Bror Gårdelöf skrev:Apropå Lavrov påstod min granne igår kväll, att denne nyligen blivit utskrattad i Indien! Han körde det sedvanliga ryska narrativet: Ryssland försvarar sig etc. Publiken kunde tänka själv, så gehöret blev milt uttryckt dåligt. Tyvärr har jag i skrivande stund inte hittat referensen.
Bror Gårdelöf skrev:Medierna har ett egendomligt ordval, vad gäller den senaste tidens bombdåd i Sverige. Explosioner påstås "inträffa". För mig anger det verbet, att något sker oavsiktligt - om än tidvis på grund av slarv. Trafikolyckor, gasexplosioner i gruvor mm mm inträffar.
Men bombexplosioner inträffar inte utan är som regel i högsta grad planerade - med det givna undantaget, att bomben råkar detonera i händerna på bombmakaren.
Måns Ulveståhl skrev:Åkte tillbaka från Malmö till Stockholm i går (söndags).
Tät trafik redan från Malmö.
Vägarbete Ljungby (temporär enkelfilig motorväg). Köbildning.
Bilkö från Linköping till Stockholm längs med E4.
Långhelg i kombination med vägarbeten är aldrig bra.
Fast det stora skälet till köbildning återfinns alltid i vänsterfilen.
Sniglar fyller snabbt i rad upp vänsterfilen även om högerfilen gapar halvtom.
När ska dessa vänsterfilsfilare lära sig att när man kört om lägger man sig i högerfilen för att skapa en bra trafikrytm för alla?
Man ligger inte kvar för att det finns tex en ytterligare en lastbil att köra om någon kilometer längre fram, eller för att man brister i uppmärksamhet pga användandet av mobiltelefon.
Flytta er för böfvelen.
Detta beteende har gått från att vara ett undantag till en regel senaste åren.
Mer så när lastbilstrafiken har ökat.
Ännu mer så då det inte har funnits några trafikpoliser ute på vägarna under många år nu.
Höj bötesbeloppet för dessa sabotörer.
Skicka ut trafikpoliser på vägarna igen.
Normalt skulle resan ha tagit mig sju timmar. Den tog nu 10 timmar.
Emellanåt stillastående och krypkörning i denna "perfekta storm" bestående av långhelgstrafik, vägarbeten, och vänsterfilsfilare.
Att "flasha" med helljuset övergavs för länge sedan då detta inte har någon effekt alls.
Jag kör numera om i högerfilen på motorled/motorväg.
Någon gång med start runt år 2012.
Väldigt ofta under 2023.
Ajabaja säger den obefintliga trafikpolisen.
Skit ned er säger jag.
Omkörningar till höger är ett resultat av att problemet med vänsterfilsfilare förminskas/ignoreras.
Ett betydligt större problem än om någon kör 40 km/h utanför en skola, vilket tycks vara polisens enda prioriterade trafikuppgift numera.
Ofta resulterar en omkörning till höger att vänsterfilsfilaren plötsligt uppmärksammar sitt beteende, och flyttar raskt över till högerfilen efter omkörning.
Efter några sådana omkörningar luckras vänsterfilen upp för övriga bakomvarande, och trafikrytmen förbättras.
Dessutom under stillastående bilköer/bilköer med knappt styrfart är det väldigt sällan fordon gör plats för motorcyklister som har rätt att filtrera mellan filerna.
Jämför gärna med Tyskland. Där hinner man knappt visa sig innan fordonen framför gör plats.
Denna gång körde jag förbi en närmast milslång stillastående bilkö på E4 i högsommarvärmen via vägrenen då filtering omöjliggjordes.
Fast det får bli en annan diskussion då vänsterfilsfilare är ett betydligt större trafikgissel.
Birger Larsson skrev:Jag fick häromdagen erbjudande från Besikta att besiktiga min hoj. Tid och plats var helt OK, men priset!
629:-
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst