Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-10-02/15:46

Angående rubriken på tråden...

Regn, regn och åter regn...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2021-10-04/17:33

Man slutar le ganska omgående när man träffar fingernageln med hammaren. :cry:

När ska man lära sig att har man tight om tid ska man strunta " bara den här sista biten"....
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav fredde 7 » 2021-10-04/17:43

F800åkare skrev:Man slutar le ganska omgående när man träffar fingernageln med hammaren. :cry:

När ska man lära sig att har man tight om tid ska man strunta " bara den här sista biten"....


Ja man ska aldrig jobba på "egen hand" :D
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-09/08:32

En klarsynt artikel i dagens Svenska Dagbladet gör mig en smula dyster.
Redan för 40 år sedan "kritiserade Salman Rushdie de krav som ställdes på postkoloniala författare. ... Rushdie kritiserade idén att indiska författare var mer 'autentiska' om de skrev om indiskt byliv än om de valde mindre lokala motiv och miljöer" - samt att skrivandet borde ske på något indiskt språk, inte engelska.
Ett tungt argument för Rushdie är, att indiska intellektuella skriver på engelska.

Nu kritiseras (valet av) årets Nobelpristagare i litteratur, Abdulrazak Gurnah, för att han skriver på engelska - inte på ett afrikanskt språk! (Swahili?)

Jag är ingen större beundrare av Svenska Akademien, men i detta fall har den mitt oreserverade stöd. En författare värderas, utifrån vad han/hon skriver, och hur språket brukas - inte vilket språk som används!
Det finns förstås alltid folk, som tror sig veta bättre - och i fall som detta inte begriper, att de själva dragit ner brallorna och går med ändan bar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-10-09/18:24

Senaste två helgerna har jag lovat mig själv att ge mig ut på en längre sista runda för den här säsongen.
14 grader, mulet, risk för regn lockar inte.
Nej, motivationen är låg. Det är färdigkört för i år.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-10-09/18:43

Måns Ulveståhl skrev:14 grader, mulet, risk för regn lockar inte.
Nej, motivationen är låg. Det är färdigkört för i år.

Ja som Örebroträffen då :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-09/19:06

Osis, Måns. Tre kompisar och jag tog en vända till Gyllene Uttern och ett höstskrudat Omberg (tradition) idag. Väderprognosen sade mulet hela dagen, men så blev det inte. Efter en dryg timma hade dagen blivit strålande vacker. Den enda haken blev, att vi oväntat fick köra den fina vägen genom Hålaveden med solen i ögonen. Krokig asfalt med sol - skugga - sol - skugga hela tiden kräver uppmärksamhet.

Fisk- och skaldjursgryta vid fönsterbord och vy över Vättern satt som en keps, och den lilla vägen på Ombergs västsida är aldrig fel - särskilt inte i vackert väder.

Men ge inte upp, Måns. Oktober kan bli vacker.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-10-09/19:12

Kovlingen skrev:Ja som Örebroträffen då :?


Nä du, den såg jag fram emot, men då hade jag som mest att göra på jobbet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-10-09/19:23

Bror Gårdelöf skrev:Men ge inte upp, Måns. Oktober kan bli vacker.


Nästa vecka kryper temperaturen under 10 grader.
Nätter runt 2 grader kommande helg.
Det blir att lämna in för vinterförvaring. Snön är tyvärr på väg.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-10-11/17:59

Då var det klart.
Hojen vinterförvaras nu.

Bara att hoppas på snöoväder i morgon :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-10-13/20:16

En galning i Norge som skjuter i hjäl folk med pil och båge :(
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-10-15/14:13

Varje gång jag hör en person som använder orden "OM JAG SKA VARA HELT ÄRLIG" reser
sej nackhåren . Alla andra ggr de öppnar käften då ? ? ? ?
Varför då inte stänga igen kakhålet istället :roll: :evil:
Hur svårt är det att visa att man har en förtroendeställning i samhället :shock: :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-10-15/16:57

Kovlingen skrev:Varje gång jag hör en person som använder orden "OM JAG SKA VARA HELT ÄRLIG" reser
sej nackhåren . Alla andra ggr de öppnar käften då ? ? ? ?


Ja du kovlingen, om jag skall vara helt ärlig, så tycker jag det också... :lol: :mrgreen:

(Håll i nackhåren Kovlingen)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Haavee » 2021-10-15/18:59

Det här är ingen munter syn. :shock:
Bilagor
DSC_0614 xxxxxx.jpg
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-10-18/05:33

Håll politiken borta från forumet.

Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2021-10-18/06:20

Magnus Brobeck skrev:Håll politiken borta från forumet.

Magnus
Allt är igentligen politik om man skall hårddra det. Men vi vet vad du menar ;)

Låt oss diskuterar positiv mc politik i stället :D
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-10-18/06:22

Olof Eriksson skrev:
Magnus Brobeck skrev:Håll politiken borta från forumet.

Magnus
Allt är igentligen politik om man skall hårddra det. Men vi vet vad du menar ;)

Låt oss diskuterar positiv mc politik i stället :D


Det är vi helt eniga om! ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-18/19:03

Nyhetsrapporteringen kring 84-årige Colin Powells död i sviterna av covid-19 gör mig dyster. Som regel nämns, att han var dubbelvaccinerad - men det enda ställe, där jag hittills sett uppgiften, att han led av myelom, är Wikipedia!
Myelom är en elakartad sjukdom i benmärgen. Det tror sjutton, att sådant påverkar immunförsvaret!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-10-18/19:22

Colin Powell var även hängiven ägare till en vit Volvo Amazon som han körde vid speciella tillfällen.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-18/21:15

Där ser man!

Powell var en man, som kunde tänka själv. Han tjänade i en republikansk regering - men gav senare sitt stöd till Barack Obama.
Frid över hans minne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-19/08:08

Dagens Östgöta Correspondenten har en fyllig artikel om Colin Powell. "Han hade tre starka band till Sverige. Hans hobby var att meka med Volvobilar. Han älskade Abba. Och beundrade Anna Lindh."

Han var USA:s förste afroamerikanske utrikesminister - och höll ett nationaldagstal om slaveriet, som enligt Sveriges dåvarande USA-ambassadör Jan Eliasson hade "verklig nerv".

Jan Eliasson blev god vän med Powell - som senare plågades mycket av, att han varit delaktig i att starta kriget mot Irak, som tvärt emot amerikanska påståenden inte hade massförstörelsevapen. Min personliga gissning är, att Powell blev lurad av folk, som helt enkelt ville starta kriget, men det är en spekulation. Att Powell inte företrädde samma filosofi som höken Dick Cheney är däremot uppenbart.

I juni 2001 deltog Powell i EU-toppmötet i Göteborg. När den officiella delen klarats av, besökte han Volvofabriken, fick provköra nya modeller och gamla P 1800. Amazon och PV hade han i det egna garaget.

Han är värd verklig respekt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-10-21/02:20

Man skall kanske inte prata illa om de döda men det var Colin Powell, i egenskap av Secretary of State, som hävdade att Saddam Hussein i Irak hade massförstörelsevapen och som tillsammans med Bush regering lurade nästan hela USA att 9/11-attacken kom från Saddam Hussein och Irak (och inte Saudi-Arabien som terroristerna egentligen kom ifrån). Man sade kanske inte så rätt ut men varje gång man nämnde 9/11 så nämnde man också Irak och Saddam Hussein.
Saddam Hussein var kanske inte guds bästa barn men hans Ba'ath parti var inte ett religiöst parti och hade inget alls gemensamt med al-Qaeda, som var de som genomförde attacken.
Men man startade sen ett krig mot Irak som varade i drygt åtta år med nånstans mellan 100.000 och upp till en miljon döda, lite beroende på vem du frågar.

Colin Powell var en känd politiker, men sannerligen ingen "stor man" som man kan beundra. Bara en politiker, som förmodligen hade ekonomiska band med USAs försvarsindustri.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-10-26/12:12

Dagens Kulturnytt i SR P1 tar upp den filminspelning nyligen, där Alec Baldwin av misstag sköt ihjäl en kollega.
Kuslig historia. Vapnet kunde användas för att skjuta skarpt! Så hade också skett. Några medlemmar i filmteamet hade roat sig med prickskytte, varefter patron ur uppenbarligen inte utfördes. Inte heller kollades vapnet före nästa filmning. Häpnadsväckande amatörmässigt i två steg! Och så gick det, som det gick.

Jag har varit naiv nog att tro, att man vid filminspelningar använder "vapen", som omsorgsfullt gjorts obrukbara för skarpa skott. Så är uppenbarligen inte fallet - i alla fall inte i USA.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-10-28/14:20

SMS från EON :
Elavbrott i natt mellan kl. 01,00 - 04,00 .

Vet inte när elen försvann men kom åter ca 06.00
Fint när cirkulationspumpar stannar och elementen är iskall . GRRRR !

Bilen frostvit och några minusgrader tidig morgon .
Nån plusgrad och en resa ner till S-vall .
Regnade som f-n hela tiden . Kallt som grisar :evil:

Det är allt en jä--a årstid .
MEN , jag får ju uppleva den så det är väl bara att bryta ihop och gå vidare :?

Va fasiken ! Jag skulle köpt en flaska glögg :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-08/09:13

Dagens Östgöta Correspondenten har en artikel om Isabella Löwengrip, idag 31 år gammal och aktuell med en självbiografi. Redan i tonåren slog hon igenom som bloggaren Blondin-Bella, och karriären gick uppåt i raketfart - till absurdistiska nivåer, som en lägenhetshyra á 250 000 per månad i New York.
Alltihop hade från början fyllt mig med obehag och vantro - och hennes Sommar för ett par år sedan förstärkte intrycket.
Mycket riktigt kraschade hon. Bakom kaxigheten finns en bipolär sjukdom, där de senaste åren varit ett maniskt skov, och bakom den glättade succéfasaden (med uppblåsta siffror, vad gällde följare etc, vilket fick annonsörerna att dra sig ur) finns ätstörningar - flickors och unga kvinnors förbannelse.

Skälet till mitt inlägg här är inte hennes öde - som är tragiskt i sig - utan den inverkan hon och andra med henne har på miljoner flickor/unga kvinnor, där de sociala medieplattformarna och deras annonsörer hämningslöst underblåser osanningarna och får följarna att känna, att de inte duger.

Jag hoppas kunna medverka till, att mina son- och dotterdöttrar genomskådar dessa lögner, så att de blir trygga i, vad de är. Alla ungdomar borde få den stöttningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-08/17:29

Första lappmöglet föll i förmiddags i Stockholm.

Bror,

Den virtuella världen är inte verklig, och dessutom hänsynslöst föränderlig.
Det lär fler än Blondinbella upptäcka - inte minst alla s.k. "influencers" när deras beundrare - och investerare -hittar något annat nytt spännade att följa.
"Yesterday news" kommer att fortsätta komma allt snabbare.

Själv kan jag inte bärga mig tills vi slipper se Sveriges mest korkade familj i tv-rutan och övriga medier.
Hur någon kan blir belönad pga sin okunskap slutar aldrig att förvåna mig.
Här snackar vi om kackerlackor som vägrar dö, men även en kackerlacka har ett bäst-före-datum.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-08/18:17

Enig. Av mentalhygieniska skäl ägnar jag influencers etc så lite uppmärksamhet som möjligt. Mitt fokus ligger på att i möjligaste mån hindra dem från att skada det uppväxande släktet - även om jag är sorgset medveten om, att jag inte kan göra så rasande mycket åt det.

För kanske femton år sedan var jag under några terminer handledare åt små grupper av läkarstudenter, som fick reflektera över etiska problem. På lite krokiga vägar kom vi in på reklam. Jag påpekade, att företag årligen lägger ner miljarder på att få framför allt unga kvinnor att tro, att de inte duger, som de är. Men att de duger och blir lyckliga, om de köper företagens produkter.

Dessa studenter var ju inga dumskallar - men jag såg, att några av dem verkligen hajade till.
Då var influencers inte påtänkta - men deras uppdykande har inte direkt gjort problemet mindre.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-08/20:00

På tal om reklam och mentalhygien.

Jag har utbildat mig inom området på universitetsnivå, och fick där lära mig att i tex reklam så ska en målgrupp vara representerad i reklamen, dvs dina potentiella kunder ska snabbt sublimt igenkänna att reklamen är riktad mot dessa.

PK-Sverige har gjort tvärtom.
I dag är tex en grupp på fyra personer i en reklamsnutt ofta bestående utav tre med utomsvensk härkomst varav två med ursprungskontinent Afrika.
Jag är starkt tveksam till att det företagets målgrupp, eller för den delen Sveriges befolkning, består av denna procentuella sammansättning av individer.
Likaså vad det gäller tex dammode på tv så består snart alla tjejerna/damerna i reklamsnutten av motsatsen till smal och blond. Alla är givetvis inte smala och blonda, men alla är inte helller motsatsen.
Så går det till när annat än vetenskap får råda.
Jag ser det som troligt att dessa företag kommer att tappa i försäljning då deras primära målgrupp inte längre kommer att känna igen sig som företagets potentiella kund. Motsatsen till önskat resultat.
Syftet med reklam har tyvärr fått ett annat primärt syfte än det ursprungliga.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-08/21:50

Fast - håller det resonemanget?
Reklam är minst av allt gratis, och dess syfte måste rimligen vara att öka företagets försäljning.
Lyckas inte det, spelar det ju ingen som helst roll, om reklamen är PK eller ej!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-11-13/03:15

Bror Gårdelöf skrev:Fast - håller det resonemanget?
Reklam är minst av allt gratis, och dess syfte måste rimligen vara att öka företagets försäljning.
Lyckas inte det, spelar det ju ingen som helst roll, om reklamen är PK eller ej!

Jag vet inte om all reklam ökar försäljningen och jag har sett reklam där jag svurit att aldrig sätta min fot i någon av den affärens kedjor någonsin.
Alla, eller i alla fall många, tycks dock vara övertygade om att reklam automatiskt ökar försäljningen och så länge den ökar medvetandet hos folk om affären/varan existerar så borde det vara så.

Men när t.ex. Volvo gör reklam i sverige genom att visa att man kan lasta golfklubbor i deras bilar så blir i alla fall jag lite tveksam till reklamens saliggörande egenskaper. Det kan inte finnas många som skall köpa bil som inte känner till Volvo.

En lite sidotråd:
För runt 20 år sen läste jag en bok som hette "Why we buy, the science of shopping" av Paco Underhill en amerikansk företagare som hjälpte affärer med inredning mm. Boken var givetvis i sig en reklam för hans företag men dom gjorde en hel del djupstudier och det fanns en hel den intressant information i boken. En sak som jag speciellt kommer ihåg var var den bästa platsen i en affär är. Det är 4-5m rakt innanför dörren, studier visar att vi när vi går in i en affär, speciellt en affär som är ny för oss, så går vi rakt in 4-5m, stannar och ser oss omkring.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-13/09:10

Vad jag menade i tidigare inlägg var, att reklamens syfte rimligen alltid är att öka annonsörens nettointäkter. Veterligen lägger inget vinstdrivet företag avsiktligt pengar på förluster.
Att reklamkampanjer kan bli misslyckade och kontraproduktiva är en helt annan sak. Då har företaget skjutit sig i foten. Det gör man veterligen inte heller med avsikt.

Det där med golfklubbor i Volvon: Måhända ville Volvo öka försäljningen till golfare? Innan golf blev så vitt spridd som idag, var "Hisingetraktorn" kanske inte de dåtida golfarnas förstaval - vilket Volvo med tiden ville ändra på? Men det är en ren spekulation från min sida.
En annan tolkning är, att golf förknippa(de)s med viss framgång även i övriga livet. Då kunde man spela på, att "framgångsrika människor åker Volvo". Men det är också en spekulation.

Det du anför ur Why we buy låter höggradigt trovärt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-20/12:01

Under en konferens om ambulanssjukvård för grovt räknat ett kvartssekel sedan åhörde jag ett föredrag av Daniel Bergman. Han är son till Ingmar Bergman och Käbi Laretei - således född i den svenska kulturelitens finrum.

När han spelade in en dokumentär om ambulanssjukvård, blev han helt tagen. Detta var på riktigt. Det var inga aktörer, som spelade roller utifrån ett manus, utan verkligheten, som den är.

Alltså lade han ner filmandet och utbildade sig till ambulanssjuksköterska - ett jobb med sannolikt stadigare arbetsmarknad men sämre ekonomiska villkor än fortsatt filmande (med den stamtavlan).

Dagens Svenska Dagbladet innehåller en recension av hans bok Hjärtat - som jag inte läst. Beskrivningen av föräldrarna är inte smickrande (för att uttrycka det milt!) - och lika kritisk är han mot allt fjäsk och all förljugenhet, som omgav dem, och som regel gjorde människor löjliga.

Idag har Daniel Bergman MS och hjärtproblem. Recensenten är måttligt imponerad av boken som sådan, men i likhet med mig fastnar han för, att Daniel Bergman hittat ett liv, som känts verkligt - i stället för ett, som bestod av hittepå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-11-23/15:34

Politisk korrekthet, identitetstänkande och allmän stupiditet fortsätter att breda ut sig. Det senaste exemplet är, att skådespelaren Eddie Redmayne, som Oscarsnominerades för sin rolltolkning i The Danish Girl, nu får kritik för att ha tagit rollen. Den borde i stället ha gått till en transsexuell skådespelare!

Hmmm. Jag har alltid uppfattat både teater och film som konstarter, där en grundförutsättning är, att aktörerna oftast agerar som något annat än sig själva, och att en skådespelares storhet består i att agera övertygande i rollen - eller snarare så många olika roller som möjligt.

Om aktören måste "vara" rollen, blir det problem. Charlie Chaplin blev på kort tid en mycket välbeställd artist i Hollywood - och skulle alltså enligt identitetstänkandet inte ha kunnat skapa världens kanske mest kända filmikon - den lille fattige luffaren, som regel på kant med en mer eller mindre osympatisk överhet.

På sin tid fick Ingrid Bergman jobba för rollen som prostituerad i Dr Jekyll and Mr Hyde - mot Spencer Tracy - men hon fick den med argumentet, att hon var skådespelare - måhända ovanligt i stjärnornas Hollywood på den tiden? Decennier därefter borde hon ha varit omöjlig i rollen som Golda Meir. Hon var veterligen inte judinna. Men det verkar israelerna ha tagit med ro.

Såvitt känt har rollen som Adolf Hitler inte krävt, att aktören är nazist.

Och förhoppningsvis slipper Anthony Hopkins kritik för sin Oscarbelönade.insats i The Father. Att ge rollen till en dement skådespelare hade nog inneburit problem.

Men mot dumhet kämpar gudarna förgäves, så man vet aldrig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-11-26/05:50

Bror Gårdelöf skrev:....
Såvitt känt har rollen som Adolf Hitler inte krävt, att aktören är nazist.
...


En intressant tanke, onekligen. :lol: :lol: :mrgreen:
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-11-29/19:16

Att boka julbord under en helgdag på restaurang är både svårt och dyrt.
Nästan alla datum är fullbokade redan, och det trots priset (strax under 700 kr/person).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-11-30/14:31

Måns Ulveståhl skrev:Att boka julbord under en helgdag på restaurang är både svårt och dyrt.
Nästan alla datum är fullbokade redan, och det trots priset (strax under 700 kr/person).

Dyrt ? ? ? :? :roll:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-02/13:10

Av alla nya medlemmar som presenterades i senaste numret av "Bumsen" så återfanns enbart två RS (modell äldre).

Saliga äro det lilla antalet upplysta :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-02/13:25

Det tiotal, som valt RT, lär inte heller fara illa. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-12-07/18:41

Presskonferens.
Here we go again....


https://www.youtube.com/watch?v=WyF8RHM1OCg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-08/09:32

Man blir onekligen dyster till sinnes, när riksmedierna ägnar sig åt, vad en minister gjorde, när hon var 15 år gammal! Hur många av oss skulle klara en sådan granskning?
Och sannolikheten, att Ida Karkiainen hade nazistsympatier som tonåring, kan inte vara irriterande stor. Snacka om mediastorm i en fingerborg!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Haavee » 2021-12-08/17:35

Bror Gårdelöf skrev:Man blir onekligen dyster till sinnes, när riksmedierna ägnar sig åt, vad en minister gjorde, när hon var 15 år gammal! Hur många av oss skulle klara en sådan granskning?

Håller med dig Bror, förutsatt att det inte dyker upp mer i den här historien så tycker jag det är lågvattenmärke av media och av den person som grävt fram gamla ungdomsbilder enbart i syfte att misskreditera henne.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-08/17:50

Jag hittade något på nätet om, att bilden från början publicerats av någon avisa med påtagliga högersympatier. Om DET är sant, har etablerade riksmedier ännu större skäl att rodna av skam. Det borde ju vara enkelt för en journalist med självaktning att kolla källan! Det påstås ju vara kärnan i deras jobb!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Haavee » 2021-12-08/18:23

Nja, numera är antalet "klick" viktigare tyvärr.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-08/20:56

Du har nog tyvärr rätt - vilket inte heller får mig att le.

Men att Sveriges Radio och Sveriges Television inte kollar bättre är trist. De borde i alla fall inte vara lika klickkåta.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2021-12-08/22:27

Tja, hur ska vi ha det?
Bilagor
264986548_1804435933074904_1627318133771307387_n.jpg
264986548_1804435933074904_1627318133771307387_n.jpg (48.33 KiB) Visad 6810 gånger
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2021-12-09/07:29

F800åkare skrev:Tja, hur ska vi ha det?
Nu har jag två barn. Varit scoutledare osv. Så jag vet att det skiljer en hel del angående mognadsgrad. :D

Många 15 åringar (flickor oftast) är mer mogna än en hel del 22-25 åriga killar. Ja mer än ett antal gubbar också. Den vänstra bilden är på en flicka av denna typ.

Men sen finns det dom som är så omogna att dom borde låsas in för sin säkerhet. Tror den högra bilden beskriver en sådan person. Men som väl är, det går oftast över :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-12-09/09:19

Den, som ställer sig och pratar med Greta Thunberg, blir nog imponerad - såvida vederbörande (alltså inte Greta) inte är dum i huvet.
Den, som hade ställt sig och pratat med Ida Karkiainen, när bilden togs, hade kanske fått en fullt acceptabel förklaring - att hon sträcker sig efter något, eller att hon heilar på skämt, eller vad det nu kan vara.
Men den, som - nästan tjugo år senare - vill hänga henne utan att först ta reda på omständigheterna, när bilden togs, kan inte kallas seriös.

När jag var barn, var det inte alls ovanligt, att vi kammade Hitlerbena, gick med strama ben, satte en bit av en svart kam på överläppen, blängde och sträckte ut högerarmen. Alla visste, att detta var ett skämt - måhända till och med ett sätt att hantera de skärvor av information, som vi kände till om nazismens skändligheter.
Men att påstå någon enda av oss hade nazistiska sympatier är befängt. För oss tedde sig Adolf Hitler som en löjlig figur.

Sveriges riksmedier och Sveriges regering borde ha viktigare saker att syssla med än rent strunt - och medierna borde på allvar se till att konstatera, att det är rent strunt.

För sådär trettio år sedan togs ett foto av dåvarande räddningschefen i Linköping och mig. Den, som tog fotot, frågade räddningschefen, om jag röt ut order eller om jag var en sångare, som tog ton. Själv vet jag inte, men jag tror, att jag råkade gäspa stort, när fotot togs, och glömde hålla handen för munnen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav F800åkare » 2021-12-09/15:37

Tja, det beror nog på partisympati hur det ska tolkas då. De flesta drar ju upp allt en sd medlem gjort sen födsel och det ses som legitimt idag.

Då viktas inget med ålder och mognad in.

Så mitt inlägg var mer att sträva mot att bedömma alla enligt samma modell. Eftertanke, varesig mer eller mindre.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2021-12-09/18:37

F800åkare skrev:Tja, det beror nog på partisympati hur det ska tolkas då. De flesta drar ju upp allt en sd medlem gjort sen födsel och det ses som legitimt idag.

Då viktas inget med ålder och mognad in.

Så mitt inlägg var mer att sträva mot att bedömma alla enligt samma modell. Eftertanke, varesig mer eller mindre.


Finns gränser med allt. De som förnekar att dom var nynazister i unga år vill då inte jag inte sätta något trovärdighet på. En sak om man säger att jag var där. Jag gjorde fel. Och jag tar avstånd från detta.

Känns som om det SD partiets "fd nasse" till ordförande du vill tvätta byken av med denna diskussion eller hur F800åkare?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-12-10/18:05

Det hela med hitlerhälsningen är väl att oppositionen tycker att (S) har hävdat att folk som inte betalat tv-licens och andra småsaker inte kvalar in som statsråd och gottar sig då gärna lite extra att en (S)-politiker har en "smutsig byk".

Personligen tycker jag sådant är fånigt i alla läger.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst