Vad fick dig att inte le idag?

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-17/09:32

Blev knix igår vilket i vanliga fall brukar resultera i stort leende men igår lyckades jag med konststycket att tappa koncentrationen och svänga in förtidigt. Såpass förtidigt att jag tog gräset på insidan svängen sladdade ut med baken och försökte rädda upp det hela med att sparka ifrån med foten. Lyckades hålla blanka sidan upp men min fot åkte in under hojjen så jag har numera en ordentligt svullen fotled. Som tur är hadde jag ordentliga stövlar på mig annard hade jag nor brutit något
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/10:34

Måns Ulveståhl skrev:Påbörjade gårdagens arbete kl. 08:15.
Avslutade kl. 01:40 i dag.
Om fem timmar drar det i gång igen.
Det är mycket nu.
Gissa om jag längtar efter semestern....

Dags att hoppa i bingen. Gonatt!


Påminner om mina arbetspass... Var rädd om Dig Måns ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-06-17/10:36

Ecklesiastik skrev:Blev knix igår vilket i vanliga fall brukar resultera i stort leende men igår lyckades jag med konststycket att tappa koncentrationen och svänga in förtidigt. Såpass förtidigt att jag tog gräset på insidan svängen sladdade ut med baken och försökte rädda upp det hela med att sparka ifrån med foten. Lyckades hålla blanka sidan upp men min fot åkte in under hojjen så jag har numera en ordentligt svullen fotled. Som tur är hadde jag ordentliga stövlar på mig annard hade jag nor brutit något


Ajajaj... Tur att det "ändå bara" blev en svullen fotled, även om det gör infernaliskt ont och det tar lång tid att återhämta sig efter en sådan sak. :cry:
Alternativet kunde ju vara mycket värre.

Krya på Dig Eckleisastik !!!
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-17/15:49

Man upphör aldrig att förvånas. Idag frågade en journalist Stefan Löfvén, vilka alternativ han såg efter misstroendeomröstningen 21 juni - och Löfvén svarade.
Därefter ställde nästa journalist samma fråga! Trodde vederbörande, att Löfvén skulle ge ett annat svar?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-06-17/16:51

BmwMats skrev: Ajajaj... Tur att det "ändå bara" blev en svullen fotled, även om det gör infernaliskt ont och det tar lång tid att återhämta sig efter en sådan sak. :cry:
Alternativet kunde ju vara mycket värre.

Krya på Dig Eckleisastik !!!

Det löser sig. Jag hoppas på att kunna ta en tur med frugan i helgen. Som en country artist en gång sjöng "if youre gonna be dumb you gotta be tough" :D
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Micce1980 » 2021-06-17/17:02

Bror Gårdelöf skrev:Man upphör aldrig att förvånas. Idag frågade en journalist Stefan Löfvén, vilka alternativ han såg efter misstroendeomröstningen 21 juni - och Löfvén svarade.
Därefter ställde nästa journalist samma fråga! Trodde vederbörande, att Löfvén skulle ge ett annat svar?


Var det en kvinna som ställde frågan först och en man sedan? :D

I ditt yrke har du kanske med sett liknande som jag. En man kommer in och frågar en kvinna en sak varpå de går och frågar dig eller en annan man samma sak... Brukar svara att hon du precis frågade är minst lika kapabel att svara som jag, i detta fallet ännu bättre då det är hennes område :D
1200GSA 2016 "D15"
Användarvisningsbild
Micce1980
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 2020-10-11/18:26
Ort: D15

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-17/17:04

Nej, det var tvärt om - man först, därefter kvinna!

Jag har inte specifikt gjort den iakttagelse du nämner i övrigt. Det kan bero på, att kvinnliga läkare numera är en självklarhet. Men detta är relativt färskt. När jag påbörjade AT 1979, var det inte ovanligt, att jämnåriga kvinnliga kollegor hade gjort följande iakttagelse: Ifall en ung manlig läkare bad om exempelvis en reflexhammare, gick en sjuksköterska eller undersköterska och hämtade en sådan.
Men om en kvinnlig läkare bad om samma sak, kunde hon få svaret: "Den ligger i lådan där borta."
Huruvida unga kvinnliga kollegor har samma problem idag är mig obekant.

Under ett vikariat 1977 arbetade jag tillsammans med en mycket kompetent kvinnlig överläkare i femtioårsåldern. hon skulle inom kort bli klinikchef på ett annat sjukhus. Jag minns fortfarande, att detta var självklart rent förnuftsmässigt, men tanken på en kvinnlig klinikchef var ovan då - så förnuftet fick arbeta ett tag för att normalisera min hjärna.
Som tur är, har utvecklingen varit snabb, och idag är även kvinnliga klinikchefer en självklarhet.

Och det är värt ett leende.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-27/15:46

R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-06-27/17:56

Frid över hans minne.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-06-28/15:58

Stackars satar ! Jag ska sluta att klaga på värmen :shock: :(

"Värmerekord efter värmerekord slås i delar av västra USA och Kanada.

I British Columbia slogs kanadensiskt värmerekord i helgen med en uppmätt temperatur på 46,6 grader. Den högsta temperatur som tidigare hade uppmätts i Kanada var 45 grader i Saskatchewan i juli 1937."
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-28/20:36

Jag har upplevt 120 F (48 grader C) under en längre tid - en normal värmebölja i Texas - och det fungerar ganska hyggligt om det är torr luft (låg luftfuktighet).
Man ska dock undvika att ha shorts på sig när man sätter sig på den svarta sadeln efter att ha parkerat under solen....

Mycket värre om det "bara" är runt 100 F (38 grader C) med 95% luftfuktighet - vilket oftast är normal sommartemperatur vid kuststäderna i nedre halvan av USA.
Då rinner svetten i floder.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-06-30/23:42

Uniformerad polisman ihjälskjuten i Biskopsgården.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2021-07-01/19:52

Felskjutning tror polisen. Snorungarna i gängen lär skjuta som krattor har jag hört. Det verkar onekligen så om man läser nyheterna, bl a ett par dömda nyss för att ha skjutit ihjäl två personer som inte var måltavlan. De sköt 26 skott från en bil och lyckades bara träffa fel personer.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-07-02/16:06

Gärningsmannen är nu gripen.
En kriminell 17-åring som enligt uppgift var ute efter en annan kriminell.

Beskrivning i tidningen "Expressen":
Den jagade polismördaren har enligt uppgifter beskrivits som en man i tonåren med corona-munskydd, svarta kläder, mörk hy, något Gucci-plagg på överkroppen och grå Biltema-handskar på händerna.


En yngling iklädd typisk utstyrsel för den typen som sysslar med likartade "fritidsaktiviteter" i tex Biskopsgården.
Med logiken som råder i Sverige kommer allt ansvar för handlingen inom kort att flyttas från ynglingen och läggas på Biltema.

Jag förväntar med ett hårt straff.
Varannan Biltema-butik borde tvingas stänga ned.
Fast med den brottsrabatt som existerar enligt gängse bruk så lär straffet inte bli mer än ett smärre prispåslag på deras korv med bröd.

Det blir bara två korvar per besök numera för Mats....
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2021-07-02/16:13

Måns Ulveståhl skrev:Gärningsmannen är nu gripen.
En kriminell 17-åring som enligt uppgift var ute efter en annan kriminell.

Beskrivning i tidningen "Expressen":
Den jagade polismördaren har enligt uppgifter beskrivits som en man i tonåren med corona-munskydd, svarta kläder, mörk hy, något Gucci-plagg på överkroppen och grå Biltema-handskar på händerna.


En yngling iklädd typisk utstyrsel för den typen som sysslar med likartade "fritidsaktiviteter" i tex Biskopsgården.
Med logiken som råder i Sverige kommer allt ansvar för handlingen inom kort att flyttas från ynglingen och läggas på Biltema.

Jag förväntar med ett hårt straff.
Varannan Biltema-butik borde tvingas stänga ned.
Fast med den brottsrabatt som existerar enligt gängse bruk så lär straffet inte bli mer än ett smärre prispåslag på deras korv med bröd.

Det blir bara två korvar per besök numera för Mats....
Brott och straff är en intressant företeelse, alla har åsikter men få har reella förslag som bär i pilens riktning. Någon liknade rättsvårdande delen av samhället med ett bord med 4 ben. Man vill att bordet ska ha balans. De 4 benen är rättsvårdande, (kriminalvården) utredande, (Polisen) dömande (Domstolarna) och lagstiftande (Riksdagen)

För att uppnå balans måste alla ha tillräckliga anslag för att nå jämnvikt.

Nu tillför man mycket pengar och höjer således ett ben (polisen) men tyvärr är det en kontraproduktiv åtgärd då man inte tillför resurser till domstolarna och kriminalvården i samma utsträckning.

Att gripa en massa människor som skedde i anslutning till ANOM och Encrochat är förvisso bra, men var gör man av dem då det inte finns fängelser som kan ta emot alla och vilka ska döma då domstolarna saknar resurser att döma?

Det måste till ett omtag på detta som grundar sig i en riktig analys i vad man egentligen behöver, att bara skjuta in mer pengar är inte heller bra då organisationerna måste kunna ta hand om de resursförstärkningar som tillkommer. Annars nyttjas pengarna felaktigt.

Långt inlägg men det tar en stund att reda ut.

RIP Andreas Basker av (polisen som blev skjuten i Göteborg, var tidigare även soldat)
Senast redigerad av Perra_II63 2021-07-02/19:37, redigerad totalt 2 gånger.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-07-02/16:21

Helt rätt Perra.

Ansvariga som enbart duckar eller i bästa fall duttar lite här och där för syns skull ger ingen långsiktig lösning.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-07-02/20:49

"Något" har hänt med vårat samhälle dom senaste 20 åren... :evil:

Kommer att hedra Polismannen och kollegor som dött eller skadats genom åren, genom att åka i procession genom staden på MC tillsammans med kollegor i morgon dag.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-07-03/17:08

BmwMats skrev:Kommer att hedra Polismannen och kollegor som dött eller skadats genom åren, genom att åka i procession genom staden på MC tillsammans med kollegor i morgon dag.


Hedervärt och gott jobbat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2021-07-03/18:58

Vill man hedra Andreas så pågår en insamling till förmån för sambon och deras ofödda barn.
Pengar kan aldrig ersätta en förlorad far men det kan underlätta. Veteran rapid reaktion som är en ideell förening för utlandsveteraner startade en insamling där allt går oavkortat till de efterlevande.
Hittills så är det insamlat ca 400 000

Klippt från deras sida på Facebook

NYTT INSAMLINGSÄRENDE!

Bröder och systrar!

I onsdags kväll fick vi höra den fasanfulla nyheten att en polis har fått betala det yttersta priset för att upprätthålla ordning och säkerhet. Den avlidne polismannen var veteran och efterlämnar en sambo och ett ofött barn. Vi i styrelsen har tagit ett beslut om att starta en insamling till förmån för polismannens efterlevande.

#Tillsammans skall vi visa för samhället att vi står enade mot de kriminella. Denna insamling gör vi tillsammans med våra bröder i Rekyl.

Då denna insamling är av ett annorlunda slag så vänligen märk swishen/insättningen med #TBL

SWISH på vårt Swishnummer: 1234 7048 62 (utan mellanslag) eller insättning på pg 70 84 15-5 märk med ”#TBL”

Fri eldgivning på swishen! -Framåt! …och för guds skull, dela detta inlägg med era vänner!

Jag avslutar med en text från vår webmaster, David Husberg:

"En dag kommer du födas och kommer aldrig få höra dina pappas glädjetårar över din ankomst, aldrig slå dina små knubbiga armar om hans hals och viska "jag älskar dig Pappa" då någon, som kommer jagas och hittas, sköt honom inatt.

Dock kommer vi, hans kollegor och vänner finnas där då du växer upp.

Lita på det"

#Tillsammans #VRR #Rekyl #Allgavesomesomegaveall #TBL #Thinblueline #Tunnablålinjen
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-03/20:20

Mycket bra initiativ, Perra. Jag har vidtagit önskad åtgärd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-07-03/20:49

Bilder från dagens MC-kortege i Göteborg med anledning av den senaste tragiska händelsen.
Bilagor
IMG_4845.JPG
ad834f21-f2ea-42db-b5a5-a3b9239da9e4.jpg
IMG_4847.JPG
IMG_4868.JPG
IMG_4869.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-07-03/20:50

...
Bilagor
IMG_4818.JPG
afade8eb-03a2-4a56-9b1d-3db7ece467ef.jpg
b824ee2f-f6f8-4c1f-852c-176e4f1869e2.jpg
IMG_4831.JPG
IMG_4857.JPG
Senast redigerad av BmwMats 2021-07-03/20:51, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-07-03/20:51

Bror Gårdelöf skrev:Mycket bra initiativ, Perra. Jag har vidtagit önskad åtgärd.

Håller med ! Per är en riktigt hyvens kis som jag mer än gillar att ha med som reseledare ,
Alltid bra och vettiga lösningar på problem . (Mej inräknad ;) )
Några tusen mil tillsammans :shock:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Olof Eriksson » 2021-07-03/22:42

#TBL
Bra att du nämnde att man kan bidra, Per.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-07-06/01:56

I gamla svedala har vi en del konstiga lagar, som t.ex. att misstänkta förövare skall ha god tid på sig att studera samtliga bevis så dom kan komma upp med en trovärdig historia.
Kommer ihåg när ett par svenskar åtalades för illdåd i Danmark och till sin förvåning först under rättegången se alla bevis som åklagarsidan hade. Stackarna fick inte tilfälle att hitta på en historia som kunde förklara allt så att dom inte talat sanning var uppenbart.

Nu skall jag säga att jag inte är nån expert på juridik eller brottsmål men när jag läste artikeln verkade det danska systemet bättre.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-07-06/07:38

Fredric Fredricson skrev:I gamla svedala har vi en del konstiga lagar, som t.ex. att misstänkta förövare skall ha god tid på sig att studera samtliga bevis så dom kan komma upp med en trovärdig historia.
Kommer ihåg när ett par svenskar åtalades för illdåd i Danmark och till sin förvåning först under rättegången se alla bevis som åklagarsidan hade. Stackarna fick inte tilfälle att hitta på en historia som kunde förklara allt så att dom inte talat sanning var uppenbart.

Nu skall jag säga att jag inte är nån expert på juridik eller brottsmål men när jag läste artikeln verkade det danska systemet bättre.


Må så vara att det systemet är bättre i vissa lägen. Men samtidigt så med tanke på att en rättegång kan ske långt efter den aktuella händelsen kan det vara av intresse att kunna dubbelkolla så man svarar rätt. Dvs att om åklagaren har ett vittne som såg dig gräva ned något i en my utanför Jukkasjärvi den 7e maj 2013 vill du säkert ha en liten förvarning om detta så du kan kolla vad du gjorde då. Personligen vet jag inte vad jag gjorde för så länge sedan men om jag fick tid på mig skulle jag kanske kunna gräva ibland bilder eller bankkvitton och tillslut konstatera om jag har ett alibi (t.ex. att jag har ett datumstämplat foto från turning torso). Medans om jag inte har möjlighet att kolla sådant så skulle mitt svar kunna vara att jag inte vet vad jag gjorde och således är min skuld bevisad även om jag omöjligtvis kunnat vara i Jukkasjärvi den tiden då vittnet trodde sig se mig där...
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav fredde 7 » 2021-07-06/09:46

Jag hade önskat att vi Svenskar hade kunnat ha det rättsystem vi haft/har, det har fungerat
rätt bra jämfört med andra rättsystem.

Nu består ju inte Sverige av samma Svenskar längre, vi har fått en annan kultur, även inom det kriminella.
Så med denna nya kultur, behövs ett annat rättsystem, Polisen måste återta och leda våldsmonopolet,
tyvärr innebär det slutet av den "snälla" polisen som vi i haft under lång tid i detta land.
Vår nya polis kommer i bästa fall se ut som Franska/Italienska polisen, alltså med mer närvaro, alltid beredda att steppa upp och med vapen redo att användas.

Våra domstolar kommer att behöva döma ut längre fängelsestraff på mer oklara grunder.

Våra fängelser behöver inrymma många fler människor för samma eller lägre kostnad än idag.

"Det är nu vi öppnar våra hjärtan"
Amen
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav fredde 7 » 2021-07-06/10:03

Ursäkta mitt ovanstående inlägg, blev väl politiskt........

Skall sluta med det.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Perra_II63 » 2021-07-06/10:09

fredde 7 skrev:Jag hade önskat att vi Svenskar hade kunnat ha det rättsystem vi haft/har, det har fungerat
rätt bra jämfört med andra rättsystem.

Nu består ju inte Sverige av samma Svenskar längre, vi har fått en annan kultur, även inom det kriminella.
Så med denna nya kultur, behövs ett annat rättsystem, Polisen måste återta och leda våldsmonopolet,
tyvärr innebär det slutet av den "snälla" polisen som vi i haft under lång tid i detta land.
Vår nya polis kommer i bästa fall se ut som Franska/Italienska polisen, alltså med mer närvaro, alltid beredda att steppa upp och med vapen redo att användas.

Våra domstolar kommer att behöva döma ut längre fängelsestraff på mer oklara grunder.

Våra fängelser behöver inrymma många fler människor för samma eller lägre kostnad än idag.

"Det är nu vi öppnar våra hjärtan"
Amen
Våra domstolar behöver börja döma till normalgraden av straff för de gärningar som de kriminella begått. Idag döms man som regel till under minimistraffet för en gärning.

Domstolarna är väl medveten om att det är kapacitetsbrist så därför finns det en vilja från politiskt håll att hålla ner strafftiden detta oavsett vad alla försöker tävla om när man vill införa nya brottskategorier som synnerligen grovt…

Om vi skulle införa livstidsstraff för alla brott så spelar det ingen roll om domstolarna inte tillämpar lagarna.

Och detta med att polisen ska bli mer som den franska och italienska polisen kanske är en samhällsutveckling som kommer, men var får man tag på 10 - 15 000 nya poliser i yttre tjänst i en handvändning? Det tar många år innan de som nu utbildas kan jobba självständigt och då hinner många ledsna på yrkesvalet och söka sig till andra yrken.

Här har också domstolarna ett finger med i spelet genom att de konsekvent underlåta att döma ut straff för brott begångna mot poliser med motiveringen att det ingår i deras tjänstebeskrivning att tåla våld.

Lägg därtill att man inte dömmer för de högmålsbrott som övergrepp i rättssak innebär då vittnen hotas i rättssalen till tystnad. Detta medför att de yrkeskriminella har många trumf på hand och samhället står handfallna för en utveckling man inte velat se komma.

Vi får hoppas att det blir ett uppvaknande och att man gör en grundlig analys på vilka åtgärder som behövs och där får man inte utesluta några åtgärder på grund av att det inte passar egen politisk agenda. Tiden att sjunga ”we shall overcome” är sedan länge förbi.
Men det återstår att se.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-07-06/10:22

Det är inte så att svensk lagstiftning är dålig.
Det finns straffskalor att döma enligt.
Sluta upp med att alltid lägga sig i botten av straffskalan, inse att 18 år är ingen vetenskaplig åldersgräns, och plocka sedan bort dessa straffrabatter.

Personligen tycker jag att den misstänkte 17-årige polismördaren vore ett ypperligt tillfälle att använda som prejudikat för detta.
Fyra års ungdomsvård är skrattretande, och ett hån mot alla - inte bara poliskåren.

Bristen på fängelseplatser och problemet med låg straffskala har jag en snabb och bra lösning på.
Återinför straffarbete.
Fem års bärplockade bland norrländska myggor i stället för sofflocket och slötittande på tv borde få folk att tänka till både en och två gånger.

Det stora problemet i vårt samhälle i dag är den totala bristen på konsekvenstänkande.
Det gäller även för politiker.
Varför har det blivit så?
Därför att det knappt finns några konsekvenser längre, eller dessa bedöms vara mycket låga, så varför bekymra sig över dessa?

Prioritering och uppklarning av polismyndigheten i kombination med utdelat straff:
Att gå ut och stjäla en cykel i dag är riskfritt.
Att plundra din lokala affär på varor är riskfritt.
Att stjäla bildelar och båtmotorer är närmast riskfritt.
Att råna någon är närmast riskfritt.
Att misshandla någon är närmast riskfritt.

...men f-n ta dig om du fifflar med din inkomst eller ditt kapital.
Skattemyndigheten eller ekobrottsmyndigheten ska man inte reta upp.
Här finns både den politiska viljan och resurserna.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-07-06/21:19

Det finns politiska partier för alla smaker. Ta ovanstående funderingar där.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-07-07/16:49

Fy fan för åska . Hugeda mej!
Och där blev det strömlöst också
Skit!!!!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-07-07/19:40

Idag ett år sedan vår älskade katt Kissen dog.
Känns vemodigt och jag grät kopiöst när vi fick åka till veterinären och ge honom sprutan.

En tung dag i vårat liv... :cry:

Dock minns vi honom med glädje, en snällare kisse får man nog leta efter.
Bilagor
IMG_2278.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-07-07/19:59

BmwMats skrev:Idag ett år sedan vår älskade katt Kissen dog.

Min mor sa "när du skaffar dej ett husdjur är det samma som att skaffa sej
både en glädje en glädje och en sorg .
Varit i samma läge med en Golden R som tammi tusan gick att prata med .
Inga mer husdjur för min del :(
Lord.jpg
Lord.jpg (31.85 KiB) Visad 6907 gånger
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BmwMats » 2021-07-07/20:01

Beklagar Kovlingen, det är tungt sånt här...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2021-07-09/19:53

Behöver efterkontroll på besiktningen av bilen, en ljusviddssensor som behövde fixas. Bara att titta under och konstatera att ett länkage sitter på plats. För det ska de ha 319:- !! :evil: eller åka 5 mil t o r för att utnyttja ett "erbjudande " på 99:- :roll:
Avregleringens och privatiseringens välsignelser :evil:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-10/10:34

"Stadskärnan har blivit ett vuxenfritids med starkölsbås."

Kritisk insändare i dagens Östgöta Correspondenten - och det är svårt att inte hålla med, när altandäck och trälådor skymmer relieferna på sockeln på ett av Linköpings kännemärken - fontänen med Folke Filbyter på Stora Torget!
Detta kallas för, att statyn "tillgängliggörs"! Nyspråket är så dumt, att man baxnar!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-15/20:40

Översvämningskatastrofen i delar av Tyskland är dystra nyheter, liksom att Liége tydligen har stora problem.
En radiointervju idag med en företrädare för svenska MSB gjorde mig emellertid förvånad. Han konstaterade rakt av, att detta kan hända även i Sverige, vilket må vara sant. Men Sverige är i stort sett ett rätt flackt land, medan de drabbade områdena är mer kuperade. Det behövs inga oceaner (sic!) av fantasi för att inse, att ihållande störtregn över ett kuperat landskap koncentrerar vattenflödet till dalgångarna på ett helt annat sätt, än om terrängen är flack. Men om det sades inte en bokstav! Konstigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav BrooklynS » 2021-07-16/07:45

Markens beskaffenhet har ännu större betydelse.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-16/08:33

Och om det sades inte heller en stavelse!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-07-16/12:49

Nu stänger vi butiken.
Ännu ett 30 timmars arbetspass.

Förhoppningsvis blir det tid för hojkörning i helgen :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav fredde 7 » 2021-07-16/16:30

Måns. Vad jobbar du med? alldrig hört om någon som jobbar 30 timmar...
Längsta jag jobbat själv är 24 timmar....min gräns går nog ungefär där...

Kanske borde du tipsa arbetsgivaren (om det inte är du själv) att det finns fler som kan dela på ditt jobb
då det räcker till fler..
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav fredde 7 » 2021-07-16/17:08

Jag log inte när man läser klimatforskare "Rockström" uttala sig om pågående
översvämmningsdrama i Europa.
I den försöker man skapa skrämselpropaganda för den extrema miljörörelse som växer fram
runt om i världen.

Han talar om nederbördsmängder som aldrig kommit ned i denna del av världen, vilket kan diskuteras i sig.
Men värre är att han inte berör med ett ord vad det är som indirekt orsakat denna "katastrof".

Utbyggnaden av vattenkraften, samt därtill reglering av sjöar och vattendrag, detta är i allra högsta grad
parametrar som vägt in i denna katastrof...

I detta fallet säger jag som den galne Trumpen FAKE NEWS!
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-07-17/02:14

Fredde7,

Jag är stolt, envis, och vill fixa allt själv.
Senaste fem-sex veckorna har jag jobbat i stort dygnet runt.
Chefen sa till mig att jag måste få hjälp så nu har jag fått en hel "krisgrupp" som hjälper till.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-21/11:20

Mycket skall man läsa, innan ögonen trillar ur - exempelvis att den japanska OS-byn har anti-sex-sängar! I krönikan påstås, att aktiva OS-deltagare gärna har sex med varandra mellan idrottandet - vilket arrangören vill förhindra av smittskyddsskäl! Fan tro't!
Hur som helt har en kanadensisk elitgymnast hoppat omkring i en sådan säng, tillverkad av kartong. Den höll, så arrangörens idé verkar ha kommit av sig vid sängens byggande - men även i övrigt verkar idén osannolikt korkad redan från början!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-07-21/12:54

Bror Gårdelöf skrev:Mycket skall man läsa, innan ögonen trillar ur - exempelvis att den japanska OS-byn har anti-sex-sängar! I krönikan påstås, att aktiva OS-deltagare gärna har sex med varandra mellan idrottandet - vilket arrangören vill förhindra av smittskyddsskäl! Fan tro't!
Hur som helt har en kanadensisk elitgymnast hoppat omkring i en sådan säng, tillverkad av kartong. Den höll, så arrangörens idé verkar ha kommit av sig vid sängens byggande - men även i övrigt verkar idén osannolikt korkad redan från början!


Mjah nu du Bror har du nog gått på en nit. Sängarna är av kartong så dom ska kunna återvinnas. Jag tror du fallit för fejknews som den orangea herren i väst skulle säga.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-21/13:22

Du kan ha rätt. Jag läste detta i en krönika av Carl Holmqvist i dagens Corren. Elitgymnasten ifråga är irländsk, Rhys McClenaghan, och har publicerat en video på Twitter. Men irländarna är minst lika förtjusta i skrönor som jag själv, så det hela kan förstås ha skruvats till rejält.

Fast varför skulle någon vilja återvinna en välbyggd säng av trä? En sådan borde ju kunna finna användning i befintligt skick även efter OS - och kanske ha ett visst marknadsvärde på grund av proveniensen.
Hur som helst ligger jag inte sömnlös för det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-07-21/13:29

Bror Gårdelöf skrev:Fast varför skulle någon vilja återvinna en välbyggd säng av trä? En sådan borde ju kunna finna användning i befintligt skick även efter OS - och kanske ha ett visst marknadsvärde på grund av proveniensen.
Hur som helst ligger jag inte sömnlös för det.


Skulle tro att det även skulle kunna vara en kombination av träbrist (japan är inte direkt känd för sina enorma skogar och som säkert många här vet är kilopriset för trä just nu straxt norr om guldpriset) och det att det behövs så inihelvette med sängar för att tillhandahålla till alla som ska medverka på OS att man isf skulle vara tvungen att exportera sagda sängar till ett grannland för att bli av med dom och att det då blir både ineffektivt ekonomiskt och miljömässigt.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 686
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-21/13:36

Må det? Då har ju arrangörerna/tillverkaren missat ett fantastiskt tillfälle till marknadsföring, för om en elitgymnast kan hoppa omkring på kartongkonstruktionen, utan att den går sönder, har man ju gjort något riktigt bra! Som borde kunna få efterföljare!
Det hade också gett material till en riktigt bra tidningskrönika!

Något helt annat: Har någon upplevt "blinkande sirener"? Uttrycket används mer än en gång i SR:s direktrapportering från gisslansituationen på Hällbyanstalten utanför Eskilstuna - som naturligtvis inte ger någon som helst anledning att le.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-07-22/08:01

Idag för tio år sedan anlände fyra reskamrater och jag till Nordkap kl. 17. Jag skickade hustrun ett sms, att vi var framme. I svaret skrev hon, att sonen, som bodde i Oslo, stått och stekt pannkakor, när han hörde en enorm smäll.
Under våra timmar på Nordkap kom de första rapporterna om skottlossning på Utöya - nyheter, som det i början var svårt att tro på, men man insåg snabbt de bistra realiteterna. Föga förvånande präglades hela hemresan av illdådet. Varhelst vi stannade för en fika, en bit mat eller en natts boende, var TV:n påslagen - och vår respekt för Jens Stoltenbergs sätt att hantera detta ofattbara nationella trauma växte snabbt till beundran.
(Kontrasten mot den svenska regeringens sätt att hantera tsunamikatastrofen kunde inte ha varit mer skärande.)

Båda våra söner bor idag i Oslo. Pannkaksstekaren har sambo och två barn. Via dem vet vi, att 22 juli är en årlig minnesdag i Norge - inte att undra på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst