Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-26/16:42

Ad Odd Arne: Jag känner inte heller till något annat användningsområde - men en variant är naturligtvis, att man "alltid" har det på sig. Då måste hela den delen av kroppen, som bär upp bältet/västen, arbeta med högre belastning, vilket dels kan antas stärka muskulatur och dels bör bränna lite fler kalorier. Huruvida denna hypotes håller i vanlig praktisk verklighet, är mig obekant - men det är en variant av stavgång, där arbetet med stavarna dels motionerar skuldror och armar och dels bränner fler kalorier.
(Ugandiern John Akii-Bua var en av världens bästa häcklöpare - med OS-guld och nytt världsrekord på 400 meter häck i München 1972. Han tränade enligt egen utsago med sandsäckar fastbundna vid benen, vilket gjorde honom starkare. Expertisen skakade på huvudet, men inom idrotten är det onekligen resultaten, som räknas. Huruvida det var sant, eller om det var en psykning, vet jag inte. https://www.youtube.com/watch?v=V9llJeNmhNc )

Sedan är det en annan sak, att det måhända inte är världens smartaste idé att bära extra belastning, när man jobbar i vården - och definitivt inte i närheten av starka magnetfält!

"Skyddsväst" låter som ett missförstånd(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-28/12:15

En artikel i gårdagens DN får mig omedelbart att göra reflektionen, att om det inte vore så urbota korkat, skulle man skratta åt eländet! Under en studentfest i Kiel presenterade informatikstudenten Achim Held för 25 år sedan idén, att den tyska staden Bielefeld inte existerar. Det hela var avsett som en blodig drift med diverse absurda konspirationsteorier - men skämtet baktände och blev en självständig konspirationsteori, som alltjämt lever och frodas!
DN:s Tysklandskorrespondent sammanträffade med Nobelpristagaren i litteratur, Olga Tokarczuk, i Bielefeld. När hon lade ut detta på sociala medier, hörde genast en trave foliehattar av sig och påpekade, att staden inte finns!

Vettigt folk i Tyskland uppvisar en närmast brittisk humor i sina kommentarer. Bielefelds kulturintendent Udo Witthaus säger ironiskt: "Vi har ju lite dåligt självförtroende" - och Angela Merkel kommenterar dårskapen med: "Jag hade intrycket, att jag var där."

Bielefeld har satt upp en belöning, motsvarande 10 miljoner SEK, till den, som kan bevisa, att staden inte finns.
Mer än 2 000 anser sig kunna bevisa detta, men än så länge har ingen lyckats.
(Min reflektion: Var finns logiken i att vilja ta emot en belöning från något, som inte finns?)

Att bevisa, att något inte existerar, är milt uttryckt besvärligt! (Det räcker med spöken. Även om man inte för ett ögonblick tror, att de finns, är det onekligen svårt att bevisa! Min kommentar, inte artikelns.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Konsument » 2019-10-28/16:39

Spöken finns i mängder.
Hjärnspöken. :-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-28/18:07

Enig - vilket gör det ännu svårare att bevisa, att de inte finns! ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-29/00:37

-23,9 grader i Karesuando i nordligaste Lappland.
Det är den lägsta oktobertemperaturen i Sverige sedan 2006, skriver SMHI.
Brrrr :o


Fast den nyheten visar inte statsmedia.
Den är inte "populistisk" :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-29/08:22

Mja - extremt låga temperaturer är ingen motsats till ett generellt varmare klimat. Måhända rör det sig bara om prioritering av nyheter. Huruvida prioriteringen var rätt eller fel, kan förstås diskuteras, men någon "sanning" lär man inte komma fram till.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-29/12:31

Mja, fem minuter efter att sommartemperaturen passerat +25 grader kommer alltid avdammade reportage om domedagen.
Det handlar inte om prioritering längre utan om annat blandat med en stor dos masspsykos.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-29/12:47

Fast det behövs ju inga temperaturmätningar. Globalt sett torde det vara svårt att vifta undan glaciäravsmältningen och det minskande istäcket i såväl Arktis som Antarktis.
På närmare håll har vi det besläktade fenomenet, att Kebnekaise Sydtopp inte längre är Sveriges högsta punkt. Fram till nyligen var jag van vid, att denna siffra varierade, eftersom Sydtoppen tidigare var täckt av en snödriva. (En del säger glaciär. Jag vet inte vilket - och den kanske fortfarande är täckt, men i så fall av mindre kvantiteter snö/is.) Beroende på snömängd senaste vintern kunde Sydtoppens höjd över havet därför variera med ett antal meter.
Nu har emellertid avsmältningen blivit så påtaglig, att Nordtoppen i stället är Sveriges högsta punkt. Den är inte snötäckt, så att det stör, så den förblir (förhoppningsvis) tämligen konstant.
Men jag har mycket svårt att tro, att glaciäravsmältning mm är någon form av långsam slumpvariation, som inte har ett dugg att göra med jordens medeltemperatur.

2010 gjorde kompisarna och jag en alpresa på hoj. Min hemväg gick via Grossglockner Hochalpenstrasse, och naturligtvis gjorde jag avstickaren till utsikten mitt emot nämnda topp. Östra Alpernas största glaciär Pasterze utgjorde en sorglig syn, jämförd med foton tagna för decennier sedan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-10-29/13:13

Bror Gårdelöf skrev:2010 gjorde kompisarna och jag en alpresa på hoj. Min hemväg gick via Grossglockner Hochalpenstrasse, och naturligtvis gjorde jag avstickaren till utsikten mitt emot nämnda topp. Östra Alpernas största glaciär Pasterze utgjorde en sorglig syn, jämförd med foton tagna för decennier sedan.


Kommer att tänka på när jag och min sambo var i Peru för ett år sedan så fick vi en topp utpekad av en guide under en färd i öknen mellan Arequipa och Puno där guiden påpekade att den toppen alltid varit istäckt oavsätt årstid och visade även en svartvit bild tagen på 50-talet där vi stod där man såg att isen då sträckte sig halvvägs ned på berget men numera var berget helt kalt. Samma guide berättade även om sjön som låg vid bergets fot där han växt upp med att äta en fisk ifrån som numera var utdöd på grund av att vattnet blivit för varmt. Och nu när jag hör att fjällrödingens tid är på utgång kan jag ibland tänka att jag kanske kommer vara en av dom sista generationerna att äta den.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-29/17:48

Bror,

Enligt utbildade experter - inga tyckande foliehattar från Södermalm - befinner vi oss mellan två istider så uppvärmningen är förväntad.
Det ska alltså bli varmare innan det vänder och blir kallare igen.
Givetvis kan människan påverka detta förlopp något begränsat, men oavsett vad vi gör så väntar nästa istid bakom hörnan.

Sedan saknas tyvärr förståelse av samband, och en "omvärldsanalys" helt av vissa beslutsfattare och tyckare från Södermalm.
Svenska plastpåsar vs. tre floder i världen (Afrika och Asien) som står bakom uppbyggnaden av s.k. plastberg i haven för att nämna ett exempel.
Lådcykel i Stockholms innerstad och flyg till/från Norrland vs. ökat antal kinesiska kolkraftverk ett annat.

Vill man ha en mätbar framgång gällande sitt miljöarbete så ska man påverka där problemen har sitt ursprung.
Världens tex överlägset största bovar gällande växthusgaser är Kina och USA.
Om du så stänger ned absolut allt i Sverige i morgon så gör det tyvärr varken bu eller bä.

Detta begränsade fokus på mikrokosmos i Sverige, och den masspsykos som skapats av beslutsfattande svenskar med ideologisk agenda kommer inte lösa någon s.k. global uppvärmning.

Oavsett vad.
Nästa istid kommer att lösa både det s.k. miljöproblemet, samt det verkliga problemet ingen pratar om i dag - överbefolkningen i världen. Människan är en jäkla guppy - ännu mer så i vissa mindre ekonomiskt utvecklade delar av världen.
Fram till nästa istid kommer jag därför sitta kvar lugnt på hojen.
Naturen kommer ha sin gilla gång.
Garanterat mer handlingskraftig än södermalmsbor :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-29/19:04

Vi är mer överens, än det kan verka. Nästa istid kommer nog, vad det lider, men frågan är, hur det blir dessförinnan (och jag tror, att vi båda har ställt undan såväl hojen som tofflorna och tagit ner skylten, långt innan det blir kallare). Där lär skandinaver inte behöva ta den värsta smällen. Det blir nog fattigare människor på varmare breddgrader - i synnerhet om de idag bara bor någon meter över havsytan (vilket kan innebära, att deras hem hamnar under densamma).
Jag delar också din åsikt i plastpåsefrågan. Det slängs en del påsar även i den skandinaviska naturen, men som regel(?) använder vi dem som soppåsar - eller låter dem brinna upp ändå.
Lådcykel som enda färdmedel i glesbygd verkar föga genomtänkt.
Men kan ett land med fortfarande trots allt rätt kyliga vinterhalvår ställa om sin energiförsörjning, bör andra kunna det. Om inte annat för att de själva får ta de värsta konsekvenserna av att inte göra något. (Skogsbränder i Kalifornien. Urusel luftkvalitet med allvarliga folkhälsoproblem i Kinas storstäder - och så vidare.)

Summa summarum verkar vårt resonemang handla om två saker - huruvida jordens medeltemperatur stiger eller ej, respektive vad Sverige kan göra åt det. Det förstnämnda är ställt utom allt tvivel, när man läser meteorologiska data från de senaste (två)hundra åren. Det sistnämnda är en helt annan sak.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-30/08:56

En händelse, som ser ut som en tanke, är, att dagens Östgöta Correspondenten innehåller en lång intervju med Vattenfalls chef. Enligt honom är kineserna långt framme, vad gäller såväl sol- som vindenergi, men det räcker inte för denna enorma befolknings snabbt ökande energibehov, utan de bygger kolkraftverk också. Det sätter onekligen saker i perspektiv.
En annan sak, värd att minnas i sammanhanget, är, att Kalifornien för åtskilliga år sedan fattade beslut om zero emission vehicles, vilket skall vara verkställt inom en inte alltför avlägsen framtid.
Visserligen rör det sig om USA:s folkrikaste delstat, men sett till hela USA räcker det naturligtvis inte.
Dock är det bra att börja någonstans.

EDIT 17.40 - något helt annat: I senaste Läkartidningen skriver Jenny Persson, överläkare i internmedicin, Ryhovs Sjukhus, Jönköping. Där har någon dåre "sparat" på medicinmottagningen genom att dels eliminera patienternas väntrum, så att de måste sitta i en liten smatt i korridoren, dels tagit bort ett antal skrivare och slutligen skapat ett system med en massa dörrar, som måste låsas upp och låsas stup i kvarten.
Varje läkare, som skall skriva ut något, måste nu dra sitt personliga ID-kort ur datorn, gå iväg till ett annat rum, där den gemensamma skrivaren står, blippa kortet och med lite tur få igång skrivaren. (När de gamla skrivarna togs bort, var det "naturligtvis" ingen, som programmerade mottagningsdatorerna att välja den nya gemensamma skrivaren, och hur detta skulle göras, var inte lätt att lista ut. Förvånad, någon? Som grädde på moset låg allt skrivarpapper kvar på de expeditioner, där skrivarna tidigare stått, men något papper vid den nya gemensamma skrivaren fanns inte. Förvånad, någon?)
En hake med detta är, att när kortet dras ur datorn, bryts kontakten med diverse program - till exempel sjukintygsprogrammet! Alltså måste läkaren vid återkomst till sin dator logga in igen - varpå det tar en stund att få upp programmet.

Vem som helst med vettet i behåll kan räkna ut, att detta blir mycket dyrt i form av fullständigt bortkastad, dyrbar patienttid - vilket i slutändan innebär, att färre patienter kan tas omhand under varje arbetspass. Det är en skymf mot patienterna - liksom att de dessutom tvingas vänta ännu längre än tidigare i usla lokaler!
Tala om "penny wise and dollar stupid"!
Tyvärr är jag inte så förvånad, som jag borde vara. IT-hanteringen inom Region Östergötland har ännu inte nått den bottennivå, som beskrivs i krönikan från Ryhov, men att kalla den lättskött och användarvänlig är en grov överdrift!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-31/06:34

Ledaren i dagens Östgöta Correspondenten tar upp kravet på, att svenskt medborgarskap bland annat skall vara kopplat till kunskaper i svenska språket - en åsikt jag delars grunden, även om jag inte tänkt igenom genomförandets detaljer.
Ledaren refererar en absurd historia från förr: Cornelis Vreeswijk ansökte en gång om svenskt medborgarskap - vilket nekades honom, eftersom han inte lämnat in något språkprov! Jodå, det var långt efter att han slagit igenom på bred front som svenskspråkig trubadur, så vem som helst hade möjlighet att avgöra hans färdigheter i svenska - utan särskilt prov.
Enligt ledaren förblev han holländsk medborgare till sin död.

Det påminner i sin urbota dumhet om, vad diplomaten Bengt Rösjö, Sveriges förste ambassadör i Saudiarabien, skriver i en av sina böcker. Inresande från muslimska länder skulle uppge sitt "christian name", och allas ekonomiska solvens skulle styrkas - även om det råkade vara Kuwaits oljeminister!
Svensk byråkrati förnekar sig inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-10-31/09:23

Bror att man inför follow me printing är helt i linje med god it kultur. Skall du klara av en säkerhets revision så är tex detta en sak man kikar på. Sen får man inte slarva med papper oavsett om det är ett gemensamt kontor eller printerrum. Jag förutsätter tex att min läkare inte skriver ut min journal och låter den ligga i ett gemensamt kontor där andra läkare också här access. Därför skall man tänka efter en extra gång innan man skriver ut.

Det trist att dom inte har Single Sign On (SSO). Ni verkar ju ha kort inloggning på datorn. Och ni borde då ha ett citrix skrivbord där alla program är öppna. Dvs man kan nå dom från vilken pc som hellst på sjukhuset. Dvs drar du ut kortet så fryses allt tills du stoppar in den på en annan terminal. Och sen fortsätter man precis där man var.

Bror se möjligheterna och styr upp er it miljö :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-31/09:40

God IT-kultur ur brukarens perspektiv är, att ansvariga ser till, att formella säkerhetskrav uppfylls, samtidigt som systemet skall vara lättanvänt och "användarstabilt". Så är inte fallet, om användaren kommer tillbaka efter semestern, det mesta är ändrat, och den nya varianten är obrukbar, ända tills man gått någon form av kurs eller råkar få hjälp av en kollega, som tidigare stångats med samma problem och till slut hittat - eller fått hjälp att hitta - lösningar.
Inget av detta gäller vid den citerade ändringen på Ryhov. Konsekvenserna blir enorma tidsförluster - vilket går ut över patienter och personal, medan IT-ansvariga förefaller ta åtgärderna med knusende ro! INGET av de problem, som min kollega beskriver, skulle ha behövt uppstå, om ansvariga brytt sig om brukarperspektivet.

I övrigt skrivs journaler sällan ut på papper numera. De förs i datorer. Däremot är det inte ovanligt, att patienterna behöver någon form av pappersintyg etc.

En enkel analogi är ett företag, som försett sina anställda med tjänstebilar. Efter semestern har alla bilar bytts ut. De nya har gaspedalen till vänster - dold bakom någon form av säkerhetslucka, som skall hindra barn från att köra iväg av misstag, och det finns ingen instruktion för, hur man tar bort luckan. Tändningsnyckeln är ersatt med ett inloggningskort, som skall kompletteras med en åttasiffrig kod - på en skärm, som man inte hittar. Växelväljaren sitter likaså dold i taket - en säkerhetsdetalj för att hindra små barn från att nå den.
Och så vidare.
Lyckligtvis lär detta inte inträffa - men när det gäller uppdatering av komplexa datorsystem, avsedda att vara en stödfunktion för exempelvis vård, förutsätts användarna acceptera i stort sett vad som helst - när som helst.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2019-10-31/10:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-31/10:00

Det är väl IT-nördarna som stör miljön :? Hinner inte ut med nyheter förrän det kommer nya .
Har varit med om detta i mitt jobb . Bara strul och inget fungerade ibland . Och , när det blev
fixat kom nya ändringar . Ja hugeda mej vilken utveckling och vilka besvär det skapade för alla .
Blev tom. beskylld för att maska i jobbet för att kunden inte skulle hinna med allt arbete .
(Enda gången som jag någonsin har bett någon fara dit det är varmare)
Glad att jag slipper "follow me Printing" och "Single Sign On" . Fick nog av alla andra nymodigheter
som kom hela tiden .
Tur att man passerade 65-strecket och kunde gå hem . :shock:

En annan sak är att igår fick jag ett brev från banken med en lapp där jag skulle fylla i och skicka tillbaka .
Om jag ska skicka pengar till annat land , beräknad inkomst , hur mycket jag sparar och jag vetti fan allt .
Är jag högkriminell ? ? Är det inte bättre att bankerna själv ser över sina egna rutiner ang, penningtvätt odyl.
Funderar på om det är straffbart att ge fan att skicka tillbaka den lappen :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-10-31/19:37

Kovlingen skrev:En annan sak är att igår fick jag ett brev från banken med en lapp där jag skulle fylla i och skicka tillbaka .
Om jag ska skicka pengar till annat land , beräknad inkomst , hur mycket jag sparar och jag vetti fan allt .
Är jag högkriminell ? ? Är det inte bättre att bankerna själv ser över sina egna rutiner ang, penningtvätt odyl.
Funderar på om det är straffbart att ge fan att skicka tillbaka den lappen :evil:


Har varit kund i samma bank hela livet, dom har full historik på mig som person, ser hur jag disponerar min lön och utgifter m.m.
Lik förbaskat har dom mage och fråga just dessa frågor som du skriver Kovlingen...

Har lust att skicka tillbaka skiten och bifoga en lapp att dom rimligtvis borde känna till mina pengavanor vid det här laget, annars så har dom inte skött sitt jobb korrekt under detta halvsekel...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-10-31/19:54

Ska kanske ta ett besöka makthavarna/pengartvättarna en sväng .
Jag blir sällan förbannad men sådant kan få mej att vända jackan :evil:
Känner mej som en möjlig kriminell :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-10-31/20:50

Tala om att sila mygg och svälja elefanter...
Ett avslöjande svenskt reportage har gjorts på något TV-program där dom hade listor med kontonummer och kunder som tvättade pengar utomlands (tror det var ryssland), men ingen ville ta ansvar på den svenska banken för detta...

Sedan skall vi stå på tå och förklara oss vad vi gör med våra surt förvärvade pengar när vi köper mjölk, kaffe och limpa på ICA... :evil: :evil: :evil:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-10-31/21:39

Kovlingen skrev:En annan sak är att igår fick jag ett brev från banken med en lapp där jag skulle fylla i och skicka tillbaka .
Om jag ska skicka pengar till annat land , beräknad inkomst , hur mycket jag sparar och jag vetti fan allt .
Är jag högkriminell ?


Även jag är drabbad! För ett bra tag sedan, när jag besökte internetbanken, dök det upp ett fönster
med just dessa frågor. Det gick att stänga ner, så jag gjorde det några gånger tills det dök upp ett hot
om att jag skulle nekas åtkomst till mina konton tills jag svarat på alla frågor. Ändå har jag varit
kund i samma bank i 30-40 år.
Så när jag då skulle besvara desa frågor digitalt, så funkade inte datatekniken (gick inte att skicka när
jag var klar). Dundrade in på det fysiska bankkontoret nästa dag, arg som f..n.
Där fick jag veta att "de hade tekniska problem" som de bad om ursäkt för. De "hjälpte mig" med de
förbannade frågorna i alla fall. :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-01/09:56

Jag fick också något ditåt för inte så länge sedan - och reagerade på samma sätt. Det går väl bara att spekulera om orsaken - förslagsvis att bankerna fått någon form av krav från tillsynsmyndighet, varpå man med sömngångaraktig säkerhet skickar ut datoriserade förolämpningar till sina mångåriga kunder, som ombeds lösa någon form av uppgift, som rimligen ligger på banken själv att hålla reda på! Tillvägagångssättet bedöms väl vara billigt ut bankernas synvinkel.

En udda variant på samma tema drabbade några kollegor på min klinik för några år sedan. HR-enheten begärde, att de skulle skicka in dokumentation av sina anställningar ända sedan Hedenhös. Eftersom samtliga varit anställda på kliniken i decennier, är den enda vettiga förklaringen, att HR-enheten inte hållit ordning på sina egna dokument! De är ju grunden för våra anställningar!

Hade HR-folket haft någon hut i kroppen, skulle de naturligtvis ha skickat med en förklaring till denna korkade begäran - exempelvis: "I samband med flyttning till nya lokaler har vårt arkiv tyvärr råkat i oordning. Vi ber dig därför ..... och beklagar ditt merarbete."
Men inte en bokstav om sådant. Bara ett oförskämt krav, att andra skall lösa det problem, som man själv skapat!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-07/09:27

Gårdagens inslag i Rapport om, att Karolinska Sjukhuset måste spara och därför drar in många hundra tjänster - läkare och undersköterskor! Officiell orsak anges vara, att sjukhuset har ett smalt uppdrag och sålunda skulle vara överbemannat!
Fan tro't! Byggkostnaderna för Nya Karolinska Sjukhuset sprängde budgetramarna på ett sätt, som torde sakna motstycke inom svensk offentlig förvaltning, samtidigt som privata företag håvade in skattemiljarder - utan att skattebetalarna hittills fått ut något nämnvärt av det. Till råga på allt är byggresultatet synnerligen dysfunktionellt! Inte många siffror rätt där.
Alltså ligger det närmare till hands att tolka det hela som ebb i landstingets kassa - i alla fall tills jag läser, att motsvarande antal tjänster inrättas på övriga Stockholmssjukhus. De patienter, som åtnjutit några hundra läkartjänsters och ännu fler undersköterskeditos insatser, försvinner ju inte utan behöver vård - men om den aspekten sades inte en stavelse från ansvarigt politiskt eller administrativt håll. Däremot hävdades, att detta inte går ut över patientsäkerheten!
Det är helt enkelt inte klokt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-11-07/19:51

Bror Gårdelöf skrev:Alltså ligger det närmare till hands att tolka det hela som ebb i landstingets kassa - i alla fall tills jag läser, att motsvarande antal tjänster inrättas på övriga Stockholmssjukhus.

Det är nog ordentlig ebb i landstingets kassa!
Nyss i rapport berättades det att även övriga Stockholmssjukhus måste spara och därmed säga upp personal!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-07/21:44

Som amerikanska advokater stundtals lär säga: "I rest my case."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-11-12/18:54

Jädrans Ullaredsväder . :roll:
Regnat av och till hela dagen . Just nu strilar det på för fullt :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-11-12/19:53

Kovlingen skrev:Jädrans Ullaredsväder . :roll:
Regnat av och till hela dagen . Just nu strilar det på för fullt :evil:


Det är LÅG fuktighet, regnet lägger sig i mängder på marken... :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-11-19/23:35

I går morse råkade jag ut för en otrevlig händelse då jag körde i mörkret.
Regn och mörker samt väta på visiret gör ju som bekant att man ser dåligt vad som befinner sig på vägen. Helt plötsligt (jo jag hade kanske lite för hög fart för att kunna väja), så tycker jag mig se något "extrasvart" på vägen några meter framför hojen, höll kanske 70 km/h men hann inte väja för det som låg på marken.

Troligtvis var den en kartong eller låda som låg mitt i körfältet, hann inte reagera förrän styret ryckte till och jag både kände och hörde en tung duns på vänster sida, något slog till på foten och jag hann observera något stort och mörkt i backspegeln då jag slängde en titt bakåt.

Turligt nog kunde jag hålla hojen på vägen, men det kunde ju lika gärna gått åt helsingland helt och hållet...

När det var dags att slå på helljusen då jag kom ut på mindre trafikerade vägar upptäckte jag att mitt ena extraljus (20W LED) pekade rakt ned i asfalten, så den gjorde ju inte speciellt mycket nytta på hemvägen.

Väl hemma kontrollerade jag skadorna, men som tur var hade bara fästet för ljuset böjt sig bakåt, så det var bara att räta till det och åter ställa in ljusbilden.

Summa summarium - Dålig sikt i regnväder, speciellt i kombination av mörker och smutsigt visir, gör att jag nog lättar på gasen något i fortsättningen ! ;)

Mvh "Nära-Att-Vurpa-Mats"
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-20/08:27

BmwMats skrev:Summa summarium - Dålig sikt i regnväder, speciellt i kombination av mörker och smutsigt visir, gör att jag nog lättar på gasen något i fortsättningen ! ;)

Mvh "Nära-Att-Vurpa-Mats"

Nu verkar du ha längre väg till och från jobbet så detta inte är görbart men jag har spenderat dom senaste dagarna med att åka med visiret uppfällt där det inte är för mycket regn i luften eller farten inte är för hög (under 80kmh) och det har funkat bra. Jag har övervägt att byta till min "crosshjälm" och köra glasögon istället men mina glasögon börjar bli så slitna i resor och lins att det inte är riktigt görbart :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-11-20/11:42

Ofta går det fint att åka med öppet visir i lägre farter då jag har en helkåpa på hojen, men jag vill inte riskera att få något i ögonen (det har ju hänt att man fått smuts och flugor & stenar) från framförliggande fordon, samt snöslask. Höst och vintertid kör jag gärna med visiret nere för att slippa detta otyg från fordon som drar upp slask och skit vid omkörningar exempelvis.
Även kylan gör att visiret tämligen snabbt åker ner för att skydda ansikte och ögon, även om jag använder en balaklava under hjälmen.

Åker mellan 11 och 17 mil varje dag, beroende på arbetsplats, så visiret blir fort igenkletat av vägsalt och smuts.

Men men, det går ju att skölja bort när man väl kommer fram... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6105
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-20/19:08

Senaste Läkartidningen innehåller en bra sammanställning om ridolyckor. Enligt Trygg-Hansa skadas nästan 6 000 barn och ungdomar årligen så allvarligt, att de behöver uppsöka akutmottagning. 9 av 10 är flickor, och allra flest skador ses hos 13-åringar.
16 % lades in, och 3 % vidareremitterades för vård på annan klinik. Totalt blev det över 2 000 vårddygn 2008.
Fall från hästen var vanligaste orsak, men även skötsel i box, att lasta eller leda hästen medför risker. Skallskador dominerade, följda av frakturer i armar, rygg eller fotleder. Hela artikeln finns på
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och ... rsta-vikt/

Jag har skrivit det förr. Vårdens professioner är väl medvetna om riskerna med ridsport, framför allt för flickor - som måhända gärna tror, att just deras häst är "säker" och deras egen goda vän (min spekulation). Så är inte fallet. Hästar är flockdjur, som tyr sig till en ledare. Deras instinktiva reaktion på upplevd fara är att fly - i värsta fall skena. Sådant kan orsakas av något så banalt som en oväntat uppflygande, inte särskilt stor fågel.
I det läget krävs åtskilligt av ryttaren för att behålla ledarpositionen och hindra flykten. Att ett barn sällan klarar det, som en vuxen ofta går bet på, är föga förvånande.

Som kontrast förs diskussionen om ridsportens risker sällan i allmänna medier. Min cyniska tolkning av det är, att eftersom flickor och kvinnor är i så stor dominans, skulle det vara "antifeministiskt"(!) att belysa riskerna.

På samma sätt är knatte-/pojksport på två motoriserade hjul (jodå, flickor finns, men de är avsevärt färre) långt ifrån riskfri. Under ett antal år som tävlingsläkare vid knatte-/pojkevenemang blev jag allt mer tveksam, eftersom olyckorna kunde leda till allvarliga skador. Numera har jag lagt allt tävlingsläkeri på hyllan.

Men till skillnad från ridsporten saknas inte alarmister, var gäller motorcykelsport - och motorcyklism i trafiken. Välgjorda studier visar, att lagenligt utövad motorcyklism i trafiken inte alls är så riskfylld, som den oinvigde ofta tror - tidvis än en gång uppeldad av något medialt drev.

Hur som helst har hojen en avgjord fördel, jämförd med havremoppen: Den går inte att skrämma i sken och är försedd med dödarknapp. Därmed kan föraren koncentrera sig på två väsentligheter: Att inte köra över sin förmåga och samtidigt hålla koll på omgivande trafik. Vi lever längre på det viset.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-20/22:48

Bror Gårdelöf skrev:Som kontrast förs diskussionen om ridsportens risker sällan i allmänna medier. Min cyniska tolkning av det är, att eftersom flickor och kvinnor är i så stor dominans, skulle det vara "antifeministiskt"(!) att belysa riskerna.

Härom tror jag du har fel. Jag tror det hela mer har med goodwill att göra. Det finns ju trotts allt relativt många som när dom hör motorcyklar tänker fartdårar alternativt på en HD utan ljuddämpare. Dessa har nog relativt nära till att få någon form av moralpanik och inte tänka objektivt på riskerna då dom ser hela aktiviteten som förkastlig. På samma sätt som att hårdrock/hip hop av många ses som skrammel och därför gärna kan ses som uppviglare till våld.

Samtidigt blir jag alltid förbluffad över hur lite skydd ryttare har. Vad jag vet har dom inte ens ryggskydd och den hjälm dom har hadde jag inte ens använt som blomvas. Även när jag började åka cross på 90 talets början hadde ju alla rygg, bröst, knä och armbågsskydd samt en helhjälm. Och nu förtiden har jag sätt att kidsen ãven har nackstöd och höftskydd. Samtidigt rider folk runt med en flecejacka som skydd för ryggen och en glorifierad soppskål på skallen.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-21/06:26

Vi har nog lite olika synvinklar. Bullriga och riskbenägna mc-förare finns ju, men i "den allmänna diskussionen" dras alla hojåkare över en (farlig!) kam, vilket är synd men måhända svårt att göra något åt.

En aspekt, som Läkartidningens artikel tar upp, är, att användandet av skydd i samband med ridning faktiskt blivit avsevärt mer utbrett de senaste åren. För kanske 25 år sedan var jag på en konferens om idrottsskador, där Ridsportförbundets läkare konstaterade, att hästfolk var dåliga på skydd och borde lära sig av motorcyklisterna. Det har faktiskt skett sedan dess.
Sedan är det väl samma sak med ryttare som med hojåkare: En del väljer skydd omsorgsfullt, medan andra knappt bryr sig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-21/20:03

I kvällens Rapport sades något, som gjorde mig förvånad:
I de flesta västerländska rättsstater kan sanning inte leda till åtal för förtal - vilket i mina öron låter logiskt.
Men i Sverige kan även sanning leda till åtal för förtal. Det får jag inte att gå ihop! Finns någon juridiskt kunnig på Forum, som kan reda ut begreppen?
OBS! Jag är inte ute efter att starta debatt i frågan - bara efter faktabakgrund (i den mån sådan finns).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-24/15:59

Trafikbyråkrater! Under 45 år har jag gjort fler resor Linköping - Uddevalla och omvänt, än jag kan minnas. Rutten via Jönköping har fram till nyligen varit synnerligen seg mellan Jönköping och Mullsjö. Nu har 100-väg byggts där - en märkbar förbättring.
I stället har någon fåntratt sänkt fartgränsen från mestadels 90 till mestadels 80 från någon mil nordväst om Mullsjö till Trollhättan! Största delen av den vägen ger god sikt vid omkörningar, och bitar av den är så nära motortrafikled man kan komma! Nu löper man i stället risk att somna vid ratten av luskörandet!

Längs gamla Riksettan mellan Vikingstad och Mantorp har fram till nu funnit en del avkörningsfickor, som något ljushuvud på Trafikverket låtit gräva bort. Orsaken anges vara, att långtradare och diverse annat parkerats där olovligt under nätterna.
LRF:s östgötaordförande Peter Borring påpekade direkt, att detta var en usel idé, eftersom nämnda fickor ofta används av traktorkörande bönder, som kan köra åt sidan och släppa förbi bakomvarande. Nu försvinner den möjligheten, vilket inte kommer att förbättra trafiksäkerheten! Borring påpekade också, att Trafikverket hade kunnat ta bort delar av befintliga fickor, så att det inte går att parkera tradare där, men väl att få plats med traktor och släp. En enkel koll med LRF hade kunnat ge rätt lösning från början.
Vederbörande byråkrat har svarat, att om det blir problem, kan man skapa nya fickor!
Jaha. Och vad blir den sammanlagda kostnaden för det, jämförd med om man bara minskat fickornas storlek från början?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav GSven » 2019-11-24/18:33

Bror Gårdelöf skrev:...
Men i Sverige kan även sanning leda till åtal för förtal. Det får jag inte att gå ihop! Finns någon juridiskt kunnig på Forum, som kan reda ut begreppen?
OBS! Jag är inte ute efter att starta debatt i frågan - bara efter faktabakgrund (i den mån sådan finns).

Enligt Wikipedia: 5 kap Brottsbalken.
Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Detta även om uppgiften är sann.
Men du kan klara dig i domstolen om det var ”försvarligt”
I lagtexten uttrycks det som: "Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.”
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1962-700 Kapitel 5!
Det är utpekandet som klandervärd och uttalanden som är ägnade att utsätta den utpekade för missaktning som är ingångsvärden. I andra länders rättstradition kan det betonas annorlunda, se wikipediaartikeln.
Jfr Du ska alltid tala sanning. Men du behöver inte säga hela sanningen hela tiden. ”Pappa, titta, farbrorn har en jättekonstig näsa!” Sant? ägnat till missaktning? försvarligt? Nu är jag inte jurist så vi inväntar juristers förtydliganden.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-24/20:38

Det ante mig, att det var något sådant.
Jag trodde, att definitionen av förtal innehöll någon form av osanning, men så är uppenbarligen inte fallet i Sverige. (Vad gäller ditt exempel, lär barnet knappast kunna åtalas för förtal - "från barn och fyllon får man höra sanningen" - men om pappan ljudligt påpekat farbrorns konstiga näsa för barnet? ;) )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-11-26/18:10

Inga problem att prata om något med den som kommer i min väg idag .
FetGRÅTT med duggregn på fm. Em.samma gråa med har övergått i blötsnö :evil:
Nu kan det väl få bli vår snart :? Nää-Hää , inte det :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-11-26/20:58

Kovlingen skrev:Inga problem att prata om något med den som kommer i min väg idag .
FetGRÅTT med duggregn på fm. Em.samma gråa med har övergått i blötsnö :evil:
Nu kan det väl få bli vår snart :? Nää-Hää , inte det :(


Hej Håkan,
Nog bäst du lägger på snökedjorna på snöslungan - det kan bli många körtimmar innan det blir vår.
Bästa hälsningar,
Roger G
PS Glöm inte kolla motoroljan...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-11-26/21:10

Roger Gross skrev:
Kovlingen skrev:Inga problem att prata om något med den som kommer i min väg idag .
FetGRÅTT med duggregn på fm. Em.samma gråa med har övergått i blötsnö :evil:
Nu kan det väl få bli vår snart :? Nää-Hää , inte det :(


Hej Håkan,
Nog bäst du lägger på snökedjorna på snöslungan - det kan bli många körtimmar innan det blir vår.
Bästa hälsningar,
Roger G
PS Glöm inte kolla motoroljan...

Allt under en meter är bara gråväder .
Mycke GRÅVÄDER äre och har varit . Fy fasiken :evil:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/20:20

Inslaget i kvällens Rapport om, att var tionde svensk idag använder antidepressiva läkemedel, befäste tyvärr i förbifarten ett allt vanligare språkfel. Det är numera inte ovanligt att höra lekmän säga något i stil med, att de "fått läkemedel men inte terapi".
Terapi kommer från grekiskan och kan i dagens språkbruk översättas med "behandling". Sådan finns i olika former: Arbetsterapi, fysioterapi ("sjukgymnastik"), farmakoterapi (behandling med läkemedel) och psykoterapi är nog de vanligaste.
Att lekmän inte kan hålla reda på begreppen är en sak - men professionella journalister, som har språket som redskap, borde sträva efter stringens. Det kan inte vara alltför besvärligt att uttala ordet psykoterapi, när sådan avses - varvid man på köpet kan bidra till viss allmänbildning hos tittarna/lyssnarna/läsarna.
Och den, som behandlas med läkemedel, erhåller förvisso terapi!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-11-27/20:51

Bror Gårdelöf skrev:Inslaget i kvällens Rapport om, att var tionde svensk idag använder antidepressiva läkemedel,

"Message to you who stole my anti-depressant medication: I hope you're happy now!"
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/21:03

:D :D
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-11-27/22:50

Bror Gårdelöf skrev:Inslaget i kvällens Rapport om, att var tionde svensk idag använder antidepressiva läkemedel, befäste tyvärr i förbifarten ett allt vanligare språkfel. Det är numera inte ovanligt att höra lekmän säga något i stil med, att de "fått läkemedel men inte terapi".
Terapi kommer från grekiskan och kan i dagens språkbruk översättas med "behandling". Sådan finns i olika former: Arbetsterapi, fysioterapi ("sjukgymnastik"), farmakoterapi (behandling med läkemedel) och psykoterapi är nog de vanligaste.
Att lekmän inte kan hålla reda på begreppen är en sak - men professionella journalister, som har språket som redskap, borde sträva efter stringens. Det kan inte vara alltför besvärligt att uttala ordet psykoterapi, när sådan avses - varvid man på köpet kan bidra till viss allmänbildning hos tittarna/lyssnarna/läsarna.
Och den, som behandlas med läkemedel, erhåller förvisso terapi!

Men Rapports journalister är lekmän och dom talar till lekmän. Jag tycker det är fullt rimligt att dom definierar "terapi" som nåt som en sjukgymnast eller en psykolog eller liknande ger medan piller är piller. Det är så vi vanliga människor talar.
Själv är jag ingenjör och får tandvärk när jag läser eller hör om saker som "volt genom kroppen" eller om dessa sammanblandningar av energi och effekt (vi har ingen energibrist, men emellanåt en effektbrist). Jag vet dock att "vanligt folk" inte bryr sig.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-11-27/23:19

Jag har ikväll blivit påmind om varför det var 15 år sedan jag krängde om mc däck manuelt. Att jag till råga på allt också lyckades klämma hål på slangen gav lite extrakrydda på mitt redan innan välkryddade språkbruk. Imorgon ringer jag mcfirma och överlämnar omkrägningen med varm hand till dom. Misstänker att om jag skulle pröva mig på detta igen och nypa hål på en till slang skulle jorden få en ny däckjärnsformad satelit. Nr 1 på inköpslistan när jag får ett riktigt garage kommer vara en vettig däckkrängnings maskin.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 687
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-28/05:22

Ad Fredrik: Där har vi uppenbarligen olika åsikter. Enligt min åsikt bör en författare och/eller journalist sträva efter stringens i språket - vilket inte är svårt alls. Det höjer nivån på såväl journalisten som läsekretsen.
Omvänt gäller, att om journalisten helt i onödan slarvar med terminologin, sänker det nivån på såväl journalisten som läsekretsen/lyssnarna/tittarna.
Medial fördumning är tyvärr en mycket vanlig företeelse idag - vilket inte med automatik innebär, att riksledande nyhetsmedier bör falla in i den kören.

Frans G Bengtsson har skrivit en underbar betraktelse på temat, att kunniga skribenter ofta gör misstaget att skriva pjollrigt, när de skriver för allmänheten - "av vilket omedelbart alstras misstag nummer två, nämligen allmänhetens lugna övertygelse att vetenskapsmän äro svagsinta". (Han avser nog i och för sig humanister från första halvan av 1900-talet.)
Han rekommenderar alla att skriva, så bra de förmår, och med lugn egoism låta bekymren om bristande förståndsgåvor enbart gälla det egna jaget.
Hör man "Snillen spekulerar", märker man snart, att synnerligen kunniga personer kan uttrycka sig begripligt utan att förfalla till pjoller. En journalist borde sätta en ära i att åstadkomma något liknande. Det kan ju inte vara störande svårt, när man har tillgång till sakkunskap.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-11-29/23:30

Bror Gårdelöf skrev:Ad Fredrik: Där har vi uppenbarligen olika åsikter. Enligt min åsikt bör en författare och/eller journalist sträva efter stringens i språket - vilket inte är svårt alls. Det höjer nivån på såväl journalisten som läsekretsen.
Omvänt gäller, att om journalisten helt i onödan slarvar med terminologin, sänker det nivån på såväl journalisten som läsekretsen/lyssnarna/tittarna..


Jag håller med dig men det finns gränser. Diskussionen var om man skulle kalla medicin för terapi, vilket i lekmannamun inte låter vettigt. Visst kan man säga medicinsk terapi (eller vad det heter på fackspråk) men det skulle inte tillföra mycket för en lekman. En läkare som pratar med andra läkare eller medicinsk personal måste naturligtvis uttrycka sig exakt och visst skulle man, som journalist, kunna använda mer fackspråk men vid en viss gräns blir det löjligt. Som ingenjör vet jag att elektrisk spänning är mellan två saker och ström är igenom en sak men för en "vanlig" person spelar det egentligen ingen större roll. Om en kollega däremot skulle säga spänning genom nåt så skulle jag höja på ögonbrynen.

Alla yrken har sina fackspråk, en rörmokare skulle aldrig be en kollega hämta "ett rör" men för oss som använder rören spelar material och storlek liten roll.

Å andra sidan finns det tillfällen där journalister sprider dumheter, som t.ex. strax innan år 2000 med den icke-existerande "år-2000-buggen" i alla datorer. Vi som jobbade med datorer visste att den inte fanns, eller i alla fall var otroligt ovanlig, men trots det dök det upp "experter" på TV och i radio och varnade för helvetet som skulle bryta lös.

Så ibland kan det vara viktigt att vara exakt i sitt språk och annars är det lika bra att använda lekmannaspråk. Därmed inte sagt att det nånsin finns en ursäkt för att framföra rena felaktigheter eller fördumma saker så ingen information finns kvar.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-30/02:23

Fackspråk är för fackmän.
Vi pratar om ytlig tidsbegränsad nyhetsrapportering till allmänheten.
Försök få Svensson i tv-soffan att förmå sig resa sig upp och leta fram ordboken.... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-30/09:12

Vad jag tog upp var något så enkelt, som att om en journalist menar psykoterapi, är det knappast något oöverstigligt hinder att använda det ordet. Då kommer stringensen på köpet.
Högst sannolikt kommer termen farmakoterapi aldrig att bli vanlig i vardagsspråket. Det går alldeles utmärkt att säga, att åkomman behandlats med läkemedel.
Men när det hävdas, att någon "bara fick piller och ingen terapi", har språkbruket skenat över skaklarna alldeles i onödan, och ett missförstånd löper risk att cementeras - likaså alldeles i onödan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2019-11-30/23:41

När jag ikväll kollade i ST:s nättidning för i morgon hittade jag detta! Jag som tänkt mig dit imorgon
förmiddag för att åka en mil på skidor! :shock: Tänk att det är så roligt att förstöra för andra! :twisted:

södraB3.png
södraB3.png (99.24 KiB) Visad 9100 gånger

SödraB.jpg
SödraB.jpg (145.18 KiB) Visad 9100 gånger

södraB2.png
södraB2.png (515.64 KiB) Visad 9100 gånger


– Många timmars arbete har gått förlorade och det här handlar ju också om skattefinansierad
verksamhet, säger Pessi Liukkonen.
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-01/11:49

Slödderfasoner! Och mot dumhet kämpar gudarna förgäves.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17108
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst