Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-31/13:55

Sean Connery har gått ur tiden - 90 år gammal.
Den förste innehavaren av rollen som James Bond var mycket mer än så - en briljant skådespelare med bred repertoar och omtanke om människor, som inte hade det så gott ställt.
Min favorit bland alla hans rollfigurer är inte James Bond utan broder William av Baskerville i Jean-Jacques Annauds Rosens namn.
Det gjorde inte heller direkt ont att se honom som sovjetisk ubåtskapten i Jakten på Röd Oktober.

Heder åt Sean Connery, och frid över hans minne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-11-02/12:05

Instämmer fullständig med att Bond inte var hans stora framgång. Rosens Namn var inte dålig men Jakten på Röd Oktober är enligt min mening svårslagen. Fast han var bra i alla filmer han var med i.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-02/12:52

Ni har nog glömt "De omutbara" där jag tycker att han som vanligt levererar .
Har sett denna film och även "Jakten på röd oktober" flera ggr .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-02/13:00

Evert Taube påstås ha sagt, att båtbyggarna på Orust inte kan bygga dåliga båtar, ens om de försöker.
Analogt vågar jag påstå, att Sean Connery nog inte kunde göra en dålig rolltolkning. Han medverkade förvisso i en och annan film, som inte höll toppklass, men hans insatser höll hög klass även i de rullarna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-02/13:13

Nyss läste jag, att även Stirling Moss gått ur tiden, 90 år gammal.
"Den bäste föraren, som aldrig blev världsmästare", delade inte bara födelseår med Sean Connery.
Båda adlades och skall alltså rätteligen ha ett "sir" framför namnet.

EDIT 15.02: Hmmm. Stirling Moss Moss dog 12 april. Konstigt, att man får upp det i mobilen dag!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-02/15:05

Bror Gårdelöf skrev:Nyss läste jag, att även Stirling Moss gått ur tiden, 90 år gammal.
"Den bäste föraren, som aldrig blev världsmästare"
***snipp***

EDIT 15.02: Hmmm. Stirling Moss Moss dog 12 april. Konstigt, att man får upp det i mobilen dag!


Det gick inte så fort på slutet.

M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2020-11-02/15:36

Sablar vad det har regnat i Umeå idag, 56 mm hittills och mer ska det komma.

https://svt.se/nyheter/lokalt/vasterbot ... ang-i-umea
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-02/16:29

Perra_II63 skrev:Sablar vad det har regnat i Umeå idag, 56 mm hittills och mer ska det komma.
https://svt.se/nyheter/lokalt/vasterbot ... ang-i-umea

Nu vet jag att du inte är av den gnälliga typen Per . Ska väl vara mycket då :shock:
Du glömde bara bara vinden på 16 - 18 sek/m :? (enl. yr.no)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-11-03/00:18

Ja, det var vingligare än vanligt på vägarna idag...Huuu... :o
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-03/01:24

Blåsigt var bara förnamnet.
Kapellet flög konstant av fyrhjulingen.
Ett nytt kapell med remmar runt fordonet är nu beställt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-11-03/03:48

Måns Ulveståhl skrev:Blåsigt var bara förnamnet.
Kapellet flög konstant av fyrhjulingen.
Ett nytt kapell med remmar runt fordonet är nu beställt.


Då kan du titelera dig såsom "Kapellmästare" min gode Måns :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-11-05/16:00

Hade en skön lugn morgon fram tills dess att jag skulle åka till jobbet då jag såg att igår gick min p-tid ut och jag hade fått två böter. En 23:25 inatt 10min efter jag kom hem och en kl 12 idag. När jag surmulet går till p-automaten för att lösa en ny månadsbiljett så jag slipper lösa det när jag kommer hem inatt. Har denna gått åt helvette och vägrar låta mig lösa någon biljett...

Går tillbaka till bilen och inser då att Clion som stod på platsen brevid igår måste ha skrapat upp från bakdörr till framskärm när denne backat ut (noterade igår att denna stod parkerad som en käpphäst och då var min bil utan blämmor på den sidan). :evil:

Behöver jag säga att jag inte riktigt spritter runt här på jobbet som en sprakfåle idag.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-05/16:14

Vissa dagar borde vara förbjudna! Och på smitare borde det vara skottpengar!

EDIT 16.45: "Det känns konstigt, när den lokala pizzerian, som har bjudit på pizzor, har visat mer öppen uppskattning än regionens ledning."
Edvard Lekås, ordförande för sjukhusläkarna i Kronoberg, citerad i senaste numret av Sjukhusläkaren.

Enligt samma avisa är det inte mycket bättre i Östergötland, där alla anställda fått presentkort på 500:-! För att en del av dem slitit sig halvt fördärvade och som salt i såren inte kunnat ta ut lagstadgad semester! Lyckligtvis slutade jag tjänstgöra inom Region Östergötland i januari i år, för jag skulle ha uppfattat ett sådant presentkort som en förolämpning!

Det riktigt dystra är, att när pandemin slog till, ställde all vårdpersonal - från yngsta undersköterskor till klinikchefer - om på rekordtid och åstadkom, vad som med fog kan beskrivas som mirakel! Männen i rutiga kavajer och kvinnorna i knytblusar, som i vanliga fall ständigt strävar efter att lösa problem, som inte finns, och i stället skapar nya problem - hängde inte med och skulle själva knappast ha gjort varken från eller till.
Men när denna kris en gång i framtiden är över, är det min lika dystra profetia, att nämnda män och kvinnor åter kommer att göra sig breda - för att över huvud taget motivera sin existens och sina löner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-11-06/05:21

Bror Gårdelöf skrev:Men när denna kris en gång i framtiden är över, är det min lika dystra profetia, att nämnda män och kvinnor åter kommer att göra sig breda - för att över huvud taget motivera sin existens och sina löner.

Såsom utomstående och i ärlighetens namn helt utan insyn och kunskap så känns det ändå som om administrationen inom sjukvården ständigt ökar och konsulter från USA med expertis inom privatfinansierad sjukvård tas in för att vist råda svenska skattefinansierade sjukhus. Detta kanske inte stämmer men det är det intrycket man får såhär utifrån.

Tänker på OnOff.
För dom som kommer ihåg så var det en av Sveriges största elektronikkedjor som fanns överallt. Precis överallt. OnOff hade en central administration som naturligtvis var det "finaste" stället att jobba på inom koncernen alla ville nog dit och den växte nog. Denna centrala administration hade en stab av inköpare som arbetated oförtrutet med att få bra priser på inköp och lyckades ganska bra, får man förmoda.
Problemet är att man bland annat fick bra priser persondatorer genom att köpa stora mängder. Resultatet var att hyllorna på OnOff fylldes med datorer som alla var lite äldre och lite dyrare och lite sämre än vad som fick anses som "dagens standard". Och det blev värre med tiden. Under OnOffs fem-tio sista år var det skrattretande att se vilka datorer dom sålde och vilka priser dom ville ha. Jag kan bara anta att detta drabbade även andra avdelningar.

Jag är inte helt säker, eftersom jag inte var nån insider, men jag skulle tro att OnOff ströp sig själva inifrån och att centraladministrationen dels blev dyr och dels förstörde för butikerna genom att fokusera på inköp och inte försäljning (som dom inte kunde påverka annat än indirekt). Kanske fanns bonussystem med i bilden.

En fördel med OnOff var att dom verkade på en marknad där företag som skötte sig illa sållades ut. Det lär dock inte drabba våra sjukhus så där finns stor anledning att kritiskt granska administration för onödig overhead.

PS. Jag kan naturligvis ha helt fel vad det gäller OnOffs svanesång men jag vet att datoravdelningen dammade där.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-06/17:02

Beträffande sjukvården har du obehagligt rätt - även om det varierar mellan olika regioner. Region Stockholm tar förmodligen priset. Titta bara på Nya Karolinska Sjukhuset, som sprängt budgetramarna flera gånger om - och ändå inte fungerar! Samtidigt har utländska konsulter tjänat åtskilliga miljarder. Snacka om att skratta hela vägen till banken!

Om OnOff vet jag inget - men din beskrivning är klassisk såtillvida, att företaget missade det viktigast av allt - marknadsanalysen! En självlärd god vän, som tidigare drev ett mycket mindre, men synnerligen framgångsrikt företag, sade vid ett tillfälle, att "marknadsanalysen är allt. Det spelar ingen roll, vilka produkter vi levererar, eller vad de kostar, om marknaden inte vill ha dem."
I motsats till OnOff hade hans företag praktiskt taget inget på lager. Visst blev det dyrare att köpa mindre kvantiteter, när de behövdes, men det man köpte hamnade i produkter, som såldes med förtjänst. Svårare var det inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-10/01:13

Nämen ...

Bror praktiserar som marknadsnisse...

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-10/06:39

Icke! Jag citerar närmast ordagrant, vad en god vän och framgångsrik företagare sagt.
Han har sedan länge sålt företaget, som även utan honom veterligen lever och mår väl.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-11/20:05

I mer än tre decennier har jag hävdat, att landstingen/regionerna bör läggas ner. 21 huvudmän för sjukhusvård mm är 20 för många. Samtidigt innebär systemet, att ingen har ansvaret. Regeringen säger, vad den vill ha, varpå regionerna kontrar med krav på mer pengar. På det viset kan de spela Svarte Petter med ansvarsfrågan, tills solen slocknar.
Idag levererade Rapport starka argument för min uppfattning. Talesmän för regionerna hävdar, att Sveriges bristfälliga provtagning avseende Covid-19 är Folkhälsomyndighetens fel(!), medan FHM och ansvarig minister kontrar med, att varje sjukvårdshuvudman bär ett eget ansvar.
Resultat: Massor av prat, men ingen bär ansvaret - igen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-11/20:21

Bror,
Det är så politikerna vill ha det.
Ingens ansvar när det sk-ter sig. Nirvana!
Tjänstemannaansvaret avskaffades redan under Palmes tid.
Tidigare kunde offentlig anställd dömas för försummelse, oförstånd, eller oskicklighet.
Numera med "ämbetsansvar" kan offentlig anställd enbart dömas för oriktig myndighetsutövning, mutbrott, eller brott mot tystnadsplikten.
Försummelse, oförstånd, eller oskicklighet är alltså fullt lagligt :mrgreen:

VSB
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-11/21:37

Inga invändningar. Dock är värt att tillägga, att vårdproffsen i denna gigantiska organisatoriska soppa gör ett bra jobb - under pandemin inte sällan fantastiskt!
Men med dåliga grundförutsättningar blir den större bilden därefter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-14/09:09

I dagens Svenska Dagbladet finns en notis om, att Skurups kommun antagit en klädpolicy för förskolor och grundskolor, som förbjuder "huvudduk, burka, niqab och andra klädesplagg som har till syfte att dölja elever och personal".
Hmmmm. Då måste de väl gå spritt nakna hela bunten?!
Enligt DO är förbudet inte förenligt med diskrimineringslagen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-14/15:35

Det handlar främst om påtvingad religiös huvudbonad, och ett förtryckande av det andra könet enligt ansvariga (M/C/SD) för denna policy.
Vad jag vet krävs mer för att uppfylla definitionen av naken.
Att marginalisera och förlöjliga är tyvärr ett vanligt politiskt argumenterande i dagens Sverige.
Vad vi kan vara säkra på är att debatten kommer att fortsätta oavsett vad DO må tycka här och nu.

Vill du fortsätta denna diskussion så kommer det att beröra två bannlysta områden på detta forum; religion och politik.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-14/16:21

Beklagligtvis tror jag, att du missförstår mig kapitalt! De enda, som jag förlöjligar, är talesmän för Skurups kommun, som inte kan skriva svenska!
Under de senaste decennierna har jag haft - och har - mängder av såväl arbetskamrater som patienter, som haft/har hår och hals mer eller mindre dolda. Det är inget som helst problem. Lägg till det, att det hittills aldrig har hänt, att en kvinnlig patient sagt nej, när jag i samband med den preanestetiska bedömningen artigt frågat henne, om jag kan få se hennes hals (vilket inte är någon oväsentlig kontroll, när man skall hantera en medvetslös människas luftväg).
Att förlöjliga eller marginalisera människor från andra kulturer finns inte i min kartbok. Det strider mot den fundamentala principen, att alla patienter skall bemötas med respekt (vilket inte är detsamma, som att de alltid får, som de vill, men det är en annan diskussion).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-16/12:59

Bror Gårdelöf skrev:Att förlöjliga eller marginalisera människor från andra kulturer finns inte i min kartbok. Det strider mot den fundamentala principen, att alla patienter skall bemötas med respekt (vilket inte är detsamma, som att de alltid får, som de vill, men det är en annan diskussion).



Hej, det skulle kunna bli en arbetsbeskrivning för en Moderator på godtyckligt forum med mindre justeringar.

Att förlöjliga eller marginalisera människor med annan kultur eller åsikt finns inte i moderatorns kartbok. Det strider mot den fundamentala principen, att alla skribenter skall bemötas med respekt (vilket inte är detsamma, som att de alltid får, som de vill).

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-16/13:11

Var så god. Fritt att ta efter. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-17/21:14

Bror,
Jag tror inte du hade någon avsikt att förlöjliga eller marginalisera.
Eftersom min syster både arbetar som förskolelärare, och bor i Skurups kommun så vet jag mer om ämnet i fråga än vad en kort notis i SvD kan förmedla.

Nu till något annat. Även detta råkar trampa in på Brors område.... :D
Svensk sjukvård eller snarare dess nuvarande status dessa tider.

För sju dagar sedan trillade min gamle far hemma och slog bröstkorgen.
Framåt kvällen fick han väldigt ont, och hade svårt att andas.
Ambulansen kom på besök - personalen iförd rätt utrustning.
Efter en kortare undersökning av ambulanssjuksköterskan (bla upptäcktes ett stort blåmärke) blev rådet "Ta två alvedon". Tack och hej!

Nu har jag ingen akademisk sjukvårdsutbildning, men tom jag kan sätta en bättre diagnos än så.
Fallolycka, äldre person, ont i bröstkorg, blåmärke vid revben, och svårt att andas säger mig betydligt mer än två alvedon.

Under natten blev smärtan mer intensiv vid varje andetag.
Ambulansfärd till akuten.
Ny undersökning med röntgen. Sprickor i revben. Se där...
Övernattning med övervakning på sjukhuset.
Inget som är "kul" dessa COVID-19-tider för någon som tillhör den absoluta riskgruppen (ålder och underliggande sjukdomar), men hemfärden var planerad redan efterföljande dag.

Följande dag när vi ringde för att få en status så meddelades vi att min far skickats till ett annat sjukhus pga platsbrist.
Ingen hemfärd utan bara frakt till ett annat sjukhus utan att underrätta anhöriga.
Att skickas mellan sjukhus är inget som rekommenderas dessa tider.
Risken för att bli smittad av COVID-19 ökar markant om man bollas mellan sjukhus.

Ett nytt samtal till ett nytt sjukhus.
Övernattning med övervakning blev svaret.
Hemfärd i morgon.

Följande dag (tisdag) blev det hemfärd.

Tre dagar efter hemfärd (fredag) blev anhöriga uppringda av senaste sjukhuset.
COVID-19 härjar på sjukhuset, och specifikt den avdelning min far vårdades på.

Så nu har jag två föräldrar tillhörande den mest utsatta riskgruppen som potentiellt kan ha smittats med COVID-19.

En test genomfördes i föräldrarnas hem av en besökande sjuksköterska iförd rätt utrustning efterföljande måndag.
Eftersom mina föräldrar inte har utvecklat några symptom, och den mest frekventa inkubationstiden är fem dagar (kan variera mellan 2-14 dagar) så anser jag risken vara ganska låg för att testet ska vara positivt.

Hur som haver.
Det kommer att ta ca två veckor innan ett definitivt svar kommer pga den mängd av tester, och nödvändig analys av dessa som sker just nu.

Två veckor.
Hur många personer hinner bli smittade av testade personer som behöver vänta på ett resultat under två veckor?
Hur många onödiga tester av ungdomar/yngre förmågor på fest- eller resehumör kommer att behöva analyseras före mina föräldrars tester?

Jag kan klaga på svensk sjukvård, men vad som är mer viktigt är att förstå att svensk sjukvård åter går på knäna.
Se för f-n till att visa medmänniskor hänsyn, och följ rekommendationerna/råden.

Att kunna bli full på lördag, eller att kunna åka till Åre eller "Mallis" är inte det viktigaste just nu.

Jag har inga problem med att ge någon som missköter sig på "flabben" som vi säger i Skåne.
Förhoppningsvis slipper jag, men om en person jag ser missköter sig, och därmed utsätter mina föräldrar, vilka för övrigt har varit isolerade i hemmet sedan början av marsmånad, eller andra medmänniskor för onödig risk så kommer jag inte att tveka.

Situationen är kritisk just nu.
Ta den på allvar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-18/06:26

Vad gäller förlöjligande, är vi således eniga. I dagens Östgöta Correspondenten läser jag, att Förvaltningsrätten slår fast, att förbud mot huvudduk i skolan - som i Skurup och Staffanstorp - "strider mot grundlagens bestämmelser om religionsfrihet och mot Europakonventionen". Obs! Citat, inte åsiktsyttring.

Vad gäller omhändertagandet av din far, är behandlingen av en revbensfraktur konservativ, dvs även om diagnos ställs med röntgen (vilket normalt inte behövs), är behandlingen densamma. En hake är, att ett brutet revben kan punktera lungsäcken, vilket i så fall behöver åtgärd och vård på sjukhus. En annan hake är given - att frakturen gör så ont, att patienten får svårt att andas. Smärtan blir ofta värre under den första veckan efter frakturen. (Jag vet av personlig erfarenhet.) Det kan vara skäl för sjukhusvård.
Att inte kommunicera en patientförflyttning till annat sjukhus med närmaste anhöriga är inte god vård. Måhända i detta fall ett uttryck för resursbrist?

Vad gäller (bristande) smittskyddsåtgärder bland friska personer ute i samhället, är vi eniga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-18/09:56

Bara en liten skitsak . Nått kabelfel förorsakar att jag är utan mobil telefon . :evil:
Den vanliga telefonlinan är ju sedan några år redan borta så ...
Tur att det finns fiber :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-18/12:25

Kovlingen skrev:Bara en liten skitsak . Nått kabelfel förorsakar att jag är utan mobil telefon . :evil:
Den vanliga telefonlinan är ju sedan några år redan borta så ...
Tur att det finns fiber :?


Djungeltrumma och röksignaler fungerar alltid.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-11-18/14:09

Kovlingen skrev:...Nått kabelfel förorsakar att jag är utan mobil telefon... :evil:


Har du sladd till din mobiltelefon ? :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-11-18/14:10

Måns Ulveståhl skrev:
Kovlingen skrev:Bara en liten skitsak . Nått kabelfel förorsakar att jag är utan mobil telefon . :evil:
Den vanliga telefonlinan är ju sedan några år redan borta så ...
Tur att det finns fiber :?


Djungeltrumma och röksignaler fungerar alltid.

Det var före internets tid där uppe i norr, du Måns :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-18/15:45

Måns Ulveståhl skrev:Djungeltrumma och röksignaler fungerar alltid.

Skånsk snabbtelefon :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-18/17:01

Chris Krebs, chef för CISA, den amerikanska IT-säkerhetstjänsten, spådde själv, att han skulle få sparken av Donald Trump, efter att CISA konstaterat, att påståenden om oegentligheter i valet var grundlösa.
Krebs blev sannspådd.
Måhända han och Inga-Britt Ahlenius, som för mig personifierar begreppet "integritet" och en gång i tiden fick sparken av Bosse Ringholm(!), skulle bilda en klubb? Anders Kompass kvalar också in.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-18/17:12

Det är nog inte bara högt upp som detta förekommer .
Mer vanligt än någon tror . :twisted:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-18/19:02

Utifrån bristande kunskap avstår jag från att diskutera det. Men det notabla, vad gäller Ahlenius, Kompass och Krebs, är, att alltihop skett inför öppen ridå - inför hela klotets press och etermedier.
Minnet av Bosse Ringholm präglas för alltid av den sannolikt mest klåparmässigt genomförda presskonferensen i Sveriges politiska historia, när Inga-Britt Ahlenius fick sparken - varpå hon oförfärad påtalade grava missförhållanden inom FN och fick sparken även därifrån.
Anders Kompass påtalade, om jag minns rätt, att soldater under FN-uppdrag utnyttjat barn sexuellt. För att uttrycka det milt togs det inte väl upp inom FN.
Och Krebs har på sin topptjänstemannaposition hållit koll på, att det amerikanska valet gått rätt till - samtidigt som han nästintill visste, vad det skulle kosta honom. (Måhända räknar han med att återinsättas på posten, när Biden tillträtt?)

Alla tre har gemensamt, att de inte hängts i tysthet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Haavee » 2020-11-18/23:59

Bosse Ringholms presskonferens i Inga-Britt Ahlenius affären är en riktig klassiker men det var ju inte den enda "affären" han var inblandad i, om jag kommer ihåg rätt så blev han väl känd som finansministern som inte kunde räkna då han hade låga eller underkända betyg i matematik, underkänd i matematik och finansminister låter ju inte som en bra kombination :mrgreen:
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-19/11:49

Förhoppningsvis hade Finansdepartementet räknekunnigt folk bland tjänstemännen. I och med att Ringholm inte kunde räkna, löpte han måhända mindre risk att kritiseras för ministerstyre?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-19/12:08

Bror Gårdelöf skrev:Förhoppningsvis hade Finansdepartementet räknekunnigt folk bland tjänstemännen. I och med att Ringholm inte kunde räkna, löpte han måhända mindre risk att kritiseras för ministerstyre?

Vad ska man då säja om USA:s styre :shock: Måste väl komma i historieböckerna .
Har börjat titta rätt mycket på CNN på TV .
//Mörkrädd
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-19/16:12

Men nu ser vi förhoppningsvis ljuset i tunneln. Dagens DN har en notering om, att folk i Trump-administrationen kontaktat Joe Biden och erbjuder sina tjänster. Det låter plausibelt, att en del prioriterar sitt lands framtid framför en president, som har framtiden bakom sig - och vars beteende för länge sedan lämnat begreppet rim och reson!

För mer än ett halvsekel sedan läste jag Louis F G de Geers böcker om den fiktiva engelska internatskolan Singleton, där svensken Gunnar Wigelius var elev - och så småningom återkom som lärare och rektor. Då gillade jag böckerna. Hur de skulle vara att läsa idag, vet jag inte.
Men Singleton har en devis, som jag alltid gillat:
"Vilken bracka som helt kan vinna ett spel - men det krävs en gentleman för att förlora det."
Donald Trump har nog inte läst de böckerna.

Han har nog aldrig heller begrundat devisen vid spelaringången till Wimbledons centercourt:
If you can meet with Triumph and Disaster,
and treat those two impostors all the same."
Rudyard Kipling
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-19/16:54

Bror Gårdelöf skrev:"Vilken bracka som helt kan vinna ett spel - men det krävs en gentleman för att förlora det."
Donald Trump har nog inte läst de böckerna.

Nä det har han nog inte , men det stämmer ju väl in :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2020-11-23/18:07

Detta var något som fick mig att inte le.
Saxat från luftvärnsregegementet Lv6 facebook sida.

Respektera tillträdesförbuden!

Svamp- och bärplockare, cyklister, ryttare och nu senast
motorcyklister. Alla är de exempel på personer som den
senaste tiden blivit ertappade inne på militära skjutfält i
Halmstad med omnejd.
– Det är ett återkommande problem som förr eller senare
kommer att sluta i en tragedi, säger kapten Johan
Wallefors som är chef för övnings- och
skjutfältsavdelningen på Luftvärnsregementet.

Inne på skjutfälten bedriver Försvarsmakten verksamhet med skarpa vapen och tunga fordon. På Nyårsåsens skjutfält råder alltid tillträdesförbud för privatpersoner och det är noga uppmärkt med skyltar, bommar och bitvis staket. Nyligen ertappades flera motorcyklister inne på området. De vägrade stanna på
anmodan av vaktpersonal på plats och motorcyklisterna kunde inte
identifieras eller hållas kvar.
– Det fanns ett uppenbart uppsåt eftersom de tagit sig förbi såväl bom som varningsskyltar. Det finns också bevis på det i form av foton som vi nu kan lämna vidare till polis, säger kapten Johan Wallefors.

I somras ertappades tre personer inne på Nyårsåsens skjutfält samtidigt som det pågick en skjutövning.
– I det fallet handlade det om tre personer som kört förbi skyltningen, parkerat och gått in i skogen trots att de måste ha hört att de pågick skjutning. Det kunde mycket väl ha resulterat i en allvarlig olycka, säger Johan Wallefors.
Istället tillkallades militärpolis och ärendet befinner sig nu hos
Åklagarmyndigheten. Tillträdesbrott på skyddsobjekt kan ge upp till två års fängelse. Alla intrång polisanmäls.Bild
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-23/19:21

Dystert, dystert. Gissningsvis är alla läskunniga - men något fel måste det ju vara i skallen på dem. (Gör vi tankeexperimentet, att någon skadats av exempelvis eldgivning, ger jag mig katten på, att en intensiv opinionsstorm brutit ut i medierna - med Försvarsmakten som buse!)

En sorglustig variant, som uppmärksammades i medierna härom veckan, var två gentlemän i 70-årsåldern, som en gång i tiden gjort värnplikten som pansarsoldater på Gotland. Detta firades med nostalgi. De tog sig in på Tofta skjutfält - trots skyltar och avspärrningar.
Men dem hade militär personal inga problem att lägga vantarna på, och enligt samma inslag väntar nu laga påföljd.

För kanske tjugo år sedan körde en femtonåring sin moped rakt emot förbudsskyltarna längs en bussgata i ett bostadsområde i Linköping. Gatan hade en grund "smörjgrop", avsedd att hindra personbilstrafik - och ynglingen blev tydligen illa tilltygad efter att ha åkt ner i den. Mamman uttryckte sin upprördhet över kommunens "dödsfälla". Ingenstans stod en bokstav om, att ifall hon lärt sin son att respektera trafikskyltningen, hade han sluppit bli illa tilltygad.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2020-11-23/19:56

Hoppa verkligen att man förstår alvaret i detta med att bryta mot tillträdesförbudet. Nästa gång kanske de kör in mot sprängplatsen när man ska spränga vägbanksladdning eller försvarsladdningar och
då det är tänt går det inte att avbryta. De som inte vet om att det ska smälla ser inget av att det brinner stubintråd. Det kan vara det sista man ser i detta jordeliv. Bilden visar verkan av en 35 kilos vägbanksladdning, det klarar inte ens den mest härdade hojåkare av. Bild
@Bror
Jag tror tyvärr att du har rätt i din analys, personligt ansvar är inget som är på modet just nu.

Du menar inte att reglerna gäller mig? Jag skulle ju bara gena lite, så farligt kan det väl ändå inte vara. Hört av en mamma med barnvagn som inte ville lyssna på anmaningen att inte passera avspärrningarna som satts upp just för att förhindra skador på civila.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-11-23/20:51

Perra_II63 skrev:Svamp- och bärplockare, cyklister, ryttare och nu senast
motorcyklister. Alla är de exempel på personer som den
senaste tiden blivit ertappade inne på militära skjutfält i
Halmstad med omnejd.

Ja det är många som inte kan tyda tecken och även läsa .
Synd att inte de blev infångade . Blir till att träna lite på
intrång på militära områden och åtgärder .
De ska väl inte få komma undan . :?
Kan ju vara andra intressen vart hur och när .

Ta befälet över detta Per ! Det löser du lätt . :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-24/06:01

Perfekt.
Frivilliga rörliga mål.
Lite darwinism hade inte skadat.

En 5,56 mm projektil svider rätt gott i rumpan.
Förstår man inte det så kan livet ta slut tidigare än planerat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-11-26/02:18

Jag lovade mig själv att inte gå på "Black Friday"-lurendrejeriet i år.
Nu har jag lagt en order på mc-kläder/utrustning jag inte visste att jag behövde för ett antal tusenlappar.

Jag är så svag...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-11-26/05:18

Har än så länge klarat mig undan denna hysteri med såkallade "svarta fredagar" och annat liknande dravel... :?

Men - jag kanske hittar något användbart verktyg eller liknande "bra-att-ha" som jag inte kan motstå :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-11-27/09:55

Svartfredan är normalt inget för mig heller men jag var just iväg och plockade på mig en MacBook Pro, som jag behöver för ett framtida projekt, ett par tusen billigare än normalt.

Det är bra när rea sammanfaller med behov. men inte så vanligt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-27/10:58

Det där är själva grunden för oss som kunder. Vet vi, att vi behöver något definierat, är denna vecka bra.
Har vi inget känt behov, är det bästa vi kan göra att strunta i alla erbjudanden.

För en hojåkare behövs rimligen nya mc-kläder förr eller senare - och datorer åldras med tiden.
Grattis till bra köp.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-12-01/21:29

Jag ler inte idag... :evil:

Besiktigade min hustrus lilla Golf idag, allt gick finfint, tills jag körde in bilen i hallen, då besiktningsgrabben (yngre grabb) tyckte att det fanns lite ytrost på kanterna på dom främre bromsskivorna.

Jag hade gått igenom bromsarna både fram och bak, samt handbromsen genom att renovera kolvar, göra rent samt smörja upp alla glidytor på bromsoken m.m.
Handbromswirar bytta och injusterade, renoverade ok gällande handbromsfunktion m.m.

Bromsskivorna fram var visserligen inte nya, men var i relativt god kondition, dock lite ytrost någon centimeter in från yttre periferin där beläggen inte ligger emot under bromsning.
Uppskattningsvis 90-95% av beläggens friktionsytor täckte bromsskivorna och funktionen var ypperligt god då jag gått igenom detta inför besiktningen idag.

Tror ni inte att dom underkände dessa främre bromsskivor ändå... :o :shock: :(

Bromsverkan var mycket god och jämn enligt besiktningsgrabben, mycket jämn och fin, ändå underkände han bilen med motivationen att dom var "rostskadade"...

Jag sa att jag kan att åka och köpa nya skivor direkt efter besiktningen och göra jobbet redan ikväll, för en efterkontroll skall väl inte behövas, men han sa prompt att "bilen är underkänd och du måste ombesiktiga den" !
Punkt, ingen pardon !

Se protokollet och kontrollera bromsvärdena själva.

Vad säger man... :roll:

Det blir till att åka och få gjort en efterkontroll i morgon, har redan bokat tid.
Bromsskivor äro bytta redan ikväll.

Vad trött man blir... :(
Bilagor
IMG_2864.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron