Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-12-01/14:36

- "Den siste idioten är ju ännu inte född", tyvärr...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-06/18:29

Birger Tommos artikel om Torsten Hallman i senaste numret av MC-Folket ger onekligen anledning till dystra reflektioner. Han är den svensk, som tagit flest VM-guld i motocross och måste ha varit en oskattbar tillgång för Husqvarna - vars ledning aldrig verkade begripa, vilken guldgruva man förfogade över!
När Hallman som väl etablerad förare åkte till USA för att mer eller mindre introducera motocross där, vann han samtliga 23 lopp, som han ställde upp i. "Alla" amerikaner ville ha en "Husky", och märkets nimbus blev inte direkt mindre av, att Steve McQueen körde en. Ändå föreföll tillverkningen, av vad som då måste ha varit världens bästa 250-kubiks motocrossmaskiner, ha försiggått som någon sorts hemslöjd, som sågs över axeln av företagsledningen! Det är ingen oäven gissning, att man kunde ha sålt mångdubbelt fler maskiner, om man bara brytt sig om att tillverka dem!

1970 dumpades Torsten Hallman av Husqvarna - och togs emot med öppna armar av Yamaha, som i princip skördade det mesta av, vad Hallman lärt sig under åren med Husqvarna. Det är inte långsökt att anta, att när Yamaha gick in, hade de resurser, som Hallman aldrig kunnat drömma om under alla de år, då han mer eller mindre "hanterats med armbågen" av Husqvarnas högsta ledning!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-12-06/21:19

Bror Gårdelöf skrev:...Det är inte långsökt att anta, att när Yamaha gick in, hade de resurser, som Hallman aldrig kunnat drömma om under alla de år, då han mer eller mindre "hanterats med armbågen" av Husqvarnas högsta ledning!


Det är beklämmande att höra sådant... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-06/22:12

BmwMats skrev:
Bror Gårdelöf skrev:...Det är inte långsökt att anta, att när Yamaha gick in, hade de resurser, som Hallman aldrig kunnat drömma om under alla de år, då han mer eller mindre "hanterats med armbågen" av Husqvarnas högsta ledning!


Det är beklämmande att höra sådant... :(


Det är så här spekulationer och gissningar förvandlas till sanningar/forumankor...
Mera sannolikt att företagsledningen i sitt strategiarbete insett att man inte kan hålla på med allt utan måste koncentrera sin verksamhet.
Finns ingen anledning anta att Husqvarnas företagsledning bestod av enbart okompetenta dumhuvuden som av oförmåga inte satsade på att utveckla motorcykelaffären.
Men jag bara gissar - jag också...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-07/08:49

Bygger man världens just då bästa motocrossmaskin med enorm efterfrågan i USA, kan jag tänka mig åtskilliga andra företag, som skulle ha satsat - i synnerhet med en närmast legendarisk representant för märket, som Torsten Hallman då var - och med Steve McQueen som utomordentlig draghjälp! Utifrån artikeln förefaller det, som att Husqvarnas företagsledning helt enkelt inte begrep - eller ännu värre: vägrade inse! - vilket fantastiskt läge de faktiskt hade!
Men de är ju inte ensamma. Mannen på Decca, som avslog Brian Epsteins demotape med motiveringen, att musiken var ointressant, och gitarrpop skulle hur som helst snart bli omodern, har man därefter inte hört så mycket om.
Epstein gick vidare till EMI, där George Martin nappade - och The Beatles blev historia.

(Sedan är det en annan sak, att Husqvarnas tid på tronen måhända hade blivit kort men ärofull även efter en satsning. När japanerna började satsa på allvar, hade nog Husqvarna haft små möjligheter att hänga med i svängarna. Men det är kontrafaktisk historieskrivning. Sådan kan vara roande men är sällan meningsfull.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-07/09:33

Bror Gårdelöf skrev:(Sedan är det en annan sak, att Husqvarnas tid på tronen måhända hade blivit kort men ärofull även efter en satsning. När japanerna började satsa på allvar, hade nog Husqvarna haft små möjligheter att hänga med i svängarna. Men det är kontrafaktisk historieskrivning. Sådan kan vara roande men är sällan meningsfull.)


Jag skulle kunna tro att vi nog har Husqvarnas dåvarande ledning att tacka för att Husqvarna fortfarande finns kvar. En mångdubbling av produktion framför allt inom motorbranchen brukar medfölja enorma omkostnader som om efterfrågan sedan försvinner bara innebär dyra inventarier. En ny fabrik blir knappast lönsam på bara några år och om marknaden sedan svänger så att efterfrågan sjunker till runt vart den tidigare stod har du enorma omkostnader och en produkt som inte längre är lönsam. Men det är klart en blygsam ökning av produktionen över tid hade knappast inneburit kånken för Husqvarna men detta är ju bara spekulation :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-07/11:02

Instämmer om det sistnämnda. Lägg därtill, att "hela" Husqvarna under några decennier ägdes av Electrolux, medan varumärket avseende motorcyklarna verkar ha levt ett separat liv, så är den alternativa historieskrivningen milt uttryckt knepig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2019-12-07/11:41

En berättelse jag läst om Husqvarnas öde var att Hans Werthèn (ordf. Electrolux) på ett jultal under 1980-talet början kungjorde att Electrolux och Husqvarna skulle satsa på "vitvaror", övriga verksamheter skulle fasas ut, säljas.
Året efter var Husqvarnas motorcyklar lackerade vita...
MC-divisionens "kupp" lyckades tyvärr inte. Werthèn genomförde försäljningen av MC-divisionen till Cagiva 1987.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-07/12:20

Rolig kupp! Sedan anar jag, att Husqvarnas epok som motorcykelbyggare nog var över då, eftersom japanerna gett sig in i leken på allvar. Men det, som skildras i artikeln om Torsten Hallman, ägde alltså rum (mer än) tio år tidigare.
(Det vore onekligen intressant att få veta, hur Hans Werthén skulle ha resonerat, om han ägt Husqvarna, när deras motocrossmaskiner var de bästa, som gick att köpa. Men då är vi än en gång inne på kontrafaktiskt historieskrivning.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-12-07/12:28

Roger Gross skrev:
BmwMats skrev:Det är så här spekulationer och gissningar förvandlas till sanningar/forumankor...
Mera sannolikt att företagsledningen i sitt strategiarbete insett att man inte kan hålla på med allt utan måste koncentrera sin verksamhet.
Finns ingen anledning anta att Husqvarnas företagsledning bestod av enbart okompetenta dumhuvuden som av oförmåga inte satsade på att utveckla motorcykelaffären.
Men jag bara gissar - jag också...
//Roger G


Helt rätt Roger

Husqvarna är idag en världsomspännande koncern med en omsättning på ca 4Mdr €.
BMW AG (jag har inte hittat någon särredovisning för BMW Motorrad) har en intäkt på 78,3Mdr € 2018.

BMW sålde styvt 2,5 miiljoner bilar och 164 tusen MC under den perioden. Ett sätt att uppskatta hur stor del av intäkten som kommer från Motorrad kan vara att antaga följande.

1. En bil är i snitt dubbelt så dyr som en MC
2. Intäkter är därmed möjliga att estimera genom en proportionalitet mellan sålda enheter i förhållande till intäkten.

164k/2519k=6,5%

78Mdr€ * 6,5% / 2 = 2,5Mdr€ (/2 för att en mc enligt antagandet har halva värdet av en bil)

Jag tror att Husqvarna gjorde rätt som inte satsade på att bli världsledande inom 250CC cross.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-07/14:09

Man behöver inte gissa eller uppskatta utan bara titta i BMW AG:s publika finansiella rapporter.
Revenue Q3 2019:
Motorcyklarna står för enbart 2% av intäkterna.
Jämförelsevis så står "Financial Services", dvs finansiering av lån, för 28%.
EBIT är även numera nästan samma för bil som motorcykel (6,3% vs 6.6%) så inga betydligt större marginaler på motorcyklarna längre.
https://www.bmwgroup.com/en/investor-re ... ports.html

Det finns egentligen ingen större ekonomisk anledning till att BMW AG ska syssla med motorcyklar.
Andelen är obetydlig.
Vi ska vara glada över att viljan fortfarande finns.
Tradition, prestige, varumärkeskännedom etc har ibland större betydelse än intäkt.

Samma "udda fågel" gällde för Husqvarnas produktportfölj, men där blev styrelsebeslutet tyvärr ett annat.
Möjligen genererade motorcyklarna ingen vinst utan enbart förlust med begränsade "övriga" värden för företaget?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-07/15:48

Magnus Brobeck skrev: Jag tror att Husqvarna gjorde rätt som inte satsade på att bli världsledande inom 250CC cross.

Det ironiska är, att Husqvarna redan var världsledande! Men företagsledningen valde att inte gå vidare. Så här långt efteråt kan man inte låta bli att fundera över, vad som hade hänt, om de erbjudit någon av de stora japanska tillverkarna att köpa all den know how, som då fanns hos Husqvarna - alldeles oavsett var produktionen därefter hade ägt rum. Men utifrån det historieskrivning, som jag läst, gjordes inte det. I stället dog motorcykeltillverkningen sotdöden inom företaget, varpå varumärket med tiden såldes till Cagiva - som väl sålde det till BMW(?), som sålde det till KTM.

Det hela blir inte mindre udda av motorcykel 258, som Husqvarna enligt Wikipedia tillverkade i 3 000 exemplar åt Försvarsmakten 1979 - 1980. Gissningsvis finns flera här på Forum med personlig erfarenhet av den hojen, men om företaget redan tidigare beslutat att lägga ner motorcykeltillverkningen, kan man ju undra över, vilken lönsamhet dessa hojar beräknades generera.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-07/18:06

Bror skriver:
"varpå varumärket med tiden såldes till Cagiva - som väl sålde det till BMW(?), som sålde det till KTM."

Varumärket HUSQVARNA har aldrig sålts! Idag säljer man RÄTTEN att med många villkor få ANVÄNDA varumärket.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-07/18:29

"Det finns egentligen ingen större ekonomisk anledning till att BMW AG ska syssla med motorcyklar."

Så länge MOTORRAD har en lönsamhet i nivå med bilsidans lär man få fortsätta.
Dessutom har man på senare år fått ett allt bättre samarbete med bilsidan vilket sparar stora summor på utvecklingssidan och gör att man i flera avseenden har ett bra försprång mot konkurrenterna.
Sist men inte minst anses en framgångsrik mcavdelning påverka varumärkets styrka och image högst väsentligt!
Men allting har ett pris och ett annat branchföretag i Österrike är på bettet och har starka finansiärer i ett par länder längre österut. Vad detta innebär på sikt kan man bara spekulera om...
Självklart innebär GS-modellernas till synes ointagliga marknadsdominans att läget diskuteras i konkurrenternas styrelserum!?
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-07/20:35

Roger Gross skrev: Varumärket HUSQVARNA har aldrig sålts!

Hur som helst: Köper du en ny Husqvarna idag, är den veterligen tillverkad av KTM - eller i deras regi.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-07/20:46

Helt enig, Bror - men det var inte det som skrevs och avhandlades... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-09/10:27

Det är någon vecka sedan nu, men då studsade jag, när man i radionyheterna sade, att trafiken skulle minska på Skavsta flygplats - "belägen söder om Stockholm" eller något ditåt.
OK, Skavsta kallas Stockholm Södra eller något liknande fånigt, men den ligger de facto alldeles utanför Nyköping - sådär tio mil från Stockholm. Det borde inte vara alltför besvärligt för en redaktion att hålla reda på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-12-09/15:35

Bror Gårdelöf skrev:Det är någon vecka sedan nu, men då studsade jag, när man i radionyheterna sade, att trafiken skulle minska på Skavsta flygplats - "belägen söder om Stockholm" eller något ditåt.
OK, Skavsta kallas Stockholm Södra eller något liknande fånigt, men den ligger de facto alldeles utanför Nyköping - sådär tio mil från Stockholm. Det borde inte vara alltför besvärligt för en redaktion att hålla reda på.

Jag flinar lite . Jag vet att det ligger söder om Sundsvall . ("Sundsvall södra") :mrgreen: :D :D

Du får inte vara så petig Bror ;)

"En ska int bli arg . En blir bara förbannad" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-09/15:51

Någon har sagt mig, att 80 %(!) av Sveriges journalister bor på Söder i Stockholm. Sant? Vet ej.
Jag upphör ändå aldrig att förvånas över bristande professionalitet. (Jag borde ha lärt mig vid det här laget! Arg blir jag inte för sådana futiliteter, men trådrubriken stämmer bra.)

Ryanair har i alla fall hittills varit viktigt för Skavsta men verkar nu dra ner på trafiken där. Samma bolag har väl även flugit på Västerås? Men jag har hittills aldrig hört "Stockholm Västra".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav enhjuling » 2019-12-09/16:11

"Stockholm Skavsta" respektive "Stockholm Västerås" heter flygplatserna på ryanairspråk.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-09/16:50

Då har jag lärt mig något nytt idag också.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-09/17:58

Stockholm Västra är ju Göteborg :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-12-10/12:52

Nyss på radion .
Marie Fredriksson har gått bort . :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-10/13:45

Inte oväntat - men ändå ack så tråkigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-12-10/19:29

Nu är det dags igen...

Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (38.66 KiB) Visad 8294 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-10/19:35

Jag tänker på Ernst-Hugo Järegårds dramatiska diktläsande:
"Nu är det nu igen.
Ja, nu är det nu igen,
och nuet varar intill sedan.
Men det var inte sant!
Nej, det var inte sant!
För däremellan kommer medan."

Fast det fick mig förstås att le. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-10/19:49

Måns Ulveståhl skrev:Nu är det dags igen...

Screenshot.jpg


Nu är det jul igen har jag varit förskonad från sedan gymnasiet vi har ju däremot Just D versionen som jag misstänker förföljer mig som ett straff för att jag gillade den som 10 åring. Men jag har sedan flera år tillbaka haft en regel att jag omedelbart lämnar butiker som spelar "Feliz navidad"
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-10/21:01

Det är synd, för José Feliciano är en fin artist - men det är klart, att man vill helst välja själv, när man vill lyssna till honom.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-12-11/20:21

Claes Eriksson - Sista Versen

Det är så allvarligt och ändå roligt...och hemskt

Jag har helt missat denna!

https://youtu.be/_iSGfX0aFiw

Får mig att tänka på Tage Danielsson och styrkan i att med humor, finurlighet säga oss något som är allvarligt!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-12/09:13

Båda två hade/har mycket bakom pannbenet - och en förmåga som få andra att uttrycka det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-12/17:57

Två, som inte har på långt när lika mycket bakom pannbenet, är Brasiliens president Jair Bolsonaro och USA:s dito Donald Trump.
Den förre kallar Greta Thunberg för "snorunge"! Den senare anser, att hon bör gå på bio med en kompis!
I båda fallen säger uttalandena avsevärt mer om männen ifråga än om Greta och fläckar henne på intet vis -
tvärt om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-12/19:18

Bror Gårdelöf skrev:Två, som inte har på långt när lika mycket bakom pannbenet, är Brasiliens president Jair Bolsonaro och USA:s dito Donald Trump.
Den förre kallar Greta Thunberg för "snorunge"! Den senare anser, att hon bör gå på bio med en kompis!
I båda fallen säger uttalandena avsevärt mer om männen ifråga än om Greta och fläckar henne på intet vis -
tvärt om.

Som du säger förolämpningar från män som dom är den bästa komplimang man kan få
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-12-12/19:23

Bror Gårdelöf skrev:I båda fallen säger uttalandena avsevärt mer om männen ifråga än om Greta och fläckar henne på intet vis -
tvärt om.

Lika mycket kanske dom har men det skulle nog kallas brister i programmeringen .
Greta har väl inte hunnit med att få så många buggar , vilket de båda nötterna har fått (+ lite virus).

Men , jag unnar henne en biokväll med kompisar . Hon har satt myror i skallen på många höga höns ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-12/20:02

Greta är rimligen vuxen nog att själv avgöra, när och i vilket sällskap hon går på bio - och USA:s president borde ha åtskilligt annat avsevärt högre upp på sin prioriteringslista.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2019-12-12/20:16

Bror Gårdelöf skrev:Greta är rimligen vuxen nog att själv avgöra, när och i vilket sällskap hon går på bio - och USA:s president borde ha åtskilligt annat avsevärt högre upp på sin prioriteringslista.

Jag skrev väl inte något om att Trumpen skulle ha med biobesöket att göra :?
Jo han har nog en låååång lista men Greta blev nog en nagel i ögat , och en dyyyr nagel .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-17/09:10

Tog Hojjen till jobbet idag. Hade haft utmärkt grepp hela vägen till jobbet men på en knall precis innan jobbet där det brukar kunna vara halt blev det helt friktionsfritt trotts att det varit 4-5 plusgrader den senaste veckan var det underkylt och isgata. Som tur är var jag lite småberedd på att det kunde vara halt så det gick i kanske 20km/h så blev inga större skador på mig eller hojjen. När jag skulle resa hojjen upp kunde jag inte ens stå på asfalten utan fick kliva ut i gräset bredvid för att ha fotfäste nog att resa upp hojjen. Antar att jag får se detta som ytterligare ett tecken på att hojåkarsäsongen är över. Nästa år får jag däremot ta revansch med dubbdäck.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2019-12-17/13:05

Rackarns otur, men skönt att det gick förhållandevis bra ändå, med tanke på att du gick omkull.

Har också kört odubbat ett antal vintrar med vanliga sommardäck på hojen i snö och snöslask. Blir det is så gäller bara dubbdäck för att få lite grepp.

Gott att inga större skador skedde, möjligtvis bara självförtroendet som fick sig en liten törn. ;)

Kör väl och lev vackert ! :)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2019-12-30/21:23

Nils-Petter Sundgren har lämna oss :cry:

https://www.svt.se/kultur/filmkritikern-nils-petter-sundgren-ar-dod

Filmkritikern Fredrik Sahlin skrev ”Ingen av oss har cineastiska skuldror breda nog att axla hans mantel”
https://www.svt.se/kultur/ingen-av-oss-har-cineastiska-skuldror-breda-nog-att-axla-hans-mantel

Nu skall jag inte ta i så att jag spricker, men för mig har han betytt mycket och mest för han fick mig att se sådant jag inte alls trodde var min "grej" tex Jacques Tati, det var en överraskning för mig, det är väll det bästa omdöme en "lärare" kan få, att hen gör en nyfiken!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-12-30/22:08

-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2019-12-31/00:14

Har spenderat dom senaste 7-8 kvällarna med en skitstressad hund och ett granskap som försöker sig på att återskapa Dressden. Kan för mitt liv inte förstå hur fan man kan tillåta handeln med fyrverkerier på det sätt den sker nu när det är uppenbart att minst hälften smäller av innan 31e. Alla som smäller av fyrverkerier i bebygelse annan tid än tolvslaget nyår borde på obestämd framtid låsas in i en ekokammare med en mistlur som sedan med oljämna intervaller brölar.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-12-31/10:25

Peter Nordlund skrev:... tex Jacques Tati ... det är väll det bästa omdöme en "lärare" kan få ...

Du har så rätt. Och att Tati inspirerat Lasse Åberg känns uppenbart. Viss släktskap verkar finnas mellan M Hulot och Stig-Helmer.

Första gången jag såg cykelscenen i Fest i byn, skrattade jag, så jag grät - och min favoritscen i Semestersabotören är den, där M Hulot med ett ridspö under armen tittar på tavlor i hörnet av ett rum. På en piedestal bakom honom står en stor urna, som ridspöet när som helst kan råka peta ner i golvet. Hade det varit Helan & Halvan, hade urnan förstås brakat i golvet med ett kras, men Tati lurar oss på konfekten. Urnan står kvar!

Men allt det får mig förstås att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-10/14:39

Igår hämtade jag ut den Navigator VI som skall monteras i Wille, och BMW:s nya Battery charger Plus - enligt Martin Sandh på Kenneths MC top-of-the-line, vad gäller laddare till nya BMW. Willie har AGM-batteri, men denna laddare är även designad för litiumjonbatteri.

Den bifogade bruksanvisningen - på flera olika språk - är föredömlig och verkar innehålla all rimlig information. Men där finns en egendomlig passus: "Consulting this Quick Guide is not a substitute for careful and complete reading of the operating instructions and the safety information they contain. You can download the complete operating instructions from www.bmw-motorrad.com/service."

Så fan heller! Sökande i rubriker på nämnda hemsida ger inget napp, och skriver man "battery charger" i search-rutan, är det lika illa!

I och för sig har jag svårt att tro, att man behöver veta mer, än vad som står i bifogade bruksanvisning - såvida det inte handlar om amerikanska anvisningar av typen, att man inte skall sänka ner hela apparaten i vatten, inte koppla ihop krokodilklämmorna, inte koppla in den i kilovoltledningar eller vilka andra idiotpåfund som en människa kan tänkas komma på.

Men varför i hela friden hänvisa till något, som antingen inte finns eller gjorts osannolikt svårt att hitta?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-01-10/15:25

Har stött på liknande beskrivningar inom andra områden... Man blir trött (tröttare)... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-12/12:31

Göran Rosenbergs krönika i dagens God morgon, Världen, SR P1, gör mig inte ett dugg förvånad - och samtidigt djupt dysforisk. Det han beskriver, kan vilka vettiga människor som helst reda ut genom ett enskilt samtal. I stället tillsätts kostsamma utredningar, och anställda, som skött sitt arbete förtjänstfullt i decennier, tilldelas allvarliga reprimander - för vad som regel är skitsaker, om ens det.
Inte att undra på, att detta land har problem! De problem, som inte finns, skapas!
https://sverigesradio.se/godmorgon-varlden

Rosenberg får mig att än en gång tänka på den numera pensionerade professorn i anestesiologi vid Göteborgs Universitet, som vid ett tillfälle utbrast: "Jag vill inte ha någon jävla jämställdhetsplan på min klinik! Jag vill ha jämställdhet!"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-20/08:17

Svenska parkeringsbolags girighet överraskar sällan - men Allmänna Reklamationsnämndens beslut kan göra det. I dagens tidning läser jag om en östgöte, som parkerade sin bil med släp utanför en ICA-butik i Södertälje - således i två rutor.
Han lade en parkeringsskiva i bilens framruta - och tog för givet att den gällde även släpet. Icke, sa Nicke. Det blev 700:- i avgift. Han bestred detta, men ARN ger bolaget rätt!
"Vi vet att det är svårt att fästa en parkeringsskiva på ett släp. Man bör därför ringa till bevakningsbolaget som registrerar ankomsttiden och registreringsnumret på släpet", skriver bolaget.
Förutsatt att släpet är kopplat till bilen, måste man nog jobba på ett parkeringsbolag eller ARN för att inte utgå från, att släpet anlände samtidigt som bilen och dessutom kommer att rulla därifrån samtidigt som bilen!
Detta är ju så dumt, att klockorna stannar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2020-01-20/08:19

Jag blir alldeles matt Bror. Nu har idiotin tagit en ny nivå!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2020-01-20/19:15

Olof Eriksson skrev:Jag blir alldeles matt Bror. Nu har idiotin tagit en ny nivå!


Nä Olof det finns alltid en lägre nivå, det kan jag garantera.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-20/20:56

Jäpp! Kunskap och klokhet känner sina begränsningar.
Okunskap och dumhet gör det inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav HåkanH » 2020-01-20/21:21

Bror Gårdelöf skrev:Han bestred detta, men ARN ger bolaget rätt!

Att idiotin tagit en ny nivå, håller jag givetvis med om!
Men har en invändning (men det kanske är fel). Att bestrida en p-bot gör man väl inte hos ARN?
De hanterar väl reklammationsärenden för varor och tjänster?

Har iaf lärt mig att en felaktig p-bot bestrider man hos den lokala polismyndigheten!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-20/21:27

Jag har ingen åsikt i frågan utan refererar bara, vad som står i tidningsnotisen. (Men det är onekligen konstigt, om man kan gå till Polisen, och ARN inte upplyst om detta.)
Gissningsvis skulle bilföraren kunna ta upp detta i domstol, men om han förlorar där, tvingas han förmodligen betala motpartens rättegångskostnader - och de lär garanterat bli högre än 700:-.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst