Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-16/08:03

Jag argumenterar inte emot dig. Att åtgärderna mot pandemin slår milt uttryckt hårt mot samhällsfunktioner, företag och därmed hela ekonomin är väl känt.
Det kändes bara passande att göra åtskillnad mellan den faktiska hälsoeffekten (som lär bli liten för majoriteten av befolkningen) och de enorma effekterna i samhället.

Skall man se någon paradoxal ljuspunkt i mörkret är det rimligen, att det inte rör sig om någon ny smittkoppsepidemi - dvs med ett virus, som i sin själv tar livet av en påtaglig andel av de insjuknade. Det går nog inte att föreställa sig, hur världen skulle bli i ett sådant scenario.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/09:16

Bror Gårdelöf skrev:Skall man se någon paradoxal ljuspunkt i mörkret är det rimligen, att det inte rör sig om någon ny smittkoppsepidemi - dvs med ett virus, som i sin själv tar livet av en påtaglig andel av de insjuknade. Det går nog inte att föreställa sig, hur världen skulle bli i ett sådant scenario.


Varför vaccinering är en så pass viktig del av samhället.
Vi har ju slutat att vaccinera mot vissa sjukdomar då dessa tidigare ansetts utrotade i Sverige, men det är bara att sätta igång igen.
Sedan denna konspiratoriska anti-vaccineringsrörelse på det....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/09:19

Måns Ulveståhl skrev:Vi får hoppas att staten kommer med åtgärder/stödpaket till landets företag så att vi kan kickstarta igång vår ekonomin igen, och snabbare än andra länder.


Presskonferens på tv just nu.
Staten lägger fram ett 300 miljarder stort stödpaket.

(Se där. Inte en illa pinkad analys av mig)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-16/10:04

Vad gäller vaccinationer, lär nog smittskyddsfolket ha koll på, vilka som behöver finnas kvar, och vilka, som kan strykas. Såvitt jag vet, har WHO förklarat smittkoppor som utrotade - en otvetydig, stor global framgång, som onödiggör vaccination.

I övrigt delar jag helt din åsikt om diverse vaccinationsmotståndare, som snarast utgör ett typexempel på faktaresistens. Riskerna med vaccination är avsevärt lägre än riskerna, om man råkar ut för den åkomma, som vaccinet skall skydda mot.
Tyvärr fick sig det tänkandet en allvarlig törn på grund av det otillräckligt utprovade vaccinet mot svininfluensan, som medförde, att några hundra svenska ungdomar drabbades av livslångt lidande i form av narkolepsi - men grundtanken förändras inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/10:09

Jag tänkte närmast på mässling.
Vaccineras barn fortfarande mot mässling?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav GSven » 2020-03-16/11:47

Måns Ulveståhl skrev:Vaccineras barn fortfarande mot mässling?

I Sverige ja! I Syrien, Jemen m fl länder i kris nås inte alla barn.
Aktuellt nationellt erbjudande:
https://www.1177.se/Dalarna/aktuellt/ar ... otavaccin/
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-16/11:59

O ja! Mässlingen är en fruktad sjukdom, som i värsta fall kan ge men för livet - eller t o m ta livet av ett litet barn.
När jag senast läste om detta - vilket var rätt länge sedan - ingick den vaccinationen i MPR - Mässling, Påssjuka, Röda hund (Morbilli, Parotit och Rubella på fackspråk). De mässlingspatienter, som på sistone funnits i Sverige, har antingen varit importfall eller icke vaccinerade. (Den, som kommer hit efter småbarnsåren, kan löpa risk att missa vaccination. Har vederbörande då inte haft mässlingen som barn, finns förstås risken kvar.)

(En påtaglig bidragande orsak till, att det gick så illa för Amerikas urbefolkning, är, att européerna förde med sig sjukdomar - bland annat mässlingen - mot vilka urbefolkningen saknade immunitet och därför dog i miljoner! Till det kommer förstås även helt andra, för invandrarna föga smickrande orsaker.)

Påssjuka är oftast harmlös, men den kan sprida sig till såväl bukspottkörteln som testiklarna. Bukspottkörtelinflammation kan bli nog så allvarlig, och testikelinflammation kan orsaka livslång sterilitet.

Röda hund är som regel harmlös i barndomen, men om en kvinna smittas under pågående graviditet, kan det medföra grava fosterskador.

När jag var barn, fanns veterligen inget av dessa vacciner, och nämnda sjukdomar ingick i tidens "normalitet" för barnfamiljer. Vaccinerna blev ytterligare ett påtagligt framsteg för folkhälsan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2020-03-16/12:17

Så blev jag drabbad av corona. :(
Det var så klart väntat, idag fick jag och nio personer till brev från SMC Travel, vårens Andalusienresa är inställd.
Jag som hade räknat med några hundratal mil på en R1250GS... :cry: :cry: :cry:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/12:20

Bror,

Jag hade "turen" att få alla sorters sjukdomar när jag var en liten talle.
Stora syrran fick aldrig något.
Inte glad talle :evil:

I dag är säkert glädjen ombytt :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/12:23

Håkan,

Tråkigt, men det kommer att förekomma fler inställda resor.
April och maj är kört redan.
Juni ligger i farozonen beroende på land.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/12:30

Dubbelt antal döda i Sverige under en dag.
Nu sex avlidna personer i Sverige varav fem i Stockholm pga Corona.
Samtliga äldre personer med underliggande sjukdom.
Sorgligt.

Med tanke på medelåldern i klubben; ta hand om er och var försiktiga.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/12:44

Senaste infon från hårt drabbade norra Italien:
Coronavirus victims in Italy will be denied access to intensive care if they are aged 80 or more or in poor health should pressure on beds increase, a document prepared by a crisis management unit in Turin proposes.
Some patients denied intensive care will in effect be left to die, doctors fear.
One doctor said: "[Who lives and who dies] is decided by age and by the [patient's] health conditions.
This is how it is in a war."
(Källa: https://www.telegraph.co.uk)

Allvarligt.
Tur att man är yngre än den "hopplösa" åldern 80 år och äldre.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Pedro » 2020-03-16/15:04

Bror Gårdelöf skrev:
Vad gäller stängda gränser, finns två situationer (i alla fall så länge vi talar om demokratier, värda namnet).
A. Landet har ett stort utbrott och vill skydda omvärlden. (Exempel: Italien och Spanien.) Detta är värt all respekt, oavsett hur väl man lyckas i sitt uppsåt.
B. Landet vill skydda sig från import av smitta. Det kommer med till visshet gränsande sannolikhet inte att fungera - och jag undrar vad dessa länders smittskyddsexperter tänker innerst inne.


Jeg er glad vi har en handlekraftig regjering i Norge som blant annet har stengt grensene for å redusere smittespredningen. Ingen kan vel påstå at åpne grenser reduserer smittefaren mer enn om man har grensekontroll.

Jeg synes ikke svenske myndigheter har tatt dette på alvor og de har vist en unnfallenhet som er skremmende. Jeg har nær kontakt med svenske bolag gjennom mitt arbeid og er svært overrasket over hvor lite restriksjoner myndighetene har pålagt folk.

Det samme gjelder i høyeste grad også for Storbritannia, men nå har de trolig innsett alvoret.... :(
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-16/15:32

Håkan skrev: Så blev jag drabbad av corona. :(

Har du de facto fått diagnosen ställd? I så fall önskar jag dig ett lindrigt förlopp. Blir det så, vilket är sannolikt, är du att gratulera, för du har i så fall gått igenom åkomman och behöver inte bry dig. Utifrån vad smittskyddsfolket hävdar, kommer du inte heller att vara smittbärare längre än ett par dagar, efter att du tillfrisknat.

Vi andra får tvätta händerna, tänka över umgängesformerna samt vänta och se. Statistiskt sett kommer även vi att smittas, vad det lider.

(Här har Forum en enorm fördel. Det kan möjligen drabbas av andra sorters virus, men coronavirus sprids veterligen inte via Internet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-16/15:45

Håkan skrev:Så blev jag drabbad av corona. :( :cry: :cry: :cry:

Lider med dej Håkan . :( Krya på dej snarast !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-16/15:50

Jag hoppas Håkan menade att han blev drabbad då resan inställdes - inte pga att Håkan blivit sjuk.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Håkan » 2020-03-16/16:52

Måns Ulveståhl skrev:Jag hoppas Håkan menade att han blev drabbad då resan inställdes - inte pga att Håkan blivit sjuk.

Precis Måns, du förstår vad som fick mig att inte le idag.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-16/17:01

Ah! Mitt misstag. Rimligen en yrkesskada. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-03-16/17:31

Det mest tragiska i hela den här soppan är väl att "gemene man" verkar tro mer på de braskande rubriker som diverse medier publicerar i syfte att skapa "klick" på sina sajter, istället för att lyssna på expertisen (en professor inom smittskydd borde rimligen ha mer kunskap än en karriärsugen journalist på någon random kvällstidning eller någon annan obskyr "nyhetssajt" på nätet). Många, t.o.m. de flesta, kommer att bli smittade, men utan några tragiska konsekvenser, det handlar bara om att "dra ut" lite på det så att vården hinner med. Det gör man inte genom att få panik. En vanlig influensa skördar också offer av samma orsaker, dvs. personer med nedsatt motståndskraft beroende på ålder och bakomliggande sjukdomar/tillstånd. Men en vanlig influensa gör inte att man stänger ner landet och därmed raserar arbetsmarknad och ekonomi.
My 5 cents...
https://www.youtube.com/watch?v=nl6tTwx ... e=youtu.be
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-16/18:35

Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv - bortsett från din sista mening.
"Vanlig influensa" har världen "alltid" levat med och är van att hantera med kända resurser (exempelvis vaccinering av alla över 65). Att den tar tull i befolkningen är också känt. Det speciella med coronavirus är försöken att i någon mån styra den hastighet, med vilken smittan sprider sig - för att minimera påfrestningarna på såväl vården som samhället i övrigt. Hur man kommer att lyckas med det, får vi se.
Dock fanns ett inslag i dagens Studio 1, SR P1, där en kommentator konstaterade, att allt har ett pris - dvs det finns en gräns för, hur stora smittskyddsåtgärder man kan vidta, innan samhället kollapsar av andra orsaker än virussmittan. Var den gränsen går, förefaller än så länge vara en öppen fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-03-16/19:01

Men, det är väl just det jag skriver? Eller missförstår jag dig? Att "dra ut" på det verkar vara nyckeln. Att vi inte har något vaccin (ännu) är ju känt, och därför kan vi inte bromsa pandemin genom vaccinering, istället handlar det om att bromsa "insjuknandekurvan" så att vården hinner med. I paritet med det "tjänar" samhället på att folk blir smittade "i lagom takt", så att immunitet uppnås i de breda folklagren. Och det uppnår man inte genom att stänga ner alla samhällsfunktioner och företag (och därmed skapa panik, ekonomiskt kaos och skjuter upp spridningen så den exploderar senare istället), utan istället uppmana folk att iaktta alla rekommendationer om god handhygien och alla andra förebyggande åtgärder. För de äldre och svagare i samhället gäller givetvis andra förutsättningar. Det är nästan så man funderar på att gå ut och slicka på något handtag någonstans så man kan "klara av" det hela och kan röra sig fritt i alla länder och sammanhang. (Den sista meningen sagd med en stor portion ironi/humor).
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-16/20:26

Hmmm. Jag missförstod dig nog tidigare.
Jag har uppfattat, att idén med minskade fysiska kontakter människor emellan, avser att bromsa smittspridningen - inte hejda den. Tanken är att göra kurvan lång och låg.
Om uppbromsningen blir för effektiv, och man tvingas mildra restriktionerna, för att samhället över huvud taget skall fungera, kan det innebära, att en oönskad topp bara senareläggs.
Om de olika riskerna vill jag inte spekulera. Jag är inte tillräckligt kunnig för det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Buster » 2020-03-16/21:12

Börsen börsen börsen....
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-03-17/02:20

Bror Gårdelöf skrev:Hmmm. Jag missförstod dig nog tidigare.
Jag har uppfattat, att idén med minskade fysiska kontakter människor emellan, avser att bromsa smittspridningen - inte hejda den. Tanken är att göra kurvan lång och låg.
Om uppbromsningen blir för effektiv, och man tvingas mildra restriktionerna, för att samhället över huvud taget skall fungera, kan det innebära, att en oönskad topp bara senareläggs.
Om de olika riskerna vill jag inte spekulera. Jag är inte tillräckligt kunnig för det.

Problemet är att så länge det finns restriktioner kommer samhället att lida. Så man vill ha så lite restriktioner som möjligt. Men utan restriktioner så kommer sjukhusen översvämmas av människor som behöver vård och då kommer samhället inte heller att fungera. Så man behöver restriktioner. Men maximalt med restriktioner, dvs karantän, kan man bara klara under ett kort tag.
Nånstans finns ett optimum där sjukvården klarar det dom behöver men utbrottet kan hållas på en rimlig nivå. Man kan hålla folk i karantän ett tag men om man börjar med karantän så kommer det vara väldigt få fall tills folk tröttnar och tror att allt är över och så står vi där med en epedemi utom kontroll.

På sociala medier finns dussintals av självutnämda experter som pekar på Danmark, Norge, USA, England, Italien, eller nåt annat land och högljutt förklarar att: titta där, så skall man göra, våra politiker är idioter.
Jag delar till viss del deras åsikt om våra politiker MEN det förefaller som om våra politiker faktiskt lyssnar på de egentliga experterna, som kanske är skitdåliga på att framträda i TV, men som är experter på det vi är utsatta för och jag tar mycket hellre en sådan än en som lugnar folk men inget begriper.

Själv jobbar jag hemma nu. Företaget jag konsultar på har sagt åt oss att måste vi inte vara på kontoret så skall vi inte vara där utan sitta med en VPN-lösning hemma. Jag vet inte om det är en bra ide, men det är inte jag som bestämmer så jag gör som jag blivit tillsagd.

Hur länge kommer det här att hålla på? Det kan, teoretiskt, hålla på väldigt länge. Vad jag hört så krävs bortåt 70% immunitet för att vi skall ha s.k. "herd immunity", dvs att sjukdom inte sprids. Det blir runt 5 miljarder smittade i världen. Med 5 miljarder, hur stor är sannolikheten för en viruset någonstans evolverar och vips, så har vi ett nytt virus med liknande spridning (det är, vad jag förstår, extremt osannolikt att spridningsmetoden ändras, det krävs flera stora utvecklingssteg för det).
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-17/08:32

Fredric Fredricson skrev: Men maximalt med restriktioner, dvs karantän, kan man bara klara under ett kort tag.
Nånstans finns ett optimum ....

Jag delar din åsikt. Just ordet karantän kan behöva en förklaring, för det är en temporär åtgärd - med en fascinerande historia.

Sekler innan människan förstod, hur smitta spreds, hade man den hårda vägen lärt sig, att fartyg från främmande länder kunde föra med sig allvarliga epidemier. (Digerdöden spreds på det viset, både till Europa och till Skandinavien - i det senare fallet med ett fartyg, som gick i hamn i Bergen.) Praktisk erfarenhet visade så småningom, att om fartyget isolerades ute på redden i sex veckor, och ingen sjukdom kunde upptäckas efter den tiden, var smittrisken över. Besättningen fick leveranser av mat och dryck från land, men man var noggrann med att kontakterna bara var envägs - från land till fartyg, inte tvärt om.
Sex veckor är 42 dagar, vilket så småningom rundades av till jämna 40 - quarante på franska. Därav quarantaine. Fartyget förde under den tiden en flagga med två gula och två svarta rutor - karantänflagg - ofta kallad pestflagg.

Vad gäller risken för coronasmitta, verkar karantäntiden 14 dagar räcka.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-21/07:51

Dagens Östgöta Correspondenten innehåller en intervju med min gamle hojkompis (Yamaha Fazer, som var rena raketen, när det begav sig), biträdande smittskyddsläkaren i Östergötland Magnus Roberg (som tyvärr lade hjälmen på hyllan för något decennium sedan). Den görs mot bakgrund av, att Östergötland haft sitt första dödsfall i Covid-19 - en kvinna i 95-årsåldern med svår bakomliggande sjukdom.

"Enligt en del teoretiska modeller tror vi, att antalet smittade kommer att öka under en period av två månader. Vi räknar med en topp i påsk eller strax därefter."

"Det handlar om att hålla socialt avstånd, och det gäller speciellt äldre. Man kanske inte skall delta i de här jättestora reseströmmarna till fjällen på påsklovet. Det är ett viktigt budskap att man inte gör några onödiga resor."

"Om man tittar på, hur det ser ut i Kina, så har det varit ungefär en procent av de smittade som söker sjukvård. 60 % smittade skulle betyda 250 000 i Östergötland, men 99 % kommer inte att märka, att de är smittade" (min kursivering).

"Två tredjedelar av alla, som är över 65, kommer att få en väldigt mild sjukdom."

Sammanfattningsvis enligt min åsikt bra faktainformation från ett proffs - i en artikel, som är helt inriktad på saklighet. Journalistik, när den är som bäst.

Återstår att se, vilka råd som gäller veckan före deadline till slutbetalning för deltagande i årsträffen. Huruvida resa dit är "onödig", är väl en definitionsfråga? ;)
Men jag vet, att styrelsen arbetar med att skaffa bästa möjliga beslutsunderlag för att sedan meddela resultatet. Tills vidare sitter jag still i båten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-22/11:40

Att tro vecka 14 var leveransveckan när det visar sig vara produktionsveckan....
Nu "bara" fem veckor kvar...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-22/13:31

Läget allt mer allvarligt i norra Italien.
Ingen respiratorhjälp erbjuds drabbade över 60 år.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-22/13:33

Jag lider med italienarna. De har ett mycket allvarligt läge.

Mediabevakningen av Coronaviruspandemin i Sverige tar sig emellertid stundom löjliga uttryck. Denna förmiddag har en brett upplagd "nyhet" varit, att en förväntad anstormning av möjligen Covid-19-sjuka patienter till Stockholmssjukhusen uteblivit! Det får mig att associera till världens kortaste nyhetssändning, där Galenskaparnas Claes Ericsson yrvaket tittar in i kameran och säger: "Det har inte hänt nåt."

Märkligt nog har ingen angett någon orsak till, varför anstormningen skulle komma just denna helg - och intervjuade läkare hävdar, med emfas, att det bara är en fråga om tid. Det få mig i sin tur att associera till snövarnarna i Mosebacke Monarki, som under senhöstarna hade till uppgift att stå i gathörnen och varna för, att det så småningom skulle börja snöa!

Inte heller har jag hört något om en motsvarande förväntad anstormning till sjukhus någon annan stans i Sverige. Tala om riksmediernas Stockholmsfixering!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-22/14:15

Bror Gårdelöf skrev:Jag lider med italienarna. De har ett mycket allvarligt läge.


Nu 800 döda per dag :shock:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-22/15:45

Dagens DN har en mycket intressant artikel om skillnaderna i, hur Sydkorea och Italien - två demokratier med ungefär samma BNP per capita - tog sig an pandemin.
Jag visste inte, att Italien har världens näst äldsta befolkning - efter Japan - vilket ger en delförklaring.
En annan är, att koreanerna - utifrån den konfucianska livssynen - accepterar överordnade och experter, vilket gav hög acceptans för snabba, resoluta smittskyddsåtgärder. Som vi har sett, gav det resultat.

Italien - som inte blev ett enat land förrän i mitten av 1800-talet - har en avsevärt mera anarkistisk befolkning, som snarast av gammal vana betraktar överheten med stor misstro. (Antalet italienska regeringsskiften efter andra världskrigets slut motsäger inte detta. Själv har jag i årtionden betraktat Italien som ett land, som fungerar trots sin regering - inte tack vare den - men det är en personlig reflexion.)
Italien dröjde dessutom längre än Sydkorea med att agera - och nu ser vi resultatet.

Artikelns "poäng" är, att Sverige fortfarande har ett val - att agera som Sydkorea eller som Italien.
Med tanke på Sveriges traditionellt starka centralmakt - ända sedan Gustav Vasas dagar - har vi förutsättningar att agera som Sydkorea.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-23/20:41

Måns Ulveståhl skrev:Att tro vecka 14 var leveransveckan när det visar sig vara produktionsveckan....
Nu "bara" fem veckor kvar...

Är du säker pga. alla fabriker som stänger ner .
Du får nog köpa en trampcykel :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-23/21:44

Kovlingen skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Att tro vecka 14 var leveransveckan när det visar sig vara produktionsveckan....
Nu "bara" fem veckor kvar...

Är du säker pga. alla fabriker som stänger ner .
Du får nog köpa en trampcykel :mrgreen:


Enligt BMW gäller fortfarande givna produktionsdatum.
Förhoppningsvis även nästa vecka....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2020-03-23/21:48

Måns Ulveståhl skrev:
Kovlingen skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Att tro vecka 14 var leveransveckan när det visar sig vara produktionsveckan....
Nu "bara" fem veckor kvar...

Är du säker pga. alla fabriker som stänger ner .
Du får nog köpa en trampcykel :mrgreen:


Enligt BMW gäller fortfarande givna produktionsdatum.
Förhoppningsvis även nästa vecka....

Vem kan garantera leveranser i dessa tider :?
Du får göra som Grodorna och leva på hoppet :o
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-24/14:32

http://www.alltommc.se/belgien-forbjuder-mc-korning/

Hade det varit 1 april, skulle jag ha lett. Idag blir det motsatsen. Utan att vara smittskyddsexpert finner jag det högst osannolikt, att mc- eller cabrioletkörning skulle utgöra någon smittrisk. Över huvud taget torde risken att smittas utomhus, om man håller "två armlängders avstånd" vara mikroskopisk!
För övrigt funderar jag på, om inte Belgien i konsekvensens namn borde förbjuda användandet av trampcykel!

Däremot kan man göra, som D9 kommit fram till - minimera vistelse inomhus i större grupper.

I Sverige är vi så lyckligt lottade, att smittskyddsfolket INTE vill stänga in befolkningen inomhus - i alla fall inte den gigantiska majoritet, som är symtomfri.
Tvärt om är det nyttigt för oss, som kan, att vistas utomhus. Motion, frisk luft, dagsljus - och i förekommande fall sol - behöver vi så här års.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Lazarus » 2020-03-24/16:07

Måns Ulveståhl skrev:Att tro vecka 14 var leveransveckan när det visar sig vara produktionsveckan....
Nu "bara" fem veckor kvar...


Var hos min återförsäljare i dag och fick höra att BMW fabriken stänger i 4 veckor.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav noh » 2020-03-24/18:45

Lazarus skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Att tro vecka 14 var leveransveckan när det visar sig vara produktionsveckan....
Nu "bara" fem veckor kvar...


Var hos min återförsäljare i dag och fick höra att BMW fabriken stänger i 4 veckor.

Samma information finns på andra internationella fora, så det kan säkert vara så.
/noh
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-24/20:07

Jahopp.... Hittade information först på BMW Motorrads Instagram.
Berlin stängde i fredags.
(Väldigt begränsad spridning är inte alltid bra...när det kommer till information)

Min skulle ha producerats v.14.
Det blir att vänta eller avboka.

Mest troligt är att det inte blir någon hojkörning alls för mig under 2020.

Screenshot001.jpg
Screenshot001.jpg (159.62 KiB) Visad 8214 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-24/20:08

Trist, Måns - men uppenbarligen inte mycket att göra åt.

Något helt annat: Sverige är ett konstigt land. Det är väl känt, att sjukvården har brist på skyddsutrustning - bland annat ansiktsvisir. I brist på äkta vara blommar uppfinningsrikedomen. Visir tillverkas av enkla plastbågar och hålslagna overheadfilmark etc. Men då lägger sig Arbetsmiljöverket i tvärläge, eftersom produkterna inte är vederbörligen godkända - och därför skulle kunna vara farliga för personalen! (Rapport 19.30 ikväll.)

Hmmm. Om valet står mellan "man tager, vad man haver" eller ingenting alls - är det då självklart, att ingenting alls är rätt val? Arbetsmiljöverket verkar anse det. För dem är det måhända viktigare, att personalen insjuknar - och eventuellt dör - av formellt korrekt orsak, än att riskerna för att bli sjuk och dö minskas i mån av möjlighet! Coronaviruset lär hur som helst inte följa Arbetsmiljöverkets föreskrifter, så patienttillströmningen kommer att vara oförändrad.
Mycket svenskt. Och det säger en hel del om den odugliga journalisten, att den frågan inte ställdes!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2020-03-24/20:49

Måns Ulveståhl skrev:Jahopp.... Hittade information först på BMW Motorrads Instagram.
Berlin stängde i fredags.
(Väldigt begränsad spridning är inte alltid bra...när det kommer till information)

Min skulle ha producerats v.14.
Det blir att vänta eller avboka.

Mest troligt är att det inte blir någon hojkörning alls för mig under 2020.

Screenshot001.jpg


Handlaren kanske har en beg hoj som du kan köpa så länge med "garanterat inbytespris" när din riktiga hoj kommer? Dvs i praktiken hyr du den hojen istället och kostnaden väger nog upp den minskade värdeminskningen på din nya hoj eftersom den kommer att ha gått mindre.

Bara en tanke. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-24/21:00

En annan tanke är att svälja det beska pillret, avboka nuvarande order, och istället förboka en ny något senare inför säsongen 2021.
Om sex månader ska nämligen normalt 2021 års modell börja tillverkas. F-n vet när Coronafaran är över.
Inte lönt att betala nypris för en modell som kanske redan är ett år gammal på pappret innan den ens tillverkats.

Vi får se.
Det blir att ringa återförsäljaren i Upplands-Väsby eftersom det är knäpptyst därifrån.

Oavsett vad lär det blir lite tid kvar för BMW Motorrad att tillverka nuvarande orderstock på årsmodell 2020.
Spännande diskussioner mellan återförsäljare och BMW Motorrad väntar.
Kostsamma avbokningar och kundkompensationer väntar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-03-24/23:46

Beklagar att du får problem med leveransen av den nya fina hojen...

Själv fick jag datorras på min gamla dator idag, vill inte starta längre.
Loggade in med telefonen nu istället, man kan ju inte vara från forumet...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-24/23:58

HackerMats,

Ett dopp i ditt magiska elektrolysbad kan säkert fixa datorn :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-03-25/00:33

Säkert :-)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-25/11:31

Häpp!

Återförsäljaren ringde. Bristfällig kommunikation från BMW Motorrad.
Enbart ett kortare planerat produktionsstopp just nu enligt BMW Motorrad.
Produktionen av mitt vrålåk senarelagd från v.14 till v.18.

Med tanke på värsta tänkbara scenario så är fyra veckors försening OK.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-25/12:20

Jag håller tummarna för din skull - i alla fall så länge de inte behöver användas till annat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-03-25/12:21

Måns Ulveståhl skrev:HackerMats,

Ett dopp i ditt magiska elektrolysbad kan säkert fixa datorn :mrgreen:


Doppat och klart, nu fungerar åbäket igen... :D

Nåja, plockade isär datorn, lossade allt kablage, kontrollerade anslutningar, ryckte ur alla instickskort, ur med nätaggregat, plockade bort och kontrollmätte batteriet för BIOS som var OK, lät den vara bortkopplad någon halvtimme så alla BIOS-inställningar skulle återställas, sedan ihop med allt igen, plus sedvanlig urblåsning medelst tryckluft för att få bort damm och spindelväv... :lol:
Även minneskorten plockades bort och återmonterades.

Nu verkar åbäket fungera igen, får väl se hur länge dock...

Annars blir det elektrolysbadet Måns :o :shock: :lol: :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2020-03-25/12:22

Bror Gårdelöf skrev:Jag håller tummarna för din skull - i alla fall så länge de inte behöver användas till annat.


Jag också, håller dom hårt för Din skull... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav CG Arvidsson » 2020-03-27/14:54

Nu har det gått för långt. Bayern har förbjudit motorcykelåkning för nöjes skull. Däremot går det bra att sätta hela familjen i bilen, parkera den, och ta en promenad på någon vacker plats. Detta går att läsa på tourenfahrer.de Vad händer i bilen om en person bär på smittan, smittar man inte i en bil? Först ansiktsmask, sen hjälm på, tänk på det !!!
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2020-03-27/15:00

CG Arvidsson skrev:Nu har det gått för långt. Bayern har förbjudit motorcykelåkning för nöjes skull. Däremot går det bra att sätta hela familjen i bilen, parkera den, och ta en promenad på någon vacker plats. Detta går att läsa på tourenfahrer.de Vad händer i bilen om en person bär på smittan, smittar man inte i en bil? Först ansiktsmask, sen hjälm på, tänk på det !!!



Olycksrisken med åtföljande belastning på akutsjukvården.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst

cron