Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-22/19:42

Håkan skrev:Misstänkt likt Honda...
Hör med Jannas MC delar i Skillingaryd
http://jannesmc.com/

Tror även en del Honda hade samm a lock till ventiler.


Har inte hört talas om detta stället, man tackar dig för tipset.
Såg nyss att det är ett likadant lock som sitter på motorns vevhus, där man ibland lossade detta locket och monterade en större vevhusventilation på denna plats.
Bilagor
IMG_1916.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-22/19:45

Bror Gårdelöf skrev:Jag tror mig ha läst, att aluminium i flygplan har ett bäst-före-datum. Materialet tröttas på ett annat sätt än stål.
Om detta är korrekt, borde resonemanget även kunna gälla hojkomponenter.
Men jag kan ha missförstått det hela (och det är hur som helst möjligt, att det faktiskt var något fel på din komponent).


Nyligen fick jag ju reda på att mässing var ett material som kunde spricka, det var Håkan som hade erfarenhet och kände till detta, så även aluminium kanske har tendens med tiden, eller så var den felaktigt dragen av någon tidigare ägare för många år sedan. Det får vi ju aldrig svar på.

Tack för ditt inlägg Bror !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-22/19:49

Aluminium har en förväntad livslängd på mellan 40-80 år beroende på syfte, och vad man menar med "livslängd".
Stående "as-is" utomhus?
Även aluminiumbilar/båtar kan rosta.

Vad det gäller passagerarflygplan så handlar det mer om utmattning, och det ska gå att klämma ur 25-30 års tjänstgörning om man pressar marginalerna.

Intressant fakta: 75% av all aluminium som har producerats sedan Hedenhös används fortfarande i någon form.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-06-22/19:58, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-22/19:52

Håkan skrev:Nej. Min 67 år gamla BMW har inget aluminium spruckit sönder på.
Fast jag skulle aldrig, under några omständigheter, ha någon tilltro till något från bortre orienten...


Kaizen min käre Håkan, Kaizen...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-22/20:01

Måns Ulveståhl skrev:Intressant fakta: 75% av all aluminium som har producerats sedan Hedenhös används fortfarande i någon form.


HondaMats,

När det är dags för din Honda att lämna jordelivet i nuvarande skepnad så väntar förhoppningvis nirvana - att bli omstöpt till en aluminiumdel för BMW.


:mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-22/20:12

Måns Ulveståhl skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Intressant fakta: 75% av all aluminium som har producerats sedan Hedenhös används fortfarande i någon form.


HondaMats,

När det är dags för din Honda att lämna jordelivet i nuvarande skepnad så väntar förhoppningvis nirvana - att bli omstöpt till en aluminiumdel för BMW.
:mrgreen:


Det vore väl något det ÅtervinningsMåns...
Från att ha varit en del till en Harley på Hedenhös tid, sedan omstöpt till en Honda oljepugg, sedan bli en kvalificerad del till en BMW 1250... Du milde tid... :D
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-22/21:00

BmwMats skrev:Från att ha varit en del till en Harley på Hedenhös tid, sedan omstöpt till en Honda oljepugg, sedan bli en kvalificerad del till en BMW 1250... Du milde tid... :D


OljepluggenMats,

Det kallas en lyckad karriär.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-23/07:24

BmwMats skrev:
Håkan skrev:Misstänkt likt Honda...
Hör med Jannas MC delar i Skillingaryd
http://jannesmc.com/

Tror även en del Honda hade samm a lock till ventiler.


Har inte hört talas om detta stället, man tackar dig för tipset.
Såg nyss att det är ett likadant lock som sitter på motorns vevhus, där man ibland lossade detta locket och monterade en större vevhusventilation på denna plats.


Skulle denna kunna vara svaret? såg bilden och tänkte den såg lik ut täckpluggen för ventilerna på min Africa twin. måtten verkar stämma :D
https://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5/Products/90087KT7000

(har själv köpt en hel del delar från rugged roads då jag verkar ha problem att hålla blanka sidan upp på min AT när jag sladdar runt i spenaten och jag är mycket nöjd med både deras service och dom eftermarknad/reproduktionsdelar dom har)
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-23/08:10

Ecklesiastik skrev:Skulle denna kunna vara svaret? såg bilden och tänkte den såg lik ut täckpluggen för ventilerna på min Africa twin. måtten verkar stämma :D


Det ser ut att vara längre gänga på den du länkar till, i övrigt mycket lik.

Själva den gängade delen som skruvas in i slutväxeln är endast 7,0 mm lång på den pluggen som jag drog sönder igår.
Har fått tips https://www.google.com/search?q=honda%2 ... S5K3SPVqZM

samt

https://www.aliexpress.com/item/32849253660.html

men vet inte hur man beställer och betalar via internet.
Så jag får leta på hos någon skrot eller låta någon mekaniker svarva något likande.

Tack för att du tipsade Ecklesiastik, mycket lik men lite för lång gängad del tyvärr. ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-23/09:08

BmwMats skrev:men vet inte hur man beställer och betalar via internet.
Så jag får leta på hos någon skrot eller låta någon mekaniker svarva något likande.

Tack för att du tipsade Ecklesiastik, mycket lik men lite för lång gängad del tyvärr. ;)


Tog ett nytt tag och försökte hitta den riktiga delen. Fick gissa på men verkar som om Honda fortfarande gör delen. så borde gå att få tag i från Honda.
https://www.cmsnl.com/honda-cx500-1978-european-direct-sales_model16518/cap-tappet-adj_12361035000/#.XvG1apozaUk

(för övrigt är CMSNL typ en av dom bästa sidorna om man letar efter orginalartikelnr på japshojjar)
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-23/09:47

Exakt, där har du den... Stort tack för att du engagerade dig i mitt lilla bekymmer.
Värdesätts mycket skall du veta. Då finns den i produktion fortfarande, skönt att höra.
Tack Ecklesiastik ! :)

P.S. Även rätt årsmodell dessutom :D :D :D

/Den-lite-gladare-Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-26/19:11

Idag är jag glad, att jag inte medförde skjutvapen, för då hade jag kunnat göra mig olycklig! Kompisen och jag rekade rutten inför en kommande anstormning av mer eller mindre bekanta hojåkare söderifrån. Aktuella etapper är ofta smala, krokiga och asfalterade. Under en av dessa etapper kör en armégrön lastbil, fullastad med fint grus, ut framför oss och korkar igen den smala vägen. Inga problem, tänker jag. Vid stopplikten ett par kilometer längre fram kör han förhoppningsvis inte åt samma håll som vi. Annars bör vi kunna ta oss förbi honom efter stoppet.
Men tji. Han blinkar vänster - och stannar inte ens vid stopplikten! Det gör vi - och kommer sedan snart ikapp honom. Efter bara någon kilometer inser vi, att den förbannade idioten aktivt hindrar omkörning! Jag lägger mig väl synlig i hans backspegel, och ser honom. Blinkar för omkörning vid flera tillfällen. Vid samtliga går han ut till vänster och hindrar mig! Vid ett tillfälle möter vi personbil med husvagn, så han kan köra åt sidan och bereda plats - men så sker inte. I stället masar han sig genast ut mitt vägen och fortsätter att korka igen den, ända tills han efter någon mil äntligen svänger av vägen helt och hållet.

Det är inget större fel på min fattningsförmåga, men hur en sådan förare tänker, går jag bet på!

Något annat, som inte heller fick oss att le, var, att några av delsträckorna var nysandade med fin sand - men det uppenbara alternativet blödande asfalt hade varit ännu sämre. Vid några ställen blänkte vägen av ren bitumen. De remsorna höll vi oss omsorgsfullt ifrån.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-26/21:27

Du behöver inga skjutvapen Bror.
Du har sprutor med långa nålar.
Det är betydligt mer avskräckande.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-27/08:59

Bror

Hos http://www.lindulf.com/immo.html kan du köpa sådana skjutvapen som din profession kräver. Du kanske t.o.m kan utveckla gebitet och sköta (skjuta) flera sövningar samtidigt utan att ens lämna fikarummet. :D :mrgreen:
Du får träna narkossköterskan att lyfta lite på lakanet så att du kan träffa skinkan.


Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-27/10:11

Jag har provat på det som övning. För ett par decennier sedan hade kliniken en kick-off, arrangerad på Vildmarkshotellet i samarbete med Kolmårdens djurpark. Där fick vi använda blåsrör och skjuta prick på tavla - dock veterligen utan läkemedel i projektilerna.
En annan minnesvärd upplevelse var att ta på en kraftig läderhandske och hålla den fullvuxna berguven Pontus på rak arm. Denna stora fågel vägde bara 1,8 kg. Ett tydligare exempel, på att fåglar är anpassade för ett luftburet liv, är svårt att hitta.
Det fick mig naturligtvis att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2020-06-27/21:54

Pustar ut hemma i soffan efter en dag i sadeln som innehållit temperaturer mellan +33 och +16 grader, en körd sträcka på ca 80 mil från Nyköping och hem. Som lök på laxen så fick jag soppatorsk 11 kilometer hemifrån, detta trots att soppa mätaren visade att jag skulle komma mig minst 6 mil till. Tusen tack Erik för hjälpen, den var ovärderlig. Tusen tack!
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-06-27/22:08

Skönt att det ordnade sig och att du är välbehållen hem nu :)

Ha en trevlig kväll och tack för besöket senast ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-06-28/16:17

BmwMats skrev:Skönt att det ordnade sig och att du är välbehållen hem nu :)

Jag satt på helspänn till jag hörde att Per var hemma .
Det var en lååång dag i värme som var överdriven . Jag var glad när SMS:et kom "Hemma nu" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-29/16:02

Dagens nyhetsinslag om en handikappad kvinna i Skultuna, som fått en elmoped (eller något liknande) beviljad av kommunen, men när hon ansökte om lämpligt placerat ladduttag, blev det nej!
Hur tänker man då? Kommunal förvaltning i ett nötskal?
Hon själv har en mycket bra analogi: Det är som att ha fått en bil beviljad men förvägras nycklarna!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-06-30/21:31

Hörde idag ett skorrande ljud när jag rullade min k1100 och när jag tittade närmare på ABS givaren såg jag hur ABS ringen ätit in ett mm djupt spår i ABS givaren något som inte märks när givaren sitter i perfekt läge men när den rör sig minsta lilla tar kanterna på spåret i ringen och för ett jävla väsen.

Efter en längre harang okvädningsord över förra ägaren, BMW och migsjälv för att jag inte kollat ABS givarna tittade jag online och hittade en beggagnad givare för 600:-. Tänkte då att jag kunde skruva dän givaren och köra resten av veckan utan ABS. Blev då varse att kontaktstycket till ABS givaren sitter under tanken och man måste riva ned tank och diverse kåpor för att komma åt att koppla dän eländet. Bestämde mig då för att hojjen får stå och skämmas tills jag får den nya givaren
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-04/18:05

Hemkommen efter en vecka i Halland bladar jag i senaste MC-Folket. Artikeln om motorcykelolyckor inger synnerligen blandade känslor.

Å ena sidan är den förmedlade informationen intressant.

Å andra sidan är språket i artikeln bland det mest erbarmliga, som jag någonsin läst i en tidning – vilket inte vill säga lite! Har Annika Nilsson faktiskt skrivit detta?
Jag kan hitta två näraliggande förklaringar: 1. Hon har ordagrant översatt en engelsk förlaga. 2. Texten är översatt av en dator. Någon annan rimlig förklaring till att framför allt första sidan kryllar av anglicismer, som blir direkt fåniga på svenska, hittar jag inte. Rubriken räcker som avskräckande exempel. ”The dynamics of motorcycle crashes” blir ”Motorcykelolyckors dynamik” på vettig svenska – inte den ordagranna horrören i tidningen. Därefter går det ymnigt vidare i samma stil. ”Crash” är korrekt engelska, men det blir tjatigt och amatörmässigt med ”krasch” på alla ställen i en svensk text.

OM Annika Nilsson faktiskt översatt en engelsk förlaga – eller låtit en dator göra jobbet – hör det dessutom till självklar god ton att ange, vem som skrivit ursprungstexten, men av det hittar jag inte en stavelse.

Detta är tråkigt. Informationen hade förtjänat att presenteras av någon, som kan skriva svenska.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-04/20:43

Var tvungen att ta fram tidningen och tjuvläsa lite i förväg, dock ligger tidningen på nattduksbordet och väntar på en trivsam kväll för denna sortens lektyr.

Ja det var väldans vad mycket KRASCHER den artikeln innehöll, knappt någon KROCK eller KOLLISION alls...
Tyvärr verkar det alltför vanligt att ett antal personer i journalistkåren inte har gått färdigt grundskolan innan dom skickade in arbetsansökan för sin tjänst... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-04/20:49

Jag har skickat synpunkterna även till Magnus Klys. Det skall bli intressant att se, vad han svarar.
Det kan vara så, att skribenten inte är journalist över huvud taget(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-04/21:30

Bror Gårdelöf skrev:Jag har skickat synpunkterna även till Magnus Klys. Det skall bli intressant att se, vad han svarar.
Det kan vara så, att skribenten inte är journalist över huvud taget(?).


Å andra sidan, bättre med en artikel än ingen alls. Personen har troligen gjort sitt bästa, det kanske vi får vara tacksamma för ändå...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-05/06:49

Det värsta är, att du kan ha rätt! Men en så dålig skribent borde tidningen inte anlita!
Sådär 75 000 medlemmar har rätt att få läsa anständig svenska.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2020-07-05/09:10

Bror Gårdelöf skrev:Hemkommen efter en vecka i Halland bladar jag i senaste MC-Folket. Artikeln om motorcykelolyckor inger synnerligen blandade känslor.

Å ena sidan är den förmedlade informationen intressant.

Å andra sidan är språket i artikeln bland det mest erbarmliga, som jag någonsin läst i en tidning – vilket inte vill säga lite! Har Annika Nilsson faktiskt skrivit detta?
Jag kan hitta två näraliggande förklaringar: 1. Hon har ordagrant översatt en engelsk förlaga. 2. Texten är översatt av en dator. Någon annan rimlig förklaring till att framför allt första sidan kryllar av anglicismer, som blir direkt fåniga på svenska, hittar jag inte. Rubriken räcker som avskräckande exempel. ”The dynamics of motorcycle crashes” blir ”Motorcykelolyckors dynamik” på vettig svenska – inte den ordagranna horrören i tidningen. Därefter går det ymnigt vidare i samma stil. ”Crash” är korrekt engelska, men det blir tjatigt och amatörmässigt med ”krasch” på alla ställen i en svensk text.

OM Annika Nilsson faktiskt översatt en engelsk förlaga – eller låtit en dator göra jobbet – hör det dessutom till självklar god ton att ange, vem som skrivit ursprungstexten, men av det hittar jag inte en stavelse.

Detta är tråkigt. Informationen hade förtjänat att presenteras av någon, som kan skriva svenska.


Står i innehållsförteckningen på sidan 7 att Elaine Hardy från england gjort rapporten. På sidan 32 finns en bild på rapporten där alla medverkande till rapporten står tydligt namngivna. På sidan 33 , dvs i artikeln finns en bild på sagda Dr Elaine Hardy.

I övrigt håller jag med att det var väldigt tråkig läsning pga språkbruket, tjatigt och styltande. Garanterat en datoröversättning.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-05/09:28

Vi är helt eniga om, vad som står - och man behöver inte vara någon Einstein för att räkna ut, att texten har ett annat ursprung än den svenska artikelförfattaren. Jag reagerar emot att hon saknar elementär hyfs - nämligen att använda citationstecken eller på annat sätt klart visa, att hon citerar. Nu framgår det ändå på ett absurt övertydligt sätt på grund av den usla svenskan!
En (grupp av) skribent(er) har upphovsrätt. Det är helt OK att citera, men då skall det också framgå.
(På Forum framgår detta som regel med all önskvärd tydlighet. När vi väljer att citera tidigare inlägg, markeras det med automatik - som i ditt inlägg ovan.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-06/19:44

Idag tog jag och familjen ett beslut som är svårt att ta, men ändå nödvändigt.

Vår katt "Kisse" har varit dålig ett tag, varit hos veterinären och dom kan inget göra, förutom mycket dyra behandlingar som kanske kan dra ut på lidandet ett tag till.

Kisse har fått specialmat en längre tid, tarm och mage är slut på honom, han kan inte tillgodogöra sig maten och han har svårt för att göra sina behov i tid och på rätt ställe.

Jag ringde veterinären i dag, fick en tid i morgon strax innan lunch, då skall jag och grabben ta med oss Kisse och åka dit.

Känner mig ledsen, gråter och har svårt att koncentrera mig på det vardagliga som skall göras.
Förbaskat, jag är vuxen men kan ändå inte hålla tillbaka mina tårar vissa stunder.

Kisse har varit med oss i nästan exakt tio år, han har varit med oss på semesterresor runt om i landet, även till Norge för några år sedan, varit med i husvagnen, suttit i mitt knä i bilen då jag kört, tittat ut på landskapen vi passerat, varit en snäll och kelsjuk katt som alltid följt med oss vart vi än har varit.
Har vi gått någonstans i huset, nog har han följt med, han har alltid varit nära oss...

I och med att han varit innekatt nästan hela livet, har han och jag även delat sängen, han har legat vid fotändan och värmt mina kalla fötter när jag kommit hem från jobbet på motorcykel på vintern...

Förbaskat vad svårt att skriva nu, jag avslutar detta inlägg med en bild på Kisse, tack för allt du har gett oss min vän...

Vila i frid vår vän Kisse

Mats med familj
Bilagor
IMG_2275.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-06/20:04

Ni har alla mitt deltagande - liksom den omedelbara reflektionen, att ni gör det enda rätta. De flesta husdjur har en naturlig livslängd, som är avsevärt kortare än människans. Att kämpa mot detta naturens faktum är bara dumt - och oftast meningslöst. Det leder som regel till mer lidande för djuret - vilket väl ingen vill?
Detta är måhända särskilt tydligt för katter? De är mycket autonoma och häpnadsväckande smidiga djur. (Enligt kattens uppfattning bor du hos den, och du är till för att serva den.) Att förlora sin autonomi och sin smidighet är nog att förlora allt för en katt.

Vi har själva haft två katter och var mycket fästa vid dem. Efter några år blev den första under loppet av några dagar lam i bakkroppen och inkontinent - oklart varför. Besök på djursjukhuset resulterade i en mycket dålig prognos och rådet att låta avliva katten. Vi följde det - med sorg i hjärtat men bibehållet förnuft.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-06/20:08

Tack Bror, vänligt av dig.

Vänligen Mats med familj
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2020-07-06/20:13

Beklagar Mats.
Det var nog det bästa beslutet ni kunde ta.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-06/20:19

Tack Per... Värmer...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-07-06/20:24

Beklagar verkligen sorgen Mats. Den karl som inte kan känna djup sorg när en kamrat går bort oavsätt om den har två eller fyra ben är nog inte värd att känna.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lazarus » 2020-07-06/21:01

Beklagar sorgen.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-06/21:13

Ecklesiastik skrev:Beklagar verkligen sorgen Mats. Den karl som inte kan känna djup sorg när en kamrat går bort oavsätt om den har två eller fyra ben är nog inte värd att känna.


Tack, det är nog så sant som det är sagt... I morgon lunchtid är det över...

Lazarus skrev:Beklagar sorgen.


Tack Lazarus !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-07-07/04:55

Min mor brukade säja "När man skaffar ett husdjur får man både en glädje och en sorg"
Jag pallar inte med den senare delen annars skulle jag kanske skaffat mej en ny vovve :cry:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-07/15:26

Kovlingen skrev:Min mor brukade säja "När man skaffar ett husdjur får man både en glädje och en sorg"
Jag pallar inte med den senare delen annars skulle jag kanske skaffat mej en ny vovve :cry:


Din mor var förståndig... Det blev nästan exakt tio år av glädje, sista tiden blev han allt sämre och sämre, idag innan lunchtid fick han somna in för gott.
Nu är han i sin katthimmel, för jag är säker på att han kommer dit, med tanke på hur snäll och tillgiven han var.

Begravningen gjorde vi själva, jag och min son.

Tack för allt medlidande, värmer och tröstar...

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-07/18:03

Alltid sorgligt när en familjemedlem lämnar jordelivet.
Två eller fyra ben spelar ingen roll.

En anledning att jag inte skaffar hund (igen) är att förlusten av en hund är väldigt tung att bära.
En katt anser jag vara mer som en besökande släkting medan en hund är mer en inneboende familjemedlem.
Din innekatt verkade ha varit mer hund än katt ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-07/20:33

Måns Ulveståhl skrev:Alltid sorgligt när en familjemedlem lämnar jordelivet.
Två eller fyra ben spelar ingen roll.

En anledning att jag inte skaffar hund (igen) är att förlusten av en hund är väldigt tung att bära.
En katt anser jag vara mer som en besökande släkting medan en hund är mer en inneboende familjemedlem.
Din innekatt verkade ha varit mer hund än katt ;)


Tack för din omtanke Måns, jo det var en mycket speciell kattpersonlighet.
Förstår hur du känner, hemskt när det väl är dags...

Mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-08/04:59

Minnesbild från svunnen tid... Katten skulle vara med överallt, även när jag satt vid datorn.
Bilagor
Kisse vid datorn.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Peter Nordlund » 2020-07-08/17:39

@BmwMats
Beklagar sorgen så mycket!
När någon annan känner sorg skall man ju inte tala om sin egen, men då det är i text och på ett forum kan jag inte mer än säga att det senaste kompisen jag hade för över 20 år sedan (en katt) fick jag också ta bort, satt med henne i famnen när veterinären gav henne en sprut och hon somnade in...bara att skriva detta och läsa och se dina bilder framkallar smärtan igen så lång tid efter...men det var värt den tid vi fick är min personliga åsikt!

kram på dig Mats! :cry:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-07-08/21:04

Tack Peter, beklagar också förlusten av Din katt, smärtsamt är det...

Tack än en gång Peter !

Nu byter vi samtalsämne, nu får vi byta till något annat "tråkigt" som inte får oss att le här i tråden... eller... ? :roll:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-09/06:54

OK. Då kan man ju ta nyheten, att USA överväger att tvinga befintliga utlandsstudenter att lämna landet! Hur tänker man då? Studenterna befinner sig sedan länge i USA och kommer därmed definitionsmässigt inte att föra in smittan någon annan stans ifrån! Däremot kan de få med sig smittan från USA till sitt hemland, om de "deporteras". Men det skiter förmodligen amerikanska beslutsfattare i!
"Ur led är tiden."
Hamlet
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-07-10/19:37

Bror Gårdelöf skrev:OK. Då kan man ju ta nyheten, att USA överväger att tvinga befintliga utlandsstudenter att lämna landet! Hur tänker man då? Studenterna befinner sig sedan länge i USA och kommer därmed definitionsmässigt inte att föra in smittan någon annan stans ifrån! Däremot kan de få med sig smittan från USA till sitt hemland, om de "deporteras". Men det skiter förmodligen amerikanska beslutsfattare i!
"Ur led är tiden."
Hamlet

Svaret är enkelt: Trump och hans anhang är har fått ICE att övervarva totalt. Förhoppningsvis kommer ICE avskaffas, eller i alla fall dras ned på, efter Trump.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2020-07-10/19:52

Bror Gårdelöf skrev:OK. Då kan man ju ta nyheten, att USA överväger att tvinga befintliga utlandsstudenter att lämna landet! Hur tänker man då? Studenterna befinner sig sedan länge i USA och kommer därmed definitionsmässigt inte att föra in smittan någon annan stans ifrån! Däremot kan de få med sig smittan från USA till sitt hemland, om de "deporteras". Men det skiter förmodligen amerikanska beslutsfattare i!
"Ur led är tiden."
Hamlet



Nja, det är ju definitionen som ställer till det. Studentvisum förutsätter att man studerar på plats. Studerar man inte på plats, finns inte underlag för studentvisum...

Det är inte beslutsfattarna som tar något aktivt beslut som jag förstått det, det är en konsekvens av lagstiftningen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-24/20:14

Dagens tidning innehåller en artikel, där nu 80-årige John Cleese förklarar sig ha tröttnat på politisk korrekthet, som enligt honom leder till, att komiker "måste sätta ribban efter vad vi blir tillsagda av landets mest lättretliga, mest känslomässigt instabila och sköra och minst stoiska personer".

Nyligen plockade BBC bort det avsnitt av klassiska Fawlty Towers, där Basil Fawlty dels spårar ut totalt om andra världskriget, när han har tyska gäster, och dels använder nedsättande omdömen om det västindiska cricketlaget(!). BBC backade och beslutade att sända avsnittet - med en tillagd varning om stötande språk!

Undra på, att John Cleese gett sin snart livesända humorföreställning titeln Why there is no hope!

Ad Brooklyn S: Jag förstår inte, vad du skriver. Jag skriver om studenter, som redan befinner sig i USA och studerar där. Vad man skulle vinna smittskyddsmässigt på att utvisa dem ur landet, förstår jag inte.
Att de har studentvisum, finner jag självklart (men kan ha fel). Att de bedriver studier, finner jag lika självklart. Om inte annat har flera amerikanska universitet reagerat mot utvisningarna, eftersom sådana skulle medföra märkbara ekonomiska avbräck. Och eftersom studenterna alltså betalar avsevärda summor för att få studera i USA, bör andelen, som betalar men inte studerar, vara liten.

Att man kan stänga gränserna för studenter, som inte befinner sig i landet, är en helt annan sak - som jag inte kritiserar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-07-29/13:47

Funderade på en tur till Tyska riket under hösten.
Men med de ökningar av C-19 (över 3000) senaste veckan så avstår jag.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Birger Larsson » 2020-08-06/12:37

Jag fick mitt porträtt förevigat tre gånger i dag.
Turligt nog gratis...


Ovanstående rader, skrivna för någon vecka sedan, får mig att tro att det handlar om fartkameror, men jag hoppas att jag har fel.
Skulle det vara som jag tror, anser jag, att beteendet är en styggelse. Det sätter BMW-Klubben och hela MCkollektivet i väldigt dålig dager.
Fortsätter agerandet så kommer vi kanske snart att få begränsningar liknande de som införs i Tyskland och Italien. Att dessutom publicera inlägget
undr tråden "Vad fick Dig att le idag", gör inte saken bättre.

Jag hoppas på kommentarer från olika håll. GDPR förhindrar mig att nämna något namn.

Åter igen tänker jag att jag har fel och hoppas att fotona är till för svärmor, nytt pass eller körkort.

Birger.

Ps. Jo jag kör gärna och ofta över gällande begränsningar, men aldrig någonsin då det finns sällskap längs vägen, med eller utan barn eller barnvagn,
hästekipage m.m., och i synnerhet inte förbi fartkameror. Ds.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav gorbra » 2020-08-06/17:25

Har också funderat i dina banor Birger så jag kunde inte formulera mig bättre själv. Sen tillkommer diskussionen om nummerplåt fram. Det räcker med alla "rejsputtar" som ska styla på bakhjulet osv. framför kamerorna. Vi har många att slåss mot och försvara vår plats på vägarna ändå.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-08-06/17:54

+ 1.

Det är bara att hoppas på, att EU-standarden med nummerplåt enbart baktill är (mycket) svår att ändra på - plus att ägaransvar även i fortsättningen är oförenligt med svensk grundlag.
Men om tillräckligt många motorcyklister nonchalerar fartkameror, i skydd av att de inte går att identifiera, hittar säkert någon idog politiker/byråkrat på metoder.
Klart bättre att hålla laglig hastighet förbi kamerorna. Annat är dumt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst