Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-04-18/06:18

F800åkare skrev:Nu strövar han fritt och smärtfri på de sälla jaktmarkerna. :cry:

Det är ett tungt beslut. Men din fina hund har fått frid.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-04-18/21:20

Beklagar djupt... Så fin på bilden...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/12:50

https://www.svtplay.se/video/26345494/v ... tstandarna

Gårdagens program i SVT enligt länk.
Det sätter skarp belysning på ett fundamentalt problem i länder med demokrati, yttrande- och tryckfrihet.

I ena ringhörnan: Forskare, som under decennier mödosamt samlat data i syfte att avgöra, om en åtgärd - i detta fall vaccination - har synnerligen gynnsamma effekter, kopplad till en extremt låg risk för oönskade bieffekter. Dessutom är deras material öppet för vem som helst att granska!
Vid sidan av dem finns journalister och jurister, som i sin tur lagt ner mycket arbete på att granska, vad forskarna kommit fram till - och hur de gjort det.

I andra ringhörnan: En osalig blandning av konspirationsteoretiker, som bara väljer sådana "fakta", som stödjer deras på förhand fastställda åsikter, urspårade "forskare", som på grund av undermåligt arbete kastats ut från seriös forskning, och diverse politiker, som cyniskt ser en möjlighet att dra nytta av situationen.

Offer: Små barn, som på grund av dårfinkerier och cynism löper risk att ådra sig potentiellt dödlig sjukdom (ja, mässling!).

Ingen sjukvård, värd namnet, är riskfri. Vår uppgift är att hela tiden väga fördelar mot tänkbara risker och ge sådan behandling, som innebär bästa möjlighet till förbättrad hälsa och minsta möjliga risk för bieffekter.
Vår uppgift är också att hela tiden kritiskt granska, vad vi själva gör, och vara öppna för möjligheten, att behandlingen kan medföra bieffekter.
Det är dock minst av allt detsamma som att okritiskt basunera ut lösa påståenden.

Om det hela inte vore så allvarligt, skulle man skratta åt dårfinkerierna, men man får större lust att gråta - för barnens skull.

Lyckligtvis verkar Sverige i hög grad förskonat - men det är bra att tänka på stolligheterna i samband med covid-19-pandemin. Där anser jag, att Anders Tegnell & C:o står i forskarhörnan. Än så länge håller han framgångsrikt stånd mot konspirationsteoretikerna. Det är bara att hoppas, att så blir fallet även i framtiden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-20/13:13

Att ha en avvikande syn än Tegnells gällande hur hantera COVID-19 innebär inte att man är en konspirationsteoretiker.
I så fall är alla länder utom Sverige konspirationsteoretiker.

Vad det gäller vaccinering å andra sidan så kan jag bara hålla med om att dessa tomtar och troll borde förvisas till någon mörk hörna.
Troligen samma sorts idioter som tror att 5G-master utlöser COVID-19.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2020-04-20/13:25

Måns Ulveståhl skrev:Att ha en avvikande syn än Tegnells gällande hur hantera COVID-19 innebär inte att man är en konspirationsteoretiker.
I så fall är alla länder utom Sverige konspirationsteoretiker.

Vad det gäller vaccinering å andra sidan så kan jag bara hålla med om att dessa tomtar och troll borde förvisas till någon mörk hörna.
Troligen samma sorts idioter som tror att 5G-master utlöser COVID-19.


Tegnell är inte politiker. Han och största delen av världens epidemiologer är fullständigt ense.

Däremot så har många länders politiker av oklara anledningar valt att bortse från epidemiologerna och vidta åtgärder som i bästa fall är verkningslösa, ibland säkert bra men i värsta fall farliga för samhället. Vad som var rätt eller inte vet man inte förrän efteråt.

Men det är inte en fråga om Tegnell mot alla andra länder utan en fråga om politiken skall lyssna på sakkunskapen eller inte.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-20/13:30

BrooklynS skrev:
Tegnell är inte politiker. Han och största delen av världens epidemiologer är fullständigt ense.



Att politik och vetenskap inte alltid går hand i hand är jag väl medveten om, men att säga att FHM/Tegnell och världens epidemiologer i stort är överens om hur COVID-19 ska hanteras är direkt felaktigt.
Det har debatterats och diskuterats flitigt - ibland även hetsigt -mellan även epidemiologer/professorer.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/13:32

Måns Ulveståhl skrev:Att ha en avvikande syn än Tegnells gällande hur hantera COVID-19 innebär inte att man är en konspirationsteoretiker.

Instämmer. Det är tillåtet att anmäla avvikande uppfattning - men faktabasering är en klar fördel i sådana fall.
Det intressanta är, att få epidemiologer (= experter) i andra länder helt tar avstånd från Folkhälsomyndighetens ställningstagande. Däremot finns inte så få, som är mycket intresserade av, hur "det svenska experimentet" kommer att falla ut.
Brooklyn S och jag är helt eniga om politikers bevekelsegrunder.

Sedan skall vi inte glömma, att en förutsättning, för att "det svenska experimentet" skall lyckas, är, att befolkningen har förtroende för myndigheterna och i stort sett följer givna rekommendationer.
I länken ovan - om vaccinmotståndare - påpekas specifikt, att Frankrikes befolkning hyser misstro mot "överheten" och inte alls är pigg på att följa givna rekommendationer.
Om så vore fallet i Sverige, skulle utfallet med största sannolikhet ha blivit annorlunda, än vad vi hittills sett.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-20/15:41

Frankrike har av historiska skäl en avig syn på myndighet/överhöghet.
Den löstes tidigare med ny teknik och mycket chop-chop.
Hoppas att chop-chop inte blir fallet denna gång :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/16:21

Udda är, att Frankrike samtidigt har en stark tradition av centralstyrning!
Det borde inte gå ihop - men de kanske finns någon särskild, fransk logik?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-20/16:27

Tja, franska bilar fungerar ju även om många hävdar motsatsen så logik finns där någonstans.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/16:34

Enig. Vi är inne på vår andra Renault - och har hittills inte haft skäl att ångra oss.
Grand Scénicen gick i 23 000 mil, innan vi sålde den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-04-23/16:24

Jag vet inte om jag skall Le eller Häpna över detta...men jag lyssnade på Hemma hos Strage (podcast med gäst av Fredrik Strage)
Och gästen Låspsley och Strage talar om mental ohälsa och Låpsley berättar om sina egna problem och om att medicinen inte funkade så bra för henne samt att i Techno musiken har hon därför heller aldrig dragits till drogerna för det blir inget bra..
Och Strage berättar att i dom ganska ansenliga musiker och andra kreativa kretsar vet han människor som inte är ett dugg rädda för att testa droger men när en läkare föreslår medicin för mental ohälsa så säger dom nej för dom är rädda att det skall "förändra" dom och/eller ta bort det "kreativa" :? :shock:

Nej inget att le åt, då får det bli denna
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/17:30

Håller med. Det är en variant på stolligheterna med vaccinmotstånd. En del människor är rädda för spårmängder av metallsalter, formaldehyd mm. När man sedan ser dem, som är översållade med tatueringar - vars olika färgämnen garanterat inte genomgått samma noggranna utprovning som läkemedel! - kan man snacka om att sila mygg och svälja kameler!

En annan variant är de, som läser det ordinerade läkemedlets bipacksedel mycket noggrant och sedan avstår från att ta det, eftersom så många bieffekter finns angivna. Sannolikheten, att den enskilda individen skall drabbas av dessa bieffekter, är mycket - ibland försvinnande - liten, men de finns angivna som en hederlig redovisning av, vad som kan hända. Mot det står, att läkemedlet inte skrivits ut på måfå utan av en orsak - där den avsedda fördelen är mycket mera sannolik än de sällsynta bieffekterna.

Rekordet i den vägen är - eller kanske snarare var - de kvinnor, som slutade med p-pillren efter att ha läst någon braskande artikel i kvällspressen. På frågan, vad de använde i stället, var svaret inte sällan: "Inget"!
Föga förvånande då, att de blev gravida - ett tillstånd som i sig innebär avsevärt högre risker än p-pillermedicinering. Men om det hade kvällspressen förstås inte skrivit något!

För att koppla tillbaka till artistkretsarna är det inte alls svårt att tänka sig, att den eventuella psykiska skörhet, som funnits från början, accentueras av diverse illegala droger! Det kan bli som att försöka släcka med bensin!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-23/17:50

Måns Ulveståhl skrev:Frankrike har av historiska skäl en avig syn på myndighet/överhöghet.
Den löstes tidigare med ny teknik och mycket chop-chop.

Det slog mig, att om du med "ny teknik" menar giljotinen, var den allt annat än ny. Fallbilor hade funnits - och använts - sedan 1300-talet, men inte i någon större utsträckning.
Läkaren Joseph Guillotin var i grunden motståndare till dödsstraff men insåg, att det var utsiktslöst att få gehör för den åsikten under franska revolutionen. Alltså förespråkade han fallbilan som en mer human avrättningsmetod än med skarprättarsvärd/-bila. Det hade genom seklerna inte varit ovanligt, att skarprättaren inte klarat sin uppgift med ett enda hugg, vilket orsakade spott och spe från församlade åskådare - och naturligtvis ökat lidande för delinkventen.
En seglivad myt är, att Guillotin själv avrättades i den apparat, som han (alltså inte) uppfann. Det är fel. Han hamnade i fängelse men frigavs och dog veterligen av naturliga orsaker. Fallbilan kallades inte heller för giljotin under hans livstid, utan den benämningen är nyare.

I Sverige verkställdes dödsstraff med halshuggning. Landets siste skarprättare Anders Gustaf Dahlman var säker med bilan och behövde aldrig mer än ett hugg. Ändå inköptes en giljotin, som användes en enda gång - när mördaren Alfred Ander avrättades 1910. Därefter avskaffades dödsstraffet i Sverige.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-04-23/21:12

Bror Gårdelöf skrev:För att koppla tillbaka till artistkretsarna är det inte alls svårt att tänka sig, att den eventuella psykiska skörhet, som funnits från början, accentueras av diverse illegala droger! Det kan bli som att försöka släcka med bensin!


Etter Woodstock døde jo Janis Joplin som et resultat av dette, begge 27 år gamle. Noen år senere Kurt Cobain, også 27 år gammel. Og nå nylig Avicii/Tim Bergling som ble 29. Alle disse eksempler på populære musikere som sannsynligvis døde av misbruk av droger.

På den annen side har vi Joe Cocker som også var på Wioodstock, han var sikkert høy eller stein på et eller annet helt frem til rundt 2000-tallet, men døde i 2014.

Og så har vi gutta i Rolling Stones som antageligvis ikke har hatt en dag siden de slo igjennom på 60-tallet de ikke har vært ruset på et eller annet. De er snart 80 år gamle alle sammen, og still going strong!(?)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-27/10:40

Aftonbladets förstasida idag: "Forskare: Nässpray kan stoppa coronaviruset."
Fan tro't - men alltid säljer det några lösnummer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-27/13:22

Att slita ur lungorna kan också stoppa coronaviruset.
Dock en del biverkningar med detta ingrepp.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-27/13:41

Jäpp. Det som halshuggning vid huvudvärk. Såvitt känt är metoden effektiv, men biverkningarna får alla att avstå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-27/13:58

Marie Antoinettes sista ord "Då var man av med den huvudv ...!". Man kan tycka det är lite korthugget som sista ord men vem vet, kanske att hon hade en fin dikt om kakor på G också efter detta.

MVH Huvudbry
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-28/05:16

Jahopp, våren var här...
...och nu försvann den.

Lappmögel faller från himlen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-28/13:23

Fy f-n.... :evil:

Sitter och tittar på dagens tv-sända COVID-19/Corona-pressträff.
Det står en person (ändrat/mod) i tv-rutan från Socialstyrelsen som försiktigt indirekt försöker skylla Sveriges misslyckade med att skydda äldreboende på demenssjuka äldre patienter. På offren alltså.

Det är HEMTJÄNSTEN och ÄLDREVÅRDEN som har misslyckats i Stockholm, och därmed smittat dessa offer oavsett om offren har demens.
Var bor personal från hemtjänst och äldrevården främst?
Inte på Östermalm eller Lidingö.
Vilka delar av Stockholm är drabbade mest?
Inte Östermalm eller Lidingö.
Vilken utbildning har vanligt förekommande tillfällig/vikarierande personal från hemtjänst och äldrevården?
Om någon så är den knappast akademisk.
Ska det var så förbannat svårt att lägga detta enkla pussel?
Det är smittbärande personal från hemtjänst och äldrevården som ligger bakom smittspridningen bland äldreboende.

Personligen har jag förbjudit någon personal från hemtjänsten eller äldrevården - oavsett deras privata bostadsplats - att besöka mina isolerade gamla föräldrar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-28/13:59

Jag tolkar henne inte så - även om hon inleder egendomligt med att "vi"(!) är si och så många med demenssjukdom i Sverige. Udda försök till PK-formulering!
Som jag tolkar det, beskriver hon, hur personer med måttlig - svår demens beter sig. Som yrkesman ser jag inge kontroversiellt i det, och det ligger i sakens natur, att en märkbart demenssjuk person inte kan ställas till ansvar för sina handlingar.

Hur vi än vrider och vänder på det, är covid-19 en höggradigt smittsam sjukdom, som tyvärr får de värsta effekterna på äldre människor. (Å andra sidan vore det avsevärt värre, om det vore tvärt om.)

Så snart fler än ett litet fåtal personer blir inblandade i vården av dementa, är smittrisken uppenbar - och som systemet är uppbyggt i Sverige, är det i praktiken omöjligt att hålla detta på det önskvärda lilla fåtalet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-01/23:05

Antal körda mil 2020: 0

Kalkonpinnen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-05-02/20:01

Måns Ulveståhl skrev:Antal körda mil 2020: 0

Kalkonpinnen.


Dryga 1600 mil sedan nyår nu... Skaffa en begagnad hoj så länge medans du väntar Måns...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav MichaelWa » 2020-05-02/21:46

Måns Ulveståhl skrev:Antal körda mil 2020: 0

Kalkonpinnen.


Var inte din nya på G, hänt något mer som stoppat?

Har haft min nya F900XR i garaget sedan 4 april, inte kört en meter de får inte mig att le...
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-03/02:25

MichaelWa skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Antal körda mil 2020: 0

Kalkonpinnen.


Var inte din nya på G, hänt något mer som stoppat?

Har haft min nya F900XR i garaget sedan 4 april, inte kört en meter de får inte mig att le...


Jo, hojen hämtas ut på fredag, och första helgturen planerad tillsammans med en kollega som köpt en HD.
En HD till motstånd passar bra då min hoj ska köras in... :D

Fast det lär tyvärr inte bli många mil denna säsong pga alla stängda gränser.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-03/06:58

Jag antar, att du känner till de inkörningsprinciper, som presenteras i länken nedan.
När jag läste dem första gången, undrade jag - men koll med folk, som visste mer än jag, visade, att de höll med.

Jag vill minnas, att Magnus Brobeck för ett antal år sedan använde Kallebäckslid - riksväg 40:s långa uppförslöpa ut från Göteborg - för att åstadkomma, vad skribenten avhandlar.
Så har du en lång, hyfsat brant backe i grannskapet, kan den komma till användning. Annars går det väl även med planmark. Se bara till att ha ryggen fri under motorbromsningsmomenten.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-05-03/17:14

Hej Bror

Det stämmer att så var fallet. Jag ville helt enkelt undvika resultatet av en lång fullgaskörning på en K1300GT så genom att köra KBL upp, vända på toppen och i princip frirulla/motorbromsa ned så kunde jag mata på med bra tryck i motorn så att ringar/cylindrar slipade sig täta när motorn var som råast. Detta gjordes 5-6 gånger och sedan åkte jag en 5 Mila runda som slutade i butiken och verkstaden med Olje/filterbyte. Oljan ser ut som en guldgul metallic flake lack när den kommer ut.

Tittar man på beskrivningen i länken ovan så kan man se hur jag simulerar en dynokörning på detta sättet.

Det fordrar dock lite tur med geografin, KBL ligger kanske 2 km från min dåvarande mc-butik. Precis lagom för att få lite värme och olja runt hela motorn innan man gör manövern. Jag valde att växla ganska tidigt så att jag kunde kombinera Maxtryck i cylindrar och ändå inte släppa loss hela helvetet med en fullt accande 1300 så en anpassning till realiteter i trafiken.
om det blev bra? Ja.

Har gjort motsvarande på alla maskiner där det varit möjligt.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-05-04/01:27

Bror Gårdelöf skrev:Jag antar, att du känner till de inkörningsprinciper, som presenteras i länken nedan.
När jag läste dem första gången, undrade jag - men koll med folk, som visste mer än jag, visade, att de höll med.

Jag vill minnas, att Magnus Brobeck för ett antal år sedan använde Kallebäckslid - riksväg 40:s långa uppförslöpa ut från Göteborg - för att åstadkomma, vad skribenten avhandlar.
Så har du en lång, hyfsat brant backe i grannskapet, kan den komma till användning. Annars går det väl även med planmark. Se bara till att ha ryggen fri under motorbromsningsmomenten.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


I ena ringhörnan har vi ett antal ingenjörer, alla experter på motorer, som utvecklat en motorcykelmotor i ett laboratorium med de allra senaste maskiner och mätinstrument. De har spenderat år på att testa många enheter av samma motor körd med olika körprogram i testbänkar samt på riktiga motorcyklar i trafiken. Dessa ingenjörer representerar ett företag som lämnar garanti och dessutom har ett rykte att försvara.

I andra ringhörnan har vi en snubbe på internet som har haft några motorcyklar och äger lite verktyg. Han delar gärna med sig av sina tankar men lämnar inga garantier.

Jag vet vem jag skulle lyssna på.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2020-05-04/05:55

Fredric Fredricson skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Jag antar, att du känner till de inkörningsprinciper, som presenteras i länken nedan.
När jag läste dem första gången, undrade jag - men koll med folk, som visste mer än jag, visade, att de höll med.

Jag vill minnas, att Magnus Brobeck för ett antal år sedan använde Kallebäckslid - riksväg 40:s långa uppförslöpa ut från Göteborg - för att åstadkomma, vad skribenten avhandlar.
Så har du en lång, hyfsat brant backe i grannskapet, kan den komma till användning. Annars går det väl även med planmark. Se bara till att ha ryggen fri under motorbromsningsmomenten.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm


I ena ringhörnan har vi ett antal ingenjörer, alla experter på motorer, som utvecklat en motorcykelmotor i ett laboratorium med de allra senaste maskiner och mätinstrument. De har spenderat år på att testa många enheter av samma motor körd med olika körprogram i testbänkar samt på riktiga motorcyklar i trafiken. Dessa ingenjörer representerar ett företag som lämnar garanti och dessutom har ett rykte att försvara.

I andra ringhörnan har vi en snubbe på internet som har haft några motorcyklar och äger lite verktyg. Han delar gärna med sig av sina tankar men lämnar inga garantier.

Jag vet vem jag skulle lyssna på.


Du kan nog vara lugn, Fredric. Om du läser instruktionsboken finner du samma beskrivning men skrivet på ll-svenska: "Kuperad väg, undvik motorväg". Kuperad väg = gaspådrag och motorbromsning dvs varierande belastning. Motorväg = jämn, låg belastning utan motorbromsinslag. Låg belastning pressar inte ut kolvringarna tillräckligt för inslitning mot cylinderväggen. Vid motorbromsning sköljer motoroljan bort små metallpartiklar samt kyler och förebygger partiell överhettning.
Jag har diskuterat MOTO-TUNES inkörningsprincip med tekniker på BMW MOTORRAD i München. De delar inkörningsprincipen men betonar vikten av driftvarm motor samt att innehålla föreskrivet inkörningsmaxvarv.
S1000RR är varvtalsbegränsad till vill jag minnas 9000 varv/min eftersom kundkretsen visat sig vara extra gasglad. Denna spärr tas bort vid inkörningskontrollen via BMW Servicedator.
Ska tilläggas att segdragning på för låga varv aldrig är bra.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-05-06/12:26

Den stora fördelen med internet är att du kan hitta all information du vill ha. Oberoende av om informationen är användbar eller sann.

Om jag undrar om månen kommer att kollidera med jorden kollar jag inte med Kalle Kula i Klimparbo utan snarare med NASA. Skall jag köra in min hoj kollar jag med leverantören och ignorerar andra tänkare på internet, vare sig dom håller med leverantören eller ej.

Så tänker jag.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2020-05-06/16:23

Fredric Fredricson skrev:Den stora fördelen med internet är att du kan hitta all information du vill ha. Oberoende av om informationen är användbar eller sann.

Om jag undrar om månen kommer att kollidera med jorden kollar jag inte med Kalle Kula i Klimparbo utan snarare med NASA. Skall jag köra in min hoj kollar jag med leverantören och ignorerar andra tänkare på internet, vare sig dom håller med leverantören eller ej.

Så tänker jag.


Hej Fredric,
Vilken är din uppfattning om hur en mc ska köras in?
Mvh,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-05-07/03:54

Roger Gross skrev:
Fredric Fredricson skrev:Den stora fördelen med internet är att du kan hitta all information du vill ha. Oberoende av om informationen är användbar eller sann.

Om jag undrar om månen kommer att kollidera med jorden kollar jag inte med Kalle Kula i Klimparbo utan snarare med NASA. Skall jag köra in min hoj kollar jag med leverantören och ignorerar andra tänkare på internet, vare sig dom håller med leverantören eller ej.

Så tänker jag.


Hej Fredric,
Vilken är din uppfattning om hur en mc ska köras in?
Mvh,
Roger

Som det står i instruktionsboken givetvis. Om det skulle krävas speciella manövrar för att "korrekt" köra in en motor skulle det stå där.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2020-05-07/05:16

"Som det står i instruktionsboken" är enligt Moto-Tunes princip såsom jag skriver längre upp i tråden... ;)
Dvs med driftsvarm motor och innehållande angivet max inkörningsvarvtal genom korta belastningar pressa ut kolvringarna mot cylinderväggen. Korta motorbromsningar för att oljan ska både kyla och spola rent från de små partiklar som nöts bort vid belastning. För att minska motorns inre friktion/sänka bränsleförbrukningen har kolvringarna i en modern motor ett mycket lågt presstryck mot cylinderväggen. Förbränningstrycket pressar ut ringarna mot cylinderväggen.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-05-07/18:54

Saxat från instruktionsboken (ordagrant)
Inkörning
Motor
- Kör med varierande gaspådrag fram till den första inkörningskontrollen, undvik att köra längre stunder med konstant varvtal.
- Välj om möjligt kurviga och lätt backiga körsträckor.
- För rekommendationer beträffande inkörningsvarvtal.
-...

Saxat från MM med mina kommmentarer inom ()
On the Street:
Warm the engine up completely: (Från MC butik till KBL)
Because of the wind resistance, you don't need to use higher gears like you would on a dyno machine. The main thing is to load the engine by opening the throttle hard in 2nd, 3rd and 4th gear. (Här är KBL bra, det är en lagom brant backe som är ganska lång, ca 1500m så med 30 m/s tar 50 sekunder upp till avfarten varav 35 med hög beslastning. Det ger motorn en möjlighet att slipa till sig utan att man behöver överskrida något med ngn större marginal. Går man upp en växel under axxandet så kan man hålla ner varvet lite och hålla trycket några sekunder längre utan att få en inverterad P-bot)

Realistically, you won't be able to do full throttle runs even in 2nd gear on most bikes without exceeding 65 mph / 104 kph. (Detta torde ingen som kört en modern 12/1300 cc maskin argumentera om)
The best method is to alternate between short bursts of hard acceleration and deceleration. You don't have to go over 65 mph / 104 kph to properly load the rings. (Med KBL kan man hålla trycket lite längre utan att testa luftmotståndet i 200kmh)
Also, make sure that you're not being followed by another bike or car when you decelerate, most drivers won't expect that you'll suddenly slow down, and we don't want
anyone to get hit from behind !!

The biggest problem with breaking your engine in on the street (besides police) is if you ride the bike on the freeway (too little throttle = not enough pressure on the rings) or if you get stuck in slow city traffic. For the first 200 miles or so, get out into the country where you can vary the speed more
and run it through the gears ! (KBL ger möjligheten att vända på toppen och köra/rulla med lätt pådrag nerför innan man vänder och trycker på igen.

BMW instruktionsbok (igen)
- Kör med varierande gaspådrag fram till den första inkörningskontrollen, undvik att köra längre stunder med konstant varvtal.
- Välj om möjligt kurviga och lätt backiga körsträckor.

Jag finner att det är samma teknik som beskrivs, det är bara det att MM texten förklarar varför och hur och om man vet varför och hur kan man accentuera den delen ganska enkelt i KBL vilket är hela poängen med inkörningen.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2020-05-09/16:04

Skulle bara åka runt på den vildväxta delen av tomten och samla ihop större grenar som rasat ned efter all blåst.

Var torrt och fint men plötsligt längst bort mot grannens tomt bara sjönk framhjulen, att backa funkade inte heller, försökte lägga regler bakom drivhjulen och sen kätting runt fälgarna, enda som hände var att marken under och på sidan om drivhjulen slets loss och skuffades fram, så där står den nu stadigt på underredet. Där rök eftermiddagsturen på hojen.... :roll:

Inom nån timme borde en granne längre bort vara här med sin traktor och dras loss mig.
Bilagor
traktor fast.jpg
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-09/16:34

Egendomligt! Har den delen av tomten varit uppenbart vattensjuk förut?
Hur som helst: Tråkigt. Hoppas det reder upp sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2020-05-09/16:40

Troligtvis pga jordvärmeslingan som det blivit så här.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-09/18:20

Då skall jag även i fortsättningen undvika att köra bilen över den delen av tomten, där borrhålet till bergvärmepumpen finns. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-05-10/07:56

Ett par plusgrader och regn med inslag av snö . Fy attan för skitväder :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-05-10/10:00

Kovlingen skrev:Ett par plusgrader och regn med inslag av snö . Fy attan för skitväder :evil:
Jo det är bistert väder. Fick precis nu uppdraget att stappla om en vedhög som vält för mej. Lagont kul i detta väder!

Vi hade ju beställt finväder idag annars. För i D3 så skulle vi ju åka på tur till Gröntjärn. Men den styrde vi ju om i fredags till i går. Vilket vart lyckat. Vi lurade allt vädergudarna helt enkelt ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-05-10/12:17

Olof Eriksson skrev:
Kovlingen skrev:Ett par plusgrader och regn med inslag av snö . Fy attan för skitväder :evil:
Jo det är bistert väder. Fick precis nu uppdraget att stappla om en vedhög som vält för mej. Lagont kul i detta väder!

Vi hade ju beställt finväder idag annars. För i D3 så skulle vi ju åka på tur till Gröntjärn. Men den styrde vi ju om i fredags till i går. Vilket vart lyckat. Vi lurade allt vädergudarna helt enkelt ;)


Tips: Logga in på SMHI's hemsida, så får du tillgång till att kunna dra i spakarna för värme och sol-reglering... :lol:

(Tänk om, tänk om...) :shock: :? :roll:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-10/19:52

Härom dagen hörde jag ett inslag i radionyheterna, att bland andra Polen och Tjeckien vill hålla ett lägre tempo i EU:s arbete med att minska koldioxidutsläpp - gissningsvis beroende på deras beroende av kolkraft (min gissning, det nämndes inte i inslaget).
Idag är ett av inslagen i Rapport, att Tjeckien nu efter flera torrår genomlider den värsta torkan på ett halvt millennium - med avsevärt sänkta nivåer i såväl grundvatten som vattendrag och sjöar. Ett samband, någon?

Vad som också fick mig att stöna var, att de konstbevattnar dagtid! Då kommer cirka 90 % av vattnet inte grödan till del utan avdunstar! Vattnar man i stället under natten och avbryter ett par timmar före gryningen, stannar avsevärt mer vatten kvar i marken så länge, att grödan hinner ta upp det - samtidigt som påfrestningen på vattenreservoarerna minskar.

"Människan är det enda djur, som kan rodna - och har anledning att göra det."
Mark Twain
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-05-13/13:17

Målning utvändigt garaget idag, men plötsligt kom det "lappmögel" från himlen.
Det var så fint för en stund sedan när jag började måla, under tiden mörknade det mer och mer, plötsligt började det snöa lite och isande kyligt på bara en kort stund.

Nä, nu blir det att sätta sig framför datorn lite och skriva av sig besvikelsen... :evil: :( :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-15/15:46

...och där rök även Norge i augusti.

Bara Sverige kvar :(
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-17/11:30

Den mediala presentationen av rekommenderade smittskyddsåtgärder är en smula underlig - ofta en variant på "hur får man resa i Sverige?" (Min kursivering)
Så länge myndigheter inte vidtar aktiva åtgärder för att hindra folk från att resa - och straffar dem, som inte rättar sig efter formella krav - får man rimligen resa hur som helst inom landet.
Däremot bör man inte resa hur som helt - utan ta till sig av Folkhälsomyndighetens rekommendationer.
Tänk, att det skall vara så svårt att formulera för journalister - som har språket som yrke!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-17/13:43

Folk behöver numera regler och inte rekommendationer.
Svenskar i dag klarar inte av att ta ansvar själva.
Allt är någon annans fel eller uppgift.
Klart som tusan att det blir "error" i huvudet om dessa ska behöva tänka, och fatta beslut med eget ansvar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-17/14:49

Menar du med det, att journalistkåren tagit rollen som regelmakare?(!)
Jag minns inte något inlägg från vare sig Folkhälsomyndigheten eller Regeringen, där uttrycket "får inte" använts i samband med resor - vare sig inrikes eller utrikes. Rekommendationer finns, däremot.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2020-05-17/15:59

Bild
Nu får det snart vara nog med kylan, kortet taget av hustrun då vi var på väg mellan Fredrika och Umeå idag, termometern i bilen visade 0 grader. Sköna maj välkommen [MULTIPLE MUSICAL NOTES]
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-17/17:32

"Ur led är tiden."
Hamlet
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst