Dagens dikt ?

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Per Lidforss » 2022-01-05/08:07

Denna tråd var trevlig. Var tvungen att göra ett till inlägg, detta skrev jag för ca tjugo år sedan på en engelskalektion:

I saw a distant image of myself, crawl along the edge of the dawning sky.

I saw a mirror of myself, painted by time alone, the very time that had passed during my existance.

I saw myself as I had been, I saw what I consisted of, time and nothing but time alone.

I saw what I should have done, but I didn´t see what I was doing, time gone is painful enough.

Time is like a image of nothing, time is nothing and still everything that exists.

I knew what I saw but I didn´t want to se, seeing time is seeing nothing, and nothing is empty.

The future has no time, the future has no image. Thr future is resting in it´s endless wait for the past.

Mvh P
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-05/08:13

Dina rader får mig att associera till en skämtsam vinkel, framsagd i TV för flera decennier sedan av salig Ernst-Hugo Järegård:

"Nu är det nu igen,
ja, nu är det nu igen,
och efter nu så kommer sedan.
Nej, det var inte sant,
nej, det var inte sant,
för däremellan kommer medan."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Per Lidforss » 2022-01-05/08:34

Ja, salig Ernst Hugo, det var en förlust, färgstark var han minsann. Trevlig tråd denna, är hemma med lätt snorning trots tre sprutor. så är ju tiderna... Det är väldigt intressant detta med vilka ord som blir vad. Hur man kan "leka" med bokstäverna kan bli antingen klassiska ord eller en rejält usel kvällstidningsartikel... Finns enligt min mening olika dimensioner i hur vi sätter ihop vad vi uttrycker i både tal o skrift. Kanske i oss finns ngt som sållar vad som är mer beständigt? Man kan fråga sig varför man omedelbart sållar ut vissa författare och omläser andra. Något i oss och troligen individuellt gör detta. Har du ngn teori kring detta? Mvh P
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-05/09:04

En föga originell tanke är förstås, att om man läser mycket text, kommer man med tiden att inse, att en del författare skriver stilistiskt uselt, medan andra skriver lysande. Då menar jag själva språkdräkten.
Hustrun läste för många år sedan högt ur en av Camilla Läckbergs tidiga böcker. Vi konstaterade båda, att språket var så erbarmligt, att boken var oläslig.
Leif GW Persson, som är en god stilist, har sagt, att "'Camilla Läckberg skriver, som Nicke Lilltroll pratar". Nu spelar väl detta ingen större roll för henne. Försäljningssiffrorna talar ju sitt tydliga språk - och måhända skriver hon bättre nu än förr?

Men när man läser exempelvis Frans G Bengtsson, Peter Englund eller Fritiof Nilsson Piraten, inser man, att en stilist kan göra själva texten njutbar att läsa - i stort sett oberoende av ämnet!

FGB fäller i en essä omdömet "ltteratur av en art, som bara judar och islänningar kan åstadkomma". Gamla testamentets episka delar och de isländska sagorna präglas av en innehållsrik ordknapphet, som vid ytligt påseende inte verkar märkvärdig. Men försöker man själv åstadkomma något liknande, inser man snart, att stenstil är en svår konst.

Shakespeare gör sig som regel bäst på originalspråket, men det finns undantag. Avslutningen på en monolog i "Macbeth" är:" ...full of sound and fury, signifying nothing".
Det är nog så bra, men Hagbergs svenska översättning " ... låter stort, betyder intet" är ännu bättre - en rätt snygg apostrofering av stilen i de isländska sagorna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-05/11:41

Bror,

Den stora massan läser deckare och romans för tidsfördriv, och lär knappast orka sig igenom någon större intellektuell utmaning.
Dessutom är språkkunskapen i svenska knappast på topp i dag oavsett ursprung.
"Tala med bönder på bönders vis".
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Kovlingen » 2022-01-05/17:03

Måns Ulveståhl skrev:Bror,

Den stora massan läser deckare och romans för tidsfördriv, och lär knappast orka sig igenom någon större intellektuell utmaning.
Dessutom är språkkunskapen i svenska knappast på topp i dag oavsett ursprung.
"Tala med bönder på bönders vis".

Men Måns då :o Alla som nått lite längre på stegen behöver visa det .
Ska vi skriva dikter eller skryta om bildningen och karriärstegen .
Det senare får mej nära att lägga ner hela skiten . :(
Alla "skryttrådar" får mej att bli brydd on problem .
Låt detta bli en tråd för dagens (egna) dikter !
10/4
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-01-05/22:27

Kovlingen,

Vad har det med skryt och karriär att göra?
Du verkar vara fixerad vid inkomst/status oavsett ämne.

Jag har en tes om varför inte fler uppskattar det stilistiska ordet som svar på Brors fråga.
Det stilistiska är inte vad som efterfrågas av den stora massan, vilken efterfrågar något enkelt och lättsmält.
Vill man sälja stora volymer så blir det därför att anpassa sig.
"Tala med bönder på bönders vis" är ett allmänt vedertaget begrepp som beskriver just behovet av att anpassa sig till det som önskas oavsett vad ämnet gäller.
I detta fall stilistisks vs allmänt språkbruk.

Att beskriva något med ord som betraktas som vackert/intressant/tankeväckande har inget med inkomst/status att göra utan det kan alla som har intresse för språket göra/försöka göra.
Tyvärr dock inget som premieras/lärs ut av skolan, vilket är synd då språket är vad som förenar ett folk, och kan uttryckas i olika former, men varför alltid välja den enklaste form - varför inte göra ett försök att hitta den vackraste form?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-06/10:06

Enig. Jag läser just en biografi över Nils Ferlin. Han hade halvbra skolbetyg och arbetade bland annat som sjöman och cirkusartist. Han var vig och stark, en fin amatöridrottare som ung och slog långt upp i åren de flesta i armbrytning - inklusive den mycket gode vännen Vilhelm Moberg, "storstarken med folkviseögonen", som inte var någon vekling.

Men Ferlin hade lagt åtskilligt av den klassiska bildning, som skolan ändå gett honom, på minnet, och få poeter var lika noggranna med utformningen av språket som han. På köpet hade han en mycket vacker handstil, ända tills ledgångsreumatismen förstörde hans händer.
Ferlin kunde putsa på en dikt i många år, läsa upp olika versioner för sin omgivning, låta dikten vila och till slut publicera den. Men långt ifrån allt, som han skrev, trycktes.

Och märk väl: Han levde som Klarabohem i sådär 15 år - i alla fall tidvis utan egen adress, med ymnig alkoholkonsumtion, ständigt utan pengar och inte sällan i bråk såväl med sin omgivning som med ordningsmakten. Lärdomssnobb var det sista epitet, som kunde hängas på honom. Följande är ingen dum illustration:

"En skål, i bröder, som vilse vandra,
en skål för livet, som rullar här.
Vi är väl lika så bra som andra,
för andra är inte, som dom är.
Nej, andra köper sig etiketter
och sätter på sig och tar sig ton,
som om de vandrat på Juda slätter
i smått profetisk inkarnation."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Per Lidforss » 2022-01-08/15:27

Hej igen på er. Jag läser ibland om böcker man läste i ungdomen, kan ofta vara mkt "naivt" skrivna, men då tyckte man mkt om dem. Kanske viktigare än vad folk läser är att de läser, och detta i pappersform oavsett stilistik. Jag kan inte somna utan att ha betat ett antal sidor. Vad som är bra skrivet är väl kanske en smaksak. Själv föredrar jag faktabaserat, men men exempelvis Trenter kan läsas om o om. Han var en underbar miljöskildrare och nog en sådan som kunde välja sina bokstäver... så även Ehrenmark.

Det är väl nog även som så, fast inte i alla fall att bildningsnivå kan tänkas påverka vad man läser, själv lägger jag ingen värdering i detta, huvudsaken är att folket läser. Intressant i detta är att ibland kan man efter 15 sidor lägga ifrån sig en bok, man känner direkt om man tycker om ngt eller ej. Ja vad vet jag... Mvh P
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-01-08/17:23

Jo, jag håller med om det viktiga i, att människor läser. Får man tro diverse rapporter i medierna, är det si och så med det numera, vilket är både tråkigt och oroande.

Delar din åsikt om Trenter och Ehrenmark. Det har förmodligen med ungdomsåren att göra. Då blev det mycket Trenter - och en hel del Ehrenmark, även om jag väl oftare lyssnade till honom än läste. Båda var emellertid ett nöje.

Uppfattningen om stil är förstås individuell, men det går att ta några enkla exempel.
Ersätter man "Konungen blev mäkta vred" med "Kungen blev väldigt arg" (eller "skitförbannad"!), påstås samma sak - men de flesta håller nog med om viss skillnad.
Låter man Hamlet säga: "Leva eller dö? En kvistig fråga", blir det inte riktigt detsamma som i Hagbergs översättning.
Eller slutet på "En skugga blott"-monologen i Macbeth: "Fullt av ljud och ilska, som man inte behöver bry sig om" har inte samma snits som "Låter stort, betyder intet".

En kommersiellt lyckad författarduo är pseudonymen Lars Kepler. Jag tvingade mig igenom en halv bok, innan den åkte i återvinningen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Per Lidforss » 2022-01-11/17:45

Jag håller fullkomligt med att ditt exempel med mäkta vred är mycket belysande. Ger man sig på lite tidiga 1900 tals böcker eller bokverket det går an finns ett helt annat språk. Jag hade turen att få tag på Hedins två band när han gjorde turne på västfronten i sin tyskvänlighet, ett äldre sätt att skriva jämfört med i dag. Ja som vanligt, vad vet jag. Mvh
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-01-12/00:35

Ungdomsböcker var annorlunda förr. Jag hade en mängd olika där många var såna som jag gissar jag fått ärva från mina bröder. Speciellt kommer jag ihåg "Tvillingdetektiverna" och en massa olika av Enid Blyton samt en del "Alla vi barn i Bullerbyn" och sånt. Och så givevis "Mästerdetektiven Blomkvist". Dessa konsumerades villigt och inget direkt förfärande ens i dag, tror jag.
Och från min äldsta bror fick jag "Bilbo en Hobbits äventyr" och detta ledde givevis så småningom till "Sagan om Ringen".

Men allt var inte riktigt hundra. En bokserie, glömt vad den heter, handlade om en ung hjälte som tid som oftast stannade för att röka en cigarett. Det enda jag kommer ihåg av den boken var just detta evinnerliga rökande. Hjälten gick dessutom i gymnasiet.

En annan var skriven av en Nazist, eller möjligen en Facist. Böckerna hade tydliga övertoner av rasism och extremhöger. Hjälten var en övermänniska som hade byggt ett flygplan av nån sort som han flög omkring med tillsammans med sina medhjälpare. Bland annat så avbröt hjälten en strejk där de smutsiga arbetarna hade fräckheten att inte vilja arbeta på fabriken utan mer betalt eller nåt. Det här var en Norsk författare, har jag för mig, och jag brände böckerna, tyvärr, det hade varit kul att ha kvar som nån sorts avskräckande exempel.

Jag tror knappt en enda av böckerna jag läste var skriven efter 1950. Jag har aldrig funderat över varför förrän nu. Förmodligen för att bägge mina föräldrar var synskadade och den som lämnade böcker efter sig var min äldsta bror som är ca 15 år äldre än mig.

Ungdomsböckerna idag verkar mest handla om trollkarlar och vampyrer.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-26/10:40

Nyligen fick jag Jorden runt på 80 limerickar - sammanställda av pseudonymen Hönan Berto - i 70-årspresent av mina arbetskamrater. Följande, illustrerad med en bild på Che Guevara, är onekligen fyndig:

"En pokerhaj i Santa Clara
blev trött på det helt uppenbara
försöket till fusk
från en storskäggad slusk,
röt: 'Låt den som är näst å' ge vara!' "
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-01-27/16:05

De kan ev underlätta tydandet i ovanstående om man vet att hans första förnamn var Ernesto. Det kanske "är bäst så"

/M
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Dagens dikt ?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-27/16:43

Du har så rätt. Jag behövde läsa den ett par gånger, innan polletten trillade ner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst