Bevingade ord

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-01/17:53

"Amatörer talar strategi. Proffs talar logistik."
Omar N Bradley, amerikansk general under andra världskriget - "The GI's General" - citerad av Katarina Barrling i dagens Spanarna, SR P1. Hans namn är numera måhända mest förknippat med ett stridsfordon?

Under den grundläggande stabsläkarkursen hörde jag som nybliven reservofficer och arméläkare en annan av Bradleys sentenser:
"Jag säger, vad jag vill göra.
Min stabschef säger, vad jag bör göra -
och min förbannade kvartermästare säger, vad jag kan göra."

Inget nytt i detta. Napoleon konstaterade, att "en armé marscherar på sin mage", vilket var mycket gammalt redan då.

Sannolikt är varken Napoleon eller Bradley särskilt högt skattade i Ryssland. Sedan 24 februari märks det synnerligen väl Ukraina, vilket var utgångspunkten i Katarina Barrlings spaning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Perra_II63 » 2022-04-01/18:55

@Bror
Zun Zu som var general och skrev boken The art of war myntade många uttryck och teser som gällde då och gäller även än.

Som exempel kan nämnas ”All krigföring bygger på vilseledning. När vi kan anfalla måste vi verka oförmögna och passiva. När vi är nära måste vi få fienden att tro att vi är långt borta. När vi är långt ifrån måste han tro att vi är nära. Vi måste locka fienden, simulera förvirring och krossa honom.”

Tänk att en skrift för ca 3000 år sedan kan gälla än idag.

Ryssarna är mästare i Maskirovka (vilseledning) som de anammar så långt ner som till plutonchefer.

Förhoppningsvis kommer inte kriget att sprida sig, men fan tror i och med att Ukraina nu lyckats med konststycket att bekämpa en drivmedelsdepå inne på Ryskt territorium (Helt enligt krigets lagar och folkrätten)

Som Joakim Pasakivi uttryckte det, ett tag före kriget trodde vi att Ryssland var lika skickliga som de verkade.

Numera är det närmast bevisat att tomma tunnor skramlar mest, kan inte vara lätt att leva i en kleptokrati där alla stjäl av varandra.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-01/19:12

Enig om Sun Tsu - men jag undrar, om exempelvis George S Patton i första hand tänkte som han. "En bra plan, som verkställs idag, är bättre än en perfekt plan, som verkställs om en vecka", verkar vara en bra sammanfattning av Pattons tänkande. Men det är klart, att han såg till, att logistiken fungerade. Annars skulle han inte ha nått de framgångar han gjorde.

Maskirovka ner till plutonsnivå kanske skapar fler problem, än det löser?

Bekämpning av drivmedelsdepåer är ett perfekt exempel på logistiktänkande - riktat mot fiendens dito. Stjäl fienden dessutom av sig själv, får han problem!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Bevingade ord

Inläggav Perra_II63 » 2022-04-01/20:02

Mm Patton sa mycket klokt, bland annat att inget krig vinns för att man dör för sitt land, det vinns genom att de andra dör för sitt.

Men att det är bättre med en 80% order i tid än en 100% order två veckor för sent råder inga tvivel om.

Han var också en uppdragstaktikens man, det bevisade han bland annat under operation market garden som bland annat filmatiserats i en bro för mycket.

Att han sedan höll på att åka ut på öronen för att han kallat soldater som skadats för ynkryggar är en annan sak. Mycket kan man säga om Patton men någon mjukost var han inte.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-01/20:34

Instämmer. Hans tal till amerikanska tredje armén 5 juni 1945 är nog rätt typiskt.
"... Ni kommer inte att dö allihop. Bara två procent av er som står här idag kommer att dö i ett större slag. (Såvitt jag läst ett statistiskt korrekt påstående.) ... De verkliga hjältarna är de som slåss, fast de är rädda.
... Den kortaste vägen hem går genom Berlin och Tokyo. Och när vi kommer till Berlin tänker jag egenhändigt skjuta den där jävla målarkludden Hitler. Precis som jag skulle skjuta en orm!

... när ni sitter vid brasan om tjugo år med er sonson i knät ... behöver ni inte säga: 'Farfar skovlade skit i Louisiana.' Nej, ni kan se honom rakt i ögonen och säga: 'Farfar marscherade i den storartade tredje armén med ett jävla råskinn som hette Georgie Patton!' "
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-10/14:25

"Mitten är en livsfarlig position i politiken. Man blir påkörd från bägge håll."
Margaret Thatcher, citerad i Hans-Gunnar Axbergers "Statsministermordet".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-04-24/09:14

"Fäääääärdig!"

(Beppe Wolgers Sigrid)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Bevingade ord

Inläggav Sahlin » 2022-04-25/19:14

Bror Gårdelöf skrev:"Mitten är en livsfarlig position i politiken. Man blir påkörd från bägge håll."
Margaret Thatcher, citerad i Hans-Gunnar Axbergers "Statsministermordet".

Ligger något i detta med tanke på att en av dagens svenska politiker hela tiden pratar om "den breda mitten". Personligen tycker jag nog att "den breda mitten" blivit ganska smal och trång ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-04-30/18:20

Fast är den så trång? Dess främsta förespråkare har ju inte något irriterande stort väljarstöd - så där är kanske gott om plats? ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-05-03/08:28

Följande rader hade jag läst förut. Idag uppmärksammades de i en artikel i Östgöta Correspondenten.

"Kvinnornas tre problem i livet:
Det är mensen.
Det är män sen.
Demensen."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-11/13:11

Motorcykeltävlingen på Isle of Man är ökänd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-21/14:27

"När en man går ut ur ett rum, lämnar han allt i det rummet bakom sig.
När en kvinna går ut ur ett rum, bär hon med sig allt, som hänt i det rummet."
Alice Munro, citerad av Peter Englund i Allvarligt talat, SR P1.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Per Lidforss » 2022-07-21/15:38

Brors senaste inlägg är mkt tänkvärt. det finns nog en evolutionär skillnad man-kvinna i vad vi så att säga uppmärksammar. Detta sagt utan kritik gentemot könen.
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-21/17:48

Jäpp. Genom decennierna har det - åtminstone sedan Simone de Beauvoir var i farten - funnits folk, som hävdat, att könet enbart är en social konstruktion. Utan detta konstruerande skulle pojkar och flickor, män och kvinnor, vara likadana, bortsett från strikt biologiska skillnader.
Fan tro't - och Alice Munro är rimligen av annan åsikt.

Nämnda avsnitt av Allvarligt talat sändes 7 juli och finns på SR Play. Peter Englund är som vanligt klok och värd att lyssna på.

Vad gäller skillnaderna mellan könen, håller jag med fransmännen - och fransyskorna: "Vive la difference!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Per Lidforss » 2022-07-22/16:03

Jag kan ibland fundera över detta ämne genusvetenskap. Givetvis lika lön för lika arbete osv. Men evolutionen har gett oss olika egenskaper som högst troligt har gynnat vår utveckling som art. Betänk att vi vore sniglar med förmågan att befrukta oss själva. Nej, tacka vet jag vårens flickparad med Gunnar Wiklund samt lite gammaldags artighet som man numer bara får uppskattat av tanter, trots att man själv är yngre farbror......
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-07-30/02:54

Kvinnor vs. män är ett outtömligt ämne.

När jag var ung hade jag en äldre bror som hade två barn på en pojke på 5 år och en flicka på 4 år, om jag minns rätt. Han och hans sambo var lite sådär småradikala som man skulle vara på sjuttiotalet och jag var väl själv likadan och alla var, trodde jag, rörande överens om att kön "bara" var en social konstruktion.
Nåväl, julen kom och jag skulle köpa julklappar till bland annat brorsans barn. Dom fick varsin brandbil.
Brorsan bodde då i skåne och resten av familjen i stockholm så vi firade inte jul tillsammans det året och skickade julklapparna.
Långt senare fick jag höra av brorsan att grabben hans hade gillat brandbilen men dottern inte så mycket. Inte så lyckat val av julklappar, med andra ord.

Man jag vet inte, kanske är könsroller en social konstuktion, men i så fall är den ganska stark. Och det är ingen tvekan om att det finns skillnader mellan könen vad det gäller muskelmassa. Ungefär en kvinna på tusen är starkare än genomsnittet bland män. Fast det är givetvis ingen grund för löneskillnader.

För länge sen när vi var jägare-samlare så var det männen som gick ut i strid när det var påkallat. Orsaken var att kvinnorna var viktigare för stammens överlevnad medan männen egentligen inte behövs, så länge det finns tillräckligt med män för att befrukta kvinnorna. En man och tio kvinnor kan göra tio barn på nio månader men en kvinna med tio män är betydligt mindre produktiva.

Sen har vi ju detta med transsexuella. Jag har en son som föddes som flicka. Han är nu 28 år och man. Jag hade givetvis problem med att min dotter bytte kön till man men han var så säker på sin sak att det aldrig egentligen var ett problem. Mycket kan sägas om detta men jag har redan sagt det nånstans i forumet.

Miljöpartiet har i sina stadgar att dom skall ha två språkrör, en kvinna och en man. Hur ställer dom sig till transsexuella? Jag vet att vissa feminister ogillar trans-kvinnor och menar att dom inte är "riktiga" kvinnor och inte kan förstå sig på kvinnokampen.
Sen har vi ju sporten. I Kanada finns en cyklist som är trans-kvinna och som vunnit en hel del pokaler. Övriga kvinnliga cyklister är inte stormförtjusta och det är ingen tvekan att växa upp med höga testosteronnivåer har varit en fördel, även om hon nu måste hålla testosteronnivån nere för att få vara med och tävla.

Jag är för trans-rättigheter men vad det gäller sport vet jag inte alls hur man skall bete sig och vad som är rätt.

Nog svamlat.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-30/08:06

Fredric Fredricson skrev: Dom fick varsin brandbil.

För länge sen när vi var jägare-samlare så var det männen som gick ut i strid när det var påkallat. ...
En man och tio kvinnor kan göra tio barn på nio månader men en kvinna med tio män är betydligt mindre produktiva.

... även om hon nu måste hålla testosteronnivån nere för att få vara med och tävla.

Jag är för trans-rättigheter men vad det gäller sport vet jag inte alls hur man skall bete sig och vad som är rätt.

Jag undrar, hur många tusen föräldrapar, som genom generationerna gjort iakttagelsen, att flickor och pojkar spontant ägnar sig åt olika slags lekar. Det är knappast någon social konstruktion - lika lite som undantagen. Visst finns det flickor, som hellre vill leka pojklekar - och tvärt om. Ser man verkligheten, sådan den är, utan ideologiska skygglappar, är det uppenbart.

Jag undrar, om jägar-samlarkulturerna krigade särskilt mycket. På den tiden var det glesare mellan människoflockarna, och de var inte så stora. För inte så länge sedan såg jag ett program om de första jordbrukskulturerna. Där påstods, att en bieffekt av dem var krig - något som alltså inte skulle ha förekommit tidigare. Men där är jag okunnig och böjer mig för expertis.
Ändå har du ju rätt. Männen jagade, medan kvinnorna såg efter avkomman. Jakt på stora bytesdjur krävde samarbete - och tros vara en av orsakerna, till att människan utvecklade ett talspråk.

Jag håller med om problemet med genetiska män (= en X- och en Y-kromosom), som bytt kön och tävlar som kvinnor. Argumentationen från motståndarna är, att transkvinnorna har oacceptabla, genetiskt betingade fördelar - medan argumentationen från förespråkarna är, att transkvinnorna utsätts för diskriminering, om de inte får delta.

Min egen reflektion är den gamla vanliga - utifrån mer än fyra decenniers yrkeserfarenhet: Livet är inte rättvist, och oavsett vad man försöker med, kommer man inte att kunna eliminera detta faktum.
Regelskaparna inom idrotten får klia sig i huvudet och fatta beslut.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-01/13:19

"Det jag älskar hos det motsatta könet är, att det är så motsatt."
Den amerikanska författaren Dorothy Parker (1893 - 1967) var berömd för sin slagfärdighet.

Ovanstående var nytt för mig, men jag har en annan gammal favorit från henne.
En ung Hollywoodskönhet höll upp dörren med repliken: "Age before beauty."
Dorothy Parker svepte genom dörren och svarade: "And pearls before swine."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-08-03/02:17

Bror Gårdelöf skrev:....
Jag undrar, om jägar-samlarkulturerna krigade särskilt mycket. På den tiden var det glesare mellan människoflockarna, och de var inte så stora. För inte så länge sedan såg jag ett program om de första jordbrukskulturerna. Där påstods, att en bieffekt av dem var krig - något som alltså inte skulle ha förekommit tidigare. Men där är jag okunnig och böjer mig för expertis.
.....

Jag är inte heller expert men det förefaller vara tämligen mänskligt att misstänka att okända människor är illgärningsmän. Ser man dessutom lite annorlunda ut så är sannolikheten ännu större. Och jag håller det inte alls för otroligt att det fanns en massa "Puntinar" på den tiden som gillade att bråka med grannarna.
Efter vad jag förstår så var de så kallade jägare/samlare också pigga på att samla frukter, rötter och annat smaskigt som fanns. Det är inte otroligt att det fanns platser med god tillgång till sådant som man inte ville dela med andra och där kunde oenighet uppstå.
Det vore inte heller nån bra grej rent genetiskt om man inte blandade om lite bland grupperna av jägare/samlare och då måste man träffas och här finns tillfälle till friktion.

Min poäng är bara att det är inte alls självklart att jägare/samlar-folk är några fredliga hippies utan dom kunde nog bråka dom också. Sen att det kanske inte kunde karakteriseras som "krig" är en annan sak.

Fast det är naturligtvis killgissningar, men en del från böker jag läst om mänsklighetens utveckling.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-03/15:00

Du och jag är nog eniga. Som jag förstått, bestod jägar-samlarfolken i regel av relativt små grupper av människor, och de hade gott om svängrum under 200 000 - 300 000 år, när detta var den självklara mänskliga tillvaron.
Det hindrar förstås inte, att de kunde komma i träta med andra grupper. Tanken går till det inledande partiet i År 2001 - en rymdodyssé, där två olika grupper av apor slåss om ett vattenhål. En av dem upptäcker så småningom ett redskap - ett lårben, som kan användas som klubba - och deras utveckling från apor till människor börjar.

Men frågan är, om dessa människogrupper ägnade sig åt regelmässiga, planerade och organiserade överfall på andra grupper - vilket väl är, vad krig handlar om.

När människan blev bofast och började odla (för 8 000 - 10 000 år sedan, om TV-programmet jag såg hade rätt), krävdes en helt annan organisationsnivå, med fler människor inblandade. Då behövde man också försvara sina odlingar mot jägare-samlare, som ville åt grödorna utan att odla själva - och med tiden uppstod väpnade organisationer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-08-06/01:23

En av de intressantare böckerna jag läst heter "Guns, Germs, and Steel" av Jared Diamond. Han pratar. såvitt jag kommer ihåg, inte speciellt mycket om krig och ofred på jägar/samlartiden eller under jordbrukarttiden, annat än i enstaka bisatser, men han pratar om hur dessa samhällen utvecklades och varför de kom när dom kom osv.

Det finns en svensk översättning och jag tror dessutom det har gjorts en tv-serie löst baserad på boken, och då med samma namn som boken. Kan vara den serien käre Bror såg.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Karl Bergman » 2022-08-11/17:39

Intressant tråd, har inte varit i forumet på lång tid men av en händelse upptäcker jag den här tråden, tvättar mina oljiga naglar (efter tider av mekning) och blir sugen att läsa här igen, i synnerhet när det handlar om slikt som jag är fascinerad av.
Har ni läst Lasse Bergs triologi om Kalahari? Själv blev jag helt fångad av de fakta och/eller teorier han torgför om hur och varför vi tagit oss ända hit.
Borde kanske ha träffat er på årsträffen i Sundsvall den här helgen eftersom det är min tassemarker men av familjeskäl kan jag inte delta.
Nåja fortsätt den här intressanta tråden den är utvecklande och jag kommer att följa den med stort nöje.
Karl Bergman
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 1999-08-11/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Kenneth Lundgren » 2022-08-11/20:16

När en kvinna pratar förstår man inte alltid vad som sägs.
Men man förstår vad hon menar när hon inte säger något.

Late blooming man
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-22/09:52

"Den, som lever på hoppet, blir i alla fall inte fet."
Tilla Durieux, österrikisk skådespelare (1880 - 1971)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-09-27/12:46

Under en lugn stund på jobbet råkade jag surfa in på"Schweiz" - och upptäckte, att landets valspråk är "Unus pro omnibus, omnes pro uno" = "En för alla, alla för en". Det passar onekligen bra i ett förbund av kantoner med hög grad av självbestämmande.
Fram till nu har jag tagit för givet, att valspråket skapades av Alexandre Dumas till hans legendariska musketörer - men jag antar, att han snodde det från schweizarna. Att schweizarna skulle ha snott det från Dumas verkar mindre troligt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-09-28/10:01

Wikipedia har mer att berätta, tyvärr hittade jag bara en engelsk version men den antyder att det inte är "Schweizarna" som tvunget är de som skall hävda en IPR på det. Läs och begrunda själva.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unus_pro_ ... es_pro_uno

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-05/07:21

Jag hade missat Magnus inlägg fram till nu - och noterar en betydelseskiftning från gamla testamentets texter till Schweiz och Dumas.
I GT handlar det just om monoteism - en gud, ingen annan, för hela folket. Det är ett krav, som allra tydligast formuleras i första budordet: "Du skall inga andra gudar hava jämte mig."

I Schweiz och hos Dumas handlar det om solidaritet mellan jämlikar.

Men det är som så ofta: Uttrycket är äldre, än man tror.

Ett annat, i högsta grad aktuellt exempel är: "Krigets första offer är sanningen." Så länge jag kan minnas, har det varit självklart, att frasen myntades av Winston Churchill. Men han citerade någon grek från antiken.

"Det finns ingenting nytt under solen."
(Predikaren 1:9, Bibel 2000)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-10/07:25

"Utbildning är nationens billigaste försvar."
Edmund Burke, en gång i tiden Storbritanniens finansminister, "konservatismens fader".

Hans ord är obehagligt aktuella i dagens USA, där utbildningsnivån på många håll är häpnadsväckande låg, sedd med våra ögon.
Det är en rimlig förklaring till, att allt fler amerikaner blivit faktaresistenta och är beredda att med våld göra slut på sin egen demokrati! Numera mordhotas inte bara politiker - vilket är illa nog - utan även valförrättare!
Absurt och djupt tragiskt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-27/09:58

"I have a very big ego connected to my balls."
Iggy Pop, citerad av SR:s vetenskapsjournalist Lena Nordlund i gårdagens På spåret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-24/14:46

"Bara Gud kan göra ett träd. Människan kan göra ett träd löjligt."
Tage Danielssons anatema över direktreklam. Associationen kom omedelbart, efter att vi idag, för första gången på decennier, fått en trave reklam i brevlådan. Det tog två sekunder, innan polletten trillade ner. För en tid sedan råkade sopbilsföraren backa på vår brevlåda, och igår monterade jag en ny. Det dröjer emellertid ytterligare någon vecka, innan vi får dekalerna - inklusive "Ej reklam, tack". Tills de monterats, antar jag, att vi får finna oss i att kasta ytterligare papper direkt i återvinningskassen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Kenneth Lundgren » 2023-03-25/16:40

Bror Gårdelöf skrev:"Bara Gud kan göra ett träd. Människan kan göra ett träd löjligt."
Tage Danielssons anatema över direktreklam. Associationen kom omedelbart, efter att vi idag, för första gången på decennier, fått en trave reklam i brevlådan. Det tog två sekunder, innan polletten trillade ner. För en tid sedan råkade sopbilsföraren backa på vår brevlåda, och igår monterade jag en ny. Det dröjer emellertid ytterligare någon vecka, innan vi får dekalerna - inklusive "Ej reklam, tack". Tills de monterats, antar jag, att vi får finna oss i att kasta ytterligare papper direkt i återvinningskassen.

Ett tips från Lars Molin,s Midvinterduell. Gör den i cement :D
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2021-05-27/18:13
Ort: Laholm

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-25/17:57

Det vore en idé. I nuläget är enbart plinten av betong. Men jag hoppas och tror, att våra sopbilsförare inte kommer att göra det till en vana att köra på brevlådan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-03-30/15:59

"Jag skulle så gärna vilja förföra dig, men jag orkar inte."
Aksel Sandemose (1899 - 1965) till Margareta Strömstedt (1931 - 2023).

Aksel Sandemose är idag mest känd för boken En flykting korsar sitt spår. Där, och i en tidigare bok, finns den uppdiktade danska småstaden Jante - med småskurna och inskränkta människor, som lever efter Jantelagen. Eyvind Jonsson nominerade honom till Nobelpriset i litteratur, men det stannade vid nomineringen.

Margareta Strömstedt - hustru till Bo, tidigare redaktör för Expressen, och mor till Niklas - skrev bland mycket annat en fin biografi över Astrid Lindgren. Hon gick ur tiden i förrgår.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-05-02/14:52

"När man äntligen fått ordning på livet, börjar kroppen krångla."

Fritt översatt efter en engelsk förlaga: "When you finally get your life together, your body starts falling apart." Jag tror, att originalet formulerades av en desillusionerad kvinna, betydligt yngre än jag är idag, men sentensen känns allmängiltig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-17/19:10

Bror Gårdelöf skrev: "Krigets första offer är sanningen." Så länge jag kan minnas, har det varit självklart, att frasen myntades av Winston Churchill. Men han citerade någon grek från antiken.

Greken var Aiskylos. Härom kvällen såg hustrun och jag den synnerligen rekommendabla filmen Eye in the sky, som finns på SVT Play, och som inleds med Aiskyloscitatet.
Helen Mirren och Alan Rickman kan väl inte göra dåliga rolltolkningar, ens om de försöker - och denna roll verkar ha varit Rickmans näst sista(?). Året efter dog han i cancer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-19/07:35

"Letar man efter en anledning att känna sig sårad och olycklig och överflödig, så kan man vara säker på att hitta den."
Dorothy Parker (1893 - 1967) Hon hade nog ingen aning om, hur rätt hon skulle komma att få i det samhälle, som nu verkar leva efter devisen "mest kränkt vinner"!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-08-25/16:50

"Den, som inte känner till sanningen, är blott ett dumhuvud. Men, den som känner till den och kallar den en lögn, är en förbrytare." Text (på engelska) under en bild av Donald Trump.
Original: "Wer die Wahrheit nicht weiss, der ist bloss ein Dummkopf. Aber wer sie kennt und sie eine Lüge nennt, der ist ein Verbrecher."

Jag är ingen varm beundrare av Bertolt Brecht, men här håller jag med honom utan reservation.

Han har också gett den bästa definition, som jag hittills stött på, av begreppet humor:
"En känsla av distans."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-10-02/07:37

"Om en icke-judisk inte kan spela en judisk roll - gäller då även motsatsen?"
Helen Mirren torde stå ovanför kritikeromdömen. Nu är hon aktuell i rollen som Golda Meir - vilket utlöst en del korkade reaktioner.
Ett rätt bra prejudikat är, att Ingrid Bergmans sista roll var just Golda Meir.

"Äldre människor är som muséer. Fasaden har ingen betydelse, bara skatterna inuti."
Jeanne Moreau
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-11-17/18:12

"Stör aldrig fienden, när han är på väg att göra ett misstag."

Citatet - som jag hörde idag i ett avsnitt av The Crown - tillskrivs Napoleon Bonaparte, men han lär i sin tur ha citerat en äldre källa, i skrivande stund mig obekant. Men sentensen har varit giltig, så länge krig funnits.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-15/21:38

"Att regissera en film är som att skriva Krig och Fred i en berg-och-dalbana."
Stanley Kubrick
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Bevingade ord

Inläggav Bror Gårdelöf » 2024-01-17/19:48

"Jag vill väcka en varningens finger!"
Ebba Busch i dagens riksdagsdebatt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst