Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2022-07-27/11:56

Jag och min fru har följt vloggaren ItchyBoots en längre tid på Youtube, men idag meddelade hon via sin facebookprofil att hon skadat sig (tydligen vält) och kan inte fortsätta sin resa med mc från Sydamerika till Alaska. Tråkigt :cry:

EDIT: Det visade sig att hon inte var så allvarligt skadad som rubriken på FB gav intryck av. Hon vurpade i en brant backe och fick motorcykeln över sig. Foten tog smällen och svullnade upp rejält, och enligt filmen som släpptes idag så hoppas hon vara igång igen om någon vecka.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2022-07-29/17:02

Fönster samt dörrar till huset. Totalt 22 fönster, 1 ytterdörr samt en altandörr. Inkl montering inkl lister och foder. Med rabatter på 55000kr blev slutsumman 428900kr.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-07-30/18:45

F800åkare skrev:Fönster samt dörrar till huset. Totalt 22 fönster, 1 ytterdörr samt en altandörr. Inkl montering inkl lister och foder. Med rabatter på 55000kr blev slutsumman 428900kr.
Oj det var en bra slant. Men det blir säkert mycket fint :) Och ni sänker säkert er uppvärmningskostnad lite.

Gjorde motsvarande för 11 år sedan. Ångrar mej inte :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-07-30/21:29

Stor 2000 mila-service (inkl. ventiljustering av boxermotorn), extra begärd service mot betalning i form av smörjning av splines i kardanen, samt två nya däck: 15000+ kr.
Det kostar på att köra BMW :shock:

Olof Eriksson skrev: Ångrar mej inte :)


Nej, att bo i ett hus utan fönster och dörrar blir tufft :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-07-31/08:39

:D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-21/15:23

Beskedet att fribeloppet återinförs, vad gäller studiemedel. Vård och omsorg går på knäna pga pandemi och personalbrist. Samtidigt finns gott om studenter, som gärna vikarierar och hälsas mer än välkomna av såväl arbetsgivare som ordinarie personal. Så långt problemfritt. Men nu måste studenterna se upp, så att de inte tjänar för mycket - för då måste de återbetala en del av studiemedlen!

Detta är så dumt, att klockorna stannar. Ingen tjänar på det. En överväldigande majoritet av studenterna lär betala sina studielån enligt plan - och en bättre investering för samhället än att utbilda unga medborgare till kända bristyrken är nog svår att hitta!
Utbildningsminister Anna Ekström har aldrig någonsin imponerat på mig - vare sig i tidigare eller nuvarande befattning - och hon gör sitt bästa för att ytterligare försämra intrycket.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-08-22/01:03

Vill vi ha folk till bristyrken - speciellt till polisen och sjukvården - så blir det att tvinga in folk i dessa yrken alternativt höja ingångslönen väsentligt.
Att sänka grundkraven som nu görs hjälper inte utan bara gör utbildningen mindre meriterande, och nyexaminerade sämre rustade.
I dag vill tyvärr fler försöka försörja sig som "influencer", eller läsa till något som ingen arbetgivare efterfrågar tex genusvetare.
Som sagt, högre ingångslön eller tvång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-22/08:22

Du kan nog stryka tvång. Man behöver inte fundera rasande länge för att inse, att en polis eller en vårdanställd, som tvingats in i sitt yrke, knappast kommer att fungera bra (för att uttrycka det milt).

Sänkta krav är naturligtvis en korkad idé, så länge förutsättningarna i jobbet är desamma. Det måste man vara ideolog för att inte begripa!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-08-23/20:52

Inslaget i Ekot om kvinnan, som dött av komplikationer efter ett "säkert rumplyft" i Turkiet. Operationen förmedlades av en svensk agentur, som på Instagram utlovade "noll risk". Agenturen har inget som helst medicinskt ansvar - och kan alltså fortsätta som förut!

"Riskfritt" och "biverkningsfritt" är charlatanens kännetecken. Ingen känd, vetenskapligt dokumenterad terapi är fri från risker och biverkningar. Sprid det till alla era nära och kära - och uppmana dem gärna att sprida det vidare.

En enda känd metod finns, som nedbringar vårdskadorna till noll - att helt lägga ner vården. Detta har påpekats av sjukvårdsansvarig politiker i Grönköping, Alarik Augustsson. Såvitt känt har metoden aldrig införts någonstans - inte ens i Grönköping. Det kan bero på, att den får andra, värre konsekvenser.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Birger Larsson » 2022-09-15/06:42

Var skall det sluta?
IKEA höjer priset på varmkorv från fem till sju kronor.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Micce1980 » 2022-09-15/09:01

Birger Larsson skrev:Var skall det sluta?
IKEA höjer priset på varmkorv från fem till sju kronor.


Och deras vegetariska korv sjunker i pris från tio till fem kronor 8-)
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2022-09-15/09:53

Birger Larsson skrev:Var skall det sluta?
IKEA höjer priset på varmkorv från fem till sju kronor.

Det får bli Biltema i fremtiden, da.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Per Lidforss » 2022-09-16/12:21

Hej alla. Jag har inte varit inne här på ett tag. Vad som inte får vare sig mig eller er att le är att det trots höjt styre inte fungerar längre stunder på den tidlösa R110S:en. Har väl troligen slitit ut mig under ett arbetsliv med mestadels kroppsarbete. Handleder o trasig axel protesterar. Hade annons på den, inget större intresse men nu får den nog tömmas på vätskor o stå i vardagsrummet som en framstående representant över tysk industridesign! Vackert Gul-Mörkgrå är den.

Syndade grovt efter att ha provkört garagekamratens HD där man sitter mkt upprätt så nu har jag både D och USA så att säga. Har även fått en svacka i Mc körandet, min kusins man körde in i bakdörren på vänstersvängande buss o ligger på 3dje veckan i respirator, f-n vet hur det gick till men saker är ju ögonblicks verk ibland.

Ja, detta är väl inte det roligaste att skriva om på detta forum och det hämtar sig säkert till vårsolen. Mvh på er alla/Per.L.
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Micce1980 » 2022-09-16/13:56

Odd Arne Kjørstad skrev:
Birger Larsson skrev:Var skall det sluta?
IKEA höjer priset på varmkorv från fem till sju kronor.

Det får bli Biltema i fremtiden, da.


Nu ändrar Ikea sig och behåller båda sorters korv kostar nu 5 kr st istället. Luktar som att de gjort det försatt skapa uppmärksamhet kring den vegetariska mm. Hur som, äter 2-5 korvar där om året så :)
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-12/14:59

Unga dumskallar har ådragit sig svåra skador genom att inhalera absurda kvantiteter lustgas. Risken för sådana skador är mycket väl känd inom professionen, sedan långt innan jag började studera medicin för ett halvsekel sedan.
Huruvida de nu aktuella skadorna är reversibla eller ej är i nuläget oklart.

"Hur kan lustgas vara farligt, när det används i vården?" är en osannolikt korkad fråga på Svenskans nätsidor. Men den är kanske avsedd att uppmärksammas av osedvanligt korkade läsare? Den får svar i en video.

Min specialitet hanterar åtskilliga läkemedel, som är bokstavligt talat livsfarliga, om de inte används korrekt - men som professionellt hanterade är mycket säkra och en välsignelse för patienterna. Jag undrar, om jag någonsin kommer att få frågan av en journalist: "Varför använder du livsfarliga läkemedel?"
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-10-12/20:14

Tyvärr så får dessa omogna själar betala ett högt pris för en så kallad lärpeng. Hoppas dom blir fullt återställd!

Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-10-15/08:08

Hojen nu i vinterförvar.
"Bara" sex månader kvar....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-10-16/14:38

Bror Gårdelöf skrev:Unga dumskallar har ådragit sig svåra skador genom att inhalera absurda kvantiteter lustgas. Risken för sådana skador är mycket väl känd inom professionen, sedan långt innan jag började studera medicin för ett halvsekel sedan.
Huruvida de nu aktuella skadorna är reversibla eller ej är i nuläget oklart.

"Hur kan lustgas vara farligt, när det används i vården?" är en osannolikt korkad fråga på Svenskans nätsidor. Men den är kanske avsedd att uppmärksammas av osedvanligt korkade läsare? Den får svar i en video.

Min specialitet hanterar åtskilliga läkemedel, som är bokstavligt talat livsfarliga, om de inte används korrekt - men som professionellt hanterade är mycket säkra och en välsignelse för patienterna. Jag undrar, om jag någonsin kommer att få frågan av en journalist: "Varför använder du livsfarliga läkemedel?"


Det finns väl i princip inget av det som du sprutar in i människor när du är på jobbet som inte är livsfarligt i ”dubbel dos” så jag kan väl förstå din indignation. :D

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-16/15:52

Du har så rätt. Och det är värre än så. Om du skulle få för dig att raskt dricka fem liter vatten, skulle du löpa risk att dö av akut saltbalansrubbning. Sådant har hänt.

En otäck modenyck, som numera förhoppningsvis passerat, är, att kvinnor i aktivt förlossningsarbete uppmanas att äta inte så lite och bälga i sig stora kvantiteter vätska, "eftersom det kräver mycket energi att föda barn". Det har i några fall lett till grava saltbalansrubbningar - på moderna förlossningsavdelningar!

Tas ett evolutionärt steg tillbaka, får man nog leta länge efter däggdjurshonor, som äter mycket och bälgar i sig vätska, när de föder sina ungar. I människans historia har inte heller kvinnor gjort det - förrän nyligen.
Den friska däggdjurshonan är naturligtvis skapt för att klara en ordinarie förlossning på de reserver, som hon har ombord, innan värkarna börjar. Och människan är ett däggdjur.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-20/19:29

I dagens nyhetsflöde har MSB:s utskick till alla landets 16-åringar - om civilförsvarsplikten - fått påtaglig uppmärksamhet. Inget fel i det - men varför har detta inte varit ett självklart inslag i skolundervisningen ända sedan 1995, när nuvarande lag infördes?
Jag utgår från, att dagens skolelever får veta en hel del om sina befintliga rättigheter - och framtida, exempelvis rösträtten. Då borde det vara lika självklart, att de får veta, vilka skyldigheter de har!

En ironisk illustration var Nyamko Sabunis påstående, att hon skulle fly till Norge, om Sverige hamnade i krig. Att ledaren för ett sedan mycket länge etablerat svenskt politiskt parti inte kände till civilplikten är onekligen anmärkningsvärt!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-23/12:01

I dagens nyhetsflöde noteras, att risken att dö inom det närmaste året efter en hjärtinfarkt kan reduceras påtagligt med en influensavaccination. Det verkar, som att de flesta sjukvårdshuvudmän dragit den självklara slutsatsen, att infarktpatienterna vaccineras snarast möjligt, på sjukhuset.
Men Region Uppsala hänvisar patienterna till vårdcentralerna, eftersom man tidigare beslutat, att vårdcentralerna ansvarar för vaccinationer!

Jag tar mig för pannan! Ett tydligare exempel på ogenomtänkt byråkratbeslut är svårt att hitta! Merarbetet att vaccinera en patient, som redan är inlagd på sjukhus, är näst intill försumbart - och naturligtvis det smidigaste ur patientens synvinkel.
Om patienten i stället skall skrivas hem, kontakta vårdcentralen (vilket i sig kan vara problematiskt pga ofta kronisk överbelastning!), ta sig dit och få injektionen, innebär det mycket merarbete - för både vården och patienten. Något som helst mervärde för patienten finns inte. Tvärt om!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-11-06/09:36

Att ett anslutningsrör gick itu på värmepumpen varmvattenssida natten mot lördag. Pumpen står i garaget. Och vatten sprutade på en vägg i ett par timmar. . Groventren (våningen under garaget. Var det 12-15 cm vatten (flytande golv på betongplatta). Vattnet rann ut vid dörren.

Det finns risk att hela nedervåningen kan det ha kommit in vatten under golvet. Denna sula är dock lite högre upp än groventren. Men vi har fukt i passagen. Och även om hålet in var hyfsat tät så har det kommit in i tvättstugan.

Känns som en bra dag annars.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2022-11-06/16:43

Olof Eriksson skrev:Att ett anslutningsrör gick itu på värmepumpen varmvattenssida natten mot lördag. Pumpen står i garaget. Och vatten sprutade på en vägg i ett par timmar. . Groventren (våningen under garaget. Var det 12-15 cm vatten (flytande golv på betongplatta). Vattnet rann ut vid dörren.

Det finns risk att hela nedervåningen kan det ha kommit in vatten under golvet. Denna sula är dock lite högre upp än groventren. Men vi har fukt i passagen. Och även om hålet in var hyfsat tät så har det kommit in i tvättstugan.

Känns som en bra dag annars.


Åhhh, beklagar Olof, sicket elände...
Skaffa en luftavfuktare som torkar ut utrymmet, väl värda pengar.
Hade du bott i närheten, så hade du fått låna min avfuktare, dock en ganska liten sak men fungerar finfint.

Beklagar än en gång.

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-11-06/22:01

Det är ett försäkringsärende. Men i morgon bitti 06:30 Står jag utanför Solars entré. För att köpa två nya flexislangar. Byter även inkommande. Den är ju också 20 år.

Byter dom själv även om jag har rätt till hjälp via försäkringsbolaget. Jag vill ju få det gjort omgående. Och jag har ju byggt hela anläggningen själv för 20 år sedan. Har ju lin och gugga i garaget. Blir garanterat tätt.

Har noterat att vattentryck i huset har ökat påtagligt. Kanske borde sätta in en reduceringsventil. Har dock en tryckstötsventil. Som skall ta tryckstötar i systemet.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-11/11:03

Idag är det 104 år, sedan första världskriget tog slut. Kl. 11.00 11/11 1918 tystnade vapnen. Då hade 8,5 miljoner män i uniform dött i "the war to end all wars". (Antalet överlevande invalider har jag inte klart för mig.)

Som vi vet, blev det inte så. Enligt Peter Englund dog 181 miljoner människor till följd av politiska beslut under 1900-talet. Det är fler än antalet dödade av samma orsak under hela människans historia fram till år 1900.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2022-11-11/13:31

Bror Gårdelöf skrev:Idag är det 104 år, sedan första världskriget tog slut. Kl. 11.00 11/11 1918 tystnade vapnen. Då hade 8,5 miljoner män i uniform dött i "the war to end all wars". (Antalet överlevande invalider har jag inte klart för mig.)


@Bror
Ska man vara riktigt petig i historien så är det väl stilleståndsavtalet som trädde i kraft kl 11 den 11/11

Fredsavtalet fick vänta tills man kunde underteckna den i Paris den 28 juni 1919. Detta ledde till den så kallade dolkstötslegenden som gav grogrund till det 2:a världskriget.

Förhoppningsvis upprepar sig inte historien med det som sker i Ukraina.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-11/13:44

"I stand corrected."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-11-13/08:13

Första världskriget, The Great War, är det trots allt ganska enkelt att reda ut när det började och när det slutade.

Andra värlskriget däremot, där beror tidpunkten för både början och slutet på var i världen du bodde.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-14/21:14

På tal om WWI.
Jag såg nyligen första världskriget i färg av Peter Jackson på dumburken.
Rekommenderas.
Här kan vi prata om noll i människovärde, och hur illa veteranerna som överlevde behandlades vid hemkomst.
Det mest upplyftande var hur dessa soldater utan människovärde på båda sidor behandlade och respekterade varandra.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-14/21:38

Enig. Förutom att 8,5 miljoner män i uniform dog, blev resultatet, att tre kejsardömen gick i graven, och att den engelska överklassens makt minskade. Resten av befolkningen konstaterade, att "så här tänker vi aldrig mer bli behandlade".
Frågan är, om fascismen och nazismen över huvud taget hade kunnat bli till utan första världskriget! Det får vi förstås aldrig reda på.

För den, som vill läsa mer, rekommenderas Peter Englunds Stridens skönhet och sorg. Fem band, ett för vardera krigsåret, skildrar - i en kronologisk mosaik av korta kapitel - 45 människoöden över nästan hela klotet. Alla överlever inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-16/15:59

Inslaget i Lunchekot om, att det sedan länge finns en algoritm, som kan matcha flyktingars kompetens mot (det på sina ställen stora) behovet av utbildad arbetskraft på olika orter i Sverige. Men den används inte, "eftersom Migrationsverket inte har den uppgiften"! Man tar sig för pannan!

Närmast självklart för alla myndigheter i Sverige borde vara att använda offentliga medel rationellt. En följd av det borde ha varit, att Migrationsverket sett till att skaffa sig nämnda uppgift. Vem skulle ha sagt nej?
Lunchekots exempel var en iranier med erfarenhet från textilindustrin, som först efter många meandrande turer fick jobb på Woolpower i Östersund - där man länge sökt just hans kompetens.

(Woolpower tillverkar de bästa underställ jag känner till för kyliga förhållanden. Under Försvarsmaktens kurs Sjukvård under vinterförhållanden, som jag gick på 1980-talet, fick alla deltagare underställ, halvfingervantar, sockor och huva. Det enda, som företaget ville ha i gengäld, var vår recension efter en vecka i Ånn. Den fick de så gärna.
Det stället blev en självklarhet under skidsemestrarna och är sedan länge utslitet. Men jag har köpt nya grejor, självklara under mc-stället i början och slutet av varje säsong.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-24/20:03

Vila i frid Börje Salming.
Slutet kom oväntat snabbt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-25/13:33

Tidigt under vintrarna läser man ofta i bladet, att man inte skall skrapa bilrutorna med motorn igång, eftersom det genererar onödiga utsläpp.
Men om man skrapar med motorn avstängd och sedan vill köra iväg direkt, immar ju rutorna igen! Då måste man vänta med motorn igång, tills man kan se ut genom dem. Skulle det vara bättre?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2022-11-25/18:42

Bror Gårdelöf skrev:Tidigt under vintrarna läser man ofta i bladet, att man inte skall skrapa bilrutorna med motorn igång, eftersom det genererar onödiga utsläpp.
Men om man skrapar med motorn avstängd och sedan vill köra iväg direkt, immar ju rutorna igen! Då måste man vänta med motorn igång, tills man kan se ut genom dem. Skulle det vara bättre?
Nej!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-03/17:40

"En judisk elev beskriver det som 'en kniv i magen' när en annan elev heilade i klassrummet. En konflikt med pojken som hade bakgrund i hans heilande slutade med att den judiska eleven anmäldes för kränkningar."
Ur en artikel i dagens Svenska Dagbladet om antisemitism i Stockholms skolor - en blixtbild av Sverige, när det är som sämst. Och nej - enligt artikeln är det inte bara elever ur andra kulturer, som påstås ha fått i sig antisemitismen med modersmjölken, som beter sig på detta sätt. Förekomsten är likartad, oberoende av andelen elever med annan kulturell bakgrund.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-08/18:22

"Den har en tjänstevikt utan bensin på 207 kg ..."
Stein Römmerud i senaste Bike - om Bimota Tesi H2.

"En motorcykels tjänstevikt är motorcykelns vikt utan förare och sidovagn när den är olastad och fullt utrustad med tillhörande verktyg, bränsle, smörjolja och vatten. Batteriets vikt ska inte räknas in om motorcykeln är eldriven."
Detta tog mig mindre än 30 sekunder att hitta på nätet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-09/12:30

Så tjänstevikt minus bensin är fortfarande korrekt ;)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-09/12:56

Läst, men inte förstått. :?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-09/13:57

Bror Gårdelöf skrev:Läst, men inte förstått. :?


Tjänstevikt inkluderar bränsle.
Fast har man en hoj med känd tjänstevikt, men med tom tank, och inte orkar att fylla upp med bränsle innan vägning så kan man försöka slingra sig genom att skriva "tjänstevikt minus bränsle".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-09/14:21

Vill man, kan man förstås krångla till allt. Om jag skulle ha skrivit den texten, hade jag antingen tagit reda på tjänstevikten eller skrivit något i stil med "den väger 207 kg otankad".
Det är irriterande - men tyvärr alltför vanligt - att folk, som får betalt för att skriva i fackpress, inte kan skriva vettigt.

Dock är det skönt, att idiotin med att ange torrvikter på motorcyklar verkar vara på väg bort - även om Römmeruds artikel är ett exempel på motsatsen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2022-12-13/18:18

Nyvaken... :shock:

Vaknade 17:15 idag, har sovit bort 13 timmar av dagen, detta har inte hänt på många många år.
Men det är klart att kroppen behöver ta igen all sömn man missat senaste dygnen.
Dom senaste dygnen sov jag 1 timma, 3 timmar, 1 timma och nu 13 timmar...

Hela min lediga dag har jag sovit bort totalt... :( :cry:

Tänk vad mycket hoj jag kunde ha kört idag om jag varit vaken ! :D
Bilagor
IMG_20221213_182048.jpg
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6110
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-18/12:12

Ett av inslagen i dagens Godmorgon, Världen, SR P1, handlade föga förvånande om Sveriges problem med elförsörjningen. Där sades, att SE 4, södra Sverige, har Europas sämsta förhållande mellan elförsörjning och -behov!
Min reflektion är den gamla vanliga: Problemet är skapat av dåliga politiska beslut - i Sverige och på sina håll i Europa. Sverige lade ner fullt fungerande reaktorer i förtid - vilket jag från dag 1 såg som en gigantisk kapitalförstöring, även om elförsörjningen inte verkade vara något problem - då.
Den tyska snabbavvecklingen av kärnkraft efter Fukushima - och deras därpå följande höggradiga beroende av rysk gas - fyllde mig med förvåning, likaså från dag 1. Jordbävningar är inte störande vanliga i Tyskland, de ökade koldioxidutsläppen verkade plötsligt ointressanta, och att bygga sin energiförsörjning på Vladimir Putin verkade inte förtroendeingivande ens då. Föga anade jag, hur rätt jag skulle få!
Som grädde på moset står hälften av Frankrikes reaktorer stilla. Det beror kanske inte så mycket på politiska beslut som på bristande långsiktig planering av underhållet? Men om det vet jag föga, så det får bara bli en komponent i, vad som inte får mig att le idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-18/14:53

Appropå ovan...

"Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den elförsörjning alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation."

/Percy Barnevik
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-18/15:10

ERGO: Rikets ledning verkar ha löst det av Barnevik presenterade problemet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2022-12-21/09:51

Bror Gårdelöf skrev:ERGO: Rikets ledning verkar ha löst det av Barnevik presenterade problemet.


Icke så, det finns mer att lägga ner, nu samlas vi för ett krafttag mot vattenkraften.

För övrigt, den som tycker att detta inlägg är politiskt har fel. Att lägga ner fungerande kraftslag har inget med politik att göra utan bara idioti och idioti har alltid varit tillåtet på forumet.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-12-21/10:53

Där tar du upp en annan konstighet. Tydligen riskerar många ägare av små vattenkraftverk att gå i konkurs eller lägga ner pga skärpta miljökrav, exempelvis trappor, så att fisk skall kunna ta sig förbi till och från gamla lekbottnar etc.
Lösningen på detta skapade problem borde vara statliga miljövårdsbidrag för att fixa trapporna - så fixas fiskens livsbetingelser, samtidigt som kraftstationerna finns kvar. Elen behövs ju!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17111
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2022-12-21/12:20

Magnus Brobeck skrev:Att lägga ner fungerande kraftslag har inget med politik att göra utan bara idioti och idioti har alltid varit tillåtet på forumet.

Så sant som det är sagt. Idioti har vi sett mycket av de senaste åren och många gånger har man fått skaka på huvudet och undra vad som händer. Ler åt eländet gör man i alla fall inte :roll:
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-28/14:51

Efter tre dagar sjuk som en hund börjar åter livet att se ljusare ut.
Det blir att trycka ned en pizza nu för att få liv i kroppen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Sahlin » 2022-12-29/23:22

Vi hade en inbjudan till ett par väldigt goda vänner på nyårsafton, men nu visar det sig att två av sex personer som skulle deltaga har fått Covid (givetvis en av värdparet). Nu sitter jag och frugan ensamma på nyårsafton och får försöka göra det bästa av situationen. Ni kan väl åtminstone tycka lite synd om oss ;)
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-30/05:09

Jag tycker synd om er!
Troligen väntar samma öde mig (inställd nyårsafton).

Fortfarande sjuk....fast nu är symptomen en snorig näsa och dunkande huvudvärk i stället för oönskade flöden från andra synkroniserade kroppsöppningar.
Inte förvånande om det är COVID som har drabbat mig också.
Det satt några hostiga personer på flygplanet, och nej, munskydd är det ingen som använder längre.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst