Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-01-20/22:17

HåkanH skrev:Har iaf lärt mig att en felaktig p-bot bestrider man hos den lokala polismyndigheten!


Nu har jag eventuellt fel men någonstans finns ett svagt minne av att p-bot som ett vaktbolag eller parkeringsbolag ger igentligen inte är en bot utan en parkeringsavgift. Medans dom p-böter polisen skriver är en bot. Alltså bestrider man p-böter till polisen och parkeringsavgift hoss parkeringsbolaget/ARN
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2020-01-20/22:36

Ecklesiastik skrev:
HåkanH skrev:Har iaf lärt mig att en felaktig p-bot bestrider man hos den lokala polismyndigheten!


Nu har jag eventuellt fel men någonstans finns ett svagt minne av att p-bot som ett vaktbolag eller parkeringsbolag ger igentligen inte är en bot utan en parkeringsavgift. Medans dom p-böter polisen skriver är en bot. Alltså bestrider man p-böter till polisen och parkeringsavgift hoss parkeringsbolaget/ARN


Precis så är det.

Och i andra tråden hade jag kunnat skriva att den avgift jag överklagade nu har tagits bort. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2020-01-21/00:14

Nu har jag forskat lite! :) Vi har lite fel och lite rätt allihop!
Som med det mesta i detta land, är saker & ting krångligare än det behöver vara! :roll:
Gäller att hålla reda på vilken typ av "avgift" man fått, utifall man vill bestrida!
Så här kan man läsa på transportstyrelsens hemsida:

Information om parkeringsanmärkning
Tycker du att du felaktigt har fått en parkeringsanmärkning?
Det är Polisen som hanterar bestridande av parkeringsanmärkningar.
Om du anser att parkeringsanmärkningen är felaktigt utfärdad så ska ett skriftligt bestridande skickas till Polisen i det län där anmärkningen är utfärdad.
Mer information och en särskild blankett för detta finns på polisens webbplats. Det går dock lika bra att skriva ett vanligt brev. Adressen står angiven på parkeringsanmärkningen.
Tänk på att felparkeringsavgiften ska betalas, även om du anser att den är felaktig. Du får tillbaka avgiften om din ansökan godkänns.


Felparkeringsavgift
En felparkeringsavgift är en parkeringsbot som du kan få om du bryter mot trafikförordningens regler om
stanna och parkera, eller om du bryter mot en lokal trafikföreskrift. Det är polisen eller kommunen som utfärdar felparkeringsavgifter.
Vid en tvist gällande en felparkeringsavgift kan du vända dig till domstol.

Kontrollavgift
En kontrollavgift gäller innanför så kallade inhägnade områden, som till exempel ett parkeringshus. En kontrollavgift kan inte utfärdas vid parkering på gatan.

Föraren som parkerat fordonet och ägaren till fordonet är gemensamt betalningsansvariga för en kontrollavgift. För att markägaren ska ha rätt att ta ut kontrollavgift ska det finnas tydliga skyltar som förklarar villkoren som gäller för parkeringen.
Får du en kontrollavgift som du anser är felaktig ska du så snart som möjligt ta kontakt med den som utfärdat avgiften, till exempel parkeringsbolaget eller markägaren.

Till skillnad från en felparkeringsavgift finns möjlighet att bestrida och hålla inne betalningen om du anser att kontrollavgiften är felaktig. Om du och företaget inte kommer överens kan du anmäla tvister gällande kontrollavgift till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-21/10:31

Dessutom skriver väl Polisen numera ytterligt sällan ut p-böter? Den myndigheten har förvisso annat att prioritera i dessa dagar.
"Lapplisorna" fanns ju förr och var väl anställda av kommunen(?), men jag minns inte, när jag senast såg en sådan i arbete. Numera antar jag, att det mesta, avseende kommunal mark, är utlagt på olika företag - som naturligtvis vill maximera sina inkomster. Samma sak gäller "enskilt område" - vare sig det gäller parkering i ett parkeringshus, kring ett sjukhus eller ett köpcentrum etc.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-22/21:06

Kvällens Uppdrag Granskning - om "sjuksköterskor" med falska legitimationshandlingar från andra EU-länder.
Just denna granskning fokuserade på Rumänien, där problemet är välkänt och svårt att göra något åt på grund av utbredd korruption. Där kan man köpa en legitimation utan att över huvud taget ha deltagit i någon undervisning alls - och få såväl bra betyg som intyg om fullgjord praktik.

Men det djupt oroande är - som vanligt - den svenska offentliga flatheten. "Om papperen är OK, är det OK" - trots att andra sjuksköterskor påpekat, att vissa arbetskamrater är fullständigt inkompetenta, och att något uppenbarligen är mycket lurt!

Statsvetaren Bo Rothstein påpekar det självklara i, att arbetsgivaren har möjlighet att kontrollera den arbetssökandes faktiska kunskapsnivå, vilket i fall som dessa omgående skulle avslöja de falska sjuksköterskorna - men inget händer.
Och de, som står risken, är naturligtvis patienterna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-01-22/21:14

Efter att ha tittat på "Uppdrag granskning" blir jag lite skakad om hur (de skyddande) reglerna följs .
Ska man måsta fråga vart ifrån personalen kommer när något händer :?
Men det är väl som om hojen är på service . ( Jo jag har jobbat på verkstäder)
Funderar på vad de har jobbat med :twisted:
Två typer : Vill lära och Noll koll :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-23/12:22

I fallet med legitimerad personal blir det ur en synvinkel extra besvärligt. Legitimationen innebär, att man är behörig att utföra en viss arbetsuppgift - men den är på intet sätt en garanti för, att man är kompetent för uppgiften.
Ett enkelt, personligt exempel: Som legitimerad läkare är jag behörig att arbeta som läkare inom ett mycket brett område - men jag är definitivt inte kompetent att jobba som exempelvis ögonläkare, plastikkirurg eller patolog (och jag skulle aldrig komma på tanken att söka sådana jobb).
På samma sätt är en erfaren distriktssjuksköterska behörig att arbeta som sjuksköterska i ambulans - men hon är med största sannolikhet inte kompetent för uppgiften utan föregående utbildning och inskolning.

Tyvärr förväxlar arbetsgivare och myndigheter dessa två begrepp hela tiden - vilket kan ge ruggiga resultat för patienterna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-01-23/12:39

Bror Gårdelöf skrev:Tyvärr förväxlar arbetsgivare och myndigheter dessa två begrepp hela tiden - vilket kan ge ruggiga resultat för patienterna.


Inte bara Arbetsgivare. Min syster har en doktorstitel som molekylärbiolog och för något år sedan stämplade hon när hon var mellan två jobb och fick då av den arbetsförmedlare hon var tvungen att se för att få A-kassa höra att hon borde söka en tjänst som överläkare på Karolinska.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-23/13:14

Undras, om hon kunde fått med sig ett rekommendationsbrev från Arbetsförmedlingen?
Och frågan är, ifall en teologie eller juris doktor skulle kunna få samma uppmaning?
Mot dumhet kämpar gudarna förgäves!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-01-26/17:13

En hög med kollegor åkte hem för att fira kinesiska nyåret.
Det ska bli ytterst spännande på kontoret när dessa kommer tillbaka.... (*host och snörvel*)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-01-26/17:44

Sätt dom i karantän på någon lämplig kobbe. Den svenska sjukvården lär visst inte klara av ett större utbrott.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-26/17:57

Tills vidare tar jag det med ro. Det går inte att utesluta, att någon enstaka svensk blir allvarligt sjuk - t o m dör - i denna nya influensa, men sett till alla andra risker i livet, är detta knappast något att ligga sömnlös för.
Senast jag hörde en siffra från Kina, var det ett fyrtiotal dödsfall (men det var några dagar sedan). Jämför man det med hur många kineser, som dagligen dör i trafiken - vilket lär ligga kring 300 - får man visst perspektiv på problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-01-27/17:10

Såg ett reportage där en äldre dam som hade varit med om förintelsen var med .
Hon var mycket upprörd över att detta fortfarande existerar med propaganda
som är skrämmande .
Har inte historieboken funnits i skolorna eller är dom i bortglömda arkivet .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-27/19:05

Det är baksidan av, att åsikts- och yttrandefriheten värderas högt i de flesta demokratier, värda namnet.
Även i majoritetens uppfattning gräsliga åsikter får yttras, så länge de inte faller under hets mot folkgrupp.

En av demokratins paradoxer är, att den innehåller möjligheten att avskaffa sig själv! Adolf Hitler kom till makten efter demokratiska val, varpå han omgående gjorde, vad han sagt, att han skulle göra: Avskaffa den tyska demokratin och införa en diktatur, baserad på en politisk uppfattning, som veterligen saknar motstycke i historien!

Sannolikheten, att detsamma händer i Sverige, känns liten, men vi gör bäst i att aktivt värna, vad vi har - och länge betraktat som självklart. Tyvärr är det inte självklart.
Passivitet i denna fråga kan ge ett synnerligen brutalt uppvaknande. Förhoppningsvis slipper vi, våra barn och barnbarn ett sådant.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-01-28/14:44

Usch ja, får väl trösta mig med att man inte var med på den tiden som detta utspelade sig på 30-talet... :(

Något som inte fick mig att le idag var betydligt mindre allvarligt, men likväl gjorde att jag uppfann några nya svordomar i garaget.
Skulle lackera en framskärm som jag grundat igår, allt var perfekt inför lackering, men så droppade sprutan och det kom stora prickar på den nu lackerade skärmen, bara att slipa ner allt igen och fylla med slipgrund.

Nåja, det är olika nivåer på "Vad fick dig att inte le idag"... :?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-28/15:04

Påminner mig om Hans Alfredsons berömda, framrutna replik i "Kaffesketchen":
"Dom skulle ha varit jävligt glada, om dom haft en spik i foten!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-01-31/21:31

Kovlingen skrev:
BmwMats skrev:Kovlingen, hittade du bilen med hjälp av GPS'en... :o :shock: :lol:
(Eller - "Det som gömms i snö, kommer fram i tö"... :mrgreen:

Nää jag gissade rätt . Tog en bra stund att fösa av all snö och skotta bort den (med handkraft)
Tur att det inte står flera bilar bredvid varandra . Skotta av någon annans bil :shock: :D
Lugnt med snö idag (tack för det) ;)

Skulle jag inte ha funderat på . Först snöade som tusan och sedan kom det regn och nån plusgrad :shock:
Snacka om skitväder :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2020-02-01/12:30

Att s.k. politiker, ledare och myndighetspersoner ska vara så korkade!
Nu har det gått cirka en månad sedan coronaviruset upptäktes i staden Vuhan i Kina. Då var det endast
en handfull personer som var smittade.
Man skulle naturligtvis ha "slagit till" mycket mer resolut, isolerat och stängt staden direkt. Istället dröjde
det drygt en vecka innan det blev stopp på att resa in/ut och ytterligare innan det gjordes något åt flyget
till/från Kina.
Nu är över etthundratusen smittade och fler än tvåtusen döda! Igår fick vi den första smittade svensken
som kom hem från Kina några dagar tidigare.
I Sundsvalls Tidning står det om en person som är anställd inom äldrevården, som återvänt från Kina och som
själv kontaktade kommunen för att få besked om han/hon skulle "hålla sig isolerad" ett antal dagar tills denne visste hur läget var.
Beskedet från ansvariga på kommunen var: " Nä, det är inga problem med det utan komoch jobba direkt!"
Sen har man backat och nu säger man att det är lämpligt att vara hemma en dag. :roll:
Ja, jisses! :shock:
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-01/13:36

Man kan tycka vad man vill om corona-viruset, men agerandet påvisar starkt bristen på handlingsplan, och allmän flathet från svenska myndigheter.
Inget som förvånar numera. Tyvärr. Mer regel än undantag.

På min arbetsplats har vi ägnat senaste veckorna åt att påvisa potentiella följder, och att förhindra/förminska dessa eftersom vi har både personal, underleverantörer, samt fabriker i Kina.
Det har blivit långa kvällar och helger.

Det är skillnad på privat och offentlig sektor.
Ännu mer så i Sverige då politiker valde att plocka bort personligt ansvar under Palmetiden.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-02-01/13:50, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2020-02-01/13:49

Istället för att kasta skit på "myndigheter" så kan ni ju anstränga er att ta reda på vad exempelvis WHO, smittskyddsinstitutet mfl anser att man bör göra och varför.

Ibland undrar jag om alla bara läser sk "alternativa nyheter" och sådant som ryska trollfabriker prånglar ut på sociala medier. Är det inte samhällskollaps så är det förtroendekris för politiker, myndigheter, polis och alla möjliga.

Jävla dumheter. Skärp er. :x
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-01/13:57

Om du syftar på mig så kommer inte informationen från något troll.
Varken höger- eller vänstervridet troll.

Lägg din egen personliga politiska åsikt åt sidan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2020-02-01/14:01

Det är ingen personlig politisk åsikt.

Bra att du ändrade inlägget men det jag avsåg var att kasta skit på politiker. Det är inte syftet med klubbens forum.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2020-02-01/14:13

Måns Ulveståhl skrev:Man kan tycka vad man vill om corona-viruset, men agerandet påvisar starkt bristen på handlingsplan, och allmän flathet från svenska myndigheter.
Inget som förvånar numera. Tyvärr. Mer regel än undantag.
Instämmer till fullo !
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-01/14:46

Jag vill tillägga en ny - i mina ögon ett positivt - agerande från svensk myndighet:
https://www.expressen.se/gt/corona-smit ... la-dorrar/

Folkhälsomyndigheten sätter press på WHO.
Japp, att inte agera innan WHO agerar kan man tycka olika om, men tumme upp för att Folkhälsomyndigheten nu är på tårna.

Dessutom fick jag nyligen information från en kollega som är bekant med den drabbade personen från Kina i Småland.
Jag blev imponerad av både hur personen i fråga, vana trogen från sitt land, och den lokala svenska sjukvården hanterade det fallet.
Vi pratar "rymddräkter" och isolering från första minut den lokala sjukvården fick samtalet.

Även om jag liksom många andra har en personlig åsikt om det allmänna tillståndet i landet, så är bevisligen inte allt värdelöst.
Det finns hjältar som envetet arbetar vidare trots begränsade resurser.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-02-01/15:39

HåkanH skrev:Man skulle naturligtvis ha "slagit till" mycket mer resolut, isolerat och stängt staden direkt. Istället dröjde
det drygt en vecka innan det blev stopp på att resa in/ut och ytterligare innan det gjordes något åt flyget
till/från Kina.


Med tanke på att man i början varken visste hur aggressiv smittan var eller hur smittsam den var så hade kanske ett snabbare agerande varit att ta i. T.ex. skulle lika gärna Coronaviruset endast smitta via inandning av en specifik mögelspor och i ett sådant läge skulle ju förmodligen isoleringen av en stad i storlek med Wuhan vara en grov överreaktion. Vad det gäller sådana här epidemier så tar jag det med ro så länge mortaliteten är relativt låg (siffran jag har sätt har varit 2%). Det enda vi icke sakkunniga gör när vi hetsar upp oss är att skapa politiker som tar dumma/förhastade beslut vi alla kommer väll ihåg eftermälet från när vi skulle vaccinera oss mot svinluensan och många fick narkolepsi av vaccinet när själva sjukdommen hadde en mortalitet på 0,02%. Nu kanske jag gått runt med skygglappar men än så länge har jag inte hört någon sakkunnig kritisera agerandet under denna epidemi.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-01/16:06

Angående svininfluensan.
Ca 500 av 5000000 vaccinerade i Sverige drabbades av någon form av narkolepsi.
Det blir 0,01%.
Fast visst, jämfört med enbart dödlig utgång i Sverige (nio stycken) så var fallen av narkolepsi betydande i jämförelse.
Hur många liv som vaccineringen sparade förblir oklart, men jämförelser finns med bla Danmark och Tyskland som valde mindre avancerade alternativ.

Coronas officiellt rapporterade dödlighet ligger på två procent. Potentiellt avsevärt högre än svininfluensans faktiska utfall.
Så klart att folk blir nervösa och ställer frågor.
Vi blir ju absurda redan vid 300 st dödsfall i trafiken årligen och kräver nollvision, och 300 st är potentiellt betydligt lägre än Coronas två procent.
Utgången beror på hur folk och myndigheter väljer att agera.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-01/19:57

HåkanH skrev: Nu är över etthundratusen smittade och fler än tvåtusen döda! Igår fick vi den första smittade svensken som kom hem från Kina några dagar tidigare.

Enligt Rapport i kväll 19.30 beräknas antalet smittade till 12 000 (är inte bergsäker på den siffran), och hittills har 259 dödsfall rapporterats. Samma källa anger, att den smittade svenska medborgaren inte är allvarligt sjuk men hålls isolerad på ett "vanligt" sjukhus (Ryhov, Jönköping). Än så länge har inget behov av de specialbyggda, högt avancerade högisoleringsenheter, som finns på två ställen i Sverige, påkallats, utan "den vanliga sjukvården" bedöms kunna hantera detta.
(Senast jag hörde något om den kines, som befann sig under vård i Rovaniemi, var även den patienten i gott skick - men det är ett par dygn sedan. Dock brukar "hälsan tiga still". Hade patienten blivit sämre, borde det ha märkts i medierna.)

Jag har personligen arbetat tillsammans med såväl Anders Tegnell, numera statsepidemiolog, som med nuvarande smittskyddsläkaren inom Region Östergötland. Ingen av dem är någon dumskalle, utan de är proffs, och jag litar på deras bedömning.
Än så länge är den nya influensan ett i hög grad mediadrivet fenomen. Den skall behandlas med respekt - men också utifrån kunskapsläge och kända fakta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-01/22:57

Håkan H. Du skrev: "Nu är över etthundratusen smittade och fler än tvåtusen döda! Igår fick vi den första smittade svensken"

Källa på antalet smittade och döda vore på sin plats. För du skrev ett kraftigt inlägg med baserat på siffror som inte går att finna på trovärdiga sajter via Google.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-02/14:11

God morgon.

Coronavirus Cases:
14,642
Deaths:
305


https://www.worldometers.info/coronavirus/
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2020-02-02/18:17

Olof Eriksson skrev:Håkan H. Du skrev: "Nu är över etthundratusen smittade och fler än tvåtusen döda! Igår fick vi den första smittade svensken"

Källa på antalet smittade och döda vore på sin plats.


Ja, det blev pinsamt fel! Jag har försökt undersöka varifrån jag fått de uppgifterna men inte lyckats! :oops:
Tyvärr kan det vara så att jag blandat ihop saker/uppgifter, exempelvis att det inom en snar framtid
skulle kunna vara ett scenario.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-02/18:23

"Det svåraste, som finns att spå om, är framtiden."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-02-03/16:43

Dammade av hojjen i förmiddags och tog den till jobbet idag. Då jag jobbar kväll och åkte hemifrån 13:45 så räknade jag med att det skulle i vanlig ordning vara relativt lite trafik att oroa sig för. Uppenbarligen hade jag fel där då jag inte kunde lägga i 2an förens jag kom till sista 50 metrarna innan jobbet. tyckte mig tillråga på allt märka att kopplingen slirade vid ett tillfälle :evil: .
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-02-03/17:29

Kan väl aldrig vara möjligt :?
Tur att det finns hjälp att få på "märkesforumet"
Nu blir väl detta också modererat :mrgreen:

Kovlingen snart utan försök till humoristiska inlägg :(

Nyss modererad :shock: :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-03/20:25

Försök inte var rolig Kovlingen.
Här ska vi vara en homogen grå massa :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-02-03/20:28

Måns Ulveståhl skrev:Försök inte var rolig Kovlingen.
Här ska vi vara en homogen grå massa :mrgreen:

Ingen fara . Vi har ju dej :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-02-06/23:44

Ola Magnell har lagt hjälmen på hyllan för gott. Ja, jag vet inte om han körde motorcykel, men om han hade gjort det så hade han lagt hjälmen på hyllan för gott. Blev 74 år ung.

Ola Magnell var, för dom som inte har koll, en av våra största vis- och popartister som väl kanske aldrig slog igenom ordentligt även om låtar som "påtalåten" var stora på sjuttiotalet. Jag vet inte riktigt varför han aldrig blev riktigt känd men jag gissar att han var lite för "proggig" för en del och defintivt inte "proggig" nog för de "riktiga" proggbanden. Han hamnade liksom emellan. Men det är min personliga teori. Hur som helst en man med fantatiska texter och för oss som var uppväxta på sjuttiotalet i Stockholmstrakten kunde man se och höra honom på Mosebacke och diverse andra ställen. Såg så sent som för fem år sedan att han fortfarande gjorde en del spelningar men, tyvärr, missade jag dessa.

Han hade, eller har fortfarande, en hemsida: http://www.magnell.nu/
https://www.youtube.com/watch?v=4ELXKRyRemI
https://www.youtube.com/watch?v=Opz40dhWQ-4
https://www.youtube.com/watch?v=_eEHAS7odbg
https://www.youtube.com/watch?v=ZkQSmonX3C4
https://www.youtube.com/watch?v=yjv1epHqL04
https://www.youtube.com/watch?v=xCOHI9F ... klbGyZrAoZ
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-08/13:46

Ju mer jag exponeras för dem, desto mer övertygad blir jag, att "rättstavningsprogram" är ett djävulens påfund.
En irriterande vanligt egenskap hos dem verkar vara, att o- i början av ett ord tas bort! "Oavkortat" betyder raka motsatsen till "avkortat" - och det är lätt att missa sådana datorändringar i den egna texten, eftersom man definitivt inte väntar sig, att de görs!
Nyligen skrev jag i en e-pistel, att ett par badbyxor inte skrymmer särskilt mycket (i packningen). Det förbannade programmet ändrade detta till "skymmer" - vilket för all del må vara sant, men betydelsen blir en annan.

Och så vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-12/14:43

I senaste numret av Läkartidningen har den medicinska redaktören Lena Marions en kort betraktelse som inledning till det numrets avdelning Klinik och vetenskap. Rubriken är När värderingar får styra besluten.

"Det brukar sägas att beslut baseras på fakta och värderingar, och om besluten inte är förenliga med den beslutsfattandes värderingar så får man väl ändra på fakta. Etikprofessorn Niels Lynöe har illustrerat det med den amerikanska kongressledamoten Todd Aikens påstående att graviditet inte kan uppstå efter våldtäkt. På så sätt behöver man inte bevilja abort, för om kvinnan blivit gravid, ja då var det ju ingen våldtäkt!
Ett färskare exempel ses i Ohio där utomkvedshavandeskap*) föreslås 'flyttas' från äggledaren till livmoderhålan. Detta för att undvika att operera bort fostret, vilket skulle innebära 'mord' enligt förslaget! Att detta inte är tekniskt möjligt idag spelar ingen roll. En fallbeskrivning om en lyckad sådan procedur publicerades 1994 i British Journal of Obstetrics and Gynaecology, men fallet visade sig vara uppdiktat, och artikeln drogs tillbaka."

*) Utomkvedshavandeskap - extrauterin graviditet, "X" - betyder, att det befruktade ägget inte implanterats i livmoderslemhinnan utan oftast i ena äggledaren. Av lätt begripliga skäl kan ett foster inte växa till där. Om inte graviditeten tidigt stöts bort = tidigt missfall, kommer äggledaren så småningom att brista, vilket kan ge upphov till en massiv blödning och kräva urakut kirurgi. Vanligen är dock inte förloppet så dramatiskt, utan det räcker med att ingreppet görs inom timmar. Oavsett vilket går fostret inte att rädda.

Som kloka människor upprepade gånger påpekat efter Donald Trumps makttillträde, finns inga alternativa fakta och inga alternativa sanningar. Fakta är fakta. Alla påståenden om annat är just försök att anpassa tillvaron till värderingarna! Sanningen är nog så svår att hitta, och relevansen i vetenskapliga fynd måste tåla ständig granskning och ständiga omprövningar - vilket inte alls är detsamma, som att vilket påhitt som helst kan utgöra en "alternativ sanning"!

Tack och lov slipper Sverige ifrån åtskilliga dårskaper, som i åsikts- och religionsfrihetens namn skapar mängder av problem i USA. Hos oss är det lugnare - men tro inte, att dumheterna saknas.
Mitt favoritexempel är, att det blivit på modet att anskaffa lustgasdestruktorer till sjukhusen. Lustgas - N2O, kväveoxidul, dikväveoxid - är en mycket potent växthusgas, MEN den globala sjukvårdens bidrag till lustgasutsläppen är 1,3 promille! Destruktorn spjälkar i en energikrävande process lustgasen till kvävgas och syrgas - men det förutsätter, att lustgasen samlas upp effektivt i ett utsugssystem. Sådana finns på sjukhusen, men den ojämförligt största konsumenten av lustgas på svenska sjukhus är numera förlossningsavdelningarna. Alla, som arbetat på en förlossningssal, vet, att mamman drar i sig syrgas-lustgasblandning, när värken börjar, och håller på med det, tills värken klingar av - varpå hon tar bort masken och andas ut lustgasen i rummet. Den hamnar aldrig i destruktorn!

Det hade varit löjligt enkelt att skaffa fram fakta i målet. Man hade bara behövt mäta sjukhusets totala lustgaskonsumtion samt den kvantitet, som via utsugssystemet skulle hamna i destruktorn. En sådan mätning hade med till visshet gränsande sannolikhet visat, att denna andel är (mycket) liten. Alltså hade man inte behövt lägga ut ett avsevärt belopp på att köpa en apparat, vars effekt är försumbar! Det kan t o m vara så, att totaleffekten är negativ, genom att den energikrävande processen "tar mer än den ger".

Detta har veterligen aldrig gjorts. I stället har miljöideologer lagt ut skattemedel för att lösa ett problem, som inte existerar, med en teknik, som inte fungerar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2020-02-12/16:15

Att lösa icke existerande problem med icke-fungerande teknik är tyvärr varken nytt eller ovanligt. I politiken har man t ex tiggeriförbud på orter som saknar tiggare, en variation på temat.

Religionsfrihet i USA är en bluff. Där är högerreaktionär "kristendom" påbjuden i praktiken.

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-02-12/16:18

Bror Gårdelöf skrev:I senaste numret av Läkartidningen har den medicinska redaktören Lena Marions en kort betraktelse som inledning till det numrets avdelning Klinik och vetenskap.

Har du inte gått i 365 dagars semester :? :mrgreen:

Nää jag tycker att det är ett h-vete med all is överallt .
Lätt att bli jordnära eller rättare sagt isnära :shock:
Nära haveri 3 ggr. bara idag :evil:
Går omkring som om jag är 105 år :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2020-02-12/16:22

Kovlingen skrev:Går omkring som om jag är 105 år :(


Fyllde inte du 106 nyligen? [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]

Skickat från min ATU-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-12/16:42

Kovlingen skrev: Har du inte gått i 365 dagars semester :?

Den kan bli temporär. Det finns en del annat i faggorna (jobb saknas inte), och jag skulle få spader av att vara helledig, medan hustrun jobbar - i alla fall så länge det inte går att åka hoj.

Hur som helst kommer jag nog att behålla medlemskapet i Läkarförbundet tills vidare. Då ingår Läkartidningen, precis som Bumsen i vår klubb - inga likheter i övrigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-12/16:53

Kapten Stofil skrev: I politiken har man t ex tiggeriförbud på orter som saknar tiggare, en variation på temat.
Religionsfrihet i USA är en bluff. Där är högerreaktionär "kristendom" påbjuden i praktiken.

Påminner mig om en passus i Philip Roths bok Vårat gäng - om president Tricky Dickson. I valkampanjen betonar Tricky de medborgerliga rättigheterna så till den grad, att alla amerikaner - även de ofödda barnen - skall ha rösträtt! När en journalist undrar, hur detta skall lösas rent praktiskt, blir svaret, att man inte skall låta praktiska problem stå i vägen för en viktig, grundläggande princip!

Nå - det finns åtskilliga miljoner amerikaner, som inte går att sortera in under begreppet "högerreaktionär kristendom" (som jag för övrigt inte ens rangerar in under rubriken "kristna"!), men du har nog rätt i, att dessa högerreaktionärer står för en avsevärd del av diverse dårskaper i det amerikanska samhället.
Hur man kan ge sig till att misshandla - eller t o m döda - människor, som enligt gällande lag arbetar med aborter, och samtidigt hänvisa till sin "kristna" religion och bevarande av liv, är obegripligt. "Du skall icke dräpa" står visserligen i gamla testamentet, men veterligen upphov Jesus inte sin röst mot den principen. Han konstaterade tvärt om, att "den som griper till svärd, skall dö för svärd".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-02-12/17:01

Kapten Stofil skrev:
Kovlingen skrev:Går omkring som om jag är 105 år :(

Fyllde inte du 106 nyligen?

Jo men jag brukar ta bort nått år för alla tycker att jag ser så ung ut :? ;)

// Håkan Hårfager
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-15/07:27

Är inte så bra på tyska. Och gick in på en sida där dom sålde stötdämparfjädrar till Husqvarna 701. Men för att få fri frakt var mab tvungen att köpa för 30€ mer. Jag lade dit ett par shorts för 57€. Och nu skulle jag se om det blev någon frakt till Matfors. Och det blev det ändå 15€. Men problemet är att jag råkade skicka ordern!!!

Så jag har nog Matfors snyggaste Husqvarna orginal shorts om en vecka :(
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-15/10:35

"Inget ont, som inte för något gott med sig." ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-15/14:33

Det går alltid att ändra sig och stoppa en order om du beställt något du ångrar.
Ett email till företaget löser det enkelt. Oftast finns en kontaktperson eller kundsupport angiven.
Engelska fungerar om tyska inte är ditt starkaste område.
Hur fungerat för mig när så behövts.
Överlag är tyska e-handelsföretag enkla att ha att göra med.

Nu tror jag snarare att du försöker hitta en ursäkt att använda då du verkligen vill ha Husqvarna-shorten, men möjligen inte lyckats övertala hushållschefen.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-15/14:49

För övrigt globalisering i ett nötskal. "Äktsvenska" varumärket Husqvarna är inte så äktsvenskt, utan originalshortsen importeras från Tyskland. Skall vi gissa, att de är sydda i Kina eller Sydostasien?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-15/15:14

Nu hade jag tur. Slapp göra en pudel. Dom mailade mej strax efter nio och hade enbart shortsen i storlek XL. Så då bad jag dom helt enkelt att skippa dom. Men liite rätt hade du Måns :D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-02-15/15:31

Bror Gårdelöf skrev:För övrigt globalisering i ett nötskal. "Äktsvenska" varumärket Husqvarna är inte så äktsvenskt, utan originalshortsen importeras från Tyskland. Skall vi gissa, att de är sydda i Kina eller Sydostasien?


Det är snart enklare att rabbla saker som tillverkas i Sverige än saker och ting som inte tillverkas i Sverige.
Fast samma gäller för de flesta länder i dag om man tar hänsyn till mer än var produktionen/slutmonteringen sker, tex leverantörer och subleverantörer
Personligen utgår jag från vem som äger företaget när det kommer till att nationsbestämma ett företag.
Exempelvis:
Volvo är kinesiskt (ägare)
IKEA är schweiziskt (ägarstiftelsen sitter där)
SAAB är helvetiskt (nuvarande ägare Satan bor där om man är troende)
LandRover/Jaguar är indiskt (ägare)
Rolls Royce är tyskt (ägare)

Detta resonemang får alltid tex en anglofil att tappa sitt dåligt designade och sämre monterade topplock :mrgreen:
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-02-15/15:46, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst