tråd - rätt?
Grattis till hojen!

Jo läst en hel massa om G310GS, 310R, och som andra såklart sett på äldre andra japanska dual purpose hojar/halvcross, Duke 390 osv.

Har sett det där kittet för total moddning (rally raid) inkl. framgaffel som alla verkar notera är väldigt mjuk i terräng o även vid inbromsningar på motorvägen väldigt dykande, otrevlig påstår nån reviewr o även ludda till körglädje/manöverbarhet..

Jag kommer åka vinter med min nya pendlar hoj, K1300S funkar inte så bra, fr mycket kåpor, allt för tung o stark. Men såklart trist om G310GS är känslig för rost, kladda rostskydd överallt låter inge vidare.
Sen här man del om att Indien fabriken inta alls håller samma kvalitet på sina hojar..

Tänker man bör kompletter med:
-Handtagsvärme
-Handskydd
-byta avgassytem så den låter mer (men med in/urtagbart instick) - när man trängs i köerna på essingeleden varje dag är det bra om man hörs en del är min erfarenhet.
-sen som sagt strama upp åtminstone framdämparen - hittade pris: https://www.rally-raidproducts.co.uk/in ... fork%20kit

-Byta framdrev (bra tips)
-Kanske nån skärm


Det blir lite slantar innan den är kittad som jag önskar, blir bra dyrare än en äldre begagnad sak som ofta fått på sig massa lull från tidgare ägare (då ofta tynge då och det är dåligt om man nu skulle gå i kull i grus/halka eller bara behöva stödja med en fot ut...). Men såklart helst BMW...

finansministern är informerad här om billigare begagnad...vad det nu innebär.

fasen så svårt det här/Christian
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-20/20:18

Knep och knåp med ett DRL-ljus på den lille...

Monterade även en liten digital voltmätare på samma gång.
DRL-ljus ersätter halvljus på dagen, vilket syns extremt bra i dagsljus, halvljus är tillkopplingsbart med en ny strömbrytare vid mörkerkörning.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8352.JPG
IMG_8355.JPG
IMG_8356.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-21/13:56

Nytt godis till GS'en ;)

Något större bromspedalsplatta då original är alldeles för liten, har fått kritik av många ägare som lik undertecknad missar pedalen med foten då man skall bromsa.
Rätt viktigt att man når pedalen med foten om man skall få hejd på sitt fordon ! :lol:

Tillverkade denna i dag i verkstaden.

/BmwMats
Bilagor
IMG_20230121_134608.jpg
IMG_20230121_134555.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-21/13:57

Montering på fordonet...
Bilagor
IMG_8359.JPG
IMG_8360.JPG
IMG_8361.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-21/13:59

Så här ser det ut original och efter att ha monterat satsen:
Bilagor
IMG_8365.JPG
IMG_8362.JPG
IMG_8363.JPG
IMG_8364.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-22/07:14

kanon! det finns på min lista med, gjorde du den själv också eller var det påsen högre upp (var hittar du alla grejer). Voltmätare bra o ha?

Dina handskydd är det bara plast eller har de nån inbygga Aluminum/stål båge?
finns inga sådana på min kommande hoj (hämtar i morrn)

Det fanns ingen bättre "glödlampa"? eller ersättning slampinsats (passar den från 2021 o framåt tro? De har ju LED, som är bättre enl. olika kommentatorer.

Jag är ju lite blåbär på forum o bygga om hoj, men skal lära - Jag startade min G310 GS fråga innan jag viste om denna BMWMats-tråd, kanske Admin vill att man slår ihop/tar bort eller flytta hela min startade tråd in i nån g310 folder?
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-22/07:52

Christian Krog-Jensen skrev:kanon! det finns på min lista med, gjorde du den själv också eller var det påsen högre upp (var hittar du alla grejer). Voltmätare bra o ha?

Dina handskydd är det bara plast eller har de nån inbygga Aluminum/stål båge?
finns inga sådana på min kommande hoj (hämtar i morrn)

Det fanns ingen bättre "glödlampa"? eller ersättning slampinsats (passar den från 2021 o framåt tro? De har ju LED, som är bättre enl. olika kommentatorer.

Jag är ju lite blåbär på forum o bygga om hoj, men skal lära - Jag startade min G310 GS fråga innan jag viste om denna BMWMats-tråd, kanske Admin vill att man slår ihop/tar bort eller flytta hela min startade tråd in i nån g310 folder?



Kul, trevligt att du får hämta din hoj i morgon Christian ! ;)
Glöm nu inte att ta bilder på den och beskriv vad det är för årsmodell och miltal/skick.
Alltid intressant !

Aluminiumplattan för bromspedalen har jag tillverkat i verksta'n själv, skall göra några kit om någon vill ha till denna trevliga hoj.
Brukar alltid förpacka alla prylar jag gör snyggt och ordentligt, med mitt egna artikelnummerlista så jag hittar själv när jag söker något. :)

Dom handskydd som sitter på min hoj är av plast, ingen aluminiumbåge i dessa, men funderar på att tillverka sådana själv och montera då det blir lite kraftigare än original.

Tror inte du skall testa och experimentera med starkare glödlampor, montera istället ett DRL ljus (Day Running Light) såsom jag har gjort, drar bara en bråkdel av effekt och ger bättre synbarhet än halvljus dagtid. Dock lyser det inte så mycket på vägen, men du syns bättre.

Vi kan köra var sin tråd om det blir bra, jag uppdaterar här mina synpunkter och förändringar och modifikationer på hojen, du har din tråd och uppdaterar där.
Men det är ju alltid trevligt att kommentera i varandras när man ser något kul och trevligt.
Jag ser dock inte några problem att du hellre skriver här och lägger in bilder, det är helt okej det också ! ;)

Lycka till i morgon, glöm inte att lägga upp bilder, alltid kul och intressant att jämföra.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-22/13:05

Gjorde om förlängningen av bromsens stödplatta, lite smalare och även en böj på utsidan så inte det sticker ut en vass kant åt sidan.
Pulverlackerade det hela matt svart.
Bilagor
IMG_8368.JPG
IMG_8369.JPG
IMG_8370.JPG
IMG_8371.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-22/13:09

Slutligt resultat av version 2.0

Nu skall det bara till ett par försänkta skruvar, vilket jag inte har hemma på lager dessvärre.
Bilagor
IMG_8372.JPG
IMG_8373.JPG
IMG_8374.JPG
IMG_8375.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-24/04:22

Montering av Criega OS18 sidoväskor på GS'en. (18 liters väskor).
Klockan börjar nu bli dags för att sova, ny arbetsnatt snart igen.

Tror dock att det kommer att bli bra detta arrangemanget på hojen, då det är ett flexibelt system som det är lätt att montera och demontera om man vill ta av det, samtidigt som det är helt vattentätt och har flexibelt utrymme.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8377.JPG
IMG_8378.JPG
IMG_8379.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav GSven » 2023-01-24/19:20

BmwMats skrev:Montering av Criega OS18 sidoväskor på GS'en. (18 liters väskor).
...
Tror dock att det kommer att bli bra detta arrangemanget på hojen,
/BmwMats


Det tror jag också, bra grejor, 10 års garanti. För forumläsare som vill söka mer upplysningar: tänk på stavningen. Kriega heter det, alltså med K. Hemsidan har inspirerande bilder. https://kriega.com.

Nu får du provpacka: kök, vätska och mat i ena väskan. Kläder och sovsäck i andra väskan. Liggunderlaget får väl plats i tältrullen. Drönaren och fototillbehör i toppboxen. Kanske en liten tankväska för bra-att-ha-saker. Givi eller SW-Motech som har smidiga tank-ringfästen.

Du har skrivit om planer att fara norröver. Det finns många småvägar, dålig eller bra asfalt eller grusvägar, bara att välja. Äventyret kan börja i Tiveden, fortsätta i Bergslagen. Ja, norrut kan du komma längre ändå när tjällossningen är avklarad.
Om matsäcken inte räcker så har Blå varuhuset korv även i norr. Ska vi snitsla en väg?
Korv Mellansverige.png
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-24/22:54

GSven skrev:Det tror jag också, bra grejor, 10 års garanti. För forumläsare som vill söka mer upplysningar: tänk på stavningen. Kriega heter det, alltså med K. Hemsidan har inspirerande bilder. https://kriega.com.

Nu får du provpacka: kök, vätska och mat i ena väskan. Kläder och sovsäck i andra väskan. Liggunderlaget får väl plats i tältrullen. Drönaren och fototillbehör i toppboxen. Kanske en liten tankväska för bra-att-ha-saker. Givi eller SW-Motech som har smidiga tank-ringfästen.

Du har skrivit om planer att fara norröver. Det finns många småvägar, dålig eller bra asfalt eller grusvägar, bara att välja. Äventyret kan börja i Tiveden, fortsätta i Bergslagen. Ja, norrut kan du komma längre ändå när tjällossningen är avklarad.
Om matsäcken inte räcker så har Blå varuhuset korv även i norr. Ska vi snitsla en väg?
Korv Mellansverige.png


Tack för korrigeringen GSven, inte så lätt alla dessa "nya" tillverkare och namn som man inte har hört talas om tidigare, förr var det Krauser som gällde till hojarna ;)
Kanske lättare att komma ihåg det nu då Kriega också börjar på samma bokstäver (KRiega liksom KRauser).

Man tackar och bockar för en alldeles utmärkt karta, nästan i klass med Generalstabens karta gällande tillförlitlighet och korrekthet, nu finns det ju MAT tillgängligt åtminstone upp till Edsbyn, Bollnäs samt Söderhamn :lol: :mrgreen: ;)
Längre upp vågar man väl sig inte, då serveras väl salt i kaffet och renskav endast ?

För att inte skoja till det alldeles för mycket, så får jag väl börja med att nämna att jag har försökt hitta något i väskväg som finns att köpa över disk i min närhet, då reducerades antal väskor rätt betydligt och Kriega var det som fanns närmast att tillgå, tyvärr passar inte deras fästplatta för väskorna på G310GS då hojen är alldeles för bred baktill över dyna och pakethållare med dess handtag på sidorna.

Jag och handlaren har vid flertalet tillfällen testat att provmontera på en likadan hoj i butiken och standardhållaren är definitivt för kort för den lilla GS'en, liksom de två varianterna som också fanns på hyllan till andra motorcykelmodeller såsom KTM samt Yamaha Tenere.
Även dessa är betydligt kortare över sadeln och vid provmontage på G310GS stod väskorna i princip rakt ut åt sidorna.
Dom stackars försäljarna i butiken rev sig i huvudet och kunde inte komma på någon vettig lösning inför mitt problem, så jag köpte enbart två stycken Kriega OS18 väskor och några hyfsat breda spännband på det blå varuhuset som jag fäste väskorna över sadeln med.

Den högra väskan ligger an mot ljuddämparens värmesköld och jag är rädd att den blir för varm och skadas av den alstrade värmen från ljuddämparen, så jag kommer att tillverka ytterligare en värmesköld som jag kommer att montera utanpå den befintliga och mot väskan så en större luftspalt hjälper till att reducera värmepåverkan.

Inte så snyggt kanske med några spännband över den del av sadeln som är ämnad åt en passagerare, men funktionen är den som räknas när inget annat fanns att tillgå för vettiga pengar till cykeln.

Ja du GSven, klart att jag redan har provpackat väskorna, verkar riktigt trevliga i och med att dom är vattentäta och har en elegant innerväska som är ljus och trevlig så man ser vad man har petat ner i dessa, även om det är lite skum belysning runt hojen.

Naturligtvis skall även min lilla drönare Dji Mavic Mini med på resorna, han är ju rätt van att få följa med mig ut sedan tidigare ;)

Tack för "korvkartan", då vet man att man klarar sig åtminstone dit upp, men det blir ju väldans krokig väg om man skall besöka alla korvbutiker utmed vägen.
I värsta fall få man väl proviantera medelst ett par burkar Bullens Pilsnerkorv som nödproviant på resan :D :D :D

Tack för dina tips GSven, jag blev lite full i skratt när jag såg ditt inlägg med karta och allt... :mrgreen:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-29/19:09

Efter dagens Norgeresa och 26,8 mil, så fyllde jag på 9,08 liter med bränsle.
Färden gick i ett inspirerande tempo på norska slingriga vägar, backigt och underhållande.
Hälften av sträckan utgjordes tyvärr av den svenska delen av E6'an i 110 km/h, men då drog den lite mer enligt färddatorn.
Jag höll inte igen på hastigheten någonstans, utan körde den lilla G310GS'en rätt inspirerande och då jag räknade ut den verkliga förbrukningen så låg den på 0,338 liter/mil.
Det var extremt blåsigt och mycket sidvind som kanske också påverkar förbrukningen, men det känns ändå rätt bra med en så pass låg förbrukning.
Färddatorn på hojen visade dock 3,6 liter/100 km, dvs 0,36 liter/mil. Med andra ord är den inte riktigt korrekt mot verklig förbrukning.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8515.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-01-30/03:47

Efter gårdagens körning kan jag förtälja att jag upplever fjädringen fram som väldigt trevlig på landsväg och kurviga mindre vägar. Inte för mjuk som några ibland nämner.
Dock har jag inte kört den på grus eller off-road ännu, där misstänker jag starkt att ryktet om den mjuka fjädringen stämmer väl.

Vid inbromsning på landsväg/stadstrafik så niger motorcykeln ner en del, men jämfört med en äldre BMW K75 med eftermonterad stor touringkåpa och extrautrustning där vikten är avsevärt högre, så upplever jag inte någon skillnad.

Dock märks det vid rejäl sidovind att det tar tag i hela ekipaget en hel del och man får vara på sin vakt, men det var extremt blåsigt då jag körde igår över broar och öppna landskap då vikten på hojen endast är 169 kilogram.

Effektmässigt så upplever jag den som pigg och rapp på inspirerande vägar i Norge, men man får växla ner från sexans växel och kanske ta skarpa kurvor på treans eller fyrans växel för att få en härlig respons från den lilla enstånkan.
Motorväg (skyltad 110 km/h) är absolut inga problem, oavsett om jag körde mot eller från vinden.
Den gick ohyfsat fint även i något högre farter, men började då att sörpla i sig lite mer bensin än vad kanske en större motor hade gjort.
Är oerhört förvånad över vad drevningen från 16 till 17 kuggar gör gott vid sådan körning.
Det finns vibrationer i motorn på alla varvtal, så man känner att det inte är en fin mjuk 3-cylindrig K75 man kör, men vibrationerna upplevs inte anmärkningvärt förrän över 6000 rpm, och då är vi för länge sedan över tillåten motorvägsfart med den utväxlingen på sexans växel.

Det skall dock nämnas att den är inte glad i att ligga på 3000 varv eller därunder och accelerera, den känns ansträngd då, men petar man ner en växel så kommer den att svara fint på gaspådrag.

Jag är inte van och har aldrig haft någon motorcykel med sex växlar tidigare, så jag upptäckte ett flertal gånger att jag inte hade lagt in sexans växel, men det är väl en vanesak.
Hade jag tittat mer uppmärksammat på instrumentpanelen så hade jag ju sett växelväljarindikatorn.

Avgasljudet är inte mycket att skriva hem om, det låter som en Briggs&Stratton gräsklippare som håller på att köva sig. Ett väl dämpat ljud som inte ens skulle reta upp någon fågelskådare ens om jag puttrade förbi honom eller henne på nära håll.
Bra eller dåligt får man ta ställning till...

Motorn har inte tillstymmelse till svänghjul, så det gäller att ha lite gaspådrag och varv vid igångkörning så man inte får sk. "kärringstopp", fråga mig inte hur jag vet det, jag skulle aldrig erkänna att jag har fått det ett antal gånger redan under den tid jag har haft hojen :shock: :oops: :mrgreen:

Bränsleförbrukningen är som jag skrev innan endast 0,338 liter per mil (uppmätt efter körning vid återuppfyllning av tanken), ändå har jag legat och kört många mil på motorväg E6 under mycket kraftig vind, samt en mycket inspirerande körning på mindre vägar upp till Halden (väg 165 i sverige och väg 220 i norge). Den är som många motorcyklister redan vet, bitvis MYCKET kurvig och backig.

Vill bara dra mitt strå till stacken och beskriva hur jag upplever den så här i början, jag kommer om det finns intresse att vidareutveckla denna tråden allt eftersom jag kör och äger den lilla 310'an.

Än så länge känns det som en helt perfekt cykel för mig för sådan typ av körning som den gårdagen bjöd på.

I övrigt måste jag säga att det är en riktigt trevlig liten hoj, lätt och smidig, pigg och alert, rapp och inspirerande att köra. Länge sedan mina mungipor satt så långt isär under hela körningen. :)

Kör lugnt och vackert - BmwMats
Bilagor
IMG_8452.JPG
IMG_8490.JPG
IMG_8492.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-01-30/15:59

Super kul att läsa! Jag har inte kommit ut än, en del fix och dessutom varit lite isigt, men borta nu utom på morgonen då det är ganska mycket svartis...
Massa delar beställt, så snart det börjar ramla in så skall det skruvas, återkommer där.
Min huvudsakliga använding blir sthlms förorts körning, mycket tärbromsande o gasande, hit o dit, sällan över 110 mer än några km, är fördel eller nackdel att dreva om - tänker att kärrngstop risken ökar, eller tänker jag fel?

Mjukheten låter ungefär som jag fått beskrivet tidigare, vi får se hur den upplevs i lite inspirerad kryssande o bökande i förort o trånga lite elka bilköer på essingeleden..som beskrivet ovan, kanske tycker den niger för mycket, låt oss se.

Den fick ju som tidigare nämnt också lite kritik för svagt ljus, extraljus ramp funkar inte i tät trafik, men har du funderat på eller om nån annan som har testat på att LED konvertera halogen strålkastaren på sin hoj? gör det nån skillnad? tex. med sådan kit: https://www.ledperf.se/led-lampa-foer-m ... 32690.html
vet ej vad normal lampan ger för lumen, så uppgedda talet säger inte såå mycket..
mvh
Christian
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-02-01/20:59

Tillverkning av stänklapp för bakhjul.

Under Norgeresan upptäckte jag att det samlas och sprutar in mycket skit från bakhjulet som samlas bakom motorn och svingens upphängning, varvid jag har tillverkat en gummistänklapp som monterades med ett par aluminiumfästen under hojens befintliga innerskärm.
Nu skall väl inte vare sig motor eller fjädringssystem bli smutsigt på samma sätt längre.

Även kedjan fick sig en duvning med rengörning och ny kedjeinsmörjning med Motul's produkt.

Naturligtvis monterades kedjeskydd, värmesköldar m.m. av inför rengörningen av hojen.

/BmwMats
Bilagor
IMG_8518.JPG
IMG_8519.JPG
IMG_8521.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-02-01/21:00

Kedjans underhåll...
Bilagor
IMG_8525.JPG
IMG_8526.JPG
IMG_8527.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-02-04/21:34

Påbörjat lite fix här hemma med på lillhojen. I väntan på avgassystemet, handskydd o nytt batteri.

-haft av tanken (men man kan göra det utan ta loss bränsle ledningar mm tvärtemot vad som sägs på nån yuotube klipp - bara hänga upp med lite tråd/ledning)
-tändstift byte (biltemas hylsa för 98 kr funkade utmärkt, BMW ville ha över 400 för tändstifthylsa - löjligt)
-satt i nytt K&N luftfilter
-kapat en del av snabeln till luftburken

Sen hade jag en påhängs vindskärm från Ducati Multistradan som nog funkar på denna hoj

Monterade också snabbfäste så jag kan flytta toppboxen mellan hojarna

Byggde liknande stänkskydd som du gjorde Mats, testar först med bara enkel skruv överst o så buntband nederst. Lite tjockare o hårdare plast än i din biltema matta, kanske funkar med min lite klenare infästning.

Bytte olja/filter i veckan, den oljan som var i såg inte kul ut..

Nu är det -13 ute, i kallgaraget är det också lite väl kyligt, så får vänta med omdrevning mm ett par dagar.

20230202_125848.jpg

20230202_151405.jpg

20230202_151247.jpg

20230202_151300.jpg

20230202_151358.jpg
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-02-06/21:08

Trevligt att se att det blir lite pyssel med nykomlingen i familjen :-)
Kan du länka till Biltemas tändstiftsnyckel som passar till G310GS ? (artikelnr) ?

Hur långt har hojen rullat totalt ?
Alltid gott att göra ett extra oljebyte med filter, även om det kanske inte behövs enligt serviceboken.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-02-07/05:00

Jorå, går o längtar till att is o snö skall förvinna, snarare blivit mer vinter o helt vitt i Huddinge, med runt -13 i helgen så jag la ner all kallgarage mek, det var -6 i går kväll också, men nästa vecka kanske bättre - då borde ocksp avgassystem komma! Handskydden o nytt batteri är på väg fick jag besked om igå, från Spanien resp. NL.

Vet inte vad som är god kotym, jag bytte från min tråd om G310 till din, har jag då kapat din tråd o gjort fel? eller borde jag fortsatt i min? jag vill inte vara forum vilde göra fel?! Har jag gjort fel kan jag bygga vidare i min tråd eller kanske man skall ha en ren G310GS/R tråd så alla andra ointresserade av dessa småmaskiner slipper se ? bara funderingar.

Länk till lång hylsa med relativt tunna väggar, den som passade utmärkt: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000023462
både tunn o lång nog att nå ner med vanlig förlängare, samt magnet. Ser hyfsat välgjord ut, så sällan som skall skruva detta håller den nog utmärkt - inte säker på att Biltema är sämre än nån annan i många fall.

hittade ej instruktion på åtdragningsmoment, men drog bara till den ganska försiktigt, ganska små sitft o lite klena grejer känns det som, brukar inte behövas så våldsamt.

Den har gått ca 1500 mil, finns också stämplat i service bok, stämmer säkert, kanske enstånka från indien grisar ner oljan mer? tror bara 2-300 mil dock sedan senaste oljebyte. Jo oljebyte är nått som görs för sällan tycker jag på många fordon i dag, hade räddat många maskiner om folk la in ett extra oljebyte mellan service intervallerna.
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-02-07/06:19

Christian Krog-Jensen skrev:Vet inte vad som är god kotym, jag bytte från min tråd om G310 till din, har jag då kapat din tråd o gjort fel? eller borde jag fortsatt i min? jag vill inte vara forum vilde göra fel?! Har jag gjort fel kan jag bygga vidare i min tråd eller kanske man skall ha en ren G310GS/R tråd så alla andra ointresserade av dessa småmaskiner slipper se ? bara funderingar.


Det mest relevanta kanske vore att göra en ny tråd i F, C & G Encylindriga delen av forumet.
https://www.bmwklubben.se/forum/viewforum.php?f=216

Vad tror du om det Christian ?

En ny tråd där vi beskriver våra egna funderingar, modifieringar och arbeten, och utvecklar allteftersom med fler nya trådar allteftersom tiden går, men det är självklart fritt att kommentera och göra inlägg allteftersom i önskad del.

Du har absolut inte gjort något fel i mitt tycke, bara roligt att det händer något på forumet och att vi kan utveckla vårt intresse runt BMW G310GS.

Kanske särskilja olika delprojekt lite mer då det gäller just G310.
En ny tråd för tändstiftsbyte med lite bilder, en ny tråd för kedjejustering, en ny tråd för kåpglas, en ny tråd för service m.m. alltsammans gällande G310 under rubriken: https://www.bmwklubben.se/forum/viewforum.php?f=216

Så länge det är specifikt för just G310 så borde det väl passa bra, är det dock någon diskussion gällande att det är en GS så kör vi det under GS-delen i forumet, är det något som gäller att dra ihop ett gäng G310-ägare för en körning så gör vi det under KLUBB-delen här på forumet.
Så länge rubriken till nya trådar beskriver innehållet så torde det ju vara lätt att se vad tråden innehåller och är man ointresserad av 310cc utan kanske hellre vill läsa trådar om 1200cc så är det ju bara att hoppa vidare bland nya inlägg.

Skulle det vara något ?
/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: BMW G310 GS

Inläggav Christian Krog-Jensen » 2023-02-07/14:41

Låter lysande, lätt hitt in till o ren struktur! ..kan man flytta våra konversationer, starta nytt? kanske finns nån Admin kung som kan rodda det?
Christian Krog-Jensen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2023-01-13/15:24

Re: BMW G310 GS

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-02-07/16:30

Börja ni en tråd däri vill ha den, så flyttar jag dessa inlägg dit om ni vill men kom ihåg att de kommer i datumordning så det gamla kommer först.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW G310 GS

Inläggav BmwMats » 2023-02-13/20:45

Liten uppdatering av tråden och ett antal mil i sadeln sedan jag köpte hojen i slutet av december.
Är otroligt nöjd med den hittills, några modifieringar har jag gjort, de går att läsa om längre upp i trådens början, men det jag upplever som positivt som sticker ut lite extra är bland annat följande:

- Låg bränsleförbrukning. Enligt färddatorn drar den under "inspirerande" körning ca 0,36 l/mil, men efter att ha tankat fullt och kört slut nästan en tank, drog den 0,32 l/mil, dessutom mycket motorvägskörning.
På senare turer har jag kört något lugnare, då hamnar förbrukningen på ca 0,29-0,30 l/mil.

- Mycket behaglig fjädringskomfort på asfalt, varierande kvalité på underlaget.
Fartgupp, tjälskador och lappar/lagningar i asfalten känns knappt, eller rättare sagt - hojen bara glider över mjukt och fint.
Har dock inte kört den på grus eller i terräng ännu, men där lär G310GS komma till korta gällande fjädringen som upplevs mycket mjuk och inte bra enligt youtubeklipp jag sett.
Kommer att testa det själv frampå i vår/sommar, men jag har heller ingen erfarenhet att bedöma det själv.

- Motorn's effekt och smidighet på varvtal över 3000 rpm, drar fint och mjukt, även om man känner att det är en encylindrig spis som får jobba, så är det inte jobbiga vibrationer med de motorvarvtal som jag kört.
Har ännu inte varit över 7000 rpm någon gång, även om man kanske kan varva upp mot 11-11500 rpm.
Under 3000 rpm är det inte mycket till effekt, den trivs inte under dessa varvtal och belastning.
Dock går det fint att starta med låga varv, typ tomgångsvarvtal och köra igång, men man får vara försiktig så man inte får "kärringstopp" då det saknas svängmassa i motorn.
(det gäller att hänga med på gasen så motorn får lite mer gas vid startögonblicket).
På min brukscykel BMW K75 så rör jag ALDRIG gasen vid igångkörning, det är bara att släppa kopplingen och rulla iväg, sparar dessutom på lamellerna.

- G310GS är underbar på vägen, ofattbart smidig, välbalanserad och fin, både på rak landsväg, motorväg, stadskörning, inspirerande kurviga småvägar m.m.
Nu talar vi landsväg och originaldäck, något annat har jag inte testat ännu.
De nyare hojar jag jämför med som jag testat själv, är BMW F650GS, F700GS samt F800GS.
Denna är definitivt minst lika lättkörd och inspirerande att köra, dessutom mycket lättare och smidigare.
Dessa tre F-varianter av BMW har jag varit väldigt svag för, men personligen tycker jag att dom är för dyra även som begagnade, så därför föll valet på denna mindre och något mer spartanskt utrustade 310cc maskin.

- Sittkomfort.
Sadeln är ovanligt kraftigt urskålad för föraren, så i princip sitter man som gjuten i sadeln när man kör, på både gott och ont.
Man har svårt att byta sittställning under längre turer om man vill variera bakens placering på sadeln, men det finns alternativa dynor att tillgå om så skulle vara fallet att man vill ha en annan känsla.
Styrets placering till föraren är underbar, men nu talar jag personligt tycke.
Brett isär med handtagen, bromsarna bettar fint, både fram och bak.
Ha i åtanke att jag är van vid 80-tals BMW som kanske inte tar lika bra som modernare hojar.

Över lag så kan jag bara rekommendera G310GS, mycket hoj för pengarna, rolig, inspirerande hoj, kvalitetsintrycket verkar vara riktigt bra, men saknar nästan alla finesser som dom större och dyrare BMW-hojarna har som standard.
Personligen har jag aldrig haft funktioner såsom Traction control, Blåtandsuppkoppling, fjärrstyrt tanklås, nyckellös tändning, TFT-skärm med massa funktioner, lutningsvinkelmätare i kurvor, diverse körprogram och gasresponsmöjligheter m.m.

Som det känns nu i livet så vill jag kunna reglera allt själv och ha full kontroll på det jag tycker är det primära när jag kör motorcykel, dvs gasa, bromsa, styra och ha kul.
Allt annat lull-lull vore kanske kul, men inte nödvändigt. Dessutom så är det mindre som kan krångla med åren.

Det var väl mina tankar och synpunkter hit till dags datum, får se vad framtiden har att bjuda på.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_8655.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Nästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst