Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-02-18/00:34

Assar skrev:Lillgrabben, 4 månader (valp), slog sönder knät idag och fick åka akut till djursjukhuset för operation och övernattning. Får komma hem först imorgon eftermiddag. Sen blir det några veckors kurerande i stillhet (yeah, right ...)
Fan vad snabbt man blir fäst vid en så liten skit ... hoppas han inte har det alltför hemskt på sjukhuset bland en massa främlingar och ovan miljö ... :cry:

Lider med dig. Dom där gyckarna blir snabbt en del av ens familj. Vi hade bara haft våran Bamse i någon månad förra nyår när jag var nära på att få ett sammanbrott på dom jävlarna som sköt fyrverkerier dygnets alla timmar så att lillfisen knappt vågade gå ut och kissa.

Bror Gårdelöf skrev:Hittar man ginger beer i Ryssland? ;)
(Jo - den, som betalar, kan förmodligen köpa vad som helst.)

Oklart. Moscow mule har dock inget med ryssland att göra (förutom vodkan då) utan receptet är från USA har för mig att den skapades i chicago på 70 talet då en pubb köpt in påtok förmycket gingerbeer.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-21/13:11

Ulrika Knutson är som vanligt briljant i dagens Godmorgon, Världen, SR P1. Där avrättar hon skoningslöst de senaste veckornas dårfinkerier kring, att utställningshallen Vita Havet på Konstfack implicerar rasism och vit dominans och därför skall ges ett annat namn! Fram till nyss kände jag till Vita Havet som en festsal i Kungliga Slottet - men inget om lokalen på Konstfack. Den senare har förstås fått namnet som en ironisk blinkning till den förra.
Den, som står upp för namnets bevarande, attackeras skoningslöst av dårfinkarna - och anklagas bland mycket annat för att ha fört fram egna åsikter! Som Ulrika Knutson torrt frågar: Vems åsikter skulle hon annars ha framfört? Knutsons avrundning är lika strålande: Om yttrandefriheten är beskuren på Konstfack, är man illa ute.

Hon tar också upp David Klöcker Ehrenstrahls målning Fåfängt arbete - på vilken ett antal vita spädbarn tvättar ett svart dito. Visst; den går att uppfatta som rasistisk, om man så vill - men det är minst lika sannolikt, att den redan från början är vänlig ironi. Tvärt emot vad diverse stollar tror i vår tid, är humor och satir mycket gamla företeelser. Fast om man själv är i total avsaknad av humor, är den förstås svårare att förstå.

Konstverket kan beses genom att googla David Klöcker Ehrenstrahl. Wikipediaartikeln avslutas med mängder av hans målningar. Rätt lång ner kommer Fåfängt arbete.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-02-21/14:09

Bror Gårdelöf skrev:Ulrika Knutson är som vanligt briljant i dagens Godmorgon, Världen, SR P1. Där avrättar hon skoningslöst de senaste veckornas dårfinkerier kring, att utställningshallen Vita Havet på Konstfack implicerar rasism och vit dominans och därför skall ges ett annat namn! Fram till nyss kände jag till Vita Havet som en festsal i Kungliga Slottet - men inget om lokalen på Konstfack. Den senare har förstås fått namnet som en ironisk blinkning till den förra.
Den, som står upp för namnets bevarande, attackeras skoningslöst av dårfinkarna - och anklagas bland mycket annat för att ha fört fram egna åsikter! Som Ulrika Knutson torrt frågar: Vems åsikter skulle hon annars ha framfört? Knutsons avrundning är lika strålande: Om yttrandefriheten är beskuren på Konstfack, är man illa ute.

Jag tycker lite synd om de mer sansade studenterna på Konstfack när det mediala klientelet på skolan agerar idioter och på så sätt väcker tankar på att hela institutionen borde avvecklas snarast möjligt.
Sen är det väl också så att det finns nån slags uppfattning om att akademierna står för vett och sans. Då ska man komma ihåg att det inom akademierna har växt fram diverse förtryckande ideologier och teorier, så som exempelvis rasbiologi, kommunism, diverse identitetspolitiska ståndpunkter, urspårad queer teori och dito feminism. Det är i den traditionen som dårfinkarna på Konstfack verkar.
Så sätt inte för stora förhoppningar till akademierna vad gäller humanism, logik, konsekvens och - den hemska - sunt förnuft!
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-21/15:13

Enig!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-21/19:14

Borde vi inte se till att förbjuda vit snö?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-21/19:26

Tycker du bättre om gul?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-21/19:41

Gul är inte heller en PK-färg :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-02-21/19:43

Måns Ulveståhl skrev:Gul är inte heller en PK-färg :D

Jodå, den faller in under den ekologiska kategorin. :D
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-21/21:13

Ad Assar: Återbruk!

Ad Måns: Hmmm. Det har jag aldrig funderat över. Men det är klart, att det måste fattas beslut om färgad snö! Det blir förbannat svårt att få till - men man kan ju inte låta praktikaliteter stå i vägen för DET RÄTTA!
Lägg till det, att den vita, fallande snön lägger sig ovanpå allt. Ännu en härskarteknik som jag inte funderat på tidigare - men när man väl fått upp ögonen för den, måste den bekämpas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-02-22/09:13

Bror Gårdelöf skrev:Lägg till det, att den vita, fallande snön lägger sig ovanpå allt. Ännu en härskarteknik som jag inte funderat på tidigare - men när man väl fått upp ögonen för den, måste den bekämpas.

Oooohhhh..... den tanken ser jag gärna planterad hos dårfinkarna på Konstfack och deras gelikar ... :D
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Birger Larsson » 2021-02-22/13:27

Apropå gul snö: "Watch out where the huskies go, and don't you eat that yellow snow"
Frank Zappa.
https://www.youtube.com/watch?v=TLIppgE45wM

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-22/14:34

Apropå dårfinkerierna på Konstfack slogs jag idag av följande naturvetenskapliga allmängods: Alla, som lyssnade i skolan, har fått lära sig, att vitt ljus utgörs av alla våglängder, som människoögat uppfattar. Bryts det vita ljuset i ett prisma, fås regnbågens spektrum.
Alltså är vitt bara ett annat sätt att visa regnbågsflaggan. Det inkluderar alla.
Använder man däremot någon annan färg än vitt, exkluderas alla andra färger!
Undras, hur dårfinkarna ställer sig till det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-22/14:44

Besvära nu inte dessa lättkränkta foliehattar och deras fantasier med vetenskap.
Jorden ÄR platt :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-22/15:04

Ah! "I valet mellan den faktiska verkligheten och dårfinkarnas karta gäller kartan."
Tänkte'nte på de'.

Men måhända slipper vi fundera på, hur vi skall åstadkomma regnbågsfärgad snö.
"Vad göras skall är allaredan gjort."
Karl XI
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-02-22/15:19

Måns Ulveståhl skrev:Besvära nu inte dessa lättkränkta foliehattar och deras fantasier med vetenskap.
Jorden ÄR platt :D

I have heard that The Flat Earth Society have members all around the globe ...
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-22/15:41

Jag vill minnas, att The Flat Earth Society själva har denna slogan!
Eller också har någon sjanghajat deras namn med påståendet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-02-22/20:08

Bror Gårdelöf skrev:Jag vill minnas, att The Flat Earth Society själva har denna slogan!
Eller också har någon sjanghajat deras namn med påståendet.


The Flat Earth Society tror jag är en smula "oseriösa" i sitt letande efter bevis på att jorden är platt. Man kan kolla runt på deras hemsida, https://www.tfes.org/, om man vill veta mer om dom.

De plattskallar som man kan (eventuellt) oroa sig för är tokreligiösa och okunniga amerikaner där en del, förmodligen, tjänar pengar på youtube, föreläsningar och prylförsäljning medan andra bara är tokiga i allmännhet. I regel baseras deras tro att jorden är platt på nån obskyr passage i bibeln och/eller möjligen på vad nåt dom hört predikas nån gång. Det är i princip en hundraprocentig korrelation I USA mellan frireligiositet i nån form, tro att jorden är platt och kreationism (tron att jorden är 6000 år gammal).
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-22/20:49

Lägg till kretinism - från början en form av dvärgväxt, som berodde på, att sköldkörteln inte fungerande, och även hejdade den mentala utvecklingen.
Idag existerar inte den åkomman i utvecklade länder, eftersom den är lätt att åtgärda med sköldkörtelhormon - Levaxin. Så idag är kretin synonymt med idiot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-02-23/11:09

Og når du trodde konspirasjonsteoretikere ikke kunne bli dummere:

Snøen i Texas var Fake Snow!

https://www.insider.com/fake-texas-snow ... ory-2021-2

As power returns to homes in Texas after a rare winter storm, TikTok is full of videos spreading the bogus claim that the snow is fake and was engineered by the government.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-02-23/21:03

Fick just ett samtal som berättade att en ungdomskamrat hade fått 2 månader till
innan det kommer att är slut .
Jävla skit !
Tack Janne ! :oops:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-26/16:15

I dagens Spanarna filosoferade Sissela Kyle över det egendomlig fenomenet, att en del människor varken begriper sitt eget bästa eller lyder lag och förordning.
De flesta begriper, att om man som fotgängare går på en väg utan gångbana, är det klokt att gå på vänster sida. Då ser man kommande bilar - och kan vid behov kasta sig åt sidan, ifall bilisten inte är uppmärksam. Alternativet - att bli påkörd bakifrån - känns inte lockande.

Alltså borde det inte vara något problem att tillämpa samma tankegång på en kombinerad gång- och cykelbana - i synnerhet efter att det numera finns en förordning, som anger, att man skall gå så. Bättre att se en mötande cyklist än att bli påkörd bakifrån - i synnerhet nuförtiden, när en del (el)cyklister far fram med aldrig tidigare skådad hastighet och dito hänsynslöshet.
Men där tar det tydligen stopp. Enligt Sissela Kyle råder för närvarande någon sorts förbittrat krig - mellan fotgängare och fotgängare samt mellan fotgängare och cyklister. En del fotgängare hävdar sin rätt att gå, var de vill.
Jag har i och för sig inga problem med det - annat än att det är irriterande, att dessa fåntrattar kan komma att ta upp en sjukhussäng, som någon annan skulle behöva bättre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2021-02-26/16:23

Folk fattar ju inte ens att man skall undvika trängsel, tvätta händer och hålla avstånd...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-02-26/18:12

Bror Gårdelöf skrev:.../ Alltså borde det inte vara något problem att tillämpa samma tankegång på en kombinerad gång- och cykelbana - i synnerhet efter att det numera finns en förordning, som anger, att man skall gå så. / ...

När jag bodde i Stockholm hade jag promenadavstånd till Skanstull. Gångvägen dit var kombinerad gång- och cykelbana, vilket var helt livsfarligt. Cyklisterna drog på i full rulle med mindre än nån meters avstånd till gående. Hade de möte var det ännu trängre ("Bromsa och vänta in? Icke!"). Jag blev lätt påcyklad vid ett par tillfällen, varvid cyklisten svor och cyklade vidare. En arbetskamrat till mig blev påcyklad och blev sjukskriven i ett par månader, hennes axel blev sig nog aldrig lik.
Så, nej, lägg inget ansvar för trafiken på de gående. Det måste vara möjligt att ta en promenad och samtala på tu man hand, för en familj med två småbarn att ta sig fram gående, utan risk för liv och lem. Eller, för den delen, utan att ställa kravet att gående ska gå på led på "rätt sida" av gångbanan.
Bort med cyklisterna från gångbanorna - freda de gående!
Finns ingen dedikerad cykelbana så får de väl samsas med alla andra transportfordon på den vanliga vägen.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-26/20:22

Vi är nog eniga i sak - men haken är, att kombinerade gång och cykelbanor finns. De är som regel skyltade så - och då skall cyklister använda dem, inte näraliggande gata/väg.
Den, som går till vänster, har gjort, vad man kan.
Att fordonsförare - även cyklister - skall ta särskilda hänsyn till barn, är en självklarhet (som alla cyklister inte begriper!). Men den cyklist, som kör på ett barn, får det nog inte lätt, om han/hon åker dit. Välförtjänt storstryk på plats eller följder i domstol.
Jag saktar alltid in markant i närheten av barn på den kombinerade gång- och cykelbana, som är min väg till och från jobbet. De tacksamma blickarna från oroliga föräldrar går inte att ta miste på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-02-26/20:50

Assar skrev:När jag bodde i Stockholm hade jag promenadavstånd till Skanstull. Gångvägen dit var kombinerad gång- och cykelbana, vilket var helt livsfarligt. Cyklisterna drog på i full rulle med mindre än nån meters avstånd till gående. Hade de möte var det ännu trängre ("Bromsa och vänta in? Icke!"). Jag blev lätt påcyklad vid ett par tillfällen, varvid cyklisten svor och cyklade vidare. En arbetskamrat till mig blev påcyklad och blev sjukskriven i ett par månader, hennes axel blev sig nog aldrig lik.
Så, nej, lägg inget ansvar för trafiken på de gående. Det måste vara möjligt att ta en promenad och samtala på tu man hand, för en familj med två småbarn att ta sig fram gående, utan risk för liv och lem. Eller, för den delen, utan att ställa kravet att gående ska gå på led på "rätt sida" av gångbanan.
Bort med cyklisterna från gångbanorna - freda de gående!
Finns ingen dedikerad cykelbana så får de väl samsas med alla andra transportfordon på den vanliga vägen.


Somliga cyklister är inte kloka. För något år sedan när jag var ute och gick i skogen blev jag påcyklad av en äkta MAMIL (Middle Aged Man In Lycra). Detta var som tur är under den tiden jag tränade som mest och hade en massa på 120kg så jag klarade mig relativt bra. Efter smällen hade karln mage att skälla på mig (också ett tvivelaktigt beslut då jag lätt hade 40-50kg kroppsmassa och kanske 20cm tillgodo på karln). Som tur är för både han och jag var jag för chockad att hinna bli förbannad.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-26/21:30

Måhända har inte så få cyklister sluppit ett kok stryk, på grund av att den påkörde blivit perplex?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-02-28/08:38

Bror Gårdelöf skrev:Vi är nog eniga i sak - men haken är, att kombinerade gång och cykelbanor finns.

Icke desto mindre är det helt galet att kräva att sällskap, t ex barnfamiljer, ska gå på led på gångpromenaden eller hela tiden förhålla sig till eventuella cyklister som kan komma farande. Det är paragrafrytteri.
Den cyklist som väljer att cykla bland gångtrafikanter ska ha ansvaret för att navigera försiktigt bland gående, vid behov påkalla uppmärksamhet medelst ringklocka och ge tid för de gående att lämna plats. Även om det innebär inbromsning.
Vill man inte ta den hänsynen finns det möjlighet att cykla på den vanliga vägen. Det är fortfarande tillåtet.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-28/09:06

Förhållningssättet visavi barn har jag skrivit om ovan. Problemet är knappast heller, att två personer går i bredd. Men om fotgängarna tar upp hela den tillgängliga bredden och vägrar att ge plats, när de hör en cykelklocka eller ser en cyklist, uppstår ett problem. Är den aktuella leden skyltad som gång- och cykelstråk, måste alla, som befinner sig på den, förhålla sig till det. Önskemål, att läget vore ett annat, är tillåtna, men de förändrar inte faktum.
På cyklister, som färdas på renodlade gångstråk - inklusive trottoarer - har jag inget emot införande av skottpengar.

Som vanligt gäller, att detta aldrig skulle bli ett problem, om alla inblandade iakttog NTF:s urgamla princip "Ansvar, Omdöme, Hänsyn" och iakttog gällande regelverk. Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-02-28/15:40

Cyklandet har förändrats sen 50-talet, då mycket av våra trafiksystem designades. Cyklar på den tiden for fram i typiskt kanske 15km/h, dvs ungefär dubbel gångfart. Idag kan en cykel med lite växlar nå det dubbla och spandax-cyklisterna betydligt mer.
Blanda in lite gångtrafikanter och koppla detta till att ju snabbare en cykel går, desto mer värderar cyklisten sitt rörelsemängdsmoment, och vi har en konfliktsituation under uppseglande.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-28/16:32

Jag brukar cykla till jobbet via en kombinerad gång/cykelbana.
Visst finns det idioter till cyklister, oftast iklädda spandex, men det gäller även gångtrafikanter.

Varför vägrar gångtrafikanter att flytta på sig?
Två-tre-fyra eller tom fem i bredd som ockuperar båda riktningarna.
Ingen bryr sig om mötande eller bakomvarande cyklist.
Cyklisten får lugnt vänta tills gångtrafikanterna motvilligt möjligen orkar flytta sig max två decimeter.

Sedan har vi gångtrafikanter som korsar cykelbanan utan att se sig om först.

Värre blir det med dessa gångzombies som yrar omkring från ena kanten till andra kanten medan det leks med mobiltelefonen utan en susning om sin direkta omgivning.

Med elcyklarnas intrång kommer situationen bara att bli ännu sämre.
Tystare och snabbare.
Raka motsatsen till vad som behövs.

Jag har tröttnat, och kommer inte längre att få ett dåligt samvete om jag skulle råka meja ned några gångtrafikanter med trampcykeln.
Ibland är det nödvändigt att lära sig den hårda vägen.

Det enda lösningen är att skrota kombinerade cykel/gångbanor genom att sära på cyklister (tramp, el, moped) och gångtrafikanter.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-02-28/18:25

Läs era egna inlägg ! Skottpengar , meja ner osv :shock:
Hur fungerar ni ? ? :? Kör ni era motorfordon på samma sätt ? ? :oops: :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-28/18:30

Jag både cyklar och kör motorfordon enligt NTF:s devis samt gällande lag och författning.
Den, som cyklar på en trottoar eller något annat renodlat gångstråk, gör varken det ena eller andra.
Detsamma gäller klungor av fotgängare, som totalt korkar igen ett stråk, avsett även för cyklister.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-02-28/20:40

Det är väl som ordspråket säger:
I teorin är det ingen skillnad på teori och praktik, men det är det i praktiken.
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-28/21:16

Jag har läst följande variant:
Teori är, när man vet, hur något funkar, men inte kan.
Praktik är, när man kan, men inte vet hur det funkar.
Den här arbetsplatsen har en kombination: Ingen kan och ingen vet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-03-01/09:06

Ang osämjan i trafiken :
Så här skulle det se ut :) Alla fick egen fil att gå på eller framföra sitt fordon .
https://goo.gl/maps/QbLGgXCvNQpHWJ337
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2021-03-01/15:32

Bror Gårdelöf skrev:Vi är nog eniga i sak - men haken är, att kombinerade gång och cykelbanor finns. De är som regel skyltade så - och då skall cyklister använda dem, inte näraliggande gata/väg.


Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
(https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... fikregler/)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-01/16:03

Bra länk. Enkel, välformulerad och klar text. Synd, bara, att så många inte tar den till sig.

Det där med efterlevnad av gällande trafikregler får mig att associera till följande, som nog tilldrog sig, när mobiltelefonen var relativt ny(?).
Omkörning före övergångsställe är som bekant förbjuden. När Robert Aschberg vid ett tillfälle gick på ett övergångsställe, och en bilförare inte lydde denna trafikregel, sparkade Aschberg en stor buckla i bilens sida. Föraren blev förbannad, stannade och skulle polisanmäla. Robert Aschberg lånade ut sin mobiltelefon, så att anmälan kunde göras omgående.
Slutet på historien blev inte riktigt, vad bilisten tänkt sig - vilket i och för sig får mig att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2021-03-01/16:08

Hade en arbetskamrat som var lite ouppmärksam inför ett övergångsställe och fick bromsa hårt och sent för att inte klippa en tant med promenadkäpp.

Tanten tittade på honom och så drämde hon käppen stenhårt i motorhuven. :-D

Tanten fick full förståelse från arbetskamraten som satt och bara skämdes...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-01/16:45

Båda hade tur, att det inte blev värre! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=TQxcV4lu-a4
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-03-01/17:30

Det har ju tydligen blivit på senare år att man skall släppa fram fotgängare som skall passera ett övergångsställe.
Något som retar mig är när man ser någon som närmar sig ett övergångsställe och man saknar ner farten rejält för att slippa stanna, så står vederbörande bara kvar och tittar utan att gå över, även om man viftar att han/hon skall gå över.

Först när man är så pass nära så man tvingas stanna och bromsa upp all trafik bakom, så får personen tummen ur och går över, bara för att jäklas så mycket denne bara kan.
Det verkar som att vissa skall jäklas och ställa till det så mycket som bara går i trafiken.

Tänk vad mycket slitage på bromsar/koppling/växellåda, extra utsläpp i form av avgaser för att behöva retardera och accelerera för att vederbörande inte kan bete sig på ett smidigt sätt vid dessa övergångsställen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-03-01/17:51

Man kan hänvisa till hur många förordningar som helst, det förringar inte det faktum att man skapat en regel för att hantera ett problem som skapats av en lösning man tidigare genomfört.
Så här:
1) Man bygger en väg där man medvetet blandar gående med icke-gående trafikslag, i detta fall cyklar och mindre motordrivna fordon.
2) För att hantera de problem man skapat med att kombinera gående med icke-gående trafikslag skapar man en regel som talar om hur gående ska bete sig på gångbanan.

Grundproblemet ligger naturligtvis i 1), inte i 2).
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-01/19:21

Mja; grundprincipen - gå på vänster sida och kör på höger - gäller på vilken vanlig landsväg som helst, om gångbana saknas. Sådana vägar finns det många tusen mil av i Sverige.
Detta är tillkommet av omtanke om fotgängaren - inte för att jävlas.
Gåendes möte med varandra behöver knappast regleras - oavsett om det sker på renodlade gångstråk eller ej.
Om din premiss 1) gäller, är det ingen gångbana.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-03-01/20:05, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2021-03-01/19:42

Det har tillkommit lite regler i modern tid om vilken sida det ska promeneras på en gång/cykelbana och det märks att det inte slagit igenom hos alla ännu.
Dock lite "roligt" när det är lite motsägande uppgifter på
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... or/Gaende/
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Assar » 2021-03-01/20:14

Bror Gårdelöf skrev:Om din premiss 1) gäller, är det ingen gångbana.

Stämmer. Det som diskuterades var kombinerad gång- och cykelbana (inkl elcykel och lätt moped).
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-03-02/03:11

Bror Gårdelöf skrev:Båda hade tur, att det inte blev värre! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=TQxcV4lu-a4

En gammal reklamfilm för nåt. Givaren för krockkuddar m.m. sitter typiskt under baksätet och påverkas inte av att nån bankar på fronten på en bil.

Lite OT:
När jag skulle operera bort ett icke-fungerande larm från en BMW540-94 så fick jag lusläsa elschemat och hittade till min förvåning en sladd från krockgivaren till centrallåset. Det tog ett tag innan jag insåg att den givetvis (också) låste upp alla dörrar vid en kollision för att ge folk utanför möjlighet att hjälpa till om det behövs.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-02/08:15

BmwMats skrev:Det har ju tydligen blivit på senare år att man skall släppa fram fotgängare som skall passera ett övergångsställe.
Något som retar mig är när man ser någon som närmar sig ett övergångsställe och man saknar ner farten rejält för att slippa stanna, så står vederbörande bara kvar och tittar utan att gå över, även om man viftar att han/hon skall gå över.


Har ett övergångställe nära mig som jag alltid väntar tills folk faktiskt stannar innan jag korsar då jag varit nära på att bli påkörd där flera gånger av folk som saktar in inför övergångsstället men inte stannar. Har även hänt när jag var ute med hundarna och både jag och hundarna hade en halv hektar reflexmatrial på oss.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-02/08:17

Ad Fredric: Japp. Jag tror, att IKEA gjort filmen.

Något helt annat, som inte får mig att le idag: Amanda Gorman blev världskänd, när hon läste dikten "The hill we climb", när Joe Biden avlade presidenteden. Hennes hittillsvarande översättare till holländska är den erkända författaren Marie Lucas Rijneveld, den yngsta någonsin som fått Bookerpriset.
"Aktivisten" Janice Deul har kritiserat valet av översättare, eftersom Lucas är "vit och icke-binär"(!), vilket orsakar en storm på sociala medier.
Lucas har därefter frånsagt sig uppdraget.
Det djupt ironiska är, att Gorman själv valde Lucas till sin översättare! Tala om omvänd diskriminering och politisk korrekthet! Allmänt erkänd hög kompetens och författarens egna önskemål skall stå tillbaka på grund av översättarens hudfärg och sociala bakgrund.
Det är så dumt, att klockorna stannar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17107
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2021-03-02/22:28

Fredric Fredricson skrev:Givaren för krockkuddar m.m. sitter typiskt under baksätet och påverkas inte av att nån bankar på fronten på en bil.


Verkar orimligt med tanke på frontsmäll. Det lär ha hänt mycket framtill i en bil innan det märks under baksätet.
Däremot givare för sidokrockkuddar kan troligen sitta under baksäte eller liknande.

Vill minnas att SAAB fick bygga om fronten på någon 900/9000 (glömtvilken det var) för att få konsekvent beteende på alla serietillverkade bilar av aktuell modell.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-03-03/05:18

Konsument skrev:
Fredric Fredricson skrev:Givaren för krockkuddar m.m. sitter typiskt under baksätet och påverkas inte av att nån bankar på fronten på en bil.


Verkar orimligt med tanke på frontsmäll. Det lär ha hänt mycket framtill i en bil innan det märks under baksätet.
Däremot givare för sidokrockkuddar kan troligen sitta under baksäte eller liknande.

Vill minnas att SAAB fick bygga om fronten på någon 900/9000 (glömtvilken det var) för att få konsekvent beteende på alla serietillverkade bilar av aktuell modell.

Mig veterligt sitter det bara en givare för krockvåld i alla bilar jag sett, men jag har givetvis inte koll på alla. Krockkuddarna skall bara lösa ut när bilen utsätts för en kraftig våld, och det lär märkas väldigt väl under baksätet. Ett problem med krockkuddar är om dom skulle lösa ut i onödan så jag tycker att positionen centralt i bilens chassi måste vara optimal i det fallet.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-03/08:27

Bror Gårdelöf skrev:Det är så dumt, att klockorna stannar!


Så klart det blir/är dumt när hela denna politiska s.k. woke-rörelse (konspiratoriska idéer om hudfärg och genus) baseras på "hittepå" och inte vetenskap.
Till slut kommer "hittepå" att motsäga sig själv, och få svårt att argumentera mot sig själv.
Lägg till att argumentering inte heller är acceptabelt då "sanningar" inte får ifrågasättas, dvs motargument saknas från rörelsen, och du har ett recept för en självskapad implosion av hela rörelsen.
Ormen äter upp sig själv och dör.

da6e8a3454820e0a836341c089700256.jpg
da6e8a3454820e0a836341c089700256.jpg (17.14 KiB) Visad 7358 gånger


Ursprunget till woke-rörelsen kommer from marxistiska akademiker i Tyskland, vilket naturligtvis kan förklara det mesta.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3756
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst