Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-23/18:30

Även Läkare Utan Bromsar förlade årets resa till Dalsland. Vi behöll helt enkelt årsträffsbokningarna på TanumStrand och ägnade fredagen åt en kalasfin runda i Dalsland: Dals Ed - Nössemark - färja över Stora Lee - Bengtsfors (lunch) - Lennartsfors - Årjäng - Gustavsfors (fika på det tyska bageriet strax söder om orten - mycket rekommendabelt! - vårt gruppfoto hamnade på ställets hemsida) - Bengtsfors - TanumStrand.
Vägen Dals Ed - Nössemark var till och med ännu bättre, än jag kom ihåg den från förra året, vilket inte vill säga lite!

Dagens stora smolk glädjebägaren var etappen från någon mil norr om Bengtsfors väster om Lelång. Hela vägen upp till Värmlandsgränsen bestod av alldeles utmärkt asfalt - hel, fri från såväl bucklor som gropar och sprickor - på vilken man spritt ut ett rejält lager rullgrus! Vi mötte till och med bilen, som spred ut eländet! Voffo gör man på dette vise?

Lyckligtvis klarade sig alla utan malörer. Vi hoppades, att vi skulle slippa möta den, som ansvarade för detta stolleprov, för på den personen vore det lätt att göra sig olycklig!
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-05-23/20:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/18:37

Tur för chauffören att han slapp möta ett gäng upprörda läkare som hade kunnat hota med diverse kroppsliga undersökningar :mrgreen:

Här ligger mc-gängen i lädervästar i lä.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-23/19:31

Mja - vi skjuter inte budbäraren. Bilens förare - eller besättning - utförde nog bara ett begärt jobb
- men den, som begärde jobbet, vore vi nog villiga att skriva vårdintyg på.
Tänkten'te på den möjligheten förut!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-23/20:49

Att hota med ett vårdintyg får tom lädervästarnas Baltic Inkasso att blekna.
För att inte tala om ett friskintyg i vissa kretsar.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-05-24/12:34

Bror Gårdelöf skrev:Dagens stora smolk glädjebägaren var etappen från någon mil norr om Bengtsfors väster om Lelång. Hela vägen upp till Värmlandsgränsen bestod av alldeles utmärkt asfalt - hel, fri från såväl bucklor som gropar och sprickor - på vilken man spritt ut ett rejält lager rullgrus!


Jeg kjørte Lelång rundt fra Årjäng på fredag ettermiddag og det inkluderer samme strekning. Tjukt lag med grus, ikke roligt å kjøre på. En kompis herfra kjørte der på onsdag og da var det samme elendet.

Reglene sier at dette skal være skiltet, noe det forsåvidt var, ettersom det var fareskilt for stenskott. Men reglene sier også at grusen skal sopes vekk innen 24 timer, og det blev det jo tydeligvis ikke. Og ettersom det så sånn ut fredag ettermiddag, er det vel grunn til å anta at det ihvertfall blir liggende til mandag.

Akkurat denne på vegstrekningen, mellom Bengtsfors og Värmlands grense på vestsiden av Lelång, har jeg sett mye merkelig vägunnerhåll. En gang hadde de skåret hull på ca. 1x1m i asfalten flere steder og gravet ut grusen som ga ca. 10cm høge kanter, flere steder langs vegen. Uten ett eneste varselskilt! Stor fare på skader på biler, og livsfarlig for MC, vil jeg påstå. Det skulle vel fylles opp med grus og ny asfalt, men jeg kjørte der om ettermiddagen, og da var det ikke en arbeider å se, så det ble ihverfall sånn til neste dag, vil jeg tro.

Og hvert år på denne tiden er det snabellagning med dertil hørende grus. Dette er en fin og populær MC-veg, men man skal passe seg godt her på denne tiden av året, hvert eneste år, ser det ur til.

Ellers var det fint at dere la igjen noen kroner hos vår tyske bakervenn. Han sliter i denne Coronatiden. Vanligvis gjør han bra business på sine gode tyske brød og bakverk, samt uthyring av semesterbostäder og har åpent 7 dager i uken. Nå for tiden har han åpent bare 2 dager i uken, og ingen gjester. Jeg så bildet av dere på Facebook-siden hans. :-)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/13:22

Väghållningen där förefaller således anmärkningsvärt elakartad! Hur svårt kan det vara att sätta ut koner vid uppgrävda hål i asfalten? Även om man inte skyltat för övrigt?
Och de är ju inte störande svåra att ta bort, när jobbet är klart!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-05-26/10:15

Igentligen vet jag inte om jag skall skratta eller bli förbannad men min historia hamnar här.
För en tid sedan parkerade jag en kort stund i Kristianstad (ca 6 min) och för det fick jag en avgift via Appen i mobilen på 2 kr. Helt OK.

Efter en månad fick jag en räkning på posten på 2kr och 29kr i faktureringsavgift, jag kunde givetvis lagt in kortet men tänkte inte på saken vid parkeringstillfället så 31kr – inte mycket att snacka om annat än att det var 29kr lärpengar.

Av någon anledning hamnade 31 kr fakturan ”lite åt sidan” (slarv av mig, inget att le åt, fakturor skall betalas i tid) så det gick några dagar över och så betalade jag. Samma dag som pengarna drogs fick jag en påminnelse (pinsamt) och så betalade jag den och tänkte, lika bra att få detta ur världen istället för att kriga om en ny faktura -31 kr utan jag kan leva med dessa pengar innestående till nästa parkeringstillfälle (trots ränteförlusten).

Dagen efter kom ett brev till med en Bankgiroavi på 31 kr som kunde lösas ut – mot en kostnad på 49 kr. Det vill säga, jag cyklar ner till ICA, lämnar in lappen och betalar 18kr för att få ut 0kr (noll, nada). Man kan le lite åt detta.

När jag sedan läste det finstilta så ser jag att om jag inte tar ut pengarna så går dessa tillbaka till avsändaren. Nu slutade jag att le.

Efter lite parlamenterande med parkeringsbolaget så hänvisar man till ett factoringbolag som har visar sig världens mest oseriösa hemsida, helt konstruerad för att man inte skall hitta någon form av kundsupport.

Eftersom jag har P-bolaget i örat så” ber jag snällt” om hjälp att hitta vilket han gör ”ur minnet” så detta var inte första gången och efter lite klickande här, bläddrande där och klick igen så längst ner på en sida finns där en länk. Jag tänker inte trötta er med mer om detta men det tog ytterligare 20 min att fylla i så att mina 31kr kommer in på mitt konto istället. Nu handlade det bara om att se till att ett oskäligt sätt att dra mig på en ”50-lapp till” inte lyckades och att kostnaden för utskicket av en minst sagt värdelös bankgiroblankett inte gav någon utedelning. Nu log jag fan inte!

Att jag åkte på 29 kr faktureringsavg samt 60 kr i påminnelse för mitt slarv är inte mycket att le åt men det hamnar på mitt eget konto – det har jag orsakat själv.

Att med orimliga återbetalningsrutiner dra yterligare en knapp 50 lapp är inte OK, det är bara trams och att vara smart i överkant. Nu är det få förunnat att kunna bli så arg som jag och att sedan kunna kanalisera den ilskan in i energi så för en massa ”tant Svea” som glada i hågen tar med lappen till ICA och betalar med den när dom köper mat för 300 surt förvärvade pensionspengar kommer att sitta med 318 kr draget på kontot för samma mat om dom inte är uppmärksamma.

Med Fy fasiken

Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-26/14:07

Det finns många exempel på oresonligt höga adminavgifter eller liknande avgifter i paritet med kostnaden för tjänsten.

Jag tog betalbron över Motala för några år sedan.
"Trängselavgiften" var på hela fem svenska pesetas.
(Definition av trängsel i Motala kan vara ett trevligt ämne i annan tråd)

Eftersom det var första gången för mig att ta denna väg så blev det av naturliga skäl så att jag fick en inbetalningsavi i brevlådan en tid senare.
Adminavgiften var flera hundra procent större än avgiften.

Hur mycket fem kronor i avgift kan generera admin och arbetskostnader är fantastiskt.
Det hade säkert varit en lägre totalkostnad för både kommun och samhälle om avgiften hade skrotats.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav enhjuling » 2020-05-26/14:18

Motala är verkligen speciellt.
Trängselavgift på bron som är förbifarten och gratis att åka igenom stan!!
Hur tänker de?
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-26/14:24

Men - är det Motala kommun, som tar betalt för bron? Jag trodde, att det var en statlig myndighet (minns i skrivande stund inte vilken).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-05-26/16:43

Detta är bara början... Kommer sannorlikt att bli likadant i varje stad, ord och samhälle som man vill passera i framtiden med sitt fordon... :( :evil: :evil: :evil:

Vi är födda fria här i landet, men det hjälper inte att vi betalar sura pengar i form av vägskatter som skall finansiera detta.
Lik väl påförs avgifter, aviavgifter m.m. i ockerstora doser...

Fy XXN...

Stackars våra barn och barnbarn om vi inte gör något åt detta NU.

Mvh SurMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-05-26/16:57

17 april hämtade jag min hoj från Stockholm för att byta till nya fina däck och köra hem den till Strängnäs.
Detta blir också första turen för året på dryga 8 mil och parkeras utanför dörren.
Hinner köra 2 ggr till, den senaste för 3 veckor sedan på dryga 10 mil och parkerar igen utanför hemmet (utomhus)

I morse är vädret perfekt och jag bestämmer mig för att ta cykeln till jobbet, väl vid hojen klickar bara reläet när jag försöker starta den, av och på med tändningen några ggr men samma sak den startar inte (motor symbols lampan lyser iofs men har för mig att den alltid gör det i någon sekund vid start men kan minnas fel...)
Så jag ger upp och nu måste jag skynda mig till jobbet med bil, då kan jag inte få ur nyckeln ur tändningslåset om jag vrider den så att styrlåset är i...
När jag låter styret vara olåst får jag ur nyckeln.

Troligen jag som misskött batteriet och det har laddat ur, men inte roligt för det också försöka fatta vad som hänt med tändningslåset :cry:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-05-26/17:05

Peter Nordlund skrev:...inte roligt för det också försöka fatta vad som hänt med tändningslåset :cry:



Nedrans otur... Elektroniken ligger väl och drar ur batteriet (som kanske medvetet är underdimensionerat) med avsikt av tillverkaren för att spara några D-mark...

Ledsamt, tråkigt och så onödigt...

Har du laddat batteriet nu så du kan testa om den fungerar igen ?

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-26/17:06

Bror Gårdelöf skrev:Men - är det Motala kommun, som tar betalt för bron? Jag trodde, att det var en statlig myndighet (minns i skrivande stund inte vilken).


Kan så vara. Jag är inte Motalabo.
Oavsett vad vet vi vem som får betala slutnotan för detta spektakel (skattebetalaren).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-26/17:09

Peter,

Självklart händer dessa saker när man har minst tid.
Sällan något som vägrar fungera om man har semester eller dötid över.

Jag fick samma problem en gång när jag hade bråttom.
Första uppstarten efter vintervilan.
Klickade bara. Motorn vägrade tända till.
Nu är det kört. Batteriet verkar heldött.
Upptäckte att jag glömt fälla upp sidostödet.... :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav GSven » 2020-05-26/17:42

Måns Ulveståhl skrev:Det finns många exempel på oresonligt höga adminavgifter
....
Jag tog betalbron över Motala för några år sedan.
"Trängselavgiften" var på hela fem svenska pesetas.

... jag fick en inbetalningsavi i brevlådan en tid senare.
Adminavgiften var flera hundra procent större än avgiften.


Det heter infrastrukturavgift. Som i Frankrike med motorvägsavgift eller Norge med avgift för tunnel eller fjällväg.
@Bror: Trafikverket äger och sköter, Transportstyrelsen sköter fakturering och betalningshantering.
Själv så ler jag hela tiden, betalar ingen administrationsavgift alls, inte heller för bron i Sundsvall.
Anslutit mig till autogiro. Smidigt.
Förklaring och instruktion här: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra ... -i-Motala/
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-05-26/17:54

Med stor risk att tråden rusar iväg med politisk färgning och nyansering, vilket vi inte skall hålla på med här, så anser jag att det är en SKAM att vi inte kan utnyttja vägar och broar som vi redan bekostat med våra surt betalade avgifter i form av vägtrafikskatt som vi betalat i evinnerliga tider, som dessutom skulle vara "öronmärkta" för detta.

Istället smygs det in avgifter i olika skepnader, det dras pengar per automatik när man passerar diverse kameror m.m.

Att man gör rätt för sig är en självklarhet, men det har vi ju redan gjort i form av de skatter som vi betalat, som skulle vara avsedda och öronmärkta för det ändamål som vi betalat dessa för.

Undanhåller mig all form av automatiska dragningar av pengar, vill veta när och hur (och VEM) som drar mina surt förvärvade pengar :evil:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-26/18:17

BmwMats skrev:Att man gör rätt för sig är en självklarhet, men det har vi ju redan gjort i form av de skatter som vi betalat, som skulle vara avsedda och öronmärkta för det ändamål som vi betalat dessa för.


Nu ska jag försöka låta bli att ljuga för jag arbetar med begränsat minne och förstånd. Men jag är 99% säker på att Motala avgiften är en vägavgift något som mig veterligen nästan ingen annan väg i Sverige har. Jag vill minnas att den inte kunde ta financieras av staten för att den föll mellan stolarna då den tillhörde kommunal väg och därför inte kunde finnancieras av staten men samtidigt var den för "stor" för att tillhöra kommunen så dom kunde inte heller stå för notan. Så i slutändan blev det en tullväg som financierade byggnaden och numera underhållet av vägen. Har för mig det var rätt dyrt att åka på den när vägen var nybyggd men här vågar jag inte utalamig då jag som sagt jobbar med begränsat minne.

20200526_120803.jpg

Idag fick iaf detta mig att surna till ordentligt, åskåda två och en halv skruv från locket till oljefiltret på min K1100LT. Vart den sista halvan tog vägen kan ni nog luska ut utan hjälp :D Då skruven gick av toklätt misstänker jag att den som monterade locket sist tog i för kung och fostervatten så gjorde mitt lilla att den nu gick av. Aja nu får jag testa att byta oljetråg.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-26/18:20

Visst kan man bli sur.
Vi borde ha vägar, och ett underhåll av dessa vägar, i världsklass baserat på vad vi betalar.
Tyvärr är vårt vägnät i ett bedrövligt skick.
"Öronmärkta" pengar - pyttsan.
En fröjd att få köra på tex tyska och norska vägar.

Jag var på väg hem från Nordkapp förra året, och passerade gränsen på väg 70 mot Idre.
Så fort gränsen passerats så bytte vägen skepnad. Den var plötsligt "grålappad", "rödlappad", och "svartlappad" om vart annat. Ett äkta svenskt lapptäcke till väg.
Välkommen hem...
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-05-26/18:28, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-05-26/18:21

Ecklesiastik skrev:Idag fick iaf detta mig att surna till ordentligt, åskåda två och en halv skruv från locket till oljefiltret på min K1100LT. Vart den sista halvan tog vägen kan ni nog luska ut utan hjälp :D Då skruven gick av toklätt misstänker jag att den som monterade locket sist tog i för kung och fostervatten så gjorde mitt lilla att den nu gick av. Aja nu får jag testa att byta oljetråg.


Brottytan på bulten ser ju inte direkt färsk ut, så det är nog som du säger att "någon" har dragit liiiite för hårt tidigare... :cry:

Skruvutdragare och borrmaskin med lämpligt borr gör susen skall du se.
Surt i vilket fall som helst... :shock: :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-31/17:31

Svenska mediers mest omhuldade myt kan vara, att pingsten är vigslarnas högtid framför andra. Hustrun har mer än två decenniers erfarenhet av, att det inte stämmer. Visst förekommer pingstbröllop, men de är inte störande fler än under övriga senvår-sommar-tidighösthelger. (I år är de förstås avsevärt färre, då många - de flesta? - brudpar valt att senarelägga sina bröllop, tills coronapandemin dragit över, och stora fester kan arrangeras igen.)

Det udda är hur som helst, att journalister, som vill ta reda på fakta, mycket lätt skulle kunna göra upp med myten om det stora antalet pingstbröllop. Men det sker inte! I stället verkar de vilja fortsätta att omhulda myten!
Kritiskt tänkande, någon?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2020-05-31/18:23

Hörde på radion att det har varit en svart dag för Mc - kollektivet idag. Bl. a en kollision med en bil i Kungälv (?) med dödlig utgång och även en på ett annat ställe i landet. Kör försiktigt där ute, kära Mc - bröder och systrar, olyckan kan vara framme fortare (!) än man tror. Fråga mig gärna hur jag vet...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-03/10:25

För att vara lite mer materialistisk, min dator är DÖD...

Hårddisken har kraschat ett par gånger den senaste tiden, men det har alltid gått att få fart på den igen genom att köra en ominstallation av Windows 7 som ligger som en gömd partition genom att trycka ALT+F10 under uppstarten.
Windows installeras på nytt och alla bilder och filer som man sparat ligger kvar på ytterligare en partition på hårddisken.

Senaste gången så ville inte ens det fungera, så nu är det kört med Win7 på den...

Hårddisken är av typen IDE HDD (alltså mekanisk variant), men jag testade att montera ytterligare en ny SSD-hårddisk på 120GB som jag tänkte ha som "startup-disk" och lägga över operativsystemet på, men inte ens det fungerar.

Windows 7 har jag ju köpt en licens till (ingick vid köpet av datorn), men har man någon chans att åter kunna installera det igen ?

Någon som har några bra idéer eller tips, vore mycket tacksam för råd och dåd...

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2020-06-03/11:08

BmwMats skrev:Någon som har några bra idéer eller tips, vore mycket tacksam för råd och dåd...Mvh BmwMats
Köpa en ny dator :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-03/11:39

Max Mad skrev:
BmwMats skrev:Någon som har några bra idéer eller tips, vore mycket tacksam för råd och dåd...Mvh BmwMats
Köpa en ny dator :?.


Du vet ju hur jag är, gillar att fixa och trixa med gamla prylar...
Tycker det är lite för mycket "slit-och-släng" i dagens läge, det är inte gjort för att hålla speciellt länge tyvärr...

Tack för ditt inlägg i bästa välmening Mad Max ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-03/13:41

BmwMats skrev:
Max Mad skrev:
BmwMats skrev:Någon som har några bra idéer eller tips, vore mycket tacksam för råd och dåd...Mvh BmwMats
Köpa en ny dator :?.


Du vet ju hur jag är, gillar att fixa och trixa med gamla prylar...
Tycker det är lite för mycket "slit-och-släng" i dagens läge, det är inte gjort för att hålla speciellt länge tyvärr...

Tack för ditt inlägg i bästa välmening Mad Max ;)

/BmwMats

Om hårdvaran du har duger till vad du använder den till. Byt din gamla mekaniska disk mot en ny (när diskar börja bete sig sådär brukar dom vara påväg att natta ordentligt).
Installera windows 10. Windows 7 stöds inte längre (eller är iaf i görningen att tappa stöd)

Ett annat tips skaffa nån sorts molntjänst så du kan backa upp dina bilder på molnet. Jag använder google drive och funkar utmärkt
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Max Mad » 2020-06-03/13:59

BmwMats skrev:Du vet ju hur jag är, gillar att fixa och trixa med gamla prylar...
Tycker det är lite för mycket "slit-och-släng" i dagens läge, det är inte gjort för att hålla speciellt länge tyvärr...

Tack för ditt inlägg i bästa välmening Mad Max ;)

/BmwMats
Delar helt din uppfattning. Fick anledning att laga min mobil idag, sprucken skärm+batteribyte 2 840 svenska pesetas :(. En ny telefon (i absoluta toppsegmentet), över 10 lusentappar :o :shock:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-03/14:00

Ecklesiastik skrev:Om hårdvaran du har duger till vad du använder den till. Byt din gamla mekaniska disk mot en ny (när diskar börja bete sig sådär brukar dom vara påväg att natta ordentligt).
Installera windows 10. Windows 7 stöds inte längre (eller är iaf i görningen att tappa stöd)

Ett annat tips skaffa nån sorts molntjänst så du kan backa upp dina bilder på molnet. Jag använder google drive och funkar utmärkt


Jag har nu skaffat en billig SSD-hårddisk och installerat den i datorn, men den är ju blank och inget operativsystem på.
Problemet är att jag inte har några installationsskivor för Win7 då dessa låg förlagrade på min gamla hårddisk från fabrik.
Win 10 skulle nog fungera ypperligt, men även där saknas sådana installationsskivor.

Hårdvarumässigt så duger datorn mer än väl för mina användningsområden, då det är en Pentium i7 och 12 GB RAM och snabb rackare i övrigt då jag använt den för bild och filmredigering.

Nu skall vi kanske inte vara för mycket "off-topic" i ett off-topicforum :o :lol: , men tack för att ni kommenterar och försöker hjälpa till. ;)
Värdesättes mycket !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-03/14:02

Max Mad skrev:
BmwMats skrev:Du vet ju hur jag är, gillar att fixa och trixa med gamla prylar...
Tycker det är lite för mycket "slit-och-släng" i dagens läge, det är inte gjort för att hålla speciellt länge tyvärr...

Tack för ditt inlägg i bästa välmening Mad Max ;)

/BmwMats
Delar helt din uppfattning. Fick anledning att laga min mobil idag, sprucken skärm+batteribyte 2 840 svenska pesetas :(. En ny telefon (i absoluta toppsegmentet), över 10 lusentappar :o :shock:.


Huuu... Ja det var väldans... Tur i oturen att det går att reparera. Skönt att kunna fixa sådant själv.
Hoppas att den fungerar fint och länge för dig nu ! ;)

Ha det gott !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lazarus » 2020-06-03/14:37

Windows 10 kan du ladda ner till usb gratis. Bara att googla.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-06-03/15:42

BmwMats skrev:Du vet ju hur jag är, gillar att fixa och trixa med gamla prylar..

Det är aldrig för sent att ge upp , eller hur var det :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2020-06-03/16:06

Max Mad skrev:
BmwMats skrev:Du vet ju hur jag är, gillar att fixa och trixa med gamla prylar...
Tycker det är lite för mycket "slit-och-släng" i dagens läge, det är inte gjort för att hålla speciellt länge tyvärr...

Tack för ditt inlägg i bästa välmening Mad Max ;)

/BmwMats
Delar helt din uppfattning. Fick anledning att laga min mobil idag, sprucken skärm+batteribyte 2 840 svenska pesetas :(. En ny telefon (i absoluta toppsegmentet), över 10 lusentappar :o :shock:.


Telefoner köper man inte kontant. Jag har abbonemanget hos telia, det säger jag inte upp, om man ringer och binder sig i 24mån så kan man komma billigt undan. 2018 behövde jag ny mobil, ringde till telia och pratade med dom, ville ha samsung senaste då, s9 edge. Kostade 7500kr kontant, om jag avbetalade den och band mitt abb i 24 mån fick jag den för totalt 3400kr. Inget att tveka på, dagen efter ringde jag och hjälpte frugan, likadan mobil 24mån bindning, 2600kr. :shock:

Så att avbetala dom hos operatören är en väldigt god affär, så länge man inte är en sån som byter abbonemang stup i kvarten.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2020-06-03/16:11

BmwMats skrev:
Ecklesiastik skrev:Om hårdvaran du har duger till vad du använder den till. Byt din gamla mekaniska disk mot en ny (när diskar börja bete sig sådär brukar dom vara påväg att natta ordentligt).
Installera windows 10. Windows 7 stöds inte längre (eller är iaf i görningen att tappa stöd)

Ett annat tips skaffa nån sorts molntjänst så du kan backa upp dina bilder på molnet. Jag använder google drive och funkar utmärkt


Jag har nu skaffat en billig SSD-hårddisk och installerat den i datorn, men den är ju blank och inget operativsystem på.
Problemet är att jag inte har några installationsskivor för Win7 då dessa låg förlagrade på min gamla hårddisk från fabrik.
Win 10 skulle nog fungera ypperligt, men även där saknas sådana installationsskivor.

Hårdvarumässigt så duger datorn mer än väl för mina användningsområden, då det är en Pentium i7 och 12 GB RAM och snabb rackare i övrigt då jag använt den för bild och filmredigering.

Nu skall vi kanske inte vara för mycket "off-topic" i ett off-topicforum :o :lol: , men tack för att ni kommenterar och försöker hjälpa till. ;)
Värdesättes mycket !

Mvh BmwMats

https://www.dustinhome.se/product/50107 ... y8EALw_wcB

Licensnyckel till windows har du ju redan om du vill ha samma OS. Detta kit brukade jag själv när jag klonade in en ny ssd disk i min laptop.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-04/17:20

BmwMats skrev:För att vara lite mer materialistisk, min dator är DÖD...

Hårddisken har kraschat ett par gånger den senaste tiden, men det har alltid gått att få fart på den igen genom att köra en ominstallation av Windows 7 som ligger som en gömd partition genom att trycka ALT+F10 under uppstarten.
Windows installeras på nytt och alla bilder och filer som man sparat ligger kvar på ytterligare en partition på hårddisken.

Senaste gången så ville inte ens det fungera, så nu är det kört med Win7 på den...

Hårddisken är av typen IDE HDD (alltså mekanisk variant), men jag testade att montera ytterligare en ny SSD-hårddisk på 120GB som jag tänkte ha som "startup-disk" och lägga över operativsystemet på, men inte ens det fungerar.

Windows 7 har jag ju köpt en licens till (ingick vid köpet av datorn), men har man någon chans att åter kunna installera det igen ?

Någon som har några bra idéer eller tips, vore mycket tacksam för råd och dåd...

Mvh BmwMats


För att förklara på ett annat vis, datorer är som motorolja. Man byter/uppgraderar med jämna mellanrum. Det blir billigast i längden på det sättet.

Kostnaden kan komma på annat sätt än priset på en dator, kanske som ett intrång i dina privata filer eller pengar för att gamla OS inte är supporterade och säkra.

Jag är övertygad om att du byter olja i dina fordon och på så sätt undviker dyra reparationer.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-04/22:56

På tal om HackerMats datorstrul och slit och släng.
Min hemdator är en laptop. Har bara kört med laptops då dessa tar liten plats, och är enkla att ta med sig.
Tyvärr brukar livslängden vara ca tre-fyra år sedan börjar det elektroniska knaset, eller datorns begränsningarna att överskridas.
Nuvarande laptop är snart fyra år så jag vet vad som är på gång.
Slitage och begränsningar har börjat att synas.

Köp en ny dator, och slipp strulet SnikMats.
Eller i stället för att lappa och laga, gör som vanligt, - bygg en ny själv från "scratch" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-05/18:56

Magnus Brobeck skrev:För att förklara på ett annat vis, datorer är som motorolja. Man byter/uppgraderar med jämna mellanrum. Det blir billigast i längden på det sättet.
Kostnaden kan komma på annat sätt än priset på en dator, kanske som ett intrång i dina privata filer eller pengar för att gamla OS inte är supporterade och säkra.
Jag är övertygad om att du byter olja i dina fordon och på så sätt undviker dyra reparationer.
MVH Magnus


Tack för din omtanke Magnus !
Läs nedan vad kontentan av detta blev... :)

Måns Ulveståhl skrev:På tal om HackerMats datorstrul och slit och släng.
Min hemdator är en laptop. Har bara kört med laptops då dessa tar liten plats, och är enkla att ta med sig.
Tyvärr brukar livslängden vara ca tre-fyra år sedan börjar det elektroniska knaset, eller datorns begränsningarna att överskridas.
Nuvarande laptop är snart fyra år så jag vet vad som är på gång.
Slitage och begränsningar har börjat att synas.
Köp en ny dator, och slipp strulet SnikMats.
Eller i stället för att lappa och laga, gör som vanligt, - bygg en ny själv från "scratch" :mrgreen:


Tack Slit-och-släng-Måns för dina synpunkter :lol:
Jo det är ju så att allting varar ju inte för evigt tyvärr..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fick ett utmärkt tips av en annan forummedlem att prova Linux istället för MS Windows. Sagt och gjort hämtade jag hem Linux Mint 19.3 Sinnamon som är ett fritt operativsystem.
Nu med den utbytta gamla IDE-hårddisken och en ny SSD-disk så fungerar datorn utmärkt igen, snabb installation och enormt mycket snabbare i uppstart, så jag är mycket nöjd med detta.

Så nu stämmer inte längre beskrivningen på "Vad fick dig inte att le idag" längre... :lol:

Tack än en gång till er alla som har bidragit med tips och råd, inte så många nämnda, men ej heller någon glömd.

Mvh HackerMats ;)
Bilagor
Skärmbild från 2020-06-05 19-48-44.png
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-06-06/02:11

Intressant val av Mint. Inget fel alls med det men Ubuntu 20.04 LTS hade kanske varit mer "naturligt" val och dessutom två år modernare (dvs support till 2025 i stället för 2023, Mint 19.3 bygger på "gamla" Ubuntu 18.04 LTS).

Men det är säkert inga problem att uppdatera Mint när en ny release kommer, jag bara undrade över hur du valde.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/02:15

Kände inte till Ubunty 20.04, letade bara på Linux och fann MINT.
Nej det är ju inga problem att byta om man vill sedan. Installationen var ju superenkel efter att ha laddat hem en .ISO-fil.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/02:17

Körde Ubuntu för en himla massa år sedan, kommer inte ihåg vilken variant det var, men det fungerade ju hyfsat bra, enda smolket i bägaren var att jag inte fick igång min dåvarande skrivare med Linux, men det verkar ju fungera bra med MINT nu istället.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-06-06/11:36

BmwMats skrev:Körde Ubuntu för en himla massa år sedan, kommer inte ihåg vilken variant det var, men det fungerade ju hyfsat bra, enda smolket i bägaren var att jag inte fick igång min dåvarande skrivare med Linux, men det verkar ju fungera bra med MINT nu istället.

Linux ligger ofta lite efter windows vad det gäller support för olika typer av hårdvara som t.ex. grafikkort eller trådlösa nätverk men gapet minskar och jag har inte hittat nåt som Ubuntu 20.04 inte hanterar på min senaste dator.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-06/12:07

Fredric Fredricson skrev:Linux ligger ofta lite efter windows vad det gäller support för olika typer av hårdvara som t.ex. grafikkort eller trådlösa nätverk men gapet minskar och jag har inte hittat nåt som Ubuntu 20.04 inte hanterar på min senaste dator.


Tack för info Fredric !
Det verkar som om även MINT hanterar ALL min hårdvara också genom drivrutinsuppdateringen som jag gjorde igår. Smidigt och elegant.

Nu - Tillbaka till off-topic och "Vad fick dig att inte le idag"... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-19/12:31

Kulturjournalister är ett konstigt släkte. Efter Lunchekot idag skulle det komma ett dokumentärinslag om Jazz på svenska, Jan Johanssons och Georg Riedels ikoniska skiva från 1964, som såldes i över 400 000 exemplar. Den följdes av Jazz på ryska, Jazz på ungerska - och så småningom trippel-LP:n Musik genom fyra sekler (från början ett projekt för att spela in pausmusik åt Sveriges Radio!). Alla inspelningarna fick välförtjänt uppmärksamhet och sålde bra - plus att de krattade manegen åt den våg av svensk folkmusikpop, som skulle följa. Merit Hemmingson och Contact är bara två utmärkta exempel.
(En del hävdar, att även proggen hämtade inspiration från Jan Johansson - men proggmusik har jag aldrig gillat. Usel musikalitet i kombination med övertydliga politiska pekpinnar har aldrig någonsin varit min melodi - och jag vågar påstå, att sådant inte heller skulle haft någon vän i den alltför tidigt bortgångne Jan Johansson.)

Sålunda lade jag mig bekvämt tillrätta i soffan - och översköljdes av totalt ointressant dravel om några enskilda individers totalt ointressanta upplevelser, när de första gången fick höra denna musik! Avsnittet skulle nog vara 30 - 45 minuter långt. Jag stod ut i 10!
Det måste finnas hur mycket intressant information som helst om denna inspelning och vad den åstadkom, så programmakarna har onekligen åstadkommit en särpräglad prestation - att göra inslaget komplett ointressant!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-21/09:44

Gårdagens inslag i Rapport, där en jeppe förde fram kritik mot, att av årets Sommar-pratare är alltför många "stockholmare". Som exempel anfördes Anders Tegnell, som alltjämt bor i Östergötland, och ÖB Micael Bydén, som växte upp i Hälsingland!
Att dessa två - och åtskilliga andra med uppdrag av nationell natur - arbetar i Stockholm, nära uppdragsgivarna, känns rätt självklart, och jag hyser inga större farhågor, att någon av dem kommer att prata utifrån ett snävt storstadsperspektiv.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-21/11:18

Bror Gårdelöf skrev:Gårdagens inslag i Rapport, där en jeppe förde fram kritik mot, att av årets Sommar-pratare är alltför många "stockholmare". Som exempel anfördes Anders Tegnell, som alltjämt bor i Östergötland, och ÖB Micael Bydén, som växte upp i Hälsingland!
Att dessa två - och åtskilliga andra med uppdrag av nationell natur - arbetar i Stockholm, nära uppdragsgivarna, känns rätt självklart, och jag hyser inga större farhågor, att någon av dem kommer att prata utifrån ett snävt storstadsperspektiv.


Helt enig med dig, vilket kvasitrams man får lov att lägga tid på ibland.
Jag har de senaste 30 åren på yrkets vägnar haft lägenhet/bostad i Stockholm och Göteborg (omväxlande).
Ser mig själv som hallänning ut i fingerspetsarna, inte minst nu när Danmark tagit oss till sitt hjärta.

Med vänlig hälsning, Magnus
Europe, Svensk och Hallänning (samt sedan obestämd tid ockuperad Dansk) :mrgreen:
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-06-21/21:54

Som "äkta" stockholmare (född i Stockholm av morsa från dalarna och farsa från jämtland) kan jag vara konstatera att de flesta "stockholmare" är inflyttade eller, som jag, har inflyttade föräldrar. Mot bakgrund av detta känns det väldigt konstigt att höra folk utanför stockholm prata om "stockholmare" som en homogen massa av folk.

Till exempel såg jag för ett par veckor sedan, i facebook, en fastboende på Sandhamn ondgöra sig över att "stockholmarna" åkte ut dit i dessa coronatider och att stockholmarna därmed var idioter. Att minst 2.343.000 invånare i stockholms län INTE åkte ut till Sandhamn räknas tydligen inte.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-21/21:56

Jag har bott i Stockholm under alldeles för många år redan, men räknar mig ändå som 100% skåning.
Tvångsemigrerad, men fortsatt hoppfull.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-22/18:58

Ikväll höll jag på att uppfinna några nya svordomar... :evil: :evil: :evil:

Skulle byta hypoidoljan i slutväxeln på min gamla knarr, lossade en aluminiumplugg och så lossade bara gängorna från själva pluggen.
Endast ytterst liten kraft behövdes med liten ringnyckel för att dra sönder pluggen, kändes "blöt" i materialet när jag lossade, plötsligt fick jag pluggens ytterdel i handen och gängorna från pluggen satt kvar i slutväxel.

Så trött man blir, men kan det vara som så att även aluminium åldras med tiden (hojen är 42 år gammal), eller kan det ha varit någon defekt från början ?
(Har aldrig rört denna tidigare, då jag köpte den begagnad för många många år sedan och den var då nyservad av tidigare ägare, sedan köpte jag den och därefter ställdes den undan för lite ombyggnad av kåpor, men tiden gjorde att den bara blev ståendes i många år).

Nu sitter jag i garaget och tjurar, är på det allra sämsta humöret... Huuu... :lol:

Har skickat en förfrågan till "min" MC-butik om det går att få tag på någon ny plugg, men dom har svårt att hitta andra delar jag frågat om tidigare, så chansen är nog liten att dom kan ordna fram en sådan plugg.

Någon annan som har någon idé på hur man kan rädda en sådan här, eller något annat som passar ?
Diametern på pluggens gängor är 30mm och gängstigningen är 1,5mm

Mvh BmwMats :( :cry: :roll:
Bilagor
IMG_2185.JPG
IMG_2183.JPG
IMG_2182.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2020-06-22/19:15

Misstänkt likt Honda...
Hör med Jannes MC delar i Skillingaryd
http://jannesmc.com/

Tror även en del Honda hade samma lock till ventiler.
Senast redigerad av Håkan 2020-06-23/04:42, redigerad totalt 4 gånger.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-22/19:16

BmwMats skrev:... kan det vara som så att även aluminium åldras med tiden (hojen är 42 år gammal), eller kan det ha varit någon defekt från början ?

Jag tror mig ha läst, att aluminium i flygplan har ett bäst-före-datum. Materialet tröttas på ett annat sätt än stål.
Om detta är korrekt, borde resonemanget även kunna gälla hojkomponenter.
Men jag kan ha missförstått det hela (och det är hur som helst möjligt, att det faktiskt var något fel på din komponent).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2020-06-22/19:20

Bror Gårdelöf skrev:Jag tror mig ha läst, att aluminium i flygplan har ett bäst-före-datum. Materialet tröttas på ett annat sätt än stål.
Om detta är korrekt, borde resonemanget även kunna gälla hojkomponenter.

Nej. Min 67 år gamla BMW har inget aluminium spruckit sönder på.
Fast jag skulle aldrig, under några omständigheter, ha någon tilltro till något från bortre orienten...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst