Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-03-28/01:14

När det handlar om MC-åkande är det väl inte smittorisken det handlar om (hoppas jag). Snarare är det väl så att dom antar att en MC-förare regelmässigt klotar och har klippkort på intensiven och därför tar resurser i anspråk som borde komma corona-drabbade till del.

Nu vet jag inte men jag tror dels inte att MC-åkare skadar sig så fruktansvärt mycket och i de fall det gör det är det väl inte smittskyddsavdelningar man tar plats på....
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-28/10:11

Fredric Fredricson skrev:... i de fall det gör det är det väl inte smittskyddsavdelningar man tar plats på....

Nej - men i svårare fall på intensivvårdsavdelningar. Där har man för närvarande absolut inget behov av fler patienter än nödvändigt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-03-28/20:27

Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev:... i de fall det gör det är det väl inte smittskyddsavdelningar man tar plats på....

Nej - men i svårare fall på intensivvårdsavdelningar. Där har man för närvarande absolut inget behov av fler patienter än nödvändigt!
Vi skall inte köra så tokigt att vi belamrat dessa platser. Oavsett Corona tider eller inte. Så kör med god marginal. Och då nöden kräver, sträck ut hojen på rätt väg vid rätt tidpunkt.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-28/21:52

Instämmer helt. Jag gjorde nyss reflexionen, att det är rätt sällsynt med tvåhjuliga fartdårar i Sverige - i alla fall där jag brukar köra - och genom decennierna har jag inte varit med om, att störande många vurpade motorcyklister hamnat på vår intensivvårdsavdelning. Det enda, som kommer upp i minnet just nu, är ett italienskt par, som slarvat med surrning av packningen, så att någon del hamnade i bakhjulet under färd och förorsakade ett tämligen snabbt, föga kontrollerbart stopp. Men de låg bara hos oss något dygn.

Det är viss skillnad i Sydeuropa. Dels är hojåkarna avsevärt fler, och dels kör en del avsevärt fortare. En av få gånger, som jag varit rädd, var, när vi körde runt Gorge du Verdon. Några mötande hojåkare kom runt skymda kurvor i helt osannolika farter! Rent statistiskt bör några av dem göra felbedömningar, som kan få dystra konsekvenser - vilket inget sjukhus behöver just nu.
Det är klokt att betänka den engelska uppmaningen: "If you want to go faster, take it to the track."
Bäst för alla parter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-30/13:26

Inte nog med att Corona härjar vilt i Stockholm, nu kommer lappmögel från himlen igen...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-03-30/14:12

Måns Ulveståhl skrev:Inte nog med att Corona härjar vilt i Stockholm, nu kommer lappmögel från himlen igen...


Förr var det antingen Pest eller Kolera, nu är det både ock samtidigt... :evil: :cry: :x
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-30/14:25

Gnällspikar kanske :mrgreen: :mrgreen:
Jag tycker såå synd om er :? :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-02/00:49

Måns Ulveståhl skrev:Inte nog med att Corona härjar vilt i Stockholm, nu kommer lappmögel från himlen igen...

"Härjar vilt" är en smula överdrivet. Ännu så länge är det så pass få smittade att de allra flesta inte känner nån som fått Covid-19. Det är ganska surrealistiskt med alla som jobbar hemifrån och alla dessa nätmöten.

Jag har gjort några amatörmässiga beräkningar och enligt dessa är det minst 3-4 veckor innan spridningen blir stor nog för att man skall märka den. Dock är det väldigt amatörmässiga beräkningar med ett antal, med största sannolikhet felaktiga, antaganden. Jag tror dock att sannolikheten är rätt hög för att vi inte sett det värsta ännu.

(Mina amatärmässiga beräkningar: http://fredricson.ddns.net/corona.html)
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-02/04:47

Det är närmare än du tror.
Vi är många som delar kontorsyta på arbetsplatsen. Sitter väldigt tätt i öppet kontorslandskap.
En perfekt omgivning för en katastrof.
Två av våra kontorshus stängdes ned (x antal tusen kollegor), och sanerades pga ett par Corona-fall för tre veckor sedan.
Sedan dess jobbar flertalet hemifrån.
Rekommendationen kom långt tidigare från företagsledningen än FHM.

Avlidna/rapporterade fall: 5%
Avlidna/intensivvårdade: 61%
(Förutsätter att det är inom intensivvården dödsfallen i Sverige sker)

87% av alla avlidna är 70+ år gamla.
Så är du 70+ år, speciellt med vanligt förekommande hjärtproblem/högt blodtryck/diabetes, och hamnar på intensiven är sannolikheten låg att du kommer ut ståendes.
Något som är värt att tänka på om man är pensionär, eller fortfarande har äldre familjemedlemmar i livet.

Att sitta hemma och jobba, samt undvika att besöka äldre familjemedlemmar kan jag därför tycka är ett väldigt lågt pris att betala för att minimera risken.
Att välja att inte jobba hemifrån även om möjlighet finns, och istället trycka in sig i en trång buss, ett pendeltåg, eller en tunnelbanevagn, samt sitta närmast i knät på kollegorna under en full arbetsdag kan jag däremot tycka är ett gott bevis på hur mycket man ogillar folk som fyllt 70+ år.

I Stockholmsområdet har vi redan under ett par veckor sett motsvarande tre fulla inrikespassagerarplan störta.
Blir det värre, vilket allt pekar mot, lär vi riskera att se ett passagerarplan störta varje dag.
Något sådant hade aldrig tillåtits innan alla passagerarplan hade fått flygförbud oavsett om passagerarna varit 70+ år gamla.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-02/14:14

Därmed är min tillvaro enklare. Jag cyklar som regel till jobbet. Där sövs såvitt känt symtomfria patienter, vars ingrepp inte bör skjutas upp i onödan. Då är det omöjligt att hålla tvåmetersdistansen, men veterligen har alla på denna arbetsplats klarat sig hittills(?). Dessutom är det nog mer sannolikt, att mina yngre arbetskamrater smittas av sina barn än på jobbet.

Något näraliggande, som inte fick mig att le, var en kort kommentar i gårdagens Rapport. I ett par veckor har vi matats med information om, att ett antal italienska läkare insjuknat i Covid-19, och ett icke ringa antal har dött.
Utan ytterligare information har nog de flesta dragit samma felaktiga slutsats som jag - att det rört sig om intensivvårdsläkare, som utsatts för massiv virusexponering.
Först igår nämndes, snarast i en bisats, att de avlidna läkarna som regel varit äldre familjeläkare, som alltså tidigt under pandemin gjort hembesök, inte vetat, vad de stod inför och på det viset smittats av sina likaledes till åren komna patienter. Detta borde seriösa medier ha kunnat hosta ur sig (sic!) mycket tidigt.
Befinner man sig i någons bostad, klädd i sina egna kläder utan något överdrag, och ber patienten hosta, medan man lyssnar på lungorna, blir förstås virusexponeringen massiv. Är man då själv över 70, och kanske lider av en eller flera åldersrelaterade åkommor, är det tragiskt, men inte konstigt, att det går illa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-04-02/15:04

Det är ofta lätt att vara efterklok . Vem kunde ana detta :?
Det är mycket som KAN bli fel och nu är det flera saker .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-02/15:11

Du har helt rätt - men vad jag vänder mig emot, är inte läkarnas högst begripliga misstag, utan att medierna inte kläckt ur sig, vilka läkare som avlidit! Sådan information är naturligtvis mycket viktig för alla, som jobbar inom vård och omsorg - och det borde inte vara svårt att ta fram den. Slarvig journalistik, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-04-02/15:24

Det kan vara svåra beslut för det finns alltid två sidor på myntet . :(

EDIT : Hoppas att det tas lärdom av denna sjukdom för framtiden .
Det lär komma fler och som kanske är än jävligare (ursäkta att jag svär) .

Vi har det illa just nu men tänk även på hur det är i övriga delar av världen .
Fy för den lede ! :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-02/21:09

Bror Gårdelöf skrev:Först igår nämndes, snarast i en bisats, att de avlidna läkarna som regel varit äldre familjeläkare, som alltså tidigt under pandemin gjort hembesök, inte vetat, vad de stod inför och på det viset smittats av sina likaledes till åren komna patienter.


Från Expressen:

PROFESSORN: "SOM ATT SKJUTA MED HAGELSKOTT”
Björn Olsen, överläkare och professor i infektionssjukdomar vid Uppsala universitet, säger att vi i Sverige nu måste börja fundera på varför det dött så många doktorer och sköterskor i Italien. Där uppges över 60 läkare ha mist livet efter att själva ha smittats med coronaviruset.

– Man kan säga ”alla var gamla och sjuka” eller ”alla hade rökt”. Men så var det ju inte. Det var även yngre som dog. Det var vårdpersonal som blev exponerad för extremt höga doser av virus på grund av att de inte hade skyddsutrustning.

Han säger att det mycket väl kan vara så att man blir sjukare om man utsatts för en hög dos av viruset.

– Ja, det kan det sannolikt vara. Det handlar om anslag. Tänk dig att du träffas av ett hagelskott. Träffas du av ett hagel gör det ont. Träffas du av hela kärven så dör du. Det är därför personalen måste skyddas till varje pris. Sedan om det är tio miljoner virus eller en miljard virus som behövs för att du ska bli riktigt sjuk, det vet ingen.

– Men om vi inte skyddar personalen kommer vi hamna i ett riktigt jäkla skitläge rent ut sagt.

På tisdagen kom SVT med uppgifterna om att tre läkare och två sjuksköterskor vårdas på intensiven i Sverige. Enligt uppgift till Expressen är en läkare som intensivvårdas 48 år gammal.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-03/08:43

OK. Alltså ännu sämre nyhetsrapportering, än jag trodde!
En udda iakttagelse är, att jag hittills inte hört/läst något alls om, hur många sjuksköterskor, som insjuknat - och eventuellt dött! I andra sammanhang har journalister en förkärlek för att intervjua sjuksköterskor och barnmorskor om ämnen, som hör hemma på läkarnivå. Det är förmodligen PK.
Men under pandemin verkar omvända världen gälla!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-03/13:54

Nu 333 avlidna.
Redan nu har vi alltså motsvarande ett inrikespassagerarplan per dag som störtar.
Finns det någon kvar som tycker det är normalt, eller att åtgärderna är en överdrift?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-03/14:05

Hur tänker du nu? 333 avlidna är väl den totala, kumulerade siffran över en period på några veckor? Men förmodligen kommer antalet avlidna att fortsätta öka ett tag framöver, så Sverige kanske når en siffra, motsvarande ett mindre inrikesplan per dag, innan det vänder.
Dock är värt att komma ihåg, att detta plan inte störtat plötsligt, utan det började få problem för några veckor sedan, och dessa problem gick till slut inte att reda upp. (Jag vet - inget plan kan hålla sig i luften i veckor, så analogin haltar betänkligt.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-03/14:48

Du får gå tillbaka och läsa vad jag skrev tidigare.

Nu är takten avlidna per dag motsvarande ett inrikesflygplan (ca 40-50 st människor).
Om ett flygplan per dag störtat så hade flygförbud införts bums, och folk hade blivit livrädda för allt som hade med flyg att göra.
Fast när 40-50 st personer dör per dag pga Corona så är reaktionerna inte alls på samma nivå.
Inga förbud utan bara rekommendationer, långsamma åtgärdsökningar, folk som planerar att åka till Åre, folk som tycker det är överdrivet att tex arbeta hemifrån eller att undvika köpcentrum etc etc.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-03/15:05

OK. Missade det. Men jag håller fortfarande på Folkhälsomyndighetens och regeringens attityd. Som Anders Tegnell konstaterar i Expressenintervjun ovan, visar sig välinformerad frivillighet som regel effektivare än tvång. Se vidare exemplet med mässlingsvaccinering.
Att en minoritet inte följer rekommendationer, får vi tyvärr leva med. Det kunde vara ännu bättre, men än så länge ter sig detta som det minst dåliga alternativet.

Dessutom är värt att hålla i minnet, att årligen dör drygt 2 500 personer - mestadels äldre - av konventionell influensa med komplikationer. Om vi för enkelhets skull sprider ut dessa dödsfall över 100 dagar - drygt 3 månader - blir det drygt 250 döda per dag, utan att någon höjer på ögonbrynen, "för det är vi vana vid."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-03/15:22

Bror,

Självklart är det antalet avlidna under den komprimerade tidsperioden som skrämmer tillsammans med okunskapen över hur många som egentligen är smittade då allmänna tester är stoppade.

Ponera att 20% av befolkningen smittas per år av influensa.
Det innebär 2000000 personer.
Vanlig "mortality rate" för influensa är runt 1% av antalet smittade personer.
Det innebär 2000 personer.

Enligt FHM har vi i dag 6078 kända smittade fall.
Vår nuvarande "mortality rate" ligger på 5,5% (333/6078).
Ta den höga "mortality rate", kombinera den med okänt antal smittade, samt en tidperiod som sträcker sig längre än några veckor.
Klart att det skrämmer om man börjar skissa på möjliga längre scenarios.

Vad som dock skrämmer mig mer är att "mortality rate" i dag ligger på 88% för 70+-åringar som hamnar på intensiven.
Inte långt från att förkunna en säker dödsdom om en 70+-åring blir hämtad av en ambulans, och skickad till intensiven.
Är man 70+ år själv, eller har familjemedlemmar som är det, finns ingenting som heter "överdrivna" åtgärder i min bok.
Snarare önskas fler och hårdare åtgärder.

Corona är mycket värre än en vanlig influensa.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-04-03/15:38, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-04-03/15:37

Lite offside kanske. Vad gäller antalet döda hittills i haverier med trafikflygplan(mer än 20 sittplatser) är det 180 omkomna,över hela världen i år. Då bör man betänka att det startar ett trafikflygplan varje sekund. och det sitter ca. 1,1 miljoner passagerare i luften hela tiden. Förra året omkom ca. 340 passagerare. Inte så stor skillnad mot vad som omkommer i den Svenska trafiken. Håller på med lite kurser för flygrädda.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-03/15:44

Ad Måns: Jodå - men siffrorna gäller för kända smittade personer i Sverige. Ingen vet, hur många icke diagnosticerade personer, som smittats, men det är lätt att leka med enkla matematiska modeller. Om vi har två icke diagnosticerade smittade per diagnosticerad, blir dödligheten en tredjedel av 5,5 % - och har vi fyra, blir den en femtedel - alltså kring 1 %.

Lägg till det, att biologiska tillväxtkurvor som regel är S-formade - dvs andelen smittade kan länge vara låg, varpå man under en fas får en exponentiell ökning. Misstaget många gör är att tro, att kurvan fortsätter att öka exponentiellt "i evighet", men det händer inte. I stället kommer den att först rakna och sedan plana ut, eftersom förutsättningarna för tillväxt med tiden försvinner.

Det bästa exempel, som jag känner till för att illustrera detta fenomen, är, att bakterien Escherischia coli, som förmodligen finns i alla människors avföring, under gynnsammast tänkbara betingelser kan dela sig var tjugonde minut. En bakterie vid T noll är alltså åtta efter en timma. OM denna ökningstakt skulle fortgå, skulle den samlade vikten av alla colibakterier efter två dygn bli större än jordklotets (ifall jag nu minns rätt - det var länge sedan jag läste det).
Men som alla inser, sker inte det. Efter den exponentiella ökningsfasen skulle takten minska - om inte för annat så på grund av brist på näring för bakterierna.

På samma sätt kommer ökningstakten i antalet insjuknade att först stabiliseras, därefter minska och så småningom (asymptotiskt) närma sig noll. När tillräckligt många blivit immuna, saknas förutsättningar för vidare virusreplikation, och smittan dör ut.

Vad vi inte känner till för närvarande är, när den exponentiella ökningen upphör, och hur lång tid förloppet kommer att ta. Där är Folkhälsomyndighetens beräkningar det minst dåliga vi har att tillgå - och det räcker för mig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-03/15:45

CG Arvidsson skrev:Lite offside kanske. Vad gäller antalet döda hittills i haverier med trafikflygplan(mer än 20 sittplatser) är det 180 omkomna,över hela världen i år. Då bör man betänka att det startar ett trafikflygplan varje sekund. och det sitter ca. 1,1 miljoner passagerare i luften hela tiden. Förra året omkom ca. 340 passagerare. Inte så stor skillnad mot vad som omkommer i den Svenska trafiken. Håller på med lite kurser för flygrädda.


Japp, sannolikheten att man omkommer i en flygolycka är minimal.
Trots det agerar vi extremt snabbt och tufft när det kommer till åtgärder för att minimera olyckorna.

Vad det gäller olyckor i trafiken så finns "Nollvisionen", och här pumpas det konstant in åtskilliga miljoner kronor årligen till olika åtgärdsprojekt.

Corona å andra sidan, här saknas en "vision", det är bara bra att avvakta, och att ta det försiktigt med åtgärderna.
Det är denna lama reaktion som folk har och fortfarande ifrågasätter.

Fallerar FHM:s "limited wait and see"-strategi så kommer konsekvenserna bli ofattbara, och domen extremt hård mot FHM.
Vi får hoppas att FHM valt rätt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-03/15:59

Måns Ulveståhl skrev: Corona å andra sidan, här saknas en "vision", det är bara bra att avvakta, och att ta det försiktigt med åtgärderna.

Vad gäller smittsamma sjukdomar, är kortsiktiga visioner i bästa fall bara harmlösa utopier. I sämsta fall orsakar de stora slag i luften, som kan vara direkt kontraproduktiva - vilket vi för närvarande ser i ett antal länder.

Klassikern i sammanhanget är smittkoppor. "Smittkoppor är den första sjukdom som kunnat utrotas. 1958 rapporterades 280 000 fall av smittkoppor från 63 länder, men det verkliga antalet var sannolikt hundra gånger större. Sovjetunionen föreslog samma år ett WHO-projekt för utrotning". 1959 påbörjades ett program ..."(citerat från Wikipedia) för att utrota sjukdomen. Det lyckades - men tog decennier, inte veckor eller månader, och det var vaccin, som knäckte åkomman, inte isolering av (misstänkt) sjuka. 1980 var resultatet uppnått.

En irriterande egenskap hos vacciner är, att det tar tid att få fram dem. Idag, när forskarvärlden globalt sätter till alla klutar, räknar man med att få fram ett vaccin om något år. Det är vackert så.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-04-03/16:45

Bror Gårdelöf skrev:Dessutom är värt att hålla i minnet, att årligen dör drygt 2 500 personer - mestadels äldre - av konventionell influensa med komplikationer. Om vi för enkelhets skull sprider ut dessa dödsfall över 100 dagar - drygt 3 månader - blir det drygt 250 döda per dag, utan att någon höjer på ögonbrynen, "för det är vi vana vid."

Jag får det till 25/dag
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-03/17:33

Du har rätt. Mitt misstag i hastigheten. Men det är ändå en genomsnittssiffra för en hundradagarsperiod. Det är rimligt att anta, att början och slutet på perioden innehåller färre dödsfall per vecka och mittendelen en högre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-03/18:46

Bror,
Självklart borde den långsiktiga visionen vara vaccin.


För övrigt går det fort nu.
Inom kort förväntas sjukvården i Stockholm ställas inför det svåra valet; vem är mer värd att få leva?
Baserat på samma val i andra länder så lär det snart vara helkört för våra äldsta mest utsatta individer.
Italien pressades så hårt nyligen att "värd-att-få-leva-gränsen" sattes vid 80 år först vill jag minnas, men klättrade snabbt ned i ålder allt eftersom situationen försvårades.

"Inom något dygn nås maxgränsen, då måste personalen prioritera vem som ska få respektive inte få intensivvård säger Rapports programledare ordagrant vilket framgår av detta inslag https://www.svtplay.se/…/2593…/rapport/rapport-2-apr-18-00-5

- Vi måste tyvärr säga nej till patienter som vi tidigare hade sagt ja till därför att våra resurser kommer att bli otillräckliga. Det är väldigt, väldigt svårt, säger Andreas Hvarfner, överläkare i anestesi och intensivvård vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, som tror att taket nås inom ett fåtal dagar."
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2020-04-03/20:20

Måns Ulveståhl skrev:Vad som dock skrämmer mig mer är att "mortality rate" i dag ligger på 88% för 70+-åringar som hamnar på intensiven.
Inte långt från att förkunna en säker dödsdom om en 70+-åring blir hämtad av en ambulans, och skickad till intensiven.
Är man 70+ år själv, eller har familjemedlemmar som är det, finns ingenting som heter "överdrivna" åtgärder i min bok.
Snarare önskas fler och hårdare åtgärder.

Corona är mycket värre än en vanlig influensa.


Heja Måns! imponerad att du orkar "diskutera"! Jag håller med om allt (nästan) som du skriver i detta ämne!

Själv har jag, mer eller mindre, slutat att läsa/skriva här! Redan den 2 februari uttryckte jag åsikter om
myndigheters och politikers flathet angående corona (Blev åtutad att skärpa mig av mod. BrooklynS)
Chockades verkligen av hur man kunde låta folk resa ut och in i landet utan att sättas i karantän i
två veckor (sportlovsturister etc.) :shock:
Det var ju vid denna tidpunkt man skulle "slagit helt tvärnit"!
Då hade vi inte alls haft denna, minst sagt, skrämmande utveckling , det tror i alla fall inte jag!

Men, men nu agerade man som man gjorde, och läget vi befinner oss nu har jag inga synpunkter på.
Har väl resignerat vid det här laget! :roll:
Jag och min hustru tillhör riskgruppen 70+ och försöker, efter bästa förmåga, undvika andra människor
men någon av oss måste ut och handla mat, då det inte finns något vettigt alternativ.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-03/20:24

Ad Måns: Det där är en tacksam medial bild. Bakom den finns en realitet, som läkarkåren levt med konstant - genom alla tider. Eftersom resurserna är ändliga, ställs vi hela tiden inför prioriteringar.
Förr kunde det gälla något så enkelt, som vilka läkaren hann med att besöka - och vilka patienter, som hade råd. Då fanns ju inga sjukförsäkringar, och även läkarna måste äta.
Idag finns effektiva behandlingar, som kan vara extremt dyra. Det kan röra sig om miljoner per patient och år, ofta i samband med sjukdomar, som patienterna kan ha i decennier.
Nya cancerbehandlingar kan förlänga livet med något år - men botar inte.
Någonstans måste dessa pengar tas - och få är pigga på fördubblad skatt till vården.
Antalet operationssalar och operationslag gör, att de opererande klinikerna hela tiden måste prioritera.
Vissa typer av ingrepp är meningslösa att utföra, om man inte kan erbjuda patienterna några dagars intensivvård efteråt.
I nuvarande läge är det högst sannolikt, att sådana ingrepp - hur behövliga de än är - kommer att skjutas upp, för att intensivvårdsplatserna är belagda med Covid-19-patienter.
Därtill behövlig beredskap för akut behov av intensivvård efter svåra olyckor etc gör inte läget bättre.

Det talas och skrivs sällan om detta, men den bistra realiteten är, att prioriteringarna går ut över människors liv och hälsa. Att sedan politiker och centrala administratörer (för)klär detta i vackra fraser är en annan historia.

Pandemin blixtbelyser det hela, eftersom förloppet är så komprimerat i tiden - med principproblemet har alltid funnits.

Ad HåkanH: Ifall du inte redan läst Expressens intervju med/artikel om Anders Tegnell, rekommenderar jag den å det varmaste. Den meritlistan slår få - om någon - i vårt land. Nog om det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-03/20:37

Håkan H varför har du blivit så negativ. Det började innsn Corona krisen. Du har bla total sågat mej, Kent mfl och det arbete vi gör i D3 för någon månad sen. Med att skriva att D3 är död.

Vad är det som inte är bra? Vi har de kort vi har på handen. Även om mitt vinglas är precis tomt. Så blir det halvfullt om jag vill. :)

Hoppas på att du kommer tillbaka i din gamla form, för den saknas. :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-03/21:21

Bara för att sätta saker i perspektiv: Med befolkning på 10 millioner invånare och en medellivslängd på 82 år så dör det i snitt 2345 personer i veckan, eller 335 per dag, i Sverige.
Covid-19 är (ännu) inte i närheten.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-03/22:15

Bra. Om jag tar min jaktbössa och skjuter ihjäl 335 stycken i morgon så gör det inget, eftersom det ändå är som vilken dag som helst sett till det antal som förväntas dö under ett år?

Att dö pga våld eller virus trots att individens allmänna hälsa hade tillåtit fortsatt levnad är inget populärt val, vilket även förklarar folks oro och reaktioner till COVID-19.
Det är det plötsligt oväntade, okontrollerbara, onaturliga, som gör att vi reagerar så starkt på både våld och COVID-19.

Pratet just nu är att vi kan förvänta oss "tusentals" döda.
En normal årlig "förbrukning" av människor under en väldigt begränsad tidsperiod.
Fast "tusentals" kanske inte heller är tillräckligt?
Det kanske krävs "tiotusentals" i dag innan folk höjer ett ögonbryn?

EDIT: Nytt.

I Sverige uppger statsepidemiologen att man misslyckats att skydda de äldre.
https://www.svd.se/tegnell-erkanner--de ... ts-bra-nog

Vilket har påpekats av många under en längre tid. Resultatet lär vi snart se.
Där kom den då; "Strike one!"
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-04-03/23:30, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-03/22:59

HåkanH skrev:Jag och min hustru tillhör riskgruppen 70+ och försöker, efter bästa förmåga, undvika andra människor
men någon av oss måste ut och handla mat, då det inte finns något vettigt alternativ.


Mina gamla föräldrar med "underliggande sjukdom" satte jag i karantän i början av februari.
Via mitt jobb, som bla inkluderar Kina och Wuhan, gick det att snabbt dra slutsatser om vad som var på gång, och potentiellt kunde ske även i Sverige inom en snar framtid.
Vid tidpunkten för karantän var den enda rekommendationen från FHM att tvätta händerna och nysa i armvecket....
Syrran bor turligt nog i närheten av föräldrarna, och köper matkassar för placering utanför ytterdörren.
Jag har förståelse över hur ni känner er.
Ta hand om er.

Mathem och Mat.se kan jag varmt rekommendera om dessa företag erbjuder service där ni bor.
Tyvärr bor jag inte i din närhet annars hade jag tveklöst hjälpt er.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-04/06:39

I dessa diskussioner om, huruvida myndigheter och experter bör ges inflytande, eller om mindre kunniga politiker bör bestämma (oklart på vilka grunder), kan det vara bra att tänka på två svenska exempel - ett historiskt och ett nutida:

Regalskeppet Wasa ritades från början med ett kanondäck. Medan hon byggdes, fick Gustav II Adolf se örlogsfartyg med två kanondäck (i Tyskland?), och skickade hem direktiv, att Wasa skulle få två kanondäck.
Fartygsbyggaren visste, att detta inte skulle fungera. Med ytterligare ett kanondäck blev fartygets tyngdpunkt för hög, och resultatet blev inte sjödugligt. Det gick inte heller att lägga i mer barlast, för då kom de nedre kanonportarna för nära vattenytan.
Det, som skulle ha behövts, var ett bredare skrov, som kunde lastas ner tyngre och på det viset sänka tyngdpunkten. Men spanten var redan lagda och bordläggningen var på gång.
Dock kunde kungen definitionsmässigt inte ha fel, utan man gjorde, som man blev tillsagd.
Om man i det läget gett byggaren möjlighet att yttra sig, hade Wasa inte förlist under sin jungfruresa, som bara varade några hundra meter!
Men resultatet av detta felbygge är världsberömt.

Fram till för några decennier sedan hade Sverige en stark försvarsmakt och en väl utvecklad organisation för civil beredskap - med stora lager av drivmedel, mat, läkemedel med mycket mera. Efter Sovjetunionens implosion sattes såväl det militära försvaret som den civila beredskapen på svältkur. Resultatet ser vi idag. Försvarsmakten är i behov av stora tillskott för att kunna fungera, som det är tänkt - och den civila beredskapen lämnar mycket i övrigt att önska.
Inget av detta skulle ha hänt, om regeringen lyssnat till sina myndighetsföreträdare.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-04-04/16:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-04/07:00

Måns Ulveståhl skrev:
HåkanH skrev:Jag och min hustru tillhör riskgruppen 70+ och försöker, efter bästa förmåga, undvika andra människor
men någon av oss måste ut och handla mat, då det inte finns något vettigt alternativ.


Tyvärr bor jag inte i din närhet annars hade jag tveklöst hjälpt er.


Det tvivlar jag inte på Måns.
Det kommer säkert någon lokal klubbkompis, numera fd, också att göra om man frågar (snällt). Det är alltid en tröskel att överkomma på båda sidor om man precis innan bytt pikar i skrift.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-04/07:13

En stilla men absolut uppmaning/påminnelse till de som skriver denna tråden (och på detta forum).
1. Det är i första hand mc vi behandlar här.
2. Det är självklart tillåtet att diskutera annat i några trådar men var mycket noga med sakligheten. Spekulations-och konspirationsforum finns på nätet för den som vill ägna sig åt det. Men inte här.
3. Politik håller vi borta.
4. Var vänliga, undvik personangrepp.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-04-04/13:35

Måns Ulveståhl skrev:Bra. Om jag tar min jaktbössa och skjuter ihjäl 335 stycken i morgon så gör det inget, eftersom det ändå är som vilken dag som helst sett till det antal som förväntas dö under ett år?

?????????????
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-04/16:55

Ad Magnus: För att knyta ihop tråden, konstaterar jag nöjt, att motorcykelåkning är ett intresse, som enkelt går att förena med dagens smittskyddstänkande. Två kamrater och jag startade således strax efter nio i morse, kringlade oss på fina vägar ner till Kisa och mötte en fjärde - som i övrigt satt sig själv i frivillig karantän i stugan där, men hojåkning lockade. Vidare kringlande till Västervik, där den libanesiska restaurangen Sahara - med vacker utsikt över Gamlebyviken - såg ut att vara stängd. Så var inte fallet. Vi var bara dagens första(?) gäster. Under hela måltiden besattes enbart ett annat bord. Tuffa tider för restaurangerna - men det fick den trivsamma bieffekten, att kyparna hade gott om tid att både ge oss förstklassig service och samtala om det dystra dagsläget.

För dem av er, som inte redan upptäckt det: Libanesisk mat - lämpligen i form av Meza, en knippa smårätter - är underbart god. Rekommenderas varmt.

Hemåt på lika fina kringelvägar. Ömsesidigt tack och farväl i Kisa, varpå det bar raka vägen hem. 31 kylslagna men härliga mil - och Willie är en dröm att köra! Bastu och en öl därefter satt som en keps.

Om någon anklagar mig för att skriva detta under fel tråd, erkänner jag mig skyldig, men jag hoppas på nåd, eftersom dagen blev så fin - övrigt elände till trots.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-04/17:30

Kan det vara värt något om vi på den mer frekvent besökta Facebook-sidan öppnar upp någon "hjälp önskas"-avdelning för isolerade klubbmedlemmar tillhörande riskgrupperna?
Lämpligen per distrikt.

Med tanke på genomsnittsåldern i klubben lär vi ha en hel hög 70+:are, och jag tror knappast alla ignorerar FHM:s rekommendationer, sitter med välfylld kyl/frys, eller har behjälpliga släktingar/vänner i sin närhet.

Vi kan alltid diskutera vem som har mest eller minst fel dessa tider, men det löser inte den akuta situationen för dessa bortglömda/isolerade klubbmedlemmar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-05/14:45

https://www.folkebladet.no/meninger/syn ... 519400.ece

Fick ovanstående länk av sonens sambo, som är sjuksköterska i Oslo. Det mesta stämmer på svenska förhållanden - inklusive det vanvettiga i att ge sjuksköterskor så dåliga arbetsvillkor, att de tröttnar/går i väggen efter bara några år och söker sig till andra jobb - varpå man måste utbilda nya, som också tröttnar, osv osv ad nauseam!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-06/02:32

Goda nyheter...kanske.

Reviderad statistik:
Flest drabbade antal rapporterade fall tillhör nu ålderskategorin 50-59 år, vilken har låg "mortality rate" (1,7%).
"Mortality rate" just nu för samtliga rapporterade individer: 6,6%
"Mortality rate" just nu för enbart rapporterade 70+:are: 19,4%

Rapporterade nya fall 294 (5/4). Lägst dagligt antal sedan 29/3.
590 vårdas fortfarande på intensiven (ett par hundra av dessa kommer statistiskt sett att avlida).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-06/20:27

Storbritanniens coronasmittade PM Boris "Brexit" Johnson har blivit inlagd på intensiven med syrgas.
Då han snart är 56 år gammal tillhör han den ålderskategorin som är vanligt förekommande bland smittade, men sannolikt inte löper den absoluta risken för att stänga butiken.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-07/10:51

Fler och fler tillhörande åldersgruppen "Åre afterski", dvs tidigare odödliga under 70+ år , drabbas nu mer frekvent.

Screenshot001.jpg
Screenshot001.jpg (21.69 KiB) Visad 7272 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-07/11:47

Enda rimliga kommentaren är: "Och vad hade de väntat sig?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-08/16:02

En petitess jämfört med vad som i övrigt händer i världen.
Produktion av ny hoj först senarelagd från vecka 14 till vecka 18.
Nu ytterligare senarelagd från vecka 18 till vecka 26.
Det går bra nu....

Dags att fundera på annat alternativ, eller annat hojmärke.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-04-08/21:46

Fick ta gammbilen till jobbet idag. En Toyota från 98. Mest tillförlitliga bilen jag ägt allt funnkar förutom buzzern som påminner en att man glömt halvljuset på. Något jag missat fler gånger än jag vågar erkänna. Men men det är därför man har hjälpsamma kollegor och startkablar. Men bara därför bestämde sig huvudsäkringen för att sticka.

Min fästmö är mindre glad över att få kränga sig ur sängen för att tjutsa hem mig. Imorgon får man nog köpa en kvast med rosor och en knippe choklad efter jobbet.
20200408_223921.jpg
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-09/07:05

Gårdagen bjöd på en kalastur i vackert kvällsväder - och ett stolpskott, vad gäller förtäring. Willie hade fått nya packningar i de främre bromsoken, och Beviks hade tvättat honom ren från regnprickigt vårdamm. Heder åt företaget.

Tre kompisar och jag drog iväg från Beviks 16.45 - på fina slingervägar till Finspång, som i många år haft en finfin sushibar, driven av en svensk entusiast.
Vi borde ha anat oråd, när cyklarna parkerades, för det luktade stekta köttbullar! Men jag gjorde misstaget att tro, att doften kom någon annan stans ifrån.
Stället drivs numera i annan regi och har kompletterats med wok-mat, varav åtskilliga take-away-portioner var beställda, innan vi kommit. Vi fick vänta på maten i fem kvart! Till ställets försvar skall sägas, att maten smakade utmärkt, men det var nog ändå sista gången vi åt där.
Att äta sushi omvärvd av stekos är ingen höjdare.

Men vi fick gott om tid att prata och hur som helst en fin 20-milasväng.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-09/07:19

Måns Ulveståhl skrev:En petitess jämfört med vad som i övrigt händer i världen.
Produktion av ny hoj först senarelagd från vecka 14 till vecka 18.
Nu ytterligare senarelagd från vecka 18 till vecka 26.
Det går bra nu....

Dags att fundera på annat alternativ, eller annat hojmärke.

Oj det var rejält senarelagt det. nästan 3 månader!!! :o

Men hur har du det med mc nu då. Har du sålt din mc eller har du den kvar i väntan på inbytet? :?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2020-04-09/08:14

Olof Eriksson skrev:
Måns Ulveståhl skrev:En petitess jämfört med vad som i övrigt händer i världen.
Produktion av ny hoj först senarelagd från vecka 14 till vecka 18.
Nu ytterligare senarelagd från vecka 18 till vecka 26.
Det går bra nu....

Dags att fundera på annat alternativ, eller annat hojmärke.

Oj det var rejält senarelagt det. nästan 3 månader!!! :o

Men hur har du det med mc nu då. Har du sålt din mc eller har du den kvar i väntan på inbytet? :?

Kan inte vara nåt stort problem. :roll:
Det finns ju gott om begagnade GS på marknaden. :o :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-09/09:47

När jag nyss råkade skriva dagens datum, trillade en pollett ner. Idag är det exakt 80 år, sedan Tyskland genomförde Operation Weserübung - dvs invasionen av Danmark och Norge. Förvisso inget att le åt - men desto viktigare att minnas.

I min specialitet har detta datum en speciell vinkel. 8 april 1940 gick Sveriges förste narkosläkare någonsin - möjligen den förste narkosläkaren på hela den europeiska kontinenten(?) - Torsten Gordh i land i Göteborg efter att under halvtannat år ha utbildat sig hos världens förste professor i anestesiologi, Ralph Waters i Madison, Wisconsin, USA. Om den båten blivit ett dygn försenad, vet ingen, när Gordh hade kommit till Sverige.
Som det nu blev, kunde han enligt plan ta tåget till Stockholm och börja lyfta svensk anestesiologi med ihärdigt och framgångsrikt arbete.
Under krigen i Finland snabbutbildade han läkare och sjuksköterskor i anestesi och tilldelades för detta bland annat Finlands Vita Ros av president Mannerheim personligen.
Han blev med tiden Sveriges förste professor i anestesiologi, var verksam på institutionen till 90 års ålder, synnerligen vital, och gick ur tiden 2010, 103 år gammal.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst